توسعه خدمات غيرحضوري برق تهران

حسين صبوري مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ، از توسعه خدمات الکترونيک بهمنظور کاهش مراجعه حضوري شهروندان پايتخت به مناطق برق و دسترسي آسان به خدمات خبر داد.بهگزارش ايسنا،وي يکي از مهمترين برنامههاي اجرا شده در راستاي دستيابي به اهداف دولت الکترونيک را، راهاندازي ميز خدمت در ۲۲ منطقه ارائه دهنده خدمات به شهروندان پايتخت دانست و افزود: اين اقدام بهمنظور حفظ حقوق شهروندي و ارائه خدمات بهموقع، سريع و آسان به ارباب رجوع و همچنين ارتقاي رضايتمندي آنان از عملکرد اين دستگاه اجرايي، صورت گرفته است.وي ادامه داد: در اين روش، نيازي به مراجعه حضوري مشترکان به هيچيک از مناطق اين شرکت نبوده و تماميمدارک مورد نياز، در محل متقاضي توسط نمايندگان اين شرکت، دريافت ميشود.

 

۱۱۹پروژه گازرساني در آذربايجان غربي

حسن منتظرتربتي، مديرعامل شرکت ملي گاز ايران از افتتاح و آغاز عمليات اجرايي ۱۱۹ پروژه گازرساني در استان آذربايجان غربي با هزينهاي بيش از ۶۲ ميليارد تومان همزمان با سفر رئيسجمهوري به اين استان خبر داد و گفت: اين پروژهها شامل افتتاح و آغاز عمليات اجرايي گازرساني به ۳۴ روستا، ۶۹ واحد صنعتي، ۱۴ ايستگاه تقليل فشار و دو شهرک صنعتي است که دستور افتتاح، بهصورت ويدئوکنفرانس از سوي رئيسجمهوري صادر شد.وي با بيان اينکه اجراي اين طرح سبب شد از ۳۴ پروژه گازرساني روستايي، ۱۱روستا به شبکه گاز طبيعي متصل شوند، افزود: ضريب نفوذ گازرساني روستايي در استان آذربايجان غربي به ۶۶ درصد رسيد.وي، ضريب نفوذ گازرساني شهري در استان آذربايجان غربي را ۹۹.۴ درصد اعلام کرد.

 

افزايش توليد خوراک صنعت پتروشيميدردست اجرا

بهزاد محمدي مدير عامل شرکت ملي صنايع پتروشيميبعد از بازديد از طرح پتروپالايش کنگان، با اشاره به اينکه اين طرح يکي از بزرگترين طرحهاي تامين خوراک صنعت پتروشيمياست اظهار کرد: براي اين ۶ طرح تامين خوراک، ۸.۳ ميليارد دلار سرمايهگذاري انجام شده است که بعد از بهره برداري معادل ۱۵ ميليون تن به ظرفيت خوراک صنعت پتروشيمياضافه ميشود که سهم پتروپالايش کنگان از اين ميزان افزايش ،ظرفيت خوراک ۳.۵ ميليون تن است.به گزارش نيپنا وي تصريح کرد : با بهره برداري از اين6 طرح ،افزايش ظرفيت خوراک بسيار قابل توجه خواهد بود که در پايين دست آن طرحهاي مختلف پتروشيميايجاد خواهد شد.

تنها CNG افزايش يافت

اردشير دادرس رئيس انجمن جايگاه داران سي. ان.جي کشور گفت: در حال حاضر فقط قيمت سوخت سي. ان.جي افزايش پيدا کرده واميد ميرود بستههاي حمايتي به جهت انگيزش بيشتر ناوگان حمل و نقل عموميو تاکسيهاي دوگانه سوز در دستور کار دولت قرار گيرد.وي در گفتگو با راديو افزود: قرار بر اين بود که در کنار افزايش قيمت سي. ان. جي سهميه بندي بنزين به عنوان کارت سوخت و همچنين افزايش ال.پي.جي در حوزه حمل و نقل جدا وبه تناسب قيمت بنزين اين افزايش هم در حوزه ال.پي.جي اعمال شود.وي در ادامه افزود: موضوع مزبور به جهت افزايش ضرايب ايمني، استاندارد سازي و هوشمندسازي جايگاههاي سي. ان.جي در سراسر کشور اعمال ميشود.

سامانه بومی بالابری درستگاه حفاری دریایی راه اندازی شد

براي نخستين بار در صنعت حفاري کشور، سامانه بوميسازي شده بالابري (JACKING) دستگاه حفاري دريايي شهيد مدرس راه اندازي شد و در مدار عمليات قرار گرفت.به گزارش شرکت ملي نفت ايران، سيد عبداله موسوي مديرعامل شرکت ملي حفاري ايران گفت: اين کار در راستاي خودکفايي، خوداتکايي، برنامههاي اقتصاد مقاومتي و تکيه برتوانمندي داخلي و در نتيجه هم افزايي و همگرايي حاصل و متخصصان شرکت ملي حفاري ايران نشان دادند که هيچ محدوديتي نميتواند روند توسعه صنعت نفت و صنعت حفاري در ايران را متوقف کند.

زمان يازدهمين عرضه نفت

در بورس انرژي مشخص شد

امير حسين تبيانيان، نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به معامله روز گذشته نفت در بورس انرژي اظهار کرد: روز گذشته بورس انرژي شاهد اولين عرضه نفت خام سبک در سال ۹۸ بود که اين مزايده بدون مشتري خاتمه يافت، عدم وجود مشتري براي خريد نفت در بورس، طبق روال معاملات در سطح بين الملل آن هم در حوزه نفت کاملا طبيعي است.وي گفت: دومين مرحله عرضه نفت سنگين در رينگ بين المللي بورس انرژي سه شنبه هفته آينده انجام ميشود، اين عرضهها روند خوبي را طي کرده و اميدواريم نفت در بورس به عنوان بهترين معاملات بورسي در امسال انتخاب شود

طبق مصوبه وزارت نيرو صورت گرفت؛

گروه انرژي: پرمصرفها طبق مصوبه دولت نه تنها شامل افزايش هفت درصدي بهاي آب و برق از ابتداي ارديبهشتماه شدهاند بلکه از اول خرداد ماه نيز علاوه بر آن هفت درصد، ۱۶ درصد به بهاي آب و برقشان اضافه خواهد شد. به اين ترتيب پرمصرفها ۲۳ درصد افزايش تعرفه خواهند داشت و قبوض برق و آب آنها نيز ماهانه صادر ميشود.

به گزارش خبرگزاري فارس، پس از اينکه نمايندگان مجلس افزايش تعرفه برق مشترکان کم مصرف و پرمصرفها از اول خرداد را قانوني ندانسته و به برخي از بندهاي آن ايراداتي وارد کرده بودند، هيات وزيران اصلاحاتي را در برخي بندهاي آن انجام و مجددا از روز چهار شنبه 1/3/98 اين تعرفههاي جديد اعمال ميشود و تعرفه برق مشترکاني که الگوي مصرف را رعايت نکنند، از خرداد تا شهريور ۲۳ درصد رشد خواهد داشت.

بنابراين گزارش، هيات وزيران در جلسه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ به پيشنهاد معاونت حقوقي رييس جمهور و وزارت نيرو برخي از بندهاي مصوبه هيات وزيران را اصلاح و اعلام کرد که هر گونه افزايش قيمت برق مشروط بر اينکه از قيمت تمام­ شده در سال مربوط تجاوز نکند.

همچنين در اين اصلاحيه مقرر شد صورت حساب­ بهاي برق ماه­هاي گرم در مناطق گرمسير (۱)، (۲)، (۳) و (۴) به ترتيب براي مشترکين خانگي با سطح مصرف ماهانه کمتر از (۳۰۰۰)، (۲۰۰۰)، (۱۰۰۰) و (۴۰۰) کيلو وات ساعت اضافه شود.

با اين اصلاحيه مشخص شد تا از اول خرداد تعرفه برق مشترکان عادي ۷ درصد و مشترکان پرمصرف از اول خرداد تا شهريور ماه ۱۶ درصد (در مجموع ۲۳ درصد) به شرط اينکه از قيمت تمام شده در سال بالاتر نرود اعمال شود.

همچنين رشد ۷ درصدي تعرفه برق مشترکان کم مصرف نيز از ارديبهشت ماه در حال اعمال شدن است.

بحران برق در سال گذشته، همه بخش­هاي کشور و به خصوص بخش­هاي توليدي را تحت تاثير قرار داد و به همين دليل مسئولان وزرات نيرو از همان موقع به فکر پيشگيري بحران در سال آتي افتادند و خروجي آن" برنامه 098 " بود. به گفته متولي ­زاده مدير عامل توانير، در اين طرح برنامه ­هاي متنوعي براي گذر از پيک تابستان ديده شده که مهم­ترين آن­ها "اصلاح تعرفه مشترکين پرمصرف" و به ميزان 1500 مگاوات است. از ديگر برنامه ­هاي وزارت نيرو مي­توان به تغيير ساعت کار ادارات، تعويض تعويض ۱۰ ميليون لامپ فلورسنت ادارات، سرويس کولرهاي آبي به تعداد پنج ميليون عدد و اجباري کردن همکاري دوساعته ايستگاههاي CNG اشاره کرد.

قاسم ساعدي، عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلاميدر گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرين وضعيت افزايش تعرفه برق مشترکان پرمصرف اظهار کرد: با توجه به آنکه کميسيون انرژي مخالف افزايش تعرفه برق به ويژه در مناطق گرمسيري است، از اين رو تذکرات لازم در اين خصوص به وزير نيرو داده شده است.ساعدي درباره اينکه آيا طبق مصوبه هيئت وزيران افزايش تعرفه ۲۳ درصدي مشترکان پرمصرف برق از اول خرداد تا پايان شهريور اجرايي ميشود، بيان کرد: در همه مناطق قشر کم درآمد از اين مصوبه استثنا هستند که بخش نامه جديد را بايد وزارت نيرو اعلام کند، مصوبه هيئت وزيران مبني بر افزايش ۲۳ درصدي تعرفه قبل از تصميم نمايندگان در کميسيون انرژي بوده است که پس از احضار وزير نيرو و مطرح کردن دلايل خاص اين استثنا به سبب وضعيت کنوني جامعه، وزير نيرو متقاعد شدن که بخش نامه استثنايي را ابلاغ کنند.

  • تعرفههاي آب و برق بايد واقعي شوند

    در اين راستا، عليرضا دائمي- کارشناس انرژي و معاون سابق برنامهريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو - در گفتوگو با ايسنا با تاکيد بر اينکه اصلاح تعرفههاي آب و برق يک فرآيند ضروري است، توضيح داد: هرچقدر اجراي اين فرآيند ديرتر انجام شود، به مصرف کننده اين علامت داده ميشود که ميزان مصرف را افزايش دهد. درحالي که در شرايط فعلي با توجه به شرايط آب و هوايي کشور مصرف انرژي به اين صورت اصلاً به صلاح نيست.

    وي بر لزوم اصلاح تعرفهها و حرکت به سمت قيمتهاي واقعي تاکيد کرد و گفت: تعرفهها بايد طوري اصلاح شوند که قيمتها به تدريج به قيمتهاي واقعي نزديک شوند.

  • اصلاح تعرفه داراي دو بعد اقتصادي و اجتماعي است

    اين کارشناس حوزه انرژي با اشاره به رعايت سبد درآمدي مردم و توجه به مباحث اجتماعي اظهار کرد: سوي ديگر اين ماجرا اين است که اصلاح تعرفهها بدون رعايت سبد درآمدي مردم و بدون توجه به مباحث اجتماعي قابل قبول نيست. به عبارت ديگر اصلاح تعرفه يک امر فقط اقتصادي نيست و يک سوي ديگر آن اجتماعي است و بايد به مؤلفه اجتماعي آن بيشتر توجه شود تا جامعه راغب باشد، همچين اتفاقي رخ دهد. در اين صورت مشارکت لازم را خواهد داشت.

    دائميدر پايان با بيان اينکه بخشي از درآمدهاي کشور صرف هزينههاي مصارف آب و برق ميشود، توضيح داد: اين درحالي است که پرمصرفها از اين يارانه استفاده ميکنند در صورتي که مردم عادي جامعه از اين يارانه استفاده نميکنند. به نظر من حتماً بايد گامهايي در اين جهت برداشته شود که يارانههاي پنهاني که به اقشار خاص داده شود به يارانههاي واقعي تبديل شود تا اقشار آسيبپذير بتوانند از آن استفاده کنند. در بسياري از نقاط دنيا اين برنامهها انجام شده است و الگوهايي وجود دارد که ميتواند با رعايت مباحث اجتماعي اين اصلاح را انجام دهد.

 

 

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: با وجود درخواست کارخانه های لبنی مبنی بر افزایش قیمت محصولات، تا کنون قیمت هیچ یک از اقلام تغییری نداشته است.وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت محصولات لبنی در بازار خبر داد و گفت: اگرچه کارخانههای لبنی و دامداران درخواست افزایش قیمت و بررسی بهای تمام شده فرآوردههای لبنی و شیرخام را به ستاد تنظیم بازار دادند، اما تاکنون قیمت هیچ از یک اقلام تغییری نداشته است.وی ادامه داد: با توجه به افزایش بهای تمام شده شیرخام، انجمن طبق بهای تمام شده محصولات لبنی و نامه دامداران از ستاد تنظیم بازار خواست تا به هر میزانی که به نرخ شیرخام افزوده میشود، قیمت محصولات لبنی افزایش یابد.

با وجود آنکه پیشبینی میشد ثبت تلفن همراه در قالب گوشی مسافری با کد ملی عمری نداشته باشد این روال تا اطلاع ثانوی تمدید شد.در این رابطه ابراهیم درستی رئیس اتحادیه تلفن همراه - به ایسنا گفت: در جلسه هفته جاری که با حضور وزیر کشور و دیگر افراد مرتبط با حوزه بازار تلفن همراه برگزار شد، با تکیه بر توضیحات کارشناسی در زمینه واردات و تأمین نیاز بازار، مقرر شد تا اطلاع ثانوی عرضه و ثبت رجیستری تلفن همراه به روال گذشته ادامه یابد.وی ادامه داد: این تصمیم در حالی اجرایی خواهد شد که در صورت تأمین نیاز بازار از سوی واردکنندگان و شرکتهای تجاری، روال گذشته کنار گذاشته خواهد شد و تصمیم جدیدی در رابطه با بازار تلفن همراه و ثبت گوشی اتخاذ میشود.

بی نیازی کشور به واردات انواع پوشک بچه

افسانه محرابی مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک گفت: خط تولید پوشینه بزرگسال شورتی با ظرفیت 7500 تن در مرداد امسال به بهره برداری می رسد. این شرکت یکی از بزرگترین واحدهای تولید کننده پوشک بچه پوشینه بزرگسال و نوار بهداشتی است که در شرایط تحریم اقدام به خرید و راه اندازی یک خط تولید پوشک بچه شورتی با ظرفیت اسمی ۷ هزار تن در سال با تکنولوژی پیشرفته از کشور ایتالیا کرده است.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،وی افزود: با راه اندازی ماشین آلات پوشک بچه شورتی در واقع نیاز کشور به واردات انواع پوشک بچه در کلیه سایزها تامین و در صورت تامین به موقع ارز مواد اولیه آن ضرورتی به واردات آن نیست.

اُفت ۴۰ درصدی فروش زولبیا و بامیه

نسبت

به سال گذشته

علی بهرهمند رئیس اتحادیه دارندگان شیرینی فروشی، قنادی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بازار شیرینی گفت: خرید و فروش زولبیا و بامیه نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد اُفت داشته است.وی با اشاره به اینکه خرید شیرینی در ماه مبارک رمضان کمترشده است اظهار کرد: امسال بازار زولبیا و بامیه بازار آرامی را تجربه کرد و نسبت به سال گذشته از نظر تقاضا کاهش داشته است.بهرهمند در ادامه از قیمت نرخهای مصوب شیرینی در سال گذشته گفت: شیرینیتر ۲۶ هزار تومان، شیرینی دانمارکی ۲۱ هزار تومان، شیرینی زبان ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرینی پاپیون ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرینی برنجی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و کیک یزدی ۱۵ هزار تومان مشخص شده است.

ملخهای صحرایی وارد مزارع و باغات شدند

محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ملخهای صحرایی به تعدادی از باغات مرکبات استان هرمزگان و مزارع دیم استان سیستان و بلوچستان ورود پیدا کرده اند.وی در گفتوگو با ایلنا، گفت: ؛ با اولین گزارش از ورود ملخهای صحرایی به باغات مرکبات هرمزگان تعداد هواپیمای سم پاش به دو فروند افزایش یافت تا از ادامه نفوذ آن جلوگیری شود.وی گفت: دبیر کمیسیون مبارزه با ملخهای صحرایی " سواک" جمعه به ایران میآید تا به بررسی مجدد حضور و مبارزه با ملخهای صحرایی در کشور بپردازد.وی ادامه داد: سطح مبارزه با این آفت در 8 استان جنوبی کشور به بیش از 300 هزار هکتار رسیده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی مطرح کرد؛

گروه اصناف: حسین شیزاد معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: به دلیل تجربههای قبلی هیچ چیز ما را در شرایط بحران غافگیر نخواهد کرد و این موضوع در ستاد اقتصادی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون وزیرجهادکشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در گفتوگو با ایلنا درباره آمادگی کشور برای مقابله با شرایط بحران در بخش کشاورزی و غذا، اظهار کرد: درحال حاضر ما شرایط تاب آوری برای گذر از هر بحرانی را داریم. وی تاکید کرد: ذخایر راهبری کالاهای اساسی ما وضعیت مطلوبی دارد و نگرانی در بخش تامین کالاهای اساسی وجود ندارد. به گفته شیرزاد؛ در حال حاضر با میزان کالای اساسی ذخیره شده در انبارها حداقل تا 6 ماه بدون حتی یک کیلوگرم واردات دوام خواهیم آورد، ضمن اینکه ذخایر انبارها دائم در حال نو شدن هستند. وی تولید محصولات کشاورزی و غذا در داخل کشور را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: امسال تولید گندم در کشور در سطح بسیار مناسبی قرار دارد و بار دیگر خودکفایی در تولید این کالای اساسی تکرار میشود. شیرزاد ادامه داد: در پی بارندگیهای اخیر مراتع ما شرایط بسیاری خوبی دارند به نحوی که در 15 سال گذشته بی نظر است و این به معنی تامین علوفه مورد نیاز دامها برای تولید شیر و گوشت در سطح مناسب است.

معاون وزیرجهادکشاورزی با اشاره به شکلگیری بازار تهاتر مرزی با کشورهای منطقه، این امر را راهکاری برای تامین بخشی از نیاز کالاهای اساسی کشور دانست.

شیرزاد با تاکید بر اینکه در همین شرایط نیز بسیاری از کشورها با ما تبادلات تجاری بالایی دارند، افزود: ما همچنان با کشورهای آمریکای لاتین، روسیه، اوکراین و کشورهای آسیای میانه ارتباط خوبی داریم و مراودات تجاری با آنها بر قرار است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به این پرسش که علیرغم فراوانی کالاهای اساسی چرا شاهد افزایش نجومی قیمتها هستیم، گفت: نظام توزیع کشور مشکل دارد، شبکه مویرگی توزیع همراه با شبکه اقتصاد کلان کشور نیست و این موضوع یکی از دلایل گرانی است.

شیرزاد افزایش هزینههای سربار را دلیل دیگر افزایش قیمت کالاهای اساسی برشمرد و افزود: در شرایط فعلی افزایش هزینههای سربار طبیعی است، به طور مثال، هزینه دموراژ و بیمه در بخش حمل و نقل دریایی برای کشور بالا رفته است.

وی اضافه کرد: بیمه حمل و نقل کشتی به طور متعارف نیم درصد است، اما اکنون برای کشور ما به 7 تا 8 درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر جهادکشاورزی یادآور شد: هر چند در تولید و تامین کالاهای اساسی با مشکلاتی رو به رو هستم، اما شرایط سلامت مردم نشان میدهد کشور ما کشاورزی قدرتمندی دارد که غذای سالم و کافی برای جامعه تولید میکند.

شیرزاد در پایان تاکید کرد: در 40 سال گذشته تولید محصولات در بخش کشاورزی کشور از 30 میلیون تن به 150 میلیون تن افزایش یافته است و این اتفاق به معنی توانمندی بالای این بخش برای حفظ امینت غذایی کشور در هر شرایطی است.

پیش از این اسماعیل اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم از خرید حدود ۱.۷ میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خبر داده بود و به گفته وی : این میزان خرید در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱.۳ میلیون تن بوده است.اسفندیاری پور ابراز امیدواری کرد که با مراقبتهایی که در ایام باقیمانده از فصل زراعی و برداشت از مزارع گندم بویژه مزارع بذری انجام خواهد شد، مشکلی در تولید پیش بینی شده و خرید گندم نداشته باشیم.وی در تصریح کرد: معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعت تلاش کنند برنامه تولید بذر گندم و جو استان بر اساس برنامه ابلاغی در طبقات پرورش ۳، مادری و گواهی شده محقق گردد

در ماههای گذشته روند افزایش قیمت شکر برخلاف آنچه ستاد تنظیم بازار مصوب کرده بود، بازار را با مشکلاتی مواجه کرد و در این میان در مقاطعی شایعاتی نیز مبنی بر کمبود این محصول در بازار شنیده شد. البته در این باره مسئولان دولتی و بخش خصوصی شفافسازی و اعلام کردند که هیچ کمبودی از نظر موجودی شکر در بازار و همچنین ذخایر استراتژیک این محصول وجود ندارد.در همین رابطه درباره جدیدترین وضعیت قیمتها و ذخایر شکر بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر به ایسنا گفت: نه تنها هیچ کمبودی در زمینه شکر نداریم، بلکه بخش خصوصی اسفند ماه سال گذشته ۸۰۰ هزار تن شکر ثبت سفارش کرده بود که واردات آن آغاز شده است.

حسین علی عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران با بیان این مطلب گفت: ۶۰ درصد تخم چشم زده مورد نیاز برای تولید قزل آلا بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون عدد از کشورهای مختلف مانند فرانسه، ایتالیا و دانمارک وارد میشود.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی؛ وی واردات تخم چشم زده را یکی از مشکلات در حوزه تولید و پرورش ماهی قزل آلا عنوان کرد و اظهار داشت: تخم چشم زده تا کنون جزو یکی از نهادههای اساسی بوده و با ارز دولتی وارد شده است.وی افزود: هر چند قیمت نهاده تخم چشم زده، در مجموع هزینههای تولید ماهی قزل آلا عدد بالایی را به خود اختصاص نمیدهد، اما در افزایش قیمت این محصول در بازار مصرف بی تاثیر هم نیست.