آمادگی فرودگاههای کشور برای انتقال حجاج

مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران با نماينده ولیفقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايرانی ديدار و درباره خدمات در دست ارائه برای زائران حج ۹۸ و فعاليتهای صورت گرفته در بخشهای مختلف برای تسهيل در روند اعزام و بازگشت زائران گفتگو کرد. به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در این دیدار که حسین اسفندیاری عضو هیأت مدیره و مسوول عملیات فرودگاهی نیز حضور داشت، امیرمکری آمادگی فرودگاههای کشور را برای انتقال بیش از ۸۶ هزار زائر به عربستان و خدماتدهی به حجاج اعلام کرد. وی تصریح کرد: تلاش شده است این سفر معنوی با تسهیلات و روند مناسب آغاز شود و خاطره خوبی برای حجاج و خانواده هایشان داشته باشد.

 

اتصال سنندج به شبکه ریلی تا پایان دولت دوازدهم

معاون ساخت وتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها در بازدید از راهآهن همدان- سنندج گفت: در راستای اتصال مراکز استانها به شبکه ریلی کشور و تکمیل این مسیر ریلی برنامهریزی شده است تا عملیات زیرسازی همدان تا سنندج تا پایان سال ۱۳۹۹ تکمیل و به موازات آن عملیات اجرایی ساخت ایستگاههای مسیر نیز آغاز شود. به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس خطیبی، در بازدید از راهآهن همدان- سنندج گفت: در راستای اتصال مراکز استانها به شبکه ریلی کشور و بهرهبرداری از خطآهن تهران- همدان در اردیبهشت ماه سال ۹۶، اتصال استان کردستان به مرکزیت شهر سنندج در طرح راهآهن تهران- همدان- سنندج تا پایان دولت دوازدهم در دستور کار قرار دارد.

 

اعتبار ۶۰۰ میلیاردی برای آزادراه تهران شمال

معاون رئیس جمهور از تخصیص اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی متشکل از سهم ۳۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان و ۳۰۰ میلیارد تومانی دولت در ماه های آینده خبر داد. به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدباقر نوبخت در جریان بازدید از منطقه یک آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: در سال جاری ۶۰۰ میلیارد تومان متشکل از سهم ۳۰۰ میلیارد تومانی از سوی دولت و ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان در ماههای پیش رو تامین میشود تا شاهد بهرهبرداری از این پروژه در سال جاری باشیم. وی افزود: علاوه بر اینکه طبق برنامهریزی در سال جاری ۳۰۰ کیلومتر به شبکه آزادراهی کشور اضافه میشود، پروژه راه آهن میانه – بستان آباد نیز در سال جاری افتتاح میشود.

تمایل ایران و ونزوئلا برای

گسترش همکاریها در حوزه حملونقل

معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دوران زورگویی یک کشور به سایر کشورها به سر آمده است، گفت: ایران و ونزوئلا میتوانند همکاریهای خود را در زمینه حملونقل افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدمنژاد، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در دیدار با کارلوس خوزه ویرا، معاون وزیر حملونقل و رییس سازمان هوانوردی جمهوری بولیواری ونزوئلا با اشاره به اینکه عصر زورگویی یک کشور به دنیا به سر آمده است، گفت: فرقی نمیکند این کشور آمریکا باشد یا کشور دیگری، بشر امروزی را نمیتوان قانع کرد که کشوری به واسطه قدرت خود سلطه گری و ایجاد استعمار کند.

همچنین کارلوس خوزه ویرا، رییس سازمان هوانوردی ونزوئلا در این دیدار ضمن ابراز تمایل به گسترش همکاریهای حملونقلی میان دو کشور گفت: هوگو چاوز، رییس جمهور فقید ونزوئلا به درستی اهمیت ایجاد ارتباط با کشورهایی نظیر ایران، روسیه، چین و هند را درک کرد و همین مساله آغازی برای رابطه ایران و ونزوئلا شد.

رشد ۹۴ درصدی صادرات در بندر امیرآباد نسبت به مدت مشابه سال قبل

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: میزان صادرات و واردات در بندر امیرآباد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزار تن به ۹۴ و ۳۲ درصد رشد رسیده است.

سیاوش رضوانی، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درخصوص آخرین حجم ترانزیت، صادرات و واردات در این بندر نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار کرد: در این خصوص میزان واردات تا امروز ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ طبق گزارش اعلام شده ۸۰۱ هزار تن واردات، ۲۱۷ هزار تن صادرات و ۲۱۴۰ تن ترانزیت بوده است.

وی افزود: در مجموع این میزان یک میلیون و ۱۱۷ هزار تن بار بوده که وارد بندر شده است. در بحث صادرات در بندر امیرآباد نسبت به مدت مشابه تا به امروز ۹۴ درصد رشد در صادرات و ۳۲ درصد رشد در واردات را شاهد هستیم. وی ادامه داد: البته در سال ۹۷ نیز بندر امیرآباد رشد چشمگیری را در بحث صادرات، واردات و ترانزیت شاهد بود و جهش خوبی به وجود آمد که در مجموع افزون بر سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار بود.

رییس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی در چهارمین نشست شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و در بررسی طرح جامع شهر چابهار، گفت: سازمان بنادر و راه آهن با مدیریت معاونت حمل و نقل، ظرف مدت سه ماه بازنگری طرحهای توسعه بنادر و راه آهن را تنظیم و نتیجه را به شورای عالی شهرسازی و معماری گزارش کنند.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در چهارمین نشست شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در بررسی طرح جامع چابهار، ضمن اعلام این مطلب که مدیریت یکپارچه برای منطقه چابهار ضرورت دارد، گفت: چابهار کارکرد بینالمللی داشته و فرامنطقهای است، بنابراین باید به توسعه چابهار توجه ویژه داشته باشیم و این توسعه باید بر اساس نقشه راه و برنامه دقیق، انجام شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه توسعههای غیربرنامهای که عملا به توسعههای تقاضامحور و غیررسمی منجر میشود، در شهر چابهار به هیچعنوان پذیرفتنی نیست، افزود: سیاست وزارت راه و شهرسازی توسعه برنامهمحور در چابهار است.

رییس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با یادآوری اینکه منطقه چابهار بهعنوان هاب منطقهای و شهر لجستیک در طرح جامع حمل و نقل معرفی شده و به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: چابهار میعادگاه حملونقل ترکیبی است که مورد تاکید وزارتخانه ما قرار دارد. به همین دلیل، در طرح جامع چابهار، توجه توامان به فرودگاه، بندر، راهآهن و جاده و ارتباط موثر آن با شهر و ساکنان شهر ضرورت دارد.

اسلامی افزود: کسب و کارهایی که در منطقه چابهار شکل میگیرد تابع قوانین سرمایهگذاری خارجی، مناطق آزاد و قانون توسعه سواحل «مکران» است. به همین دلیل منطقه چابهار، رشد متفاوتی را نسبت به سایر مناطق، تجربه خواهد کرد.

وی در بخشی از سخنان خود در حضور اعضای اصلی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، اعلام کرد: باید مدیریت قدرتمندی را در چابهار داشته باشیم و این مدیریت قدرتمند را نیز به کشورهای منطقه و دنیا نشان دهیم. اینکه تلاش می شود تا ایران از منطقه خارج شود، دلیل محکمی است که با قدرت بیشتری، توان ایران را به معرض نمایش بگذاریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بندر چابهار یکی از ایستگاههای مهم تلاقی شرق- غرب و شمال- جنوب و نقطه آغاز و صفر کریدور شمال- جنوب است. به همین دلیل باید تلاش کنیم تا این منطقه لجستیکی مهم، سهم خود را در اقتصاد کشور و اقتصاد منطقه ایفا کند.

وی تاکید کرد: باید پیشبینی بلندپروازانهای در خصوص چابهار داشته باشیم، جسورانه و قاطع پیش برویم تا بتوانیم به سهم واقعی خود دست یابیم و اجازه ندهیم عقبماندگیها به دلیل حرکتهای ظالمانه استکباری، صهیونیستی و برخی عوامل مرتجع منطقه به طرق گوناگون بر ایران، اعمال و تشدید شود.

رییس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران یادآور شد: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که نقش مهمی را در محور توسعه ایفا میکند، به همین دلیل توسعه همهجانبه و ساماندهی به وضعیت حاشیهنشینی و سکونتگاههای غیررسمی همراه با توسعه چابهار در اولویت برنامهها و سیاستگذاریهای وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

اسلامی یکی از اقدامات کلیدی و راهبردی در منطقه چابهار و توسعه آن را، تخصیص ۱۰۰۰ هکتار زمین در آن منطقه برای توسعه تدریجی شهر و رفع حاشیهنشینی و سکونتگاههای غیررسمی عنوان کرد و افزود: کاری کلیدی و راهبردی که در خصوص منطقه چابهار انجام داده ایم، تخصیص ۱۰۰۰ هکتار زمین برای ساماندهی حاشیه شهر چابهار است. در نظر است تا با طرح و پلن بسیار روشن و شفاف، شهر چابهار را تدریجی توسعه دهیم و هدف از آن نیز پیشگیری از گسترش حاشیهنشینی و جایگزین کردن سکونتگاههای رسمی به جای غیررسمی و ساماندهی شهر و توسعه همه جانبهنگر است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: زمین به یکباره به توسعه چابهار اختصاص نخواهد یافت، بلکه به تدریج و به منظور جلوگیری از حاشیهنشینی و ساماندهی وضعیت موجود، تخصیص خواهد یافت.

اسلامی همچنین در بخشی از سخنان خود اعلام کرد: مباحث و مطالعات جامع حمل و نقل و مطالعات جامع لجستیک همراه با برنامه ریزی ارزش به این مجموعه و طرح اضافه میشود. همچنین، الزامی به اینکه ورودی راه آهن تنها از بخش شرقی بندر چابهار باشد وجود ندارد. بدین معنا نباید خطآهن و اتصال آن به بندر، انفصال کالبدی در شهر ایجاد کند.

وی گفت: اتصال بندر به راهآهن و سایر شقوق حملونقل و شهر بهگونهای برقرار میشود که هم توسعه مطلوب شهر پایهگذاری شود و هم به مردم و شهر توامان توجه شود که یکی از آنها عدم الزام اجرای فاز پنج بندر شهیدبهشتی چابهار است.

اسلامی تجدید نظر در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را الزامی عنوان کرد و افزود: سازمان بنادر و راه آهن با مدیریت معاونت حمل و نقل ظرف مدت سه ماه بازنگری طرحهای توسعه بنادر و راه آهن را انجام دهند و نتیجه به شورایعالی شهرسازی و معماری ارایه شود.

وی همچنین بر بازنگری طرح منطقه شهری چابهار تاکید کرد

وزیر دادگستری گفت: توسعه فرهنگ مالکیت فکری بسیار مهم و ضروری است. برخی از کشورها، توسعه فرهنگ مالکیت فکری را از مهدهای کودک آغاز کردهاند، اما شاید در کشور ما این موضوع به گوش تحصیل کرده ها هم نخورده باشد. به گزارش ایرنا علیرضا آوایی روز سه شنبه در جلسه شورای سیاستگذاری حقوق مالکیت فکری افزود: در زمینه توسعه فرهنگ مالکیت فکری صدا و سیما نقش بسیار مهمی را دارد و در این خصوص باید یک فصل جدید باز شود. این موضوع یک بحث ملی است و برای تولید ثروت در کل نظام بسیار اهمیت دارد. وزیر دادگستری تصریح کرد: برخلاف آنچه رفتار می کنیم، بسیاری از رسانهها و سایتها به رغم مطالبی که انتشار می دهند، کشور را دوست دارند؛ هرچند شاید برخی از عملکردهای مسئولان را قبول نداشته باشند اما همه روی استقلال کشور معتقد هستند و بر دوست داشتن مردم نیز اجماع دارند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته و پیش بینی حضور سه میلیون زائر ایرانی در آیین ملکوتی اربعین حسینی هیچ مشکلی در زمینه پذیرایی از زائران وجود ندارد.

حسن پلارک روز سه شنبه در نشست کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت های مردمی اربعین حسینی افزود: در زمان برگزاری آیین اربعین به طور میانگین با توجه به جابجایی های روزمره حدود ۷۰ درصد زائران در عراق و مابقی در ایران به سر می برند که این میزان حضور نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و منحصر به فرد است. وی با بیان اینکه ستاد برگزاری اربعین متشکل از ۱۳ کمیته ازجمله کمیته اسکان، پذیرایی و مشارکت های مردمی با مسئولیت ستاد بازسازی عتبات عالیات است، اظهار داشت: با توجه به فرصت باقی مانده تا زمان برگزاری آیین اربعین ستادهای استانی در این زمینه فعال شده است