سرمقاله

صدیف بدری

سخنگوی کمیسیون

عمران مجلس

قیمت مسکن طی یک سال گذشته افزایش بی رویه داشته و طی جلسه ای که دو هفته پیش با وزیر راه و شهرسازی داشتیم این موضوع را به صورت جدی بررسی کردیم. راهکار کوتاه مدت برای مقابله با گرانی مسکن این است که باید برای هر منطقه سقف قیمت تعیین شود و از ...با تعیین سقف قیمت می توان از معافیت های مالیاتی نیز برای معاملات استفاده کرد بدین معنا که اگر معامله بالاتر از سقف تعیین شده انجام شود مالیات مضاعف به فروشنده یا صاحبخانه تعلق می گیرد که او نیز مجبور به پرداخت مالیات به دولت شود چنانچه قیمت مبنا تعیین کنیم سازمان تعزیرات حکومتی نیز میتواند ورود کند. راهکارهای بلند مدت برای کاهش التهاب بازار این است که باید مسکن جدید برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه ارائه شود، متاسفانه طی 6-5 سال گذشته دولت عملکرد مناسبی در زمینه عرضه مسکن نداشته است. سالانه باید یک میلیون واحد تولید شود تا بتوان بازار عرضه و تقاضا را متعادل کرد. دلیل این التهابات این است که تقاضا برای مسکن زیاد و عرضه کم است. شرایط اقتصادی کشور دچار تلاطم است و این موضوع نیز در افزایش قیمت زمین موثر است، بانک ها باید ورود کرده و تسهیلات کم سود و بلند مدت برای تهیه مسکن ارائه دهند تا بتوانیم از این شرایط بحرانی عبور کنیم.از زمانی که اسلامی به عنوان وزیر راهوشهرسازی انتخاب شد یک سری اتفاقات مثبت و رو به جلو انجام شده است ولی مباحث معافیتهای مالیاتی، بیمه، تسهیلات کم سود بدون تشریفات دست و پاگیر بانکی، ارائه مصالح ساختمانی با قیمت مناسب و یارانه دولتی و ارائه زمین های دولتی به صورت مشارکتی بین دولت و پیمانکار باید از سوی دولت جدی تر دنبال شود، اجرایی شدن این موارد مستلزم مدت زمان طولانی است و در کوتاه مدت جواب نمی دهد.

منبع: خانه ملت

یادداشت

ولیالله نانواکناری

نماینده مجلس

بارها در طی سال های گذشته آمریکا و رژیم صهیونیستی موضوع میانجی گری درباره مساله فلسطین را مطرح کردند اما طبق اسناد تاریخی که ار رفتارهای رژیم صهیونیستی موجود داریم در هیچ موردی نباید به آن ها اعتماد کرد. طرح موضوع معامله قرن نباید مورد اعتنا قرار گیردتصریح کرد: نه گروه های وابسته به آمریکای فلسطینی ، نه خود آمریکا و نه شورای امنیت سازمان ملل هرگزی گامی برای ملت فلسطین برنداشته و نمی دارند و تنها راه پیروزی مقاومت است. هرگونه میانجیگری در این موضوع قابل قبول نیست . بهترین راه مقاومت در مقابل ظلمی است که به مردم فلسطین رفته است خود آمریکا هم اگر بیاید میانجیگری کند نمی شود به آنها اعتماد کرد.آمریکاییها در موضوع برجام وفای به عهد نداشتند و نباید دوباره در ارتباط با آن ها میانجی گری کشوری را پذیرفت. نه ایران در ارتباط با آمریکا میانجی می پذیرد نه فلسطین در مواجهه با رژیم صهیونیستی چرا که هر دو این ها به یک اندازه غیرقابل اعتماد هستند.

رئیس قوه قضاییه مطرح کرد؛

گروه سیاسی: دولتمردان در همه بخشها تلاش کنند تا بسترهای فسادزا را از بین ببرند. روزنهها و منافذی را که سودجویان و مالپرستان از آنها سوء استفاده میکنند، از بین ببرند؛ چون اگر در نظام بانکی و پولی و صادرات و واردات و در نظام مالیاتی و در نظامهای اقتصادی منافذی وجود داشته باشد، از این منافذ افراد سوءاستفادهچی سوءاستفاده میکنند و متخلفین تخلف میکنند؛ لذا بسترهای فساد باید از بین برود و دولتمردان در این قضیه فعالیت کنند که بسترهای فسادزا در همه نظامات اقتصادی از بین برود تا ما هر روز شاهد یک پرونده نباشیم. عزیزانمان در مجلس هم فعالیتشان را در این رابطه مضاعف کنند.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری میزان به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت الله رئیسی که به بیرجند سفر کرده است، پس از حضور در راهپیمایی روز قدس در سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه بیرجند، اظهار کرد: روز قدس در آخر ماه مبارک رمضان با ابتکار امام بزرگوار عظیم الشأن، به عنوان مهمترین دغدغه همه مسلمانان در عالم و همه دلدادگان به دین و ارزشهای الهی شناخته میشود تا همه گرایشها و همه بینشها در همه اقالیم، روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان بزرگترین دغدغه جهان اسلام را که آزادی قدس و آزادی فلسطین شریف است، فریاد کنند.

آیت الله رئیسی با تاکید براینکه همچنان موضوع فلسطین و قدس شریف موضوع اول جهان اسلام است، افزود: این موضوع، موضوع مهمی است که صف ما را از صف مستکبران و تسلیم شدگان و خودباختگان در مقابل زورمداران و فرهنگ غربی جدا میکند.

وی اظهار کرد: موضوع فلسطین مسئله اول جهان اسلام از روز اولی است که انقلاب اسلامی توسط امام اعلام شده و همواره هست و خواهد بود. آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دشمن دنبال ایجاد یاس و ناامیدی است. ما باید با اقداماتمان ایجاد امید در جامعه کنیم و امید است که میتواند کار را پیش ببرد و امید فقط با سخن نیست؛ بلکه در عرصه عمل و اجراست.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه فعالیت اقتصادی در گرو امنیت اقتصادی و امنیت اقتصادی در گرو مبارزه با فساد است، تصریح کرد: معتقدیم باید با فساد مبارزه کرد و مطلقا اجازه نخواهیم داد در هیچ کجای از این نظام فساد لانه کند.

وی ادامه داد: دولتمردان در همه بخشها تلاش کنند تا بسترهای فسادزا را از بین ببرند. روزنهها و منافذی را که سودجویان و مالپرستان از آنها سوء استفاده میکنند، از بین ببرند؛ چون اگر در نظام بانکی و پولی و صادرات و واردات و در نظام مالیاتی و در نظامهای اقتصادی منافذی وجود داشته باشد، از این منافذ افراد سوءاستفادهچی سوءاستفاده میکنند و متخلفین تخلف میکنند؛ لذا بسترهای فساد باید از بین برود و دولتمردان در این قضیه فعالیت کنند که بسترهای فسادزا در همه نظامات اقتصادی از بین برود تا ما هر روز شاهد یک پرونده نباشیم. عزیزانمان در مجلس هم فعالیتشان را در این رابطه مضاعف کنند. وی خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال آن است که مردم را مایوس کند و ما باید در همه عرصهها با همه وجود بگوییم "ما میتوانیم" و ما میتوانیم نیازمند یک اقدام و عمل جدی در همه حوزههاست و حقیقتا شهدای عالیقدر خراسان جنوبی به میدان رفتند و عملا گفتند که ما میتوانیم و یقین داریم که به دست توانای شما مردم عزیز و مسئولین هم انشاءالله همین کار دنبال خواهد شد.

شمخانی در مصاحبه با المیادین:

رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه با شبکه المیادین تأکید کرد که دولت آمریکا اهل مذاکره نیست. به گزارش ایلنا به نقل از المیادین، «علی شمخانی»، رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه با این شبکه تأکید کرد که دولت آمریکا اهل مذاکره نیست و آمریکایی­ها معتقد هستند که مذاکره بخشی از عملیات فشار بوده و راهکار حل مشکلات نیست. شمخانی تأکید کرد که دولت آمریکا باید پیش از صحبت از هر مذاکره­ای، تمام قراردادهایی را که نقض کرده است را جبران کند. رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران گفت:«مردم ایران کاملا آگاه هستند که آمریکایی­ها از مذاکرات برای هیچ مشکلی استفاده نمی­کنند بلکه آنها پیش از مذاکره به تمام ابزارهای ممکن برای اعمال فشار و ایجاد جنگ روانی متوسل می­شوند.

با دستور مقام قضایی صورت گرفت؛
 

صحنه قتل «میترا استاد» روز گذشته از سوی محمدعلی نجفی در محل حادثه بازسازی شد. به گزارش ایسنا، حوالی ساعت ۱۴ دیروز با دستور مقام قضایی محمدعلی نجفی که متهم به قتل میترا استاد، همسر دوم خود است برای بازسازی صحنه قتل به برج آرمیتا در شهرک غرب تهران آورده شد. تیم هایی از پلیس آگاهی و دادسرا ، محمدعلی نجفی را همراهی می کردند، اما اجازه ورود خبرنگاران به این ساختمان داده نشد. محمدعلی نجفی از پارکینگ این برج مسکونی برای بازسازی صحنه جرم وارد شد و حدود یک ساعت بعد نیز ازهمین محل خارج شد. میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران بود که ظهر روز هفتم خرداد خبر قتلش در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت و ساعاتی بعد نیز نجفی به قتل وی اعتراف کرد

با حضور میلیونی مسلمانان در سراسر جهان رقم خورد
 

گروه سیاسی: راهپیمایی روز جهانی قدس همزمان در سراسر کشور و با حضور جمع کثیری از راهپیمایان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مردم روزهدار ایران اسلامی در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان که از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری شده است، بار دیگر در سراسر کشور پیام همدلی خود با ملت مظلوم فلسطین را به جهانیان مخابره خواهند کرد.

شعار راهپیمایی روز جهانی قدس امسال که در ایران اسلامی و سایر کشورها برگزار شد، «روز جهانی قدس؛ شکست معامله قرن و تثبیت آرمان فلسطین» بود.

رئیسجمهور با تاکید بر اینکه توطئه های استکبار و متجاوزین علیه قدس شریف و فلسطین به نتیجه نخواهد رسید ، اظهارداشت: تردید نداریم که پیروزی نهایی از آن حق و فلسطین خواهد بود و سرزمین فلسطین مامنی برای مسلمانان ، مسیحیان و یهودیان خواهد گردید.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی که همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس از تقاطع خیابان فردوسی در مسیر راهپیمایی گسترده و پرشور مردم تهران قرار گرفت، با اشاره به اینکه روز قدس در تاریخ انقلاب اسلامی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: روز قدس روز تقابل همه مسلمانان در برابر متجاوزین عالم است و پیام قدس این است که فلسطین برای همیشه زنده بوده و قدس از آن مسلمانان است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان اسلام در دو سال گذشته توطئه های جدیدی علیه قدس طراحی کرده اند که البته به نتیجه نرسیده است ، خاطرنشان کرد: دشمنان قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کردند که جز یکی دو کشور کوچک هیچ کشوری در جهان از آن حمایت نکرد. آنان همچنین جولان را از آن رژیم صهیونیستی معرفی کردند که هیچ کشور و نهاد بین المللی از آن حمایت نکرد.

  • سیاستهای اسرائیل محکوم به شکست است

    جانشین فرمانده کل سپاه گفت: سیاستهای اسرائیل در همه ابعاد محکوم به شکست است و روند زوال این رژیم غاصب آغاز شده که نشانههای آن آشکار است.

    سردار فدوی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص طرح معامله قرن گفت: سیاستهای اسرائیل در همه ابعاد محکوم به شکست است و روند زوال این رژیم غاصب آغاز شده که نشانههای آن آشکار است.

    حضور آمریکاییها موجب تقویت جریان مقاومت شد

    رئیس مجلس با محکوم کردن اقدامات خصمانه اسرائیل، گفت: حضور آمریکاییها در منطقه موجب قوت جویان مقاومت میشود.

    به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در میان خیل عظیم راهپیمایان روز قدس، با محکوم کردن اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی باری دیگر مظلومیت مردم فلسطین را یادآور شد و در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور پرشور مردم در این راهپیمایی، گفت: در این سال های اخیر همیشه حضور مردم ما در راهپیمایی روز قدس یک پشتیبان جدی برای مردم فلسطین بوده است و از این جهت امری است که در یاد مردم فلسطین خواهد ماند.

  • پمپاژ یاس در جامعه را خنثی کنیم

    استاندار تهران گفت: ما باید بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که این پمپاژ یاس که در جامعه تزریق کردهاند را خنثی کنیم. دشمن به روحیه آگاه مسلمانان ما پی برده است بنابراین هدف این استکبار پمپاژ یاس و ناامیدی است.

    نوشیروان محسنی بندپی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره اهمیت روز قدس گفت: روز قدس یکی از یادگارهای امام راحل است و در راستای وحدت مسلمانان جهان علیه اسراییل این غده سرطانی که در منطقه وجود دارد، صورت میگیرد. هرچه آشوب و خلق و خوی استکباری در جهان وجود دارد ناشی از وجود رژیم صهیونسیتی است. حضور مردم ما در این روز نشان میدهد این مردم هوشیار و آگاه هستتد و از مردم مظلوم فلسطین حمایت خواهند کرد.

  • ملت ایران نقشه خائنانه دشمنان را میدانند

    معاون اول قوه قضائیه درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درباره مذاکره بین ایران و آمریکا گفت: آمریکا شیطان بزرگ است و ما با شیطان مذاکره نمیکنیم.

    به گزارش ایلنا، غلامحسین محسنی اژهای معاون اول قوه قضائیه در حاشیه مراسم روز قدس در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور میلیونی مردم در این مراسم گفت: مردم انقلابی ایران موقعیتشناس و زمانشناس هستند و همواره در مراحل مهم در صحنه حضور داشتند.

  • «معامله قرن» به شکست کشیده میشود

    معاون اول رئیس جمهور گفت: با حضور مردم معامله قرن به شکست کشیده می شود و برای سران عرب که با رژیم صهیونیستی همراهی میکنند، روسیاهی تاریخی خواهد ماند.

    به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در راهپیمایی حمایت از مردم فلسطین و در جمع خبرنگاران گفت: امام بزرگوار ما راهبرد بسیار مهمی برای مردم فلسطین ترسیم کرد و آن راهبرد در واقع حضور مردم در صحنه برای حمایت از فلسطینیان بود.

    آمریکا سعی میکند دروغ و فریب را بپوشاند

    محسن رضایی گفت: واقعیت این است که ذات و ماهیت امریکا بر دروغ و فریب و نیرنگ استوار است.

    محسن رضایی در گفتگوی با خبرنگار ایلنا، درباره رفتارهای متناقض امریکا نسبت به ایران اظهار داشت: این رفتارها بیانگر این است که خودشان هم در برنامهای که طراحی کردهاند با اشکالات جدی مواجهند و بیانگر این است که ماهیت امریکا بر مبنای دروغ و فریب است که بعضا با پوششهای انسانی سعی میکنند این دروغ و فریب را بپوشانند.

  • کفنپوشی دانشجویان دانشگاه تهران

    جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران با پوشیدن کفن در میان راهپیمایان حاضر شدند و شعار«لن نسمح بصفقه القرن» سر دادند

    در حاشیه این راهپیمایی با استقرار پایگاههایی برای جمعآوری کمک به مردم مناطق سیل زده و همچنین کمک به جبهه مقاومت کمکهای نقدی دریافت میشد.

  • بازتاب راهپیمایی روز قدس در رسانههای بینالمللی

    راهپیمایی پرشکوه روز قدس مردم ایران مورد توجه رسانههای بینالمللی قرار گرفت.

    مردم روزهدار ایران اسلامی در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان که از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری شده است، بار دیگر در سراسر کشور پیام همدلی خود با ملت مظلوم فلسطین را به جهانیان مخابره کردند. به گزارش ایلنا، این حضور پرشکوه مردم ایران در راهپیمایی روز قدس مورد توجه رسانههای بین المللی قرار گرفت: رویترز رسانهای بود که در اخبار خود به راهپیمایی پرشور مردم ایران در روز قدس پرداخت. در این خبر آمدهاست: هزاران نفر از مردم ایران به رسم دیرینه در روز قدس به خیابانها آمدند و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند. همچنین بنرهایی با شعار نه به معامله قرن در دست مردم دیده میشد. جروزالم پست هم رسانه دیگری بود که در اخبار خود به این مراسم پرداخت. در این خبر آمده است که هزاران نفر از مردم ایران به خیابانها آمدند در حالی که بنرهایی با عنوان نه به معامله قرن در دست داشتند و شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل سر میدادند. آروتزشوا هم راهپیمایی روز قدس در ایران را پوشش داد. این رسانه در خبر خود نوشت: مردم ایران در این روز همه مسلمانان جهان را به اتحاد برای حمایت از مردم فلسطین دعوت کردند. در بیانیه روز قدس آمده است که مسلمانان جهان باید در مقابل دشمن مشترک یعنی اسرائیل هوشیار باشند و در مقابل توطئههای اسرائیل و متحدانش بایستند. ینی شفق هم در خبری به این تظاهرات پرداخت و بر همراهی پرشکوه مردم ایران با مردم فلسطین تاکید کرد. خبرگزاری مالزی هم در اخبار خود به این راهپیمایی پرداخت و نوشت: مردم ایران بار دیگر همراهی خود با مردم فلسطین را اعلام کردند. هزاران نفر به خیابانها آمدند و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند و همگی به معامله قرن نه گفتند. آسوشیتدپرس هم رسانه دیگری بود که اخبار راهپیمایی روز قدس مردم ایران را منتشر کرد. در این خبر آمدهاست: امروز در تهران و سایر شهرهای ایران میلیونها نفر به خیابانها آمدند و همدلی خود با مردم فلسطین و مقابله و نفرت خود از اسرائیل را بار دیگر مورد تاکید قرار دادند. رادیو اروپای آزاد هم در خبری به این راهپیمایی پرداخت. در این خبر آمده است. امروز همزمان با تهران در تمام شهرهای ایران مردم به خیابانها آمدند. و با فریادهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل بر حمایت خود از مردم فلسطین تاکید کردند

پیام رییس جمهور به شرکت کنندگان نشست مکه؛
پاسخ قاطع هیئت ایرانی به اظهارات پادشاه عربستان

گروه سیاسی: رییس جمهوری اسلامی ایران به سران کشورهای اسلامی در اجلاس مکه پیام داد. به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، در بخشی از متن این پیام آمده است : توطئه شوم معامله قرن، به دنبال نابودی آرمان فلسطین، و توسعه ی اشغالگری و تجاوز به همه کشورهای اسلامی است. این طرح دارای ابعاد خطرناک منطقه ای است و صاحبان آن تلاش می کنند با از بین بردن حق مسلم مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و تشکیل یک دولت مستقل پایدار در سرزمین تاریخی خویش به پایتختی قدس شریف، آرمان فلسطین را برای همیشه نابود و زمینه را برای استیلای صهیونیست ها بر جهان اسلام و عرب فراهم نمایند. عجیب آن که طراحان این توطئه، حتی هزینه اجرای آن را نیز قصد دارند از جیب جهان اسلام و کشورهای منطقه تامین کنند.

معتقدم مسئولیت اسلامی، اخلاقی و حتی ملی کشورهای اسلامی ایجاب می نماید که درچنین شرایطی اختلافات درون خانواده جهان اسلام را کنار گذاشته و در صفی متحد و بنیانی مرصوص، در مقابل این توطئه شوم علیه ملت و کشور فلسطین و دنیای اسلام بایستیم. هر صدا و حرکتی که جهان اسلام را از این اولویت اصلی و فوری منحرف نماید در مسیر خدمت به رژیم صهیونیستی و دیگر دشمنان جهان اسلام و فلسطین عزیز، قرار گرفته است.

روحانی در پایان این پیام آورده است: تلاش کنیم که «القبله الاولی هی الاولویه الاولی» باقی بماند. به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، آمادگی کامل کشورم را برای همراهی و همکاری با مجموعه خانواده جهان اسلام در مسیر این هدف مقدس اعلام می دارم.

  • اظهارات ضد ایرانی ملک سلمان

    نشست اضطراری سران عرب با محوریت امنیت و مقابله با چالشهای منطقه در شهر مکه برگزار شد و پادشاه سعودی در سخنرانی خود برای افتتاح نشست شورای همکاری خلیج فارس، ایران را به دخالت در منطقه متهم کرد..

    عربستان روزهای پنجشنبه و جمعه میزبان سه نشست سران «عرب»، «شورای همکاری» و «اسلامی» بود تا در این نشستها درباره ایران و حوادث اخیر در بندر «فجیره» امارات (+) و نیز حمله پهپادی یمن به تأسیسات نفتی سعودی صحبت شود.

    پادشاه سعودی که کارشناسان کشور او را یکی از منابع تأمین خوراک فکری برای گروههای تروریستی و داعش میدانند در این سخنرانی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت که تهران در چهار دهه گذشته به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه بوده است.

    وی همچنین گفت: «کاری که رژیم ایران انجام میدهد، از مداخله در امور کشورهای منطقه و توسعه برنامه هستهای گرفته تا تهدید تردد دریایی در دنیا و تهدید عرضه نفت دنیا، نقض آشکار معاهدهها و اصول سازمان ملل متحد است.»

    ملک سلمان همچنین از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست با آنچه به گفته وی «اقدامات ایران» است مقابله کنند.

    وی در بخش دیگری از ادعاهایش گفت: «نیازمند موضعی محکم و قاطع علیه ایران هستیم.» او مدعی شد عدم ایستادگی در برابر «فعالیتهای ایران» باعث ایجاد وضعیت فعلی در منطقه شده است.

    در همین رابطه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر نیز در جریان سخنرانی در نشست مکه گفت: نشست اضطراری مکه در سایه تهدیدات خطرناک و بیسابقه علیه امنیت ملی عربی به ویژه در منطقه استراتژیک خلیج (فارس) برگزار میشود.

    وی افزود: امنیت منطقه خلیج (فارس) برای مصر پایه اصلی امنیت ملی عرب به شمار میرود و همچنین ارتباط قویی با امنیت ملی مصر دارد.

    عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در جریان این نشست تصریح کرد: امنیت کشورهای منطقه خلیج (فارس) پایه تصلی ثبات در منطقه به شمار میرود و مقابله با چالشهای موجود مستلزم متحد کردن تلاشها و هماهنگی مواضع ماست.

    برهم صالح، رئیس جمهوری عراق نیز عنوان کرد: امنیت عربستان امنیت عراق است و منطقه ما نیازمند احترام به اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها است.

    محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در نشست سران عرب در مکه گفت: بر مفاد بیانیه نشست اتحادیه عرب در تونس که مربوط به حل و فصل بحران فلسطین است و به قطعنامههای بینالمللی استناد دارد، تاکید میکنیم.

    وی افزود: همچنین تلاشهای آمریکا در چارچوب طرح موسوم به معامله قرن برای مبادله سرزمین در مقابل صلح و همچنین برگزاری نشست اقتصادی بحرین را رد و محکوم میکنیم. ما میخواهیم بیانیه پایانی نشست، شامل تاکید بر پایبندی به قطعنامههای عربی در خصوص حل مسأله فلسطین باشد.

    همچنین عبدالله بن ناصر بن خلیفة آل ثانی، نخستوزیر قطر نیز علیرغم قطع روابط کشورش با عربستان، در نشست اضطراری مکه حضور داشت.

    اظهارات گستاخانه پادشاه عربستان در حالی انجام می شود که ایران همواره حسن نیت خود را نشان داده است و بر اساس اسناد عربستان مهمترین حامی تروریست ها در منطقه خاور میانه به شمار می آید.

  • پاسخ رئیس هیئت ایران به اتهامات عربستان

    رئیس هیئت ایران در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده به اتهامات نماینده عربستان علیه کشورمان واکنش نشان داد.

    به گزارش تسنیم، رضا نجفی مدیرکل صلح و امنیت بینالمللی وزارت امور خارجه که سرپرستی هیئت کشورمان در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) را بهعهده دارد، در واکنش به اظهارات و اتهامات وارده از سوی ابراهیم العساف، وزیر امور خارجه عربستان، در سخنرانی گشایش اجلاس مزبور، که ایران را به مداخله در امور کشورهای دیگر متهم کرده بود، شدیداً این اتهامات را رد کرد و گفت: "جمهوری اسلامی ایران اتهامات وارده در این اجلاس را مردود میداند و بهعنوان یکی از بنیانگذاران سازمان همکاری اسلامی امیدوار است این اجلاس که در ماه مبارک رمضان برگزار میشود موجب تقویت وحدت امت اسلامی گردد و تمرکز خود را بر موضوع اصلی و دارای اولویت جهان اسلام یعنی مسئله فلسطین معطوف نماید".

    در این نشست با اعلام پیوستن کشورمان به اجماع در خصوص اسناد اجلاس وزرای خارجه با هدف اعلام همبستگی با مردم فلسطین، تحفظ کشورمان به بخشهایی از این اسناد که تلویحاً میتوانست به شناسایی رژیم صهیونیستی تفسیر شود رسماً اعلام شد و بهصورت مکتوب نیز در اختیار دبیرخانه سازمان قرار گرفت تا بهعنوان سند رسمی نشست بهثبت برسد.

تجارت توصیه های کارشناسان در شرایط تحریمی را تبیین کرد؛

گروه اقتصاد کلان: از نگاه برخی آگاهان و کارشناسان تحریم های آمریکا علیه کشورمان یک فرصت طلایی تاریخی برای رهایی از اقتصاد وابسته به نفت و به نوعی آغاز دوره اقتصاد بدون نفت خواهد بود و این مهم البته با تمرکز بر زیرساخت ها و اعمال تدبیر و درایت لازم از سوی مسئولان و همراهی تنگاتنگ قوای سه گانه و همراهی همه دستگاه ها و مردم محقق خواهد شد و اگر یک عزم ملی را به عنوان پشتوانه داشته باشد تعبیر چنین رویایی به هیچ وجه دور از دسترس نخواهد بود.

  • برداشت نادرست از تعریف در حال توسعه

    در این راستا عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد اقتصاد ایران به نفت وابسته است، میگوید: متاسفانه تعریف توسعه را به دست افرادی سپردیم که یا اقتصاد نخوانده بودند و یا اقتصاد خواندههایی که ساختارهای اقتصادی و اجتماعی را نمیشناختند و توسعه را فقط محدود به رشدی کردند که از فروش نفت حاصل میشد. تمامی این سه دهه به فروش نفت وابسته بودیم و اسم کشور را در حال توسعه گذاشتیم.

    به گزارش تجارت به نقل از سایت خبری الف، مرتضی افقه درباره اقتصاد نفتی افزود: در ۳۰ سال گذشته و بعد از جنگ، با وجود تصویب و اجرای شعارها، برنامه های پنج ساله توسعه، چشم انداز و غیره که با هدف کاهش وابستگی اقتصاد به نفت بود، موفقیتی به دست نیاوردیم؛ به طوری که در حال حاضر اقتصادمان بیش از ۹۰ درصد به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت وابسته است. صادرات غیرنفتی مان هم که به آن تفاخر داریم بر اساس آمارها در سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار با کاهش فروش مواجه بوده که نشان می دهد صادرات غیرنفتی مان هم به نفت وابسته بوده است.

  • اقتصاد منهای نفت سخنی اشتباه است

    افقه می افزاید: البته اقتصاد منهای نفت برای ایران سخنی کاملا اشتباه است. نفت اصلی ترین مزیت فعلی اقتصاد ایران است که باید به آن توجه صحیح شود و به آن وابسته نباشیم، موضوعی که الان بودجه و اقتصاد ایران به نفت و درآمدهای آن وابسته است با تکانهای در این محصول دچار چالشخواهیم شد.

    افقه عنوان کرد: کلاف سردرگم اقتصاد نفتی در کوتاه مدت باز
    نمی شود و کاهش وابستگی به فروش نفت، کار مدت داری است. تعریف توسعه و صادرات غیرنفتی از همان ابتدا غلط بود که باعث شده مسیری به اشتباه از مسیر توسعه حرکت کنیم.

    وی ادامه داد: گفته شده بود که صادرات غیرنفتی می خواهیم در حالی که باید می گفتیم صادرات محصول فکر و اندیشه می خواهیم. در حال حاضر صادرات غیرنفتی مان محصولات خام هستند که ارزش چندانی ندارند و وابسته به محصولات نفتی هستند.

  • چگونگی رهایی از اقتصاد نفتی

    این استاد دانشگاه اضافه کرد: این کلاف سردرگم زمانی باز می شود که تعریف توسعه از انسان ها نشات گرفته باشد، مادامی که کشور را در حال توسعه می دانیم و توسعه از طریق فروش نفت حاصل می شود، این کلاف سردرگم باز نمی شود و همواره مشاهده می کنیم و مواجه هستیم با اینکه انبوه نیروهای انسانی که خود ثروت محسوب می شوند و می توانند تولید ثروت کنند ولی برایمان مهم نیستند و هیچکس نسبت به آنها حساس نیست.

  • آغاز دوران اقتصاد بدون نفت؟

    تحریم های نفتی در صورت ادامه وضعیت اقتصادی ایران را با مشکلات جدی تری مواجه خواهد ساخت و کشورمان را وارد یک دوره دشوار اقتصادی با ویژگی اقتصاد بدون نفت خواهد کرد که اداره این دوره تدابیر ویژه ای را طلب می کند.

    به گزارش فرارو، یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره اظهار کرد: ایران در حال ورود به دوران اقتصاد بدون نفت است. زیرا حتی در سالهای ۹۰ و ۹۱ هم وضعیت به این شکل نبود و دولت وقت سعی داشت صادرات نفت ایران را تدریجی کاهش دهد و ما در بدترین حالت ۷۰۰ هزار بشکه نفت میفروختیم، اما الان دولت ترامپ به دنبال قطع یک باره فروش نفت ایران است.

    وحید شقاقی شهری ادامه داد: حالا اگر قرار باشد با وضعیت به وجود آمده ما در سال ۹۸ هم با چنین رویکردی از سوی صادرکنندگان غیرنفتی مواجه باشیم، وضعیت کشور بسیار بحرانی خواهد شد. زیرا این باعث میشود بانک مرکزی به ذخایر ارزی خود دست ببرد و این بسیار خطرناک است.» این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که صادرات نفت ایران به صفر برسد، عنوان کرد: «این مسئله به چند عامل بستگی دارد. اول اینکه باید صبر کرد و دید آیا چین و روسیه هم از این تحریمها تبعیت میکنند یا خیر. زیرا به طور کلی از همان سالهای قبل هم صادرات نفت به کشورهایی مثل ژاپن و کره بسیار کم بود. آنها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز از ما نفت خریداری میکردند. از طرف دیگر این دو کشور هم همواره در تیم ایالات متحده بودند و اینجا هم به احتمال زیاد با کاخ سفید همراهی خواهند کرد؛ بنابراین الان امید اصلی ایران کشورهایی مثل چین و هند هستند.»

  • جمع بندی

    این استاد دانشگاه در خصوص راهکاری موجود برای کاهش فشارها بر اقتصاد ایران گفت: «حالا حاکمیت دو راهکار دارد. یکی این است که صادرکنندگان غیرنفتی را مجبور کند تمام دلارهای حاصل از صادرات را وارد اقتصاد کشور کنند. زیرا باید به نوعی این درآمد ارزی از طریق صادرات غیرنفتی تامین شود. دومین راهکار این است که با توجه به اینکه درآمد ارزی ناشی از فروش نفت کاهش چشمگیری پیدا میکند باید به طور کامل به سمت درآمدهای مالیاتی برویم و دست به یک اصلاحات اساسی در باز توزیع ثروت بزنیم.»

وزیر صنعت بیان کرد؛

 

گروه تجارت: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حال که دشمن مترصد تعطیلی دومینووار واحدهای تولیدی در کشور است و تلاش دارد درآمد نفتی ایران را کاهش دهد جا دارد به حوزه های مختلف از جمله فولاد، مس، پتروشیمی، سیمان و خودرو وارد شویم.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، رضا رحمانی در نشست مشترک با صاحبان صنایع شهرستان ورامین در محل فرمانداری این شهرستان اظهارداشت: در این شرایط توجه به تقویت تولیدات داخلی، اصلاح ارتباطات با تولید کنندگان و ورود بخش خصوصی به عرصه تولید و سرمایه گذاری می تواند رونق تولید را رقم بزند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی و تحریم ناجوانمردانه استکبار جهانی علیه ایران اسلامی گفت: در هشت سال جنگ تحمیلی در شدیدترین تحریم ها به علت تکیه بر توان داخل دشمن شکست خورد، امروز نیز می توانیم با همان روحیه دوران جنگ، از این جنگ نابرابر اقتصادی سربلند بیرون بیاییم.

رحمانی تاکید کرد: مهمترین اولویت در وزارت صنعت، معدن و تجارت، حفظ وضعیت تولید و اشتغال موجود است تا به واسطه تثبیت تولید، زمینه برای رونق دادن به شرایط تولید نیز فراهم شود.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال ۹۸ به عنوان سال رونق بار دیگر این مهم را یادآوری فرمودند که ایشان بزرگترین حامی تولید و تولیدکنندگان کشور هستند ی به گفته رحمانی، نامگذاری امسال به عنوان رونق تولید، فرصت مغتنمی است تا در بخش مولد اقتصادی، کاستی ها و نواقص را برطرف کنیم و از استعداد بالای مردم در حوزه های مختلف بهره ببریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت های بالای موجود در کشور در بخش های مختلف اظهارداشت در حوزه سنگ آهن، کشور از معادن بسیاری برخوردار است که ظرفیت کشور را از لحاظ بهره گیری از این ماده معدنی دو برابر افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از واحدهای تولیدی کشور در استان تهران مستقر است گفت: استان تهران از ظرفیت بالایی در اشتغالزایی برخوردار است که این مهم به حمایت از تولید کنندگان البته با نگاه ویژه بانک ها نیاز دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم رفع مشکل تولید کنندگان در شهرستان ها گفت: از نظر ما، اداره صنعت، معدن و تجارت در شهرستان ها هیچ تفاوتی با دفاتر وزارتخانه ندارند و تصمیم گیری های صورت گرفته در ادارات با تفویض اختیار ما صورت می گیرد.

وی به اهمیت رونق فعالیت های تولیدی در عرصه صنایع دستی گفت: رونق تولید در حوزه صنایع دستی و صادرات محصولات تولیدی کشور یکی از اولویت هایی است که شخصاً آن را پیگیری می کنم.

رحمانی با اشاره به فعالیت ها برای جلوگیری از قاچاق و واردات پوشاک گفت: حوزه پوشاک از نساجی تا عرضه از اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با توجه به کاهش واردات و قاچاق پوشاک لازم است به فکر صادرات البسه تولید شده در کشور به بازارهای هدف باشیم.

وی همچنین با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی و کارخانجات شهرستان ورامین اظهارداشت مشکلات کارخانه قند ورامین با عنوان شکر خام مطرح شده که در حال حاضر به دلیل تولیدات داخلی و واردات، مشکلی از نظر تأمین مواد اولیه این کارخانه وجود ندارد و مسائل این کارخانه قدیمی به زودی پیگیری می شود.

رحمانی به مشکل تولید کنندگان فرش نیز اشاره کرد و افزود: بیمه بافندگان در بودجه سال ۹۸ سه برابر شده است و به زودی شاهد حل مشکلات این حوزه خواهیم بود.

وی همچنین با گرامیداشت یاد وخاطر امام راحل و شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ گفت: شهدای ورامین آغازگر نهضت انقلاب اسلامی بودند و امروز توفیق خدمت خود را مدیون خون شهدا و امام شهدا می دانیم/.

بهدنبال اجرای سیاستهای دولت و مجلس رقم خورد؛

گروه انرژی: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در اطلاعیهای اعلام کرده است «در اجرای سیاستهای دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه بنزین در جایگاههای عرضه سوخت سراسر کشور از تاریخ ۲۰ مردادماه امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکانپذیر خواهد بود.

به گزارش شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، در اطلاعیه شماره ۴ این شرکت آمده است: در اجرای سیاستهای دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه بنزین در جایگاههای عرضه سوخت سراسر کشور از تاریخ ۲۰ مرداد امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکانپذیر خواهد بود.

براساس این اطلاعیه، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان پیشین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، اطلاعات خود را در سامانه دولت همراه درج و با طی کردن فرآیند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کردهاند، نیازی به ثبت نام دوباره ندارند و کارت هوشمند سوخت آنها بر اساس ثبتنام پیشین، صادر و از سوی شرکت ملی پست ایران به آنها تحویل داده خواهد شد.

این دسته از هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت، به مأموران شرکت ملی پست ایران پرداخت خواهند کرد.

همچنین اگر عدهای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کردهاند و در فراخوان پیشین از طریق سامانه دولت همراه ثبتنام نکردهاند، میتوانند با مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ و یا سامانه دولت همراه (به ترتیبی که متعاقبا اعلام میشود)، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.

  • قدم نخست دولت برای صادرات بنزین

    با احیای مجدد کارت سوخت عملا مصرف این فرآورده کنترل میشود و دولت میتواند به جای قاچاقچیان بنزین خودش اقدام به صادرات این فرآورده پر مصرف کند.

    در این اطلاعیه تنها به استفاده از کارت سوخت شخصی از 20 مرداد ماه تاکید شده است و صحبتی از کارت سوخت جایگاههای عرضه بنزین به میان نیامده است. برخی از کارشناسان انرژی معتقدند، احیای کارت سوخت میتواند در قدم اول موجب به کنترل مصرف بنزین و کاهش قاچاق سوخت شود، به شرط انکه دیگر خبری از کارت جایگاه سوخت نباشد. زیرا اگر کارت جایگاه سوخت مانند گذشته وجود داشه باشد، نمیتواند انتظار داشت که صاحبان خودرو تنها با کارت سوخت شخصی اقدام به سوختگیری کنند.

    در حال حاضر روزانه حدود 95 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود که برخی از کارشناسان معتقدند، حدور 10 تا 12 میلیون لیتر از این میزان به صورت روزانه قاچاق میشود که اگر کارتهای سوخت دوباره فعال شود، میتوان انتظار داشت که این میزان کاهش یابد و مصرف سوخت واقعی شود، هرچند که انتظار میرود در کنار استفاده از کارتهای سوخت سیاست افزایش قیمت و سهمیه بندی نیز اعمال شود تا اثر بخشی آن بیشتر باشد.

    به هرحال میتوان از این تصمیم دولت حمایت کرد، زیرا که هم اکنون شرایط مصرف بنزین در کشور به گونهای است که اگر این روند ادامه یابد، نباید انتظار داشت تا ایران در تولید بنزین خودکفا شود و قطعا در ماههای آینده دوباره شاهد واردات بنزین به کشور خواهیم بود، بنابراین با تصمیمی که دولت اتخاذ کرد، میتواند قدمهای نخست را حتی برای صادرات بنزین برداشت.

  • احیای سریع کارت سوخت شخصی راه کار کنترل قاچاق

    مهرداد لاهوتی یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به شدت گرفتن قاچاق سوخت از کشور در ماههای اخیر گفته بود: یکی از راههای جلوگیری از قاچاق بیرویه سوخت به کشورهای همسایه، این است که قیمت سوخت برابر با نرخ این کالا در کشورهای همجوار شود و افزایش پیدا کند، اما مساله این است که با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی کشورمان، نمیتوانیم قیمت بنزین را افزایش دهیم.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود: در شرایط فعلی احیا و استفاده مجدد از کارت سوخت، میتواند راهکار خوبی برای جلوگیری از قاچاق سوخت باشد.

    همچنین حمید بنایی رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی نیز در این رابطه گفته بود: به دلیل جلوگیری از افزایش قاچاق سوخت باید استفاده مجدد از کارت های سوخت در دستور کار قرار بگیرد.

    به گفته وی نوسانات نرخ ارز باعث شده است افراد سودجو دست به قاچاق سوخت به شیوه های مختلف بزنند که هر چه سریعتر باید جلو این افزایش بی رویه قاچاق گرفته شود.

    نماینده گناباد و بجستان با اشاره به اینکه مجلس از احیای کارت های سوخت استقبال می کند، اظهار داشت: از طرفی استفاده از این کارت ها می تواند در فرهنگ سازی استفاده از سوخت نیز اثر گذار باشد. از طرفی نوسان قیمت ارز باعث شده است که قیمت بنزین در کشورهای همسایه افزایش پیدا کند و انگیزه برخی سودجویان برای قاچاق این سوخت را مضاعف کند از این رو لازم است که دولت برای جلوگیری از افزایش قاچاق سوخت تدبیری کند و قاچاق بنزین را به حداقل برساند و از طرفی مردم نیز نیز باید در مدیریت مصرف بنزین و دیگر حامل های انرژی تلاش کنند.

وزیر بهداشت تشریح کرد؛
 

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت گفت: قطعا امریکاییها و هم پیمانانشان برای اینکه ما را تحت فشار قرار دهند برای کاهش کالاهای اساسی تردیدی ندارند و تمام راههای نقل و انتقالات پول ما را بستند، اما خوشبختانه تا این لحظه کمبود جدی نداریم و با طراحیها تا پایان سال چیزی به نام کمبود داروهای اساسی و کسری تجهیزات پزشکی نخواهیم داشت. به گزارش تجارت، سعید نمکی با حضور در راهپیمایی روز قدس اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: مسلما این حرکت در به هم ریختن معادلاتی که رابطه با معامله قرن طراحی شده موثر خواهد بود. نمکی ادامه داد: حضور پررنگ مردم برای شکست طراحیهای نابخردانه یک شکست خواهد بود. وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک شاهد آزادی سرزمینهای اشغالی از وجود نامبارک صهیونیستها باشیم. وزیر بهداشت و درمان همچنین اظهار کرد: بزرگترین وظیفه مسئولان این است که همیشه در کنار مردم باشند و این بزرگترین رسالت همه مسئولین جمهوری اسلامی است و دوم اینکه راستای تحقق اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی به خصوص در شرایط سخت تحریمها تلاش کنند و با تاب آوری مردم، خدمت بیشتر به مردم و کوشش جهادی فشار را به حداقل برسانند. نمکی در ادامه گفت: قطعا امریکاییها و هم پیمانانشان برای اینکه ما را تحت فشار قرار دهند برای کاهش کالاهای اساسی تردیدی ندارند و تمام راههای نقل و انتقالات پول ما را بستند، اما خوشبختانه تا این لحظه کمبود جدی نداریم و با طراحیها تا پایان سال چیزی به نام کمبود داروهای اساسی و کسری تجهیزات پزشکی نخواهیم داشت. ایرانیان 2 تا 3 برابر استاندارد جهانی نمک مصرف میکنن در خبری دیگر، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: الزامی است که صنایع غذایی و کارخانجات، میزان نمک مصرف شده در فرآوری غذاها را کاهش دهند. البته این اقدام توسط معاونت غذا و دارو آغاز شده است، اما ضرورت دارد که با جدیت بیشتری این موضوع پیگیری شود به گزارش ایلنا، علیرضا رییسی، درخصوص بسیج ملی کنترل فشار خون اظهار کرد: بسیج ملی کنترل فشار خون که از 27 اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی فشار خون در سطح کشور آغاز شده است