سرمقاله

مهدی پورقاضی

عضو سابق هیئت نمایندگان اتاق تهران

در دل بعضی رخدادهای منفی، پیامدهای مثبت اما کوچک نهفته است. رونق امروز فعالیت بعضی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به دلیل تحریم ها هم از پیامدهای مثبت اما کوچک پدیده منفی تحریم است. تحریم با وجود این پیامدهای مثبت و کوچک، یک لطمه بزرگ برای... اقتصاد ایران است و نمی توان در هیچ شرایطی آن را توجیه کرد. یک بنگاه صنعتی می تواند طی دوره های مختلف از تاکتیک هایی برای پیشرفت کار خود استفاده کند و رشد تولید در دوره تحریم هم یک تاکتیک است اما نباید فراموش کرد که می توان از این رهگذر به سود زودگذر رسید نه بیشتر. روی پا ایستادن بنگاه صنعتی داخلی به دلیل عدم امکان واردات کالای مشابه یعنی فعالیت در یک شرایط غیررقابتی و تولید محصول غیررقابتی به نفع بازار نیست. اصل سوددهی یک بنگاه صنعتی در زمان رقابت بازار است. تولید یک کالا و فروش آن در بازار رقابتی افتخار است و می توان روی آینده آن حساب کرد.

برای مثال ، ورود خودروی خارجی به طور تقریبی در شرایط کنونی به کشور ممنوع شده است و هیچ ثبت سفارشی انجام نمی شود. از سوی دیگر تعدادی از کشورها به دلیل تحریم مجاز به فروش خودرو به ایران نیستند که بنز، بی ام دبلیو و شرکت های کره ای از این جمله اند. اگر خودروی خارجی هم به ایران فروخته شود، به دلیل فروش غیرمستقیم، قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده بالا می رود. اگر در این شرایط رکود ایران خودرو یا سایپا خودروهای بیشتری تولید کنند و به مردم بفروشند، آیا این فروش و تولید بیشتر امتیازی برای پراید و پژوی ایرانی است؟ درست است که در شرایط رکود میزان فروش خودروی ایرانی افزایش پیدا می کند اما این در شرایطی است که جلوی دست و پای رقبای دیگر گرفته شده است.

صنایعی که از بابت تحریم توانستند پروژه های بزرگتر بگیرند یا بیش از گذشته مورد مراجعه شرکت های مشتری قرار می گیرند، در شرایط غیررقابتی فعالیت می کنند و معلوم نیست بتوانند پس از این فرازو نشیب ها در بازار باقی بمانند. نکته دیگر اینکه در اقتصاد ایران مزیت های رقابتی صنایع به طور مداوم در کوتاه مدت در حال تغییر است و دستاوردها هم موقتی است. در شرایط غیرعادلانه و انحصاری و نبود رقابت نمی توان به پیامدهای کوتاه مدت مثبت اکتفا و برنامه ریزی کرد. شرکت هایی که تحریم باعث رشد فروش آن ها شده، می خواهند براساس شرایط استثنایی برای بلند مدت برنامه ریزی کنند اما به احتمال زیاد اگر نتوانند توان رقابت خود را تقویت کنند، در نهایت بازنده خواهند بود.

منبع: اتاق تهران

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

دونالد ترامپ بیش از همه و بیش از هرزمان دیگری ضرورت رهایی اقتصاد جهان از وابستگی به دلار را به همگان گوشزد کرد. ترامپ و تیم همراهش به جای گسترش جنگ ها و نزاع های هزینه بر و پرتلفات در گوشه و کنار جهان، به جنگ دلار روی آورده اند و با اهرم دلار اقتصاد کشورها را ...هدف قرار می دهند وهر از گاهی در گوشه ای از دنیا تلاطم و تنش های پولی و اقتصادی به وجود می آورند و دولت های هدف را واردار به تمکین از خواست های شان می کنند و هر کجا که از قواعد ظالمانه کاخ سفید سرپیچی کند با تحریم های اقتصادی و تعرفه های سنگین تجاری و کاهش ارزش پول ملی روبرو می شود. ایران، چین، روسیه، ترکیه و ونزوئلا در زمره کشورهایی هستند که بیشترین لطمه و آسیب را از این بابت طی سال ها و ماه های اخیر متحمل شده اند. 70 درصد معاملات تجاری دنیا با دلار انجام می گیرد و ذخایر ارزی بیشتر کشورها به دلار است. همین دو مورد کافی است تا کشورهای دیگر در مقابل تهدیدات و تحرکات واشنگتن به شدت آسیب پذیر و به فکر چاره باشند. پول از کارآمد ترین اختراعات بشر است و به نظر می رسد در تاریخ زندگی انسان معاصر کمتر اهرم و وسیله ای با تاثیرگذاری دلار اختراع شده باشد و متاسفانه این پدیده و اختراع بسیار تاثیرگذار امروزه به ابزاری برای پیشبرد اهداف استعماری و ظالمانه کاخ سفید تبدیل شده است. بر این اساس ذات و ویژگی جستجوگر و ابزار ساز بشر می تواند به اهرم و ابزاری دیگری برای مقابله با دلار دستیابی پیدا کند. از این رو برخی رهبران جهان و صاحب نظران اقتصادی دنیا بر اساس یک جهت یابی کلی و عمومی به این درک و دریافت رسیده اند که بایستی برای مقابله با سلطه دلار، اتحاد ها و اجماعات منطقه ای و حتی جهانی تشکیل داده شود ولذا باید اطمینان داشت که این مهم دیر یا زود محقق خواهد شد و از سوی دیگر توفیق خاتمه بخشیدن به سلطه و استیلای دلار را بایستی مرهون فشارها و زورگویی های هیئت حاکمه کاخ سفید و در راس آن ها دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا دانست.

شهردار پایتخت بیان کرد:

شهردار تهران در حاشیه بازدید معاون اول رئیس جمهور از کارخانه واگن سازی تهران، بر ضرورت ادامه حمایت دولت از متروی پایتخت تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، پیروز حناچی در حاشیه بازدید معاوناول رئیسجمهور از کارخانه واگنسازی تهران با اشاره به اینکه این کارخانه ٧٠ درصد واگنهای متروی تهران را تأمین میکند، اظهار کرد: ٣۶ تا ۴٠ درصد از این تعداد واگن، داخلی است و تلاش میشود میزان تولیدات داخلی افزایش یابد. امروز نیز به مناسبت ترخیص ٧٠ واگنی که در گمرک مانده بود، ٣ قطار آماده به ناوگان شبکه شهری پایتخت الحاق میشود. حناچی با بیان اینکه برنامه ما این است که هر ماه یک قطار به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنیم، گفت: نقطه بحرانی ما تعداد قطارها است؛ برای افزایش راندمان و رسیدن به ٧ میلیون سفر روزانه با مترو درحال حاضر ٢ میلیون سفر روزانه با مترو انجام می شود باید سرفاصله قطارها را کم و تعداد آنها را بیشتر کنیم؛ این همان هدف اصلی است که در حوزه مترو پیگیری میکنیم. شهردار تهران با اظهار امیدواری نسبت به اینکه با حمایتهایی که صورت میگیرد کارخانه واگن سازی تهران بتواند به حداکثر بهرهوری برسد، عنوان کرد: در حال حاضر این کارخانه قطار موردنیاز برخی از کلانشهرهای دیگر را نیز تامین میکند و بدون شک یکی از مصادیق رونق تولید شمرده میشود. وی با اشاره به اینکه برای رساندن سرفاصله قطارها به ٢ دقیقه به ٢ هزار واگن نیاز داریم، افزود: بهطور معمول واگنها به شکل سیکیدی وارد کشور میشوند؛ میزان تولید داخل نیز حدود ٣٠ تا ۴٠ درصد است و تلاش میکنیم این میزان افزایش یابد. در حال حاضر ظرفیت کارخانه واگن سازی تهران کم تر از ٣٠ درصد است که امیدواریم توسعه یابد؛ اصلیترین مشکل برای رسیدن به این هدف نیز محدودیت مالی است. حناچی در پایان وجود کارخانه واگنسازی تهران را یکی از مزیتهای متروی تهران دانست و تصریح کرد: شرکت واگنسازی تهران یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده واگن به شمار میرود و یکی از اهداف بازدید معاوناول محترم رئیسجمهور از کارخانه این است که این مجموعه را به ظرفیت حداکثریاش برسانیم؛ حمایتهای دولت از پروژه مترو تهران نباید قطع شود.

در روز جهانی صنایع دستی مطرح شد؛

گروه اجتماعی: نشست خبری هفته صنایع دستی روز دوشنبه با حضور معاون صنایع دستی و مدیرکلهای بخشهای مختلف این حوزه به مناسبت 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، معاون صنایع دستی کشور با ارائه گزارشی از فعالیتهای صنایع دستی در سال 97 گفت: در حوزه تولید و حمایت از تولید در پایان سال 97 از محل صدور مجوزها موفق به ایجاد 58 هزار و 537 مجوز در حوزه صنایع دستی روستایی شدیم که بعد از حوزه دامی، تسهیلات خوبی برای ایجاد ظرفیتهای شغل و مشاغل خانگی و روستایی دریافت میکنند.

پویا محمودیان در ادامه با اشاره به نزدیکی حوزه بومگردی و صنایع دستی از باز زندهسازی رشتههای صنایع دستی خبر داد و گفت: در این حوزه موفق شدیم 17 رشته صنایع دستی مورد توجه قرار دهیم البته نباید فراموش کرد که 295 رشته فعال در حوزه صنایع دستی داریم و در واقع رتبه سوم دنیا در تنوع تولید صنایع دستی متعلق به ایران است.

معاون صنایع دستی در ادامه به برنامههای هفته صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در 31 استان کشور برنامههای مختلفی داریم که از تجلیل از پیشکسوتان گرفته تا برگزاری نمایشگاه، کارگاههای آموزشی و تورهای بازدید از کارگاههای صنایع دستی را شامل میشود. این اتفاقات تا پایان خرداد ادامه خواهند داشت البته که از تاریخ 28 تا 30 خرداد شاهد برگزاری بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی در اصفهان خواهیم بود.

محمودیان همچنین از نامهای خبر داد که علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ائمه نماز جمعههای 31 استان کشور ارسال کرده است و گفت: مونسان در این نامه از ائمه نماز جمعه درخواست کرده است تا درباره صنایع دستی در خطبههای نماز جمعه صحبت کنند همچنین امکانی ایجاد شود تا فعالان صنایع دستی در خصوص این رشته صحبت کنند. در این راستا اردبیل اولین استانی بود که جمعه گذشته در خطبههای نماز جمعه به صنایع دستی پرداخت.

به گفته او، از این پس نیز قرار است پنجشنبههای با صنایع دستی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد چنانچه علاقمندان میتوانند از تسهیلات و خدمات خاصی در پنجشنبههای با صنایع دستی بهره گیرند که از آن جمله میتوان به تخفیف 10 درصدی در خرید صنایع دستی اشاره کرد.

روز گذشته (تا لحظه تنظیم خبر: 15:15 دقیقه) هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان داد و ستد شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در جریان معاملات دیروز بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان داد و ستد شد.

همچنین هر اونس طلا در بازارهای جهانی به یک هزار ۳۲۶ دلار ۳۴ سنت رسید. در این بین هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت ۴۰۷ هزار و ۹۱۲ تومان داد و ستد شد.

رییس قوه قضاییه خطاب به نظام بانکی، رسانهها و سازمان ثبت خواستار شد؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه چندقطبی کردن جامعه در خصوص مسائل اساسی نظیر توان دفاعی و حضور منطقه ای ایران، ایجاد بحران اجتماعی و کوبیدن بر طبل مذاکره را سه راهبرد اصلی دشمن در حال حاضر برشمرد و نسبت به هوشیاری مردم و مسئولان در قبال این راهبردها هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری میزان به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: بحمدالله امروز مسئولان نظام در خصوص سیاستهای کلان کشور، منسجم، یکپارچه و همصدا هستند و در خصوص مقاومت و عدم مذاکره نیز موضع واحدی دارند. تردید نکنیم که مقاومت ما دشمن را وادار به عقب نشینی میکند و با اقدام، عمل و پیگیری مسائل مهم کشور میتوانیم دشمن را در رسیدن به اهداف شومش ناکام بگذاریم.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش برخی افراد در جهت رواج بی عفتی و ناهنجاری در جامعه تاکید کرد: دولت، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی مسئولیت دارند که از امنیت روانی و اخلاقی جامعه صیانت کنند و اجازه ندهند کوچکترین بی عفتی و ناهنجاری، جامعه را تهدید کند. از طرفی امر به معروف و نهی از منکر به موجب موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی، امری عمومی و وظیفه همه مردم است و دستگاههای انتظامی و قضایی نیز به موجب شرع و قانون، موظفند از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کنند. رئیس قوه قضاییه در پایان با اشاره به مشکلاتی که شرکتهای صوری و کاغذی برای مردم و کشور ایجاد میکنند، خاطرنشان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بویژه اداره ثبت شرکتها باید همانند سازمان ثبت احوال که برای صدور شناسنامه افراد ابتدا هویت آنان را احراز میکند، در ثبت شرکتها و موسسات، هویت و اصالت شرکت یا موسسه را احراز کند. آیت الله رئیسی ادامه داد: از طرفی بسیاری از مردم که قربانی سودجویی شرکتهای صوری و کاغذی میشوند، ادعا میکنند که بواسطه تبلیغات این شرکتها در رسانهها به آنها اعتماد کرده و پولی را در اختیار این شرکتها یا موسسات قرار داده اند.

معاون اول رییس جمهور ؛
 

گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهور گفت: امروز وزیر نفت و کارکنان این وزارتخانه در خط مقدم مقابله با تحریمها قرار دارند و نباید آنها را علاوه بر جبهه مقابله با فشار اقتصادی دشمن در جبهههای داخلی درگیر کنیم.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، صبح روز گذشته (دوشنبه) پس از بازدید از کارخانه واگن سازی تهران در جلسه ای که با حضور وزیر صمت، رئیس شورای شهر، شهردار و استاندار تهران به منظور بررسی راههای کمک دولت به توسعه فعالیتهای این کارخانه و توسعه قطار شهری، برگزار شده بود، گفت: درست است که با شرایط تحریم مواجه هستیم اما هنر مدیریت این است که از دل محدودیت ها فرصت خلق کند.

معاون اول رئیس با اشاره به این که فرصت های زیادی در کشور داریم که اگر به درستی از آنها استفاده کنیم می توانیم از دل همین شرایط سخت کارهای ماندگاری برای کشور انجام دهیم، افزود: امروز توانمندی های خوبی در کشور شکل گرفته است و شاهکارهای مهندسی در گوشه و کنار این سرزمین قابل مشاهده است و کوچک انگاشتن یا نادیده گرفتن آنها ظلم به کشور است. جهانگیری اظهار کرد: در شرایط جنگ اقتصادی و فشار همه جانبه دشمن نباید مسئولانی را که به دنبال بهره گیری حداکثری از توانمندی های داخل کشور هستند علاوه بر مقابله با دشمن خارجی، در جبهه های مختلف داخلی نیز درگیر کنیم و فضا را برای ابتکار عمل آنان محدود کرده و ناامنی کاری برایشان ایجاد کنیم. وی ادامه داد: امروز وزیر نفت و کارکنان این وزارتخانه در خط مقدم مقابله در جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارند و باید برای تلاش هایشان احساس آرامش داشته باشند تا بتوانند حتی یک بشکه بیشتر نفت تولید و صادر کنند. معاون اول رئیس جمهور با بیان این که باید فضا را برای فعالیت های سازنده در مسیر مقابله با تحریم ها آرام و امن کنیم، تصریح کرد: یا باید در برابر مردم و ملت ایران سر تعظیم فرود بیاوریم تا همه ظرفیت ها را در جبهه مقابله با جنگ اقتصادی پای کار بیاوریم یا این که در برابر دشمنان سر تعظیم فرود بیاوریم. هر عقل سلیمی تأیید می کند که کار منطقی تعظیم و تکریم در برابر مردم خودمان است.

جهانگیری با اشاره به این که توانمندی های عبور از شرایط سخت اقتصادی در کشور قابل توجه است خاطرنشان کرد: امروز باید عبور از این شرایط دغدغه همه ما باشد و صرف حرف و گفتن کمکی به کشور نمی کند. این که بگوییم 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور داریم کافی نیست و باید در عمل چاره ای بیندیشیم تا این یارانه ها که طبقات مرفه بیشتر از آن بهره مند می شود، نصیب طبقات محروم جامعه شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز هر تصمیمی برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی گرفته می شود باید با حمایت همگانی اجرا شود نه این که در مسیر اجرای آن اخلال شود یا حتی همانطور که بعضاً مشاهده کرده ایم در مسیر اتخاذ این تصمیمات اخلال ایجاد شود یا مشکل تراشی شود. می شود از دل همین شرایط سخت نیازمندی های توسعه کشور و معیشت بهتر مردم را تأمین کرد.

تجارت بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: بازار ارز طی یک ماهه اخیر دچار سقوط قیمت شده، به نحوی که دلار یک ماهه بیش از 16 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

به گزارش تجارت، قیمت دلار در روز ۲۰ خرداد ماه با حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان کاهش به رقم ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده، یعنی در حدود بازه زمانی یک ماهه با ۱۶٫۲ درصد افت ارزش مواجه شده است. بر اساس گزارش تجارت نیوز، برخی دیگر از فعالان این بازار معتقد هستند علت روند کاهشی که در بازار ارز و مخصوصا در قیمت دلار به نقش بانک مرکزی برمیگردد، به نظر این گروه بانک مرکزی با عرضه ارز و پایین آوردن قیمت به دنبال جمعآوردی دلار است.

این گزارش می افزاید: درباره روند قیمت دلار طی روزهای آینده نیز در حالی که صرافیهای میدان فردوسی معتقد بودند قیمت دلار بالا میرود، برخی دلالان معتقد هستند کاهش قیمت در بازار ارز ادامهدار خواهد بود.

در همین حال تحلیل دنیای اقتصاد حاکی است: برخی از فعالان بازار معتقد هستند بازار پس از آنکه چند روز نتوانست به بالای مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی برود و با کمبود تقاضا مواجه بود، تصمیم گرفت که راه کاهشی را برای حرکت انتخاب کند، بهخصوص آنکه سفر وزیر امورخارجه ژاپن به ایران نزدیک است و برخی گمانهزنیها در فضای معاملاتی از این حکایت دارد که پیغامی از سوی آمریکا برای ایران به همراه دارد.

مذاکرات و کاهش نرخ ارز

از سوی دیگر کانال تلگرامی معتلق به شرکت مشاور صرافخانه در کانال تلگرامی خود، نظرسنجی درباره علت افت قیمت دلار با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است که از مجموع بیش از دو هزار نفری که در این نظرسنجی شرکت کردهاند، اخبار مربوط به مذاکرات بیشترین رای را به خود اختصاص داده است.

با این که بازار متشکل ارزی یکی از موضوعات مورد بحث این روزهاست اما در این نظرسنجی درصد کمی از آرا را به دست آورده است. شش درصد از شرکتکنندگان به خرید ارزانتر اسکناس دلار از پتروشیمیها همزمان با راهاندازی بازار متشکل ارزی رای دادهاند.

چرا "قیمت دلار" کاهش یافت؟

بر اساس یک تحلیل دیگر مهمترین دلیل کاهش نرخ ارز همان تزریق ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است. به گزارش فرارو برخی از صادر کنندگان مجاب شدند که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند. طبیعتا هر چقدر ارز به کشور بازگردد میتواند به کنترل قیمتها کمک کند در غیر اینصورت ما دوباره شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود. بر اساس این گزارش وحید شقاقی کارشناس اقتصادی معتقد است: ورود ارزهای حاصل از صادرات غیر نفتی به داخل کشور نقش موثری در کاهش نرخ ارز داشته است. او دلایلی دیگری از جمله کاهش شدت تنشهای سیاسی میان ایران و آمریکا را نیز در این مورد تاثیر گذار دانسته است.در ادامه این تحلیلگر مسائل اقتصادی از چهار دلیل عمده در این باره سخن میگوید.شقاقی در این باره به فرارو گفت: «برآورد من مبتنی بر متغیرهای کلان اقتصادی وتنشهای سیاسی موجود این است که دلار در محدوده ۱۳ هزار تا ۱۵ هزار تومان در نوسان خواهد بود. این محدوده قیمت دلار تحقق پیدا میکند به شرطی که شاهد اتفاقات غیرمنتظره نباشیم. اگر شاهد اتفاقات غیرمنتظره در فضای سیاسی و افزایش تنشها باشیم ممکن است که شرایط تغییر کند.»او چند دلیل را برای کاهش نرخ دلار ذکر کرد و گفت: «اول؛ سال گذشته ایران ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشت. تا ماه پیش حدود ده میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازگشته بود. در این مدت دولت و مجلس جدیت بیشتری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور داشتند. بخشی از صادر کنندگان را مجاب کردند ارزها را به کشور بازگردانند. در آخرین رخداد آقای همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد در طی ماه اخیر ورود ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به کشور افزایش یافته است و به حدود ۱۸.۷ میلیارد دلار رسیده است. این مهمترین دلیل کاهش نرخ ارز است.»

شقاقی افزود: "عامل دیگر این است که بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده که خریداران عمده ارز به سازمان امور مالیاتی ارجاع داده شوند و مالیات خرید ارز خود را پرداخت کنند. این اتفاق مثبتی تلقی میشود." او عامل سوم را مسائل سیاسی دانست و گفت: «در یکی دو روز اخیر روند تشدید تنش میان ایران و آمریکا متوقف شده است. حالا مقامات دو کشور و همچنین مقامات کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان تاکید دارند که به دنبال جنگ نیستند. این در حالی است که در دو هفته گذشته با ورود ناو جنگی آمریکا به منطقه تنشها اوج گرفت. اما حالا سیگنالهای دو طرف و شواهد حکایت از این دارد که هیچ کدام از طرفین حاضر به رویارویی نظامی نیستند و احتمالا فعلا دعوا در قالب جنگ اقتصادی ادامه خواهد داشت. این استراتژی است که دونالد ترامپ و دولتش در پیش گرفته اند.»این کارشناس مسائل اقتصادی "بازار متشکل ارزی" را عامل چهارم دانست و گفت: «بازار متشکل ارزی هم قرار است این هفته یا هفته بعد راه بیافتد که این هم خبر مثبتی است چرا که بازاری میان صرافیهای شکل میگیرد که میتواند به شفافیت عملیات ارزی منجر شود و قیمت گذاری را از هرات و دبی بگیرد و به داخل کشور منتقل نماید.»

رئیس ایمیدرو در مراسم امضای تفاهم نامه با جهاد دانشگاهی مطرح کرد؛

گروه صنعت و معدن: رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: مهمترین نقطه مشترک همکاری ما با جهاد دانشگاهی این است که عزم خود را جزم کرده به دانش فنی صنعت معدن دست پیدا کنیم. این در حالی است که حلقه مفقود صنعت ما کمبود یا نبود دانش فنی است.

به گزارش ایسنا، جهاد دانشگاهی و سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و خداداد غریب پور، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به امضا تفاهمنامه پرداختند.

حمیدرضا طیبی در این مراسم که در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی برگزار شد، با بیان اینکه یکی از اهداف تأسیس جهاد دانشگاهی انجام تحقیقات کاربردی با موضوع تولید فناوری مورد نیاز صنایع و پیگیری تا کاربردی کردن کامل این تحقیقات بوده است، گفت: یکی از ویژگیهای مهم کار ما در این حوزه کاربردی کردن تحقیقات است به طوری که در حوزههای پزشکی تنها حدود ۲۰ درصد از بودجه به صورت کمکی هزینه میشود و در حوزههای مهندسی نیز کاربردی کردن و کسب درآمد از اهمیت زیادی برخوردار است،؛ بنابراین اصرار داریم که تحقیقات کاربردی شود.

وی با اشاره به ظرفیتهای بالای معدن و صنایع معدنی کشور خاطر نشان کرد: از قبل تر علاقه به ورود به صنایع معدنی داشتیم و توسعه فناوری در این صنایع را به منظور ارتقای بهره وری هدف قرار دادهایم. رئیس جهاد دانشگاهی افزود: علاقه داشتیم در بحث مهندسی پایه و فرآیندها تأمین مواد اولیه و توسعه تجهیزات فعالیت داشته باشیم؛ با توجه به نگاه دکتر غریب پور به فناوری، از توسعه همکاریها با این سازمان به شدت استقبال میکنیم و امیدوار هستیم که با وجود تفاهمنامهای که امروز به امضا رسید شاهد توسعه فناوری در این حوزه باشیم.

طیبی در پایان یادآور شد: هر کشوری باید صاحب علم و فناوری باشد و این علم و فناوری را مرتب به روز کند تا بتواند به رقابت در بازار بپردازد. همچنین طبیعت انقلاب ما ایجاب میکند که چنین باشد و بدون علم و فناوری کشور حیات ندارد.

  • شناسایی ۲۷ طرح تحقیقاتی در ایمیدرو

    خداداد غریب پور، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این مراسم با تاکید بر آنکه کشور ما به روحیه کار تیمی و نزدیک واحدهای صنعتی با واحدهای علمی نیاز دارد اظهار کرد: در حوزه علم، یافتههای علمی ما بد نیست اما در استفاده از این علم در عمل چندان موفق نبودهایم.

    وی ادامه داد: از تبدیل علم به عمل، تکنولوژی حاصل میشود. در این زمینه و در حوزه دانش فنی وابستگی ما به کشورهای خارجی یکی از موضوعاتی است که در سالهای تحریم ما را اذیت میکند.

    غریب پور افزود: با جهاد دانشگاهی دست در دست هم دادیم تا بتوانیم در این شرایط حساس با تکیه بر دانش محققان و اندیشمندان یک گام ملی برداریم و ظرفیت بالای فنی و علمی را در کنار هم قرار داده و در زمینههای آموزش، پژوهش و دانش فنی ارزش افزوده ایجاد کنیم. وی خاطر نشان کرد: بعد از نامهنگاریهای متعدد با دانشگاهها و هماهنگی وزارت علوم قطب بندی کشور به ۱۰ قطب علمی و بر اساس ظرفیتهای علمی استانها انجام شد، ضمن اینکه با شرکتهای بزرگ صنعتی نیز تفاهمنامه امضا کردیم. وی اضافه کرد: تفاهمنامهای که امروز بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و جهاد دانشگاهی به امضا رسیده گامی مهم در ایجاد تحول در حوزه تکنولوژی معدن در صنایع معدنی به حساب میآید و بنا داریم تفاهمنامه را تبدیل به قرارداد و قرارداد را تبدیل به عملیات کنیم. به طوری که یک سال دیگر شاهد محصول یا خروجی این همکاری مشترک باشیم. غریب پور تصریح کرد: مهمترین نقطه ضعف کارهای علمی و تحقیقاتی چند دهه اخیر در کشور اثربخش نبودن این کارها بوده و به این دلیل که در راستای هدف انجام نشده از تأثیرگذاری لازم برخوردار نبوده است. امیدواریم تفاهم نامه امروز فتح بابی در این حوزه باشد ضمن اینکه کمال کار آن است که تفاهم نامه تبدیل به کار عملیاتی شود. وی در پایان خاطر نشان کرد: امسال ۲۷ طرح تحقیقاتی را بر اساس تقاضای واحدها شناسایی کردیم به این معنی که اعلام نیاز کردهاند و ما نیز سعی میکنیم رابطه خود با جهاد دانشگاهی بر اساس تقاضای واحدها و ظرفیت علمی جهاد دانشگاهی تنظیم کنیم

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی؛

گروه اصناف: رضا سرافرازی، مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۳۰ میلیارد متر مکعب کسری مخازن آبهای زیرزمینی تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی به شمار میرود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رضا سرافرازی، مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به افزایش دما و کاهش منابع آب در سالهای گذشته و نیاز به افزایش تولید غذا از سوی دیگر باید به نحوی رفتار کنیم که پایداری منابع آب و خاک حفظ شود.وی افزود: در حال حاضر ۳۰ میلیارد متر مکعب کسری مخازن آبهای زیرزمینی است که این این امر تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی محسوب میشود. سرافرازی با اشاره به اینکه کشت برنج تنها به دو استان شمالی گیلان و مازندران اختصاص دارد، اظهار کرد: جلوگیری از کشت برنج در استانهای دیگر از جمله طرحهایی است که در همین راستا انجام شده است. وی اظهار کرد: حمایت وزارت جهاد کشاورزی از کشت برنج تنها در استانهای گیلان و مازندران است اما در حال حاضر در 17 استان کشور برنج کشت میشود و وزارت کشاورزی هیچگونه حمایتی از آنها نمیکند. وی افزود: در شرایط پرآبی امسال در مناطقی مانند خوزستان با توجه به قیمتی که برنج پیدا کرده است امکان برخورد جدی توسط وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از کشت این محصول وجود ندارد و ما نمیتوانیم شالیزارها را قلع و قمع کنیم. وی ادامه داد: در شرایط پر آبی و بارندگی که امسال در استان خوزستان داشتیم و از طرفی قیمت کنونی برنج در کشور امکان برخورد جدی با کشت برنج در سایر استانها از سوی وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد و این امر نیازمند یک سری قوانین است. وی با بیان اینکه در گذشته ۲۵ هزار هکتار برنج در حاشیه زاینده رود کشت میشد، گفت: هم اکنون کشت برنج در حاشیه زاینده رود به کمتر از ۲ هزار هکتار رسیده، کشت ارزن جایگزین این محصول شده است که دولت در این زمینه حمایت لازم را از تولیدکنندگان ارزن انجام میدهد.سرافرازی با اشاره به اینکه مصوبه هیات وزیران مبنی بر محدودیت کشت برنج همچنان به قوت خود باقی است، بیان کرد: بنابر آخرین آمار تا کنون هیات وزیران تصمیمی برای لغو محدودیت کشت برنج در استانهای غیر شمالی نگرفته است.

  • نیمی از چاههای موجود در کشور غیر مجاز هستند

    وی با اشاره به اینکه از مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی آبی حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی به سیستمهای نوین آبیاری مجهز هستند، گفت: حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی آبی با کمک و اعتبارات دولتی و مابقی اعتبارات بانکی به سامانههای نوین آبیاری تجهیز شوند.وی ادامه داد: بحث کیفیت آب و درجه حرارت هوا یکی از عوامل محدود کننده در توسعه روش آبیاری محسوب میشود.

    سرافرازی با اشاره به اینکه ۷۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد، اظهار کرد: نیمی از چاههای موجود در کشور غیر مجاز هستند که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت نیرو بحث تعیین تکلیف چاههای غیر مجاز را در دستور کار خود قرار داده اند.

    وی با بیان اینکه الگوی کشت طی ۲ برنامه مطالبات دولت و مجلس از وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: الگوی کشت در تمامی استانها در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، به طوریکه با توجه به وضعیت آب، خاک، سیاست وزارتخانه برای تولید محصولات در تمامی دشتهای کشور مشخص شده، اما اجرای آن نیازمند یک سری الزامات است.سرافرازی در پایان افزود: دولت در بحث اجرای الگوی کشت، سیاست توسعه کشت گلخانه و انتقال سبزی و صیفی به داخل این فضا را دنبال میکند.برنامه رویداد سازگاری کم آبی و اولین جشنواره ملی آب در ۳ تا ۵ تیر با حضور وزرای جهاد کشاورزی، نیرو و مسئولان سازمان برنامه و بودجه برگزار میشود.

روحانی در دیدار وزیر امور خارجه آلمان:

گروه سیاسی: رئیس جمهور با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام جز تأثیرات منفی در تعامل کشورها و امنیت منطقه حاصلی نداشته است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز با اعمال تحریم و فشار در بنبست قرار نگرفته و نخواهد گرفت و اگر کشورهای اروپایی، معتقدند که برجام به نفع مناسبات ایران و اتحادیه اروپا و توسعه صلح، ثبات و امنیت منطقه است؛ باید سریعتر برای حفظ آن تلاش کرده و اقدامات عملی و جدی داشته باشند.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر روز دوشنبه در دیدار «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به روابط دوستانه، صمیمانه و تاریخی ایران و آلمان، گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای اتحادیه اروپا بویژه آلمان است.

دکتر روحانی با اشاره به تلاشهای ایران برای برقراری ثبات و مبارزه با تروریسم در منطقه و بویژه افغانستان، عراق و سوریه، اظهار داشت: ایران همواره در توسعه و تقویت ثبات و امنیت منطقه، تأثیرگذار بوده و نقشآفرینی مثبتی داشته و امنیت امروز منطقه مرهون تلاشهای ایران است. رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه ثبات و امنیت در منطقه یکی از آثار برجام به عنوان توافقی است که پس از 12 سال تلاش، کوشش و مذاکرات متعدد، حاصل شده، خاطر نشان کرد: آمریکا با خروج یکجانبه از برجام توافقات 7 کشور مذاکرهکننده و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشت و اقدامات تروریستی را در منطقه آغاز کرد، اما متأسفانه در این راستا شاهد عکسالعمل مسوولانه و مناسبی از سوی اروپا در قبال آمریکا نبودیم. دکتر روحانی افزود: آمریکا با تحریم های ظالمانه در مسیر تروریسم اقتصادی حرکت میکند و بخصوص معتقدیم که باید در برابر کسانی که دارو و غذا را به روی مردم میبندند، ایستادگی کنیم. رئیس جمهور با اشاره به وعدههای صریح سران سه کشور اروپایی در یکسال گذشته مبنی بر پایبندی بر تعهد خود و تلاش برای انجام اقداماتی در راستای جبران خروج آمریکا از برجام در مهلت مقرر تعیین شده، گفت: در طول یکسال گذشته علیرغم مواضع نسبتا مناسب سیاسی، در مقام عمل شاهد هیچ اقدام جدی از سوی اروپا، نبودیم و اکنون باید به گونهای تصمیمگیری و اقدام کنیم که به نفع ما، شما و همه کشورها و منطقه باشد. دکتر روحانی تصریح کرد: جنگی که آمریکا یک سال است علیه ایران آغاز کرده، هرگز به نفع هیچ کس نخواهد بود و ملت ایران هم در این مدت ثابت کرده که در برابر فشارها و زورگوییها مقاومت خواهد کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه ایران علیرغم آنکه میتوانست پس از خروج آمریکا از برجام براساس ماده 36 این توافق عکسالعمل نشان دهد، اما یکسال صبر کرد، گفت: از اروپا انتظار داریم تا در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران ایستادگی و مقاومت کرده و به تعهدات خود در برجام عمل کند. دکتر روحانی با بیان اینکه اقدام آمریکا در جلوگیری از واردات مواد غذایی و دارویی به ایران برای اعمال فشار بر مردم و در راستای تصمیم آنها برای ایجاد ناامنی در منطقه است، تأکید کرد: امنیت منطقه هرگز با اعمال فشار و تحریم ملت ایران حاصل نخواهد شد.

رئیس جمهور افزود: ابتدا باید مبدأ تنشها در منطقه به طور دقیق مشخص شود تا بتوانیم به راهحلی مناسب برای رفع مشکلات منطقه دست پیدا کنیم.

  • ضرورت تلاش در گسترش روابط ایران و آلمان

    «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز در این دیدار روابط ایران و آلمان را دیرینه و دوستانه دانست و بر ضرورت تلاش در راستای افزایش دوستیها و مناسبات دو کشور تأکید کرد. وزیر امور خارجه آلمان با ابراز نگرانی از افزایش تنشها در منطقه به واسطه تحرکات خارج از منطقه، گفت: ما و اتحادیه اروپا به دنبال کاهش تنشها در منطقه هستیم و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. هایکو ماس خروج یکجانبه آمریکا از برجام را اقدامی اشتباه و نادرست قلمداد کرد و افزود: آلمان با سیاستهای آمریکا علیه ایران اختلافنظرهای زیادی دارد و تلاش میکند تا با همکاری دیگر کشورهای اروپایی بویژه فرانسه و انگلیس برجام را حفظ کرده و تعهدات خود را عملیاتی کند. هایکو ماس ادامه داد: معتقدیم اگر برجام به پایان برسد، کسانی که به دنبال افزایش تنشها در منطقه هستند، از آن سوء استفاده خواهند کرد و بر این اساس اطمینان میدهم که آلمان با همکاری نزدیک شرکای اروپایی خود به دنبال حل و فصل مسایل و حفظ برجام است.

    توقف جنگ اقتصادی تنها راه کاهش تنش در منطقه

    در خبری دیگر وزیر امور خارجه در دیدار وزیر امور خارجه آلمان گفت: تنها راه کاهش تنش توقف جنگ اقتصادی است. نمی شود توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی ایران در جریان باشد و کسانی که این جنگ را به راه انداخته اند یا از آن حمایت می کنند، در امان باشند

    به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، در نشست خبری مشترک وزیر خارجه کشورمان و همتای آلمانی وی، ظریف ضمن خوشامد گویی به دوست قدیمی خود وزیر خارجه آلمان و هیات همراه اظهارداشت: ایران، آلمان و اتحادیه اروپا هدف مشترکی دارند و آن، حفظ برجام، جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه و برخوداری مردم ایران از مزایای توافق هسته ای است. وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا اعلام جنگ اقتصادی علیه ایران کرده است، اظهار داشت: این جنگ بسیار برای منطقه و جهان و نظم بینالمللی خطرناک است. اقداماتی که ایالات متحده پس از خروج از برجام انجام داده، هدف قرار دادن مردم ایران است که قرار بود بیش از هر کس دیگری از این توافق منفعت ببرند. ظریف با بیان اینکه ما امروز فرصت داشتیم درخصوص مسائل منطقهای و بینالمللی گفتوگو کرده و دیدگاههای خودمان را به صراحت مطرح کنیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم تلاشهای دوستان ما در آلمان و سایر شرکای ما در ۱+۴ برای حفظ برجام به نتیجه برسد و حتماً ما نیز در این تلاشها با آنها همکاری می کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه هیچکس نمیتواند علیه مردم ما اقدامی بکند مگر اینکه پاسخ قاطعی دریافت کند، گفت: ما شروعکننده هیچ جنگی نبودهایم و نخواهیم بود اما اگر کسی بخواهد جنگ را علیه ما شروع کند، آن کشور پایان دهنده جنگ نخواهد بود.

موج ارزان شدن خودروهای داخلی و وارداتی ادامه دارد؛

حسین خدنگ: بازار خودرو در ماه های اخیر طوفانی از افزایش قیمت ها را تجربه کرده است. روندی که روز به روز قیمت ها را در بازار صعودی کرد و سبب شد تا خودروهای داخلی تا دو برابر قیمت گران شوند و خودروهای وارداتی با نرخ هایی نجومی بازار را شوکه کنند.

این روند که با گران شدن قیمت دلار و ورود گسترده دلالان به بازار تحریم شده خودرو آغاز شد بعد از روزهایی پرتنش برای خریداران و خودروسازان حالا انگار قرار است با اجرای طرحهای پیش فروش و کاهش قیمت ارز در کنار مبارزه با دلالی در بازار خودرو متوقف شده و بازار را به آرامش برساند. در روزهای گذشته با شروع موج تازه ای از کاهش قیمت خودرو بسیاری امیدوار شده اند نرخ ها به روزهای پیش از طوفان گرانی ها بازگردد. گزارش های میدانی از بازارنشان می دهد بازار امروز خرید و فروش خودرو نسبت به هفته گذشته همچنان با روند کاهشی قیمتها روبهرو است. البته یکی از مؤثرترین دلایل این کاهش قیمت ها را باید رکود معاملات در بازار دانست چرا که به اعتقاد فروشندگان خودرو کمتر مشتری در بازار دیده میشود و همه به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیدهاند. نکته جالب اینجاست که تا ماههای گذشته با افزایش قیمت انواع خودروها کسی تمایل به فروش خودرو نداشت اما امروز روند کاهشی قیمتها عاملی شده تا فروشنده در بازار باشد اما خبری از مشتری نیست. فروشندگان خودرو معتقدند همچنان عرضه خودرو توسط شرکتهای خودروساز به کندی انجام میشود اما بسته شدن سایت های فروش خودرو و آگهی های غیر منطقی در فضای مجازی باعث شده تا نرخ های خلاف واقع خودرو در بازار عنوان نشود. یکی از فروشندگان خودرو در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم میگوید: بازار در شوک کاهش قیمتها و کسی به روشنی دلیل این موضوع را نمی داند البته افزایش قیمت ها هم به صورت غیر منطقی بود و همه به دنبال چرایی این نابسامانی بازار بودند. وی با بیان اینکه برخی برای سود بیشتر چندین خودرو خریداری کرده و امروز نمیدانند باید چگونه آنها را بفروشند، افزود: اگر شوک جدیدی به بازار خودرو وارد نشود با روند کاهشی قیمت ها بازار خودرو به سمت ثابت و رونق معاملات پیش خواهد رفت. بر اساس آخرین گزارش ها در حال حاضر کاهش قیمت در خودروهای داخلی به مدار22میلیون تومان رسیده است به نحوی که قیمت ساندرو استپوی از 205 میلیون به 190 میلیون تومان، پژو207 اتومات از 179 میلیون به 168 میلیون تومان، پژو405 از 83 میلیون به 78 میلیون تومان، سمند الایکس از 86 میلیون به 83 میلیون تومان، پژو206 تیپ 2 از 96 میلیون به 86 میلیون تومان ، H30 از 150 میلیون تومان به 128 میلیون تومان و پژو 206تیپ 5 از 116 میلیون به 104 میلیون تومان رسیده است. انگونه که بازاری ها می گویند این روزها پژو ۲۰۶ بالاتر از ۸۲ میلیون تومان خریداری نمی شود چرا که فعالان بازار می دانند به زودی قیمت این خودرو به حدود ۵۸ میلیون تومان، یعنی قیمت معاملاتی در بهمن ۱۳۹۷ باز خواهد گشت. این خودرو پیش از این به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان نیز رسیده بود. قیمت پژو۲۰۰۸ هم تا هفته قبل ۳۳۲ میلیون تومان بود اما اکنون خریداران آن را به قیمت ۳۰۰ میلیون نیز نخریدند و پیشبینی می شود قیمت این خودرو نیز به حدود ۲۸۰ میلیون تومان برسد. در بازار وارداتی ها هم وضع به همین صورت است و به عنوان نمونه سانتافه این روزها بیش از 260 میلیون تومان افت قیمت داشته است. قیمت این خودرو حتی به یک میلیارد و صد میلیون تومان رسیده بوداما در این محدوده قیمتی هیچ خرید و فروشی انجام نشد از این رو بازار این قیمت را به رسمیت نشناخت . این خودرو حالا به ۸۴۰ میلیون تومان رسیده اما اگر کسی قصد فروش واقعی را داشته باشد مجبور است حتی رقم ۸۳۰ میلیون تومان را نیز بپذیرد. سوناتا نیز با کاهش صد میلیونی قیمت به ۷۵۰ میلیون رسیده و خودروی توسان نیز حتی با قیمت ۷۸۰ میلیون تومان خریدار ندارد. این کاهش قیمت به گفته فعالان بازار ادامه دار است اما شرط دارد. شرط این اتفاق هم انگونه که یک فعال بازار خودرو می گوید این است که خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند و خودروهای ثبتنامی را تحویل دهند تا روند ریزش خودرو سرعت بگیرد. سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اعلام این مطلب افزود: قیمت خودرو کاهشی قابل توجه را در روزهای اخیر تجربه کرده است اما هنوز حباب خودرو تخلیه نشده است چرا که عرضه خودرو از سوی خودروسازان هنوز مناسب نیست. وی به افزایش قیمت خودرو از سوی برخی خودروسازان نیز اشاره کرد و گفت :همین افزایش قیمت از سوی کارخانه سبب می شود بازار با سکته روبرو شود. وی گفت: ما قبلا هم هشدار داده بودیم که اگهیهای فیک در فضای مجازی سبب شده است قیمتها رو به افزایش بگذارد چرا که از فرودین ماه تا کنون نیز نه قیمت ارز افزایش یافته و نه تغییر جدیدی در این بازار رخ داده است. موتمنی افزایش شدید قیمت خودرو را ناشی از تحرکات عجیب و غریب باندهای مافیایی دانست که با انتشار آگهی های متعدد دروغین تلاش می کردند قیمت ها را بالا ببرند و اتفاقا جو روانی بازار را هم به هم ریختند. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران از افت بیشتر قیمتها در این بازار و کاهش تقاضا و تعلل مردم برای خرید خودرو به علت اینکه باز هم قیمتها پایین خواهد آمد، خبر داد و گفت: روند نزولی در بازار خودرو تا رسیدن قیمتها به قیمت تعادلی و منطقی ادامهدار خواهد بود. از نظر مصرفکننده با اینکه قیمتها اینچنین پایین آمده، هنوز هم منطقی نیست. امروز تقریباً به مرز قیمت خودروها در ۱۸ فروردینماه سال جاری رسیدهایم اما تقاضا در بازار بسیار کم شده و مردم برای خرید خودرو دست نگه داشتهاند؛ چراکه قطعاً طی روزهای آینده قیمتها در بازار باز هم کاهشی خواهد بود. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران افزود: از ۲۲ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت امسال، "شیطنتهایی" در بازار خودرو و سایتهای اینترنتی ایجاد شد که قیمتها را بهم ریخت. اکنون این مسائل برطرف شده و قیمتها ریزش پیدا کرده و این ریزش ادامهدار نیز خواهد بود؛ چراکه هنوز قیمتها به نرخهای بهمن ماه سال گذشته نرسیده است. هر زمان قیمتها به محدوده قیمتهای بهمنماه سال گذشته برسد، میتوان گفت که به تعادل رسیده است. با ادامه روند کاهشی قیمت ها اکنون بسیاری امیدوارند حباب قیمت خودرو با پیگیری مسئولان بترکد و دوباره بازار به آرامش برسد. حبابی که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است به خاطر افزایش نرخ ارز و مواداولیه تولید قطعات، غیرمنطقی بودن هزینههای منجربه قیمت تمامشده خودرو، وجود دلالی و تقاضای کاذب بهمنظور حفظ ارزش پول به وجود امده و این این موارد دلایل گرانی خودرو و التهاب در بازار بوده است.

سید مهدی مقدسی معتقد است: علت واقعی افزایش قیمت خودرو، نوسانات ارزی است و دلیل دیگر به این مساله برمیگردد که هزینههای تمامشده قیمت خودرو در ایران بهصورت غیرمنطقی بالا است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب افزود: باید تولید خودرو در کشور افزایش یابد تا هزینه نیروی انسانی سرشکن شده و قیمتها سیر نزولی بهخود بگیرد.

مقدسی ادامه داد: راهحل دیگر، کوتاهکردن دست دلالانی است که با استفاده از فضای مجازی به جو روانی دامن میزنند.

با توجه به این اتفاق ها و تاکید این نماینده بر نظارت مستمر بر خودروسازان و بازار در کنار اجرای گسترده طرحهای پیش فروش ایران خودرو و سایپا به نظر می رسد بازار خودرو این روزها در سراشیب کاهش قیمت حسابی دور گرفته و باید منتظر ارزان شدن بیش از پیش خودرو در روزهای آینده باشیم