تصمیمگیری برای نرخ ارز ترجیحی؛ اواخر خرداد

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اگر کارکرد بازار متشکل فراتر باشد بطوری که همه حوالهها به این بازار بیایند، میتوان با یک نرخ واحد تصمیمگیری کرد و این نرخ واحد باعث کاهش تقاضا و افزایش عرضه شده که به طور طبیعی کاهش نرخ ارز را در پی خواهد داشت. در گفتوگو با ایلنا افزود: بنابراین اختصاص ارز 4200 تومانی برای کالاهای گران هیچ توجیهی ندارد و حذف یا عدم حذف آن تاثیری در انتفاع مردم نخواهد داشت و تنها تبدیل به رانتی شده است که هر چه زودتر باید نسبت به آن تصمیمگیری شود. از همین روی قرار است دولت و مجلس در پایان خردادماه در این مورد جمعبندی جدیدی داشته باشند.

 

انتشار طرح ‎اصلاح ساختاری بودجه

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در توییتی از انتشار ‏طرح ‎اصلاح ساختاری بودجه خبر داد و از صاحبنظران دعوت کرد نظرات تکمیلی خود را در خصوص این طرح ارائه فرمایند.به گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور،محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در توییتی از انتشار ‏طرح ‎اصلاح ساختاری بودجه خبر داد و از صاحبنظران دعوت کرد نظرات تکمیلی خود را در خصوص این طرح ارائه فرمایند. ‏این طرح در راستای تدابیر رهبر انقلاب، بر مبنای ۴ محور و شامل ۲۳ برنامه طراحی شده تا زمینه حرکت به سمت ‎بودجه بدون نفت را فراهم سازد.

 

واگذاری باقیمانده سهام دولت در روزهای آینده

پوری حسینی رئیس کل سازمان خصوصی سازی: در خصوص مصوبه اخیر هیئت واگذاری مبنی بر واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکتهای بزرگ افزود: ارزش کل این میزان سهام، بالغ بر ۵۲ هزار میلیارد تومان است که به تعبیری، بزرگترین خصوصی سازی سال ۹۸ خواهد بود.به گزارش سازمان خصوصی سازی؛ وی اضافه کرد: بر این اساس از میان شرکتهایی که آماده واگذاری هستند در روزهای آینده فرایند واگذاری تعدادی از آنها آغاز خواهد شد که سهام این شرکتها به صورت بلوکی و یکجا و کاملا نقد واگذار میشود.وی ادامه داد: در حال حاضر مصوبهای برای واگذاری سهام دولت در این شرکتها توسط هیئت واگذاری صادر نشده است.

سال 98، سال تحریم و دشواری است

علی سرزعیم معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در شرایط فعلی پروژههای عمرانی و توسعه و آیندهی کشور را صفر کردیم، گفت: در وضعیت فعلی باید کمربندها را محکم بسته و اصلاحات و تغییر اقتصادی در مردم ایجاد کنیم، متأسفانه سال ۹۷ تحریم دوم از راه رسید و این تحریم در مقایسه با سایر تحریمها فراگیر، پیچیدهتر و سریعتر بود.به گزارش ایسنا، وی ارتباط با کشورهای همسایه را نیز یکی از سیاستهای دولت برای کاهش فشار تحریمها دانست و گفت: ما با سه کشور همسایهی روسیه، عراق و پاکستان میتوانیم در ارتباط باشیم و از آن طریق بسیاری از نیازهای کشور را تأمین کنیم.

دهیاریها از پرداخت مالیات معاف شدند

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه اصلاح بند ۳ ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم، دهیاریها را از پرداخت مالیات معاف کردند.به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی در جریان بررسی لایحه اصلاح بند ۳ ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم با اصلاحات بعدی آن را با ۱۶۰ رأی موافق؛ ۱۲ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.با مصوبه مجلس دهیاریها هم مشمول پرداخت مالیات نمیشوند.

تورم تولیدکننده از ۴۷ درصد عبور کرد

شاخص قیمت تولیدکننده در سال ١٣٩٧ با ۴۷.۵ درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٦ به عدد ٣۴٧.٢ رسید.به گزارش مهر، گزارش شاخص قیمت تولیدکننده در ایران در سال ١٣٩٧ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٠) از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.شاخص قیمت تولیدکننده در سال ١٣٩٧، با ۴۷.۵ درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٦، به عدد ٣۴٧.٢ رسید. این شاخص در سال ١٣٩۶ عدد ۲۳۶.۴ بوده و نسبت به سال ١٣٩۵، ١٢.٩ درصد افزایش یافته بود. این شاخص در تمام فصلهای سال مورد بررسی (١٣٩۶) نسبت به فصل قبل از خود با افزایش مواجه بوده است. بیشترین افزایش این شاخص در فصل پاییز با ۱۸.۶ درصد نسبت به فصل قبل به وقوع پیوسته است.درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده در همه فصلهای سال ١٣٩٧ نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) مثبت بوده و بیشترین آن مربوط به فصل زمستان، ۶۶.۳ درصد، است.

تجارت بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: بازار ارز طی یک ماهه اخیر دچار سقوط قیمت شده، به نحوی که دلار یک ماهه بیش از 16 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

به گزارش تجارت، قیمت دلار در روز ۲۰ خرداد ماه با حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان کاهش به رقم ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده، یعنی در حدود بازه زمانی یک ماهه با ۱۶٫۲ درصد افت ارزش مواجه شده است. بر اساس گزارش تجارت نیوز، برخی دیگر از فعالان این بازار معتقد هستند علت روند کاهشی که در بازار ارز و مخصوصا در قیمت دلار به نقش بانک مرکزی برمیگردد، به نظر این گروه بانک مرکزی با عرضه ارز و پایین آوردن قیمت به دنبال جمعآوردی دلار است.

این گزارش می افزاید: درباره روند قیمت دلار طی روزهای آینده نیز در حالی که صرافیهای میدان فردوسی معتقد بودند قیمت دلار بالا میرود، برخی دلالان معتقد هستند کاهش قیمت در بازار ارز ادامهدار خواهد بود.

در همین حال تحلیل دنیای اقتصاد حاکی است: برخی از فعالان بازار معتقد هستند بازار پس از آنکه چند روز نتوانست به بالای مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی برود و با کمبود تقاضا مواجه بود، تصمیم گرفت که راه کاهشی را برای حرکت انتخاب کند، بهخصوص آنکه سفر وزیر امورخارجه ژاپن به ایران نزدیک است و برخی گمانهزنیها در فضای معاملاتی از این حکایت دارد که پیغامی از سوی آمریکا برای ایران به همراه دارد.

مذاکرات و کاهش نرخ ارز

از سوی دیگر کانال تلگرامی معتلق به شرکت مشاور صرافخانه در کانال تلگرامی خود، نظرسنجی درباره علت افت قیمت دلار با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است که از مجموع بیش از دو هزار نفری که در این نظرسنجی شرکت کردهاند، اخبار مربوط به مذاکرات بیشترین رای را به خود اختصاص داده است.

با این که بازار متشکل ارزی یکی از موضوعات مورد بحث این روزهاست اما در این نظرسنجی درصد کمی از آرا را به دست آورده است. شش درصد از شرکتکنندگان به خرید ارزانتر اسکناس دلار از پتروشیمیها همزمان با راهاندازی بازار متشکل ارزی رای دادهاند.

چرا "قیمت دلار" کاهش یافت؟

بر اساس یک تحلیل دیگر مهمترین دلیل کاهش نرخ ارز همان تزریق ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است. به گزارش فرارو برخی از صادر کنندگان مجاب شدند که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند. طبیعتا هر چقدر ارز به کشور بازگردد میتواند به کنترل قیمتها کمک کند در غیر اینصورت ما دوباره شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود. بر اساس این گزارش وحید شقاقی کارشناس اقتصادی معتقد است: ورود ارزهای حاصل از صادرات غیر نفتی به داخل کشور نقش موثری در کاهش نرخ ارز داشته است. او دلایلی دیگری از جمله کاهش شدت تنشهای سیاسی میان ایران و آمریکا را نیز در این مورد تاثیر گذار دانسته است.در ادامه این تحلیلگر مسائل اقتصادی از چهار دلیل عمده در این باره سخن میگوید.شقاقی در این باره به فرارو گفت: «برآورد من مبتنی بر متغیرهای کلان اقتصادی وتنشهای سیاسی موجود این است که دلار در محدوده ۱۳ هزار تا ۱۵ هزار تومان در نوسان خواهد بود. این محدوده قیمت دلار تحقق پیدا میکند به شرطی که شاهد اتفاقات غیرمنتظره نباشیم. اگر شاهد اتفاقات غیرمنتظره در فضای سیاسی و افزایش تنشها باشیم ممکن است که شرایط تغییر کند.»او چند دلیل را برای کاهش نرخ دلار ذکر کرد و گفت: «اول؛ سال گذشته ایران ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشت. تا ماه پیش حدود ده میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازگشته بود. در این مدت دولت و مجلس جدیت بیشتری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور داشتند. بخشی از صادر کنندگان را مجاب کردند ارزها را به کشور بازگردانند. در آخرین رخداد آقای همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد در طی ماه اخیر ورود ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به کشور افزایش یافته است و به حدود ۱۸.۷ میلیارد دلار رسیده است. این مهمترین دلیل کاهش نرخ ارز است.»

شقاقی افزود: "عامل دیگر این است که بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده که خریداران عمده ارز به سازمان امور مالیاتی ارجاع داده شوند و مالیات خرید ارز خود را پرداخت کنند. این اتفاق مثبتی تلقی میشود." او عامل سوم را مسائل سیاسی دانست و گفت: «در یکی دو روز اخیر روند تشدید تنش میان ایران و آمریکا متوقف شده است. حالا مقامات دو کشور و همچنین مقامات کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان تاکید دارند که به دنبال جنگ نیستند. این در حالی است که در دو هفته گذشته با ورود ناو جنگی آمریکا به منطقه تنشها اوج گرفت. اما حالا سیگنالهای دو طرف و شواهد حکایت از این دارد که هیچ کدام از طرفین حاضر به رویارویی نظامی نیستند و احتمالا فعلا دعوا در قالب جنگ اقتصادی ادامه خواهد داشت. این استراتژی است که دونالد ترامپ و دولتش در پیش گرفته اند.»این کارشناس مسائل اقتصادی "بازار متشکل ارزی" را عامل چهارم دانست و گفت: «بازار متشکل ارزی هم قرار است این هفته یا هفته بعد راه بیافتد که این هم خبر مثبتی است چرا که بازاری میان صرافیهای شکل میگیرد که میتواند به شفافیت عملیات ارزی منجر شود و قیمت گذاری را از هرات و دبی بگیرد و به داخل کشور منتقل نماید.»

ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: طبق مذاکرات صورت گرفته قرار است که تا چند وقت آینده سهام برخی از شرکت ها مانند پتروشیمی نور در بورس عرضه شود؛ بنابراین مسیر سهام پتروشیمی ها تا دو ماه آینده در بورس مثبت و روند صعودی را در پیش خواهند گرفت.وی در گفت و گو با ایرنا گفت: در یک سال و نیم گذشته صنایع مختلفی مورد تحریم قرار گرفتند و طبیعی بود که فلزات اساسی و پتروشیمی ها به دلیل بالا بودن میزان ارزآوری وارد لیست تحریم ها شوند.وی با بیان اینکه بازار واکنش خود را نسبت به تحریم ها نشان داده و دیگر با عکس العمل خاصی در این زمینه همراه نیست، اظهار داشت: بازار با فرض اینکه در شرایط تحریم قرار داریم در حال انجام معاملات است بنابراین خبر تحریم خبر جدیدی نیست و به عنوان یک خبر سوخته شناخته می شود.

سیدجعفر سبحانی مشاور سازمان خصوصیسازی گفت: اطلاعیه عرضه باقی مانده سهام دولت در سه شرکت به بورس و فرابورس اعلام شده و به زودی عرضه میشود.وی در گفتوگو با فارس، گفت: سه شرکتی که قرار است، باقی مانده سهام دولتی در آنها عرضه شود، شامل بیمه البرز به میزان 17.34 درصد سهام آن و به ارزش قیمت پایه 110 میلیارد تومان به صورت نقدی، بلوکی و یکجا از طریق بورس عرضه میشود.سبحانی گفت: شرکت سوم، شرکت پالایش نفت لاوان از طریق فرابورس به میزان 20 درصد باقی مانده سهام دولت در این شرکت به ارزش حدود 660 میلیارد تومان به قیمت پایه عرضه میشود و در مجموع این سه شرکت به ارزش حدود 1500 میلیارد تومان از طریق بورس و فرابورس عرضه میشود تا سهام دولت در این سه شرکت به صفر برسد.

ثبت رکورد جدید:

گروه بورس: شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 20 خردادماه، با افزایش ۴۵۸ واحدی از کانال ۲۳۰ هزار واحدی عبور کرد و نقطه ۲۳۰ هزار و ۲۶۷واحد را نشان داد. شاخص هم وزن نیز با افزایش ۸۹۰ واحدی روی عدد ۵۶ هزار و ۸۸۶ واحد ایستاد. همچنین شاخص بازار اول عدد ۱۷۰ هزار و ۹۹۲ واحد و شاخص بازار دوم کانال ۴۵۲ هزار واحد را ثبت کردند. آیفکس نیز با ۲ واحد کاهش عدد ۲ هزار و ۹۲۲ واحدی را ثبت کرد.

به گزارش فارس، براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روزدوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸ با رشد ۵۳۲ واحد به رقم ۲۳۰ هزار و ۳۴۱ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن ۹۳۸ واحد رشد کرده و به رقم ۵۶ هزار و ۹۱۴ واحد رسید. ارزش روز بازار به بیش از ۸۷۲ هزار میلیارد تومان رسید. دیروز معاملهگران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۴.۸ میلیارد سهام و حق تقدم و اوراق بهادار در قالب ۳۸۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۷۶۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند. همچنین شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۱۵۰ واحد رشد کرده و به رقم ۶۵هزار و ۲۷۱ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن ۶۴۴ واحد رشد کرده و به رقم ۳۹ ه زار و ۱۳۰ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۶۶۳ واحدی به رقم ۲۶۱ هزار و ۴۹۱ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش ۳۵۸ واحد به رقم ۱۷۰ هزار و ۹۹۲ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام میشود با افزایش ۱۲۱۶ واحد به رقم ۴۵۲ هزار و ۴۲۴ واحد رسید.

نمادهای همراه، رمپنا، اخابر، رانفور در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند و نمادهای جم، مبین، فولاد در کاهش شاخص بورس اثرگذار بودند. نمادهای پربیننده بورسی دیروز مربوط به شرکتهای گروه بانک، خودرو، قطعات خودرو و شرکتهای پتروشیمی بودهاند. نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل بانک تجارت با قیمت ۴۳۵ ریال، سایپا با قیمت هر سهم ۱۶۸۰ ریال، بانک ملت با قیمت ۳ هزار و ۹۲۹ ریال، لنت ترمز ایران به قیمت هر سهم ۵۰ هزار و ۲۳۲ ریال، ایران خودرو هر سهم ۵ هزار و ۴۴ ریال، دادهگستر عصر نوین، هایوب ۶ هزار و ۸۰۸ ریال، بانک صادرات ۴۵۱ ریال، پتروشیمی پارس ۴۲ هزار و ۵۸ ریال از نمادهای پربیننده بودند.

به گزارش فارس، روز دوشنبه درفرابورس ایران، شاخص کل دو واحد کاهش یافته و به رقم ۲ هزار و ۹۲۲ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۶۴ هزار میلیارد تومان رسید. معاملهگران فرابورس بیش از ۱.۶ میلیارد برگه بهادار، حقتقدم و سهام در قالب ۱۹۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۱۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند. نمادهای سمگا، کرمان، حخزر، میدکو در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نمادهای مارون، کگهر، زاگرس در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بودهاند.نمادهای پربیننده فرابورسی مربوط به شرکتهای ذوبآهن اصفهان، سرمایهگذاری میراث فرهنگی، ریلپرداز سیر، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، پتروشیمی زاگرس و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بودند. همچنین با پیام ناظر بازار، نماد ختراک مربوط به شرکتهای ریختهگری تراکتورسازی ایران، خموتور مربوط به موتورسازان تراکتورسازی ایران، دفرا مربوط به فراوردههای تزریقی و دارویی ایران، واعتبار مربوط به شرکت سرمایهگذاری اعتبار ایرانیان متوقف شدند. همچنین با پیام ناظر بازار، نمادهای دسبحا مربوط به داروسازی دارویی سبحان، شپترو مربوط به پتروشیمی آبادان، چکاوه صنایع کاغذسازی کاوه، خشرق مربوط به الکتریک خودروی شرق، سخوز مربوط به سیمان خوزستان، داسوه مربوط به داروسازی اسوه نیز با پیام ناظر بازار متوقف شدند.

نماد معاملاتی اخابر مربوط به مخابرات ایران نیز متوقف شد.همچنین براساس پیام ناظر بازار، بازگشایی نمادهای شکربن مربوط به شرکتهای کربن ایران،نماده معاملاتی کخاک مربوط به صنایع خاک چینی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی بازگشایی شدند. نماد معاملاتی خپویش مربوط به شرکت سازه پویش بازگشایی شد. نماد معاملاتی لپارس مربوط به کارخانجات پارس الکتریک نیز بازگشایی شد. همچنین نماد ختوقا مربوط به شرکت قطعات اتومبیل ایران متوقف شد.

 

 

سرمقاله

مهدی پورقاضی

عضو سابق هیئت نمایندگان اتاق تهران

در دل بعضی رخدادهای منفی، پیامدهای مثبت اما کوچک نهفته است. رونق امروز فعالیت بعضی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به دلیل تحریم ها هم از پیامدهای مثبت اما کوچک پدیده منفی تحریم است. تحریم با وجود این پیامدهای مثبت و کوچک، یک لطمه بزرگ برای... اقتصاد ایران است و نمی توان در هیچ شرایطی آن را توجیه کرد. یک بنگاه صنعتی می تواند طی دوره های مختلف از تاکتیک هایی برای پیشرفت کار خود استفاده کند و رشد تولید در دوره تحریم هم یک تاکتیک است اما نباید فراموش کرد که می توان از این رهگذر به سود زودگذر رسید نه بیشتر. روی پا ایستادن بنگاه صنعتی داخلی به دلیل عدم امکان واردات کالای مشابه یعنی فعالیت در یک شرایط غیررقابتی و تولید محصول غیررقابتی به نفع بازار نیست. اصل سوددهی یک بنگاه صنعتی در زمان رقابت بازار است. تولید یک کالا و فروش آن در بازار رقابتی افتخار است و می توان روی آینده آن حساب کرد.

برای مثال ، ورود خودروی خارجی به طور تقریبی در شرایط کنونی به کشور ممنوع شده است و هیچ ثبت سفارشی انجام نمی شود. از سوی دیگر تعدادی از کشورها به دلیل تحریم مجاز به فروش خودرو به ایران نیستند که بنز، بی ام دبلیو و شرکت های کره ای از این جمله اند. اگر خودروی خارجی هم به ایران فروخته شود، به دلیل فروش غیرمستقیم، قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده بالا می رود. اگر در این شرایط رکود ایران خودرو یا سایپا خودروهای بیشتری تولید کنند و به مردم بفروشند، آیا این فروش و تولید بیشتر امتیازی برای پراید و پژوی ایرانی است؟ درست است که در شرایط رکود میزان فروش خودروی ایرانی افزایش پیدا می کند اما این در شرایطی است که جلوی دست و پای رقبای دیگر گرفته شده است.

صنایعی که از بابت تحریم توانستند پروژه های بزرگتر بگیرند یا بیش از گذشته مورد مراجعه شرکت های مشتری قرار می گیرند، در شرایط غیررقابتی فعالیت می کنند و معلوم نیست بتوانند پس از این فرازو نشیب ها در بازار باقی بمانند. نکته دیگر اینکه در اقتصاد ایران مزیت های رقابتی صنایع به طور مداوم در کوتاه مدت در حال تغییر است و دستاوردها هم موقتی است. در شرایط غیرعادلانه و انحصاری و نبود رقابت نمی توان به پیامدهای کوتاه مدت مثبت اکتفا و برنامه ریزی کرد. شرکت هایی که تحریم باعث رشد فروش آن ها شده، می خواهند براساس شرایط استثنایی برای بلند مدت برنامه ریزی کنند اما به احتمال زیاد اگر نتوانند توان رقابت خود را تقویت کنند، در نهایت بازنده خواهند بود.

منبع: اتاق تهران

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

دونالد ترامپ بیش از همه و بیش از هرزمان دیگری ضرورت رهایی اقتصاد جهان از وابستگی به دلار را به همگان گوشزد کرد. ترامپ و تیم همراهش به جای گسترش جنگ ها و نزاع های هزینه بر و پرتلفات در گوشه و کنار جهان، به جنگ دلار روی آورده اند و با اهرم دلار اقتصاد کشورها را ...هدف قرار می دهند وهر از گاهی در گوشه ای از دنیا تلاطم و تنش های پولی و اقتصادی به وجود می آورند و دولت های هدف را واردار به تمکین از خواست های شان می کنند و هر کجا که از قواعد ظالمانه کاخ سفید سرپیچی کند با تحریم های اقتصادی و تعرفه های سنگین تجاری و کاهش ارزش پول ملی روبرو می شود. ایران، چین، روسیه، ترکیه و ونزوئلا در زمره کشورهایی هستند که بیشترین لطمه و آسیب را از این بابت طی سال ها و ماه های اخیر متحمل شده اند. 70 درصد معاملات تجاری دنیا با دلار انجام می گیرد و ذخایر ارزی بیشتر کشورها به دلار است. همین دو مورد کافی است تا کشورهای دیگر در مقابل تهدیدات و تحرکات واشنگتن به شدت آسیب پذیر و به فکر چاره باشند. پول از کارآمد ترین اختراعات بشر است و به نظر می رسد در تاریخ زندگی انسان معاصر کمتر اهرم و وسیله ای با تاثیرگذاری دلار اختراع شده باشد و متاسفانه این پدیده و اختراع بسیار تاثیرگذار امروزه به ابزاری برای پیشبرد اهداف استعماری و ظالمانه کاخ سفید تبدیل شده است. بر این اساس ذات و ویژگی جستجوگر و ابزار ساز بشر می تواند به اهرم و ابزاری دیگری برای مقابله با دلار دستیابی پیدا کند. از این رو برخی رهبران جهان و صاحب نظران اقتصادی دنیا بر اساس یک جهت یابی کلی و عمومی به این درک و دریافت رسیده اند که بایستی برای مقابله با سلطه دلار، اتحاد ها و اجماعات منطقه ای و حتی جهانی تشکیل داده شود ولذا باید اطمینان داشت که این مهم دیر یا زود محقق خواهد شد و از سوی دیگر توفیق خاتمه بخشیدن به سلطه و استیلای دلار را بایستی مرهون فشارها و زورگویی های هیئت حاکمه کاخ سفید و در راس آن ها دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا دانست.