معاون موگرینی به تهران می آید

تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا (ای ای ای اس - EEAS) گزارش داد که «هلگا اشمید» دبیر کل این نهاد اروپایی، هفته جاری به ایران و کشورهای خلیج فارس سفر می کند.

در این گزارش آمده است: خانم اشمید در یک دیدار رسمی از کشورهای خلیج فارس، سفر خود را از امارات متحده عربی آغاز میکند و بدنبال آن عازم کشورهای عمان، قطر و ایران میشود. این دیدار در بحبوحه تنشهای کنونی در منطقه انجام میشود و فرصتی برای تاکید بر خواسته اتحادیه اروپا در جلوگیری از تنشهای منطقهای و یافتن راهی برای تنش زدایی و ترویج مذاکره خواهد بود. سفر اشمید‬ اولین سفر یک مقام اتحادیه اروپا بعد ازفرصت‬ ۶۰‬ روزه‬ ایران به‬ طرف‬ های‬ برجام‬ می باشد.

 

عراقچی به برن سفر می کند

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به منظور برگزاری چهارمین دور گفت وگوهای سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون سوییس به برن سفر می کند. به گزارش وزارت امور خارجه، در این دور از گفت وگوها همکاری های دوجانبه، تحولات بین المللی و منطقه ای، آخرین تحولات برجام و موضوعات قضایی و حقوق بشری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. سومین دور گفت و گوهای سیاسی ایران و سوئیس با حضور پاسکاله بریسویل و سید عباس عراقچی معاونان وزیران خارجه دو کشور ۲۸ خرداد ۹۷ در تهران برگزار شد.این در حالی است که نخستین و دومین دور گفت و گوهای دو کشور در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در برن سوئیس برگزار شد.

 

نابودی برجام به نفع هیچکس نیست

وزیر امورخارجه آلمان در تازهترین اظهارات خود با تاکید بر لزوم تداوم برجام، نابودی این توافق را به ضرر همه جهان دانست. به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان در تازهترین اظهارات خود در مورد تداوم برجام گفت: نابودی برجام در واقع به نفع هیچ کس نیست. وزیر خارجه آلمان در ادامه مدعی شد: وقتی برجام نباشد، دیگر نمیتوانیم مطمئن باشیم که ایران به سلاحهستهای دست پیدا نمیکند. این مقام آلمانی در ادامه با تاکید بر ضرورت پایبندی ایران به برجام گفت: اگر ایران از برجام خارج شود در جامعه بینالمللی منزوی میشود و تمام تحریمها علیه ایران باز خواهد گشت این اتفاق به نفع ایران نیست.

رهبر انقلاب درگذشت آیت الله محقق کابلی را تسلیت گفتند

حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت آیت الله محقق کابلی را تسلیت گفتند.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت عالم مجاهد آیةالله آقای حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی رحمةاللهعلیه را به عموم برادران افغانستانی بویژه به خاندان محترم و مقلدان و ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت میگویم و علوّ درجات آن مرحوم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.

سیّدعلی خامنهای

۲۲ خرداد ۹۸

سرلشکر باقری از دستاوردهای

پدافندی ارتش بازدید کرد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در ستاد ارتش، از پیشرفتها و دستاوردهای نوین پدافندی ارتش بازدید کرد.

به گزارش ایلنا، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به همراه جمعی از معاونان ستاد کل، با حضور در ستاد فرماندهی ارتش، از دستاوردهای پیشرفته پدافندی ارتش جمهوری اسلامی ایران(آجا) بازدید کرد. در جریان این بازدید که امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ دادرس جانشین فرمانده کل آجا و امیر سرتیپ صباحیفرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش نیز حضور داشتند، بخشی از توان عملیاتی سامانه ها و تجهیزات پیشرفته و بومی نیروی پدافند هوایی ارتش برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماهای رادار گریز، کشف موشکهای کروز و دوربرد دشمن به نمایش درآمد. همچنین در این بازدید سیستمهای موثر آفندی، اپتیکی، الکترومغناطیسی و الکترونیکی پیشرفته برای کشف اهداف ریز و کوچک با rcs پایین با موفقیت به اجرای ماموریت پرداختند. در پایان این بازدید، از طریق ویدئو کنفرانس با اتاقهای عملیات مناطق پدافندی نیروهای ارتش ارتباط برقرار و سرلشکر باقری به طور مستقیم در جریان آخرین وضعیت آمادگی یگانهای مستقر در این مناطق قرار گرفت.

مسئولان اجرایی توجه بیشتری

به وضعیت اقتصادی مردم داشته باشند

دبیر شورای نگهبان گفت: امروز دشمن با استفاده از حربه فشار اقتصادی، دنبال مذاکره است که قطعاً این توطئه آنها با درایت مقام معظم رهبری و هوشیاری مسئولان شکست خواهد خورد.

به گزارش ایلنا، آیتالله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا و در نطق پیش از دستور گفت: انقلاب اسلامی از بدو تأسیس تاکنون با مسائل و چالشهایی روبه رو بوده که با الطاف الهی و درایتهای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و همراهی مردم، آنها را به خوبی پشت سر گذاشته است. وی یکی از این مسائل را مواجهه با توطئهها و جنایتهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: آمریکاییها در ۴۰ سال گذشته از حربهها و ابزارهای مختلفی برای فشار علیه مردم ایران استفاده کردهاند که همگی آنها شکست خورده است. آیتالله جنتی در پایان از مسئولان اجرایی خواست که توجه بیشتری به وضعیت اقتصادی مردم و اقشار آسیبپذیر داشته باشند.

حذف تدریجی دلار ۴هزار و ۲۰۰تومانی

از سوی دولت

نایب رییس مجلس، گفت: تخصیص ارز دولتی در حال حاضر کاهش یافته و دولت به دنبال این است که تا جایی که ممکن بوده رقم تخصیص این ارز را کم کند تا رانتی ایجاد نشود. مسعود پزشکیان در گفت وگو با خانه ملت، در تشریح جزییات آخرین نشست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: در این نشست بیشتر درباره روش هایی که برای شناسایی و برخورد با مفاسد اقتصادی اجرایی می شود، بحث و بررسی هایی صورت گرفت. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی با وجود داده ها امکانپذیر است، افزود: در این نشست هر ارگانی گزارش هایی درباره اقدامات انجام داده مطرح کرد و مقرر شد راهکارهای تکمیلی برای بستن منافذ فساد ارائه شود. وی با اشاره به اینکه در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره کلیات موضوع تخصیص ارز دولتی بحث شد، ادامه داد: دولت میزان تخصیص ارزهای حمایتی 4هزار و 200 تومانی را کاهش و قیمت کالاها را در شرایط رقابتی قرار داده و به این اجناس ارز نیمایی تخصیص داده است.

رونمایی از ۱۰ سامانه فوق پیشرفته مراقبت، شناسایی و رهگیری هوایی و دریایی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در شرکت صنایع الکترواپتیک صا ایران اصفهان ضمن افتتاح مرکز توسعه فناوری های اپتو الکترونیکی ۱۰ سامانه فوق پیشرفته مراقبت، شناسایی و رهگیری هوایی و دریایی اصفهان را افتتاح کرد.

امیرسرتیپ امیر حاتمی در جریان بازدید از صنایع دفاعی مستقر در اصفهان با حضور در شرکت صنایع الکترواپتیک صا ایران اصفهان، مرکز توسعه فناوری های اپتوالکترونیکی اصفهان را افتتاح کرد. وزیر دفاع در این مراسم با اشاره به اهمیت جایگاه، مأموریت و مسئولیت خطیر صنایع الکترونیک و الکترواپتیک صا ایران در توانمند سازی قدرت رزم نیروهای مسلح گفت: در سال های اخیر شاهد پیشرفت های چشمگیر در حوزه های تکنولوژی و فناوری بومی در این صنعت بوده ایم و صنایع الکترواپتیک اصفهان توانسته است رضایت خاطر نیروهای مسلح را در تأمین نیازمندی های دفاعی برطرف سازد.

رییس مجلس در دیدار رییس کمیسیون امور خارجی پارلمان صربستان؛

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکاییها با اعمال تحریمهای مضاعف به دنبال تحت فشار قرار دادن ایران هستند، اما ایرانیها در برابر این فشارها مقاومت میکنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با ژارکو ابرادوویچ رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان صربستان دیدار و گفتگو کرد.

لاریجانی با بیان اینکه روحیه استقلال طلبی صربستان برای ایران جذاب است، گفت: کشورهایی که تحت سیطره آمریکا قرار گرفتهاند، سرنوشت خوبی نداشته و در درازمدت هزینه زیادی پرداخت میکنند.

  • ایران در برابر فشار آمریکا مقاومت میکند

    وی با اشاره به اینکه ایران تحت فشارهای آمریکا قرار گرفته است، افزود: آمریکاییها حتی برجام را که با توافق آنها امضا شده بود، زیرپا گذاشتند و با اعمال تحریمهای مضاعف به دنبال تحت فشار قرار دادن ایران هستند، اما ایرانیها در برابر این فشارها مقاومت میکنند.

    رئیس مجلس با بیان اینکه روابط سیاسی ایران و صربستان در سطح بالایی قرار دارد، ادامه داد: متأسفانه روابط اقتصادی بین دو کشور گسترده نیست و در سطح نازلی قرار دارد، در حالی که میتوانیم از توان یکدیگر در حوزه اقتصادی استفاده کنیم.

    لاریجانی با تاکید بر اینکه روحیه محافظه کاران صربستان در توسعه روابط اقتصادی به نفع آمریکاییهاست، تاکید کرد: اگر پیوندهای عمیقی بین کشورهای دوست برقرار شود، آمریکاییها دیگر نمیتوانند این کشورها را تحت فشار قرار دهند.

    وی با بیان اینکه ایران و صربستان میتوانند در حوزه صنعت، کشاورزی و نفت و گاز با یکدیگر همکاری کنند، افزود: ما میتوانیم در حوزه کشت فراسرزمینی با صربستان همکاری داشته باشیم تا روابط اقتصادی دو کشور توسعه یابد.

  • بمباران صربستان توسط آمریکاییها حدود ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت وارد کرد

    ژارکو ابرادوویچ نیز در این دیدار با اشاره به توسعه روابط پارلمانی بین دو کشور ایران و صربستان گفت: همکاریهای پارلمانی و سیاسی دو کشور در سطح بالایی قرار دارد، اما در حوزه اقتصادی سطح همکاریها بالا نیست که باید توسعه یابد.

    رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان صربستان با بیان اینکه آمریکاییها در سال ۱۹۹۹ حدود ۸۰ روز صربستان را به صورت شبانه روزی بمباران کردند، افزود: افراد زیادی در این بمباران جان خود را از دست دادند و این اقدام آمریکاییها حدود ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار به ما خسارت وارد کردند.

    وی ادامه داد: در این بمباران ۲۵۰ هزار صرب آواره شدند و اکنون که حدود ۲۰ سال از آن حادثه میگذرد، کمتر از ۲ درصد سکنه این مناطق باز گشته اند. ژارکو ابرادوویچ با اشاره به برخی اختلافات بین صربستان و کوزوو تاکید کرد: بیش از ۶ سال است که دو کشور تحت نظر اتحادیه اروپا گفتوگو میکنند و در این راستا تفاهم نامهای امضا شده است که ما تقریباً تمام مفاد آن را اجرایی کرده ایم.

  • صربستان نمیخواهد عضو ناتو شود

    وی با بیان اینکه صربستان نمیخواهد عضو ناتو شود، افزود: تمام کشورهای اطراف صربستان عضو ناتو هستند، اما ۹۰ درصد مردم کشور ما در یک همه پرسی اعلام کردند که نمیخواهند عضو ناتو شوند. رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان صربستان با تاکید بر اینکه صربستان به دنبال این است که همکاری اقتصادی خود را ایران افزایش دهد، گفت: میتوان با تأسیس شرکتهای مختلف در شرکتهای ثالث روابط اقتصادی را در تمامی حوزهها گسترش داد.

ظریف در دیدار همتای ژاپنی خود مطرح کرد؛

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه با اشاره به جنگ و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا ضد ملت ایران گفت: جنگ اقتصادی را با ملت ما آغاز کرده اند و روزانه هم با تبلیغات و نفرت پراکنی های آمریکایی ها مواجه هستیم.

به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، «محمد جواد ظریف» امروز چهارشنبه ضمن خوشامدگویی به همتای ژاپنی و هیات همراه، با اشاره به روابط دیرینه دو کشور و ۹۰ سال روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، این کشور را دوست و شریک خوب ایران در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواند و از سفر مقامات عالی رتبه ژاپن به ایران استقبال کرد. ظریف با اشاره به جنگ و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا ضد ملت ایران افزود: جنگ اقتصادی را با ملت ما آغاز کرده اند و روزانه هم با تبلیغات و نفرت پراکنی های آمریکایی ها مواجه هستیم. وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در این شرایط سخت برای رفاه و آسایش مردم خود راه هایی را خواهیم یافت که از جمله آن تجدید نظر در بودجه و سیاست های مالی بدون اتکاء به نفت است. کونو تارو نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و پذیرش هیات عالی ژاپن توسط مقامات عالی کشور خاطر نشان کرد: سفر شینزو آبه به ایران به عنوان یک کشور دوست، تاریخی است.ایران کشوری مهم در منطقه است و ما معتقدیم در این منطقه مهم هر چه تنش کمتر باشد به نفع همگان است؛ در غیر این صورت همه ضرر می کنیم. این دیپلمات ژاپنی خاطرنشان کرد: ژاپن آماده است هر کاری که به کاهش تنش منجر شود، انجام دهد.

  • تحریمهای اقتصادی آمریکا امنیت منطقه را هدف قرار داده است

    در خبری دیگر در حوزه سیاسیت خارجی، «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نماینده ویژه وزیر امور خارجه سنگاپور، گفت: تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران، امنیت کل منطقه را هدف قرار داده است.

سرلشکر صفوی تشریح کرد؛

گروه سیاسی: دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه عراق و سوریه مکمل استراتژیک ایران هستند، گفت: محور ایران _عراق_سوریه_ مدیترانه یک محور اقتصادی سیاسی امنیتی و دفاعی در مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا است.

به گزارش دفتر مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، سردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» در سفر به استان خوزستان، با بیان اینکه عراق و سوریه مکمل استراتژیک ایران هستند و بازار ٦٠ میلیون نفری عراق و سوریه می تواند برای صادرات ایران هدف باشد، افزود: ظرفیت صادراتی ١٠ میلیارد دلاری ایران در سال گذشته می تواند به ٢٠ میلیارد دلار فقط برای عراق برسد. وی استان خوزستان را پس از تهران دومین منطقه حیاتی ایران دانست و عنوان کرد: مفهوم مناطق حیاتی آن است که اگر آن منطقه از دست رفت ادامه حیات سیاسی دولت و حکومت سخت می شود. این استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، با تأکید به لزوم تدوین راهبرد سی ساله مناطق آزاد ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی برای مدت زمان کوتاه بدنبال سرمایه گذاری در منطقه خوزستان نیستند، اگر می توانید راهبرد سیاسی و اقتصادی و زیرساخت های لازم را برای سرمایه گذاری آماده کنید.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بر شمردن پتانسیل های تجاری و اقتصادی در روابط با کشور عراق افزود: گستردگی مرز زمینی ایران با عراق و همچنین تردد میلیونی زائران از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به اماکن مقدس در عراق ظرفیت ها و پتانسل های خوبی برای توسعه تجارت با کشور عراق است. سرلشکر صفوی پیش بینی کرد: احتمالاً زائران اربعین امسال چه ایرانی و چه از کشورهای پاکستان، افغانستان و آذربایجان به ۲ برابر خواهد رسید و حتی شاید مجموعه زائران عراقی و غیر عراقی اربعین به بیش از ٢٠ میلیون نفر برسد بنابراین امکانات استان خوزستان هم باید افزایش یابد

علی ربیعی در نشست هم اندیشی فرهنگیان بیان کرد؛

گروه سیاسی: سخنگوی دولت گفت: پشت آقای حسینی ایستادن و از ایشان حمایت کردن توسط فرهنگیان، رمز موفقیت ایشان است و معرفی شدن ایشان به عنوان وزیر به مجلس بستگی به همین حمایت ها دارد.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، علی ربیعی طی سخنانی در نشست هم اندیشی تشکلهای فرهنگیان که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اینکه حضورم در این نشست با هدف ارتباط اجتماعی است، گفت: گفتوگوها در جامعه و در خانهها کم شده است و احتمالا جمع حاضر که در مدارس حاضر هستند بیشتر به این موضوع پی برده اند.

وی افزود: فقدان حرف زدن و گفتوگو در جامعه احساس می شود که از دو جهت می توان آن را بررسی کرد، یکی بین دولت و جامعه و یکی هم بین گروه های مختلف است که در کنار آن فقدان ارتباط عاطفی و مهربانانه هم به ما لطمه میزند. بر همین اساس ما برنامه ای ریخته ایم تا بین ورزا و نهادهای مختلف علمی گفتوگوهایی انجام شود.

ربیعی با تاکید بر اینکه گفتوگو نیاز دوام و قوام اجتماعی ما است، اظهار کرد: جامعه بیش از همیشه مطالبه گر شده و فشارها به دولت بی سابقه و بی حد و حصر شده است. بی نظیرترین فشارها به اقتصاد ما آمده است تا جایی که ترامپ سال گذشته بر از بین رفتن نظام تاکید داشت در حالی که امروز از مذاکره حرف می زند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دوران سختی برای اداره کشور به وجود آمده است، اظهار کرد: "جامعه ناآرام، فشار بیشتر" استراتژی ترامپ علیه کشورمان بوده است و حالا با توجه به مقداری آرامش یافتن جامعه شرایط کمی متفاوت شده است.ربیعی ادامه داد: سخنان و مطالبات دوستان فرهنگی ما در این جلسه و برگزاری جلسات مشابه آن باید تداوم پیدا کند. مهمترین مسئله مدیریتی ما ذی نفعان غیر مرتبط هستند که فشارهای زیادی به مدارج متفاوت مدیریتی وارد می کنند و استقلال مدیریت را از میان می برند

در واکنش به اظهارات هایکو ماس مطرح شد:

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آلمان در استکهلم گفت: همه طرف های برجام باید به طور یکسان به تعهدات خود عمل کنند و اگر نمی توانند باید درک کنند ما هم با استفاده از سازو کارهایی که برجام در اختیار ما گذاشته نسبت به برجام و تعهدات مان بازنگری داشته باشیم.

به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «سیدعباس موسوی» در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آلمان در استکهلم گفت: با سخنان ایشان درباره اهمیت برجام برای جامعه جهانی و اروپا هم نظریم؛ اما تاکید ایشان مبنی برای اجرای تعهدات یک جانبه توسط ایران در یک توافق چند جانبه را خیلی درک نمی کنیم.وی افزود: اگر توافق برجام چند طرف دارد همه اطراف آن به طور یکسان باید به تعهدات شان عمل کنند و اگر نمی توانند باید درک کنند ما هم با استفاده از سازو کارهایی که برجام در اختیار ما گذاشته نسبت به برجام و تعهدات مان بازنگری داشته باشیم.موسوی در ادامه تصریح کرد: دوستان اروپایی اگر خیلی نگران حفظ برجام اند باید از همه طرف ها بخواهند بدان عمل کنند و بیش از همه خودشان به تعهدات شان پایبند باشند. به ایشان و دیگرانی که از تصمیمات اخیر برجامی ایران ابراز نگرانی می کنند پیشنهاد می کنیم ماده ۳۶ توافق برجام و مقدمات علم حقوق را یک بار دیگر با دقت مطالعه کنند.به گزارش ایرنا، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته (سه شنبه) در دیدار با «مارگوت والستروم» وزیرامورخارجه سوئد مدعی شد: «اگر ایران از این توافق خارج شود، دچار انزوای بینالمللی میشود و به نقطهای باز میگردد که قبل از این توافق بود. همه تحریمها نیز باز میگردد. این به نفع ایران نمیتواند باشد». وی همچنین هشدار داده است که لغو توافق هستهای نه به سود اروپا خواهد بود و نه به سود ایران.ماس روز دوشنبه ۲۰ خرداد در سفر یک روزه خود به ایران و در دیدار با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان از تلاش اروپا برای حفظ برجام سخن گفته بود.