آماده ترانزیت برق تاجیکستان هستیم

رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: حدود ۱۵ درصد ظرفیت کل نیروگاههای برقابی دنیا در تاجیکستان واقع شده است، از این رو ایران آمادگی دارد تا مسیر ترانزیت انرژی را در اختیار تاجیکستان قرار دهد.به گزارش وزارت نیرو، وی در دیدار با سراجالدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان بر ضرورت توسعه روابط میان ایران و تاجیکستان تاکید کرد و گفت: روابط دو کشور دارای ارتباطی راهبردی است و توسعه، ترقی، آسایش و آرامش هر دو کشور به یکدیگر وابسته است.وزیر نیرو گفت: حدود ۱۵ درصد ظرفیت کل نیروگاههای برقابی دنیا در تاجیکستان واقع شده است اگر این ظرفیت عملیاتی شود مطمئناً نقش مهمی در توسعه منطقه خواهد داشت.

 

4/44 میلیارد مترمکعب حجم ورودی به خوزستان

داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامهریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، از 44 میلیارد و 430 میلیون متر مکعب حجم ورودی به حوضههای آبریز استان در سال آبی 98-97 خبر داد و گفت: میزان ورودی به حوضههای آبریز استان نسبت به سال گذشته، از افزایش 35.2 میلیارد مترمکعبی آب حکایت دارد.به گزارش وزارت نیرو، وی افزود: در حالحاضر سدهای خوزستان آماده تامین مصارف کشتهای تابستان، حقابههای محیط زیستی، آب شرب با کیفیت و کمک به چرخه تولید انرژی کشور است.به گفته وی، میزان ورودی آب از ابتدای سال جاری تاکنون ، به ترتیب 12.8 و 12.7 میلیارد مترمکعب بوده است.

 

اولویتهای وزارت نفت برای سال 98 اعلام شد

بیژن زنگنه وزیر نفت، اولویت چهار شرکت اصلی و معاونت امور مهندسی این وزارتخانه را برای اجرا ابلاغ کرد.به گزارش صدا وسیما؛ در متن ابلاغیه بیژن زنگنه آمده است: عطف به تصویب ستاد محترم فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ابلاغیه معاون اول رئیسجمهوری اولویت برنامهها و پروژههای شرکتهای تابعه وزارت نفت درسال ۹۸ اعلام میشود. در این ابلاغیه تکمیل ظرفیت و راهاندازی فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی، افزایش ظرفیت تولید نفتخام میدانهای مشترک غرب کارون واحداث خط لوله گوره - جاسک و پایانه صادراتی نفت خام در بندر جاسک به عنوان پروژههای اولویت دار شرکت ملی نفت ایران اعلام شده است.

عرضه ۲ میلیون بشکه میعانات گازی

در بورس انرژی

اطلاعیه عرضه ۲ میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بین الملل بورس انرژی برای تاریخ ۱۳ خرداد با قیمت پایه ۶۷ دلار و ۱۴ سنت برای هر بشکه منتشر شد. به گزارش NIOC،این نخستین عرضه میعانات گازی در رینگ بین الملل بر اساس شیوه‎نامه ابلاغی از سوی وزیر نفت در سال ۹۸ است.حداقل میزان بارگیری برای حمل زمینی ۱۰۰۰ بشکه معادل ۱۱۰ تن است. خریداران می‎توانند تا ۳ ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در سایر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان پذیر است.

آسیب پالایشگاههای آسیایی

در خلاء عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی

با به پایان رسیدن نخستین ماه از عدم عرضه نفت خام ایران در بازارهای رسمی جهانی، چنین به نظر میرسد که پالایشگاههای آسیا توانستهاند با این قضیه کنار بیایند اما این به بهای از دست دادن سود حاصله تمام شده است.به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز،این در حالی است که گرچه دولت «دونالد ترامپ»، رئیسجمهوری آمریکا، مدعی شده که بنا دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، اما چنین به نظر میرسد که این کشور توانسته استراتژیهایی برای ادامه صادرات نفتی خود پیدا کند.

نبود نفت ایران در بازارهای رسمی جهانی باعث شده که پالایشگاهها برای تامین نفت موردنیاز خود سراغ فروشندگانی بروند که کالای خود را به قیمتی بالاتر از ایران به فروش میرسانند. همین امر باعث شده که میزان واردات نفت خام آسیا در ماه می حدود ۲۴ میلیون و ۸۱۰ هزار بشکه در روز باشد؛ رقمی که در ماه آوریل حدود ۲۶ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه در روز بود.

هنگ کنگ هشدار امریکا در باره ایران را رد کرد

دولت هنگکنگ هشدارهای آمریکا را درباره تجارت نفتی با ایران رد و تاکید کرد که تنها به تحریمهای اعمال شده ازسوی سازمان ملل متحد پایبند خواهد بود.به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از روزنامه اکونومیک ژورنال، اداره بازرگانی و توسعه اقتصادی هنگ کنگ اعلام کرد که دولت این منطقه تحریمهای وضع شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد را بهطور کامل اجرا میکند، اما این شورا هیچ محدودیتی برای صادرات نفت ایران وضع نکرده است

معاون برنامهریزی و امور اقتصادی توانیر از ورود ظرفیت 2 هزار مگاواتی نیروگاه جدید خبر داد؛

گروه انرژی: رجبی مشهدی معاون برنامهریزی و امور اقتصادی توانیر با تاکید بر اینکه اوج مصرف برق تاکنون به ۴۷ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسیده است، گفت: مصرف برق امسال حدود چهار تا پنج درصد و در برخی مناطق تا ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

به گزارش شبکه خبر،رجبی مشهدی معاون برنامهریزی و امور اقتصادی توانیر افزود: اوج مصرف برق کشور تاکنون به 47 هزار و 400 مگاوات رسیده است.

وی توان قابل تامین امسال را 59 هزار مگاوات دانست و گفت: براساس پیش بینی های اولیه اوج مصرف برق امسال به 62 هزار مگاوات خواهد رسید که درصددیم با اقدامات مدیریت مصرف و همکاری مردم بتوانیم با همان توان قابل تامین بدون خاموشی به پیش برویم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر با اشاره به اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف از ابتدای خردادماه سال جاری، گفت: حدود 90 درصد مشترکان برق کشور کمتر از الگوی مصرف از برق استفاده میکنند ولی برای 10 درصد مشترک
پرمصرف حدود 16 درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شده است.

رجبی مشهدی ادامه داد: الگوی مصرف برای مناطق عادی در ماههای گرم سال (خرداد، تیر، مرداد و شهریور) 300 کیلووات ساعت در ماه است ولی این رقم برای مناطق گرمسیر یک مانند خوزستان و بوشهر سه هزار کیلووات ساعت، مناطق گرمسیر دو مانند بخشهای میانی کشور حدود دو هزار کیلووات ساعت، مناطق گرمسیر سه حدود هزار کیلووات
ساعت و در مناطق گرمسیر چهار حدود 400 کیلووات ساعت در ماه است.

وی گفت: برای مشترکانی که در مقایسه با سال گذشته برق کمتری مصرف کنند مشوق های در نظر گرفته شده و صورت حسابهای آنها کمتر خواهد شد.

برای مشترکان مناطق عادی به ازای هر کیلووات ساعت صرفه جویی حدود 500 ریال کاهش هزینه قبض در نظر گرفته شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر افزود: مشترکان برق می توانند با اقدامات بسیار ساده میزان پیک مصرف را به شکل قابل توجهی دهند به طوری که اگر هر مشترک تنها یک لامپ را در زمان اوج مصرف خاموش کند حدود هزار مگاوات در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

  • 6 هزار مگاوات ذخیره فعلی نیروگاه هاست

    رجبی مشهدی، میزان ذخیره فعلی نیروگاه ها را 6 هزار مگاوات دانست و افزود: ما هر ساله در 200 ساعت فصل گرم سال با مشکل تامین برق پیک تابستان مواجه می شویم و برای تامین برق مورد نیاز این مقطع سال بایستی سالیانه حداقل برای دو هزار و 500 مگاوات نیروگاه جدید سرمایهگذاری کنیم که هزینه های اقتصادی این چنینی تنها برای چند صد ساعت در سال اصلا به صرفه نیست.

    وی افزود: جدای از هزینه های اقتصادی استفاده هر چه بیشتر از انرژی مسائل مختلفی را برای بخش محیط زیست ایجاد خواهد کرد به طوری که به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق حدود 600 گرم دی اکسیدکربن تولید میشود بنابراین مصرف کمتر برق علاوه بر سرمایه گذاری در این بخش منجر به انتشار کمتر دی اکسیدکربن و کمک به محیط زیست خواهد شد.

  • دو هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار خواهد شد

    معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به منظور آمادگی هر چه بیشتر برای پیک تابستان امسال به فعالیت عمده در نظر گرفته شده و در حال انجام است. بخش نخست این برنامه مربوط به حوزه تولید نیروگاههای حرارتی است که براساس پیشبینی صورت گرفته تا پیش از تابستان امسال حدود دو هزار مگاوات نیروگاه جدید دیگر نیز وارد مدار خواهد شد. رجبی مشهدی افزود: در بخش انتقال نیز در مناطق دارای مشکل کیلومترها خطوط و نیز پستها و شبکه های جدید احداث شده تا در زمینه تامین هم مشکلی در فصول گرم امسال نداشته باشیم.

    همچنین 11 برنامه مدیریت مصرف هم برای پیک امسال برنامه ریزی شده که امیدواریم با رعایت مشترکان بتوانیم سهم قابل توجهی کاهش مصرف داشته باشیم تا همه مردم کشور در روزهای گرم سال از نعمت برق برخوردار باشند.

سعید درخشانی رئیس اتحادیه سوپرمارکتهای تهران از آغاز توزیع شکر تنظیم بازاری ۳۵۰۰ تومانی در سوپرمارکتها و خردهفروشیهای سطح محلات خبر داد.وی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه شکر تنظیم بازاری از سوی اتحادیه بنکداران توزیع میشود، خاطرنشان کرد: اتحادیههای سوپرمارکت، اتحادیه خواروبار و اتحادیه عطار و سقط نیز شکر تنظیم بازاری را در سطح فروشگاههای محلی عضو خود توزیع میکنند.وی افزود: این شکر با نرخ ۳,۲۰۰ تومان در اختیار خردهفروشیها قرار گرفته و این مغازهها باید آنرا با نرخ ۳,۵۰۰ تومان در اختیار مصرفکنندگان قرار دهند.درخشانی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی خردهفروشیها مجاز هستند به هر مشتری حداکثر ۵ کیلو شکر تنظیم بازاری عرضه کنند.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۳۰۰ تا ۸ هزار و ۴۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشیها از ۱۱ هزار و ۹۰۰ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در مناطق مختلف متغیر است.

وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نرخ کنونی مرغ با قیمت تمام شده تولید فاصله معناداری دارد، افزود: براین اساس وزارت جهاد کشاورزی طی مکاتباتی به ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۸ هزار و
۸۰۰ و مرغ گرم برای مصرف کننده را ۱۳ هزار تومان اعلام
کرده است تا ستاد تنظیم بازار در این زمینه تصمیمات لازم را اتخاذ کند

دیدار هیأتهای دامپزشکی ایران، فرانسه و چین

در این دیدار رئیس دامپزشکی فرانسه انتخاب رئیس دامپزشکی ایران را به عنوان دبیرکل منطقه آسیا و اقیانوسیه OIE تبریک گفت و خواستار توسعه همکاریهای ایران و فرانسه شد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، رفیعیپور رئیس سازمان دامپزشکی ایران به درخواست صادرات گوشت فرانسه به ایران پاسخ مثبت داد و آن را منوط به انجام بازدید تیم ایران از سیستمهای بازرسی و کشتارگاهی فرانسه دانست. رفیعیپور خواستار تسهیل در مراودات مالی و فناوری با کشور فرانسه شد.

مبارزه با ملخها در شش شهرستان استان تهران

منصور درجاتی مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از مبارزه با ملخها در شش شهرستان استان تهران خبر داد.به گزارش ایسنا، وی در تشریح آخرین جزئیات مقابله با ملخها در استان
تهران گفت: مبارزه با ملخها در مناطقی از فرودگاه امام، اراضی رباط کریم و دشت ورامین در مناطق پاکدشت و شریفآباد صورت
گرفته است. بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری تهران، وی اظهارکرد: ملخهایی که در استانهای مختلف کشور دیده شدهاند، هشت نوع هستند که از این تعداد سه تا چهار نوع آنها در استان تهران دیده شدهاند.

خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان

از ۲ میلیون تن گذشت

از آغاز فصل برداشت تا کنون، دو میلیون و ۲۰ هزار و ۱۹۳ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شده است.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی‏، بر اساس اعلام مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات این میزان خرید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷.۳ درصد رشد داشته است. ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان‏، سه هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون دو هزار و ۹۱۹ میلیارد تومان از بهای این محصول به کشاورزان پرداخت شده است.تا کنون‏، استان خوزستان با یک میلیون و ۲۳۷ هزار تن‏، بیشترین میزان خرید گندم از کشاورزان را داشته است.

طرح خرید تخم مرغ مازاد همچنان بلاتکلیف

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه عملیات خرید تخم مرغ مازاد مرغداران به دلیل نبود سردخانه هنوز شروع نشده است، از آغاز کشتار مرغ های پیر در کشور خبر داد.در گفتگو با مهر، وی با اشاره به اینکه عملیات خرید فعلاً در هیچ جا شروع نشده است، افزود: دولت اجازه داده که مرغداران مرغهای پیر خود را به کشتارگاه بفرستند.وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸ میلیون قطعه مرغ بالای ۹۰ هفته (پیر) در کشور وجود دارد.

با سرمایه 100 درصد ایرانی صورت گرفت؛

گروه اصناف: سید علیرضا موسوی مجد رئیس هیأت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: مشکلی در تامین لوازم خانگی و خدمات پس از فروش آنها در کشور وجود ندارد، خدمات شرکت های کره ای ادامه دارد و مدرنترین خطوط تولید این نوع کالاها با سرمایه ۱۰۰ درصد ایرانی در کشور ایجاد شده است.

سید علیرضا موسوی مجد در گفت وگو با ایرنا افزود: مشکلی از بابت خدمات پس از فروش برندهای لوازم خانگی کرهای در ایران وجود ندارد و شرکتهای تولیدکننده این محصولات طبق ضوابط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به ارائه خدمات میپردازند.

وی گفت: در زمینه تأمین قطعات مورد نیاز برای استفاده در خدمات پس از فروش نیز جای نگرانی نیست و قطعه به اندازه کافی وجود دارد؛ این موضوع با تأمین قطعات بزرگ برای تولید که این روزها از مساله تحریمها متأثر شده،
متفاوت است.

وی، منکر تأثیر تحریمهای ظالمانه بر فعالیت برندهای لوازم خانگی کره ای نشد، اما گفت: در حال مذاکره با شرکت کرهای سامسونگ هستیم که در صورت توافق، تولید این برند در کشورمان ادامه خواهد یافت، اما حتی اگر این مهم محقق نشد از طریق ایجاد جوینت ونچر با سایر شرکتهای خارجی، تولید برندهای جدیدی را برای پاسخگویی به نیاز بازار کلید خواهیم زد.

موسوی مجد گفت: در سالهای گذشته کارشناسان ما تخصصهای لازم برای تولید محصول روز جهان را پیدا کرده اند و از سوی دیگر بهترین و مدرنترین خطوط تولید لوازم خانگی را با سرمایه ۱۰۰ درصد ایرانی در کشور ایجاد کرده ایم؛ دلیل این ادعا همین که سالهاست محصولات برترین برند لوازم خانگی دنیا در کشور توسط همین جوانان ایرانی تولید و عرضه شد و نیاز بازار را پاسخگو بودیم و کشور را از واردات این برند و به تبع آن خروج ارز بی نیاز کردیم.

وی یادآور شد: در سالهای گذشته سرمایه گذاریهای زیادی در حوزه تولید لوازم خانگی با برندهای کرهای در کشورمان انجام شده، خطوط تولید بزرگی راه اندازی شده و به همین دلیل، چارهای جز عبور از تحریمها و استفاده بهینه از ظرفیتهای ایجاد شده نداریم.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: در سالهای گذشته و با برنامه ریزی انجام شده از سوی واحدهای تحقیق و توسعه شرکتهای یاد شده، عمق بخشی به داخلی سازی محصولات در دستور کار قرار گرفت و به طور نمونه از سال ۹۴ یخچال کره ای در کشور داخلی سازی و به تدریج بر عمق ساخت داخل آن افزوده شد.

  • وجود تقاضای کاذب در بازار

    رئیس هیأت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران به وجود تقاضای کاذب برای لوازم خانگی در بازار از سوی مردم اشاره کرد و گفت: همین مساله سبب شده تا فضا برای سوء استفاده دلالان و واسطهها فراهم شود.

    پیشتر «عباس هاشمی» مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود: با وجود فشارهای بین المللی، سختی نقل و انتقالات بانکی و تحریم برخی اقلام، اما شرکتهای ال. جی، سامسونگ و دوو با احتیاط همکاری با کشورمان را دنبال کرده و به دنبال راه حل های مختلفی برای دور زدن تحریمها هستند.

احمد رحمانی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر با بیان اینکه کیفیت تولیدات داخلی رقابتپذیری قابل توجهی در سطح جهانی دارد، گفت: بلور و کریستال ایرانی دارای درجه کیفی بسیار بالایی است اما به دلیل فرهنگ عموم مصرفکنندگان محصولات با نامهای تجاری جهانی عرضه میشوند و خبری از نام تجاری ایرانی بر روی آنها نیست.وی در گفتوگو با ایسنا، گفت: ۹۰ درصد واردات محصولات بلور، چینی و لوستر از کشور چین انجام میشود و این موضوع به دلیل آن است که محصولات این کشور در زمینه قیمت رقابتپذیر بوده و با قدرت خرید مردم ایران همخوانی قابل توجهی دارد.وی اظهار کرد: در زمینه لوستر کشور نیازی به واردات ندارد، زیرا تولیدات داخلی از نظر کیفیت و قیمت دارای رقابتپذیری بالایی با محصولات جهانی است و حتی ایران لوسترهای خاص برای اماکن خاص در سطح جهانی تولید میکند و این محصولات با تکیه بر مواد اولیه داخلی و کارگران ایرانی تولید میشود.

محمد حسین اکبری عضو هیات رئیسه انجمن ملی خرمای ایران گفت: اعمال عوارض بر خرمای صادراتی نه تنها باعث کاهش صادرات این محصول می شود بلکه در نهایت به ضرر تولیدکنندگان داخلی تمام می شود.وی در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق آمارها ایران سالانه نزدیک به ۱.۲ میلیون تن انواع خرما در سطح بیش از ۲۰۳ هزار هکتار تولید دارد که پیش از این بیش از ۲۰ درصد این محصول به ۷۰ کشور دنیا از جمله هند، روسیه، عراق، پاکستان، امارات، ترکیه و افغانستان صادر میشد.وی تصریح کرد: به طور حتم اعمال وضع عوارض ۸ هزار تومانی برای خرمای مضافتی، ۵ هزار تومانی برای خرمای کبکاب و همچنین ۳۰ درصد ارزش ریالی صادرات سایر خرماها بر مبنای نرخ دلار در سامانه سنا در روز اظهار، موجب کاهش صادرات خرما به کشورهای هدف میشود و صادرکنندگان ناچار میشوند این محصول را با قیمتهای کمتری از کشاورزان خریداری کنند که در نهایت به ضرر تولید خواهد شد.