مسیرهای دریافت پول نفت را پیدا کردیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: آمریکا تلاش کرده که فروش نفت ایران را کاهش دهد، ولی ما مسیرها و روندهایی را برای دریافت درآمدهایمان پیدا کردیم که هیچ یک از این کارها نمیتواند بر آن اثرگذار باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رییس کل بانک مرکزی گفت: آمریکا و متحدانش قرار بود سال گذشته ایران را به زانو درآورند که البته تمام تلاش هایشان بی نتیجه بود و امسال شرایط بهتری داریم و محکم در این مسیر ایستاده ایم.

وی در ادامه افزود: مهم ترین نشانه بی اثر بودن تلاش های آمریکا و متحدانش نیز این است که در روزی که به نام روز فلسطین و قدس نام گذاری شده و همگان بر علیه اسرائیل شعار می دهند.

 

بازارها مالیات بر عایدی پرداخت کنند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی هم اکنون روی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در تمامی بازارها کار کارشناسی انجام میدهد و بر این اساس از سرمایه، مالیات بر عایدی اخذ میشود. به گزارش تجارت، «محمود بهمنی» در گفت و گو با خانه ملت افزود: از یک سو مسئولان میگویند افراد اجازه ندارند که در بازار آزادانه ارز معامله کنند و از سوی دیگر میخواهند از دلار مالیات دریافت کنند، در حالی که این موضوع سبب نوسان قیمت ارز در بازار میشود.

وی گفت: اخذ مالیات از خرید و فروش و نقل و انتقال ارز همانند این است که ارزش افزوده غیرمعقولی از یک کالایی دریافت شود که این رقم روی قیمت نهایی کالا تأثیر میگذارد.

 

تامین منابع مالی پذیرفتهشدگان

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: تامین منابع جهت جذب پذیرفته شدگان آزمون استخدامی انجام شده است اما درباره زمانبندی جذب این نیروها، خود دستگاه ها باید تصمیمگیری کنند.

جمشید انصاری در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص آزمونهای استخدامی دستگاههای دولتی اظهار داشت: کارهای مربوط به نتایج آزمون استخدامی انجام شده و مابقی مسائل همچون جذب نیرو بستگی به خود دستگاه دارد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: برای همه دستگاههایی که آزمون استخدامی داشتهاند تأمین منابع جهت جذب انجام شده است.

نبض بازار ارز از دست دلالان گرفته می شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: قیمت ارز همانگونه که رییس جمهور در یکی از نشست های خود با فعالان اقتصادی مطرح کرد ۱۴ هزار تومان و حتی ۱۰ یا ۸ هزار تومان نیست و باید به زیر این قیمت کاهش یابد.

سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: اگر تنها یک دلیل برای کاهش نرخ ارز در بازار در نظر گرفته شود همانند ایجاد بازار متشکل ارزی تحلیل درستی نیست و اگر گفته شود که تشکیل بازار متشکل نیز در این روند کاهشی تاثیرگذار نبوده باز هم استدلال صحیحی نیست.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بخشی از کاهش قیمت ارز در بازار به بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره بازگشت ارز ناشی از صادرات باز می گردد، افزود: در این بخشنامه صادرکنندگان را ملزم کرده اند تا ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما ارائه یا به قیمت این سامانه به بانک مرکزی بازگردانند که تعداد قابل توجهی ارز را به کشور و چرخه اقتصادی بازگرداندند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که اگر صادرکننده ای ارز را به سامانه نیما و چرخه اقتصادی کشور بازنگرداند حساب های بانکی این فرد مسدود می شود و در این راستا مجازات هایی برای متخلفان در نظر گرفته شد.

سهم ۵۴درصدی واردات کالاهای واسطهای در سال ۹۷

بررسی گزارش وزارت اقتصاد در خصوص آمارهای تجارت خارجی طی دو سال گذشته نشان میدهد، حدود ۵۴ درصد واردات کشور کالای واسطه ای و ۱۷ درصد کالای سرمایهای بوده است. به گزارش تسنیم، وزارت اقتصاد اخیرا گزارشی در خصوص آمارهای تجارت خارجی بر اساس طبقه بندی BECمنتشر کرده است. "Broad Economic Categories" یکی از معیارهای طبقه بندی کالاست که از سوی دفتر آمار سازمان ملل مورد تایید قرار گرفته است. بر این اساس در سال 97، 54 درصدِ واردات کالای واسطهای، 18 کالاهای سرمایهای و 16 درصد به کالاهای مصرفی تعلق داشته است. همچنین 12 درصد نیز در رده سایر قرار گرفتهاند.

سهم واردات در سال 96 نیز تقریبا به همین شکل بوده است و 54 درصد کالای واسطهای، 17 درصد کالای سرمایهای و 17 درصد کالای مصرفی وارد کشور شده است.

تجارت توصیه های کارشناسان در شرایط تحریمی را تبیین کرد؛

گروه اقتصاد کلان: از نگاه برخی آگاهان و کارشناسان تحریم های آمریکا علیه کشورمان یک فرصت طلایی تاریخی برای رهایی از اقتصاد وابسته به نفت و به نوعی آغاز دوره اقتصاد بدون نفت خواهد بود و این مهم البته با تمرکز بر زیرساخت ها و اعمال تدبیر و درایت لازم از سوی مسئولان و همراهی تنگاتنگ قوای سه گانه و همراهی همه دستگاه ها و مردم محقق خواهد شد و اگر یک عزم ملی را به عنوان پشتوانه داشته باشد تعبیر چنین رویایی به هیچ وجه دور از دسترس نخواهد بود.

  • برداشت نادرست از تعریف در حال توسعه

    در این راستا عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد اقتصاد ایران به نفت وابسته است، میگوید: متاسفانه تعریف توسعه را به دست افرادی سپردیم که یا اقتصاد نخوانده بودند و یا اقتصاد خواندههایی که ساختارهای اقتصادی و اجتماعی را نمیشناختند و توسعه را فقط محدود به رشدی کردند که از فروش نفت حاصل میشد. تمامی این سه دهه به فروش نفت وابسته بودیم و اسم کشور را در حال توسعه گذاشتیم.

    به گزارش تجارت به نقل از سایت خبری الف، مرتضی افقه درباره اقتصاد نفتی افزود: در ۳۰ سال گذشته و بعد از جنگ، با وجود تصویب و اجرای شعارها، برنامه های پنج ساله توسعه، چشم انداز و غیره که با هدف کاهش وابستگی اقتصاد به نفت بود، موفقیتی به دست نیاوردیم؛ به طوری که در حال حاضر اقتصادمان بیش از ۹۰ درصد به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت وابسته است. صادرات غیرنفتی مان هم که به آن تفاخر داریم بر اساس آمارها در سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار با کاهش فروش مواجه بوده که نشان می دهد صادرات غیرنفتی مان هم به نفت وابسته بوده است.

  • اقتصاد منهای نفت سخنی اشتباه است

    افقه می افزاید: البته اقتصاد منهای نفت برای ایران سخنی کاملا اشتباه است. نفت اصلی ترین مزیت فعلی اقتصاد ایران است که باید به آن توجه صحیح شود و به آن وابسته نباشیم، موضوعی که الان بودجه و اقتصاد ایران به نفت و درآمدهای آن وابسته است با تکانهای در این محصول دچار چالشخواهیم شد.

    افقه عنوان کرد: کلاف سردرگم اقتصاد نفتی در کوتاه مدت باز
    نمی شود و کاهش وابستگی به فروش نفت، کار مدت داری است. تعریف توسعه و صادرات غیرنفتی از همان ابتدا غلط بود که باعث شده مسیری به اشتباه از مسیر توسعه حرکت کنیم.

    وی ادامه داد: گفته شده بود که صادرات غیرنفتی می خواهیم در حالی که باید می گفتیم صادرات محصول فکر و اندیشه می خواهیم. در حال حاضر صادرات غیرنفتی مان محصولات خام هستند که ارزش چندانی ندارند و وابسته به محصولات نفتی هستند.

  • چگونگی رهایی از اقتصاد نفتی

    این استاد دانشگاه اضافه کرد: این کلاف سردرگم زمانی باز می شود که تعریف توسعه از انسان ها نشات گرفته باشد، مادامی که کشور را در حال توسعه می دانیم و توسعه از طریق فروش نفت حاصل می شود، این کلاف سردرگم باز نمی شود و همواره مشاهده می کنیم و مواجه هستیم با اینکه انبوه نیروهای انسانی که خود ثروت محسوب می شوند و می توانند تولید ثروت کنند ولی برایمان مهم نیستند و هیچکس نسبت به آنها حساس نیست.

  • آغاز دوران اقتصاد بدون نفت؟

    تحریم های نفتی در صورت ادامه وضعیت اقتصادی ایران را با مشکلات جدی تری مواجه خواهد ساخت و کشورمان را وارد یک دوره دشوار اقتصادی با ویژگی اقتصاد بدون نفت خواهد کرد که اداره این دوره تدابیر ویژه ای را طلب می کند.

    به گزارش فرارو، یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره اظهار کرد: ایران در حال ورود به دوران اقتصاد بدون نفت است. زیرا حتی در سالهای ۹۰ و ۹۱ هم وضعیت به این شکل نبود و دولت وقت سعی داشت صادرات نفت ایران را تدریجی کاهش دهد و ما در بدترین حالت ۷۰۰ هزار بشکه نفت میفروختیم، اما الان دولت ترامپ به دنبال قطع یک باره فروش نفت ایران است.

    وحید شقاقی شهری ادامه داد: حالا اگر قرار باشد با وضعیت به وجود آمده ما در سال ۹۸ هم با چنین رویکردی از سوی صادرکنندگان غیرنفتی مواجه باشیم، وضعیت کشور بسیار بحرانی خواهد شد. زیرا این باعث میشود بانک مرکزی به ذخایر ارزی خود دست ببرد و این بسیار خطرناک است.» این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که صادرات نفت ایران به صفر برسد، عنوان کرد: «این مسئله به چند عامل بستگی دارد. اول اینکه باید صبر کرد و دید آیا چین و روسیه هم از این تحریمها تبعیت میکنند یا خیر. زیرا به طور کلی از همان سالهای قبل هم صادرات نفت به کشورهایی مثل ژاپن و کره بسیار کم بود. آنها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز از ما نفت خریداری میکردند. از طرف دیگر این دو کشور هم همواره در تیم ایالات متحده بودند و اینجا هم به احتمال زیاد با کاخ سفید همراهی خواهند کرد؛ بنابراین الان امید اصلی ایران کشورهایی مثل چین و هند هستند.»

  • جمع بندی

    این استاد دانشگاه در خصوص راهکاری موجود برای کاهش فشارها بر اقتصاد ایران گفت: «حالا حاکمیت دو راهکار دارد. یکی این است که صادرکنندگان غیرنفتی را مجبور کند تمام دلارهای حاصل از صادرات را وارد اقتصاد کشور کنند. زیرا باید به نوعی این درآمد ارزی از طریق صادرات غیرنفتی تامین شود. دومین راهکار این است که با توجه به اینکه درآمد ارزی ناشی از فروش نفت کاهش چشمگیری پیدا میکند باید به طور کامل به سمت درآمدهای مالیاتی برویم و دست به یک اصلاحات اساسی در باز توزیع ثروت بزنیم.»

حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان گفت: در حالی که دو ماه از ابتدای سال را پشت سر گذاشته ایم، عملکرد واقعی بازار سرمایه نسبت به پیش بینی های انجام شده در پایان سال ۹۷ حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بهبود پیدا کرده است.به گزارش بازار سرمایه، وی با بیان اینکه به نظر می رسد بازار سرمایه همچنان فراتر از پیش بینی ها حرکت کند، گفت: بهبود عملکرد بازار سرمایه به چند دلیل محقق شد. اول آنکه بر اساس گزارش های مالی، درآمد فروش شرکت ها بیش از پیش بینی های انجام شده افزایش داشت. موضوع دیگر که طی چند روز گذشته بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد بحث ارز نیمایی است، این شرایط به افزایش صادرات و سودآوری شرکت ها کمک می کند. همچنین بورس کشور از ریسک های سیاسی عبور کرده و اثر اخبار و شایعات کمرنگ شده است.

محمد کفاش پنجه شاهی کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به عملکرد مثبت برخی شرکت ها، بازار سرمایه همچنان جا برای رشد دارد و در حال جبران عقب ماندگی های خود است.وی در گفت و گو با ایرنا، گفت: بازار سرمایه همیشه تحت تأثیر برخی از ریسکهای سیاسی و اقتصادی قرار میگیرد که این موضوع به شدت بر روند معاملات تأثیرگذار است.وی با تاکید بر اینکه کاهش تنشها در بازار زمینه تقویت صف خرید در بازار را فراهم کرد، افزود: در کنار کاهش تنشها زمینه رشد شاخص بورس و بهبود وضعیت معاملات در بازار سرمایه را فراهم کرد.وی بهترین مکان برای سرمایه گذاری را بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: در ابتدا سرمایه گذار با هر مقدار از سرمایه میتواند وارد سرمایه گذاری در بازار سرمایه شود در حالی که باقی بازارها مانند بازار مسکن علاوه بر نیاز به سرمایه هنگفت از لحاظ نقدشوندگی هم نیازمند ایجاد فرصت مناسب است.

با سقفشکنی جدید آیفکس در پایان این هفته محقق شد؛

گروه بورس: فرابورس ایران ضمن میزبانی از دادوستد ۸ میلیارد و ۱۴۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۶ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال طی چهار روز کاری هفته منتهی به دهم خردادماه، رخدادهای متنوعی را نیز همچون عرضه اولیه سهام ۲۰ درصد از سهام شرکت «تولید ژلاتین کپسول ایران» در بازار دوم، ادامه پذیرهنویسی سهام در دست انتشار بیمه زندگی باران در بازار سوم و قطعیت عرضه عمده ۳.۴۹ درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت سرمایهگذاری مس سرچشمه به ارزش ۸۳۱ میلیارد ریال در بازار دوم تجربه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، شاخص کل فرابورس که در روز انتهایی هفته گذشته در عدد ۲۶۷۱ واحدی ایستاده بود، توانست در هفته جاری با ثبت بازدهی هفتگی ۵ درصدی سقفشکنی کند و با صعود ۱۲۹ واحدی از عدد تاریخی ۲۸۰۰ واحدی عبور کند. بدین ترتیب بازدهی این نماگر از آغاز سال ۹۸ به ۲۴ درصد رسید.

بازارهای اول و دوم فرابورس در هفتهای که پشت سر گذاشتیم به ترتیب میزبان دادوستد ۴۵۷ و ۵۲۶۳ میلیون سهم به ارزش ۱۷۷۳ و ۱۱ هزار و ۱۴۵ میلیارد ریال بودند که با وجود کم شدن تعداد یک روز معاملاتی در مقایسه با هفته گذشته، بازار اول کاهش کمتر از ۱۰ واحدی را در حجم و ارزش مبادلاتی تجربه کرد. بازار دوم نیز افزایش ۱۰۰ و ۵ درصدی این متغیرها را شاهد بود.

در همین حال بازار پایه جابهجایی ۲۲۸۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷ هزار میلیارد ریال را تجربه کرد. از سوی دیگر در بازار شرکتهای کوچک و متوسط شاهد جابهجایی ۲/. میلیون سهم به ارزش یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال بودیم. در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس نیز اوراق بدهی با بیشترین استقبال از سوی معاملهگران روبهرو شد به گونهای که نقلوانتقال این اوراق میان معاملهگران به دادوستد ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار ورقه به ارزش ۴ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال انجامید. در این میان، صندوقهای سرمایهگذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن، جایگاههای دوم و سوم را به لحاظ حجم و ارزش مبادلاتی در بازار ابزارهای نوین مالی به دست آوردند. بدین ترتیب ۱۱۸ مییون ورقه ETF به ارزش ۲۱۵۷ میلیارد ریال و ۳۶/. میلیون ورقه تسه به ارزش ۱۷۶ میلیارد ریال در طول هفته جاری خریدوفروش شد. از سوی دیگر ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به ۱۶ هزار و ۳۵۶ میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه «محصولات شیمیایی» با ارزش معاملاتی به میزان ۲۰۵۸ میلیارد ریال بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را در میان صنایع فرابورسی به خود اختصاص داد. معاملات این گروه ۱۳ درصد از ارزش کل مبادلات را در اختیار گرفت.

  • پذیرش اسناد خزانه اسلامی در ۷ نماد

    بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران میزبان ۷ سری از اسناد خزانه اسلامی در نمادهای«اخزا ۷۱۹ تا اخزا ۷۲۳» به ارزش جمعا بیش از ۱۲۱ هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال بود. ناشر این اوراق وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت است که موضوع انتشار آنها تسویه بدهیهای بندهای «ب»، «ه» و «م» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور است. شایان ذکر است که در میان اخزاهای پذیرششده «اخزا۷۱۹» دارای کمترین زمان باقیمانده تا سررسید این اوراق است و در آبانماه سال جاری سررسید میشود. به جز این نماد معاملاتی، مابقی این اوراق در ماههای خرداد، تیر، مرداد، مهر و آبان سال ۱۴۰۰ سررسید خواهند شد.

از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۱۹۳ میلیارد و ۵۵۲ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۵۱۴ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال خریداری شده است. به گزارش سنا، بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازارها نشان میدهد در این مدت ۱۳۶ میلیارد و ۹۸۹ میلیون سهم به ارزش ۳۰۲هزار و ۸۴۵ میلیارد ریال در ۶ میلیون و ۹۰۵هزار و ۲۴ نوبت در بازار اول؛ ۵۴ میلیارد و ۲۰۴میلیون سهم به ارزش ۱۸۱ هزار و ۳۸۴میلیارد ریال در ۵ میلیون و ۸۹۵هزار و ۹۱۲ نوبت در بازار دوم؛ ۴ میلیارد و یک میلیون برگه به ارزش ۴هزار و ۹ میلیارد ریال در ۴۱۴۴نوبت در بازار بدهی، ۱۸ میلیون و ۸۷ هزار قرارداد به ارزش ۲۴۶ میلیارد ریال در ۱۲هزار و ۶۳۸ نوبت در بازار مشتقه و ۲میلیارد و ۳۳۶میلیون واحد از صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۲۵هزار و ۷۷۲میلیارد ریال در ۸۷هزار و ۶۸۳نوبت مورد معامله قرار گرفته است.شاخص کل نیز که امسال را از عدد ۱۷۸هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرده بود تاکنون با ۴۵هزار و ۸۱۸ واحد افزایش معادل ۲۵.۶ درصد رشد ، به ۲۲۴هزار و ۴۷۷واحد رسیده است.

درحالی که آخرین دور اظهار نظرهای مقامات چین و آمریکا نشان میداد ریسک تداوم جنگ تجاری، تشدید شده است، سهام آسیایی افت والاستریت را دنبال کردند.روز پنجشنبه، درحالی که آخرین دور اظهار نظرهای مقامات چین و آمریکا نشان میداد ریسک تداوم جنگ تجاری، تشدید شده است، سهام آسیایی افت والاستریت را دنبال کردند. در این شرایط نگرانیهای سرمایهگذاران در مورد تاثیر منفی این جنگ بر رشد اقتصادی جهان، افزایش یافته است.سهام اروپایی که در معاملات روز چهارشنبه به شدت سقوط کرده بودند، روز پنجشنبه در ابتدای معاملات نتوانستند افت روز گذشته را جبران کنند. شاخص داکس آلمان و کاک فرانسه بدون تغییر ماندند، درحالی که فوتسی انگلیس ۱.۱۵ درصد و شاخص بورس ایتالیا هم ۱.۲۹ درصد سقوط کردند.گسترده ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه اماسسیآی در خارج از ژاپن، یک رکورد پایین ۴ ماهه جدید ثبت کرد، اما در ادامه توانست به رشد اندک ۰۱ درصدی دست پیدا کند.

سرمقاله

صدیف بدری

سخنگوی کمیسیون

عمران مجلس

قیمت مسکن طی یک سال گذشته افزایش بی رویه داشته و طی جلسه ای که دو هفته پیش با وزیر راه و شهرسازی داشتیم این موضوع را به صورت جدی بررسی کردیم. راهکار کوتاه مدت برای مقابله با گرانی مسکن این است که باید برای هر منطقه سقف قیمت تعیین شود و از ...با تعیین سقف قیمت می توان از معافیت های مالیاتی نیز برای معاملات استفاده کرد بدین معنا که اگر معامله بالاتر از سقف تعیین شده انجام شود مالیات مضاعف به فروشنده یا صاحبخانه تعلق می گیرد که او نیز مجبور به پرداخت مالیات به دولت شود چنانچه قیمت مبنا تعیین کنیم سازمان تعزیرات حکومتی نیز میتواند ورود کند. راهکارهای بلند مدت برای کاهش التهاب بازار این است که باید مسکن جدید برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه ارائه شود، متاسفانه طی 6-5 سال گذشته دولت عملکرد مناسبی در زمینه عرضه مسکن نداشته است. سالانه باید یک میلیون واحد تولید شود تا بتوان بازار عرضه و تقاضا را متعادل کرد. دلیل این التهابات این است که تقاضا برای مسکن زیاد و عرضه کم است. شرایط اقتصادی کشور دچار تلاطم است و این موضوع نیز در افزایش قیمت زمین موثر است، بانک ها باید ورود کرده و تسهیلات کم سود و بلند مدت برای تهیه مسکن ارائه دهند تا بتوانیم از این شرایط بحرانی عبور کنیم.از زمانی که اسلامی به عنوان وزیر راهوشهرسازی انتخاب شد یک سری اتفاقات مثبت و رو به جلو انجام شده است ولی مباحث معافیتهای مالیاتی، بیمه، تسهیلات کم سود بدون تشریفات دست و پاگیر بانکی، ارائه مصالح ساختمانی با قیمت مناسب و یارانه دولتی و ارائه زمین های دولتی به صورت مشارکتی بین دولت و پیمانکار باید از سوی دولت جدی تر دنبال شود، اجرایی شدن این موارد مستلزم مدت زمان طولانی است و در کوتاه مدت جواب نمی دهد.

منبع: خانه ملت

یادداشت

ولیالله نانواکناری

نماینده مجلس

بارها در طی سال های گذشته آمریکا و رژیم صهیونیستی موضوع میانجی گری درباره مساله فلسطین را مطرح کردند اما طبق اسناد تاریخی که ار رفتارهای رژیم صهیونیستی موجود داریم در هیچ موردی نباید به آن ها اعتماد کرد. طرح موضوع معامله قرن نباید مورد اعتنا قرار گیردتصریح کرد: نه گروه های وابسته به آمریکای فلسطینی ، نه خود آمریکا و نه شورای امنیت سازمان ملل هرگزی گامی برای ملت فلسطین برنداشته و نمی دارند و تنها راه پیروزی مقاومت است. هرگونه میانجیگری در این موضوع قابل قبول نیست . بهترین راه مقاومت در مقابل ظلمی است که به مردم فلسطین رفته است خود آمریکا هم اگر بیاید میانجیگری کند نمی شود به آنها اعتماد کرد.آمریکاییها در موضوع برجام وفای به عهد نداشتند و نباید دوباره در ارتباط با آن ها میانجی گری کشوری را پذیرفت. نه ایران در ارتباط با آمریکا میانجی می پذیرد نه فلسطین در مواجهه با رژیم صهیونیستی چرا که هر دو این ها به یک اندازه غیرقابل اعتماد هستند.