ساماندهی بازار با تشکیل وزارت بازرگانی

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی، وزارتخانه‌ای تخصصی مسئولیت ساماندهی بازار را برعهده می‌گیرد در نتیجه می‌توان امیدوار بود وضعیت بازار تا حدودی بهبود پیدا کند. محمد عزیزی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به طرح تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، گفت: دولت معتقد است با ایجاد وزارت بازرگانی می‌تواند در شرایط تحریم به تجارت و صادرات کمک کند، حال که دولت به این نتیجه رسیده است مجلس نیز باید برای کمک به دولت تمام توان خود را به کار گیرد. وی اظهار کرد: با تشکیل وزارت بازرگانی، وزارتخانه‌ای تخصصی مسئولیت ساماندهی بازار را برعهده می‌گیرد در نتیجه می توان امیدوار بود وضعیت بازار تا حدودی بهبود پیدا کند.

 

عراق از ورود کارگران ایرانی جلوگیری می کند

فرماندار گیلانغرب گفت: طرف عراقی از ورود کارگران ایرانی به محوطه تخلیه و بارگیری بازارچه مرزی سومار در داخل عراق جلوگیری می کند و کار بارگیری را تنها به کارگران عراقی واگذار کرده است.

کوروش محمودیان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این خواسته طرف عراقی است که کار تخلیه و بارگیری کالاها را کارگران عراقی به تنهایی انجام دهند و ما یک مهلتی را از طرف عراقی برای مذاکره برای پیگیری این موضوع خواستیم که متاسفانه مهلت پایان یافت و فعلا موضوع حل و فصل نشده و امروز طرف عراقی به صورت یک طرفه از ورود کارگران ایرانی به داخل محوطه تخلیه و بارگیری جلوگیری کرد.

 

استارت‌آپ‌ها جایگزین خارجی ها می شوند

رییس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: امروزه فرصت جایگزینی استارت‌آپ‌ها با شرکت‌هایی که به دلیل تحریم ها از ایران رفتند، وجود دارد. «افشین کلاهی» درباره وضعیت استارت‌آپ‌ها در وضعیت تحریم به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: استارتاپ‌ها از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی که عامل بزرگی در توسعه آنهاست، با مشکل مواجه شده‌اند. وی با بیان اینکه عملا تعداد کمی از استارت‌آپ‌ها توانستند سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنند، ادامه داد: از زمان امضای برجام تا خروج آمریکا از آن فرصت کوتاهی برای جذب سرمایه بود. در همین مدت محدود هم چند استارتاپ معروف توانستند سرمایه خارجی جذب کنند که در حال حاضر این سرمایه‌گذاری به طور کامل قطع شده است

مخالفت مجلس با مسکوت ماندن

طرح ساماندهی بازار خودرو

نمایندگان مجلس با پیشنهاد مسکوت ماندن سه ماهه طرح ساماندهی بازار خودرو مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، طرح ساماندهی بازار خودرو در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و بعد از تصویب مواد ۳ و ۴ این طرح، بهرام پارسایی که از طراحان اولیه این طرح بود، پیشنهاد مسکوت ماندن سه ماهه این طرح را مطرح کرد.

وی در این باره گفت: طبق آئین نامه طرح یک فوریتی باید ظرف ۴۵ روز به تصویب مجلس برسد یک فوریت این طرح دوم اردیبهشت سال گذشته تصویب شده و این طرح ۱۳ ماه است بین مجلس و کمیسیون پاسکاری می‌شود.

وی با بیان این که کمیسیون صنایع برای طرح پیشنهادات طراحان دعوتی از آنها نداشته است، اظهار کرد: آنها تنها یک بار از من برای حضور در جلسه کمیته دعوت کردند که بعد از حضور من رئیس کمیته عمداً جلسه را تشکیل نداد، متأسفانه علیرغم این که بخشی از اعضای کمیسیون صنایع از حقوق ملت دفاع می‌کند اما برخی دیگر از اعضا به نمایندگی از خودروسازان به دفاع از آنها می‌پردازد و طرح را از مسیر خود خارج کردند.

بخش خصوصی در تصمیمات اقتصادی دولت نقش داشته باشد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم بازگشت ۳۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور برخی سخت گیری‌های بی مورد و بخشنامه‌های خلق الساعه و بدون ضمانت اجرایی را از دلایل بروز این مشکل عنوان کرد و گفت که بخش خصوصی باید در تصمیمات اقتصادی دولت نقش داشته باشد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ماجرای ارزهای دولتی ما از ابتدا به دولت تذکر دادیم اما گوش شنوا نبود. عده‌ای ارز دولتی گرفتند، کالایی را صادر کردند، آن را فروختند و ارز آن را به کشور وارد نکردند. البته برخی افراد هم برای بازگرداندن ارز با مشکل مواجه بودند اما به هر حال عده‌ای ارز را برنگرداندند و دولت هم تضامینی برای این کار در نظر نگرفته است.

وی افزود: عده‌ای از ارزهای دولتی سود کلان بردند؛ این‌ها دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند اما کالای‌شان را به همین قیمت در بازار توزیع نکردند.

در نشست مشترک نمایندگان و بخش‌خصوصي استان تهران مطرح شد؛

گروه تجارت: در پنجاه‌و‌هفتمين نشست شوراي گفت‌و‌گوي دولت و بخش‌خصوصي استان تهران مساله تامين نقدينگي مورد نياز بنگاه‌ها، چالش‌هاي زيست‌محيطي و ارزي بنگاه‌ها در پايتخت، مشکلات دفع پسماندهاي شهرک صنعتي چرمشهر، مساله تخصيص ارز به واردات مواد اوليه توليد روغن نباتي و هم‌چنين بهبود رابطه سازمان تامين اجتماعي و بخش خصوصي مسائلي بود که در نشست شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومي‌اتاق تهران، رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در اين جلسه گزارشي از وضعيت توليد واحدهاي صنعتي مستقر در استان تهران را ارائه کرد. يداله صادقي با بيان اينکه در حال حاضر 290 طرح بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيکي در استان تهران نياز به 32240 ميليارد ريال منابع مالي دارد، گفت: معادل 79.3 درصد واحدهاي توليدي در استان تهران، فعال و 20.7 درصد نيز غيرفعال هستند و در حال حاضر، نياز اصلي صنايع استان، دسترسي به منابع مالي است. وي از آمادگي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران براي برگزاري تور بازديد مديران عامل بانک‌ها از شهرک‌هاي صنعتي استان تهران و بررسي امکان‌سنجي تخصيص منابع به واحدهاي توليدي خبر داد.

  • مشکل تخصص ارز به واردات مواد اوليه روغن

در ادامه اين نشست، مشکلات مربوط به کارخانه‌هاي صنايع روغن نباتي کشور در زمينه تخصيص ارز مورد نياز براي واردات روغن خام و همچنين تجديدنظر در قيمت محصولات مورد بحث و بررسي قرار گرفت. در همين رابطه، دبير انجمن صنفي صنايع روغن نباتي کشور طي توضيحاتي، ميزان توليد روغن نباتي در کشور طي سال گذشته را يک ميليون و 800 هزار تن اعلام کرد که به گفته وي، ميزان مصرف در داخل نيز به همين ميزان است.

اميرهوشنگ بيرشک، با بيان اينکه اين ميزان توليد نسبت به سال 96 در حدود 15 درصد رشد داشته است، افزود: در حال حاضر موجودي روغن خام براي بخش خصوصي به ميزان 116 هزار تن است و موجودي انبارهاي شرکت بازرگاني دولتي نيز به 330 هزار تن مي‌رسد که در مجموع، حدود 450 هزار تن کل موجودي روغن خام در کشور براي توليد محصولات اين حوزه است. وي يک از چالش‌هاي جدي واحدهاي توليدي صنعت روغن نباتي کشور را روند کُند تخصيص ارز از سوي بانک مرکزي عنوان کرد و گفت: يا توجه به بخشنامه دولت طي سال گذشته که بازگشت ارز صادراتي به داخل را ملزم کرد و همچنين فروش ريالي محصولات به بازار عراق و افغانستان که جزو بازارهاي عمده توليدات کارخانه‌هاي روغن کشور است، مشکلات و گرفتاري چالش‌برانگيزي گريبان اين واحدها را گرفته است به طوري که در حال حاضر تخصيص ارز به دو کارخانه بزرگ توليد روغن نباتي کشور متوقف شده و عملا ميزان توليدات اين بخش کاهش يافته است و از اين رو، خطر کمبود اين محصول در بازار طي ماه‌هاي آتي احساس مي‌شود. در همين رابطه، ابراهيم بهادراني، مشاور عالي رييس اتاق تهران، نيز ا اشاره به اينکه تا 90 درصد مواد اوليه کارخانه‌هاي توليد روغن نباتي کشور، وارداتي است، خواستار نامه‌نگاري شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي استان تهران با بانک مرکزي براي برداشتن ممنوعيت تخصيص ارز به واحدهاي اين بخش شد.

  • تعامل نزديک اتاق تهران و سازمان تامين اجتماعي

در ادامه اين جلسه، معاون کسب وکار اتاق تهران طي سخناني، به چالش‌هايي که بنگاه‌ها و کارآفرينان طي سال گذشته با سازمان تامين اجتماعي داشته‌اند، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به دنبال پيگيري مسائل و مشکلات بنگاه‌ها در اتاق تهران و برگزاري جلسات مستمر با سازمان تامين اجتماعي و نيز نامه‌نگاري‌‎هاي متعدد اتاق تهران با دولت به منظور حل مشکلات واحدهاي توليدي با سازمان تامين اجتماعي، اين سازمان نسبت به ادوار گذشته رويه مسالمت‌آميزي را در مواجهه با کارآفرينان و فعالان بخش خصوصي در پيش گرفته است. هومن حاجي‌پور، افزود: طبق توافق صورت گرفته با مسئولان سازمان تامين اجتماعي، مقرر شده است تا اتاق تهران با گردآوري و احصاي مشکلات تشکل‌هاي صنفي و کارفرمايي و طبقه‌بندي آن، در نشست‌هاي منظم با سازمان، نسبت به دستيابي به راهکارهايي براي حل مشکلات موجود اقدام شود. وي يکي از چالش‌هاي کارآفرينان با سازمان تامين اجتماعي را نحوه محاسبه حق بيمه قراردادها عنوان کرد و افزود: در اين رابطه، پيشنهاد تجديدنظر در اين نحوه محاسبه از سوي اتاق تهران مطرح شده است و در حال پيگيري آن هستيم.

  • مشکل پسماند شهرک صنعتي چرمشهر

در آغاز اين نشست همچنين موضوع طرح انتقال پسماند از شهرک صنعتي چرمشهر که مشکلات عديده‌اي براي واحدهاي توليدي اين شهرک ايجاد کرده است، به بحث گذاشته شد. محمد عيديان، قائم‌مقام دبير شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي استان تهران، با بيان اينکه اين موضوع از سال 1396 طي چندين نوبت در جلسات اين شورا و کارگروه‌هاي مربوطه مورد بررسي قرار گرفته است، گفت: به رغم تصميم‌گيري‌ها در اين ارتباط، تا اين لحظه اقدامي‌براي انتقال پسماند شهرک صنعتي چرمشهر صورت نگرفته است. وي با اين توضيح که شهرک صنعتي چرمشهر در حدود 32 سال پيش افتتاح شده است، افزود: در حال حاضر در اين شهرک صنعتي نزديک به 100 واحد توليدي فعال و نيمه‌فعال مشغول به کار هستند و 40 واحد نيز طي سال‌هاي اخير به طور کامل تعطيل شده است.

مسئول اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزه صادرات از برگزاری نخستین جلسه شورای مشورتی رؤسای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و کشورهای همسایه با توجه به پروژه اصلی سازمان توسعه تجارت ایران در اقتصاد مقاومتی و از جمله ۱۰ پروژه اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد. به نقل از وزارت صنعت، محمدرضا مودودی افزود: افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به کشورهای همسایه، تقویت تشکل‌های صادراتی تخصصی، توسعه شرکت‌های بزرگ صادراتی و تشکیل کنسرسیوم‌های بین المللی به عنوان وظایف سازمان توسعه تجارت ایران از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است و این سازمان در راستای ارتباط منظم و مستمر بخش‌های دولتی و خصوصی مرتبط با تجارت خارجی کشور و به منظور توسعه صادرات به کشورهای همسایه برگزاری شورای مشورتی رؤسای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه چند سال است سیل نقدینگی باعث تخریب اقتصاد شده و هیچ تدبیری برای مقابله با آن اتخاذ نشده، گفت: در نظر گرفتن معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگانی که سرمایه خود را افزایش می‌دهند و حائز شرایط بند «ز» تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۹۷ هستند، می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند اما رفع موانع بانکی موضوعی است که قوانین بانک‌ها اجازه آن را نمی‌دهد. عبدالوهاب سهل‌آبادی - رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید تاکنون نتوانستند آن طور که مورد انتظار فعالان اقتصادی بوده عمل کنند، گفت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بیشتر به دنبال پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی است، اما با توجه به وجود دیون معوقه، این واحدها برای دریافت تسهیلات ترغیب نمی‌شوند.

صدور مجوزهای غیرمنطقی

در صنایع چوب گیلان

رئیس سازمان، صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: صدور مجوزهای غیرمنطقی و بدون مطالعه در بخش پالت‌سازی و صنایع چوب استان، مشکلاتی ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، دلق پوش در بازدید از بازدید از واحدهای صنعتی تالش گفت: صدور مجوزهای غیرمنطقی و بدون مطالعه در بخش پالت‌سازی و صنایع چوب استان، مشکلاتی ایجاد کرده و اجازه صدور مجوز جدید برای صنایع چوب و پالت سازی را نمی‌دهیم.

وی افزود: برای هر صنعتی باید تدبیری اتخاذ شود و مدیران این حوزه باید تصمیم ساز باشند، نه اینکه فقط مجوز صادر کنند.

دلق پوش ادامه داد: از استاندار گیلان درخواست کرده‌ایم برای بقا و ادامه فعالیت کارخانجات وابسته به چوب و صنایع سلولزی از خروج چوب از استان ممانعت شود. تسهیل واردات چوب و کاهش عوارض واردات آن، از راه‌های رفع مشکل کمبود مواد اولیه پالت سازان و تولید کنندگان صنایع چوبی است.

۱۷ هزار میلیارد ریال سهام و

املاک ایران‌خودرو واگذار شد

گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: این گروه از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۷ سهام شرکت‌های زیان ده و کم بازده خود را به ارزش ۱۰ هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال به فروش رسانده و واگذاری سهام سایر شرکتهای زیان‌ده و کم بازده؛ طبق دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از گروه صنعتی ایران خودرو، راهبرد فروش سهام شرکت‌های زیان ده گروه صنعتی ایران خودرو از سال ۹۲ کلید خورد و بر مبنای آن سهام تعدادی از شرکت‌های زیر مجموعه این خودروساز واگذار شده است.

در سال ۹۲ تعداد دو شرکت به ارزش یک هزار و ۵۲۳ میلیارد ریال به فروش رسید و در سال ۹۳ نیز بخشی از سهام هفت شرکت بورسی به ارزش ۳۵۱ میلیارد ریال به فروش رفته است. با ادامه اجرای این راهبرد، در سال ۹۴ نیز بخشی از سهام ۹ شرکت بورسی گروه به ارزش ۹۰۷ میلیارد ریال به فروش رفته است. در سال ۹۵ سهام بلوکی دو شرکت به علاوه بخشی از سهام ۱۱ شرکت بورسی جمعاً به مبلغ ۳ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال واگذار شده است.

وزير ارتباطات انتقاد کرد؛

 

گروه صنعت و معدن: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اين‌که وضعيت گوشي در بازار ما خوب نيست، گفت: چرخه واردات امروز معيوب است که در بازار مصرف اثر مي‌گذارد و اين چرخه بايد درست شود.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، محمدجواد آذري جهرمي‌در حاشيه برنامه روز ارتباطات درباره مشکلات سامانه همتا در موضوع گوشي مسافري بيان کرد: سامانه همتا اختلال ندارد، بحث اين است که بر اساس قانون، بار مسافري در گمرک تعريف دارد. عده‌اي چون کانال رسمي‌درست نيست از طريق مسافري گوشي مي‌آورند، در صورتي که اگر اين کانال تسهيل شود، اين واردات به صوت رسمي‌انجام مي‌گيرد و تخلفي هم رخ نمي‌دهد.

وي ادامه داد: گمرک مي‌گويد بر اساس قانون، مسافر يعني کسي که رفته سفر و اطلاعاتش بايد چک شود؛ حرف گمرک هم درست است، اما چرخه واردات معيوب است و اکوسيستم بايد درست شود. البته عده‌اي هم به دنبال سودجويي هستند، تحت عنوان فروشنده خود را جا مي‌زنند و همان قاچاق را انجام مي‌دهند.

  • واردکنندگان رسمي‌گوشي دچار مشکلند

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اين‌که اقتصاد بازار تلفن همراه برعهده وزارت ارتباطات نيست، گفت: ما سامانه فني را راه‌اندازي کرديم اما واردکنندگان رسمي‌اکنون براي تأمين ارز و ثبت سفارش دچار مشکل هستند که هيچکدام بر عهده ما نيست.

آذري‌جهرمي‌افزود: ما اين مشکل در تأمين گوشي‌هاي مورد نياز بازار را به وزير صمت و رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارش کرده و اطلاع داديم که بازار گوشي خوب نيست. بايد براي اين‌که چرخه سالم واردات گوشي به کشور تسهيل شود، چاره‌اي انديشه کرد. واردکنندگان بايد به وزارت صمت ثبت سفارش کنند و تأمين ارز را بايد فراهم کرد.

وي با بيان اين‌که مشکلات واردات گوشي به اکوسيستم ما هم ضربه مي‌زند، گفت: چرخه واردات گوشي امروز معيوب است و در بازار مصرف اثر مي‌گذارد. البته کليد حل اين مشکلات دست ما نيست اما اين چرخه بايد درست شود.

  • يک گيگ اينترنت به مناسبت روز ارتباطات

آذري‌جهرمي‌با بيان اين‌که تمامي‌خدمات ارزش افزوده جرم نيست، افزود: امروز اپراتورها به مناسب روز ارتباطات يک گيگ اينترنت هديه دادند که با ستاره ۹۸ مربع فعال مي‌شود. با سرويس ستاره مربع مي‌توان خدماتي ارائه کرد و تمامي‌ابزارش خلافکارانه نيست، برخي کسب‌وکارهاي حلال هم در اين زمينه حضور دارند. خدمات ستاره مربع براي جلوگيري از فعاليت‌هاي فسادآور ايجاد شده و همه وظيفه داريم جلوي کلاهبرداري در اين زمينه را بگيريم.

وي ادامه داد: ما براي يک تخلف ۳۳ ميلياردي پرونده تشکليل داديم و پول مردم را هم بر اساس قانون برگردانديم. براي ۵۰۰ اپليکيشن هم تخلف ديگري بود که پرونده‌اش در پليس فتا مطرح است و به محض اعلام شدن رقم نهايي، اين پول را به مردم برمي‌گردانيم. هم‌چنين ستاره ۸۰۰ مربع را راه انداختيم و بخت‌آزمايي توسط اپراتورها را هم ممنوع کرديم. اين خدمات روي سيم‌کارت‌هاي جديد هم به صورت پيش‌فرض غيرفعال است و اکنون تخلفات به شدت کاهش پيدا کرده است.

شرکت‌ها بايد ادغام شوند

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره مشکلات شرکت‌هاي اينترنت ثابت توضيح داد: رشد و توسعه شبکه ثابت با سرمايه‌گذاري محقق مي‌شود. شرکت مخابرات حرکت سرمايه‌گذاري را آغاز کرده و پروژه تانوما را توسعه مي‌دهد؛ برخي از شرکت‌هاي اينترنت ثابت هم سرمايه‌گذاري را شروع کردند. اين شرکت‌ها به دليل مسائل تحريم نمي‌توانند منابع خارجي جذب کنند، در بورس هم به مشکل برخوردند، در نهايت ۱۷ شرکت ثابت نمي‌توانند ۱۷ شبکه را توسعه دهند و بايد ادغام شوند.

آذري‌جهرمي‌با بيان اين‌که نمي‌توان توسعه کشور را معطل کرد، گفت: گزارش سازمان تنظيم مقررات ارتباطات شايد براي ارائه پروانه جديد به کميسيون تنظيم تهيه شده، در کميسيون‌هاي تخصصي بررسي و درباره آن تصميم‌گيري مي‌شود. اگر لازم باشد به اپراتوري ديگر که در سرمايه‌گذاري توانمند باشد، مجوز دهيم اين کار را مي‌کنيم.

وي ادامه داد: نمي‌شود مخابرات ايران توسعه دهد و ساير شرکت‌ها روي اين سرويس‌ها براي خودشان ثروت ايجاد کنند. امروز عمر ADSL در کشور به پايان رسيده و نياز به سرمايه‌گذاري براي توسعه VDSL است. بايد توجيه سرمايه‌گذاري وجود داشته باشد و کار پيش رود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره اختلال در برخي از خدمات اينترنت ثابت گفت: اين اختلال ربطي به کمبود پهناي باند نداشت و به دليل مشکل در تمديد قرارداد شرکت ارتباطات زيرساخت با تأمين کننده پهناي باند خارجي بود که براي بالا بردن قيمت و فشار به شرکت زيرساخت، ۲۰۰ گيگ اينترنت اين شرکت را قطع کرد. البته اين موضوع خلاف مقررات است و زيرساخت بايد ۱.۵ برابر ظرفيت فروخته‌شده پهناي باند خود ظرفيت موجود داشته باشد و از سازمان تنظيم مقررات راديويي خواسته‌ام با اين شرکت به دليل مشکل ايجادشده برخورد کند.

  • تأييد نفوذ به پيشخوان خدمات دولت

آذري‌جهرمي‌درباره نفوذ به سامانه دفاتر پيشخوان خدمات دولت گفت: اين اتفاق براي شبکه دولت الکترونيک استاني بود که ظاهراً در سه يا چهار استان نفوذ شده بود. سازمان فناوري اطلاعات ايران از دولت قبل تصميم گرفته بود PIX استاني براي مرکز تبادل اطلاعات استاني راه‌اندازي کند و پرتالي براي راهنمايي آن به وجود آمده بود.

وي ادامه داد: با وجود اين، نه اين پرتال‌ها به‌روزرساني و نه PIXهاي استاني راه‌اندازي شده بود؛ چون آن پروژه متوقف شده بود و اين سيستم‌ها در دسترس بودند، به‌روزساني امنيتي هم انجام نشده بود، در نتيجه نفوذ انجام شد اما اطلاعات کشور، دولت و مردم را تهديدي نکرد. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به تدابير لازم براي جلوگيري از کلاهبرداري‌هاي فيشينگ گفت: يکي از ۱۰ سامانه سپر امنيتي دژفا، سامانه مقابله با فيشينگ است تا واحدهايي که با هدف جعل راه‌اندازي شوند را قبل از اين‌که قرباني بگيرند، شناسايي مي‌کنند. برخي اقدامات لازم نيازمند مقررات‌گذاري و آگاهي‌بخشي است که درباره مقررات‌گذاري از چهار هفته پيش با ناجا همکاري‌هايي را آغاز کرده‌ايم و به زودي نتايج آن اعلام مي‌شود.