افرادی که ارزشان را بر نگردانده‌اند معرفی شوند

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی و جلوگیری از ورود هرگونه هجمه به صادرکنندگان متعهد لیست صادرکنندگانی که ارز صادراتی را به کشور بازنگردانده‌اند اعلام کند.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی عدم بازگشت ارز صادراتی به کشور، گفت: در کشور ما در هر دوره‌ای درباره مطلبی موضوعات و آمارهای مختلفی مطرح می‌شود و نظرات متفاوتی درباره آن بیان می‌شود، فارغ از اینکه این موضوعات و آمارهای مطرح شده نزدیک به واقعیت است یا خیر، اما با توجه به قدرت رسانه و مخصوصاً قدرت فضای مجازی این مسائل در اذهان به عنوان واقعیت جا می‌افتد.

 

صادرکنندگان در خط مقدم جنگ اقتصادی

رئیس مرکز ملی فرش از تلاش ایران برای خروج فرش دستباف ایرانی از فهرست تحریم‌های آمریکا خبر داد و گفت: قرار گرفتن هنر و فرهنگ کشورهادر فهرست تحریم، خلاف معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی است.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری مهر، فرشته دستپاک اظهار کرد: در ایران کالای دیگری مثل فرش دستباف وجود ندارد که بتواند نماد فرهنگ، هنر و تمدن کشور باشد و از سوی دیگر، بتواند باعث توسعه اشتغال و اقتصاد کشور باشد. ما حدود ۲ میلیون نفر بافنده در کشور داریم که بدون کمترین آسیب و اذیت برای کشور توانسته‌اند بالاترین میزان ارزش افزوده را برای کشور داشته باشند.

 

تلاش برای خروج فرش ایران از فهرست تحریم‌

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران ، گفت: امروز در مقابل تحریم‌های ظالمانه، صادرکنندگان در خط مقدم جنگ اقتصادی حضور دارند. مسئولان دولتی در بازه زمانی مشخص به سر کار می‌آیند و می‌روند؛ اما این تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستند که می‌توانند صنایع را روز به روز توسعه داده و باعث اشتغال و رشد تولید شوند. به گزارش باشگاه خبرنگاران مودودی ادامه داد: استفاده از این ظرفیت می‌تواند، زنجیره‌های مختلف را در کشور ایجاد و باعث رونق تولید شود؛ کشور، جامعه بسیار توانمندی از برندهای تجاری دارد که این سرمایه را نباید نادیده گرفت. وی تصریح کرد: بخش خصوصی دستخوش تغییر است و این بخش باید به عنوان متحد دولت در کنار تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد.

رشد ۱۹ درصدی صادرات به مالزی

بر اساس آخرین آمار تجارت خارجی در سال گذشته صادرات به مالزی رشد بیش از ۱۹ درصدی داشته است. به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان بر اساس آخرین آمار گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال گذشته، ۶۰۴ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۲۴۶ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۴۴۹ دلار از ایران به جمهوری آذربایجان صادر شده است. صادرات انجام شده به مالزی از لحاظ وزنی ۰.۵۲ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۵۶ درصد از کل ارزش صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود و از این حیث مالزی در میان کشور‌های دریافت‌کننده کالا از ایران در رتبه نوزدهم قرار گرفته است. این در حالی است که در ۱۲ ماهه سال ۹۶، بیش از ۶۳۵ تن کالا از ایران به مالزی صادر شده بود که ارزش آن بیش از ۲۰۶ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۵۴۸ دلار بوده است. صادرات ایران به مالزی در مدت مشابه سال ۹۶ از لحاظ وزنی ۰.۴۸ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۴۴ درصد از کل صادرات انجام شده در مدت مذکور بود.

بهای جهانی سنگ آهن رکورد زد

پس از آنکه شرکت «وله» برزیل، بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن جهان، از احتمال فروریختن سد دیگری در محل معدن این شرکت خبر داد، بهای جهانی سنگ آهن در معاملات روز جمعه به بالاترین قیمت خود در پنج سال گذشته افزایش یافت. به گزارش ایرنا به نقل از مارکت واچ، بهای هر تن سنگ آهن روز جمعه به بیش از 100 دلار افزایش یافت. بر اساس این گزارش، آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص 62 درصد وارداتی به چین روز جمعه به 100 دلار و 40 سنت رسید، که این قیمت در پنج سال گذشته بی سابقه بود. به گفته تحلیلگران اقتصادی، بهای سنگ آهن در پی افزایش تولید فولاد چین افزایش یافته است. شرکت معدنی واله دست کم 5.6 درصد از کل سنگ آهن جهان را تامین می کند. حدود سه ماه پیش در پی شکستن سد آب یکی از معادن شرکت معدنی واله براساس گزارش فایننشال ریوویو ( Financial Review)دستکم 231 نفر کشته شدند. پیش از این برخی از تحلیلگران اقتصادی پیش بینی کردند بهای سنگ آهن به 100 دلار در هر تن افزایش خواهد یافت.

گفت و گوهای تجاری آمریکا و چین متوقف شد

اصرار واشنگتن بر اعمال تعرفه های سنگین و تحریم شرکت مخابراتی 'هواوی ' انگیزه پکن برای ادامه گفت و گوهای تجاری با آمریکا را از بین برده است. پایگاه خبری سی ان بی سی گزارش داد: از یک سو آمریکا بر تحریم شرکت مخابراتی هواوی اصرار دارد و از سوی دیگر پکن نیز سخت گیری های بر واردات گوشت از واشنگتن اعمال کرده است. پیش تر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که دو اقتصاد بزرگ جهان در آستانه دستیابی به توافق مهمی هستند.

داده های آماری گمرک نشان می‌دهد؛

گروه تجارت: ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در فروردین ماه امسال برپایه داده های آماری گمرک ایران به رقم افرون بر 503 میلیون دلار رسید و سهم 20 درصدی از کل صادرات غیر نفتی در این دوره را به خود اختصاص داد.

به گزارش تجارت،‌ برپایه بررسی جداول آماری تجارت خارجی، مجموع صادرات وزنی در مدت مورد بررسی چهار میلیون و 348 هزار تن ثبت شده که در مقایسه با عملکرد ماه مشابه پارسال رشد حدود 16 درصدی را از آن خود ساخت و سهم 51 درصدی از کل صادرات غیرنفتی را کسب کرد.

سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) افزوده است، بررسی ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در فروردین ماه امسال نسبت به ماه مشابه در سال 97 گویای کاهش 17 درصدی است.

بیشترین میزان وزنی دوره این گزارش مربوط به صادرات زنجیره سیمان (یک میلیون و 500 هزار تن)، سنگ آهن، کنسانتره و گندله (یک میلیون و 292 هزار تن)، زنجیره فولاد و محصولات فولادی (590 هزار تن)، انواع سنگ و محصولات مرتبط (358 هزار تن)، مس و محصولات پایین دستی (27 هزار تن) و زغال سنگ و کک (29 هزار تن) بود.

سهم واردات بخش معدن و صنایع معدنی در ماه فروردین از نظر وزنی به رقم 222 هزار تن رسید که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته کاهش پنج درصدی را نشان می دهد.

برپایه آمارهای مورد بررسی در فروردین ماه امسال، ارزش صادرات زنجیره فولاد حدود 224 میلیون دلار، سنگ آهن،‌ کنسانتره و گندله 81 میلیون دلار، مس 43 میلیون دلار، زنجیره سیمان 28.5 میلیون دلار و آلومینیوم هم برابر با 6.7 میلیون دلار ثبت شده است.

همچنین میزان واردات از نظر ارزشی حدود 180 میلیون دلار بود که در مقایسه با آمار سال گذشته، 9 درصد کاهش یافت.

بیشترین میزان واردات مربوط به زغال سنگ و کک (85 هزار تن)، زنجیره فولاد و محصولات مرتبط (49 هزار تن)، پودر آلومینا (31 هزار تن)، انواع فرو (10 هزار تن) و زنجیره روی (8 هزار تن) بود.

به گزارش ایرنا، ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته به بیش از 9 میلیارد و 226 میلیون دلار رسید که زنجیره فولاد با سهم 4.1 میلیارد دلار،

زنجیره مس و محصولات پایین دستی با 917 میلیون دلار و زنجیره سیمان با 420 میلیون و 250 هزار دلار بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

میزان وزنی صادرات معدن وصنایع معدنی پارسال، بیش از 57 میلیون و 707 هزار تن بود، که نسبت به سال 96 پنج درصد کاهش داشت.

صادرات زنجیره فولاد در سال 97 میزان 17 درصد رشد را در مقایسه با سال 96 ثبت کرد و زنجیره مس و محصولات پایین دستی هم نسبت به سال 96 رشد 13 درصدی یافت.

سهم واردات در سال 97 برابر با بیش از سه میلیون و 643 هزار تن انواع محصولات معدنی و صنایع معدنی به ارزش سه میلیارد و 575 میلیون و 750 هزار دلار بود که گویای کاهش 41 درصدی از لحاظ وزنی و کاهش 34 درصدی از نظر ارزشی است.

ایران با شناسایی 68 نوع ماده معدنی و ذخیره حدود 60 میلیارد تنی از لحاظ تنوع مواد معدنی در جایگاه دهم و از نظر ذخیره شناسایی شده در رتبه پانزدهم جهانی قرار دارد.

گروه تجارت: رئیس اتحادیه فروشندگان صنایع دستی گفت: صنایع‌دستی نماد عینی رونق تولید است و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد. به گزارش تجارت،‌ محمد عبداللهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چگونگی رونق تولید گفت: رونق تولید، زمینه ساز توسعه زیرساخت‌های صنایع دستی از جمله میناکاری، فلزات، لعاب میناکاری، چوب، چرم و غیره می‌شود. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان صنایع دستی و اشیای قدیمی، صنایع‌دستی نماد عینی رونق تولید است و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد. رئیس اتحادیه فروشندگان صنایع دستی و اشیا قدیمی با بیان اینکه تلاش کرده ایم که تولیدات در این صنعت را پایدار کنیم، اظهار کرد: درحال حاضر باتوجه به شرایط تحریمی کشور، بسیاری از ساختار‌های صنایع دستی، وارداتی است و همین امر موجب شده که این صنعت با کمبود‌هایی مواجه شود البته همکاری‌های خوبی با سازمان‌های ذیربط درخصوص این امر صورت گرفته است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از راه‌اندازی پویش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو برای نخستین‌بار در صنعت خودرو کشور در گروه سایپا خبر داد. به گزارش گروه سایپا، «سیدجواد سلیمانی» با اشاره به لزوم استفاده از توان و ظرفیت داخلی برای رفع نیاز تولیدی کشور، افزود: در این طرح قرار است از توان و دانش پژوهشگران، نخبگان و دانشگاهیان کشور باهدف توسعه داخلی‌سازی قطعات، ساخت محصولات جدید و همچنین کاهش ارزبری در صنعت خودرو استفاده شود. مدیرعامل سایپا تاکید کرد: ضرورت استفاده از توان شرکت‌ها و صنعتگران ایرانی در کنار وجود تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌ها در زمینه واردات قطعات پیشرفته خودرویی و همکاری نکردن شرکای خارجی که منجر به حذف برخی محصولات از خطوط خودروسازان و در نهایت، ممکن نشدن تحویل خودروهای تولید مشترک شده، موجب شد گروه سایپا تلاش کند شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتگران به تولید قطعات پیشرفته خودرویی سوق یابند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تحریم واقعیتی است که در بازار اثرگذار است، گفت: اگر واردات خودرو آزاد شود بخشی از التهاب بازار از بین می‌رود.

فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره علت گرانی خودرو در بازار، گفت: بازار پدیده‌ای علمی و منطبق بر واقعیت‌هاست بنابراین اگر با آن غیراصولی برخورد شود پاسخ غلطی دریافت می‌شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل روانی به التهاب بازار دامن می‌زند، افزود: فضای پیرامون اقتصاد کشور مستقیم بر بازار خودرو اثرگذار است درحالیکه این اثر در سایر حوزه‌ها با تاخیر ظاهر می‌شود

بازارهای از دست رفته و کارخانه های کم بازده باعث شده اند؛

گروه صنعت و معدن-کورش شرفشاهی: از زمانی که مقام معظم رهبری بر فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت تاکید کردند و استفاده از دیگر ظرفیت ها را یادآور شدند، مدت بسیار زیادی می گذرد اما متاسفانه نه تنها هنوز نتوانسته ایم از اقتصاد تک محصولی نفتی فاصله بگیریم، بلکه بخشهای دیگر صنایع و معادن نیز هنوز به درستی کارآمد نشده و این ظرفیت ها نیز به درستی مورد استفاده قرار نمی گیرد. یکی از این بخشها صنعت سنگ تزیینی است. امروزه کشور ما یکی از غنی ترین معادن سنگ تزیینی جهان را دارد به نوعی که از نظر تنوع، کیفیت و کمیت می توانیم درجهان صاحب رتبه و جایگاه باشیم. اما هنوز نتوانسته ایم به این مهم دست یابیم. ماشین آلات فرسوده و نداشتن فناوری روز باعث شده تا به جای تولید سنگ فراوری شده، به خام فروشی روی بیاوریم و بارها شاهد بوده ایم که سنگهای کشورمان را به صورت خام به دیگر کشورها صادر کرده و هنگامی که آن شرکتها سنگها را فراوری کردند، به کشورمان وارد کرده ایم که در نتیجه اشتغالزایی و ارزش افزوده ناشی از آن به جیب دیگر کشورها سرازیر شده است. در این رابطه با محسن گلیجانی رییس میز سنگ وزارت صمت گفت وگو کردیم که در ادامه آمده است.

عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ کشور به تشریح وضعیت صنعت سنگ کشور پرداخت و گفت: آمارهای تهیه شده در سال 97 حکایت از آن دارد که 2089 معدن سنگ تزیینی در کشور وجود دارد که تنها 1200 مورد آن فعال است . بقیه به دلایل گوناگون غیر فعال هستند.

محسن گلیجانی با اعلام اینکه ظرفیت معادن سنگ کشور 27.5 میلیون تن است گفت: میزان سنگ بریده شده در معادن کشور در سال 97 نسبت به سال 96 رشد داشته و این در حالی است که شاهد کاهش ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی در کشور بودیم.

رئیس اداره سنگ‌های تزئینی وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرفیت اسمی واحدهای فراوری سنگ کشور را 180 میلیون متر معکب اعلام کرد و گفت: متاسفانه هرگز نتوانسته ایم از ظرفیت واحدهای فراوری استفاده کنیم و به طور میانگین کمتر از 50 درصد ظرفیت فعال بوده اند.

وی با اعلام اینکه آمار سال 96 بیانگر آن است که 480 هزار تن سنگ بریده شده و یک میلیون تن سنگ خام صادر شده است گفت: میزان صادرات سنگ در سال 97 به میزان 100 هزار تن افزایش داشته و به 580 هزار تن رسیده ، اما صادرات سنگ خام در همان اندازه یک میلیون تن باقی مانده و رشدی نداشت. این در حالی است که وضعیت اقتصادی مناسب نیست و به دلیل مشکلات ارزی، شاهد کاهش ثبت سفارش و مشکلات دیگری بوده ایم.

گلیجانی عمده صادرات سنگ کشور را به عراق، افغانستان و کشورهای تازه استقلال یافته اعلام کرد و گفت: متاسفانه نتوانسته ایم بازارهای دورتر را به دست بیاوریم.

وی افزایش هزینه حمل و نقل را یکی از مهمترین معضلات و دلایل توجیه نداشتن صادرات دانست و گفت: متاسفانه امروزه هزینه حمل و نقل حدود دو برابر رشد داشته و به نوعی است که هزینه حمل سنگ به کشورهای دیگر تا 30 میلیون تومان نیز می شود. در این شرایط سنگهایی که قیمت آنها پایین تر از 100 دلار هستند به هیچ عنوان توجیه اقتصادی برای صادرات ندارند و حمل کانتینری آنها با مشکل رو به رو می شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ کشور با تاکید بر اینکه اگر مشکلات ارزی و اقتصادی سال 97 نبود، صادرات سنگ کشور حداقل شاهد رشد 70 درصدی بود، خواستار واقعی کردن قیمت سنگ تزیینی با همکاری بخش سنگ وزارت صمت با فعالان عرصه سنگ کشور شد و گفت: در سالهای گذشته قیمت پایه صادرات سنگ واقعی بود زیرا بر این عقیده بودیم که صادرات سنگ نباید برگشت بخورد به همین دلیل هر آنچه صادر می کردیم، قیمتی پایین تر از قیمت پایه در گمرک داشت. این مهم ناشی از آن بود که برای حمایت از صادرات سنگ تزیینی قیمت پایه گمرک را کاهش دادیم و با این رویکرد به صادرکننده کمک کردیم.

گلیجانی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی که با مشکلات تحریم رو به رو هستیم باید تمام همت خود را بر صادرات بگذاریم گفت: فراموش نکنیم که امروزه با رکود ساخت و ساز در عرصه عمرانی کشور رو به رو هستیم و باید به فکر صادرات سنگ تزیینی باشیم تا ضعف بازار داخلی را با این روش کاهش دهیم.

وی با ابراز تاسف از رقابت منفی بین صادرکنندگان سنگ تزیینی گفت: متاسفانه امروزه فعالان عرصه سنگ برای آنکه سنگ خود را بفروشند، دایم قیمت را پایین می آورند که باعث شده تا خریداران خارجی با قیمت های متفاوت رو به رو شوند و برای صنعت سنگ چالش ایجاد شود.

وی فرسودگی صنعت سنگ را مشکل جدی دانست و گفت: امروزه ماشین آلاتی که در معادن و سنگبری های کار می کنند، مستهلک و مربوط به سالیان گذشته هستند که باعث می شود تولید با مشکلات رو به رو شود. به همین دلیل نوسازی فناوری و ماشین آلات صنعت سنگ باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

گلیجانی پیشنهاد کرد که آموزش برای فعالان سنگ کشور جدی گرفته شود و گفت: نبود اطلاعات و آگاهی بزرگترین ضربه را به صنعت سنگ می زند زیرا با داشتن آگاهی می توانیم سنگی تولید کنیم که مورد نظر بازارهای جهانی باشد.

 

 

شکست سیاست وزارت صنعت

در قیمت‌گذاری خودرو

سخنگوی فراکسیون حمایت از قطعه سازان مجلس با اشاره به قول وزیر صمت برای حل مشکل قطعه سازان گفت:سیاست قیمت گذاری ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار که توسط وزیر مطرح شد موفق نبود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، زهرا ساعی در خصوص وضعیت قطعه‌سازان به ویژه در تامین قطعات خودروسازان، گفته است: قطعه سازان ما از سال گذشته وضعیت خوبی نداشتند و به همین دلیل ما فراکسیون حمایت از قطعه سازی را تشکیل دادیم قطعه‌سازی و خودروسازی رابطه مستقیمی با هم دارند زمانی که بازار خودرو کشور دچار مشکل و رکود می شود این مشکل به قطعه‌سازان منتقل می‌شود.

وی افزود: متأسفانه قطعه‌سازان مشکلات زیادی از قبیل نوسانات بازار ارز، مشکل در تهیه و تامین مواد اولیه داشتند،معوقات خودروسازان که مبالغ بالایی بود و پرداختی درستی به قطعه‌سازان نداشتند نیز وجود داشت که البته بخشی از آن توسط وزارت صمت پیگیری شد، جلسات خوبی که تشکیل دادیم نتایج مثبتی در بر داشت اما باید مشکل قطعه‌سازان به صورت اساسی حل شود.

تعهدات معوق خودروسازان

به ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو رسید

آمارها نشان می‌دهد ایران خودرو ۱۴۰ هزار خودرو و سایپا ۱۶۰ هزار خودرو را هنوز تحویل مشتریان نداده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از اواخر فرودین ماه امسال با وجود تمام تعهدات معوق خودروسازان طرح فروش فوری تعدادی از محصولات ایران خودرو و سایپا آغاز شده است و این دو شرکت روزانه به صورت متوسط 30 درصد از میزان تولید خود را به فروش فوری اختصاص می‌دهند اما نکته مهم اینجاست این دو خودروساز به دلیل مشکلات تأمین قطعات بخشی از تولیدات خود را راهی انبار می‌کنند و خبری از عرضه آنها به بازار نیست با این وجود هر روز فروش فوری محصولات خود را انجام داده و خبری از تحویل خودروها به مشتریان نیست.

البته در همین زمینه خودروسازان وعده داده‌اند با همکاری قطعه سازان تلاش لازم را برای تأمین قطعات خودروهای ناقص موجود در انبارها انجام دهند تا با افزایش عرضه روند نزولی قیمت ها در بازار کاهش پیدا کند

طبق اعلام گمرک، تا پایان خرداد امسال برخی شرکت‌ها مجاز به صادرات محصولات فولادی هستند و تائید این وزارتخانه برای صادرات محصولات آنها الزامی نیست. به گزارش ایسنا، براساس بخشنامه اخیر گمرک شرایط صادرات محصولات فلزی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام شده ابلاغ و در دستور کار قرار گرفته است. این در حالی است که طبق دستور رحمانی - وزیر صنعت، معدن و تجارت - در خصوص ساماندهی محصولات فولادی و به منظور تسهیل فرآیند صادرات واحدهای تولیدی از ۲۱ اردیبهشت‌ماه تا پایان خردادماه سال جاری حدود ۶۲ شرکت شرایط متفاوتی برای صادرات محصولات خود خواهند داشت که براساس اعلام انجام شده شرکت‌های مورد نظر برای صادرات محصولات فولادی نیازی به مجوز اداره ثبت نداشته و با اعلام آمادگی واحدهای دیگر تولیدکننده مقاطع طویل فولادی جهت عرضه در بورس کالا فهرست پیوست تکمیل و از سوی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه‌ها به گمرک اعلام خواهد شد.