آغاز لایروبی اروند بعد از ماه رمضان

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: براساس توافق صورت گرفته بین ایران و عراق، لایروبی اروند بعد از ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد.

به گزارش ایلنا، محمد راستاد درباره لایروبی اروند با همکاری کشور عراق، گفت: با توجه به اینکه تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور اروندرود است یکی از توافقات در ملاقات اخیر سران دو کشور ایران و عراق، لایروبی اروندرود بود. وی ادامه داد: توافق با عراق برای لایروبی اروندرود در قالب پروتکل ۱۹۷۵ الجزایر بین دو کشور صورت خواهد گرفت که مستلزم بازگشایی دفتر همکاری‌های مشترک است، در قالب این دفتر تمام عملیات لایروبی، ایمنی، راهنمایی کشتی‌ها و سایر موارد بصورت مشترک انجام خواهد شد.

 

سهم 70 درصدی زمین در قیمت مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ‌گفت:‌ در شهرهای بزرگ فاکتور زمین تا ۷۰ درصد در قیمت واحد مسکونی تاثیرگذار است

.عباس فرهادیه به تسنیم، اظهار کرد: در حوزه مسکن بهتر است یک عقبه‌ای را مرور کنیم تا به شرایط فعلی برسیم و بر اساس آن چشم‌انداز آینده را ترسیم کنیم. اتفاقی که طی 5، 6 سال اخیر در بخش مسکن روی داده این بوده که به هر دلیلی سیاست‌های انقباضی تولید را دنبال کرده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ ادبیات پیگیری این سیاست آن بوده که آمار نشان می‌دهد با حجم قابل توجهی خانه خالی داریم و افزایش سرمایه در بخش مسکن و راکد کردن آن کار درستی نیست.

 

عضویت دائم ایران در کشورهای CIS

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن از پذیرش عضویت دائم ایران در هفتادمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS در هلسینکی فنلاند خبر داد.

سعید رسولی اظهار داشت: خوشبختانه عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران در این شورا با اکثریت آراء ۱۵ کشور به عنوان عضو دائم پذیرفته شد.

رسولی تأکید کرد: عضویت دائم ایران در این شورا می‌تواند توسعه ترانزیت ریلی را بین کشورهای آسیای میانه و ایران، بیش از پیش تقویت کند و در فعال شدن بیشتر کریدور شمال- جنوب از اروپا به طرف آسیای جنوب شرقی نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

موافقت با ساخت و بهره‌برداری از

هشت سازه دریایی

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر از موافقت کمیته صدور مجوز سازه‌های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تمدید و صدور مجوزهای موافقت اولیه، ساخت و بهره‌برداری هشت سازه دریایی در شمال و جنوب کشور خبر داد. حمید خلیلی؛ دبیر کمیته صدور مجوز سازه های دریایی افرود: این کمیته با تمدید موافقت اولیه جهت اسکله تفریحی در استان خوزستان؛ تمدید مجوز بهره برداری بندر صادراتی ماهشهر در استان خوزستان؛ تمدید موافقت اولیه کارگاه ساخت و تعمیر شناور دراستان بوشهر؛ صدور مجوز بهره‌برداری آب شیرین کن کنگان در استان بوشهر؛ صدور موافقت اولیه احداث دستک بندر صیادی رمین در استان سیستان و بلوچستان؛ صدور موافقت اولیه احداث دستک بندر صیادی بریس در استان سیستان و بلوچستان؛ تمدید مجوز ساخت حوضچه پرورش ماهی در استان مازندران و صدور موافقت اولیه احداث اسکله تفریحی در استان گیلان موافقت شد.

پرداخت 8 مرحله ارز دولتی به هواپیمایی ماهان

ماهان ایر نیز جزو شرکت‌های هواپیمایی داخلی بوده که مانند زاگرس‌ایر توانسته از فروردین سال گذشته تا اردیبهشت امسال ارز دولتی قابل توجهی را دریافت کند. این شرکت در 8 مرحله طی بازه زمانی فروردین 97 تا 11 اردیبهشت امسال ارز دولتی دریافت کرده که این دریافتی به صورت روپیه هند و روبل روسیه بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر این اساس ماهان ایر در یک مرحله 50 میلیون روپیه هند و سایر دریافتی آن با روبل جدید روسیه پرداخت شده است.

ترمینال سلام یک تیم فرودگاه‌ساز

تماما ایرانی تربیت کرد

مجری پروژه ترمینال سلام و ایران شهر شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تفاوت‌های بارز ترمینال گالری سلام با دیگر ترمینال‌های موجود در فرودگاههای سراسر کشور را بیان کرد.

کوروش فتاحی گفت: ترمینال گالری سلام تفاوت های متعدد و بارزی با دیگر ترمینال های موجود در فرودگاه‌های کشوردارد که یکی از این تفاوت ها طراحی منحصر به فرد آن است.

وی ادامه داد: همچنین در این پروژه ملی که به دست متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده مجموعه ای از آثار هنری با معماری اسلامی - ایرانی به کار رفته که آن را از دیگر ترمینال‌های هوایی کشور متمایز کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛
 

گروه راه و مسکن: معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر کشورهای دنیا به سمت اینترنت اشیاء حرکت کرده‌اند تا صنعت دریایی خود را متحول کنند از اینرو ایران نیز می خواهد در این مسیر حرکت کند.

هادی حق شناس درباره اینترنت اشیاء و اجرایی شدن آن در بنادر کشور اظهار کرد: اینترنت اشیاء یکی از مقوله های مهم است که می تواند صنعت دریایی کشور را متحول کند. در این زمینه بنادر دنیا به منظور استفاده حداکثری از اینترنت و در راستای هوشمندسازی بنادر گام بر داشته‌اند و سازمان بنادر و دریانوردی نیز این آمادگی را دارد که از چنین ظرفیتی استفاده و در همین مسیر حرکت کند.

وی درباره اینترنت اشیا و کاربرد آن افزود: از این فناوری می توان برای بازدهی بالا در ارائه خدمات، جلوگیری از قاچاق و همچنین نظارت دائمی و بلادرنگ بر اشیاء حساس کانتینرها استفاده کرد همچنین با بهره گیری از فناوری اینترنت اشیاء امکان رصد موقعیت مکانی کانتینر در خارج از بنادرو داخل بنادر فراهم می شود.

حق شناس خاطرنشان کرد: اینترنت اشیاء برای تجهیزات مخابراتی نیز حکم فرماست و باید در جهت پوشش کامل برای تردد ایمن شناورها در طول سواحل و بنادر گام برداشت، موضوعی که به عنوان یکی از اولویت‌های حوزه دریایی قلمداد می‌شود.

شایان ذکر است؛ عرضه فناوری اینترنت اشیاء و بهره گیری از تجارب بنادر موفق در این زمینه برای صنعت کشتیرانی و بنادر کشور نوید دهنده دوره جدیدی از مدیریت کشتی، مدیریت انرژی و حمل و نقل است، چرا که امروزه در جهان ، اطلاعات نقش اصلی و کلیدی دارد.

  • استمرار صادرات نفت از بنادر ایران

درخبری دیگر هادی حق شناس با بیان اینکه به هیچ وجه ارسال محموله‌های نفتی از بنادر کشورمان متوقف نشده است،گفت: شاید مقاصد محموله‌های نفتی از بنادر کشورمان تغییر کرده ‌باشد اما هنوز هم صادرات رسمی ادامه دارد.

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگوبا ایلنا با تاکید بر اینکه طبق روال گذشته عملیات تخلیه و بارگیری نفت و فرآورده‌های نفتی در بنادر کشورمان انجام می‌شود، اظهار داشت: مانند ماه‌های گذشته عملیات تخلیه و بارگیری نفت و فراورده‌های نفتی در بنادر انجام می‌شود و تمام بارهای نفتی به صورت رسمی راهی مقاصد خود می‌‌شوند.

وی ادامه داد: البته کاهش میزان بارگیری نفت و فراورده‌های نفتی نسبت به گذشته قابل انکار نیست اما به هیچ وجه ارسال محموله‌های نفتی از بنادر کشورمان متوقف نشده است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تاکتیک‌های وزارت نفت در صادرات نفت و فراورده‌های نفتی تغییر کرده‌ است، گفت: شاید مقاصد محموله‌های نفتی از بنادر کشورمان تغییر کرده ‌باشد اما هنوز هم صادرات رسمی ادامه دارد.

حق‌شناس با اشاره به کاهش توقف محموله‌های کالاهای اساسی در بنادر کشورمان، اظهار داشت: مشکلی در واردات کالاهای اساسی وجود ندارد و تمام بنادر کشورمان ذخیره کالای اساسی دارند و در حال حاضر تمام برنامه‌ها و تصمیمات در این جهت است که توقف کالای اساسی در بنادر را به حداقل برسانیم و هر چه سریع‌تر کالاهای اساسی را وارد سیستم توزیع کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود دپوی کالای اساسی در بنادر کشورمان، در مورد برخی از کالاها با کمبود در بازار مواجه هستیم، گفت: کاهش توقف کالا در بنادر هم در راستای ساماندهی بازار بوده است اما مشکل کمبود عرضه در بخش شبکه توزیع و نظارت برعرضه کالا است. معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: طولانی بودن زمان ورود کالا به بازار به دلیل سیستم توزیع و شبکه حمل و نقل است که باعث شده در برخی مواقع بازار مختل شود. این مقام مسئول همچنین درباره میزان واردات و دپوی خودروهای خارجی در بنادر کشورمان اظهار داشت: دپوی خودرو وجود دارد اما واردات آن مانند گذشته نیست. در حال حاضر واردات خودرو برای واردکنندگان گران تمام می‌شود به همین دلیل واردات و دپوی این کالا در بنادر کاهش پیدا کرده‌است.

 

 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی گفت: پروژه‌های بالای ۷۰ درصد حوزه راه و شهرسازی تا پایان امسال باید تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهران کفاش در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به شرایطی که کشور هم‌اکنون با آن مواجه است، اظهار داشت: شرایط فعلی نیاز به تفکر و تعمق بیشتری برای پیشبرد امور دارد و باید مدل‌های جدیدتری برای انجام امور مورد استفاده قرار گیرد.

وی عنوان کرد: دوران انجام امور به شیوه‌های سنتی گذشته و باید با سرعت و مدیریت بهتر کارها را به پیش ببریم.

کفاش خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی و مردم بتوانیم پروژه‌ها را خوب تعریف کنیم و از این مسیر، چرخه توسعه را با سرعت بیشتر به حرکت در آوریم. وی عنوان کرد: راه و شهرسازی با مجموعه مختلف مردم سروکار دارد و انتظار داریم که تکریم ارباب رجوع و مردم جز سرلوحه کارها قرار گیرد.