12 متر فضا برای اخذ پروانه تولید فرش

رئیس اتحادیه بافندگان فرشهای دستباف اعلام کرد: پروانه های فرش دستباف از 330 متر مجتمع قالیبافی به 12 متر تبدیل شده؛ یعنی با 12 متر فضا می توان پروانه تولید فرش دستباف گرفت و از مزایای جواز تولید برخوردار شد.

«محمدعلی زرینهکفش» در گفتوگو با ایرنا ضمن اعلام این خبر گفت: این کار با کمک سازمان صنعت، معدن، تجارت، اتاق اصناف و اتحادیه فرش تهران شکل گرفته و در کمیسیون هیات عالی نظارت تصویب و اجرا شده است. وی تصریح کرد: تا سال گذشته هرکس میخواست مجتمع قالی بافی تاسیس کند باید ۳۳۰ متر فضا در اختیار میداشت، اما امروز با ۱۲ متر می توان پروانه تولید گرفت و از مزایای جواز تولید برخوردار شد.

 

صنایع معدنی، راه نجات کشور

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: راه نجات کشور برای گذر از دیوار تحریم و تنگناهایی که دشمن ایجاد می کند، بخش معدن و صنایع معدنی است، اما امروز هریک از مجموعه های مسئول آگاهانه یا بدون اطلاع بر گلوگاه معادن فشار وارد می کنند. حسن حسینقلی به ایرنا توضیح داد: سیاستهای کلان اقتصادی کشور با شیوه اجرا همخوانی ندارد و همواره دستگاهها در قالب مشی درون سازمانی عمل میکنند و هریک براساس منافع تشکیلات خود فعالیت دارند. وی یادآور شد: آمارهای صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته بیش از ۹ میلیارد دلار اعلام شد، اما توانمندی و قابلیت این بخش بسیار بیشتر از این رقم است.

 

مشکل ارز صادراتی باقی است

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران معتقد است که مشکل بازار ارز با دستورالعمل جدید ارزی بانک مرکزی نیز حل نمیشود. به گزارش تجارت، مهدی پورقاضی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر میرسد دستورالعمل جدید ارزی بانک مرکزی چندان قابل اجرا نیست زیرا با توجه به دشواریهایی که در مسیر بازگشت ارز به کشور وجود دارد، نمیتوان انتظار داشت ۵۰ درصد ارز در یک مدت کوتاه وارد سامانه نیما شود و تمام بخشهای دستورالعمل اجرایی شود. به گفته وی، وقتی بانکها در فضای بینالمللی با ما همکاری نمیکنند و سدهای فراوانی در مسیر بازگشت ارز به کشور وجود دارد، بهترین گزینه باز گذاشتن دست صادرکنندگان در بازگشت ارز و تأمین نیازهای کشور است.

جابجایی کالا در بندر شهید رجایی

به مرز ۱۲میلیون تن رسید

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از تخلیه و بارگیری حجمی نزدیک به ۱۲ میلیون تن انواع کالا و صعودی شدن حجم صادرات غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری کشور طی دو ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، اله مراد عفیفی پور با اعلام خبر تخلیه و بارگیری ۱۱ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۱۹۵ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید رجایی طی فروردین و اردیبهشتماه سال ۹۸، اظهار کرد: از این رقم، هفت میلیون و ۷۱۵ هزار و ۵۸۴ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و سه میلیون و ۹۹۰ هزار و ۶۱۱ تن فرآوردههای نفتی تخلیه و بارگیری شد.

وی حجم صادرات کالاهای غیرنفتی در بندر شهید رجایی را شش میلیون و ۱۷۵ هزار و ۴۱۶ تن با افزایش ۱,۲ درصدی اعلام کرد و گفت: همچنین طی دو ماه نخست امسال، ۷۸۴ هزار و ۵۵۱ تن محمولههای وارداتی، در این بندر تخلیه شد.

آلومینیوم جاجرم در آستانه بهرهبرداری

مدیرعامل مجتمع آلومینای ایران ضمن اعلام این خبر که در خرداد ماه آلومینیوم جاجرم بهرهبرداری میشود، گفت: با توجه به تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن شمش آلومینیوم صنایع پایین دستی نیز ایجاد خواهد شد.

تورج زارع در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه آلومینیوم جاجرم در ماه جاری در آستانه بهرهبرداری است، اظهار کرد: با راهاندازی کارخانه آلومینیوم جاجرم، زنجیره تولید آلومینیوم از معدن تا شمش در خراسان شمالی کامل میشود. زنجیره تولید آلومینیوم از معادن بوکسیت در جاجرم آغاز شده و در کارخانه آلومینای جاجرم به پودر آلومینا تبدیل میشود.

مدیرعامل مجتمع آلومینای ایران افزود: قرار است یک سوم تولید پودر آلومینای این مجتمع که پیش از این خوراک دو کارخانه ایرالکو در اراک و کارخانههای المهدی و هرمزال در استان هرمزگان را تأمین میکرد، به کارخانه آلومینیوم جاجرم اختصاص یابد و نیاز این کارخانه تازه تأسیس را تأمین کند. ضمن اینکه تکمیل فاز ۲ و ۳ کارخانه تولید شمش آلومینیوم، از طرحهای اصلی ما در استان خراسان است.

زارع ادامه داد: همچنین از دیگر برنامههای شرکت، ایجاد صنایع پایین دستی از جمله ساخت فاز دوم پودر آلومینا با توجه به تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن شمش آلومینیوم در آینده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛

گروه صنعت و معدن: عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است: اصلاح قیمت پایهای صادرات میتواند بخشی از مشکلات صادرکنندهها را برطرف کند؛ قیمتهای پایهای با واقعیت فاصله داشته باشد، آمارهای اعلامشده درست و دقیق نخواهد بود.

حاجیآقا میری معتقد است: اصلاح قیمت پایهای صادرات میتواند بخشی از مشکلات صادرکنندهها را برطرف کند؛ قیمتهای پایهای با واقعیت فاصله داشته باشد، آمارهای اعلامشده درست و دقیق نخواهد بود.

قیمت پایه صادرات واقعی شود؛ این را مدتهاست که صادرکنندهها بیان میکنند. سیدرضی حاجیآقا میری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران اصلاح قیمت پایه صادرات را مطالبه اصلی فعالان بخش خصوصی و صادرکنندهها میداند.

او میگوید: اصلاح قیمت پایهای امری ضروری است؛ وقتی قیمتهای پایهای با واقعیت فاصله داشته باشد، آمارهای اعلامشده درست و دقیق نخواهد بود. مثلاً اگر کالایی یک دلار قیمت داشته باشد و در گمرک سه دلار قیمتگذاری شود، یعنی 30 درصد بالاتر از واقعیت قیمتگذاری شده است. در این صورت دولت فکر میکند که سه دلار از کشور خارجشده و آن را از صادرکننده مطالبه میکند.

رئیس سابق کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران ادامه میدهد: برخی از مشکلات به وجود آمده در مابهالتفاوت ارزی از همین مسئله نشات میگیرد. نتیجه چنین رویههایی این است که تجار و صادرکنندههای خوشنام به دلیل این سوءتفاهم از کار کردن ناامید میشوند؛ در چنین فضایی است که صادرکنندههای موقت، کارت بازرگانی یکبارمصرف و غیره پدید میآید.

چرا تابهحال این مسئله توجه نشده است؟ حاجیآقا میری در پاسخ میگوید: اصلاح قیمت پایهای موضوعی قدیمی است؛ بارها گمرک برای اصلاح آن اقدام کرده است؛ گاهی سالانه و گاه در سه یا چهار سال یکبار برای اصلاح قیمتها اقدام میکنند. اما اصلاح قیمتها باید بهصورت مداوم انجام شود. ولی اینکه چرا درباره آن تابهحال صحبت نمیشد باید گفت که به دلیل شرایط صادرات کشور و قوانین این حوزه است.

به گفته حاجیآقا میری زمانی که جایزه صادراتی به صادرکنندهها داده میشد، اگر کالایی بیش از ارزش واقعی، قیمتگذاری میشد، صادرکننده بابت آن مازاد جایزه میگرفت و اعتراضی نمیکرد. البته این عدم صداقت صادرکننده نیست. جایزه صادراتی هرگز پوششدهنده مابهالتفاوت نرخ ارز صادراتی و نرخ بازار نبود. انگیزه اصلی جایزه صادراتی این بود که ارزش دلار بهصورت غیرواقعی پایین نگه داشته میشود و چون صادرکننده درنتیجه این سیاست اقدام آسیب میدید، درنتیجه جایزه صادراتی به او تعلق گیرد. کلمه جایزه صادراتی بهجا استفاده نمیشد و سیدرضی حاجیآقا میری آن را پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز میداند نه پرداخت جایزه. البته این را هم درست انجام ندادند؛ از طرفی نرخ جایزه صادراتی با واقعیت قضیه تطبیق نداشت. حتی آن را هم بهموقع نمیپرداختند و اینها همه باعث زیان صادرکننده شد. اما درنهایت مسئله جایزه صادراتی سبب میشد که صادرکنندهها به نرخ تعیینشده در گمرک اعتراضی نکند.

او ادامه میدهد: الآن شرایط تغییر کرده است؛ هم جایزه صادراتی وجود ندارد و هم پیمان ارزی وجود دارد، درنتیجه صادرکننده نمیتواند پولی که از ایران بیرون نرفته، را به کشور برگرداند و این جای تعجب است. الآن بانک مرکزی میگوید که 80 درصد ارزش صادراتی را بهعنوان تعهد تلقی میکنیم؛ ولی صادرکنندهها معتقدند این باید 70 درصد باشد. ما معتقدیم این هم دقت کافی ندارد و باید برای هر کالایی جداگانه تصمیم گرفته شود.عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است: این چانه زدن دولت برای ارزش صادراتی نشان از این است که دولت هم از مشکلات صادرکنندهها خبر دارد و راهحل برطرف کردن این مشکلات، اصلاح قیمت پایهای صادرات است. اما متأسفانه دولتها همیشه دقیقه آخر تصمیم میگیرد. دولت با برنگشتن آنچه فکر میکند باید برگردد، مواجه شده است. این برای دولت هزینهآفرین است. باید درنتیجه این تصمیم افرادی که تخلف نکردهاند را به دستگاه قضا معرفی کند و این یعنی توقف در فعالیت اقتصادی و صادراتی. به اعتقاد حاجیآقا میری، سیاستهای اقتصادی و بهخصوص سیاستهای ارزی در کشور بر اساس آزمونوخطا در حال انجام است. او تأکید میکند دولت در این شرایط مجبور است که قیمت پایه صادراتی را اصلاح کند؛ وگرنه درنتیجه این تعلل خیلی از صادرکنندههای واقعی از فعالیت اقتصادی کنارهگیری میکنند.

استاندار مازندران گفت : در حال حاضر بیش از ۲ هزار نفر در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران مشغول فعالیت هستند و تعطیلی این واحد می تواند ضربه سنگینی به حوزه اقتصاد استان وارد کند ، پس نباید در هیچ شرایطی تعطیل شود.

به گزارش ایرنا، احمد حسین زادگان در جلسه ستاد رفع موانع تولید استان که در شهرک صنعتی شهرستان جویبار برگزار شد، افزود: در حال حاضر صنایع چوب و کاغذ مازندران با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند که ما خودمان مسئول اتفاقات هستیم و باید برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی بدهی ۴۰ میلیارد تومانی این شرکت به سازمان تأمین اجتماعی را یکی از مشکلات برشمرد و توضیح داد: تأمین اجتماعی باید برای حل مشکل، با این شرکت همکاریهای لازم را به عمل آورد

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اشتغال مجدد ۱۸ هزار نفر از مقرریبگیران بیمه بیکاری خبرداد و گفت: حمایت موثر از ۱۸۴۰ بنگاه اقتصادی موجب حفظ و تثبیت ۳۵۰ هزار شغل در سال گذشته شد. کریم یاوری در گفتوگو با ایسنا افزود: امسال هم سیاست تمرکز بر بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط را دنبال خواهیم کرد و بنگاههایی که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و طرحهای نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی را با پرداخت تسهیلات مورد حمایت قرار خواهیم داد. مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون گفت: پیگیری اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری در اولویت وظایف قانونی متولیان اجرای قانون بیمه بیکاری است و سازمان آموزش فنی و حرفهای مکلف شده زمینه آموزش مهارتهای مورد نیاز بازار کار و بازآموزی مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری را از طریق آموزش در کارخانهها یا مراکز این سازمان فراهم کند.

تمرکز بر تولید داخل، راه حلی

برای گذر از مشکلات

علی اسدی کرم اظهار داشت: در حال حاضر با وجود محدودیتی که برای شرکتهای خارجی تأمینکننده قطعات در همکاری با خودروسازان داخلی ایجاد شده، با مشکل کمبود قطعات و اخلال در تولید مواجه هستیم. به گزارش ایلنا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط ویژه ای که در کشور بعد از بازگشت تحریمها ایجاد شده، علت اصلی گرانی خودروها است. علی اسدی کرم افزود: باید بتوان با ایجاد یک ثبات همهجانبه در بازار، قیمتها را کاهش داد زیرا تغییرات ناگهانی در قیمتها و بیثباتی در بازار و حضور دلالان، دستبهدست هم داده تا آرامش از اقتصاد کشور سلب شود.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات ایجادشده پس از بازگشت تحریمها و همچنین قطع همکاری شرکتهای خارجی تأمینکننده قطعات افزود: در حال حاضر با وجود محدودیتی که برای شرکتهای خارجی تأمینکننده قطعات در همکاری با خودروسازان داخلی ایجاد شده، با مشکل کمبود قطعات و اخلال در تولید مواجه هستیم.

زغال سنگ نامرغوب آمریکا

در بنادر چین تلمبار شد

واردات زغال سنگ کک شوی آمریکا به چین ماه میلادی گذشته که معامله گران تصور میکردند تنشهای تجاری میان پکن و واشنگتن کمتر خواهد شد، بیش از پنج برابر رشد ماهانه داشت و با تشدید دوباره اختلافات، در بنادر تلمبار شده است.

به گزارش ایسنا، آماری که از سوی اداره کل گمرک چین منتشر شد نشان داد واردات زغال سنگ کک شو از آمریکا به چین طی آوریل به ۳۰۸ هزار و ۷۸۹ تن افزایش یافت که بالاتر از ۶۰ هزار و ۵۸۵ تن در مارس بود. میزان واردات آوریل در مقایسه با ۱۳۳ هزار و ۳۱۵ تن در آوریل سال گذشته، بیش از ۱۳۰ درصد افزایش داشت. یک معاملهگر زغال سنگ کک شو در بندر جین تانگ در استان هیبی گفت: زغال سنگ کک شوی آمریکایی زیادی در انبارها و بنادر دپو شده و به دلیل تعرفههای بالا و کیفیت ضعیف هیچکس مایل است آن را خریداری کند. چین به تلافی تعرفههای بالاتر آمریکا روی واردات کالاهای چینی، از ژوئیه سال ۲۰۱۸ روی ۳۴ میلیارد دلار واردات کالاهای آمریکایی از جمله زغال سنگ حرارتی و زغال سنگ کک شو تعرفه بالاتر وضع کرد.

وزیر صنعت بیان کرد؛

 

گروه تجارت: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حال که دشمن مترصد تعطیلی دومینووار واحدهای تولیدی در کشور است و تلاش دارد درآمد نفتی ایران را کاهش دهد جا دارد به حوزه های مختلف از جمله فولاد، مس، پتروشیمی، سیمان و خودرو وارد شویم.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، رضا رحمانی در نشست مشترک با صاحبان صنایع شهرستان ورامین در محل فرمانداری این شهرستان اظهارداشت: در این شرایط توجه به تقویت تولیدات داخلی، اصلاح ارتباطات با تولید کنندگان و ورود بخش خصوصی به عرصه تولید و سرمایه گذاری می تواند رونق تولید را رقم بزند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی و تحریم ناجوانمردانه استکبار جهانی علیه ایران اسلامی گفت: در هشت سال جنگ تحمیلی در شدیدترین تحریم ها به علت تکیه بر توان داخل دشمن شکست خورد، امروز نیز می توانیم با همان روحیه دوران جنگ، از این جنگ نابرابر اقتصادی سربلند بیرون بیاییم.

رحمانی تاکید کرد: مهمترین اولویت در وزارت صنعت، معدن و تجارت، حفظ وضعیت تولید و اشتغال موجود است تا به واسطه تثبیت تولید، زمینه برای رونق دادن به شرایط تولید نیز فراهم شود.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال ۹۸ به عنوان سال رونق بار دیگر این مهم را یادآوری فرمودند که ایشان بزرگترین حامی تولید و تولیدکنندگان کشور هستند ی به گفته رحمانی، نامگذاری امسال به عنوان رونق تولید، فرصت مغتنمی است تا در بخش مولد اقتصادی، کاستی ها و نواقص را برطرف کنیم و از استعداد بالای مردم در حوزه های مختلف بهره ببریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت های بالای موجود در کشور در بخش های مختلف اظهارداشت در حوزه سنگ آهن، کشور از معادن بسیاری برخوردار است که ظرفیت کشور را از لحاظ بهره گیری از این ماده معدنی دو برابر افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از واحدهای تولیدی کشور در استان تهران مستقر است گفت: استان تهران از ظرفیت بالایی در اشتغالزایی برخوردار است که این مهم به حمایت از تولید کنندگان البته با نگاه ویژه بانک ها نیاز دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم رفع مشکل تولید کنندگان در شهرستان ها گفت: از نظر ما، اداره صنعت، معدن و تجارت در شهرستان ها هیچ تفاوتی با دفاتر وزارتخانه ندارند و تصمیم گیری های صورت گرفته در ادارات با تفویض اختیار ما صورت می گیرد.

وی به اهمیت رونق فعالیت های تولیدی در عرصه صنایع دستی گفت: رونق تولید در حوزه صنایع دستی و صادرات محصولات تولیدی کشور یکی از اولویت هایی است که شخصاً آن را پیگیری می کنم.

رحمانی با اشاره به فعالیت ها برای جلوگیری از قاچاق و واردات پوشاک گفت: حوزه پوشاک از نساجی تا عرضه از اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با توجه به کاهش واردات و قاچاق پوشاک لازم است به فکر صادرات البسه تولید شده در کشور به بازارهای هدف باشیم.

وی همچنین با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی و کارخانجات شهرستان ورامین اظهارداشت مشکلات کارخانه قند ورامین با عنوان شکر خام مطرح شده که در حال حاضر به دلیل تولیدات داخلی و واردات، مشکلی از نظر تأمین مواد اولیه این کارخانه وجود ندارد و مسائل این کارخانه قدیمی به زودی پیگیری می شود.

رحمانی به مشکل تولید کنندگان فرش نیز اشاره کرد و افزود: بیمه بافندگان در بودجه سال ۹۸ سه برابر شده است و به زودی شاهد حل مشکلات این حوزه خواهیم بود.

وی همچنین با گرامیداشت یاد وخاطر امام راحل و شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ گفت: شهدای ورامین آغازگر نهضت انقلاب اسلامی بودند و امروز توفیق خدمت خود را مدیون خون شهدا و امام شهدا می دانیم/.

براساس آمار گمرک در سال ۹۷ بیش از ۱۲۲ تن انواع ویفر و وافل از ۵ کشور جهان وارد ایران شده است. به گزارش خبرگزاری میزان، آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۷ نشان میدهد که در این مدت بیش از ۱۲۲ تن انواع ویفر و وافل از ۵ کشور جهان وارد ایران شده است.

بنا بر آمار گمرک واردات ۱۲۲ هزار و ۵۳ کیلوگرم باعث خروج ۳۳۱ هزار و ۶۱۷ دلار یا به عبارتی ۱۳ میلیارد و ۴۰۸ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۹۷۱ ریال شده است. طبق این آمار واردات از کشورهای آلمان، اکراین، ایتالیا، سوئیس و فدراسیون روسیه صورت میگیرد.

بر اساس آمار گمرک بیشترین واردات از کشور ایتالیا به حجم بیش از ۵۰ تن و به ارزش بیش از ۱۲۰ هزار و ۸۴۷ دلار ثبت شده است.