پرداخت بخشی از بدهی دولت به بخشخصوصی

حداقل ۳۵ هزار میلیارد تومان از بدهیهای دولت به بخش غیر دولتی را از طریق اسناد تسویه و به وسیله تهاتر پرداخت کردهایم.

محمدباقر نوبخت، معاون رییسجمهور؛ در یکصدو سیامین جلسه نهاد تعامل اظهار کرد: پارسال بیش از ۵۴ هزار و ۳۹۹ میلیارد تومان برای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای از سوی دولت پرداخت شده که از این رقم حدود ۲۱ هزار و ۶۷۳ میلیارد تومان به صورت نقدی و حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هم از طریق اسناد خزانه بوده است. وی افزود: با توجه به تعامل سازنده میان سازمان برنامه و بودجه کشور و شورای هماهنگی، جلسات مشترک برای بررسی تفاوت نرخ تنزیل اسناد و نرخ حفظ قدرت خرید و توافق در زمینه یاد شده باید استمرار داشته باشد.

 

انتصاب در شورای عالی مناطق آزاد

با حکم مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمدرضا عبدالرحیمی به عنوان معاون برنامه ریزی این دبیرخانه منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مرتضی بانک در حکمی محمدرضا عبدالرحیمی را به عنوان معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منصوب کرد.

در این حکم آمده است: امید است با اتکال به خداوند متعال و رعایت اخلاق و تقوای الهی با تلاش وافر در خدمت گذاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی و در مسیر تحقق اهداف دولت تدبیر و امید موفق باشید.

 

۱۳ میلیارد دلار ارز دولتی کجا رفت؟

نماینده مردم بروجرد در مجلس ضمن انتقاد از عملکرد دولت گفت: بین کشوری که دولت مستقر دارد با کشوری که دولت مستقر ندارد باید تفاوت باشد.

به گزارش ایسنا، عباس گودرزی در جلسه علنی با بیان اینکه «دولت باید پاسخگو باشد» گفت: چهار ماه برای اصلاح ساختار بودجه کشور فرصت داشتیم. هماکنون دو ماه آن باقی مانده است. چرا دولت به ما گزارش نمیدهد که آن ۱۳ میلیارد دلار ارز دولتی سال ۹۷ را به چه کسی داده است؟ چه کالاهایی وارد کرده است؟ دستگاه قضائی باید قاطعانه ورود کند اما مقدمه آن این است که دولت لیست اسامی آنها را منتشر کند.

نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار

برای تامین کالاهای اساسی مشخص شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی بسیار مهم است گفت: کمیسیون برنامه و بودجه هر چه سریعتر گزارش مربوط به جلسه نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی را پس از برگزاری جلسه به صحن مجلس ارائه کند.

به گزارش ایسنا، حسنیعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز در تذکری شفاهی با اشاره به ضرورت حفظ شأن و جایگاه مجلس بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در ۱۶ اردیبهشت جلسهای را با حضور برخی از اعضای دولت برگزار کرد. در آن جلسه مطالبی در خصوص نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی مطرح شد.

وی در ادامه اظهار کرد: در آن جلسه مقرر شد تا مجلس جلسهای غیر علنی دیگری را برای بررسی نحوه تخصیص این ۱۴ میلیارد دلار پیش بینی شده در بودجه سال جاری را برگزار کند اما آقای تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد داد تا این جلسه در کمیسیون برگزار شود و نتیجه آن به صحن بیاید.

برخی اقلام یک روزه از بنادر ترخیص میشوند

معاون فنی و امور گمرکی اظهار داشت: از ۸۷ هزار کانتینری که در گمرکات موجود است ۶۴ هزار کانتینر تنها مربوط به گمرک شهید رجایی است. با محاسبه کالاهایی که دراین بخش به گمرک اظهار نشده به نظر میرسد حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تی ای یو کانتینر درگمرکات رسوب کالا داشته باشیم.

به گزارش ایلنا به نقل از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی، درباره دلایل ماندگاری کالا در بنادر کشور گفت: در ابتدا باید به تعریف مشخصی از رسوب کالا در گمرکات دست یابیم. برخی اعتقاد دارند که هر کالایی که در بنادر، مناطق آزاد، ویژه و اماکن گمرکی وجود دارد رسوب کالا محسوب میشود، بدین ترتیب هر کالایی که وارد گمرک میشود دراین بخش قرار میگیرد. درحالی که این بخش از کالاها، موجودی گمرکات است.

وی افزود: در مقابل برخی نیز معتقدند که تنها کالاهایی که به هر دلیلی امکان اظهار به گمرک و ترخیص از گمرک پیدا نکرده اند جزو کالاهای رسوبی قرار میگیرند. مهرداد جمال ارونقی ادامه داد: از نظر گمرک تعریف دوم یعنی کالاهای اظهارنشده را میتوان به عنوان دپو یا رسوب تلقی کرد

بررسی های تجارت نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: با وجود این که روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت خبر از بهبود فضای کسب و کار داده شد اما منتقدان می گویند روند بهبود و آسانی دراین حوزه کند است و مقررات و قوانین مربوطه به طور کامل به اجرا در نیامده است و از سوی دیگر میان دستگاه های مجری هماهنگی در حداقل مرتبه وجود دارد.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، هیات دولت گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی را درباره الزامات ارتقای رتبه ایران در شاخص سهولت انجام کسب و کار، ساماندهی نظام مجوزدهی کشور، پنجره واحد ایجاد کسب و کار استانی، توانمندسازی بخش خصوصی بررسی کرد.

در این جلسه که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» برگزار شد، اعلام شد بر اساس آخرین گزارش سهولت انجام کسب و کار، امتیاز ایران در شاخص کل سهولت انجام کسب و کار به میزان 2.34 واحد بهبود یافته است. این افزایش امتیاز، ایران را به لحاظ بزرگی تغییر امتیاز در رده هجدهم جهان قرار داده است.

هیات وزیران با تاکید بر اجرای کامل برنامه های بهبود محیط کسب و کار، بررسی پیشنهادهای ارایه شده را به کمیسیون اقتصاد دولت ارجاع داد.

  • ۵ اقدام دولت برای بهبود فضای کسب و کار

    گزارش وزارت اقتصاد در حالی به هیئت دولت ارائه شد که معاون وزیر اقتصاد چند روز قبل از آن، یعنی در شامگاه 28 اردیبهشت و در برنامه تیتر امشب شنبه 28 اردیبهشت، از موانع و دست اندازهایی که در این حوزه وجود دارد انتقاد کرد. محمد علی دهقان دهنوی ابتدا با اشاره به اینکه برای بهبود فضای کسب و کار ۵ اقدام مهم در حال انجام است، گفت: این اقدامات در بهبود فضای کسب و کار اثر کوتاه مدت و بلند مدت دارد. در روش شناسی سهولت روش های کسب و کار ۷۰ روش دیگر نیز احصاشده که می تواند موجب بهبود این فضا شود.

    وی در ادامه افزود: اشاره به اینکه ناهماهنگی بین دستگاه ها، نبودن سیستم پیشتیبانی و اهتمام جدی دستگاهها مهمترین عامل اجرانشدن یا اجرای ناقص قانون بهبود فضای کسب و کار است، گفت: اجرای ناقص قانون علت های مختلف داشته است و حوزه اجرا به هماهنگی مسئولین و دستگاه ها در حوزه اجرا، پشتیبانی و تعامل در پیشبرد قانون نیاز دارد.

    وی با اشاره به اینکه شرایط فضای کسب و کار تابع شرایط اقتصادی و عوامل بیرونی و درونی کشور است، افزود: هنوز موفق نشده ایم در کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش اقدامات انجام شده در بهبود فضای کسب و کار را ارائه دهیم

    دهنوی با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار یک اصل مورد قبول دولت هاست، گفت: با این وجود گاهی اوقات سیاست ها براساس اقتضائاتی برای عبور از دوره بحران انجام می شود و بعد از یک دوره مشخص باید سیاست ها را بازنگری کرد.

  • رتبه پایین ایران در بین کشورهای منطقه

    در ادامه این برنامه «محمدرضا پورابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه هدف از تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار این بود که فعالان بتوانند به سهولت در کشور فعالیت داشته باشند و با دسترسی به اطلاعات برای اخذ مجوزها بتوانند به کار خود ادامه دهند، گفت: در 7 سال گذشته با توجه به تذکرات داده شده بخش عمده ای از قانون یا اجرا نشده یا اجرای آن ناقص بوده که نشانه این است که قانون عملیاتی نشده است.

    وی با اشاره به جایگاه ایران در حوزه کسب و کار در میان سایر کشورها گفت: وقتی رتبه ما در بین کشورهای منطقه چون گرجستان که رتبه یک رقمی دارد، پایین ترین است به نظر می رسد اهتمام جدی در اجرای قانون شکل نگرفته است.

    پور ابراهیمی ادامه داد: 37 بخشنامه در جلسه شورای گفتگو اطلاع رسانی شده که با توجه به بالابودن بخشنامه ها موجب اشکال در کار فعالین اقتصادی می شود که اجرای ناقص قانون و عوامل محیطی از بیرون بر فضای کسب و کار تاثیر گذاشته است.

    پورابراهیمی با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد باید از طریق دولت پنجره واحدی را برای بهبود فضای کسب و کار ارائه دهد، گفت: هدف از اجرای قانون بهبود کسب و کار فعالین اقتصادی است و اگر خروجی چند سال کار دولت منجر به این شود که 50 درصد

    کار انجام نشده، رسیدگی به این قانون وظیفه بخش نظارتی مجلس شورای اسلامی است.

  • رفع موانع از عهده بخش خصوصی خارج است

    در بخش دیگری از این برنامه «حسین سلاحورزی»، نایب رئیس اتاق بازرگانی درباره موانع بر سر راه فضای کسب و کار گفت: دشواری تامین مالی و رویه های ممیزی در دریافت مالیات دو مشکل پیش روی فضای کسب و کار بوده که این مشکلات به غیرقابل پیش بینی بودن و افزایش قیمت مواد اولیه تغییر یافته است.

    وی با بیان اینکه تلاش های جدی برای اجرای بهبود قانون فضای کسب و کار شده است، تصریح کرد: همچنان اراده قوی در بدنه اجرایی دولت برای رفع موانع بهبود فضای کسب و کار در دولت وجود ندارد بنابراین یکی از تصمیمات می تواند ورود جدی به این مسئله باشد. هم در شورای گفتگو و بخش خصوصی هم در کمیته ماده 12به صورت روزانه مقررات را شناسایی و پیگیری می کنیم اما رفع موانع از عهده بخش خصوصی خارج است.

 

 

سید روحالله حسینیمقدم، معاون سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران در مورد خروج خریداران سهم عرضههای اولیه به بورس نیوز گفت: متاسفانه در عرضههای اولیه بخش اعظمی از مشارکتکنندگان اقدام به فروش سهام خود کرده و این نشان میدهد که آنها تنها به دنبال یک سود با ریسک کمتر هستند.وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از فعالان این روزهای بازار که در عرضههای اولیه نیز مشارکت دارند چندان با بازار سرمایه آشنا نیستند بنابراین به دلیل نداشتن تحلیل دقیق از روند ها و به همین دلیل سعی میکنند با ریسک کمتر و با کمی سود از این سهم خریداری شده خارج و در انتظار عرضه اولیه بعدی خواهند ماند.وی تاکید کرد: صندوقهایی که تمرکز اصلی آنها روی سهم هست یکی از راهحلهایی است که میتواند در این مسیر کارگشا باشند البته به شرط اینکه به مردم توصیه شود که از طریق این صندوقها خرید انجام دهند.

سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، حمایت از صادرات و ترویج مصرف کالای ایرانی را کلید توسعه تولید و اشتغال در کشور دانست .به گزارش سنا، وی گفت: با رونق تولید، توان صادراتی نیز افزایش می یابد و کشور به سمت رشد و توسعه اقتصادی حرکت می کند .وی اظهار داشت: با رونق در خرید کالاهای داخلی ، حرکت چرخ های اقتصاد نیز روان تر خواهد شد. وی تاکید کرد: برای حل اساسی مشکلات اقتصادی باید بر رفع موانع صادرات، جلوگیری از واردات بی رویه، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و برخورد با قانون شکنان و سوء استفادهگران اقتصادی تمرکز کرد.وی گفت: در شرایط کنونی برای حمایت از تولید و اشتغال در کشور نه تنها کمبود قانون وجود ندارد ، بلکه باید برخی از قوانین و مقررات متعارض و متباین حذف و مسیرهای تولید روان سازی شود.

رییس سازمان تشریح کرد؛

گروه بورس: شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ، درباره تعیین تکلیف سهام بانکهای ادغام شده در بانک سپه گفت: سازمان بورس طبق وظیفه خود اختیاری برای سهامداران بانکهای ادغام شده فراهم کرد تا در خارج از ساعات معاملات سهام خود را بفروشند و قیمت سهام آنها قیمت زمان بسته شدن و یا قیمت اسمی سهام محسوب می شود و امتیازی که به سهامداران داده شد این بود که اگر قیمت سهامشان پایین تر از صد تومان رفته باشد به هر کدام از روش های ذکر شده می توانند سهام خود را بفروشند.

به گزارش ایبِنا، شاپور محمدی ادامه داد: حدود ۳۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام خود را فروختند و اگر سهامداری تصور بکند که سهامش ارزندگی بیشتری دارد، روی سهمش کار کارشناسی انجام می شود و با قیمت کارشناسی امکان فروش وجود دارد و اگر بعضی از سهامداران قانع نشدند که به شکل های ذکرشده سهام خود را بفروشند میتوانند به شعبه ای که قوه قضاییه تعیین کرده مراجعه کرده و طرح شکایت کنند و هرجا که لازم باشد سازمان بورس در کنار سهامداران قرار خواهد گرفت.وی گفت: بانک سپه و بانکهای ادغام شده شکایتها را جبران میکنند و اگر جایی رای دادگاه بگوید که این سهم ها ارزندگی بیشتری دارد حتما انجام خواهد شد.

  • راه اندازی بازار آتی سکه در صورت ثبات در بازار سکه

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد بازار آتی سکه گفت: به غلط گفته میشد که تعیین کننده قیمت طلا در کشور در شرایطی که بازار با نوسان روبرو بود، بازار آتی سکه است و به همین خاطر بورس کالای ایران ساعات معامله سکه را از صبح به بعدازظهر تغییر داد اما همچنان ادعا می شد که این بازار سبب افزایش قیمت سکه است به همین دلیل برای رعایت مصالح کلی کشور بورس کالا این معاملات را تا زمانی که معاملات نقدی طلا و سکه در کشور ثبات پیدا کند متوقف کرد. محمدی ادامه داد: زمانی که قیمت مرجع به درستی کشف شود امکان اینکه قراردادهای آتی سکه دوباره راه اندازی شود وجود دارد. وی با اشاره به اینکه بازار آتی قیمت ها را به سمت متعادل شدن پیش می برد، گفت: در سال گذشته بازار آتی زعفران شکل گرفت و به این شکل از کالای زعفران حمایت شد و همچنین به سرمایه گذاران و کشاورزان فعال در حوزه زعفران کمک می شود که نفع بیشتری در این حوزه را از آن خود کنند.

  • بازار مشتقه ارزی باید در بازار سرمایه شکل بگیرد

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره بازار مشتقه ارزی گفت: چیزی که در بازارهای سرمایه دنبال می شود بازار مشتقه ارزی است که این ابزار باید در بازار سرمایه شکل بگیرد و مصوبه شورای عالی بورس برای بازار آتی ارز حدود ۴ سال پیش داده شده و هر زمانی که قیمت مرجع در بازار مشتقه ارزی قابل کشف باشد ما می توانیم بازار مشتقه ارزی را راه اندازی کنیم.محمدی ادامه داد: با بانک مرکزی توافق داریم که بازار نقد که همان بازار متشکل ارزی است در بازار پول باشد و بازار آتی ارز در بازار سرمایه باشد.وی با بیان اینکه بازار متشکل ارزی با همت بانک مرکزی و کمک بورس و فرابورس راه اندازی شد، گفت: بورس نرم افزار معاملات و دستورالعمل معاملات را در اختیار بانک مرکزی قرار داد و این بازار درحال جان گرفتن است و این بازار، بازار نقد خواهد بود.محمدی افزود: بازار متشکل ارزی بازار نقد است و بازاری که در بازار سرمایه راه اندازی می شود بازار آتی ارز خواهد بود.

  • عرضه نفت خام در بورس انرژی به صورت مستمر انجام میشود

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به معاملات برق در بورس انرژی گفت: زمانی که این معاملات در بورس انرژی راه اندازی شد مبلغ معامله آن یک میلیارد تومان بود و درحال حاضر این رقم به دو هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده یعنی دو هزار برابر شده و این نشان می دهد که در بلندمدت فرصت ها بسیار بزرگتر است.محمدی ادامه داد: معاملات نفت خام، گاز طبیعی و نفت کوره در بورس انرژی نیز باید با جدیت دنبال شود زیرا این منابع ثروت ملی ما هستند و ما حتما در این بازار نیز پیشرفت های خوبی خواهیم داشت

سرمقاله

هادی حقشناس

اقتصاددان

لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۶ قانون مبارزه با پولشویی با یک فوریت در مجلس تصویب شد. هرچند اگر این لایحه با دو فوریت به تصویب میرسید، مراحل قانونی خود را برای تبدیل شدن به قانون زودتر سپری میکرد و مثلاً به جای دو ماه، یک ماهه تبدیل به...قانون میشد اما تصویب آن با یک فوریت، معنایش این نیست که موضوع جدی نبوده یا تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. قانون پولشویی در این کشور وجود داشته و در طول زمان به سوی کامل شدن رفته است. الحاق این تبصره را هم باید در جهت تکمیل این قانون ارزیابی کرد... بحث پولشویی و مبارزه با آن موضوع جدیدی نیست. تعبیر و تفسیر ساده این موضوع و در واقع فلسفه مبارزه با پولشویی این است که منشأ درآمد و منشأ پول اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص شود. به عبارت سادهتر در ارتباط با حسابهای بانکی شفافسازی شود. یعنی پولهایی در بانکها و حسابها جابه جا میشود، مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که ورود این پولها بر چه اساسی صورت گرفته و از طریق چه کسبوکارهایی بوده است. همچنین روشن شود که خروج پول از این حسابها چه مبنایی داشته؛ یعنی منشأ خروج چه فعالیت یا کسب و کاری بوده است....آنچه در این میان اهمیت دارد، سلامت شبکه اقتصاد کشور است. اگر این شبکه از سلامت برخوردار باشد، میتواند کار رصد کردن حسابها را به درستی انجام دهد. اگر این کار به درستی انجام شود، اقدامها هم به موقع صورت میگیرد و پولهای ممنوع و خلاف وارد شبکه پولی کشور نمیشود. به هر حال لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۶ قانون مبارزه با پولشویی با یک فوریت به تصویب رسید و به کمیسیونهای مربوطه خواهد رفت. ... در آییننامه مجلس این موضوع پیشبینی شده است که تصویب یک لایحه با یک فوریت لزوماً آن را در صف و نوبت طولانی قرار نمیدهد. نمایندگان این اختیار را دارند که لایحهای را خارج از سایر طرحها در قالب آییننامه مجلس مطرح کنند. به هر حال این لایحه از آنجایی که دستگاههای ناظر بر اجرای ماده ۶ را تعیین میکند، مهم است و باید آن را گامی به سوی تکمیل مبارزه با پولشویی به حساب آورد.

منبع : ایسنا

یادداشت

مجید سلیمی بروجنی

تحلیلگر اقتصادی

بنگاههای اقتصادی کشور ماههاست که درگیر استرس و التهاب و سردرگمی وضعیت بازار و اقتصاد هستند. این مشکلات مانعی جدی برای برنامهریزیهای بلندمدت بنگاههای اقتصادی بوده و آنها را به اجبار به سمتی برده که تنها به حفظ شرایط موجود و جلوگیری از تعطیلی فکر کنند. اقتصاد ایران از منظر عملکرد اقتصادی متاثر از شرایط تحریمی و فشارهای بیرونی در کنار عدم تعادلهای اقتصادی در داخل وارد یک دوره رکود تورمی شده است. طی یکسال گذشته و با تشدید تحریمهای بینالمللی علیه کشور، دسترسی بنگاههای کشور به بازارهای مالی و تجاری بینالمللی محدود شده است. عدم دسترسی به بازارهای مالی و تجاری بینالمللی باعث شده است بنگاههای اقتصادی از منظر دسترسی به مواداولیه و کالاهای واسطهای وارداتی با محدودیت مواجه شوند یا به دلیل هزینههای ناشی از تحریم و لزوم پرداخت هزینه مبادله بیشتر، هزینههای بنگاه برای سطح مشخصی از مواداولیه و کالاهای واسطهای افزایش یابد و همین امر باعث شود تقاضای بنگاه برای مواداولیه و کالاهای واسطهای وارداتی کاهش یابد. شدت اثرپذیری بنگاه از این مسیر به امکان و میزان جانشینی مواداولیه و کالاهای واسطهای وارداتی با تولید داخل بستگی دارد.... دولتها همواره برای مقابله با بحرانهای خودساخته، دو ابزار قدیمی و ناکارآمد دارند. ابزار اول، اعطای ارز ارزانقیمت به واردات است که رانت و فسار و انحصار ایجاد میکند. ابزار دوم، قیمتگذاری و تشدید نظارتهای تعزیراتی بر بازار است. این سیاستها چنان فساد بزرگی را ایجاد کرده که حتی قوه قضاییه نیز نتوانسته آن را مهار کند. عمده مشکلات امروز بنگاههای ایرانی ناشی از سیاستهای اقتصادی داخلی است. این سیاستها هیچگاه در دوره رونق و رشد اجازه عرض اندام به بنگاههای بخش خصوصی نداده و در واقع امکانات و فرصتهای فراهم شده را یا در اختیار بنگاههای دولتی قرار داده یا به بنگاههای شبهدولتی که در اثر اجرای نادرست سیاستهای خصوصیسازی شکل گرفته بودند، اعطا کرده و از این میان سهم بنگاههای واقعی بخش خصوصی اندک بوده است. در دوران رکود ابزارهایی به کار برده شده که کاملا خلاف رونق تولید و ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی بوده و اگر رانت و انحصاری هم ایجاد شده، در اختیار بنگاههای وابسته قرار گرفته است. خارج کردن بنگاههای اقتصادی از فشار شدید موجود در فضای سیاستگذاری داخلی از نظر روششناختی چندان سخت و پیچیده نیست. آزادسازی اقتصادمان بهگونهای که محوریت اقتصاد در دست بخش خصوصی واقعی قرار گیرد و دخالتهای دولت تمام شود، تنها سیاستگذار و ناظر باشد، راهی است که کشورهای توسعهیافته قبلا تجربه کردهاند. در همه این کشورها بخش خصوصی موتور محرکه اقتصاد است. دولتها دخالتی نمیکنند، قیمتگذاری دستوری نمیکنند و تعرفههای گمرکی و دستورالعملها را مرتب تغییر نمیدهند. تنها راه پیش روی ما، اقتصاد آزاد است. منافع ملی کشور در بلندمدت تنها به کمک اقتصاد آزاد تامین خواهد شد. اقتصاد ایران باید خود را از سیطره سیاست رها کند.

منبع: خبرآنلاین(با تلخیص)