سرمقاله

کوروش شرفشاهی

روزنامه نگار

مدتهاست که فساد در قالبهای گوناگون گریبانگیر کشور شده و هر از چند گاهی دادگاههای کشور را به خود مشغول می کند اما آنچه که از همه چیز بیشتر روح و روان جامعه را آزار می دهد، رد پای آقازاده ها در رانت و فساد است. اما اکنون دایره سواستفاده از آقازاده ها...فراتر رفته و علاوه بر بستگان نسبی، بستگان سببی نیز به خیل دست اندازان به بیت المال افزوده شده اند. هنوز از درد فساد فلان پسر یا دختر یا برادر و خواهر مسوولان خلاص نشده ایم که داماد، عروس یا وابسته درجه چندم نیز در خیل فرصت طلبان مفسد عرصه را بر کشور تنگ کرده اند به نوعی که اکنون داماد دو وزیر در بازداشت به سر می برند و برخی دیگر نیز به واسطه وابستگی درجه چندم به آقایان، دست اندازی به بیت المال داشته یا سواستفاده هایی کرده اند. اما سوال اینجاست که چرا این افراد تا بدین اندازه توانسته اند در عرصه های اقتصادی کشور جولان بدهند و از آشفته بازار اقتصادی موجود نهایت سواستفاده را داشته باشند. بی شک نبود نظارت دلیل اصلی این فسادهاست و نمی توان نقش مسوولان را در این فسادها منکر شد. سوال اینجاست که یک وزیر یا به عبارت بهتر یک آقا تا چه اندازه در فساد داماد یا بستگانش نقش دارد. مساله اصلی تفکر "از کجا آورده ای" است. وقتی وزیری متوجه می شود که دامادش خودرو دو میلیارد تومانی خریده یا موتور 300 میلیون تومانی را سوار می شود یا از یک آپارتمان به یک ویلای دهها میلیارد تومانی در بالای شهر نقل مکان می کند، آیا نباید در وهله اول از خودش سوال کند که این داماد من از کجا آورده است؟ و مهمتر اینکه دامادش را به اندازه ای مورد بازخواست قرار دهد تا مطمعن شود که از عناوین سببی سواستفاده نشده است؟ اگر داماد یک وزیر معتاد شود، بیماری صعب العلاجی بگیرد، ورشکست شود یا به هر دلیلی زندگی عادی اش مختل شود، آیا آقای وزیر سکوت می کند؟ چه دلیلی دارد که وقتی دامادش یک شبه ره چند ساله را می پیماید، او را مورد بازخواست قرار نمی دهد؟ به راستی مگر یک وزیر در جریان تمام شرایط کشور نیست؟ به ویژه آنکه یک وزیر در وزارتخانه ای مشغول بکار باشد که با اقشار آسیب پذیر ارتباط مستقیم داشته باشد؟ به عنوان مثال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با کارگران، بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، معلولان و اقشار ضعیف جامعه در ارتباط است و هر از چند گاهی با تجمع و اعتراض های دسته جمعی آنان رو به رو می شود، آیا نمی داند خرید ماشین دو میلیارد تومانی ، خانه آنچنانی و کسب درآمدهای میلیاردی به این سادگی ها امکان ندارد؟ چرا قبل از آنکه دستگاه قضا آقازاده ها و دامادها را به پای میز محاکمه بکشد، پدرها و پدرزن ها آنان را بازخواست نمی کنند؟ بی شک اگر آقازاده ها، دامادها و بستگان نسبی و سببی که راهی زندان می شوند اگر یک مورد هم بازخواست شده بودند، امروز چنین وضعیتی نداشند. اگر امروز یکی از بستگان نسبی و سببی مسوولی در زندان است و آبروی خودش و دیگر اعضای خانواده اش را می برد، اگر نگوییم به دلیل حمایت ها بوده بی شک در نتجیه برخورد نکردن بستگان با این رویه فساد بوده است. بی شک نمی توانیم درست بودن احادیث و روایات در مورد لقمه های حرام منکر شویم. در این صورت چه اتفاقی در سفرهای آقایان افتاده که آقازاده ها بدین اندازه فاسد شده اند و نگران کننده تر اینکه فرزندان این آقازاده ها که لقمه هایی بدین اندازه فاسد را خورده اند در آینده چه خواهند شد؟

یادداشت

ندا قلی زاده فرایم

کارشناس مالی

از آنجا که مدیران عامل کلیدی در جهت ارتقای عملکرد سازمان ها به شمار می آیند تصمیماتی که آنها اتخاذ می کنند در شکست یا موفقیت سازمانشان تاثیرگذار است . مدیران خودشیفته دارای سیستم های ارزشی و سبک های مدیریتی بزرگ نما بوده و با تحسین شدن برانگیخته می شوند...چنین مدیرانی گاه روی تصمیمات غلط خود اصرار ورزیده و زمان و هزینه زیادی را صرف آن می نمایند که برای سازمان مشکل آفرین می شود و از آنجا که پیشرفت و عملکرد بهینه سازمان ها نقش مهمی در توسعه ملی ایفا می کند ، لذا در عصر رقابتی امروز، شناسایی میزان خودشیفتگی مدیران برای سازمان ها و پیشگیری از آشفتگی سازمان ها و کنترل آن جهت نیل به اهداف سازمان حائز اهمیت است .این گونه مدیران مسئولیت اشتباهاتشان را نمی پذیرند و چون نسبت به اعتبار بیرونی حساس هستند با ارائه اطلاعات مثبت غیر واقعی سعی در حفظ و ارتقای آن دارند. مدیران خود شیفته به بیش از حد تخمین زدن توانایی های و دستاوردهای خود اغراق می کنند و پیامدهای مطلوب را به خود نسبت داده و پیامدهای نامطلوب را به عوامل بیرونی نسبت می دهند.این مدیران استثمار دیگران را حق خود دانسته و توانایی همدلی با دیگران را ندارند و همواره فکر می کنند که اشتباه نمی کنند .آنها مهارت و توانایی های خود را در جهت فریب ، تحت نفوذ درآوردن و تهدید کارکنان به کار می گیرند و اکثرا نسبت به نیازهای واقعی خود ناآگاه و بی تفاوت هستند و اعتقاد دارند سزاوار عشق و محبت و ستایش و توجه و تمجید بیش از حد از طرف کارکنان هستند.در این گونه محیط های کاری نیازهای مشتریان و رضایت کارمندان گم می شود و آنها اغلب با خشم و غضب و حساسیت بیشتری نسبت به عوامل بیرونی واکنش نشان می دهند در نتیجه مشاهده این پرخاشگری از طرف کارکنان و مشتریان صدمات زیادی برای سازمان دارد.چنین رهبرانی راحت تر از انواع دیگر شخصیت ها می توانند به خرید و فروش شرکت ها ، بستن و انتقال تسهیلات و اخراج کارکنان و تصمیماتی که به طور حتم بسیاری از افرادرا عصبانی و ناراحت می کند بپردازند و بعضا کمتر از این کارها اظهار پشیمانی می کنند.

مجید استاد کاظمی -رئیس سازما ن حمل و نقل
 

گروه اجتماعی: رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) از پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان وام قرضالحسنه اشتغال به مددجویان کمیته امداد در سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش خانه ملت، سیدپرویز فتاح با بیان اینکه در سال ۹۷ صد در صد بودجه ۱۴۰۰ میلیارد تومانی برای ارائه تسهیلات قرضالحسنه اشتغال به مددجویان کمیته امداد جذب شد، اظهار داشت: این میزان جذب در کشور بیسابقه است؛ سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به مددجویان وام ارائه کردیم و در نتیجه ۱۳۵ هزار نفر از این وامها استفاده کردند که تعداد قابل توجه بود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: به دلیل عملکرد مثبت ما در ارائه تسهیلات با عنایت ویژه مجلس سقف وام اشتغال که در گذشته ۱,۴۰۰ میلیارد تومان بود، در سال ۹۸ به ۳,۵۰۰ میلیارد تومان یعنی دو و نیم برابر افزایش یافت.

فتاح ادامه داد: دولت نیز حمایت مناسبی را از ما برای همکاری بانکها دارد که با این اوصاف امیدواریم بتوان در سال ۹۸ وام ۳۵۰۰ میلیارد تومانی از محل تبصره ۱۶ و ۲ هزار میلیارد تومان وام اشتغال پایدار از محل صندوق توسعه ملی را جذب کرد و همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان هم خودمان تامین کنیم و میزان وام اشتغالزایی حدود ۶ هزار میلیارد تومان میشود و بنابراین تسهیلات اشتغال نسبت به سال گذشته دو برابر بیشتر است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه سال ۹۸ به نام رونق تولید نامگذاری شده بنابراین میتوان در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته در مسیر رونق اشتغال مددجویان گامهای بهتری برداریم و آمار اشتغالزایی افزایش یابد.

  • افزایش سقف تسهیلات به ۵۰ میلیون تومان

    رییس کمیته امداد خمینی (ره) افزود: البته سقف تسهیلات نیز افزایش یافته به گونهای که در سال گذشته ۲۰ میلیون تومان بود اما در حال حاضر از سوی دولت به ۵۰ میلیون تومان رسیده که با توجه به افزایش تورم نیاز بود سقف تسهیلات افزایش یابد.

رئیس جمهور در دیدار وزیر خارجه تاجیکستان خواستار شد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور در دیدار وزیر امور خارجه تاجیکستان، با بیان اینکه دو کشور از لحاظ فرهنگی، تاریخی، ادبی، اعتقادی و زبان مشترک، پیوستگی زیادی با هم دارند، گفت: باید تلاش کنیم تا مناسبات تهران – دوشنبه در بخشهای مختلف در راستای منافع دو ملت و تعمیق دوستیها بیش از پیش گسترش یابد.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دیدار «سراج الدین مهرالدین» با اشاره به اینکه «جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار ثبات، امنیت کامل، تعالی و پیشرفت تاجیکستان و تقویت روابط و همکاریهای فیمابین است»، اظهار داشت: آمادگی داریم تا با ارایه خدمات فنی – مهندسی و انتقال تجربیات در اجرای پروژههای تاجیکستان مشارکت بیشتر داشته باشیم و این موجب افتخار شرکتها و بخش خصوصی ایرانی است که بهترین فعالیتها و خدمات را در کشورهای دوست ارایه دهند.

رئیس جمهور توسعه بندر چابهار را در ترانزیت کالا در منطقه بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: ایران میتواند امن ترین و بهترین مسیر ترانزیتی برای کالاهای تاجیکستان باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز منطقه در شرایطی خاص قرار داشته و با تروریسم و مداخلات خارجی مواجه است، اظهار داشت: امروز که تروریستها از عراق و سوریه خارج شده اند، جای نگرانی وجود دارد که بخواهند در منطقه آسیای میانه و قفقاز فعال شوند، از اینرو ایران و تاجیکستان میتوانند همکاریهای خود را در مسیر مبارزه با تروریسم نیز بیش از پیش گسترش دهند.

«سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران و تاجیکستان همواره دو کشور دوست و برادر بوده و در آینده نیز در مسیر توسعه و تعمیق دوستیها و برادریها حرکت خواهند کرد، گفت: توسعه روابط و همکاریهای تهران – دوشنبه بسیار حائز اهمیت است.

وزیر امور خارجه تاجیکستان با اشاره به ضرورت گسترش مناسبات و همکاریهای تجاری و اقتصادی دو کشور خواستار بهرهمندی تاجیکستان از مزیتهای بندرچابهار و توسعه همکاریها در بخش ترانزیت و استفاده از تجربیات شرکتها و متخصصان ایرانی در زمینه ارایه خدمات فنی – مهندسی بویژه در عرصه های نیرو، انرژی و امور زیر ساختی در این کشور شد.

مهرالدین با بیان اینکه سیاست مبارزه با تروریسم و افراطگرایی ایران در منطقه تأثیرات مثبت فراوانی به دنبال داشته است، افزود: معتقدیم وجود گروههای تروریستی برای ملتهای منطقه بسیار خطرناک است و از این رو همه باید در مسیر مبارزه با تروریسم با یکدیگر تلاش و همکاری کنیم.

وی توسعه روزافزون روابط با ایران را اراده دولت تاجیکستان خواند و با اشاره به دعوت رسمی رئیس جمهور این کشور از دکتر روحانی، ابراز امیدواری کرد که رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران سیکا که بزودی در شهر دوشنبه برگزار می شود، حضور داشته باشند.

دیدار وزیر خارجه تاجیکستان با ظریف

در خبری دیگر، وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان صبح روز گذشته با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتوگو کرد.

به گزارش ایسنا، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در این دیدار با اشاره به اهمیت سیاسی و راهبردی روابط دو کشور دوست، برادر، بر تقویت همکاری های دو کشور در زمینه های دوجانبه، منطقه ای و بینالمللی تاکید کردند.

گسترش و تعمیق روابط و همکاری های سیاسی، پارلمانی، گروههای دوستی، اقتصادی بویژه آب و انرژی، حمل و نقل، برگزاری مشورت های سیاسی و کنسولی، همکاری های فرهنگی دو جانبه و بین المللی از جمله در سازمان یونسکو و نیز مقابله با افراط گرایی و تروریسم از محورهای اصلی گفتوگوهای محمد جواد ظریف و سراج الدین مهرالدین در تهران بود.

آیت اله رییسی تشریح کرد؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه گفت: امروز دشمن به دنبال ناامیدکردن مردم است و ما باید این توطئه را با عمل و اقدام خود خنثی کنیم. هر کس مردم را ناامید کند، بداند که در جهت خواست دشمن قدم برداشته است.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی با قدردانی از حضور حماسی مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس، این حضور را متفاوت و و پرانگیزه توصیف کرد و با اشاره به توسعه استان خراسان جنوبی نسبت به گذشته، تصریح کرد: باید نسبت به کارهایی که انجام شده، خداوند متعال را شاکر باشیم و مسئولانی که این گامها را برداشتند، حتما نزد خدا ماجور هستند. رئیس قوه قضاییه با اشاره به ویژگی های مدیریت در نظام اسلامی، ادامه داد: امروز قویترین نظام کنترلی، خودکنترلی است؛ به نحوی که خود کارکنان، قانونمند عمل کنند و تخلف نکنند. نظام خودکنترلی به عنوان کارآمدترین نظام کنترلی در گرو اعتقاد به خداست و هرچه معنویت و اخلاق در یک سازمان بیشتر باشد، تخلف و نارسایی کمتر و کارآمدی بیشتر میشود. آیت الله رئیسی با تأکید بر ضرورت ترویج هرچه بیشتر معنویت و اخلاق اداری، عمومی و حرفهای در دستگاه ها اظهار کرد: خراسان جنوبی از پایینترین آمارهای جرم و جنایت برخوردار است که این امر به فرهنگ، دینمداری، اخلاق و معنویت مردم این استان بازمیگردد. رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم ضرورت حفظ کرامت کارکنان و ارباب رجوع تصریح کرد: انسان وقتی مردم را دوست داشته باشد، احساس خستگی از کار نمیکند و توقع تشکر هم ندارد چون محبت مردم خیلی مهم است و باید همه افتخارمان در زندگی این باشد که مشغول به خدمت هستیم. آیت الله رئیسی در ادامه با تاکید بر لزوم نظارت بر بخشهای مختلف، خاطرنشان کرد: در نگاه امام علی (ع) اصل بر اعتماد و کنترل است. هرگز نباید از کنترل نگران بود زیرا این امر برای افزایش اعتماد است. اعتماد نیز یک امر مقطعی نیست و نیاز به تداوم دارد. استمرار اعتماد در گرو کنترل و نظارت است و این نظارتها میتواند کارآمدی و سلامت یک مجموعه را تضمین کند.

رئیس قوه قضاییه درباره اجرای عدالت نیز گفت: در نظام اسلامی، امام عادل در راس نظام است اما این کافی نیست و در تمام لایههای حکومت باید از ملکه عدالت برخوردار باشند تا مردم طعم شیرین عدالت را بچشند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه همه ما در دستگاه های مختلف باید مجری فرمان مقام معظم رهبری باشیم و به فعلها و ترک فعلها توجه کنیم، اظهار کرد: گاهی خسارت برخی از ترک فعلها به نظام و کشور و مردم بیشتر از بسیاری از فعلهاست. رئیس قوه قضاییه افزود: برنامه ما در دستگاه قضایی این است که از هر فعل و اقدام مدیران که شجاعانه، مبتکرانه، خلاقانه، برای حفظ اقتصاد ملی، برای مقابله با تحریمها، برای کارآمدی دستگاه مربوطه خودشان، برای رونق تولید و برای جلوگیری از توقف یک کارگاه باشد، با همه وجود حمایت کنیم.

بررسی های تجارت نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: صنعت ساختمان به دلیل فراگیری و ارتباط آن با قریب 400 رشته و حرفه دیگر بیش از هر صنعت دیگری می تواند به تحریک و رشد اقتصاد کمک کند و فعالسازی این عرصه یک فرصت طلایی را برای همه عرصه های تولیدی و تجاری فراهم خواهد آورد. اما متاسفانه به این مهم کمتر توجه می شود و متولیان امر تمرکز و توجه چندانی به این حوزه ندارند. تنها طی یکی، دو هفته اخیر مجلس و دولت با برگزاری جلسات و تبادل آرا اعلام کرده اند که قصد دارند به طور جدی تری وارد عرصه ساخت و ساز شوند و نسبت به تولید پایدار و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا به هدف خود مبنی بر خانه دار شدن هرچه بیشتر مردم و رفع مشکل مسکن مبادرت ورزند.

  • تلاش برای افزایش تسهیلات مسکن

    در همین راستا رییس مجلس اخیرا خبر از افزایش تسهیلات مسکن داده است. به گزارش تجارت به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی پس از نشست اخیر خود با مسئولان مرتبط با حوزه مسکن با بیان اینکه موضوع مسکن از مسائلی است که اغلب مردم با آن درگیر هستند، گفت: جوانان و زوجین به مسکن نیاز جدی دارند و براساس برآورد مسئولان سالانه به میلیون مسکن نیاز داریم که بخشی از نیاز مربوط به روستاها است و بخشی شهرها است.

  • اهتمام ویژه وزارت راه به ساخت و ساز

    در خبری دیگر وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به مدیران كل راه و شهرسازی استانها دستور داد كه با اهتمام ویژه و با محوریت سازمان ملی زمین و مسكن حداكثر توان و تلاش خویش را برای احداث پروژههای آمادهسازی زمین، انبوهسازی و خدماتی با مشاركت بخش خصوصی به كار گیرند.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، محمد اسلامی در ابلاغ خود به مدیران كل راه و شهرسازی استانها تأكید كرد: در راستای تحقق اهداف دولت محترم و دستورات ریاست محترم جمهوری در بخش تولید مسكن، یكی از سیاستهای اصلی این وزارتخانه احداث پروژههای آمادهسازی زمین، انبوهسازی و خدماتی از طریق مشاركت با بخش خصوصی تعیین شده است.

  • افت ۳۶.۵ درصدی معاملات مسکن در تهران

    تعاملات دولت و مسکن برای ایجاد تحریک در بازار ساخت و ساز در شرایطی صورت می گیرد که خبر ها حاکی از افت شدید معاملات در حوزه مسکن خبر می دهد. روز گذشته بانک مرکزی خبر داد: تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ ، به ۱۲.۱ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۶.۵ درصد کاهش را نشان میدهد.

    بر اساس این خبر در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲۶.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۱۲.۰ درصد افزایش نشان میدهد.

  • بازار کساد مسکن در سال ۹۸

    پس از رونق نسبی خرید و فروش مسکن در اسفندماه سال گذشته، از ابتدای سال جاری اما بازار مسکن به طور کلی با رکود و کسادی مواجه بوده است. در گزارشی که به همین انگیزه ایسنا تهیه کرده است، مهمترین ویژگی این روزهای بازار مسکن شهر تهران، تردید فروشندگان و عدم توان متقاضیان است. با اینکه حضور خانه اولیها و کسانی که قصد تبدیل به احسن کردن آپارتمان خود را دارند از اواخر سال گذشته در بازار مسکن پررنگ شده، آمار گویای آن است که به علت عقبنشینی مالکان، معاملات در فروردین ماه ۳۲ درصد و از یکم تا ۲۱ اردیبهشت ماه نیز ۳۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است.

  • جمع بندی

    با توجه به آنچه که ذکر شد، به منظور رفع کسادی و رکود در بازار ساخت و ساز، دولت و مجلس می توانند از طریق اجرای تصمیمات و وعده های خود که در چارچوب بسته حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است به تولید پایدار مسکن و در ادامه به رونق حرفه های وابسته به آن و در نهایت به شکوفایی اقتصاد کشور در شرایط دشوار تحریم یاری برسانند در غیر این صورت و در صورت بسند کردن به حرف و وعده، به زودی موج جدیدی که در حمایت از مسکن به راه افتاده است فروکش خواهد کرد و بازار ساخت و ساز به خواب عمیق خود ادامه خواهد داد و یک بار دیگر فرصت استفاده از بازار مسکن به عنوان پیشران اقتصاد از دست خواهد رفت. در این راستا منصور غیبی کارشناس ارشد حوزه مسکن طی یادداشتی در فصل اقتصاد می نویسد: ... همانطور که در نقشهراه رکودزدایی از اقتصاد منعکس است، بخش مسکن به عنوان عامل پیشران و محرک سایر بخشهای اقتصادی معرفی شده است،... بخش مسکن نقش محرک رشد اقتصادی را دارد و هرگونه تحرک در آن زمینهساز رشد تولید و اشتغال در سایر بخشهای وابسته خواهد شد، ... از این رو، در صورتی که دولت بتواند مسکن را از یک کالای تجاری و سرمایهای خارج کرده و به عنوان یک کالای مصرفی به دست متقاضیان واقعی برساند، بازار سوداگری در این بخش از بین رفته و سرمایههای بخش خصوصی و حتی دولتی به جای خرید و احتکار ملک و مسکن به سوی تولید مولد و اشتغالزا سرریز میشود و به تبع آن فضای سوداگری در اقتصاد مسکن نیز بهشدت کاهش مییابد.

معاون وزیر صمت خبر داد؛

 

گروه صنعت و معدن: معاون وزیر صنعت گفت: فعلا برنامهای برای توزیع کوپنی کالا نداریم ولی آماده هستیم. به گزارش تجارت، عباس قبادی در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سوالی درباره کوپنی شدن عرضه کالاهای اساسی اظهار کرد: در حاضر فعلا برنامهای برای توزیع الکترونیکی و توزیع کوپنی اقلام اساسی نداریم.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت افزود: البته اگر کشور بجایی برسد که برای یک کالای خاص، توزیع کوپنی یا سهمیهای را عمل کنیم این آمادگی وجود دارد تا ظرف یک ماه، سهمیهبندی را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: ما در شرایط اقتصاد فعلی با توجه به اینکه نه کمبودی در کالاها داریم و هم اینکه در برخی کالاها خودکفا هستیم، توزیع کوپنی و سهمیهبندی را توصیه نمیکنیم.

  • درباره شکر از چند ماه قبل هشدار داده بودیم

    دبیر ستاد تنظیم بازار در ادامه در خصوص گرانی شکر در هفتههای گذشته نیز اظهار کرد: ما از چند ماه گذشته به دستگاههای متولی هشدارهای لازم را داده بودیم ولی دستگاههای مسئول اطمینان خاطر داده بودند که جای هیچ نگرانی وجود ندارد. قبادی افزود: البته سیل اخیر در جنوب باعث شد تا حتی شکرهای خام وارد شده و دپو شده در انبارها برای تصفیه و سفیدسازی، در انبار کارخانجات برای محافظت در برابر سیل، دپو شوند و کارخانجات برای جلوگیری از نفوذ آب، درهای انبارهایشان را ایزوگام کرده بودند که همین امر باعث تلاطم در بازار و کمبود شد. معاون بازرگانی داخلی خاطرنشان کرد: علیرغم همه تمهیدات انجام شده، باید بگویم که میتوانستیم موضوع شکر را بهتر مدیریت کنیم. وی با اشاره به توزیع شکر با قیمت مصوب در محلهای عرضه و حتی سوپرمارکتها گفت: هم اکنون یک میلیون تن شکر یا در انبارها، یا درحال حمل و یا درحال تخلیه هستند و با توجه به محصول چغندر بهاره، اوضاع بازار شکر در حال عادی شدن است.

  • چرا خرما گران شد؟

    قبادی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره گرانی خرما نیز گفت: با توجه به اینکه ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است ما نباید شاهد قیمتهای 15 تا 35 هزار تومانی خرما در بازار باشیم و سال گذشته ایران بیش از 300 هزار تن صادرات خرما را به نام خود ثبت کرد. دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: ما در ستاد تنظیم بازار با توجه به در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان، پیشنهاد توقف یک ماهه صادرات خرما را برای کنترل بازار داخلی داده بودیم ولی متاسفانه اعضای این ستاد موافقت نکردند و از همین رو مقرر شد تا با تعیین تعرفه صادراتی، صادرات خرما کنترل شود که متاسفانه تعیین تعرفه دیرتر از زمان مورد نظر انجام شد و همه این اتفاقات باعث بالا رفتن قیمت خرما در بازار شد. وی با اشاره به قیمتهای بالای صادرات خرما که حدود 50 هزار تومان است، گفت: وقتی قیمت صادرات خرما بالا باشد قطعا در داخل هم قیمتی که برای عرضه تعیین میشود، حدود قیمت صادراتی خواهد بود و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت خرما تا 35 هزار تومان بودیم.

  • قرار گرفتن بذر گیاهان تزئینی در گروه یک کالایی، منطقی نیست

    قبادی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره چرایی تخصیص ارز دولتی 4200 تومانی به واردات بذر گیاهان تزئینی در آخرین تغییر گروه کالایی اعلام شده اظهار کرد: تعیین گروه کالایی برخی اقلام در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و ارز دولتی برای برخی بذرها از جمله بذر کلزا و اقلام دیگر اختصاص یافته ولی تخصیص ارز دولتی به بذر گیاهان تزئینی، منطقی نیست و همین امروز ماجرای قرار گرفتن بذر گیاهان تزئینی در گروه یک کالایی را بررسی خواهم کرد.

  • با هزینههای فعلی، نمی توان گوشت ارزانتر تولید کرد

    دبیر ستاد تنظیم بازار در پاسخ به سوال دیگری درباره قیمت گوشت قرمز گفت: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم گوشت قرمز منجمد گوساله در بازار از 50 تا 60 هزار تومان در نوسان است و قیمت گوشت گرم گوساله بین 70 تا 95 هزار تومان؛ گوشت گرم گوسفندی نیز قیمتی بین 80 تا 120 هزار تومان در بازار دارد.

    وی گفت: ما گرانی را قبول داریم ولی معتقدیم با هزینههای فعلی تولید دام، نمیتوان گوشت را با قیمت ارزانتر تولید کرد.

    قبادی ادامه داد: ما معتقدیم اگر دامداری، دام زندهاش را با قیمت زیر 40 تا 45 هزار تومان بفروشد، یعنی فروش این دام توجیه اقتصادی نداشته است؛ خب در چنین شرایطی طبیعی است که قیمت گوشتی که به دست مصرف کننده میرسد در حدود 80 تا بیش از 100 هزار تومان بسته به نوع گوشت (ران، سردست یا شقه) خواهد رسید. وی درباره چرایی حذف ارز 4200 تومانی از واردات گوشت گفت: ما باید قبول کنیم در شرایط سخت جنگ اقتصادی قرار داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

گروه راه و مسکن: سعید رسولی مدیرعامل شرکت راهآهن از تخصیص دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی یک هزار دستگاه واگن مسافری، باری و لکوموتیو با استفاده از تولید کنندگان داخلی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان ریلی در سال رونق تولید، بیان کرد: اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی برای نوسازی ناوگان ریلی اختصاص یافت.

وی افزود: این اعتبار برای نوسازی یک هزار دستگاه لکوموتیو، قطارهای خود کشش و واگن های مسافری و باری توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه با مساعدت سازمان برنامه و بودجه و پیگیری شرکت راه آهن، این اعتبار ابلاغ شده است، گفت: هفته گذشته نیز اولین اعتبار تفاهم نامه مذکور به شرکت راه آهن تخصیص یافت.

مدیرعامل راه آهن اظهار داشت: پس از تخصیص اعتبار، جلسات مستمر و متعددی با واگن سازان داخلی برگزار شده تا با تزریق منابع یاد شده، تولید کنندگان صنایع ریلی به تدریج برای نوسازی ناوگان در کشور کار خود را آغاز کنند.

رسولی اظهار داشت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامگذاری شده است، همه تلاش ما در شرکت راه آهن این است که برای نوسازی ناوگان ریلی کشور از ظرفیتهای تولید کنندگان صنایع ریلی داخلی به خوبی استفاده شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان این که در سال رونق تولید، ارتقا بهره وری و کاهش وابستگی صنعت حمل و نقل ریلی به خارج، از اولویتهای شرکت راه آهن در سال ۹۸ است، گفت: در این راستا خودکفایی و خود اتکایی به تولید کنندگان داخلی در یک فضای رقابتی سالم، از سیاستهای راه آهن در سال جاری است.

وی تاکید کرد: هم اکنون ظرفیتهای خوبی در صنعت حمل و نقل ریلی کشور برای کاهش وابستگی وجود دارد و تاکید بر اقتصادی بودن تولید، رونق کسب و کار و اشتغالزایی در صنایع ریلی با استفاده از جوانان متخصص و متعهد در دستور کار راه آهن قرار گرفته است.

  • اجرای خارج از اولویت برخی از پروژههای ریلی با فشار و لابی

    از سوی دیگر، رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه متاسفانه برای اجرای برخی از پروژهها از جمله برخی پروژههای ریلی خارج از اولویتبندی و تحت تاثیر برخی از فشارها و لابیها از منابع عمومی استفاده میشود، گفت: برخی از شرکتهای خارجی در قراردادها هزینه اجرای پروژهها را چند برابر حساب میکنند یا اینکه از اجناس بنجل خود برای اجرای پروژههای عمرانی و ریلی در ایران استفاده میکنند.

    محمدرضا رضایی در گفتوگو با ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان اظهار داشت: اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان متوقف نشده است و مشکلات سرمایهگذار چینی باعث شده تا سرعت اجرای این پروژه در مقطعی کند شود. وی تاکید کرد: موضوع مهم در پروژهها با توجه به اینکه اجرای آنها نیاز به اعتبارات کلانی دارد، بحث اولویتبندی پروژهها است. رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در حال حاضر برخی از پروژههای ریلی با هزینههای بسیار سنگین در حال انجام است برای مثال اجرای یک مسیر ریلی 100 هزار میلیارد تومان -یعنی دو برابر بودجه عمرانی کشور- هزینه میبرد تا فقط مسیر مسافری یک خط 1.5 الی 2 ساعت کاهش پیدا کند. به طور قطع اجرای این پروژهها نباید در اولویت باشند.

    رضایی با تاکید بر اینکه در این شرایط سخت اقتصادی پروژههای عمرانی باید اولویت بندی شوند، گفت: باید حداکثر تدبیر و مدیریت برای استفاده بهینه از منابع را داشته باشیم. متاسفانه برای اجرای برخی از پروژهها از جمله برخی پروژههای ریلی خارج از اولویتبندی و تحت تاثیر برخی از فشارها و لابیها از منابع عمومی استفاده میشود.

    وی با بیان اینکه در اجرای پروژههای ریلی میتوان به استفاده از منابع و فاینانسهای خارجی امیدوار بود، افزود: اما باید در نظر داشته باشیم که برخی از شرکتهای خارجی در قراردادها هزینه اجرای پروژهها را چند برابر حساب میکنند یا اینکه از اجناس بنجل خود برای اجرای پروژههای عمرانی و ریلی در ایران استفاده میکنند.

  • ساخت ۴۵ درصد قطعات صنعت ریلی در داخل

    در خبری دیگر، چند روز پیش و در حاشیه جلسه هماهنگی برگزاری نمایشگاه راه آهن، رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ایران ریلی گفت: با استفاده از توان داخلی توانستهایم، تاکنون ۴۵ درصد قطعات مورد نیاز شبکه ریلی را در داخل تولید کنیم و ۱۰ الی ۱۵ سال آینده، همه قطعات ریلی در داخل ساخته خواهد شد. به گزارش فارس، سیدابوالفضل بهرهدارافزود: چنانچه تکنولوژی و ظرفیت فنی ساخت قطعات ریلی را داشته باشیم و بتوانیم این عوامل را با شرایط کشور بومیسازی کنیم، دستیابی به توان ساخت همه قطعات مورد نیاز شبکه ریلی دور از ذهن نیست. وی با اشاره به اظهارات رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران مبنی بر ساخت همه قطعات مورد نیاز شبکه ریلی در چهار سال آینده در داخل کشور، توضیح داد: ساخت قطعات بستگی به هماهنگی میان تکنولوژی روز دنیا و ایجاد ظرفیت فنی آن در داخل کشور از یک سو و برقراری ارتباط میان این توانمندیها با توان مهندسان داخلی کشور دارد. این فعال صنعت حمل و نقل ریلی درباره نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی گفت: برگزاری این نمایشگاهها باهدف حفظ تولیدکننده، مصرفکننده و ایجاد بازار برای توسعه فنآوریهای جدی، میتواند نقش مؤثری در رونق صنعت ریلی داشته باشد.

رهبر انقلاب شهادت مظلومانه

امام جمعه کازرون را تسلیت گفتند

حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی شهادت مظلومانه امام جمعه فعال و موفق کازرون حجت الاسلام حاج شیخ محمد خرسند را تبریک و تسلیت گفتند.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت مظلومانه امامجمعه فعال و موفق کازرون جناب حجةالاسلام آقای حاج شیخ محمّد خرسند رضواناللهعلیه را به عموم مردم مؤمن و انقلابی کازرون بویژه ارادتمندان و مستفیدان از آن عالم بزرگوار و بالأخص خانواده گرامی و بازماندگان ایشان تبریک و تسلیت عرض می کنم.

ایشان در شب قدر و پس از ساعاتی توسّل و تضرع به لقاءالله پیوست و این نشانه پاداش بزرگ الهی به آن روحانی با اخلاص و پر تلاش است انشاءالله.

از خداوند متعال علو درجات و حشر با اولیائش را برای ایشان مسألت می کنم.

سیّدعلی خامنهای

۱۱ خرداد ۱۳۹۸

واکنش کدخدایی به محاکمه بوریس جانسون

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به محاکمه وزیر امور خارجه انگلیس به دلیل وعدههای دروغ در تبلیغات انتخاباتی گفت: این موضوع در قوانین انتخاباتی ما در نظر گرفته نشده است.

به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه توئیتر خود نوشت: «بوریس جانسون به دلیل دروغگویی در تبلیغات انتخاباتی به دادگاه فراخوانده شده است. موضوعی که در قوانین انتخاباتی ایران در نظر گرفته نشده است و راه فریب مردم را باز گذاشته است.»

تهران اهل منطق و عمل است، نه نمایش

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بینالملل برگزاری اجلاسهای فرمایشی از سوی حکام عربستان را در راستای مقابله سیاسی با جمهوری اسلامی ایران دانست.

به گزارش تجارت، حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بینالملل با اشاره به اجلاس فرمایشی اتحادیه عرب و بیانیه برخی سران کشورهای عربی علیه ایران در صفحه توئیترش نوشت: «حکام عربستان به جای پرداختن به آزادی ‎ قدس و حمایت از فلسطین، اجلاس فرمایشی اتحادیه عرب، OIC و PGCC را برای مقابله سیاسی با جمهوری اسلامی یران به راه انداختهاند. تهران اهل منطق و عمل است و نه نمایش. ایران و متحدین، مقتدرانه تروریسم تکفیری- ‎ وهابی-صهیونیستی را در منطقه شکستند.»

قطع تامین مالی یک حساب توئیتری برانداز

سفیر کشورمان در انگلیس از قطع تامین مالی یک حساب توئیتری برانداز نظام ایران از سوی وزارت خارجه آمریکا تحت فشار افکار عمومی خبر داد. به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، حمید بعیدینژاد در حساب توئیتر خود نوشت: وزارت خارجه آمریکا تحت فشار افکار عمومی تأمین مالی یکحساب توئیتری برانداز نظام ایران راقطع کرد. وی افزود: این حساب توئیتری نویسندگان منتقد تحریم آمریکا بعنوان نقض حقوق بشر را مرتب مورد حمله قرار میداد. آمریکا با این اقدام خود وجود پروژه ی تأمین مالی حسابهای توئیتری برانداز را نیز افشا نمود.

حمایت از قدس و فلسطینتنها جرم ایران است

معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه اگر حمایتهای ایران نبود سوریه نمیتوانست چنین صفحات درخشانی از مقاومت را به ثبت برساند گفت: تنها جرم ایران در حق برخی کشورهای عربی و اسلامی حمایت از قدس و مساله فلسطین است.

به گزارش ایسنا، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در حاشیه مراسمی که سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به مناسبت روز جهانی قدس برگزار کرده بود در گفت وگو با پایگاه خبری العهد لبنان گفت: روز قدس نیاز به توضیح و معرفی ندارد؛ روزی که امام خمینی (ره) آن را بنیان نهاد و امروز در تمام دنیا آن را برگزار میکنند، روزی که در آن مردم به یاری مستضعفین جهان میشتابند. وی افزود: این روز محرکی برای حافظهها به منظور یاری قدس و آزادی آن خواهد ماند. میلیونها نفر در این روز به میدانها و مساجد میروند تا حمایت خود از مساله فلسطین را اعلام کنند.

شماره دادن عربستان و امارات به ایران تقلیدی از رفتار آمریکاییها است

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس معتقد است شروطی که عربستان و امارات برای گفت و گو با ایران تعیین کردهاند، نافی حقوق حقه جمهوری اسلامی است. پروانه مافی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت، در واکنش به 6 شرط عربستان و امارات برای ایران جهت آغاز گفتگو گفت: بحث مذاکره بحث قابل تأملی است که نباید بی گدار به آب زد و اگر قرار باشد شروط و نتیجه آن یک طرفه و به نفع دشمنان باشد نباید ورود کنیم چون خیری برای ما ندارد و مطلوب آزادی خواهان دنیا نیست. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه رفتارهای عربستان و امارات را کپی برداری از رفتار آمریکا دانست و افزود: حتی امکان سفارشی بودن این اقدامات وجود دارد که طبق دستور آمریکا باشد و قصد دارند مواضعی که جمهوری اسلامی تا کنون حفظ کرده تحت فشار قرار دهند.