ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ۲ برابر میشود

بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشبینی کرد که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی تا سال ۱۴۰۳ حدودا دو برابر شود.به گزارش ایسنا،وی با بیان اینکه رشد صنعت پتروشیمی در جهان چند برابر نفت خام است، افزود: رشد صنعت نفت خام در دنیا سالانه یک درصد و صنعت پتروشیمی ۹ درصد است.محمدی معتقد است که ایران چهار شاخص مهم راهاندازی صنایع پتروشیمی شامل خوراک، دانش فنی، سرمایه و بازار را دارد.وی درآمد کشور از فروش محصولات پتروشیمی را ۱۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از ۳۱ میلیون تن تولیدات قابل فروش ۲۲ میلیون تن آن با ارزش ۱۲ میلیارد دلار به ۳۰ کشور مقصد صادرات میشود.وی همچنین از صدور مجوز برای ساخت ۴۰ واحد پتروشیمی هم در کشور خبر داد که اکنون زیر ۲۰ درصد پیشرفت دارند.

 

عراقی طبق قرارداد بدهی خود را پرداخت میکند

بعد از اعمال تحریمهای آمریکا در پرداخت پول گاز و برق از سوی کشور عراق به ایران وقفه ایجاد شد. که به گفته وزیر نیرو این وقفه از بین رفته و آنها در حال پرداخت بدهی خود هستند.رضا اردکانیان، وزیر نیرو با تاکید بر اینکه عراق در حال پرداخت بدهی خود به ایران است، اظهار کرد: عراق بدهی خود به ایران را مطابق قرارداد موجود پرداخت میکند.وی در گفتوگو با ایسنا،به این سوال که عراق بدهی خود به ایران را با چه ارزی پرداخت میکند؟ پاسخ داد: اینکه بدهی با چه نرخی پرداخت میشود مهم نیست، آنچه که اهمیت دارد این است که پرداخت شود و ما هم سعی میکنیم از مبالغ برای رفع نیازها استفاده کنیم.

 

قبوض کاغذی برق پایتخت حذف میشود

حسین صبوری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، از اجرای طرح حذف قبوض کاغذی برق برای مشترکان پایتخت خبر داد و گفت: طبق برنامهریزی انجام شده، تا پایان تابستان سال جاری اطلاعات تمامی مشترکان شهر تهران با هدف بازنگری دادهها و ایجاد زیرساختهای لازم به منظور توقف فرآیند چاپ و صدور قبض کاغذی برق گردآوری خواهد شد.به گزارش پاون، وی اضافه کرد: با تکمیل اطلاعات مشترکان شهر تهران و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز، این طرح به صورت مرحلهای اجرایی خواهد شد.صبوری ادامه داد: مشترکان این شرکت به منظور دریافت اطلاعات قبض به صورت پیامک، میتوانند شماره شناسه اشتراک خود را به همراه ستاره یک (۱*) به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ پیامک کرده و منتظر دریافت پیامکهای راهنمای بعدی باشند.

توتال برای آلودگی نفت خسارت خواست

شرکت توتال خواستار جبران خسارتی است که بر اثر آلودگی نفت روسیه متحمل شده و به نصف شدن تولید پالایشگاه این شرکت در آلمان منجر شده است.به گزارش ایسنا، پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت توتال گفت: این بحران روی ما بیتأثیر نبوده است. پالایشگاه لیونا در آلمان که در انتهای این خط لوله قرار دارد، نصف ظرفیت خود تولید دارد.جریان صادرات نفت از روسیه از آوریل که سطح بالایی از کلرید اورگانیک در نفت پمپاژ شده در خط لوله دروژبا به سمت بندر اوست لوگا و سایر کشورهای اروپایی کشف شد، مختل شده است.حدود پنج میلیون تن نفت آلوده شده و این نفت آلوده اکنون در خطوط لوله در بلاروس و نقاط دیگر در لهستان، آلمان، اوکراین، اسلواکی، مجارستان و جمهوری چک مانده است.

عربستان نتوانسته جای خالی نفت ایران را پُر کند

رویترز در گزارشی به تلاش نافرجام عربستان برای پر کردن جای خالی نفت ایران در بازار جهانی پرداخت.به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، تحریمهای دولت آمریکا باعث شده به اوپک لطمه وارد شود. از سوی دیگر تلاش عربستان برای تولید نفت و پر کردن جای خالی نفت ایران کافی و موفق نبوده است.یک منبع آگاه که بر تولید نفت اوپک نظارت دارد در این باره گفت: «شاهد کاهش عرضه نفت کشورهای اوپک در پایینترین سطح در سالهای اخیر هستیم. در ماه جاری افزایش چشمگیری در عرضه نفت رخ نداده و بسیاری از کشورها نفت کمتری عرضه کردهاند.

چین تحریم نفت ایران را دور زد

طبق اطلاعات گمرک چین، پکن واردات نفت خام ایران را در آخرین ماه قبل از انقضای مهلت معافیت های آمریکا ، به شدت افزایش داد.تسنیم به نقل از اسپوتنیک گزارش داد: گزارشات اخیر نشان میدهد پکن تصمیم داشته پس از پایان مهلت معافیت ها در می ۲۰۱۹، واردات نفت از ایران را متوقف کند ولی برخی تحلیلگران می گویند چین هنوز هم می تواند خرید از ایران را با مقدار کمتر از طریق کانالهای غیررسمی از سر بگیرد. طبق گزارشات، چین ۳.۲۴ میلیون تن نفت ایران را درآوریل خرید که ۲۱ درصد بیشتر از سال گذشته و ۴ درصد بیشتر از مارس ۲۰۱۹ بود.

تعیین الگوی مصرف آب در بخشهای مختلف

بنفشه زهرایی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهرهوری آب و آبفا گفت: در رویداد ملی سازگاری با کمآبی همزمان با هفته صرفهجویی در مصرف آب طی روزهای سوم تا پنجم تیرماه جاری، تعیین الگوی مصرف آب برای بخشهای مختلف کلید میخورد. به گزارش میزان، وی اظهار کرد: مصارف خانگی آب با وجود آنکه حجم خیلی کمی از مصارف آب در ایران را شامل میشوند، اما اهمیت بسیار زیادی برای وزارت نیرو دارند، چرا که کارها و اقداماتی که برای مدیریت مصرف آب خانگی میشود، جنبه فرهنگسازی دارد.

بهدنبال اجرای سیاستهای دولت و مجلس رقم خورد؛

گروه انرژی: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در اطلاعیهای اعلام کرده است «در اجرای سیاستهای دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه بنزین در جایگاههای عرضه سوخت سراسر کشور از تاریخ ۲۰ مردادماه امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکانپذیر خواهد بود.

به گزارش شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، در اطلاعیه شماره ۴ این شرکت آمده است: در اجرای سیاستهای دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه بنزین در جایگاههای عرضه سوخت سراسر کشور از تاریخ ۲۰ مرداد امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکانپذیر خواهد بود.

براساس این اطلاعیه، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان پیشین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، اطلاعات خود را در سامانه دولت همراه درج و با طی کردن فرآیند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کردهاند، نیازی به ثبت نام دوباره ندارند و کارت هوشمند سوخت آنها بر اساس ثبتنام پیشین، صادر و از سوی شرکت ملی پست ایران به آنها تحویل داده خواهد شد.

این دسته از هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت، به مأموران شرکت ملی پست ایران پرداخت خواهند کرد.

همچنین اگر عدهای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کردهاند و در فراخوان پیشین از طریق سامانه دولت همراه ثبتنام نکردهاند، میتوانند با مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ و یا سامانه دولت همراه (به ترتیبی که متعاقبا اعلام میشود)، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.

  • قدم نخست دولت برای صادرات بنزین

    با احیای مجدد کارت سوخت عملا مصرف این فرآورده کنترل میشود و دولت میتواند به جای قاچاقچیان بنزین خودش اقدام به صادرات این فرآورده پر مصرف کند.

    در این اطلاعیه تنها به استفاده از کارت سوخت شخصی از 20 مرداد ماه تاکید شده است و صحبتی از کارت سوخت جایگاههای عرضه بنزین به میان نیامده است. برخی از کارشناسان انرژی معتقدند، احیای کارت سوخت میتواند در قدم اول موجب به کنترل مصرف بنزین و کاهش قاچاق سوخت شود، به شرط انکه دیگر خبری از کارت جایگاه سوخت نباشد. زیرا اگر کارت جایگاه سوخت مانند گذشته وجود داشه باشد، نمیتواند انتظار داشت که صاحبان خودرو تنها با کارت سوخت شخصی اقدام به سوختگیری کنند.

    در حال حاضر روزانه حدود 95 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود که برخی از کارشناسان معتقدند، حدور 10 تا 12 میلیون لیتر از این میزان به صورت روزانه قاچاق میشود که اگر کارتهای سوخت دوباره فعال شود، میتوان انتظار داشت که این میزان کاهش یابد و مصرف سوخت واقعی شود، هرچند که انتظار میرود در کنار استفاده از کارتهای سوخت سیاست افزایش قیمت و سهمیه بندی نیز اعمال شود تا اثر بخشی آن بیشتر باشد.

    به هرحال میتوان از این تصمیم دولت حمایت کرد، زیرا که هم اکنون شرایط مصرف بنزین در کشور به گونهای است که اگر این روند ادامه یابد، نباید انتظار داشت تا ایران در تولید بنزین خودکفا شود و قطعا در ماههای آینده دوباره شاهد واردات بنزین به کشور خواهیم بود، بنابراین با تصمیمی که دولت اتخاذ کرد، میتواند قدمهای نخست را حتی برای صادرات بنزین برداشت.

  • احیای سریع کارت سوخت شخصی راه کار کنترل قاچاق

    مهرداد لاهوتی یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به شدت گرفتن قاچاق سوخت از کشور در ماههای اخیر گفته بود: یکی از راههای جلوگیری از قاچاق بیرویه سوخت به کشورهای همسایه، این است که قیمت سوخت برابر با نرخ این کالا در کشورهای همجوار شود و افزایش پیدا کند، اما مساله این است که با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی کشورمان، نمیتوانیم قیمت بنزین را افزایش دهیم.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود: در شرایط فعلی احیا و استفاده مجدد از کارت سوخت، میتواند راهکار خوبی برای جلوگیری از قاچاق سوخت باشد.

    همچنین حمید بنایی رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی نیز در این رابطه گفته بود: به دلیل جلوگیری از افزایش قاچاق سوخت باید استفاده مجدد از کارت های سوخت در دستور کار قرار بگیرد.

    به گفته وی نوسانات نرخ ارز باعث شده است افراد سودجو دست به قاچاق سوخت به شیوه های مختلف بزنند که هر چه سریعتر باید جلو این افزایش بی رویه قاچاق گرفته شود.

    نماینده گناباد و بجستان با اشاره به اینکه مجلس از احیای کارت های سوخت استقبال می کند، اظهار داشت: از طرفی استفاده از این کارت ها می تواند در فرهنگ سازی استفاده از سوخت نیز اثر گذار باشد. از طرفی نوسان قیمت ارز باعث شده است که قیمت بنزین در کشورهای همسایه افزایش پیدا کند و انگیزه برخی سودجویان برای قاچاق این سوخت را مضاعف کند از این رو لازم است که دولت برای جلوگیری از افزایش قاچاق سوخت تدبیری کند و قاچاق بنزین را به حداقل برساند و از طرفی مردم نیز نیز باید در مدیریت مصرف بنزین و دیگر حامل های انرژی تلاش کنند.

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی، گفت: بارها به دولت یادآوری شده و تذکر دادهایم که اجازه دهند تا قیمت ذرت و سویا از یک سو و قیمت مرغ از سوی دیگر توسط بازار تعیین شود.وی در گفتوگو با خانه ملت، در خصوص عدم جوجه ریزی تعداد زیادی از واحدهای پرورش مرغ گوشتی، گفت: متاسفانه همواره شاهد نوسانات قیمت گوشت مرغ در بازار فروردین و اردیبهشت ماه هستیم.وی ادامه داد: بارها به دولت یادآوری شده و تذکر دادهایم که اجازه دهند تا قیمت ذرت و سویا از یک سو و قیمت مرغ از سوی دیگر توسط بازار تعیین شود.وی با تاکید بر اینکه در شرایطی که قیمت ذرت و سویا توسط دولت تعیین میشود و بر روی محصول تولیدی مرغداران قیمت دستوری اعمال میکنند بر روی بازار اثر منفی برجای میگذارد، عنوان کرد: کاهش قیمت مرغ در بازار ماندگار نیست و با عدم جوجهریزی واحدهای تولیدی شاهد افزایش قیمت میشویم.

سعید حیاتی، رئیس اتحادیه فروشندگان چرم با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار برای کارگاهها و تولیدیهای کوچک چرم به عنوان یک فرصت در بازار ایجاد شده است، اظهار کرد: این موضوع باعث شده چرم ایرانی قابل رقابت با چرمهای خارجی در بازار باشد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته وی، زمانی که در زمینه چرم نیاز داخل بطور کامل تامین نشده است، لزومی ندارد که صادرات آن به دیگر کشورها صورت گیرد.حیاتی با بیان اینکه چرم طبیعی گران شده است، افزود: علت این اتفاق را میتوان صادرات چرم به دیگر کشورها همچون ترکیه و ایتالیا دانست.وی تصریح کرد: چرم خام بدلیل اینکه صادر میشود در بازار محدود است و کارخانجات چرم را با مشکل روبرو کرده است.حیاتی با اشاره به اینکه ۳۰۰ واحد صنفی در تهران مشغول به فعالیت اند، گفت: هزینه کارگری، آب و برق و همچنین مالیات بر ارزش افزوده منجر به افزایش هزینه تولید شده اند.

پیشبینی افزایش ۳۵ درصدی خرما

محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیشبینی میشود که تولید خرما با افزایش ۳۵ درصدی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.وی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با وجود آنکه ممنوعیت صادرات خرما به طور رسمی اجرا نشده است، اما بیان تصمیمات خلق الساعه مسئولان دولتی از لحاظ روانی بر کارنامه صادراتی تاثیر میگذارد و ضررهای جبران ناپذیری به بخش وارد میکند.وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد خرمای تولیدی به بازارهای هدف صادر میشود، افزود: با توجه به آنکه در ۲ ماه آینده برداشت خرما در سال زراعی جدید آغاز میشود، ممنوعیت صادرات در چنین شرایطی علاوه بر خراب کردن کارنامه صادراتی ما در بازارهای هدف موجب شده تا رقبا جدید مثل عربستان صعودی جایگزین ما شوند که این امر به زیان تولید تمام میشود.

گلههای جدید ملخ از عربستان میآید

سعید معین مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه ملخها امنیت غذایی کشور را تهدید میکند، گفت: طبق پیشبینی فائو حمله جدید ملخها به ایران در راه است و وزیر جهاد کشاورزی درخواست 20 میلیارد تومان اعتبار کرده که هنوز دریافت نکردهایم.وی در گفتوگو با فارس، گفت: فائو پیشبینی کرده که موج جدیدی از ملخها از منطقه عربستان ۲۰ تا ۳۰ خرداد به سمت ایران خواهد آمد. بنابراین ما باید آمادگی کامل برای مبارزه با این ملخها را داشته باشیم.به گفته وی تاکنون سطح مبارزه در ۹ استان کشور به میزان ۴۰۰ هزار هکتار بوده و ملخهای فعلاً در این استانها زمینگیر شدهاند.

تا زمانی که ارز دولتی باشد

مشکل کاحغذ حل نمیشود

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخلی اظهار کرد که تا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ تخصیص داده شود، مشکلات این بازار حل نخواهد شد.وی در گفتوگو با ایسنا، ادامه داد: مابهالتفاوتی که در نتیجه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ ایجاد شده باعث میشود افرادی به راههای فرعی رجوع کنند و این منابع مالی را در راههای دیگری به جز واردات کاغذ صرف کنند.وی ادامه داد: تا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ تخصیص داده شود مشکلات این بازار حل نخواهد شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی از اجرای طرح ایکاردا خبر داد؛
 

گروه اصناف: عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی از افزایش 25 درصدی تولید گندم در بازه پنج ساله اجرای طرح ایکاردا در کشور خبرداد و گفت: با اجرای این طرح تولید گندم در کشور به ۱۴.۵ میلیون تن می رسد.

به گزارش ایرنا، عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: امسال طرح ایران ایکاردا در ۲۱ هزار هکتار از دیم زارهای آذربایجان شرقی اجرا شده است.وی با بیان اینکه این طرح با هدف افزایش تولید گندم در دیم زارهای هفت شهرستان استان آذربایجان شرقی اجرا میشود، افزود: انتقال سریع دانش جدید تولید گندم به کشاورزان، افزایش تولید گندم و انتقال یافتههای تحقیقاتی به کشاورزان از ثمرات این طرح است.

کشاورز، همچنین اعلام کرد: از آغاز برداشت گندم در کشور بیش از ۲ میلیون تن گندم مازاد بر مصرف در استان های گرم و خشک از کشاورزان کشور خریداری شده است.وی اضافه کرد: هر کیلو گندم مازاد کشاورزان امسال ۱۷ هزار ریال خریدای می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این بازدید گفت: امسال ۴۵۰ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم رفته است.

اکبر فتحی افزود: به خاطر بارندگی های مناسب وضعیت مزارع استان خوب بوده و پیش بینی می شود امسال ۹۰۰ هزار تن گندم از مزارع برداشت شود و ۶۵۰ هزار تن گندم مازاد از کشاورزان استان خریداری خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر ضرورت خودداری بهرهبرداران و گندمکاران استان از فروش گندم به دلالان و واسطه ها، افزود: ادارات و ارگان های مسوول باید مراقبتهای لازم برای جلوگیری از خروج غیرقانونی گندم و آرد از محورهای مواصلاتی به خارج از کشور را تشدید کنند.

طرح ایران – ایکاردا به منظور تامین امنیت غذایی کشور در بخش غلات از جمله گندم و نخود در برخی استان های کشور در حال اجرا است.

ایکاردا (ICARDA) سازمان تحقیقات بین المللی در مناطق خشک در شهر حلب سوریه مستقر است و طرح های تحقیقاتی این سازمان در کشورهای آسیای میانه از جمله ترکیه، ایران، افغانستان، سوریه و کشورهای عربی اجرا می شود.

  • امسال برای چهارمین سال پیاپی در تولید گندم خودکفا هستیم

    همچنین در خبر دیگری مهندس اسماعیل اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم کشور گفت: کشور در تولید گندم به پایداری رسیده است و امسال برای چهارمین سال پیاپی در تولید گندم به خودکفایی می رسیم.وی با بیان این مطلب افزود: پیش بینی می شود امسال تولید گندم به ۱۴.۵ میلیون تن برسد که از این رقم نزدیک ۱۲ میلیون تن آن توسط دولت خریداری خواهد شد.

    وی گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از دو میلیون تن گندم از کشاورزان مناطق گرم خیز کشور خریداری شده و برداشت گندم در استانهای معتدل همچون گلستان نیز اخیرا شروع شده است.اسفندیاری پور خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد مبالغ گندم خریداری شده در سالجاری پرداخت شده است.

    وی یادآور شد: قیمت پایه تضمینی خرید گندم نان با افت ۳ درصد مفید و یک درصد غیر مفید ۱۷۰۰ تومان و خرید گندم دوروم با همین افت پایه ۱۷۷۰ تومان تعیین شده است که در گندم نان افزایش ۳۱ درصد و در گندم دوروم افزایش ۳۳ درصدی نسبت به سال قبل داریم.

    مجری طرح گندم با اشاره به این که برای برخورد با قاچاق گندم در کشور، دستگاه و مسئول وجود دارد، اظهار کرد: خروج و صادرات گندم و آرد نیز ممنوع است و این امر از طریق وزارت جهاد کشاورزی به دستگاه های مسئول کنترل قاچاق ابلاغ شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج از منتفی شدن قاچاق برنج به داخل کشور خبر داد و گفت: سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز، قاچاق برنج به داخل کشور متوقف شد که با این وجود میزان واردات به طور خالص مشخص شد.وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،افزود: با افزایش قیمت برنج ایرانی این محصول از سبد دهکهای کم درآمد حذف شد و در نتیجه نیاز به واردات برنج خارجی که قیمت پایین تری دارد، افزایش یافت.کشاورز در ادامه بیان کرد: با توجه به آنکه واردات برنج با ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور مستمر انجام میشود، از این رو قیمت برنج خارجی در بازار تغییری نداشته و همچنان با نرخ ۸ هزار تومان عرضه میشود.کشاورز با اشاره به مزایای حذف ممنوعیت واردات برنج بیان کرد: با حذف ممنوعیت واردات در فصل برداشت، شائبه کمبود و گرانی برنج خارجی منتفی شد.

رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: با هدف تعادل بخشی به بازار تخممرغ و کاهش زیان مرغداران طرح جمعآوری 10 هزارتن تخممرغ مازاد از بازار توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجرا میشود.به گزارش ایلنا.به گفته ترکاشوند؛ از 5 ماه پیش حمل و نقل نهادههای دامی از بندر امام (ره) به کندی انجام میشود و این امر خلاء بزرگی در تامین نهادههای دامی ایجاده کرده و موجب افزایش قیمت آنها شده است.وی مدعی شد تعداد کامیونهای که نهاده ها را از بندر امام (ره) حمل می کنند کاهش یافته که پاسخگوی نیاز مرغداران و دامداران در سراسر کشور نیست. همین تعداد معدود کامیونها نیز از مرغداران طلب کرایه 2 برابر نرخ معمول می کنند.