ورود 238 واحد تولیدی به چرخه تولید

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: امسال 238 واحد تولیدی تعطیل بر اساس سند توسعه استان، نوسازی و وارد چرخه تولید می شوند.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پنجاه و یکمین ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران که به میزبانی شهرستان پاکدشت و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار تهران برگزار شد، اظهار داشت: تهیه سند آمایش و توسعه استان تهران بر اساس پهنه بندی و ظرفیت های هر یک از 16 شهرستان استان از مهمترین برنامه هایی است که سال گذشته در سطح استان تهران اجرایی شد.

 

افزایش ممنوعیت واردات کالا به 1530 قلم

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: واردات یک هزار و 390 قلم کالا به کشور در سال گذشته ممنوع شد که این رقم در سال 98 به یک هزار و 530 قلم افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا، فرشاد مقیمی در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان در سالن جلسات شهرک صنعتی ایوانکی شهرستان گرمسار افزود: صنعتگران در سال جاری به تولید داخلی و بومی سازی محصولات توجه ویژه داشته باشند. وی خاطر نشان کرد: یکی از چالش های اساسی در بخش صنعت کشور وابستگی به خارج از کشور است که باید با تکیه بر توان داخلی این نقص در این بخش از اقتصاد کشور برطرف شود.

 

توسعه تجارت تهاتری ایران و پاکستان

مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی گفت: این کشور تصمیم دارد تجارت تهاتری با جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهد. رسانه های پاکستانی گزارش دادند: «عبدالرزاق داود» طی نشستی با اعضای کمیسیون امور تجارت مجلس ملی این کشور گفت که تجارت کالا با کالا میان پاکستان و ایران توسعه خواهد یافت. وی اظهار داشت: قرار شد پاکستان در قبال دریافت برق و گاز مایع طبیعی از ایران، محصولات کشاورزی به این کشور صادر کند. عبدالرزاق داود که اردیبهشت سال جاری به همراه «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به ایران سفر کرده بود، گفت: تجارت تهاتری محصولات کشاورزی در طرح بازرگانی اخیر که از سوی نخست وزیر ابلاغ شده بود، گنجانده شده است.

 

اتاق تهران بخشودگی جرایم

بیمه تامین اجتماعی را خواستار شد

رئیس اتاق بازرگانی تهران در نامه‌ای به معاون اول رئیس ‌جمهوری راهکارهای سه گانه بخش خصوصی برای کمک به محیط کسب و کار را مطرح کرد و بخشودگی جرایم قانون تامین اجتماعی را خواستار شد.

بر اساس گزارش ایرنا، «مسعود خوانساری» با ارجاع به «بسته حمایتی سازمان تامین اجتماعی برای رونق تولید» در نامه‌ ای به «اسحاق جهانگیری» خواستار این شده است که آیین‌ نامه اجرایی ماده 13 قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات» تمدید شود و ماده 104 قانون «مالیات‌های مستقیم» موضوع بخشودگی تمام یا قسمتی از جریمه‌ های مقرر در قانون تامین اجتماعی نیز مورد اصلاح قرار گیرد.

اتاق تهران در یکی از آخرین مکاتبات خود با دولت که اسفند سال گذشته با امضای مسعود خوانساری خطاب به دبیر هیات دولت ارسال شد، راهکارهایی را برای رفع مشکلات بنگاه‌ ها در سه بخش اصلاح مقررات بازرگانی، اصلاح مقررات مالیاتی و اصلاح مقررات تامین اجتماعی پیشنهاد داد.

وضع قوانین متناقض شرایط صادرات را

دشوار کرد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: در شرایط فعلی اقتصاد، دولت باید از وضع قوانین دست و پاگیری که فعالیت صادرکنندگان و فعالین اقتصادی را محدود می‌کند خودداری کند.

فریال مستوفی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که دولت در سال جاری با توجه به محدودیت‌های صادرات نفت چه اقداماتی برای توسعه صادرات غیرنفتی باید انجام دهد، گفت: یکی از مشکلات اساسی صادرکنندگان وضع قوانین دست و پا گیر صادراتی در بخش‌های مختلف است بنابراین لازم است تا در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌های ناعادلانه آمریکا در جهت توسعه صادرات غیرنفتی از وضع این قوانین پرهیز شود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در یک سال اخیر صدور بخشنامه‌ها و قوانین متعدد که هر کدام دیگری را نقض می‌کرد در حوزه صادرات بسیار اتفاق افتاد و با این مسائل صادرکنندگان شرایط بسیار سختی را پشت سرگذاشتند. این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه تسهیل صادرات برای صادرکنندگان در شرایط فعلی امری ضروری است، اظهار داشت: نباید با وضع قوانین دست‌و پاگیر تحریم‌های داخلی را برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی فراهم آورد.

وزیر صنعت خواستار هوشیاری بیشتر در شرایط تحریمی شد؛

گروه تجارت: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حالی که کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمنان قرار دارد، ولی جای تعجب است که رفتار برخی از افراد با این جنگ همخوانی ندارد.

به گزارش ایرنا، رضا رحمانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران در فرمانداری پاکدشت اظهار داشت: امسال متفاوت با سال های گذشته و نیاز به تغییر در نگاه، تفکر و رفتار همه افراد است.

وی با بیان اینکه همه باید اراده های خود را برای مقابله اقتصادی با دشمن قوی کنند، گفت: نباید تصور کرد که این جبهه مانند جنگ سخت از تجهیزات و خاکریز قابل مشخصی برخوردار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: وقتی یک شرکت تولیدی 400 نیروی خود را اخراج می کند، یعنی دشمن آنجا توانسته خاکریز ما را فتح کند.

وی با اشاره به اینکه حضور در جلسات مختلف و پرداختن به مسائل حاشیه ای در فضای مجازی وقت مسئولان را تلف می کند، گفت: همه باید تلاش کنیم تا از تعداد جلسات کاسته و به کارهای اجرایی رسیدگی کنیم.

رحمانی افزود: بنا به گفته رییس جمهوری؛ اگر یک وزیر کمتر از 14 ساعت در روز کار کند، نمی تواند به وظایف خود عمل کند.

وی یادآور شد: کمبود برق یکی از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی است و این موضوع باید بدون برگزاری جلسات متعدد به صورت جدی پیگیری تا حصول نتیجه لازم دنبال شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: رفع مشکلات اقتصادی و تولیدی کشور فقط مربوط به وزارت صمت نیست، همه ادارات، از شرکت توزیع برق، وزارت نیرو، مدیر کل مالیات، بانک ها و همه دستگاه ها باید تولید را کار اصلی خود بدانند.

وی با تأکید بر لزوم سوق دادن نقدینگی کشور به سمت تولید گفت: اگر یک واحد تولیدی به هر دلیلی توسط بانک مصادره شود، نباید آن واحد تعطیل شود و اجازه تعطیلی حتی به یک واحد تولیدی هم ندهیم.

وی افزود: برای توسعه فعالیت های تولیدی لازم نیست که یک واحد جدید احداث شود، گاهی با حمایت از یک واحدی که هزار نفر ظرفیت اشتغال دارد می توان فرصت های شغلی جدیدی را با پر کردن ظرفیت های خالی ایجاد نمود.

رحمانی با اشاره به کاهش 22 درصدی واردات در سال گذشته افزود: واردات هر کالایی که در داخل کشور امکان تولید دارد، ممنوع است چرا که این امر با توجه به کاهش میزان قاچاق و معکوس شدن آن به دلیل مسائل ارزی شرایط را برای رونق تولید فراهم می کند.

وی گفت: سال گذشته واردات یکهزار و 339 قلم کالا به کشور ممنوع شده بود که از ابتدای امسال تا کنون، 142 مورد دیگر نیز به آن افزوده شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هشت هزار کد تعرفه واردات در کشور وجود دارد که اگر احساس شود هر کدام از کالاها در داخل امکان تولید وجود دارد، تعرفه واردات آن کالا افزایش پیدا می کند تا از تولید داخلی حمایت شود.

وی تصریح کرد: از واحدهای بزرگی مانند فولاد، خودرو، سیمان، پتروشیمی، مس و لوازم خانگی که مصرف قطعه آنان زیاد است، خواسته شده تا قطعه مورد نیاز خود را با برگزاری نمایشگاه های تخصصی در معرض دید عموم قرار دهند تا تولید کنندگان محصولاتشان را در اختیار این صنایع قرار دهند. رحمانی تأکید کرد: اگر کالای ایرانی حتی 10 درصد گران تر از نمونه وارداتی تهیه شود، ارزشمند تر از این است که آن کالا از خارج کشور وارد شود.

گروه تجارت: مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که با وجود تحریم های بین المللی، اما همکاری با برندهای مطرح لوازم خانگی کره ای و خدمات پس از فروش این شرکت ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش تجارت در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: مشتریان این برندها مطمئن باشند همچنان می توانند از خدمات پس از فروش آنها برخوردار شوند. به گفته این مقام مسئول، کارخانه های برندهای یاد شده در کشور دایر و فعال است و طرف های کره ای نیز برای تامین نیاز کارخانجات و بازار ایران اعلام آمادگی کرده اند.

استاندار تهران معتقد است که مالیات بر ارزش افزوده صنعت را زمین‌گیر کرده است.

به گزارش ایلنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در فرمانداری پاکدشت برگزار شد، اظهار داشت: برای برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی کشور، ابتدا باید اقتصاد کشور را مردم‌نهاد کرد و از ظرفیت‌های مردمی در بخش خصوصی و تعاونی به درستی استفاده کرد.

وی افزود: مسئولان موظفند در شرایطی که کشور در صادرات نفت با مشکل مواجه است با کمک به فعالان بخش اقتصادی در تأمین زیر ساخت‌ها و توسعه مراودات با کشورهای همجوار شرایط توسعه صادرات غیر نفتی را فراهم کنند. محسنی بندپی گفت: یکی از راهبردهای استانداری تهران، شناسایی واحدهای تولیدی است که با ظرفیتی کمتر از پروانه مشغول به فعالیت هستند تا با حمایت مسئولان، ظرفیت حداکثری تولید در آنها ایجاد شود

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق خبر داد: دولت عراق 12 روز ‌پیش ابلاغ کرد که تمام پروژه‌های نیمه تمام فنی در این کشور آغاز به کار کرده و نسبت به پرداخت صورت حساب آنها اقدام شود. «سید حمید حسینی» در نشست اتاق مشترک ایران و عراق گفت: سال گذشته روزانه 20 میلیون دلار به عراق صادرات داشتیم که این عدد معمولا در فروردین ماه با روند کاهشی رو به رو می شود. وی‌ صادرات به عراق در فرودین ماه را 389 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: تا 24 اردیبهشت امسال 576 میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم که تلاش می‌کنیم کمبود صادرات فروردین در آن جبران شود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق خبر داد: دولت عراق 12 روز ‌پیش ابلاغ کرد که همه پروژه‌های نیمه تمام فنی در این کشور آغاز به کار کرده و نسبت به پرداخت صورت حساب آن‌ها اقدام شود.

تشکیل 10 منطقه در کشور برای

رسیدگی مطلوب‌تر به مشکلات استان‌ها

معاون امورحقوقی ومجلس وزارت صنعت،معدن وتجارت گفت: برای حل مشکلات و رسیدگی مطلوب تر به چالش‌های پیش رو، سازمانهای صمت استانها به10 منطقه تقسیم میشوند.

به گزارش ایلنا از وزارت صمت، سیدشریف حسینی با اشاره به اینکه برای هر منطقه یک دبیر انتخاب خواهد شد افزود: روسای صمت استانها در هر منطقه در جلسات مشترک با معاونین وزیر مسایل و مشکلات منطقه را بررسی و اقدامات مورد نیاز اقدام خواهد شد . وی با اشاره به اینکه برگزاری همایش‌ سراسری با حضور همه استانها فضای مناسبی را برای تعامل بین مدیران ستادی و استانی ایجاد می کند تصریح کرد: برای تسریع در پیگیری امور و حل و فصل مشکلات استانها این تقسیم بندی ضروری است.

پایانه مرزی چذابه شنبه بازگشایی می شود

سرپرست فرمانداری شهرستان دشت آزادگان گفت: پایانه مرزی چذابه در غرب خوزستان که از حدود 50 روز پیش به دلیل سیلاب تعطیل شده بود از روز شنبه 28 اردیبهشت بازگشایی می شود.

حمید سیلاوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در جریان سیلاب اخیر در خوزستان، جاده بستان - چذابه به طول حدود 30 کیلومتری ، در چند نقطه دچار آبگرفتگی شد که منجر به توقف تردد کامیون های حامل بار و زائران به پایانه مرزی چذابه ، و تعطیلی این پایانه شد. وی گفت: با لوله گذاری و عملیات ترمیم جاده چذابه، مسیر در حال بازگشایی است و از روز شنبه آینده تردد کامیون های حامل بار در این جاده آزاد است. سیلاوی ادامه داد: با هماهنگی مسئولان عراقی و استانی فعالیت تجار و صادرات و واردات و نیز تردد زوار و مسافران از مرز چذابه آغاز می شود. وی با بیان اینکه موافقت گمرک و مرزبانی برای بازگشایی مرز چذابه کسب شده بیان کرد: تجار می توانند فعالیت مجدد خود را از این مرز از روز شنبه آغاز کنند. سیلاوی با اشاره به اینکه چهار لوله بزرگ برای انتقال آب از جاده چذابه نصب شده افزود: کار انتقال آب از روی جاده به نطقه ای دیگر انجام گرفته و تا بعدازظهر امروز عملیات بازسازی جاده ادامه دارد. سرپرست فرمانداری دشت آزادگان گفت: همچنان آب بر روی جاده قدیمی بستان - چذابه وجود دارد و از هفته آینده نیز عملیات انتقال آب و بازسازی جاده قدیم انجام می شود.

عضو اتاق ایران مطرح کرد؛

 

گروه صنعت و معدن: یک عضو اتاق بازرگانی ایران عنوان می‌کند: مسلما تحریم و سیاست‌های اتخاذی آمریکا در قبال بانک‌ها بر صادرات نفت و محصولات وابسته به آن تاثیر زیادی می‌گذارد.

به گزارش تجارت، رضی حاج آقامیری در گفتگو با ایلنا ادامه می‌دهد: خروج آمریکا از برجام و فشار ترامپ به سرمایه‌گذاران برای منعقد نکردن قرارداد با کشور ما و همچنین ایجاد ترس و وحشت برای کسانی که قصد دارند با ایران معامله کنند، می‌تواند دلیل روشنی برای کاهش میزان صادرات باشد. او با بیان اینکه تحریم‌ها و کاهش صادرات می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر مساله بیکاری تاثیر بگذارد، تصریح می‌کند: اگر آن صنعتی که تحت تاثیر تحریم با کاهش صادرات مواجه می‌شود، صنعت اشتغال‌زایی باشد، فعالان این صنعت به دلیل کوچک شدن کارشان دست به تعدیل نیرو می‌زنند. این فعال اقتصادی می‌گوید: من دقیقا نمی‌توانم عنوان کنم که آیا کاهش صادرات محصولات پتروشیمی به تعدیل نیرو و افزایش بیکاری منجر می‌شود یا نه، اما درباره محصولات دیگر این اتفاق می‌افتد. به گفته او اگر صادرات کالا‌های غیرنفتی و غیروابسته به نفت با کاهش مواجه شود، قطعا این مساله به تعدیل نیرو و افزایش شمار کارگران بیکار منجر می‌شود.

آقامیری ادامه می‌دهد: کاهش صادرات مستقیما روی حصولات سنتی و کشاورزی تاثیر می‌گذارد. صادر‌کننده این محصولات حتی اگر خودش هم تولید‌کننده نباشد و محصولات را از تولید‌کنندگان بخرد و بفروشد، وقتی ببیند صادرات سخت شده و کاهش یافته است، نظام کاری خود را تغییر می‌دهد و یکی از تبعات آن افزایش بیکاری است.

  • تاثیر غیرمستقیم تحریم بر بیکاری

عضو اتاق بازرگانی عنوان می‌کند: تحریم‌ها و کاهش صادرات به صورت غیرمستقیم نیز بر موضوع بیکاری تاثیر دارد. وقتی اقتصاد کوچک می‌شود، کار کم می‌شود و فعالان در حوزه‌های مختلف اقتصادی به دلیل موفق نبودن صادرکنندگان مجبور می‌شوند دست به تعدیل نیرو بزنند.

او می‌گوید: مسلم است وقتی جلو عبور آب گرفته شود، آب جمع خواهد شد. حالا اگر قرار باشد آب جمع شده را دوباره به جریان بیندازیم یا باید مسیر قبلی را بازکنیم یا اینکه مسیر تازه‌ای بگشاییم.

آقامیری با بیان اینکه این مثال در مورد شرایط کنونی و تحریم کاربرد دارد، تصریح می‌کند: ما الان گرفتار تحریم هستیم. این تحریم از طرفی باعث از دست رفتن بازار آمریکا شده و از طرف دیگر آمریکا سعی می‌کند مانع رسیدن ما به بازار‌های دیگر شود. باید برای چنین شرایطی تمهیداتی اندیشید و این بستگی به سیاست‌هایی دارد که در حوزه کلان گرفته می‌شود.

به گفته او، اتخاذ هر سیاست باید با توجه به این واقعیت باشد که آمریکا تاثیر زیادی بر اقتصاد جهانی می‌گذارد و تحریم‌هایی که این کشور اعمال می‌کند می‌تواند خسارت‌بار باشد.

این فعال اقتصادی می‌گوید: وقتی آمار‌های مربوط به صادرات و واردات را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که چین، عراق، امارات، افغانستان و ترکیه مهمترین شرکای تجاری ما در سال ۹۷ بوده‌اند. شاید این نظر وجود داشته باشد که ما در شرایط کنونی می‌توانیم همین شرکای تجاری را حفظ کنیم و احیانا شرکای تجاری دیگری از میان اروپایی‌ها برای خود پیدا کنیم.

او ادامه می‌دهد: واقعیت این است که در میان پنج شریک اصلی تجاری ایران تنها چین اقتصاد قابل ملاحظه‌ای دارد، اما این کشور نیز در مواردی از تحریم‌های آمریکا تبعیت کرده است. چین قاعدتا نباید نیازی به سازو کاری مانند اینستکس داشته باشد، اما در مراودات پولی با این کشور دچار مشکل هستیم. در مورد اروپا هم که همچنان منتظر تحقق وعده راه‌اندازی اینستکس هستیم.

آقامیری با بیان اینکه به هر حال با سنجیدن مجموعه شرایط و امکان‌ها باید تصمیم گرفت، بیان می‌کند: در این تصمیم‌گیری دو چیز خیلی مهم است. اول اینکه باید واقعیت‌ها را قبول کنیم و دیگر اینکه لازم است تصمیمی یکپارچه و واحد اتخاذ شود که سیاست راهبردی ما را نشان می‌دهد.