تغییر ساعت کار صنایع بزرگ پرمصرف

اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به اینکه برنامه تغییر ساعت کار ادارات برای استانهای زیادی تدارک دیده شده است، ادامه داد: در تابستان امسال برای کاهش مصرف برق تعداد قابل توجهی از لامپهای سازمانهای دولت به سیستمهای ال ای دی مجهز میشوند و میلیونها کولر گازی و آبی سرویس خواهند شد. به گزارش ایسنا وزیر نیرو تاکید کرد: همچنین ساعات کار صنایع بزرگ پرمصرف نیز به گونهای تغییر خواهد کرد تا بدون ایجاد وقفه در تولید، فشار کمتری در اوج بار به شبکه وارد شود. به طور کلی با کمک مردم مجموعه این اقدامات موجب خواهد شد تابستان ۹۸ را بدون خاموشی سپری کنیم.وی گفت: پیک مصرف روز گذشته کشور در مقایسه با اوج مصرف مدت مشابه سال گذشته حدود پنج هزار مگاوات افزایش پیدا کرده است.

 

پتروشیمی ایران تحریمپذیر نیست

اسدالله قرهخانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی از نفت متفاوت است، اظهار کرد: از آنجا که پتروشیمی دارای بازار گستردهای است و تنوع محصولات در آن بالاست مشخص است که محدودیتهای آمریکا در این بخش راه به جایی نخواهد برد.وی در گفتوگو با ایسنا، گفت: امروز دشمن هلدینگ خلیج فارس را تحریم کرده است و شاید در آینده نیز بخشهای دیگر پتروشیمی را تحریم کند. علت تدریجی جلو بردن تحریمها نیز این است که میخواهد در بازار خلاء یا کمبودی ایجاد نشود.قرهخانی ادامه داد: تحریمهای آمریکا شاید هزینههای ما را افزایش داده و مشکلات کوچکی را برای ما ایجاد کند، اما نمیتواند جلوی درآمدهای ارزی کشور را از بخش پتروشیمی بگیرد.

 

افزایش ۳۵۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور

محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی: با اشاره به سفر این هفته خود به کرمانشاه افزود: در چند روز آینده واحد اول بخش گاز نیروگاه دالاهو اسلام آباد به ظرفیت ۳۱۰ مگاوات وارد مدار خواهد شد. همچنین واحد دوم گاز این نیروگاه بهمنماه امسال و بخش بخار آن نیز اردیبهشتماه سال آینده به بهره برداری میرسد.به گزارش پاون؛ وی با اشاره به پیشرفت ۸۴ درصدی نیروگاه دالاهو، گفت: این نیروگاه از نوع کلاس اف با راندمان ۵۷ درصد در شرایط استاندار در حال ساخت است که پس از بهرهبرداری کامل ظرفیت آن به ۹۰۰ مگاوات خواهد رسید.وی ادامه داد: در چند روز آینده، طرح خنککاری هوای ورودی دو واحد از نیروگاه زاگرس نیز به ظرفیت ۳۰ مگاوات به بهرهبرداری خواهد رسید.

پایان عملیات نصب سكوی F18

میدان مشترک فروزان

حمید بورد مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از پایان موفقیتآمیز عملیات نصب عرشه ۹۴۰ تنی سكوی F18 میدان مشترک فروزان خبر داد.به گزارش روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، وی افزود: بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، عملیات بارگیری، مهاربندی و حمل عرشه در یک ماه گذشته انجام شد و عرشه سکو بر روی جاکت مربوطه نصب گردید. در این راستا پس از تکمیل عملیات نصب عرشه، سکوی F18 آماده حفاری ۷ چاه تولیدی در قالب پروژههای EPC/EPD خواهد بود.

تحریم شرکتهای پتروشیمی

بیشتر جنبه تبلیغی دارد

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعتقاد به اینکه تحریم شرکتهای پتروشیمی بیشتر جنبه تبلیغاتی علیه ایران دارد تا تاثیر عملی، اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کشورها به محصولات پتروشیمی ایران نیاز مبرم دارند در دور زدن تحریمها ایران را همراهی خواهند کرد.وی در گفتوگو با خانه ملت، گفت: اگرچه در ظاهر ماجرا تاکنون محصولات نفتی جزو تحریم نبودهاند اما مراودات بانکی از قبل مشمول تحریمها شده بودند به همین دلیل شرکتهای ایرانی در گذشته نیز هر چه میفروختند مشمول تحریمها شده است بنابراین بخش مراودات بانکی در حوزه صادرات،مدتها است که دچار تحریم شده است اما از آنجا که این فعالیتها توسط شرکتها و کارگزاریهای بخش خصوصی انجام شده و میشود همواره مسیر خود را برای فروش پیدا کردهاند.

راههای دور زدن تحریم را بلدیم

عباس شعری مقدم مدیر عامل اسبق شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: محصولات پتروشیمی بسیار متنوع هستند و کنترل آنها به راحتی نفت نیست ضمن اینکه ایرانیها راهها را یاد گرفتهاند و اینگونه نیست که تحریم پتروشیمی بصورت فلج کننده در بیاید.وی در گفتوگو با ایلنا، افزود: در این شرایط بهترین کار این است که وزارت صنایع فضای کسب و کار را به نحوی در کشور فراهم کند که صنایع پایین دست پتروشیمی رونق بگیرند، مقررات شدید و بازدارنده که بر اساس بدبینی وضع شده به این ترتیب که فکر می کنیم همه سوء استفادهگر هستند مگر اینکه عکس آن ثابت شود، برداشته شوند بهتر است فرض را بر این بگذاریم که همه سالم هستند تا فضا روان شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ایران مطرح کرد:

گروه انرژی: بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: تحریمهای اخیر آمریکا علیه پتروشیمی ایران به اعتقاد من یک نمایش سیاسی است و اثری در عملکرد ما در بحث تولید و فروش نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراسم امضای دومین تفاهمنامه همکاری توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژیبر پارسیان با سازمان ایمیدرو در جمع خبرنگاران درباره تأثیر تحریمهای آمریکا بر صنعت پتروشیمی ایران، گفت: موضوع تحریم صنعت پتروشیمی جدید نیست، چرا که ما از سال ۱۳۹۲ درگیر این موضوعات هستیم و در این شرایط توانستهایم تولید و فروش متناسبی داشته باشیم. وی با بیان اینکه روی موضوعات کاری خودمان متمرکز هستیم و این مساله نمیتواند خللی در روند کاری پتروشیمی ایران ایجاد کند، تصریح کرد: سالهاست که صنعت پتروشیمی با این مساله دست و پنجه نرم میکند و در این شرایط به دنبال توسعه این صنعت هستیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در حوزه تعمیر تجهیزات نیز باید اعلام کنیم که هیچ موقع بیمشکل نبودهایم، اما همیشه توانستهایم از پس این مساله نیز برآییم به همین دلیل نگرانی در این حوزه نیز وجود ندارد. محمدی در بخشی دیگر از صحبتهای خود با تاکید بر این مساله که بیش از ۹۰ درصد برنامهای که برای تأمین ارز در داخل کشور در سال ۱۳۹۲ داشتهایم را تأمین کردهایم، اظهار کرد: با توجه به اینکه فروش شرکتها تا پایان خردادماه برگشت پول به طول میانجامد، فرصت داریم که این آمار را تا هفته آتی تکمیل کنیم.

  • امسال سه طرح به بهرهبرداری میرسد

    وی درباره برنامههای صنعت پتروشیمی برای افتتاح پروژهها، گفت: طبق برنامهای که با وزارت نفت در نظر گرفتهایم در سال ۱۳۹۸، سه طرح و در سال ۱۳۹۹، ۱۵ طرح به بهرهبرداری میرسد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه طبق برنامه طرح متانول کاوه، متانول بوشهر و طرح الفین ایلام در سال جاری به بهرهبرداری میرسد، افزود: با افتتاح این طرحها پنج میلیون تن به ظرفیت صنایع پتروشیمی کشور اضافه خواهد شد. محمدی در بخش دیگری از صحبتهای خود در مورد شرکتهای دانش بنیان و نقش آنها در صنعت پتروشیمی، ادامه داد: در ماههای آتی خبرهای خوشی در مورد این مساله اعلام خواهد شد، چرا که با سه دانشگاه برای توسعه تحقیقات قرارداد منعقد کردهایم.

  • تسریع عملیات اجرایی طرحهای پتروشیمی منطقه پارسیان

    وی همچنین از امضای تفاهمنامه توسعه هاب پارسیان در شرق عسلویه خبر داد و افزود: بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان ایمیدرو این تفاهمنامه به امضا رسیده است که بر اساس آن طی ماهها و سالهای آتی شاهد توسعه صنعت پتروشیمی و صنایع فلزی در منطقه عمومی و شرق عسلویه خواهیم بود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در فاز اول بنا بر طرح جامع توسعه که تعریف شده در منطقه پارسیان ۱۴ طرح بزرگ پتروشیمی خواهیم داشت، گفت: این طرحها معادل ۱۵ میلیون تن محصول قابل فروش تولید خواهد کرد و حجم سرمایه گذاری نزدیک ۲۰ میلیارد دلار است و حجم سرمایه گذاری این طرح نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار است که در فازهای مختلف اجرا خواهد شد. محمدی همچنین در مراسم امضای این تفاهمنامه با بیان این که در صنایع پتروشیمی از ۵۵ مجتمع صنعتی ۱۶ مجتمع در عسلویه متمرکز و در حال تولید است، گفت: طرحهای پتروشیمی در دو فاز تعریف شده که از ۳۰ طرح ۱۷ طرح در حال پیشرفت و ۱۳ طرح در مرحلهی تأمین مالی و دانش فنی قرار دارد. وی با تاکید بر این مساله که در دولت یازدهم و دولت دوازدهم ۱۵ فاز به افتتاح رسید، افزود: خوراک قابل توجهی برای پتروشیمی در منطقه تهیه شده است که این مساله میتواند یک پاشنه آشیل برای توسعه صنعت پتروشیمی باشد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در حال حاضر در غرب عسلویه فضای توسعه وجود ندارد، اظهار کرد: به همین منظور تمرکز خود را در شرق عسلویه معطوف کردهایم. منطقه ویژه پارسیان توسط ایمیدرو تأسیس شده و در حال تأمین زیرساختهای منطقه هستند، به همین دلیل قصد داریم تا با همکاری ایمیدرو توسعه طرحهای پتروشیمی و فلزی را در شرق عسلویه اجرایی کنیم. به گفته محمدی امکانات و منابع خوراک مهمترین عامل توسعه در منطقه هاب پارسیان است که به تناسب پیشرفت زیرساختها پتروشیمی در این منطقه گسترش پیدا خواهد کرد به همین منظور نیز در فاز اول ۱۴ طرح پیشبینی شده که از این تعداد ۱۵ میلیون تن به ظرفیت فروش کشور اضافه خواهد شد. دومین تفاهمنامه همکاری توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژیبر پارسیان امروز با هدف ساماندهی و تسریع در عملیات اجرایی طرحهای پتروشیمی این منطقه میان بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و خداداد غریبپور، رئیس هیئت عامل ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) امضا شد. این یادداشت تفاهم ضمن تسهیل استقرار شرکتهای پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژیبر پارسیان، سبب شتاب بخشیدن به عملیات اجرایی پنج طرح پتروشیمی این منطقه میشود که هر یک از این طرحهای پتروشیمی قابلیت اشتغال ۵ تا ۷ هزار نفر را خواهند داشت.

با نوسانات نرخ ارز قیمت محصولات روند صعودی به خود گرفت و در این بین برخی افراد سودجو به خرید و احتکار برخی کالاها برای کسب سود روی آوردهاند. در این شرایط جای این سوال وجود دارد که آیا میتوان با اقداماتی همچون رهگیری کالاهای فروخته شده از احتکار و سودجویی دلالان جلوگیری کرد.در چنین شرایطی دولت، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش بی رویه نرخ ارز و کاهش آن تصمیم گرفتند با تجمیع اطلاعات و وضع مالیات بر خرید و فروش ارز، به هدف خود دست پیدا کنند. البته ناگفته نماند که این تصمیم تا به امروز اجرایی نشده اما جو روانی اعلام این دست اخبار بر بازار ارز تا حدودی تأثیرگذار بوده است.در این زمینه مجتبی صفایی نایب رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اتاق اصناف تا به امروز مصوبهای در زمینهٔ رهگیری و پیگیری کالاهای فروخته شده بیش از تعداد خاص، نداشته است.

محمد عرب رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران از افزایش قیمت یک نوع ماده اولیه مورد استفاده در صنعت چرم مصنوعی و پلاستیک خبر داد که باعث افزایش قیمت برخی از انواع کفش صادراتی نیز شده است. به ادعای وی، این افزایش قیمت باعث شده بازار افغانستان را در این صنعت از دست بدهیم و عراق نیز واردات خود از ایران را کاهش داده است.وی در گفتوگو با ایسنا، قیمت پایه این محصول در صنایع پایین دستی ۹,۸۰۰ تومان است اما در حال حاضر قیمت آن در بورس به بیش از ۲۸ هزار تومان رسیده است.عرب با بیان افزایش قیمت هفتگی این ماده اولیه، اظهار کرد: افزایش قیمت این ماده اولیه، تولید داخل را دچار مشکل کرده و اثرات منفی در صادرات نیز داشته است.این در حالی است که بازار افغانستان را از دست بدهیم و عراق نیز واردات خود از ایران را کاهش دهد.

فعالیت ۷۰ درصدی صنعت شیرینی و شکلات

جمشید مغازهای دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرینی و شکلات با بیان اینکه 30 درصد ظرفیت کارخانههای شیرینی و شکلات کشور خالی است، گفت: تأمین سرمایه در گردش و همچنین تأمین ارز از جمله مهمترین مشکلات بخش تولید است. وی در گفت و گو با فارس، با بیان اینکه شکر، آرد و روغن مورد نیاز صنعت شیرینی و شکلات با استفاده از ارز دولتی تأمین میشود، افزود: بقیه نیاز کارخانهها از طریق ارز حاصل از صادرات و یا ارز آزاد تأمین میشود.به گفته وی، صادرات شیرینی و شکلات از کشور طی سال 97 نسبت به سال 96 با رشد 12 تا 13 درصدی روبهرو بوده است.

احتمال افزایش قیمت مرغ طی روزهای آینده

عظیم حجت، عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۲۰۰ تا ۸ هزار و ۳۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشیها ۱۱ هزار و ۷۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: با توجه به احتمال افزایش مصرف پیش بینی میشود که قیمت هر کیلو مرغ به نرخ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان در روزهای آتی برسد.وی ادامه داد: با توجه به تاخیر در ارسال نهادههای دامی با نرخ مصوب، مرغداران برای تامین نیاز خود چارهای جز خرید نهاده با نرخ آزاد ندارند که این امر بر افزایش هزینههای تولید دامن میزند.

نوسانات نرخ ارز بر آسانسور تأثیر میگذارد

عباس ابریشمی، رئیس اتحادیه آسانسور و پله برقی کشور با اشاره به تأثیر نوسانات نرخ ارز بر قطعات آسانسور گفت: هم اکنون حدود ۴ هزار واحد صنفی در تهران مشغول به فعالیت هستند.وی در گفتوگو باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه امسال افزایش قیمتی در این صنف نداریم، اظهار کرد: کمبود مواد اولیه موجب افزایش قیمت میشود.ابریشمی گفت: این صنف هم همانند سایر اصناف در جهت تحقق رونق تولید، گامهای بلندی تا پایان سال بر میدارد که هم اکنون در حال برنامه ریزی و تدوین استراتژی در این صنعت هستیم.

ابریشمی تأکید کرد: یکی از صنایعی که در کشور ما در سالهای گذشته پیشرفتهای زیادی داشته، ساخت و تولید آسانسور است که امیدواریم این صنعت همانند سایر صنایع بتواند رونق یابد.رئیس اتحادیه آسانسور و پله برقی کشور در پایان بیان کرد: در هر زمان که قیمت قطعات در این صنف، بالا برود دست دلالان و سودجویان در بازار بیشتر شده و می توانند از این وضع سوءاستفاده کنند.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی؛

گروه اصناف: رضا سرافرازی، مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۳۰ میلیارد متر مکعب کسری مخازن آبهای زیرزمینی تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی به شمار میرود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رضا سرافرازی، مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به افزایش دما و کاهش منابع آب در سالهای گذشته و نیاز به افزایش تولید غذا از سوی دیگر باید به نحوی رفتار کنیم که پایداری منابع آب و خاک حفظ شود.وی افزود: در حال حاضر ۳۰ میلیارد متر مکعب کسری مخازن آبهای زیرزمینی است که این این امر تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی محسوب میشود. سرافرازی با اشاره به اینکه کشت برنج تنها به دو استان شمالی گیلان و مازندران اختصاص دارد، اظهار کرد: جلوگیری از کشت برنج در استانهای دیگر از جمله طرحهایی است که در همین راستا انجام شده است. وی اظهار کرد: حمایت وزارت جهاد کشاورزی از کشت برنج تنها در استانهای گیلان و مازندران است اما در حال حاضر در 17 استان کشور برنج کشت میشود و وزارت کشاورزی هیچگونه حمایتی از آنها نمیکند. وی افزود: در شرایط پرآبی امسال در مناطقی مانند خوزستان با توجه به قیمتی که برنج پیدا کرده است امکان برخورد جدی توسط وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از کشت این محصول وجود ندارد و ما نمیتوانیم شالیزارها را قلع و قمع کنیم. وی ادامه داد: در شرایط پر آبی و بارندگی که امسال در استان خوزستان داشتیم و از طرفی قیمت کنونی برنج در کشور امکان برخورد جدی با کشت برنج در سایر استانها از سوی وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد و این امر نیازمند یک سری قوانین است. وی با بیان اینکه در گذشته ۲۵ هزار هکتار برنج در حاشیه زاینده رود کشت میشد، گفت: هم اکنون کشت برنج در حاشیه زاینده رود به کمتر از ۲ هزار هکتار رسیده، کشت ارزن جایگزین این محصول شده است که دولت در این زمینه حمایت لازم را از تولیدکنندگان ارزن انجام میدهد.سرافرازی با اشاره به اینکه مصوبه هیات وزیران مبنی بر محدودیت کشت برنج همچنان به قوت خود باقی است، بیان کرد: بنابر آخرین آمار تا کنون هیات وزیران تصمیمی برای لغو محدودیت کشت برنج در استانهای غیر شمالی نگرفته است.

  • نیمی از چاههای موجود در کشور غیر مجاز هستند

    وی با اشاره به اینکه از مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی آبی حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی به سیستمهای نوین آبیاری مجهز هستند، گفت: حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی آبی با کمک و اعتبارات دولتی و مابقی اعتبارات بانکی به سامانههای نوین آبیاری تجهیز شوند.وی ادامه داد: بحث کیفیت آب و درجه حرارت هوا یکی از عوامل محدود کننده در توسعه روش آبیاری محسوب میشود.

    سرافرازی با اشاره به اینکه ۷۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد، اظهار کرد: نیمی از چاههای موجود در کشور غیر مجاز هستند که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت نیرو بحث تعیین تکلیف چاههای غیر مجاز را در دستور کار خود قرار داده اند.

    وی با بیان اینکه الگوی کشت طی ۲ برنامه مطالبات دولت و مجلس از وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: الگوی کشت در تمامی استانها در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، به طوریکه با توجه به وضعیت آب، خاک، سیاست وزارتخانه برای تولید محصولات در تمامی دشتهای کشور مشخص شده، اما اجرای آن نیازمند یک سری الزامات است.سرافرازی در پایان افزود: دولت در بحث اجرای الگوی کشت، سیاست توسعه کشت گلخانه و انتقال سبزی و صیفی به داخل این فضا را دنبال میکند.برنامه رویداد سازگاری کم آبی و اولین جشنواره ملی آب در ۳ تا ۵ تیر با حضور وزرای جهاد کشاورزی، نیرو و مسئولان سازمان برنامه و بودجه برگزار میشود.

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: پیشنهاد اتحادیه برای هر کیلوگرم شیر خام بر اساس هزینه های تولید ۲۵۷۰ تومان بود اما نرخی که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه محاسبه کرده، کمتر از ۲۴۰۰ تومان (۲۳۹۰ تومان) است.وی در گفت وگو با تسنیم اظهار کرد: قیمت جدید شیر خام روز سه شنبه در کارگروه تنظیم بازار بررسی می شود تا بر اساس افزایش هزینه های تولید نرخ جدید برای این محصول تعیین شود.وی افزود: پیشنهاد اتحادیه سراسری دامداران برای هر کیلوگرم شیر خام بر اساس هزینه های تولید 2570 تومان بود اما نرخی که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه محاسبه کرده است کمتر از 2400 تومان است.

عفت رئیسی سرحدی رییس کانون علم و دانش صنعت زنبور عسل کشور گفت: نبود استاندارد اجباری برای تولید عسل، تقلب در این محصول را افزایش داده است، از جمله این تقلبها عرضه "عسل زنبور ندیده " یا عسل دستساز در حجم بالا است که به بازار داخلی و صادراتی عسل کشور ضربه زده است.وی در گفتوگو با ایلنا افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز، صادرات عسل و موم مورد توجه صادرکنندگان وتولیدکنندگان قرار گرفته، اما در این میان تخلفات نیز رو به افزایش است که میتواند ضربه جبران ناپذیری به بازار عسل کشور وارد کند.وی ادامه داد: مانعی برای صادرات عسل کشور وجود ندارد چرا که مازاد تولید داریم، اما نبود استاندارد اجباری برای عسل ما را با مشکلات جدی روبهرو کرده است.