نگرانی از تنش در موضوع هسته ای ایران

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس ضمن ابراز نگرانی از "تنشها بر سر موضوع هسته ای ایران" ابراز امیدواری کرد که راههایی برای کاهش تنش از طریق گفت وگو پیدا شود.

آمانو در سخنرانی روز دوشنبه خود در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس گفت: گزارش اخیر من درباره نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران مطابق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ، فعالیتهای آژانس در آن کشور در ماههای اخیر را پوشش می دهد. وی افزود: در روز هشتم ماه می (18 اردیبهشت) شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که "دستوری برای توقف برخی از اقدامات ایران تحت برجام" صادر کرده است.

 

رئیسجمهور یک ماه مثل مردم زندگی کند

نماینده مردم قم در مجلس خطاب به روحانی گفت :خواهش میکنم که به مردم اعلام کنید و شفاف کنید و یک ماه مثل مردم در خورد و خوراک زندگی کنید، اگر توانستید یک ماه دوام بیاورید. به گزارش رسیده، مجتبی ذوالنوری در جلسه نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: وعده داده بودید که با مردم صادقانه برخورد کنید، استاد، شاگرد و کارمندان وزارت آموزش و پرورش ۱۶ میلیون نفر هستند این جمعیت بیش از جمعیت چند کشور اروپایی است به نظر شما مردم این استدلال را میپذیرند که وزیر یک حوزه گسترده به احتمال نسیه نماینده شدن نقد وزارت خانه آموزش و پرورش را رها کرد و کاندیدا شود؟ آیا موافقت شما با استیضاحی شما مشابه وزرای دیگر است؟

 

رسیدگی مجدد به پرونده هستهای ایران

نماینده دائم روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین با انتشار پیامی در توییتر از بررسی پرونده هستهای ایران توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد. به گزارش ایلنا، میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین با انتشار پیامی در توییتر از بررسی پرونده هستهای ایران توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد. وی در این پیام نوشت: این نشست هفته آینده در وین برگزار خواهد شد و در کنار مسائل مربوط به انرژی هستهای صلحآمیز، شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی پروندههای هستهای ایران، کره شمالی و سوریه را مورد بحث و بررسی قرار می دهد که مثل همیشه میتواند بحثهای داغی را به همراه داشته باشد.

ربیعی تغییر در کابینه را تکذیب کرد

سخنگوی دولت، اخبار منتشره مبنی بر استعفای وزرای علوم و صنعت را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه نشست با خبرنگاران، تغییرات جدید در کابینه را رد کرد و گفت که هیچکدام از وزرا از جمله وزیر صنعت یا علوم استعفا نداده است.

وی در عین حال گفت که با وزرای علوم و صنعت گفتوگو کرده و ایشان هرگونه استعفا را تکذیب کردهاند.

سفر نخستوزیر ژاپن به ایران

در قالب مناسبات دو جانبه است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سفر قریب الوقوع نخست وزیر ژاپن به ایران را بسیار مهم خواند و در عین حال از تلاشهای برخی برای کم اهمیت جلوه دادن این سفر انتقاد کرد و گفت: متأسفم که در ایران عدهای به خاطر منافع خود حاضرند که کشور را دوباره ذیل فصل هفت شورای امنیت قرار دهند. حشمت الله فلاحت پیشه در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به سفر چند روز آینده نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: در آستانه این سفر برخی تلاشهای خلاف منافع ملی را انجام میدهند امروز یکی از رسانهها نوشت که به صورت مصنوعی دلار را پایین نگه میدارند، نمیدانم چرا برخی از جریانات سیاسی از کم شدن فشار اقتصادی به مردم ناراحت میشوند. وی افزود: این که چنین حسی در این دنیا شکل گرفته که باید مانع از یک جانبه گرایی و تقابل آمریکا با ایران شوند نشان دهنده اهمیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران است. سفر نخست وزیر ژاپن نیز از نظر روابط دو جانبه و مسائل بین المللی بسیار مهم و سفر ویژهای محسوب میشود و نشان میدهد که موضوع ایران ویژه است.

بی حاصلی سیاستهای ارز 4200 تومانی

نماینده تهران گفت: از عدالت اجتماعی فاصله گرفتهایم و اقشار ضعیف جامعه که ماهها بر سر سفرههایشان گوشت، مرغ و برنج نیست، هیچ بهرهای از اعطای سیاستهای ارزی ۴۲۰۰ تومانی نمیبرند. به گزارش ایلنا، سیده فاطمه حسینی در صحن علنی مجلس در نطق میاندستور خود گفت: سخن امروز من به ضرورت وظیفه نمایندگی مردم است. در نطقهای پیشین خود به کرات از وضعیت اقتصادی و اقداماتی که باید اتخاذ شود مطالبی را بیان کردم لیکن چالشهای اقتصادی هم همچنان ماندگار است و حاکی از ضرورت اتخاذ سیاستهای خردمندانه اقتصادی است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: گزارشها از یک سو بیانگر وضعیت فزاینده بیکاری به خصوص بیکاری جوانان است. در همین میان وضعیت معیشت مردم در تنگنای شدیدی قرار دارد. دولت و به خصوص وزارت اقتصاد باید در فرصت باقی مانده از ابزارهای مناسب در اختیار از جمله بیمه، بانکها، گمرک، سرمایهگذاری و مالیات استفاده کنند تا در راستای کاهش شکاف رکودی در کشور گام بردارند.

وزیر نیرو با اظهاراتش داغ مردم را تازه نکند

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به رضا اردکانیان که گفته بود چینیها با یک وعده غذایی در روز سیر هستند ولی ما ایرانیها زیاد میخوریم و میپوشیم، گفت: وزیر نیرو لطفا به مشکلات حوزه کاری خود بپردازید و داغ مردم را تازه نکنید. به گزارش فارس، پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: متاسفانه خبر فوت یکی از رزیدنتهای ارتوپدی در حین کشیکهای سخت و طاقت فرسایی که در بیمارستانها اعمال میشود جامعه پزشکی و مردم ایران را داغدار کرد. وی افزود: متاسفانه قدر سرمایههای خود را نمیدانیم و به همین دلیل از وزیر بهداشت میخواهم ورود جدی به این موضوع داشته باشد.

برگزاری دوازدهمین جلسه رسیدگی به

اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده

دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور به ریاست قاضی منصوری در مشهد برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای این جلسه که با حضور هیأت عالی قضائی، متهمین و وکلای مدافع آنان، جمعی از شکات و وکلا، تیم پزشکی و اصحاب رسانه و مطبوعات برگزار شد، قاضی منصوری به تشریح روند رسیدگی به این پرونده پرداخت. بر اساس این گزارش، پرونده موسوم به پدیده دارای سه متهم اصلی و تعداد زیادی متهم دیگر است که پس از طی تشریفات قانونی و انجام تحقیقات مقدماتی برای رسیدگی به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی ارسال شده است. طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد متهمان این پرونده متهم به اخلال در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری از طریق فروش اوراق موسوم به سهام پدیده و همچنین تعدادی از متهمان به مشارکت در کلاهبرداری از طریق خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده شاندیز و تحصیل مال نامشروع متهم هستند.

قاضی منصوری با بیان دلایل اعطای فرصت به متهمین این پرونده گفت: این فرصت با هدف جبران مافات به متهمین داده شد. در ادامه و پس از اتمام دفاعیات متهم ردیف اول، قاضی منصوری از نمایندگان سازمانهای حاضر در جلسه خواست تا مطالب خود را نسبت به دفاعیات متهم پهلوان مقدم بیان نمایند.

نمایندگان سازمانهای حاضر در جلسه با تشریح اقدامات خلاف قانون متهمین بر اصرار متهمین بر ادامه تخلفات پس از تذکرات قانونی تاکید کردند.

درخواست زیادهخواهانه وزیر خارجه امارات از ایران

وزیر امور خارجه امارات بار دیگر ادعای تکراری مداخله ایران در امور داخلی دیگر کشورها را مطرح کرد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه ان. اچ. کی، شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در تازهترین اظهارات خود گفته است که ایران باید برنامه موشکی خود و آنچه آن را مداخله در کشورهای دیگر خوانده است را در راستای کاهش تنشهای منطقه متوقف کند. شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان و هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه پس از دیدارشان در ابوظبی، پایتخت امارات با خبرنگاران گفتوگو کردند.

عبدالله در ادامه این اظهارات زیاده خواهانهاش گفت که برنامه هستهای ایران باید شامل برنامه موشکی ایران کشور و آنچه مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر عنوان کرد، باشد.

روحانی در دیدار وزیر امور خارجه آلمان:

گروه سیاسی: رئیس جمهور با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام جز تأثیرات منفی در تعامل کشورها و امنیت منطقه حاصلی نداشته است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز با اعمال تحریم و فشار در بنبست قرار نگرفته و نخواهد گرفت و اگر کشورهای اروپایی، معتقدند که برجام به نفع مناسبات ایران و اتحادیه اروپا و توسعه صلح، ثبات و امنیت منطقه است؛ باید سریعتر برای حفظ آن تلاش کرده و اقدامات عملی و جدی داشته باشند.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر روز دوشنبه در دیدار «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به روابط دوستانه، صمیمانه و تاریخی ایران و آلمان، گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای اتحادیه اروپا بویژه آلمان است.

دکتر روحانی با اشاره به تلاشهای ایران برای برقراری ثبات و مبارزه با تروریسم در منطقه و بویژه افغانستان، عراق و سوریه، اظهار داشت: ایران همواره در توسعه و تقویت ثبات و امنیت منطقه، تأثیرگذار بوده و نقشآفرینی مثبتی داشته و امنیت امروز منطقه مرهون تلاشهای ایران است. رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه ثبات و امنیت در منطقه یکی از آثار برجام به عنوان توافقی است که پس از 12 سال تلاش، کوشش و مذاکرات متعدد، حاصل شده، خاطر نشان کرد: آمریکا با خروج یکجانبه از برجام توافقات 7 کشور مذاکرهکننده و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشت و اقدامات تروریستی را در منطقه آغاز کرد، اما متأسفانه در این راستا شاهد عکسالعمل مسوولانه و مناسبی از سوی اروپا در قبال آمریکا نبودیم. دکتر روحانی افزود: آمریکا با تحریم های ظالمانه در مسیر تروریسم اقتصادی حرکت میکند و بخصوص معتقدیم که باید در برابر کسانی که دارو و غذا را به روی مردم میبندند، ایستادگی کنیم. رئیس جمهور با اشاره به وعدههای صریح سران سه کشور اروپایی در یکسال گذشته مبنی بر پایبندی بر تعهد خود و تلاش برای انجام اقداماتی در راستای جبران خروج آمریکا از برجام در مهلت مقرر تعیین شده، گفت: در طول یکسال گذشته علیرغم مواضع نسبتا مناسب سیاسی، در مقام عمل شاهد هیچ اقدام جدی از سوی اروپا، نبودیم و اکنون باید به گونهای تصمیمگیری و اقدام کنیم که به نفع ما، شما و همه کشورها و منطقه باشد. دکتر روحانی تصریح کرد: جنگی که آمریکا یک سال است علیه ایران آغاز کرده، هرگز به نفع هیچ کس نخواهد بود و ملت ایران هم در این مدت ثابت کرده که در برابر فشارها و زورگوییها مقاومت خواهد کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه ایران علیرغم آنکه میتوانست پس از خروج آمریکا از برجام براساس ماده 36 این توافق عکسالعمل نشان دهد، اما یکسال صبر کرد، گفت: از اروپا انتظار داریم تا در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران ایستادگی و مقاومت کرده و به تعهدات خود در برجام عمل کند. دکتر روحانی با بیان اینکه اقدام آمریکا در جلوگیری از واردات مواد غذایی و دارویی به ایران برای اعمال فشار بر مردم و در راستای تصمیم آنها برای ایجاد ناامنی در منطقه است، تأکید کرد: امنیت منطقه هرگز با اعمال فشار و تحریم ملت ایران حاصل نخواهد شد.

رئیس جمهور افزود: ابتدا باید مبدأ تنشها در منطقه به طور دقیق مشخص شود تا بتوانیم به راهحلی مناسب برای رفع مشکلات منطقه دست پیدا کنیم.

  • ضرورت تلاش در گسترش روابط ایران و آلمان

    «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز در این دیدار روابط ایران و آلمان را دیرینه و دوستانه دانست و بر ضرورت تلاش در راستای افزایش دوستیها و مناسبات دو کشور تأکید کرد. وزیر امور خارجه آلمان با ابراز نگرانی از افزایش تنشها در منطقه به واسطه تحرکات خارج از منطقه، گفت: ما و اتحادیه اروپا به دنبال کاهش تنشها در منطقه هستیم و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. هایکو ماس خروج یکجانبه آمریکا از برجام را اقدامی اشتباه و نادرست قلمداد کرد و افزود: آلمان با سیاستهای آمریکا علیه ایران اختلافنظرهای زیادی دارد و تلاش میکند تا با همکاری دیگر کشورهای اروپایی بویژه فرانسه و انگلیس برجام را حفظ کرده و تعهدات خود را عملیاتی کند. هایکو ماس ادامه داد: معتقدیم اگر برجام به پایان برسد، کسانی که به دنبال افزایش تنشها در منطقه هستند، از آن سوء استفاده خواهند کرد و بر این اساس اطمینان میدهم که آلمان با همکاری نزدیک شرکای اروپایی خود به دنبال حل و فصل مسایل و حفظ برجام است.

    توقف جنگ اقتصادی تنها راه کاهش تنش در منطقه

    در خبری دیگر وزیر امور خارجه در دیدار وزیر امور خارجه آلمان گفت: تنها راه کاهش تنش توقف جنگ اقتصادی است. نمی شود توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی ایران در جریان باشد و کسانی که این جنگ را به راه انداخته اند یا از آن حمایت می کنند، در امان باشند

    به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، در نشست خبری مشترک وزیر خارجه کشورمان و همتای آلمانی وی، ظریف ضمن خوشامد گویی به دوست قدیمی خود وزیر خارجه آلمان و هیات همراه اظهارداشت: ایران، آلمان و اتحادیه اروپا هدف مشترکی دارند و آن، حفظ برجام، جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه و برخوداری مردم ایران از مزایای توافق هسته ای است. وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا اعلام جنگ اقتصادی علیه ایران کرده است، اظهار داشت: این جنگ بسیار برای منطقه و جهان و نظم بینالمللی خطرناک است. اقداماتی که ایالات متحده پس از خروج از برجام انجام داده، هدف قرار دادن مردم ایران است که قرار بود بیش از هر کس دیگری از این توافق منفعت ببرند. ظریف با بیان اینکه ما امروز فرصت داشتیم درخصوص مسائل منطقهای و بینالمللی گفتوگو کرده و دیدگاههای خودمان را به صراحت مطرح کنیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم تلاشهای دوستان ما در آلمان و سایر شرکای ما در ۱+۴ برای حفظ برجام به نتیجه برسد و حتماً ما نیز در این تلاشها با آنها همکاری می کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه هیچکس نمیتواند علیه مردم ما اقدامی بکند مگر اینکه پاسخ قاطعی دریافت کند، گفت: ما شروعکننده هیچ جنگی نبودهایم و نخواهیم بود اما اگر کسی بخواهد جنگ را علیه ما شروع کند، آن کشور پایان دهنده جنگ نخواهد بود.

معاون اول رییس جمهور ؛
 

گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهور گفت: امروز وزیر نفت و کارکنان این وزارتخانه در خط مقدم مقابله با تحریمها قرار دارند و نباید آنها را علاوه بر جبهه مقابله با فشار اقتصادی دشمن در جبهههای داخلی درگیر کنیم.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، صبح روز گذشته (دوشنبه) پس از بازدید از کارخانه واگن سازی تهران در جلسه ای که با حضور وزیر صمت، رئیس شورای شهر، شهردار و استاندار تهران به منظور بررسی راههای کمک دولت به توسعه فعالیتهای این کارخانه و توسعه قطار شهری، برگزار شده بود، گفت: درست است که با شرایط تحریم مواجه هستیم اما هنر مدیریت این است که از دل محدودیت ها فرصت خلق کند.

معاون اول رئیس با اشاره به این که فرصت های زیادی در کشور داریم که اگر به درستی از آنها استفاده کنیم می توانیم از دل همین شرایط سخت کارهای ماندگاری برای کشور انجام دهیم، افزود: امروز توانمندی های خوبی در کشور شکل گرفته است و شاهکارهای مهندسی در گوشه و کنار این سرزمین قابل مشاهده است و کوچک انگاشتن یا نادیده گرفتن آنها ظلم به کشور است. جهانگیری اظهار کرد: در شرایط جنگ اقتصادی و فشار همه جانبه دشمن نباید مسئولانی را که به دنبال بهره گیری حداکثری از توانمندی های داخل کشور هستند علاوه بر مقابله با دشمن خارجی، در جبهه های مختلف داخلی نیز درگیر کنیم و فضا را برای ابتکار عمل آنان محدود کرده و ناامنی کاری برایشان ایجاد کنیم. وی ادامه داد: امروز وزیر نفت و کارکنان این وزارتخانه در خط مقدم مقابله در جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارند و باید برای تلاش هایشان احساس آرامش داشته باشند تا بتوانند حتی یک بشکه بیشتر نفت تولید و صادر کنند. معاون اول رئیس جمهور با بیان این که باید فضا را برای فعالیت های سازنده در مسیر مقابله با تحریم ها آرام و امن کنیم، تصریح کرد: یا باید در برابر مردم و ملت ایران سر تعظیم فرود بیاوریم تا همه ظرفیت ها را در جبهه مقابله با جنگ اقتصادی پای کار بیاوریم یا این که در برابر دشمنان سر تعظیم فرود بیاوریم. هر عقل سلیمی تأیید می کند که کار منطقی تعظیم و تکریم در برابر مردم خودمان است.

جهانگیری با اشاره به این که توانمندی های عبور از شرایط سخت اقتصادی در کشور قابل توجه است خاطرنشان کرد: امروز باید عبور از این شرایط دغدغه همه ما باشد و صرف حرف و گفتن کمکی به کشور نمی کند. این که بگوییم 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور داریم کافی نیست و باید در عمل چاره ای بیندیشیم تا این یارانه ها که طبقات مرفه بیشتر از آن بهره مند می شود، نصیب طبقات محروم جامعه شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز هر تصمیمی برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی گرفته می شود باید با حمایت همگانی اجرا شود نه این که در مسیر اجرای آن اخلال شود یا حتی همانطور که بعضاً مشاهده کرده ایم در مسیر اتخاذ این تصمیمات اخلال ایجاد شود یا مشکل تراشی شود. می شود از دل همین شرایط سخت نیازمندی های توسعه کشور و معیشت بهتر مردم را تأمین کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به اروپایی ها؛

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه قطر روز گذشته اظهاراتی مطرح کرده مبنی بر اینکه این کشور در حال انجام گفتوگوهای جداگانهای بین مقامات ایران و آمریکاست و آیا ایران این موضوع را تأیید میکند، تصریح کرد: گمان نمیکنم آنچه که وزیر خارجه قطر در ارتباط با موضوع گفتوگو مطرح کردند به معنای مذاکره با معنای خاص دیگری باشد.

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی اظهار کرد: قطر به عنوان یکی از کشورهای منطقه نگرانیهایی داشتند که این نگرانیها را با مقامات ایران در میان گذاشتند و ما نیز نظرات آنها را شنیدیم. موسوی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چندی پیش ترامپ و همچنین پمپئو رئیسجمهور و وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کردند که حاضرند بدون پیش شرط با ایران گفتوگو کنند و آیا به نظر شما این پیشنهاد واقعی است یا اینکه یک بازی از سوی آمریکاییهاست، تصریح کرد: آنچه را که ما میبینیم فشار حداکثری آمریکا و تروریسم اقتصادی این کشور علیه مردم ایران و همچنین جنگ روانی است که علیه ایران به راه انداختند. ما شاهد یک سیاست فریبکارانه از سوی آنها هستیم. همزمان موضوع مذاکره را مطرح میکنند و از دیگر سو به فشار حداکثری خود علیه ایران ادامه میدهند. این گونه رفتارها برای ایران قابل قبول نیست و همان طور که پیش از این نیز گفتهایم برای ما عملکرد مهم است و ما براساس عملکردها تصمیمگیری میکنیم. وی در عین حال افزود: این اقدامات از طرف دوستان ما و همچنین دیگر کشورهای عضو برجام ناکافی است و لازم است که در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا یک صدای واحدی وجود داشته باشد و یک پیام واحدی در برابر زورگوییهای آمریکا اعلام شود.وی همچنین درباره اظهار نگرانی برخی از مقامات اروپایی در ارتباط با فعالیتهای غیرهستهای ایران و اظهارنظرهایی که هایکو ماس وزیر خارجه آلمان پیش از سفر به ایران در این ارتباط بیان کرده است، تصریح کرد: مقامات کشورهای اروپایی در موقعیتی نیستند که درباره مسائل فرابرجامی ایران اظهار نگرانی کنند و یا شروطی را برای ایران تعیین کنند و از اقدامات ایران اظهار نگرانی کنند. این ایران است که نگران بیعملی آنها در راستای اجرای تعهداتشان در برجام است.

رییس قوه قضاییه خطاب به نظام بانکی، رسانهها و سازمان ثبت خواستار شد؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه چندقطبی کردن جامعه در خصوص مسائل اساسی نظیر توان دفاعی و حضور منطقه ای ایران، ایجاد بحران اجتماعی و کوبیدن بر طبل مذاکره را سه راهبرد اصلی دشمن در حال حاضر برشمرد و نسبت به هوشیاری مردم و مسئولان در قبال این راهبردها هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری میزان به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: بحمدالله امروز مسئولان نظام در خصوص سیاستهای کلان کشور، منسجم، یکپارچه و همصدا هستند و در خصوص مقاومت و عدم مذاکره نیز موضع واحدی دارند. تردید نکنیم که مقاومت ما دشمن را وادار به عقب نشینی میکند و با اقدام، عمل و پیگیری مسائل مهم کشور میتوانیم دشمن را در رسیدن به اهداف شومش ناکام بگذاریم.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش برخی افراد در جهت رواج بی عفتی و ناهنجاری در جامعه تاکید کرد: دولت، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی مسئولیت دارند که از امنیت روانی و اخلاقی جامعه صیانت کنند و اجازه ندهند کوچکترین بی عفتی و ناهنجاری، جامعه را تهدید کند. از طرفی امر به معروف و نهی از منکر به موجب موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی، امری عمومی و وظیفه همه مردم است و دستگاههای انتظامی و قضایی نیز به موجب شرع و قانون، موظفند از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کنند. رئیس قوه قضاییه در پایان با اشاره به مشکلاتی که شرکتهای صوری و کاغذی برای مردم و کشور ایجاد میکنند، خاطرنشان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بویژه اداره ثبت شرکتها باید همانند سازمان ثبت احوال که برای صدور شناسنامه افراد ابتدا هویت آنان را احراز میکند، در ثبت شرکتها و موسسات، هویت و اصالت شرکت یا موسسه را احراز کند. آیت الله رئیسی ادامه داد: از طرفی بسیاری از مردم که قربانی سودجویی شرکتهای صوری و کاغذی میشوند، ادعا میکنند که بواسطه تبلیغات این شرکتها در رسانهها به آنها اعتماد کرده و پولی را در اختیار این شرکتها یا موسسات قرار داده اند.