ایجاد ارز منطقهای بر پایه طلا

ماهاتیر محمد سیاستمدار کارکشته مالزی پیشنهاد ایجاد یک ارز مشترک را داده است. به گزارش ایلنا به نقل از چنل نیوز آسیا، «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی پیشنهاد ایجاد یک ارز منطقهای بر پایه طلا مطابق رژیم کنونی ارزی را داده است که جایگزین ارز رایج فعلی باشد. وی در کنفرانس اقتصادی «چشمانداز اقتصادی شرق آسیا» اظهار کرد که یک ارز مبتنی بر طلا میتواند ثبات بیشتری را دارا باشد. وی ادامه داد: «ایجاد یک ارز مشترک مبتنی بر طلا در شرق آسیا میتواند میتواند به توسعه واردات و صادرات در این منطقه بینجامد. همینطور در صورت ایجاد این ارز خودمان میدانیم که چقدر به هم بدهکاریم و چقدر به واسطه تجارت از هم طلب داریم.»

 

بانک ایران و ترکیه کارکرد تجاری ندارد

یک اقتصاددان اظهار داشت: به نظرم بانک مشترک مورد نظر بین ایران و ترکیه به شکل اینستکس است، حالا نام آن بانک یا شرکت باشد کارکرد مبادلات تهاتری را خواهد داشت و عملا کارکردهای بانک تجاری را نخواهد داشت.

جمشید عدالتیان در گفتوگو با ایلنا افزود: البته ما پیش از انقلاب دارای چندین بانک مشترک از جمله ایران و ژاپن بودیم و در حال حاضر هم دارای بانک مشترک با ونزوئلا هستیم که آن نیز کارکرد خاصی ندارد. وی ادامه داد: به نظرم بانک مشترک مورد نظر بین ایران و ترکیه به شکل اینستکس است، حالا نام آن بانک یا شرکت باشد کارکرد مبادلات تهاتری را خواهد داشت و عملا کارکردهای بانک تجاری را ندارد.

 

ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی عامل فساد شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید ارز دولتی باعث رانت و فساد در کشور شده که در نهایت شاهد واردات کالاهای غیر ضرور به کشور هستیم.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به واردات 77 هزار دلاری مانکن خیاطی با ارز دولتی در سال 97، گفت: از ابتدا با تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی مخالف بودم چرا که این سیاست عامل ایجاد فساد و رانت در فضای اقتصادی کشور می شود.

ایمن آبادی تاکید کرد: به هر حال این اتفاق رخ داده است و اکنون دولت باید نسبت به تخصیص ارز دولتی و کالاهایی که با این ارز وارد کشور شده است شفاف سازی کند.

خوراکی های رکورددار گرانی و ارزانی در بازار

مرکز آمار اعلام کرد: در اردیبهشت امسال بیشترین افزایش قیمت در میان اقلام خوراکی مناطق شهری به قند با 25.6 درصد، شکر با ٢٥.٠ درصد و «برنج ایرانی درجه یک» با ١٨.٥ درصد تعلق داشته و پیاز با ٣٣.٤ درصد، خیار با ١٨.١ درصد و مرغ ماشینی با ١٧.٨ درصد از بیشترین کاهش قیمت ماهانه برخوردار بوده است.

بیشترین افزایش قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت ١٣٩٧) مربوط به «پیاز» با ۳۰۶ درصد افزایش، «رب گوجه فرنگی» با ٢٤٦.٦ درصد افزایش، «سیب زمینی» با ٢٤١.٣ درصد افزایش، «گوجه فرنگی» با ١٨٦.٨ درصد افزایش و «سیب درختی زرد» با ١٤٢.٧ درصد افزایش است.

بر اساس نتایج به دست آمده در اردیبهشت ماه ١٣٩٨، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته (فروردین ۹۸)، مربوط به قند با ٢٥, ٦ درصد افزایش، شکر با ٢٥.٠ درصد افزایش و «برنج ایرانی درجه یک» با ١٨.٥ درصد افزایش بوده است.

صندوق بین المللی پول از وضعیت

فساد مالی در جهان گزارش داد

پایگاه خبری صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت فساد مالی در کشورهای مختلف و تاثیرات مخرب آن پرداخته است که براساس آن نپرداختن مالیات با فساد رابطه مستقیم دارد. بر اساس این گزارش، فساد مالی خسارات شدیدی را در کشورهای مختلف ایجاد کرده و سبب شده درآمد حاصل از پرداخت مالیات به جای آنکه صرف ساخت مدارس، جاده ها و بیمارستانها شود، توسط افرادی خاص چیاول می شود. این گزارش می افزاید، چنانچه اقداماتی برای مبارزه با فساد مالی صورت گیرد، دولتها بهتر می توانند به شهروندان خود خدمت کنند. صندوق بین المللی پول معتقد است، هیچ کشوری در برابر فساد مالی ایمن نیست.

نتایج تحقیقات صورت گرفته در ۱۸۰ کشور توسط مرکز تحقیقاتی فیسکال مانیتور ( مرکز ناظر بر نهادهای مالی ) نشان می دهد، کشورهایی که فساد مالی بیشتری دارند، مردم مالیات کمتری در آنجا پرداخت می کنند، زیرا افراد در چنین کشورهایی با پرداخت رشوه از پرداخت مالیات طفره می روند و از سوی دیگر، زمانیکه مردم این کشورها متوجه می شوند دولت آنها فاسد است، به طرق مختلف از پرداخت مالیات طفره می روند

بررسی های تجارت نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: صنعت ساختمان به دلیل فراگیری و ارتباط آن با قریب 400 رشته و حرفه دیگر بیش از هر صنعت دیگری می تواند به تحریک و رشد اقتصاد کمک کند و فعالسازی این عرصه یک فرصت طلایی را برای همه عرصه های تولیدی و تجاری فراهم خواهد آورد. اما متاسفانه به این مهم کمتر توجه می شود و متولیان امر تمرکز و توجه چندانی به این حوزه ندارند. تنها طی یکی، دو هفته اخیر مجلس و دولت با برگزاری جلسات و تبادل آرا اعلام کرده اند که قصد دارند به طور جدی تری وارد عرصه ساخت و ساز شوند و نسبت به تولید پایدار و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا به هدف خود مبنی بر خانه دار شدن هرچه بیشتر مردم و رفع مشکل مسکن مبادرت ورزند.

  • تلاش برای افزایش تسهیلات مسکن

    در همین راستا رییس مجلس اخیرا خبر از افزایش تسهیلات مسکن داده است. به گزارش تجارت به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی پس از نشست اخیر خود با مسئولان مرتبط با حوزه مسکن با بیان اینکه موضوع مسکن از مسائلی است که اغلب مردم با آن درگیر هستند، گفت: جوانان و زوجین به مسکن نیاز جدی دارند و براساس برآورد مسئولان سالانه به میلیون مسکن نیاز داریم که بخشی از نیاز مربوط به روستاها است و بخشی شهرها است.

  • اهتمام ویژه وزارت راه به ساخت و ساز

    در خبری دیگر وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به مدیران كل راه و شهرسازی استانها دستور داد كه با اهتمام ویژه و با محوریت سازمان ملی زمین و مسكن حداكثر توان و تلاش خویش را برای احداث پروژههای آمادهسازی زمین، انبوهسازی و خدماتی با مشاركت بخش خصوصی به كار گیرند.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، محمد اسلامی در ابلاغ خود به مدیران كل راه و شهرسازی استانها تأكید كرد: در راستای تحقق اهداف دولت محترم و دستورات ریاست محترم جمهوری در بخش تولید مسكن، یكی از سیاستهای اصلی این وزارتخانه احداث پروژههای آمادهسازی زمین، انبوهسازی و خدماتی از طریق مشاركت با بخش خصوصی تعیین شده است.

  • افت ۳۶.۵ درصدی معاملات مسکن در تهران

    تعاملات دولت و مسکن برای ایجاد تحریک در بازار ساخت و ساز در شرایطی صورت می گیرد که خبر ها حاکی از افت شدید معاملات در حوزه مسکن خبر می دهد. روز گذشته بانک مرکزی خبر داد: تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ ، به ۱۲.۱ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۶.۵ درصد کاهش را نشان میدهد.

    بر اساس این خبر در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲۶.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۱۲.۰ درصد افزایش نشان میدهد.

  • بازار کساد مسکن در سال ۹۸

    پس از رونق نسبی خرید و فروش مسکن در اسفندماه سال گذشته، از ابتدای سال جاری اما بازار مسکن به طور کلی با رکود و کسادی مواجه بوده است. در گزارشی که به همین انگیزه ایسنا تهیه کرده است، مهمترین ویژگی این روزهای بازار مسکن شهر تهران، تردید فروشندگان و عدم توان متقاضیان است. با اینکه حضور خانه اولیها و کسانی که قصد تبدیل به احسن کردن آپارتمان خود را دارند از اواخر سال گذشته در بازار مسکن پررنگ شده، آمار گویای آن است که به علت عقبنشینی مالکان، معاملات در فروردین ماه ۳۲ درصد و از یکم تا ۲۱ اردیبهشت ماه نیز ۳۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است.

  • جمع بندی

    با توجه به آنچه که ذکر شد، به منظور رفع کسادی و رکود در بازار ساخت و ساز، دولت و مجلس می توانند از طریق اجرای تصمیمات و وعده های خود که در چارچوب بسته حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است به تولید پایدار مسکن و در ادامه به رونق حرفه های وابسته به آن و در نهایت به شکوفایی اقتصاد کشور در شرایط دشوار تحریم یاری برسانند در غیر این صورت و در صورت بسند کردن به حرف و وعده، به زودی موج جدیدی که در حمایت از مسکن به راه افتاده است فروکش خواهد کرد و بازار ساخت و ساز به خواب عمیق خود ادامه خواهد داد و یک بار دیگر فرصت استفاده از بازار مسکن به عنوان پیشران اقتصاد از دست خواهد رفت. در این راستا منصور غیبی کارشناس ارشد حوزه مسکن طی یادداشتی در فصل اقتصاد می نویسد: ... همانطور که در نقشهراه رکودزدایی از اقتصاد منعکس است، بخش مسکن به عنوان عامل پیشران و محرک سایر بخشهای اقتصادی معرفی شده است،... بخش مسکن نقش محرک رشد اقتصادی را دارد و هرگونه تحرک در آن زمینهساز رشد تولید و اشتغال در سایر بخشهای وابسته خواهد شد، ... از این رو، در صورتی که دولت بتواند مسکن را از یک کالای تجاری و سرمایهای خارج کرده و به عنوان یک کالای مصرفی به دست متقاضیان واقعی برساند، بازار سوداگری در این بخش از بین رفته و سرمایههای بخش خصوصی و حتی دولتی به جای خرید و احتکار ملک و مسکن به سوی تولید مولد و اشتغالزا سرریز میشود و به تبع آن فضای سوداگری در اقتصاد مسکن نیز بهشدت کاهش مییابد.

سیدتقی کبیری عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: باید بازارهای مطمئنی در کشور وجود داشته باشد تا نقدینگی را به سمت خود هدایت کند و بورس باید روند فعلی جذب سرمایه ها را ادامه دهد.به گزارش خانه ملت، وی با اشاره به روند صعودی شاخص های بورس، گفت: با توجه به وضعیت نقدینگی موجود در جامعه و این موضوع که بازارهای کاذب پس از جذب این نقدینگی اشباع شده اند مردم بهترین بازار را برای سرمایه گذاری منابع نقدی خود بازار سرمایه میدانند.وی با بیان اینکه بورس و بازار سرمایه مطمئن ترین بازار در حوزه پولی برای سرمایهگذاری است، افزود: پس از نوساناتی که در بازار ارز اتفاق افتاد بازار سرمایه توانسته اعتماد و اطمینان را در بین مشتریان خود برای سرمایه گذاری ایجاد کند.وی ادامه داد: بازار بورس با ادامه روند کنونی میتواند به جذب سرمایه تداوم ببخشد و به رکوردشکنی خود ادامه دهد.

علی بیگ زاده مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام پیگیری مصوبه مشوق مالیاتی ناشران در سال جاری، از هدفمند شدن آن خبر داد.به گزارش سنا، ، وی با بیان مطلب فوق افزود: ریل گذاری برای تغییر رفتار مدیران از نگاه صرف به بانکها برای تامین مالی، به نگرش مبتنی بر سبد متنوع منابع تامین مالی، نیاز به فرهنگ سازی دارد و مدیران باید در کنار تامین مالی از سیستم بانکی، تامین مالی از محل اوراق مالی اسلامی و افزایش سرمایه را هم در برنامه بنگاه های خود لحاظ کنند.همچنین مدیر بازار اولیه نقش مشوق های مالیاتی دولت در گرایش شرکت ها به افزایش سرمایه را بسیار مهم دانست و مصوبه سال گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص مشوق مالیاتی سود تقسیم نشده را سبب ساز افزایش سرمایه بی سابقه ناشران از محل سود انباشته در سال ۹۷ و ماندگاری بیشتر منابع شرکت ها و کمک به رونق تولید دانست.

با ریزش 2089 واحدی شاخص کل بورس تهران رقم خورد؛

 

گروه بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه 11 خرداد ماه، با ریزش ۲۰۸۹ واحد به رقم ۲۲۲ هزار و ۳۸۷ واحد رسید.

به گزارش فارس، براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه با ریزش 2089 واحد به رقم 22 هزار و 387 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هموزن نیز با 132 واحد کاهش به رقم 51 هزار و 131 واحد رسید. ارزش روز بازار به بیش از 847 هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین معاملهگران بورس اوراق بهادار تهران بیش از 5.3 میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب 322 هزار نوبت معامله و به ارزش 1310 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

دیروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 596 واحد افت کرده و به رقم 63 هزار و 456 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن با افت 91 واحدی به رقم 35 هزار و 302 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افت 821 واحد به رقم 251 هزار و 361 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افت 1947 واحد به رقم 165 هزار و 738 واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس شامل معاملات بلوکی با کاهش 2264 واحد به رقم 433 هزار و 799 واحد رسید.

عمده نمادهای بورسی دچار افت شده و در کاهش شاخص کل بورس اثرگذار بودند که از مهمترین این نمادها میتوان به فولاد، فملی، کگل، تاپیکو، رمپنا، شبریز، پارسان اشاره کرد.

نمادهای پربیننده مربوط به شرکتهای بانک، خودرو، فولاد و سیمان بوده است. نمادهای پربیننده شامل وتجارت مربوط به بانک ت جارت با قیمت پایانی 431 ریال، خساپا مربوط به سایپا با ارزش هر سهم 1475 ریال، وبملت مربوط به بانک ملت با قیمت نهایی هر سهم 3600 ریال، خودرو مربوط به ایران خودرو با قیمت نهایی 4667 ریال، فولاد مربوط به فولاد مبارکه اصفهان با قیمت نهایی هر سهم 4390 ریال،ستران مربوط به سیمان تهران با قیمت نهایی هر سهم 10 هزار و 10 ریال، فملی مربوط به ملی مس ایران با قیمت نهایی هر سهم 4033 ریال از نمادهای پربیننده بودند.

همچنین روز شنبه 11خردادماه، در فرابورس ایران نیز شاخص کل کاهشی بوده و با 14 واحد ریزش به رقم 2785 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 156 هزار میلیارد تومان رسید. معاملهگران فرابورس بیش از 1.3 میلیارد سهام و حق تقدم در قالب 191 هزار نوبت معامله و به ارزش 755 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای کگهر، دماوند در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده و نمادهای مارون،زاگرس، ذوب،هرمز، میدکو در شاخص کاهش فرابورس موثر بودند.

نمادهای پربیننده فرابورسی مربوط به شرکتهاب ذوب آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایهگذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، پتروشیمی زاگراس و ریلپرداز سیر بودهاند.

همچنین با پیام ناظر بازار نمادهای کنور مربوط به توسعه معدنی و صنعتی صبانور، نماد غپینو مربوط به صنعتی پارس مینو، غشهد مربوط به شهدایران به خاطر برگزاری مجمع عمومی سالانه متوقف شدند. همچنین نماد دعبیدح مربوط به حق تقدم شرکت داروسازی دکتر عبیدی بازگشایی شد. نماد قنیشا مربوط به شرکت قند نیشابور نیز پس از برگزاری مجمع بازگشایی شد، نماد دلقما مربوط به داروی لقمان نیز متوقف شد همچنین عدم بازگشایی نماد معاملاتی قثابت مربوط به کارخانههای ثابت خراسان مشمول عدم بازگشایی شد .

همچنین با پیام ناظر بازار نمادهای سخزر، رتکو، بازرسی فنی و کنترل خردگی تکین، سخزرح مربوط به حق تقدم شرکت سیمان خزر و حق تقدم تکین کو نیز بازگشایی شدند. همچنین نماد حفارس یک مربوط به حمل و نقل بینالمللی خلیج فارس مشمول ادامه توقف نماد به علت عدم رعایت ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت شد. نماد ولغدر یک مربوط به شرکت لیزینگ خودرو غدیر نیز متوقف شد و نماد حفارس یک متوقف شد.

سرمقاله

کوروش شرفشاهی

روزنامه نگار

مدتهاست که فساد در قالبهای گوناگون گریبانگیر کشور شده و هر از چند گاهی دادگاههای کشور را به خود مشغول می کند اما آنچه که از همه چیز بیشتر روح و روان جامعه را آزار می دهد، رد پای آقازاده ها در رانت و فساد است. اما اکنون دایره سواستفاده از آقازاده ها...فراتر رفته و علاوه بر بستگان نسبی، بستگان سببی نیز به خیل دست اندازان به بیت المال افزوده شده اند. هنوز از درد فساد فلان پسر یا دختر یا برادر و خواهر مسوولان خلاص نشده ایم که داماد، عروس یا وابسته درجه چندم نیز در خیل فرصت طلبان مفسد عرصه را بر کشور تنگ کرده اند به نوعی که اکنون داماد دو وزیر در بازداشت به سر می برند و برخی دیگر نیز به واسطه وابستگی درجه چندم به آقایان، دست اندازی به بیت المال داشته یا سواستفاده هایی کرده اند. اما سوال اینجاست که چرا این افراد تا بدین اندازه توانسته اند در عرصه های اقتصادی کشور جولان بدهند و از آشفته بازار اقتصادی موجود نهایت سواستفاده را داشته باشند. بی شک نبود نظارت دلیل اصلی این فسادهاست و نمی توان نقش مسوولان را در این فسادها منکر شد. سوال اینجاست که یک وزیر یا به عبارت بهتر یک آقا تا چه اندازه در فساد داماد یا بستگانش نقش دارد. مساله اصلی تفکر "از کجا آورده ای" است. وقتی وزیری متوجه می شود که دامادش خودرو دو میلیارد تومانی خریده یا موتور 300 میلیون تومانی را سوار می شود یا از یک آپارتمان به یک ویلای دهها میلیارد تومانی در بالای شهر نقل مکان می کند، آیا نباید در وهله اول از خودش سوال کند که این داماد من از کجا آورده است؟ و مهمتر اینکه دامادش را به اندازه ای مورد بازخواست قرار دهد تا مطمعن شود که از عناوین سببی سواستفاده نشده است؟ اگر داماد یک وزیر معتاد شود، بیماری صعب العلاجی بگیرد، ورشکست شود یا به هر دلیلی زندگی عادی اش مختل شود، آیا آقای وزیر سکوت می کند؟ چه دلیلی دارد که وقتی دامادش یک شبه ره چند ساله را می پیماید، او را مورد بازخواست قرار نمی دهد؟ به راستی مگر یک وزیر در جریان تمام شرایط کشور نیست؟ به ویژه آنکه یک وزیر در وزارتخانه ای مشغول بکار باشد که با اقشار آسیب پذیر ارتباط مستقیم داشته باشد؟ به عنوان مثال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با کارگران، بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، معلولان و اقشار ضعیف جامعه در ارتباط است و هر از چند گاهی با تجمع و اعتراض های دسته جمعی آنان رو به رو می شود، آیا نمی داند خرید ماشین دو میلیارد تومانی ، خانه آنچنانی و کسب درآمدهای میلیاردی به این سادگی ها امکان ندارد؟ چرا قبل از آنکه دستگاه قضا آقازاده ها و دامادها را به پای میز محاکمه بکشد، پدرها و پدرزن ها آنان را بازخواست نمی کنند؟ بی شک اگر آقازاده ها، دامادها و بستگان نسبی و سببی که راهی زندان می شوند اگر یک مورد هم بازخواست شده بودند، امروز چنین وضعیتی نداشند. اگر امروز یکی از بستگان نسبی و سببی مسوولی در زندان است و آبروی خودش و دیگر اعضای خانواده اش را می برد، اگر نگوییم به دلیل حمایت ها بوده بی شک در نتجیه برخورد نکردن بستگان با این رویه فساد بوده است. بی شک نمی توانیم درست بودن احادیث و روایات در مورد لقمه های حرام منکر شویم. در این صورت چه اتفاقی در سفرهای آقایان افتاده که آقازاده ها بدین اندازه فاسد شده اند و نگران کننده تر اینکه فرزندان این آقازاده ها که لقمه هایی بدین اندازه فاسد را خورده اند در آینده چه خواهند شد؟