پایبندی یکجانبه به برجام منطقی نیست

سفیر اسبق ایران در رومانی و مجارستان با بیان اینکه پایبندی یک جانبه به برجام بدون دریافت مابه ازای آن منطقی نیست، یادآور شد: اتحادیه اروپا باید بداند که ایران حق دارد از منافع برجام بهره مند شود و در مقابل بدعهدی، چاره ای جز کاستن از تعهدات خود و توقف در اجرای آنها ندارد.

«علی اکبر فرازی» در گفتوگو با ایرنا، در خصوص رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به توافق هسته ای پس از کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای، طبیعی بود که ایران توقع داشته باشد سایر اعضای برجام بیشتر از گذشته اراده خود را برای حفظ توافق هسته ای نشان دهند.

 

اقدامات ایران درچارچوب برجام است

نماینده دائم روسیه در آژانس بینالمللی انرژی اتمی اعلام کرد: اقدامات ایران خارج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست و ایران این توافق بین المللی را نقض نکرده است.

«میخاییل اولیانوف» در گفت وگو با خبرنگار ریانووستی در وین تاکید کرد: ایران که در اوایل ماه می توقف اجرای برخی تعهدات خود در چارچوب برجام را اعلام کرد در شرایط کنونی از پارامترهای برنامه هسته ای اجازه داده شده در این توافق بین المللی خارج نشده است. وی افزود: این اقدام ایران متناقض تعهدات این کشور در چارچوب برجام نیست و مطابق برجام ایران حق دارد 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده و 130 تن آب سنگین دراختیار داشته باشد.

 

نهاد نظارتی برای مبارزه با پولشویی

معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: ایجاد نهاد نظارتی برای اجرای قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در کشور ضرورت دارد.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا لعیا جنیدی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از فوریت لایحه اصلاح ماده ای از قانون مبارزه با پولشویی گفت: ممکن است بسیاری از مشاغل ما در کشور نهاد مالی نباشد ولی معاملاتی که پول نقد در آن ها رد و بدل می شود زیاد داشته باشد. مثلا علاوه بر بانک ها، بیمه ها، صندوق های بازنشستگی، خیریه ها، کانون های وکلا تکالیفی برای احتراز از پولشویی بر عهده آن ها گذاشته شده است.

شلیک به سفارت آمریکا

سیاست آشوب ساز عربستان است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بامداد سه شنبه در واکنش به تهدیدات تکراری آمریکا علیه ایران توئیت کرد: شلیک به سفارت آمریکا و دعوت سران عرب، هر دو بخشی از سیاست آشوب ساز عربستان در منطقه است.

فلاحت پیشه در حساب کاربری اش در توئیتر نوشته است، توقف روند حقیقت یابی کنگره در موضوع 11سپتامبر، خیانتی به ملت آمریکا بود که هنوز ادامه دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به دو واقعه اشاره دارد، نخست شلیک روز دوشنبه دو راکت در منطقه سبز بغداد و نزدیک سفارت آمریکا در این شهر و دوم «دعوت سران عرب» توسط «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی برای رایزنی و هماهنگی با رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس واتحادیه عرب است تا در صورت امکان، ائتلافی علیه ایران تشکیل شود.

خط قرمز ما، صیانت از آرای مردم است

رییس ستاد انتخابات استان تهران با تاکید بر اینکه توجه به مرّ قانون و رعایت اصل بیطرفی باید در دستور کار ستاد انتخابات استان باشد، گفت: خط قرمز ما، صیانت از آرای مردم و اهتمام نسبت به سلامت انتخابات است.

به گزارش ایسنا، شکرالله حسنبیگی در دومین جلسه ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به اینکه اصل بیطرفی باید در دستور کار اعضای ستاد انتخابات به صورت جدی قرار بگیرد، اظهار کرد: ما مجری فرایند انتخابات هستیم و نباید به گونهای عمل کنیم که شائبه طرفداری یا جانبداری از یک شخص یا جناح را در بین مردم داشته باشیم.

وی ادامه داد: بیطرفی کامل به معنای برخورد انفعالی نیست و ما نظارهگر تخلفات احتمالی در تبلیغات انتخاباتی نخواهیم بود. بر اساس تصریح قانونگذار، فضای انتخابات به صورت مستمر رصد شده و ملاحظات قانونی در این باره در نظر گرفته میشود.

صداوسیما نظارت موثری را بر برنامههای خود اعمال کند

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: این شورا اجازه تأیید مصوباتی که در آن از لغات غیرفارسی استفاده شده را نمیدهد.

به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی در حساب شخصی خود در توئیتر درباره دغدغه شب گذشته رهبر انقلاب که در دیدار با شاعران درباره زبان فارسی بیان فرمودند، نوشت:

«وقتی در طرحها و لوایح قانونی گاهی اوقات لغات غیرفارسی دیده میشود، نگرانی رهبر انقلاب از حفظ زبان فارسی قابل درک است؛ هرچند شورای نگهبان مطابق اصل ۱۵ قانون اساسی اجازه تأیید چنین مصوباتی را نمیدهد. لازم است صداوسیما هم چنین نظارت مؤثری را بر برنامههای خود اعمال کند.»

واکنش سخنگوی اتحادیه اروپا

به تنشهای میان واشنگتن و تهران

سخنگوی اتحادیه اروپا درباره تنشهای اخیری که به واسطه اظهارات دونالد ترامپ و مقامات کابینه وی میان ایران و آمریکا ایجاد شده است، بر لزوم پرهیز از ایجاد تحریک و تلاش برای برطرف کردن تنشها تاکید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مایا کوچیانچیک، سخنگوی بخش امنیت و سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارات روز دوشنبه خود در این باره گفت: منطقه دیگر عوامل بیشتری که منجر به بیثباتی شوند را نمیخواهد. این چیزی است که به طور مداوم آن را گفتهایم. این اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا پس از پیام توییتری روز دوشنبه رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است که در آن گفته بود" اگر ایران به دنبال جنگ باشد، این پایان ایران خواهد بود. هیچگاه دوباره آمریکا را تهدید نکن".

مسئولان توانستهاند جلوی

بینظمی اقتصادی را بگیرند

یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: سالهای متوالی است که مقام معظم رهبری درباره مصرف کالای ایرانی، اقتصاد غیرنفتی، تولید ملی، حمایت از کالا و کارگر ایرانی صحبت کردند و دستورات لازم را ابلاغ فرمودهاند. در عین حال مسئولان در تلاش هستند و توانستهاند تا حدودی جلوی این بینظمی اقتصادی را در چند روز اخیر بگیرند.به گزارش ایلنا،حجت الاسلام سید احمد خاتمی در جمع فرماندهان و دانشجویان دانشگاه شهید ستاری نیروی هوایی ارتش، گفت: یکی از تفاوتهای اساسی نیروهای مسلح نظام اسلامی با سایر نیروهای مسلح، بهرهمندی کارکنان نظامی کشورمان از آموزههای دینی است. وی افزود: به همان اندازه که جهاد در راه علم و فناوری ارزشمند است، باید به دنبال آموزههای دینی بود و روحیه ایثارگری و شجاعت و جهاد در راه خدا را در نیروهای مسلح تقویت کرد که این مهم از وظایف عقیدتی سیاسی است.

ترامپ : ما برای تماس ایران

کنار تلفن نشستهایم

دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا در صفحه کاربری خود نوشت: ما کنار تلفن نشستهایم؛ ولی هیچ پاسخی (تماسی) از سوی ایران در ارتباط با گفتوگوهای رو در رو دریافت نکردهایم». دونالد ترامپ روز دوشنبه توئیت کرد: «این فقط ما نیستیم که خواهان مذاکره باشیم. رسانههای جعلی بدون هیچگونه مدرکی مدعی هستند که تنها ما در پی مذاکره هستیم. ایران اگر آماده باشد و اگر اساسا چنین آمادگی در خود ببیند با ما تماس خواهد گرفت. در ضمن، اقتصاد آنها همچنان رو به زوال است-برای مردم ایران بسیار ناراحتم.»

خروج از برجام، بازگرداندن تحریم های قبلی و ضمیمه کردن فهرست دیگری به آن از جمله تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، لغو معافیت های نفتی و هسته ای، اتهام زنی و اعزام ناوگروه «آبراهام لینکلن» به خلیج فارس برای متشنج کردن جو منطقه سرفصل های اقداماتی است که آمریکا انجام داده است.

در دیدار حضرت آیت اله خامنه ای با جمعی از شاعران و استادان زبان و ادب پارسی مطرح شد:

گروه سیاسی: در شب ولادت با سعادت کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی (علیهالسلام) جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت الله خامنهای در این دیدار، حرکت و پیشرفت جریان شعر انقلاب را امیدوارکننده دانستند و گفتند: البته جریانهای شعری دیگری نیز وجود دارد اما این جریان شعر انقلاب است که از لحاظ مضمون، نوآوری در مضامین و صیقلیافتگیِ الفاظ پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است.

رهبر انقلاب اسلامی، بیان و پدیده شعر را از معجزات آفرینش خواندند و افزودند: شعر از جنبهی جمال و زیبایی برخوردار است و این امتیاز، شعر را به یک رسانه اثرگذار و مسئولیتآور تبدیل میکند که باید این تعهد را در خدمت جریان روشنگری و هدایت قرار داد.

ایشان با اشاره به یک مغالطه ناشیانه که شعر را به «شعر هنری» و «شعر متعهد» تقسیم میکند و میکوشد با شعار قلمداد کردن شعر متعهد، از آن ارزشزدایی کند، خاطرنشان کردند: اشعار بزرگان و قلههای شعر فارسی همچون حافظ، سعدی، فردوسی و مولوی آکنده از اخلاق، تعلیم، تعهد، حکمت، عرفان، معنویت و اسلام ناب است، بنابراین تفکیک جنبه هنری و زیباشناختی شعر از جنبه رسالت و تعهد آن، مغالطهای واضح و ناشی از غفلت یا کمسوادی است.

حضرت آیت الله خامنهای قرار دادن شعر در خدمت معارف توحیدی، فضائل اهلبیت علیهمالسلام، انقلاب و حوادث مهم کشور و مسائل گوناگون دنیای اسلام را موجب اعتلاء شعر دانستند و افزودند: در اشعار خود زیباییهای رفتاری ملت همانند حماسه زیبا و پر شکوه حضور فداکارانه مردم در کمکرسانی به سیلزدگان را به تصویر بکشید، زیرا این کار، شعر شما را به پرچم هویت ملت تبدیل میکند.

ایشان تأکید کردند: حفظ هویت ملت بسیار مهم است، چرا که ملتی که هویت خود را گم کند، در مشت بیگانگان آب میشود و از بین میرود.

حضرت آیت الله خامنهای در بخش دیگری از سخنانشان، در خصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: من از صداوسیما گلهمندم، به دلیل اینکه به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقلخورده و درست، گاهی زبان بیهویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج میکند. انتشار فلان لغت فرنگی یک مترجم یا نویسنده از تلویزیون، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضرّ میشود.

ایشان با تقبیح استفاده فراوان از لغات بیگانه در رسانهها، خطاب به مسئولان تأکید کردند: نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود.

حضرت آیت الله خامنهای همچنین از ولنگاری زبانی و ساخت لفظی بسیار نازل برخی ترانهها و پخش آنها از صداوسیما در سریالها نیز انتقاد کردند و گفتند: زبان فارسی قرنهای متمادی است که عمدتاً بوسیله شاعران بزرگ حفظ شده و اینگونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم و اجازه نداریم با بیمبالاتی آن را به دست فلان ترانهسرای بیهنر بدهیم که الفاظ را خراب کند و بعد نیز با پول بیتالمال در صداوسیما و دستگاههای دولتی و غیردولتی پخش شود.

در این دیدار ۲۹ تن از شاعران جوان و پیشکسوت اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامی قرائت کردند.

پیش از نماز مغرب و عشاء نیز تعدادی از شاعران از نزدیک با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفتوگو و آثار خود را به ایشان تقدیم کردند.

نماینده دائم ایران به دبیر کل سازمان ملل متحد نامه نوشت؛

گروه سیاسی: نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نسبت به تلاش های تفرقهافکنانه و فتنهجویانه خارج از منطقه هشدار داد و گفت: تنها راه حل مسائل منطقه خلیج فارس، گفت وگو میان کشورهای منطقه است.

مجید تخت روانچی در نامه ای که روز دوشنبه متن آن منتشر شد، خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت آورده است: من این نامه را در مورد وضعیت امنیتی هشدار دهنده اخیر در منطقه خلیج فارس به شما مینویسم. وی افزود: در حال حاضر علائمی وجود دارد که محافل خاصی خارج از این منطقه، از طریق دروغپراکنی، ارائه اطلاعات جعلی و اخبار گمراهکننده و با اتکا به حمایت متحدان خود در خاورمیانه و همچنین اعزام نیروی دریایی به منطقه، در صدد تعقیب منافع غیرمشروع خود هستند. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: هدف آنها تفرقهافکنی افزون تر بین کشورهای منطقه خلیج فارس و کاهش هرچه بیشتر اعتماد بین آنها و نیز افزایش ناامنی و تنش در این منطقه پیشاپیش تنشآلود است. اگر این وضعیت مهار نشود، ممکن است دیر یا زود از کنترل خارج و به یک بحران غیرضروری دیگر در این منطقه منجر شود. تخت روانچی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها درباره نیات فتنهانگیزانه چنین محافلی و پیامدهای گسترده منطقهای و بین المللی اهداف آنها هشدار داده است. وی با تاکید بر اینکه 'ایران همیشه درگیری و جنگ را رد کرده و میکند و هرگز جنگ را به عنوان یک گزینه یا راهبرد جهت تعقیب سیاست خارجی خود انتخاب نخواهد کرد'، اظهار کرد: با این حال، باید به صراحت اعلام کنم که اگر جنگ بر ما تحمیل شود، ایران با استفاده از حق ذاتی دفاع مشروع خود، قاطعانه از ملت خویش دفاع و از منافع خود حفاظت خواهد کرد. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: با توجه به مراتب فوق و وضعیت آشفته کنونی منطقه که چشمانداز روشنی نیز برای آن متصور نیست، جامعه بین المللی به خصوص سازمان ملل متحد نمیتوانند و نباید نسبت به برخورد با ریشه های آن بیتفاوت باشند. تخت روانچی افزود: اگر این مسائل به طور کامل حل نشود، دامنه هرگونه درگیری احتمالی به سرعت از سطح منطقهای فراتر رفته و با اطمینان پیامدهای جدی و گستردهای بر صلح و امنیت بین المللی خواهد داشت.

رییس جمهور در آیین افتتاح پروژه های مرزی آذربایجان غربی بیان کرد؛

گروه سیاسی: رییس جمهوری در آیین بهرهبرداری از طرحهای توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی استان آذربایجان غربی گفت: شاید ملت ما در فشار قرار گیرد ولی سر تعظیم در برابر قلدرمابان فرود نمی آورد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: با تصورات خام خود فکر کردند می توانند عظمت ایران را در هم بشکنند و ما در روزهای سخت و تحریم هر روز شاهد شکوفایی در این سرزمینیم.

وی اظهار کرد: این همان پاسخ قاطع ما به کاخ سفید است و افتتاح های اخیر و بعدی ما در استان های ایران این پاسخ صریح و قاطع ما در برابر آنهایی است که فکر می کنند می توانند ملت بزرگ ایران را در برابر فشارهای خودشان خم کنند.

رییس جمهوری ادامه داد: ملت ایران همیشه پر افتخار و سربلند بوده و امروز نیز این چنین هستند و آنها که لحظه ای ما را تهدید می کنند، دو ساعت طول نمی کشد که پشیمان می شوند. وی گفت: کاخ سفید اعلام می کند که مردم ایران باید از حمله ما بترسند و دو ساعت بعد فشار پنتاگون باعث می شود رییس جمهوری آمریکا اعلام کند که ما قصد تحریم و حمله نداریم و این همان قدرت ملت ایران است. وی اضافه کرد: این ملت متحد و یکپارچه ما در طول سال مخصوصا در ماه رمضان با ایمان با اخلاص هستند؛ روزه خالص ترین عبادت خداست و در روزه ریایی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: ایمان و اخلاص مردم ما همان قدرت بزرگی است که ملت ما را در برابر بزرگترین قدرت های جهان سرافزار کرده است؛ البته توطئه دشمنان به زندگی مردم ما فشار وارد کرده، ولی این مردم را نمی تواند بشکند. وی ادامه داد: در دوران انقلاب افرادی داشتیم که شلاق می خوردند و حرف زشت می شنیدند، ولی به اصطلاح زندان نمی بریدند؛ حالا هم شاید ملت در فشار قرار گیرد ولی سر تسلیم در برابر قلدرمابان فرود نمی آورد. روحانی تصریح کرد: در زمینه آب و خاک تلاش ها باعث خوداتکایی و اشتغال شده و امروز ما دو سد را افتتاح کردیم؛ در طول این 6 سال 50 سد افتتاح شده است و باز هم در دو سال آینده سدهای دیگری هم افتتاح خواهد شد و تا دو سال دیگر سدهای ما به بیشتر از 60 سد می رسد. رییس جمهوری با اشاره به اینکه در حاضر امنیت مناطق مرزی کشور و در کنار آن آذربایجان غربی موجب توسعه و آبادانی کشور شده است، اظهار کرد: خوشحالم که این سفرها در حال حاضر برای امنیت منطقه نیست، بلکه برای توسعه و آبادانی این سرزمین است.

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد
 

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه در سومین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به پروندههای مفاسد اقتصادی، اظهار کرد: همانگونه که میدانید پرونده مربوط به حسین هدایتی مورد رسیدگی قرار گرفت و رأی صادر شد و بر این اساس، طبق رأی صادره از دادگاه ویژه مبارزه با جرایم اقتصادی، حسین هدایتی فرزند علی اکبر به جرم اخلال عمده در نظام پولی کشور به تحمل ۲۰ سال حبس و محرومیت دائم از بکارگیری در خدمات دولتی و رد مال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شده است.

  • صدور حکم برای دو جاسوس آمریکا و عربستان

    به گزارش تجارت به نقل از ایسنا غلامحسین اسماعیلی افزود: هفته گذشته یکی از موارد نفوذ فرهنگی را توضیح دادم. این فرد کسی بود که به دنبال استحاله فرهنگی و تغییر رویکرد و ارائه آموزشها و برنامههای فرهنگی مغایر با شئون اسلامی و ایرانی ما بود. این فرد علاوه بر وابستگی به بریتیش کانسل، تحت تعلیمات سرویس انگلستان آموزشهایی را دیده بود و از امکانات وزارت خارجه انگلستان برخوردار بود. برخی از این تئاترهایی که سروصدا کرد و بعضاً شنیده شد، موقع برگزاری همکاران ما مجبور شدند سالن را ببندند، جزو تئاترهایی بود که تحت تعلیم این جریان روی صحنه رفته بود. همچنین پروندههایی را در حوزه سرویسهای جاسوسی کشورهای مختلف در دستور کار داریم که اخیراً دو نفر از جواسیس وابسته به سرویس آمریکا و عربستان، احکامشان صادر شده است.

    اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مورد تخصیص ارز کاغذ گزارشات و تخلفاتی گزارش شده آیا قوه قضائیه اقدامی انجام داده است یا خیر، گفت: تخصیص ارز در حوزه واردات کاغذ به صورت ویژه بعد از اطلاع دادسرای عمومی و انقلاب تهران در دستور کار قرار گرفت و تا الان صرفاً در حوزه تخصیص ارز و واردات کاغذ ۵ پرونده در دادسرای تهران تشکیل شده که ۱۵ نفر در این ارتباط بازداشت هستند که این تعداد ۳ گروه هستند. گروه اول شرکتهایی است که بابت واردات کاغذ ارز گرفتند اما به جای اینکه تمامی ارز را به واردات کاغذ اختصاص بدهند یک سوم از این مبلغ را به واردات کاغذ تخصیص دادهاند که ۱۵۷ میلیون دلار به دو سه شرکت تخصیص ارز داده شد که فقط ۵۷ میلیون دلار واردات داشتند. شرکت دیگری ارز گرفت و معادل با ارز تخصیصی کاغذ هم وارد کرد اما این کاغذ را با ارز آزاد در بازار به فروش رساند، شرکتهایی هم هستند که ارز گرفتند اما اصلاً کاغذی وارد نکردهاند و استعلامات خود را از وزارت صمت در خصوص میزان ارزهای تخصیص یافته داشتیم.

    اسماعیلی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه بر اجرای قانونی رسیدگی به داراییهای مسئولان و اعلام راه اندازی سامانهای برای ثبت داراییهای مسئولان، آیا داراییهای مسئولان قرار است به صورت شفاف به اطلاع مردم برسد یا اینکه صرفاً قرار است در اختیار قوه قضائیه و به صورت محرمانه باشد؟ گفت: طبق قانون ارائه لیست اموال مسئولان محرمانه است.

  • حکم ممنوعالخروجی پوری حسینی رفع نشده است

    اسماعیلی در رابطه با وضعیت پرونده پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: در ارتباط با فردی که اشاره شد دو موضوع در مرجع قضائی وجود دارد. یک موضوع شکایتی است که قبلاً شخص خاصی علیه ایشان مطرح کرده بود که در دادسرا رسیدگی و منتهی به قرار منع تعقیب شد