اقدام پاکستان فقط در حد حرف مانده است

مهران امیرمعینی مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: اگر بهانه‌های تحریمی پاکستان حل شود سهل‌الوصول‌ترین راه برای این کشور، واردات گاز از ایران است.وی در گفتگو با ایلنا گفت: طرف پاکستانی هنوز اقدامی برای احداث خط لوله نکرده، بنابراین در حال حاضر صادراتی به این کشور نداریم.وی افزود: ما خط لوله را تا نزدیک مرز کشیده‌ایم ولی پاکستان هیچ اقدامی برای برداشت گاز انجام نداده است. بعد از انعقاد قرارداد عملا از جانب اسلام آباد گام مثبتی مشاهده نکردیم، بعد از آن هم بحث تحریم‌ها و اینکه نتوانستند برای احداث خط لوله تامین مالی کنند، را مطرح کردند، بنابراین این پروژه به نوعی مسکوت مانده است.

 

تحریم ایران بازار نفت را درابهام فرو برد

وزیر نفت روسیه با بیان اینکه تاثیر تحریم نفت ایران از سوی آمریکا هنوز در بازار مشخص نشده و وضعیت مبهم است، اعلام کرد: امکان دارد تا یک ماه آینده اوضاع تغییر کند.به گزارش ایرنا، الکساندر نوواک توضیح بیشتری در خصوص تغییرات احتمالی در بازار نفت در پی تحریم ایران نداد با این حال گفت: اعضای اوپک پلاس هنوز نمی دانند که تشدید تحریم ها در مورد ایران چه تاثیری بر بازار جهانی نفت می گذارد.وی ادامه داد: هر روز تعرفه های جدید وضع می شود و ابعاد جنگ های تجاری گسترش می یابد و این عوامل بر پیش بینی های مصرف نفت در سطح جهانی تاثیر گذار است.

 

اجرای ۸۰ طرح برقی در تهران

غلامرضا خوش خلق مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران، از اجرای ۸۰ طرح برقی در تهران خبر داد و گفت: بخش عمده ای از این طرح‌ها به سرانجام رسیده و مابقی نیز تا پایان خردادماه ۹۸ به مدار وارد می‌شوند.به گزارش صدا و سیما، وی با اشاره به ضرورت همکاری مردم برای گذر از پیک تابستان بدون بروز مشکل افزود: در اوج مصرف در اردیبهشت امسال، با افزایش یک درجه دمای بیشتر هوا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹ درصد افزایش مصرف در تهران اتفاق افتاد که این عدد قابل توجه است و ادامه آن شبکه برق را در تابستان با مشکل مواجه خواهد کرد.وی افزود: اگر افزایش مصرف و افزایش دما اتفاق بیافتد شبکه به صورت خودکار و یا دستی از مدار خارج می‌شود.

بازدهی نیروگاه‌های برق حرارتی پایین است

عباس علی آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا گفت:۸۰ هزار مگاوات نیروگاه برق حرارتی داریم که می توان با افزایش بهره برداری به ۵۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برسیم.وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به خودکفایی در عرصه تولید تجهیزات صنعت برق تصریح کرد: امروز با تلاش متخصصان داخلی در تولید توربین‌های گازی، نیرو‌گاه های بخاری، سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر به خودکفایی رسیدیم و به جرئت می‌توان گفت در زمره بهترین تولیدکنندگان جهانی هستیم.وی ادامه داد: در گام اول به دنبال افزایش ساخت نیروگاه بودیم، اما باید در گام دوم به سمت افزایش بهره وری نیروگاه حرکت کنیم و بهره وری همین نیروگاه‌های ساخته شده را با استفاده تکنولوژی افزایش دهیم.

عراق طرح های اضطراری در صورت

توقف واردات گاز ایران دارد

ثامر الغضبان وزیر نفت عراق گفت کشورش طرح های اضطراری در صورت هرگونه توقف واردات گاز از ایران برای تامین شبکه برق خود دارد ولی امیدوار است چنین اتفاقی نیفتد .به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، کمبود برق یک دلیل معترضان برای راهپیمایی هایی بود که سال گذشته در بصره به خشونت کشیده شدند. بصره قطب نفتی عراق است .عراق به شدت به واردات گاز از ایران برای تامین برق خود وابسته است. این وابستگی در طی فصل گرم تابستان بیشتر هم می شود .آمریکا به بغداد فشار می‌آورد که با شرکت‌های آمریکایی قراردادهای انرژی امضا کند.. واشنگتن می گوید این قرارداد به عراق کمک می کند از وابستگی به ایران رها شود .

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی

نسبت به کمبود عرضه نفت

آژانس جهانی انرژی در گزارش سالانه خود از افزایش تقاضای نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی خبر داد و نسبت به آشفتگی بازار به دنبال تنش‌های سیاسی ابراز نگرانی کرد.به گزارش ایلنا به نقل از فایننشال تایمز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که افزایش عرضه نفت بیش از تقاضا در نیم سال اول می‌تواند تلنگری برای کاهش آن در نیمه دوم سال تلقی شود.آژانس جهانی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: نگرانی‌ها در مورد تولید نفت ایران، ونزوئلا و همینطور لیبی و تنش‌ها در بندر فجیره و حمله به دو ایستگاه پمپاژ سعودی و از سویی نگرانی آمریکا بابت سرازیر شدن نفت روسیه به اروپا نیز مطرح است که همه موجبات بی‌ثباتی در این بازار را فراهم آورده است.

نفت کش ایرانی به بنادر چین رسید؛

گروه انرژی: رویترز طی گزارشی تایید شده نوشت: نفتکشی حاوی نفت خام ایران به مقصد خود در یک بندر چینی رسید و محموله ۱۳۰ هزار تنی خود را در تانکر های ذخیره تخلیه کرد.

به گزارش رویترز، نفتکشی حاوی نفت خام ایران به مقصد خود در یک بندر چینی رسید و محموله خود را در تانکر های ذخیره تخلیه کرد. این کار بر خلاف تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از لغو معافیت های واردکنندگان نفت ایران توسط واشنگتن است .

تخلیه این محموله 130 هزار تنی نفت خام توسط پایانه ذخیره نفت در ژوسان تایید شده است. ولی یک مقام رسمی این خبر را رد کرد و گفت 4 سال است هیچ نفتی از ایران در این بندر تخلیه نشده است .

صادرکنندگان ایران از 2018 برای دور زدن تحریم ها از روش های مختلفی مثل انتقال کشتی به کشتی محموله ها در دریا و دستکاری مدارک به نام عراق استفاده کرده اند. ظاهراً نفتکشی که در ژوسان تخلیه شده ، دارای مدارک جعلی بوده است .

این خبر زمانی منتشر شد که درگیری بین آمریکا و چین دوباره بالا گرفته است. ترامپ با اعلام کند شدن دور جدید مذاکرات با چین و افزایش عوارض، این جنگ را شعله ورتر کرد . چین هم تلافی کرد و عوارض بر واردات گاز طبیعی مایع آمریکا را افزایش داد .

در همین حین، آخرین اطلاعات پالایشگاهی نشان می‌دهد پالایشگاه های محلی چین به بالاترین رکورد پالایش در آوریل تا 12.68 میلیون بشکه در روز رسیده اند. این یعنی تقاضا برای نفت در چین همچنان بالا و رو به رشد است و پالایشگاه‌های کشورهای همسایه را نگران کرده است . چین به طور واضح اعلام کرده از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نمی‌کند ولی پالایشگاه‌های دولتی این کشور مراقب هستند. سی ان پی سی و سینوپک هردو سفارش نفت خام از ایران را پس از لغو معافیت ها متوقف کردند .

  • صادرات نفت به مشتریان سنتی ایران ادامه دارد

در این باره رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفتگو با ایلنا، با تاکید بر اینکه در بحرانی‌ترین شرایط تحریم هیچ‌وقت صادرات نفت ایران صفر نشده است، گفت: توافقنامه‌های بلند مدت با 5 مشتری سنتی ایران به قوت خود باقی است و طرفین تلاش می‌کنند در چارچوب آن عمل کنند.

وی به ادعای رویترز مبنی بر حرکت یک سوپرتانکر با 2 میلیون بشکه نفت به مقصد چین اظهار داشت: ایران با مشتریان سنتی مثل چین، کره جنوبی، ژاپن، هندوستان و ترکیه قراردادهای بلند مدت فروش نفت داشته که ادامه دارد.

وی افزود: مشتریان سنتی ایران به دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای تداوم خرید هستند و تلاش می‌کنند در چارچوب توافقنامه‌ها حرکت کنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: توافق قبلی واردات نفت از سوی چین کماکان به قوت خود باقی است و این کشور قرارداد خود را بهم نزده است. هند نیز با توجه به صرفه اقتصادی در تلاش است به خرید نفت سبک و میعانات گازی ایران ادامه دهد.

وی با تاکید بر اینکه در بحرانی‌ترین شرایط تحریم هیچ‌وقت صادرات نفت ایران صفر نشده است، گفت: توافقنامه‌های بلند مدت با 5 مشتری سنتی ایران به قوت خود باقی است و طرفین تلاش می‌کنند در چارچوب آن عمل کنند.

پدیدار یادآور شد: البته ناهمواری‌هایی در مسیر صادرات نفت ایران وجود دارد که بر اساس دیپلماسی انرژی و توافقنامه‌های اصولی هر کشور با مقامات نفتی ایران در دست مذاکره است.

  • دبیرکل اوپک: خلیج فارس برای عرضه نفت به صلح و ثبات نیاز دارد

به گزارش اینترنشنال نیوز، محمد بارکیندو دبیرکل اوپک مطرح کرد: منطقه خلیج فارس به صلح و ثبات بیشتری برای اطمینان از عرضه نفت نیاز دارد.دبیرکل اوپک گفت هرگونه درگیری که در منطقه رخ دهد بر کل جهان تاثیر می گذارد . او این سخنان را در افتتاحیه رسمی پروژه پالایشگاهی برای تولید سوخت کشتی مطابق با قوانین 2020 سازمان بین المللی دریایی اعلام کرد. این پالایشگاه 250 هزار بشکه در روز ظرفیت دارد و در فجیره ساخته می شود .

وی اضافه کرد هنوز برای صحبت در مورد تصمیم اوپک برای ادامه کاهش تولید زود است. بارکیندو اشاره کرد هنوز به اطلاعات دقیق‌تری در مورد بازار نیاز دارد و تصمیم نهایی در مورد ادامه قرارداد کاهش یا توقف آن در ژوئن گرفته می‌شود.

شرکت های بروگ پترولیوم و گس اینترنت که مقر آنها در امارات است، دیروز از طرحی برای ساخت یک پالایشگاه برای تولید سوخت کشتی طبق قوانین 2020 سازمان دریایی بین المللی پرده برداشتند .

از اول ژانویه 2020 ،سازمان دریایی بین المللی قوانین خود را در مورد کشتی‌ها اجرایی می‌کند. طبق این قوانین سوخت کشتی ها باید اکثر 0.5% سولفور داشته باشند. در حال حاضر محتوای سولفور سوخت کشتی ها 3.5 درصد است .

این پالایشگاه اولین پالایشگاه از نوع خود در خاورمیانه خواهد بود که طبق قوانین سازمان دریایی بین المللی ساخته می‌شود. سازمان دریایی بین المللی دستور داده از ژانویه 2020 تخلیه مواد حاوی سولفور در آبهای آزاد تا 0.5 درصد کاهش یابد.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران گفت: تولید زعفران قدمت سه هزار ساله در ایران دارد اما قاچاق زعفران و پیاز زعفران تیشه به ریشه این صنعت می‌زند.وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: افزود: اگرچه دلالان به سبب منافع فعلی به خروج زعفران از مرز‌های کشور دل خوش هستند، اما این امر به ضرر بزرگترین تولیدکننده زعفران تمام می‌شود.وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد قاچاق زعفران از طریق افغانستان صورت می‌گیرد، بیان کرد: افغانستان از برخی تعرفه‌ها و بخشودگی‌ها در منطقه برخوردار است، بنابراین با قاچاق محصول و برندسازی زعفران ناب ایرانی به اسم خود، ضربه مهلکی به تولید و صادرات طلای سرخ کشور وارد می‌کند، چراکه با افزایش تولید و سطح زیر کشت محصول در افغانستان دیگر حرفی برای گفتن در بازار‌های هدف نخواهیم داشت.

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در صورتی که راه کارهای کاهش قیمت کرایه حمل و نقل محصولات استراتژیک کشاورزی اثر بخشی لازم را نداشته باشد باید از ماشین‌آلات ارگان‌های دولتی و سازمان‌های مرتبط با آنها استفاده کرد.وی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص افزایش قیمت کرایه حمل چغندر قند طی روزهای اخیر، گفت: یکی از تعهداتی که کارخانه‌های تولید قند و شکر در قبال کشاورزان چغندرکار داشتند پرداخت تمامی کرایه حمل و نقل محصول تا درب کارخانه بود.وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر پرداخت یک سوم کرایه حمل و نقل بر عهده کشاورزان قرار داده شد اما در حال حاضر کل کرایه حمل را باید خود کشاورز بپردازد.وی تاکید کرد: دولت باید با پرداخت یارانه بخشی از کرایه حمل و نقل چغندر را برعهده بگیرد زیرا افزایش سه برابری کرایه حمل و نقل محصول چغندر طی روزهای اخیر قابل تحمل نیست.

صادرات گوجه‌فرنگی نوعی "خام‌فروشی" است

سید مهدی میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه سود ناشی از صادرات گوجه فرنگی به کشاورزان نمی‌رسد گفت که صادرات گوجه فرنگی، نوعی خام فروشی محسوب می‌شود.وی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه می‌توانیم با تبدیل گوجه فرنگی به رب گوجه فرنگی ارزش افزوده ایجاد کنیم افزود: اگر قصد ما حمایت از کشاورز است سود اصلی از صادرات گوجه فرنگی به کشاورزان نمی‌رسد بلکه واسطه‌ها از آن بهره می‌برند.به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، افرادی گوجه فرنگی را کیلویی ۲,۵۰۰ تومان از مزارع می‌خرند و چند تریلی از این بار را در مرزها می‌فروشند و برای هر کیلو یک دلار دریافت می‌کنند.

رانت آرد دولتی همچنان باقی است

علیرضا مروت پور دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران با اشاره به عرضه آرد دولتی به قیمت‌های متفاوت به بخش‌های مختلف تولید نان گفت که رانت ایجاد شده به دلیل این تفاوت قیمت، دغدغه کل صنعت نان کشور است. وی در گفت‌وگو با ایسنا،وی با اشاره به عرضه آرد دولتی به قیمت‌های متفاوت به بخش‌های مختلف نان تولید شده به روش سنتی و صنعتی، اظهار کرد: در این میان سودجویانی هستند که سهمیه آرد خود را با قیمت کم‌تر از قیمت بازار آزاد عرضه می‌کنند. بنابراین عده‌ای آرد مورد نیاز خود را با قیمت ارزان‌تر تهیه می‌کنند و عده دیگری نیز دغدغه تولید را کنار می‌گذارند.

توانمندی قابل توجه کشور در زمینه تولید محصولات شوینده

علیرضا رضایی، قهرودی رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده و پاک کننده گفت: در بخش تولید محصولات شوینده، کشورمان از قابلیت‌های بسیاری بالایی برخوردار است.وی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ۵۰ واحد صنفی در تهران مشغول به فعالیت اند، گفت: امیدواریم نرخ ارز ثابت شود چراکه این امر بر شرایط مواد شوینده تاثیرگذار است.وی اظهار کرد: بعد از نوروز افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی را در بازار مواد شوینده شاهد بودیم و علت این امر را می‌توان افزایش حقوق کارمندان، کارگران و... دانست .وی تصریح کرد: فعالان این صنف همانند سایر اصناف، در جهت تحقق رونق تولید گام‌های بلندی برداشته اند و امیدواریم که بتوانیم تا پایان سال برنامه‌های خوبی را برای تحقق آن اجرایی کنیم

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تشریح کرد؛
 

گروه اصناف: رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به نقش صادرات در رونق تولید گفت: مشکلات صادرات محصولات کشاورزی کماکان پابرجاست.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید اظهار کرد: با توجه به آنکه همه ساله مقام معظم رهبری شعاری را برای سال تعیین می کند، از این رو مسئولان دولت باید نقشه راهی را برای تحقق شعار در نظر بگیرند.

وی افزود: برای تحقق شعار سال و حمایت از تولیدکنندگان داخل، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و سایر دستگاه ها و وزارت خانه ها باید نقشه راه و برنامه مدونی را در خصوص تولید، صادرات و واردات محصولات کشاورزی داشته باشند، در غیر این صورت بخش خصوصی نمی تواند کاری انجام دهد.

نورانی ادامه داد: اگر مسئولان دولتی در راستای حمایت از تولید داخل و تحقق شعار سال نقشه راهی را ترسیم نکنند، امکان ارتقای تولید و توسعه صادرات وجود ندارد. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلات صادرات کماکان پابرجاست، بیان کرد: با توجه به موانع متعدد پیش روی صادرات اعم از بازگشت ارز به سامانه نیما، صادرات توجیه اقتصادی ندارد. جز اینکه همانند سال گذشته استفاده از کارت های یکبار مصرف رواج یابد.

وی در ادامه افزود: با توجه به آنکه صادرات امر تخصصی است، از این رو با در نظر گرفتن تمامی جوانب تولید و مصرف باید به صادرات مازاد بر نیاز داخل پرداخت چرا که با افزایش یکباره قیمت کالا و ازدیاد تقاضا از سوی تجار ترکیه و عراق امکان مدیریت صادرات وجود ندارد. نورانی تحقق شعار سال را منوط به اجرای برنامه مدون از سوی وزارتخانه های مختلف دانست و گفت: مسئولان ذی ربط در راستای تحقق شعار سال در بخش های مختلف تولید و صادرات باید برنامه مدونی را بکار گیرند تا همانند سال های گذشته این شعار در حد حرف باقی نماند. این مقام مسئول با انتقاد از این مسئله که با بخشنامه و آیین نامه ها یک شبه صادرات راه به جایی نمی برد، بیان کرد: اگر قرار است در سال رونق تولید، صادرات رونق یابد، بدون تردید مسئولان دولتی باید به حرف تشکل های صادراتی گوش دهند، در غیر این صورت اتفاق خاصی در صادرات رخ نمی دهد. وی افزود: با توجه به شرایط مناسب اقلیمی و بارش های اخیر، وزارت جهاد کشاورزی باید نقشه راهی را در تمامی زیر بخش ها ترسیم کند و با اعطای راهکارها و مشوق های مختلف زمینه را برای تحقق شعار سال فراهم کند چرا که در شرایط فعلی تحریم، بدون برنامه دستیابی به شعار سال میسر نیست.

  • خسارت سیل به بخش کشاورزی و دامی 200 میلیارد ریال بود

همچنین علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو ایرنا گفت: سیلاب های اخیر کشور موجب تلف شدن 23 هزار راس دام سبک و بیش از یکهزار و 300 راس دام سنگین شد. به گفته وی، سیلاب های بهار امسال در مجموع موجب تلف شدن بیش از 24 هزار راس دام، از بین رفتن حدود 50 هزار کلنی زنبور عسل و 10 میلیون مرغ شد و به بیش از یک هزار و 200 مرکز تکثیر و پرورش آبزیان خسارت وارد کرد. رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: بعد از خسارت های ناشی از سیل، دولت بی درنگ برای جبران خسارت از طرف بیمه ورود کرد. وی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری در مناطق سیل زده، دامپزشکی با سرعت عمل بعد از وقوع سیلاب برای دفن و امحای بهداشتی دام، طیور و آبزیان اقدامات لازم را انجام داد. رفیعی پور با بیان این که با وقوع حوادث طبیعی مانند سیل طغیان عوامل بیماری زا برای دام و طیور دور از انتظار نیست، خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور به منظور جلوگیری از شیوع بیماری های واگیر در دام زنده تمام دام های مجاور مناطق سیل زده را واکسینه کرده است.

خدارحم امیری زاده مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت: خرید گندم به نرخ تضمینی در خوزستان به یک میلیون و 112هزار تن رسید و در 2 روز آینده با ادامه برداشت ، به رقم گندم خریداری شده در سال زراعی گذشته که یک میلیون و 130هزار بود خواهیم رسید.وی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خرید در گندم در همه نقاط خوزستان غیر از مناطق محدودی در شمال شرق این استان ادامه دارد، روند خرید و انتقال گندم به سیلوها را مطلوب توصیف کرد. وی پیش بینی کرد با ادامه این روند ، میزان خرید گندم به نرخ تضمینی در خوزستان به رقم یک میلیون و 400 هزار تن برسد که حدود 300هزار تن از پیش بینی قبلی بیشتر است.

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به افت شدید قیمت تخم مرغ، گفت: از امروز شنبه ٢٨ اردیبهشت اتحادیه میهن تخم مرغ مرغداران را خریداری می کند.وی در گفتگو با مهر از کاهش شدید قیمت تخم مرغ خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر قیمت این کالا حدود ٢ هزارتومان ارزان شده و نرخ هرکیلوگرم از این کالا درب مرغداری به ٤٢٠٠ تومان رسیده و بعبارتی مرغداران در هرکیلوگرم تولید حدود ٤٠٠٠ تومان ضرر می‌کنند.به گفته این فعال بخش خصوصی، قیمت تخم مرغ در ماه مبارک رمضان معمولاً افت می‌کند ضمن اینکه امسال مازاد تولید نیز زیاد است.