انتقاد از گلایه‌ رئیس‌جمهور

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی از گلایه رئیس جمهور نسبت به مجلس درباره تفکیک وزارت‌خانه‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، مهرداد لاهوتی در جلسه علنی یکشنبه مجلس در تذکری گفت: در دیداری که با رهبر انقلاب داشتیم رئیس جمهور گلایه‌ای را از مجلس مطرح کردند که گلایه‌ درستی نبود. ایشان گفتند ما دو سال است منتظر تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی هستیم در حالی که ایشان لایحه را به مجلس ارائه کرد و ما آن را تعیین تکلیف کردیم و قبول نکردیم.

این نماینده مجلس خطاب به لاریجانی گفت: شما عنایت کردید لایحه را از مسیرهای مختلف آوردند و این جای گلایه نداشت که رئیس جمهور آن را مطرح کرد.

 

دو سوال از وزیر خارجه اعلام وصول شد

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: دو سوال ملی از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز -یکشنبه- مجلس اعلام وصول شد.

علیرضا رحیمی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لایحه اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم و لایحه اصلاح مواد 64 و 63 قانون دیوان محاسبات عمومی کشور به صورت عادی اعلام وصول می شود. وی افزود: سوال ملی علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات به همراه سه نفر از نمایندگان دیگر از محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه با موضوع علت انفعال دستگاه دیپلماسی در برخورد متقابل با اقدامات غیردیپلماتیک برخی کشورهای اروپایی اعلام وصول شد.

 

دشمن به دنبال القا ناامیدی در جامعه است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دشمنان از طریق ابزار رسانه در فضای ارتباطات و عملیات روانی در صدد القاء حس ناامیدی و یاس به جامعه هستند. به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، همایشی با عنوان« نقش روابط عمومی هوشمند در اقتدار دفاعی» در شرکت صا ایران وزارت دفاع برگزار شد. امیر سرتیپ حاتمی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: متولیان روابط عمومی در وزارتخانه پر افتخار دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طلایه داران و خط مقدم مقابله با جنگ نرم و عملیات روانی دشمن هستند که در شرایط هجمه رسانه ای استکبارجهانی علیه ملت ایران اسلامی مسئولیت آنها خطیر،حساس و دارای ابعاد پیچیده تری است.

توئیت معاون اول رئیس‌جمهوری درباره

پرداخت یارانه به مردم

معاون اول رئیس جمهوری با تقدیر از صاحب‌نظران و اقتصاددانان برای ارائه نظراتشان به دولت درباره نحوه پرداخت یارانه به مردم، اظهار کرد: تمام نظرات پس از جمع‌بندی برای تصمیم‌گیری در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏در نمایشگاه کتاب از ‎صاحب‌نظران خواستم در انتخاب یکی از دو روش زیر که امکان حمایت بیشتر از مردم را بهتر فراهم کند، دولت را کمک کنند: ١- استمرار تأمین ‎ارز با نرخ دولتی و توزیع سهمیه‌بندی و حتی ‎کوپنی کالاها ۲- آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت یارانه نقدی به مردم از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز ‏در این مدت جمع زیادی از صاحب‌نظران و اقتصاددانان در رسانه‌های مکتوب و مجازی در نقد و تأیید هر دو روش اظهار نظر کردند؛ از تمام آنان سپاسگزارم. بدیهی است تمام نظرات پس از جمع‌بندی برای تصمیم گیری در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد. مطمئناً با همدلی و همکاری می‌توانیم شرایط بهتری را برای مردم فراهم کنیم.»

عراق در سختی‌ها در کنار دولت و ملت ایران خواهد ایستاد

رییس‌جمهور عراق اظهار کرد: همان‌طور که جمهوری اسلامی ایران در سختی‌ها کنار دولت و ملت عراق بود ما نیز در سختی‌ها در کنار دولت و ملت ایران خواهیم ایستاد. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، "ایرج مسجدی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد روز شنبه با "برهم صالح" رئیس جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که با ضیافت افطاری رئیس‌جمهور عراق به افتخار ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد همراه بود، برهم صالح در سخنانی اظهار کرد: همان گونه که جمهوری اسلامی ایران در سختی‌ها در کنار دولت و ملت عراق بود و در مبارزه با گروه‌های تروریستی کمک فراوانی به عراق کرد ما نیز در سختی‌ها در کنار دولت و ملت ایران خواهیم ایستاد. این مقام عالی رتبه عراقی افزود: مردم عراق هرگز همکاری‌های خوب کشور همسایه ایران را در مبارزه با داعش و تروریسم فراموش نمی‌کنند.

عارف قطعا در انتخابات هیأت رئیسه مجلس اسلامی شرکت می‌کند

یک عضو فراکسیون امید از حضور قطعی محمدرضا عارف در انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داد.

مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره آخرین وضعیت تصمیم گیری در فراکسیون امید در خصوص انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در فراکسیون جلساتی در این زمینه تشکیل شده است که در مجموع باید گفت آقای عارف قطعا در انتخابات هیات رئیسه شرکت می‌کند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صحبت شده است که اگر آقای عارف نیامد، من در انتخابات هیات رئیسه مجلس شرکت کنم و اعضای فراکسیون حمایت کامل داشته باشند ولی آقای عارف شرکت خواهند کرد.

ابرقدرت‌ها از ایران می‌ترسند

وزیر امور خارجه پاکستان از تلاش ابرقدرت‌ها برای تخریب روابط ایران و پاکستان خبر داد و این تلاش را نافرجام دانست. به گزارش ایلنا به نقل از اردوپوینت، «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در مورد روابط ایران و پاکستان گفت: برخی از کشورهای قدرتمند به دنبال تخریب روابط ایران و پاکستان هستند و از هر ابزار و فرصتی برای این کار استفاده می‌کنند. وی در ادامه افزود: این کشورها و ابرقدرت‌ها از قدرت ایران ترس دارند و برای مقابله با آن تلاش می‌کنند. این مقام پاکستانی در ادامه خاطرنشان کرد: این دشمنان برای تخریب روابط ایران و پاکستان موفق نخواهند شد. ما این موضوع را بارها اثبات کرده‌ایم.

سفیران ایران و فرانسه در بغداد گفت و گو کردند

سفیران ایران و فرانسه در بغداد درخصوص تحولات منطقه با یکدیگر گفت و گو کردند. 'برونو اوبر' سفیر فرانسه در بغداد با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با 'ایرج مسجدی' همتای ایرانی خود دیدار و گفت و گو کرد. این دیدار همزمان با افزایش اقدامات تحریک آمیز و تهدیدات آمریکا علیه کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و همچنین جوسازی واشنگتن و برخی کشورهای عربی منطقه در خصوص افزایش تهدیدات و ناامنی در عراق صورت گرفته است.

ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع مس ایران به قوه قضائیه

نایب رئیس مجلس پس از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: این گزارش جهت بررسی های بیشتر به قوه قضائیه ارجاع می شود. به گزارش ایلنا، ولی ملکی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش نهایی تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران را که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس که به تصویب رسیده است، قرائت کرد. در این گزارش به فرآیند تحقیقات به عمل آمده و خرید و فروش در شرکت ملی صنایع مس ایران پرداخته شده، همچنین وضعیت تسهیلات مالی و کمک‌های بلاعوض و پرداخت‌های نجومی هم شفاف شده است. همچنین در بخش پیشنهادات گزارش، به تخلفات قید شده اشاره و تاکید هم شده که تمام تصمیم‌گیری‌ها بر اساس نقشه راه معدن و استراتژی‌های مصوب باشد.

رئیس جمهوری در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر تاکید کرد:

گروه سیاسی: رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت نقش فرهنگ و هنر بویژه در مقطع حساس کشور اظهار داشت: مهم‌ترین نیاز امروز جامعه، امید به آینده و نشاط است چرا که احساس غرور ملی و امید و نشاط سرمایه اصلی کشور است و می تواند روند حل مشکلات را تسریع کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه شنبه در دیدار صمیمی با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر گفت: از آغاز دولت یازدهم با سه مشکل پیچیده و بزرگ در سه مقطع مختلف روبرو بودیم که از دو مشکل عبور کرده‌ایم و معتقدم با همراهی، همدلی، همفکری و هم‌افزایی از سومین مشکل نیز عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهوری با اشاره به وجود تحریم‌های گسترده جهانی علیه کشورمان در ابتدای دولت یازدهم و همچنین مشکلات اقتصادی کشور، گفت: بزرگترین مشکلات اقتصادی برای بخش‌هایی از جامعه است که درآمد ثابت دارند و دولت باید در حد توان برای تأمین نیازمندی‌ها و افزایش حقوق کارمندان و کارگران تلاش کند.

وی افزود: در آغاز فعالیت دولت تورم 40 درصد اما میزان افزایش سالانه حقوق 15 درصد بود و نیاز به همسان سازی و همترازی این دو نرخ بود که دولت در اولین تصمیم و اقدام، مصوب کرد که باید بیش از نرخ تورم به حقوق کارمند و کارگر اضافه شود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه توانستیم مسأله تحریم‌های هسته‌ای را در مذاکراتی سخت و پیچیده که کاری علمی و توأمان هنری بود به سرانجام برسانیم، گفت: مذاکره علاوه بر دانش، هنر نیز هست چرا که باید از حالت چهره، لحن و اطلاعات در دسترس، بتوانیم بفهمیم که طرف مذاکره کننده چه چیز را از ما می طلبد و باید با فهم و تجربه این راه را در عرض چند ثانیه طی کنیم که همان خلاقیت است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه بالاترین امتیاز هنرمندان خلاقیت است و این قدرت تخیل از فکر ، اندیشه و عقل بالاتر است، ادامه داد: هنرمندان با این قدرت عجیب و سرمایه تخیل، آثار هنری خود را به جامعه عرضه می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه تعامل با دنیا نیازمند دانش، ‌علم و هنرمندی است اظهار داشت: با قدرت دیپلماسی توانستیم برای خروج از تحریم پیچیده اولین قدم را در کمتر از صد روز از روی کارآمدن دولت یازدهم برداریم و وعده من به ملت ایران این بود که در صد روز اول اقدامات مهمی انجام خواهیم داد، لذا توافق موقت در کمتر از صد روز به انجام رسید.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به واسطه این توافق قیمت ارز پایین آمد و امیدواری زیادی در جامعه ایجاد شد و این کار بزرگ به واسطه قدرت دیپلماسی کشورمان بود.

روحانی گفت: در سال 93 قرار بود که به توافق نهایی دست یابیم که موانعی در این مسیر ایجاد شد، به غیر از برخی فراز و نشیب‌هایی که بعضاً در داخل کشور وجود داشت، فشار دوم بر کشورمان وارد آمد و آن اینکه عربستان در کنار کشورهای همپیمان خود و رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها را وادار کردند که مذاکرات را متوقف کند تا آنها قیمت نفت را پایین بیاورند؛ لذا از اواسط سال 93 قیمت نفت به کمتر از یک چهارم یعنی از 120 دلار تا حدود 30 دلار پایین آمد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به واسطه کاهش شدید قیمت نفت ، اگرچه دولت دچار فشار شد، اما مردم به دلیل اینکه امیدوار بودند مسایل حل و فصل می‌شود و نسبت به آِینده امیدواری داشتند، چندان احساس فشار نکردند.

روحانی با تأکید بر اینکه سرمایه‌ اجتماعی قدرتی است که می‌تواند کشورمان را از مشکلات برهاند، اظهار داشت: از همه هنرمندان و اصحاب هنر توقع و انتظار داریم که با ابزار هنر سرمایه اجتماعی کشورمان را تقویت کنند چرا که وجود مشکلات بسیار نتیجه ضعیف شدن سرمایه اجتماعی است؛ درحالی که دولت، همان دولت سال 92 و 93 است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در سال 94 به توافقی دست یافتیم که توانست شرایط اقتصادی کشورمان را کاملاً تغییر دهد، گفت: به واسطه این توافق سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در کشور شروع و پروژه‌های عظیمی افتتاح شد که از آن جمله می‌توان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد که به واسطه آن در بنزین خودکفا شدیم و این برجام بود که زمینه تکمیل ستاره خلیج فارس را فراهم کرد چرا که احداث این پروژه قبل از برجام آغاز شده بود، اما چرا افتتاح نمی‌شد؟

روحانی افزود: تمام پمپ‌های که برای تکمیل ستاره خلیج فارس نیاز بود، تحت توقیف و تحریم بودند و با افتتاح پروژه ستاره خلیج فارس همه پیمانکاران صراحتاً اذعان می‌کردند که این پروژه را آنها نساختند بلکه آن را برجام ساخت و اگر برجام نبود چه بسا ساخت آن 10 یا حتی 20 سال دیگر به اتمام می‌رسید.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به واسطه برجام همچنین 15 فاز در پارس جنوبی به افتتاح رسید که در تاریخ افتتاح پروژه‌های این منطقه بی‌سابقه بوده است.

روحانی تصریح کرد: آنچه امروز برای همه حائز اهمیت است، وجود فضای مناسب برای کسب و کار، تجارت و فضای امید به آینده است و از شما هنرمندان که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارید، می‌خواهم که با هنرمندی و خلاقیت، امید را در جامعه بازسازی و تقویت کنید.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه روزهای سختی پیش رو داریم اما به رغم همه سختی‌ها به آینده امیدوار هستم، اظهار داشت: با وحدت و همدلی و برنامه‌ریزی می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

رییس قوه قضاییه خواستار شد؛
 

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه با اشاره به جنگ اقتصادی دشمن علیه ملت ایران، همه مسئولان و دستگاه ها را موظف به حمایت تمام عیار از کارآفرینان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار فعالان اقتصادی با بیان اینکه کشور عزیز ما دارای ثروت‌های مادی و معنوی فراوانی اعم از نیروی انسانی متراکم و صاحب نظر و همچنین آب، خاک، هوا، دریا و اقلیم متنوع و مناسب است، تصریح کرد: علاوه بر همه این مواهب، کشور ما دارای مردمی مصمم، با اراده و متدین است که در هر عرصه ای حضور یافته اند، تفوق و برتری را برای جبهه انقلاب به ارمغان آورده اند و همه باید خداوند را بر این نعمت عظیم شاکر باشیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به جنگ اقتصادی، سیاسی، روانی و رسانه ای دشمن علیه ملت بزرگ ایران، اظهار کرد: در این جبهه، نقش کارآفرینان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بسیار قابل توجه است و بر همین اساس همه مسئولان موظفند از این عزیزان حمایت های قضایی، حقوقی، مالی و تسهیلاتی لازم را به عمل آورند. رئیسی با اشاره به موضوع خصوصی سازی خاطرنشان کرد: در بحث خصوصی سازی، نفس واگذاری بنگاه های دولتی موضوعیت ندارد بلکه اگر نقش تصدی گری دولت کاهش می یابد، لازم است در مقابل، نقش نظارتی و توانمندسازی دولت افزایش یابد.

رئیس قوه قضاییه افزود: امیدواریم به برکت این ایام و با تلاش مجاهدان اقتصادی، شاهد رونق تولید و استقلال اقتصادی در کشور باشیم و فراموش نکنیم که این امر، دست نیافتنی نیست. فقط نیازمند حرکت فعال و مجدانه برای مقابله با توطئه های دشمن یا بعضی ندانم کاری های داخلی هستیم تا ان‌شاءالله به رونق تولید، افزایش اشتغال و توسعه واقعی بخش خصوصی با حمایت های دستگاه های اجرایی دست یابیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت ارتباط مستمر با فعالان اقتصادی برای بیان مشکلات مصداقی و موردی و همچنین تحلیل موضوعات اقتصادی گفت: دستگاه قضایی با استفاده از ظرفیتها و اختیارات خود در مسیر رونق تولید، مبارزه با فساد و مقابله با استنکاف دستگاه ها از ادای وظایف، گام برمی‌دارد.

رئیس قوه قضاییه افزود: ما به نظارت همگانی باور داریم و تلاشمان این است که در این راستا از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، اصناف و انجمن‌های اسلامی بازار و کارخانجات برای تقویت این نظارت استفاده حداکثری کنیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه به هیچ عنوان نباید در روند رسیدگی به پرونده ها، وقفه ای در تولید ایجاد و کارخانه یا کارگاهی تعطیل شود، اظهار کرد: تمام تلاش خود را برای برخورد با تخلف از موازین، ارتکاب جرم و تسامح نسبت به فساد به کار خواهیم گرفت و کوچکترین تسامحی در این زمینه نخواهیم داشت.

رئیسی در پایان ابراز اطمینان کرد که از تمام دیدگاه ها برای حل مشکلات استفاده خواهد شد و دستگاه قضایی تمام ظرفیت خود را برای رونق تولید و کسب و کار به کار خواهد گرفت.

سلامی در آیین تکریم و معارفه جانشین فرمانده کل سپاه؛

گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر این که سپاه امروز در تماس مستقیم با تمام قدرت دشمن است و آن را متوقف کرده است، گفت: ما به دنبال جنگ نیستیم اما در آمادگی کامل قرار داریم.

به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی سپاه، سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» در آیین تکریم و معارفه جانشین فرمانده کل و معاونین هماهنگ کننده و فرهنگی سپاه با بیان این که امروز انقلاب ما در یکی از زیباترین فراز های خود قرار دارد و دشمن با شکست های سنگین مواجه شده است، افزود: دشمن در فلسفه سیاسی که همانا غارت ملت ها، اسیرکردن آنها و ایجاد فضای برده داری مدرن و سیطره یک جانبه بر سرنوشت انسان ها می باشد، شکست خورده است.

وی یادآور شد: این فلسفه مولد جنگ ها و مداخلات ظالمانه است و هرگز مولد قدرت نیست بلکه مولد دشمن است و به تعبیر خود آمریکایی‌ها منجر به ایجاد ریسک در سراسر جهان می شود. فرمانده کل سپاه اظهارداشت: امروز سرزمین های اسلامی میدان رشد جوانان مجاهدی است که نبرد با دشمن جزو مطلوبیت های مردانه آنهاست و نگرانی دشمن موجب شده تا منطقه به یک میدان آتش بالقوه برای آمریکایی‌ها تبدیل شود . سردار سلامی با بیان این که آمریکایی ها در انفعال قرار گرفته اند و از تهدید لفظی در شکل منفعلانه خود استفاده کردند، گفت: ما با یک دشمن به ظاهر قدرتمند مواجه هستیم اما این دشمن در حال فرسایش است و به عبارتی دچار پوکی استخوان شده و این مسیری است که همه قدرت‌های شیطانی سپری می کنند.

وی تصریح کرد: امروز در آستانه خوردگی تدریجی این قدرت قرار داریم و به فضل الهی در آینده نزدیک شاهد شکست پایه‌های این قدرت به ظاهر بزرگ خواهیم بود چرا که آنها خسته و ناامید هستند.

عضو شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این که امروز سپاه در پیشانی تقابل با دشمن قرار دارد، گفت: ما آموخته ایم که تهدیدات عامل رشد و قدرتمند شدن ما هستند؛ رشد سپاه نیز گلخانه ای نبوده بلکه با دشمنان بزرگ دست و پنجه نرم کرده است.

فرمانده کل سپاه داشتن یک دشمن بزرگ را برای قدرتمند شدن یک فرصت دانست و اظهار کرد: امروز که دشمن به ما نزدیکتر شده این فرصت برای سپاه به وجود آمده و قوای سپاه در راهبرد، عملیات و تاکتیک به حرکت در آمده است.

سردار سلامی تصریح کرد: دشمنی مانند آمریکا هرگز از توجه و تمرکز ما خارج نمی شود و تا زمانی که دشمنی با این خوی ظالمانه قصد دارد خود را جهانی معرفی کند؛ طبیعی است که در برابر او بایستیم.

وی با بیان این که ما به دنبال جنگ نیستیم، اما از جنگ نمی هراسیم و آماده ایم، خاطرنشان کرد: دشمنان ما هم اراده جنگ ندارند ، اما تفاوت ما با آنها این است که آنها از جنگ می ترسند و خط حد آنها جایی است که جانشان به خطر بیافتد و شکست دادن دشمنی با این ماهیت آسان است.