ایران، چین و روسیه به هم نزدیک شده اند

مشاور رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: در مواجهه با زورگویی آمریکا، سه کشور ایران، چین و روسیه بیشتر از همیشه به یکدیگر نزدیک شدهاند. حسام الدین آشنا پس از دیدار رؤسای جمهوری اسلامی ایران و چین در توئیتر شخصی خود نوشت: فشار حداکثری آمریکا تحلیلهای راهبردی چین و روسیه را در مورد آینده کوتاهمدت تغییر داده است. مشاور رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: ببر کاغذی تحریم و تهدید در برابر استقامت مشترک دوام نخواهد آورد. حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران که به منظور حضور در نوزدهمین اجلاس سازمان همکاریهای شانگهای به بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرده است، صبح امروز با «شیء جین پینگ» رئیسجمهوری خلق چین دیدار و گفتوگو کرد.

 

تاکید مجدد بر اجرای برجام

سفیر ایران در لندن از صدور بیانیه سفرای سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان مبنی بر تعهد این کشورها برای تحقق برجام خبر داد. حمید بعیدی نژاد در صفحه توئیتر خود نوشت: سفرای سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در تهران با انتشار بیانیهای، تعهد خود را به تحقق هر چه سریعتر انتقال مالی از طریق کانال مالی میان خود و ایران اعلام کردند. سفیر ایران در لندن در ادامه توئیت آورده است: سفرای سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در تهران با انتشار بیانیهای ضمن تاکید بر اهمیت گفتوگوهای اخیر انجام گرفته در سطح فنی در تهران میان سه کشور و ایران، تعهد خود را به تحقق هر چه سریعتر انتقال مالی از طریق کانال مالی میان خود و ایران اعلام کردند.

 

نقطه عطفی در روابط ایران و ژاپن

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران اظهار داشت: جایگاه ژاپن در آسیا تاثیرگذار است و درنتیجه مناسبات دوجانبه ما موضوعیت مهمی دارد که این سفر حتی میتواند نقطه عطفی در روابط بین ایران و ژاپن تلقی شود. علیرضا رحیمی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره دستاوردهای سفر شینزوآبه به تهران گفت: آنچه که مهم است این است که سفر آقای شینزوآبه در وهله اول درحوزه مناسبات دوجانبه اهمیت ویژهای پیدا میکند مخصوصا باتوجه به اینکه این سفر بعد از ۴۱ سال انجام گرفت و تاکنون بیش از چهار دهه است که در سطح نخست وزیر از طرف ژاپن مقامی به ایران سفر نداشته است.

رفتار و اموال مسئولان

در ویترین شیشهای باشد

امام جمعه موقت تهران ابلاغ قانون رسیدگی به اموال و دارای مسئولان را از جمله راههای موثر جلوگیری از مفاسد دانست و افزود: باید رفتار و اموال مسئولان در ویترین شیشهای باشد.

سید احمد خاتمی در خطبههای این هفته نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با تشکر از قوه قضائیه بابت برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی گفت: قوه قضائیه نشان دادن اراده جدی نظام برای مقابله با مفسدان اقتصادی و برخورد قاطع با هنجارشکنان است. امام جمعه موقت تهران همچنین با تاکید بر برخورد با هنجارشکنان در جامعه گفت: باید با تیغ قانون به سراغ افرادی که هنجارشکنی آنان حد و مرز ندارد رفت؛ حجاب و عفاف تنها یک نصیحت نیست بلکه یک قانون است و کشف حجاب جرم محسوب میشود. وی با بیان اینکه «حجاب تأمین کننده امنیت اخلاقی و امنیت روانی جامعه و حتی به نفع هنجارشکنان است»، ادامه داد: بی حجابیها، بدحجابیها و شل حجابیها عادی نیستند و برنامهای از پیش طراحی شده از سوی دشمن به شمار میروند.

تروریسم اقتصادی آمریکا تنها

دلیل تنش در منطقه

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: یکجانبهگرایی و تروریسم آمریکا اقتصادی تنها دلیل تنش در منطقه است. «محمد جوادظریف» که به همراه رئیس جمهوری برای حضور در اجلاس سازمان همکاریهای شانگهای در بیشکک پایتخت قرقیزستان حضور دارد، در صفحه توئیتر شخصی خود، نوشت: گفتگوهای مهم چندجانبه و مذاکرات پربار دوجانبه از جمله با آقایان شی و پوتین روسایجمهور چین و روسیه داشتیم.

وی در این پیام توئیتری خود تاکید کرده است: اقدامات یکجانبه ایالات متحده از جمله تروریسم اقتصادیاش علیه ایران، تنها دلیل ناامنی و تنش تازه در منطقه ماست.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رئیسجمهوری اسلامی ایران که عصر دیروز – پنجشنبه- به منظور حضور در نوزدهمین اجلاس سازمان همکاریهای شانگهای به بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرده است، صبح امروز علاوه بر سخنرانی در این اجلاس با «شی جین پینگ» رئیسجمهوری خلق چین، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه و «محمد اشرف غنی» رئیسجمهوری افغانستان دیدار و گفتوگو کرد.

آمریکا و موساد مظنونان اصلی نا امن سازی صادرات نفت خلیج فارس

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بینالملل سرویسهای امنیتی آمریکا و موساد را مظنون اصلی ناامن کردن صادرات نفت خلیج فارس و دریای عمان دانست. به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: سرویسهای امنیتی آمریکا و موساد مظنون اصلی ناامن کردن صادرات نفت خلیج فارس و دریای عمان هستند. حماقت عربستان، امارات و بحرین نیز آتش افروزی در منطقه را تقویت کرده است. جمهوری اسلامی ایران با قدرت از منافع ملی خود و ثبات منطقه حمایت، دشمنان را ناامید و کاخ سفید را به عقب میراند.»

ضرورتجدیت در برخورد با مفاسد

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: استمرار هر نظام سیاسی با جدیت حاکمیت در برخورد با مفاسد، پیوندی محکم دارد. به گزارش ایسنا، امیر خجسته با اشاره به ابلاغ اجرای قانون رسیدگی به داراییهای مقامات و مسؤولان از سوی قوه قضائیه در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «بدون شک استمرار هر نظام سیاسی با جدیت حاکمیت در برخورد با مفاسد، پیوندی محکم دارد. پیش تر به لزوم تشکیل جنبش ملی ضد فساد اشاره کردیم، اکنون نیز قوه قضائیه با ابلاغ قانون رسیدگی به دارایی مقامات ( از کجا آوردی؟ ) بنای مهمی برای پشتیبانی از حرکت ملی پاکسازی اقتصاد ایران ایجاد کرد!»

افزایش حقوق کارمندان در سقف قانون

اعمال شده است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این که دولت در سقف مدنظر در قانون افزایش حقوق کارمندان را اعمال کرده، بر ضرورت پرهیز از بهره برداری سیاسی در این زمینه تاکید کرد. محمدرضا تابش در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه ما در کمیسیون برنامه و بودجه جلسه مفصلی داشتیم درباره اینکه آیا دولت افزایش حقوقها را مطابق قانون اعمال کرده یا خیر، اظهار کرد: حرفهای دولت با توجه به میزان پولی که برای افزایش حقوق در نظر گرفته بودند کاملاً منطقی بود دولت مدعی است در سقف منابعی که برای اعمال حکم قانونی افزایش حقوقها به آن اختصاص دادند دقیقاً قانون را مراعات کرده است. حتی دیوان محاسبات در آن جلسه حضور داشت و نشنیدم که ایرادی به اجرای مصوبه توسط دولت بگیرد.

حمایت انگلیس از ادعای آمریکا علیه ایران

وزیر خارجه انگلیس از موضع آمریکا در ارتباط با موضوع حمله به دو نفتکش در دریای عمان حمایت کرد و اظهار داشت اوضاع در منطقه غرب آسیا خطرناک است. به گزارش ایلنا به نقل از المیادین، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس، امروز- جمعه- طی اظهاراتی از مواضع آمریکاییها مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان حمایت کرد. هانت گفت: «دلیلی وجود ندارد که ادعای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به نفتکشها را تایید نکنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخستوزیر ژاپن:

گروه سیاسی: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار آقای آبه شینزو نخست وزیر ژاپن و هیأت همراه تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به امریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با امریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی پذیرد.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در ابتدای این دیدار آقای آبه شینزو نخست وزیر ژاپن خطاب به مقام معظم رهبری گفت: من قصد دارم پیام رئیس جمهور امریکا را به جنابعالی برسانم.

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به نخست وزیر ژاپن گفتند: ما در حسن نیت و جدی بودن شما تردیدی نداریم اما در خصوص آنچه از رئیس جمهور امریکا نقل کردید، من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مطالبی را که بیان خواهم کرد، در چارچوب گفتگو با نخست وزیر ژاپن است زیرا ما ژاپن را کشوری دوست می دانیم، اگرچه گلایه هایی نیز وجود دارد.

ایشان با اشاره به صحبت های نخست وزیر ژاپن مبنی بر اینکه ترامپ به او گفته «امریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد»، تأکید کردند: مشکل ما با امریکاییها موضوع تغییر رژیم نیست، زیرا آنها اگر چنین قصدی هم داشته باشند، قادر به اجرای آن نیستند، همانطور که رؤسای جمهور قبلی امریکا، در چهل سال گذشته، برای نابودی جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند اما نتوانستند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اینکه ترامپ می گوید قصد تغییر رژیم را ندارد یک دروغ است زیرا اگر می توانست این کار را انجام دهد، انجام می داد اما نمی تواند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به صحبت های نخست وزیر ژاپن مبنی بر درخواست امریکا برای مذاکره درباره موضوع هسته ای، گفتند: جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته ای با امریکا و اروپایی ها در قالب ۱ + ۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما امریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق ها زده، مذاکره کند؟

رهبر انقلاب اسلامی به بخش دیگری از صحبتهای نخست وزیر ژاپن مبنی بر عزم امریکا برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای بوسیله ایران اشاره کردند و افزودند: ما با سلاح هسته ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته ای است اما این را بدانید که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته ای داشتیم، امریکا هیچ کاری نمی توانست بکند و اجازه ندادن امریکا، هیچ مانعی ایجاد نمی کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه انباشت سلاح هسته ای نیز اقدامی خلاف عقل است، خاطرنشان کردند: امریکا به هیچ وجه صلاحیت حرف زدن درباره اینکه کدام کشور سلاح هستهای داشته باشد یا نداشته باشد، ندارد زیرا امریکا، چند هزار کلاهک هسته ای در انبارهای خود دارد. ایشان با اشاره به سخنان نخست وزیر ژاپن مبنی بر اینکه امریکا آماده مذاکرات صادقانه با ایران است، خطاب به آقای آبه گفتند: ما این حرف را اصلاً باور نمی کنیم زیرا مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ، صادر نمیشود. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: صداقت در میان مقامات امریکایی بسیار کمیاب است. حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به نخست وزیر ژاپن افزودند: رئیس جمهور امریکا چند روز پیش با جنابعالی دیدار و گفتگو و درباره ایران هم صحبت کرد، اما بعد از بازگشت از ژاپن، بلافاصله تحریم صنایع پتروشیمی ایران را اعلام کرد، آیا این پیام صداقت است؟ آیا این نشان میدهد که او قصد مذاکره صادقانه دارد؟

ایشان تأکید کردند: ما به هیچ وجه تجربه تلخ مذاکره چند سال اخیر با امریکا را تکرار نخواهیم کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به روند مذاکره با امریکاییها در چارچوب برجام گفتند: بعد از توافق هسته ای، اولین کسی که برجام را بلافاصله نقض کرد، شخص اوباما بود، همان کسی که درخواست مذاکره با ایران کرده و واسطه هم فرستاده بود.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: این تجربه ما است و جناب آقای آبه بدانید که ما این تجربه را تکرار نمی کنیم.

ایشان با اشاره به سخنان نخست وزیر ژاپن مبنی بر اینکه ترامپ گفته «مذاکره با امریکا موجب پیشرفت ایران خواهد شد»، تأکید کردند: ما به لطف خداوند، بدون مذاکره با امریکا و با وجود تحریم هم به پیشرفت خواهیم رسید.

رهبر انقلاب اسلامی با استقبال از پیشنهاد نخست وزیر ژاپن برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کردند: ژاپن کشور مهمی در آسیا است و اگر به گسترش روابط با ایران تمایل دارد باید اراده قاطع خود را نشان دهد، همانگونه که برخی کشورهای مهم این اراده را نشان داده اند.

ایشان با اشاره به دشمنی های چهل ساله امریکا با ملت ایران و ادامه این دشمنی ها، افزودند: ما معتقدیم از طریق مذاکره با امریکا، مشکلات ما حل نخواهد شد و هیچ ملت آزاده ای، مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به بخشی از سخنان نخست وزیر ژاپن مبنی بر اینکه امریکاییها همواره می خواهند طرز فکر و عقاید خود را به دیگر کشورها تحمیل کنند، گفتند: اینکه شما این واقعیت را تصدیق می کنید، خوب است و این را هم بدانید که امریکاییها در تحمیل دیدگاههای خود به هیچ حدی قانع نیستند. در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان هم حضور داشت، آقای آبه شینزو با اشاره به مذاکرات خود در تهران ابراز امیدواری کرد این گفتگوها زمینه گسترش بیشتر همکاریها را فراهم کند.

روحانی در نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای:

گروه سیاسی: رئیس جمهور کشورمان در نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در بیشکک، گفت: جمهوری اسلامی ایران، کشوری است با موقعیت جغرافیایی استثنایی و راهبردی که از نظرذخایر انرژی و معدنی بسیار غنی است و در تلاقی کریدورهای تجاری شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شدهاست. این ویژگیها در کنار امنیت پایدار و نیروی انسانی تحصیلکرده، فرصتهای بیشماری را در اختیار سرمایهگذاران و تجّار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار میدهد و استفاده از آنها، میتواند زمینهی جهش اقتصادی در کشورهای عضو را فراهم آورد. دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همهتسهیلات را برای فعالیتهای اقتصادی شهروندان، شرکتها و دولتهای عضو این سازمان در ایران فراهم آورد.

به گزارش ایلنا، متن کامل سخنرانی حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضار گرامی، در ابتدا مایلم مراتب تشکر و قدردانی خود را از آقای سورنبای جئین بکوف، رییس محترم جمهوری قرقیزستان به خاطر میزبانی این اجلاس اعلام نمایم. همچنین خوشحالم که باردیگر فرصت یافتم تا در جمع سران سازمان همکاری شانگهای حضور داشته باشم. نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در حالی برگزار میشود که جامعه جهانی با چالشها و معضلات بیسابقهای روبرو است. تروریسم در انواع مختلف آن، افراطگرایی، یکجانبهگرایی، مداخله کشورهای فرامنطقهای در امور سایر مناطق و دخالت در امور داخلی سایر کشورها ، جامعه بینالمللی را در وضعیتی خطیر قرار داده است؛ وضعیتی که میتواند ثبات، امنیت و منافع همه کشورهای جهان را تهدید کند. عالی جنابان،مناطق پیرامونی ما با بحرانهای متعددی روبرو است که با از بین بردن زیرساختهای اولیه کشورها و بازتولید ناامنی، این مناطق را در شرایط حساسی قرار داده است. از سوی دیگر دولت آمریکا طی دو سال گذشته با استفاده ابزاری از ظرفیت اقتصادی، مالی و نظامی خود و با اتخاذ رویکرد تهاجمی، کلیه ساختارها و قواعد بینالمللی را بر هم زده و به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است. همکاران گرامی، همه ملتها و همه دولتها صرف نظر از باورها و فرهنگهای خود در پی رفاه، توسعه،آزادی و حقوق خویش هستند؛ و با حفظ ارزش های دینی و اخلاقی و ملی خویش میخواهند در تعامل با یکدیگر در برابر دشمنان مشترک بشریت ایستادگی کنند. امروزه همه ما از شرق تا غرب در برابر خطر افراطگرایی باید متحد باشیم. چرا که افراطگرایی توسعه، صلح و امنیت جهان را تهدید میکند. مهم نیست مسلمان، مسیحی، یهودی، بودایی یا به هر دین و آئین دیگری باشیم؛ مهم این است که در برابر افراطگرایی از هر رنگ و نژاد و مذهب متحد باشیم. ما از آن جهت با داعش در عراق و سوریه جنگیدیم چون تفکر آنا را تفسیری افراطی و ضدانسانی از دین علیه انسانیت میدانستیم و در دفاع از شهروندان غیر مسلمانِ این کشورها نیزتردید نکردیم. ما از آن جهت با صهیونیسم مخالفیم که آنرا یک ایدئولوژی انحرافی در دین یهود میدانیم که با ارزشهای انسانی در ستیز است. ما در عراق و سوریه برای صلح جنگیده ایم. در افغانستان برای نبرد با افراط گرایی در تعامل با سازمان ملل متحد نقش سازنده ای ایفا کرده ایم و در یمن برای برقراری صلح از هیچ تلاشی دریغ نکردهایم. ما همواره درهای گفتگوها و همکاریهای منطقهای و دوجانبه را با همه همسایگان خود بازگذاشتهایم و حتی برای حل مسأله فلسطین هم رویکرد دموکراتیک با مراجعه به آرای عمومی را ارائه کردهایم. ما نمیخواهیم هیچ ملتی را به دریا بریزیم و غرق کنیم. ایران جایگاه ویژه فرهنگی و تاریخی در سراسر قاره آسیا دارد. پیوندهای تمدنی ایران، آسیای میانه و شبه قاره گسستناپذیر است؛ شاعران و نویسندگان ایرانی در دلهای مردمان شما خانه کردهاند و زبان فارسی در سرتاسر جغرافیای فرهنگی این منطقه سازمان شانگهای گسترده است.

  • سران محترم سازمان همکاری شانگهای،

    جمهوری اسلامی ایران معتقد است که امروزه جامعه بینالمللی بیش از پیش با معضل یکجانبهگرایی به چالش کشیده شده و همچنین مشکلات و پیچیدهگیهای جهان امروز به ویژه تروریسم، افراطگرایی و قاچاق مواد مخدر، چندجانبهگرایی را به یک ضرورت تبدیل کرده است. برجام دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است که اثبات کرد چنانچه اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد میتوان، برای حل هر مشکلی به جای تحریم و جنگ از طریق گفتگو و مصالحه بهتر به نتیجه رسید. جمهوری اسلامی ایران به تصریح ۱۵ گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی به کلیه تعهدات خویش عمل نموده است، اما متأسفانه آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده و دیگر طرفها و کشورها را نیز مورد تهدید قرار میدهد تا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، که خواستار روابط عادی تجاری با ایران است، را نقض کنند.جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ظرفیتهای برجام از اعضای باقیمانده در توافق میخواهد، هر چه سریعتر به تعهدات خود در بهرهمندی جمهوری اسلامی ایران از منافع اقتصادی برجام عمل کنند. جمهوری اسلامی ایران، کشوری است با موقعیت جغرافیایی استثنایی و راهبردی که از نظرذخایر انرژی و معدنی بسیار غنی است و در تلاقی کریدورهای تجاری شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شدهاست. این ویژگیها در کنار امنیت پایدار و نیروی انسانی تحصیلکرده، فرصتهای بیشماری را در اختیار سرمایهگذاران و تجّار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار میدهد و استفاده از آنها، میتواند زمینهی جهش اقتصادی در کشورهای عضو را فراهم آورد. دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همهتسهیلات را برای فعالیتهای اقتصادی شهروندان، شرکتها و دولتهای عضو این سازمان در ایران فراهم آورد. در خاتمه مایلم با اغتنام از فرصت، یکبار دیگر از میهماننوازی میزبان محترم تشکر نموده، برای دولت و مردم قرقیزستان آرزوی سعادت و بهروزی نمایم.