دو سوم وابستگی بودجه به نفت را تقلیل دادیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: از ۱۴۸ هزار میلیارد تومان میزان وابستگی نفت، حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان را تقلیل دادیم، یعنی تلاش کردیم که تنها یک سوم از منابع نفتی را در بودجه قرار دهیم و دو سوم را خارج کردیم. به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه شورای برنامهریزی و توسعه استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: برنامهریزی استان در دو بخش انجام میشود، یک بخش در محدوده جغرافیایی خراسان رضوی صورت میگیرد و بخش دیگر نیز برنامههای ملی است که برای استان در نظر میگیریم. وی با بیان اینکه سفرهایی که رئیسجمهور انجام میدهد، نوعی برنامهریزی برای تکمیل توسعه استان است، عنوان کرد: رئیسجمهور در این سالها دو سفر کاری برای توسعه به این استان داشتند.

 

تجارت با جمهوری آذربایجان تسهیل می شود

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: تجارت و حمل و نقل ما با جمهوری آذربایجان، با اجرای طرح تیر الکترونیک تسهیل می یابد.

به گزارش ایرنا مهدی میراشرفی در بازگشت از باکو در مرز آستارا افزود: این طرح با هدف تسهیل روند حمل و نقل، کاهش هزینه، افزایش سرعت و جلوگیری از جعل اسناد کالاها از هفته آینده در مرز آستارا اجرا میشود.

وی اظهار کرد: این طرح به عنوان دومین تجربه جهانی در حوزه گمرک اجرا خواهد شد و نخستین تجربه آن، بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه اجرا شده است. وی بیان کرد: ایجاد دروازه مشترک تجاری ایران و آذربایجان را با توجه به مرز زمینی، ریلی و دریایی در آستارا پیگیری می کنیم .

 

بانک مرکزی به بازار ارز مسلط است

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به بازار ارز مسلط است، گفت: به مردم اعلام میکنیم که هیچ یک از بنیانهای اقتصادی تعیین کننده نرخ ارز در کشورمان، تغییر پیدا نکرده و صادرات و تقاضای ارز را رصد میکنیم.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از موفقیتهای بانک مرکزی این بوده است که با گذشت دو ماه و نیم از سال و با وجود تعطیل بودن عمده روزها مبلغی حدود ۹.۵ میلیارد دلار برای کالاهای وارداتی تأمین کردیم و راههای خوبی را برای تأمین درآمد ارزی کشور در نظر گرفتیم، این روند را ادامه خواهیم داد و بازار به تدریج با نرخ منطقی شکل خواهد گرفت.

گفتگوی وزیر اقتصاد با واردکنندگان کالا

وزیر اقتصاد در بازدید میدانی از اسکله های بندر امام خمینی، با واردکنندگان کالا درباره مسایل آنها گفتگو کرد. به گزارش ایبنا، در این بازدید استاندار خوزستان ، معاونان وزیر، معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران ، مدیران استانی این وزارتخانه و مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان دکتر دژپسند را همراهی کردند. بازدید از مجتمع اقتصادی بندر امام، کارخانه روغن کشی خام نوید خلیج فارس (بزرگترین کارخانه کشور)، اسکله های مختلف بندر، گمرک بندرامام، سیلوهای نگهداری غلات و دیگر بخش های این بندر از جمله برنامه های بازدیدی وزیر اقتصاد در سفر به خوزستان بود. دژپسند در حاشیه بازدید از گمرک بندر امام با واردکنندگان کالا گفتگو و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت. وی همچنین در حاشیه بازدید از اسکله سرسره، یکی از ۴۰ اسکله بندرامام خمینی (ره)، از کشتی روشاک بازدید و با افسر، مهندس و ملوانان این کشتی گفتگو کرد. وزیر اقتصاد در پایان سفر یک روزه خود به استان خوزستان از شرکت فولاد اکسین نیز بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و تنگناهای موجود قرار گرفت و دستورات لازم را در این زمینه صادر کرد.

خطر ترامپهای داخلی!

ادامه از صفحه یک

... به پرونده می شود تا اعزام نیرو برای دستگیری افراد خاطی و انتقال آن ها به بازداشتگاه و دادگاه و زندان و از برگزاری چندین و چند جلسه دادگاه با حضور قاضی و اعضای هیئت منصفه و شاهد و خبرنگاران رسانه های خبری تا تلاش رسانه ای وسیع سایت های خبری و روزنامه ها و خبرگزاری ها برای پوشش اخبار مربوط به این تخلف و سپس انتشار و تحلیل و تفسیر آن، و بسیاری رفت و آمدها و بگیر و ببندها و اقدامات ریز و درشت دیگر، همه وهمه برای رسیدگی به یک پرونده تخلفاتی است که باید در یک پروسه زمانی نفسگیر و ماراتن گونه به سرانجام برسد، آن هم در شرایطی که کشور درگیر یک هجمه و جنگ همه جانبه با جبهه استکبار به سرکردگی آمریکاست. به این ترتیب آقازاده هایی که باید همراه با سایر نیروهای نظام و انقلاب در فکر خنثی سازی دسیسه ها و توطئه های دشمن باشند با خلاف کاری ها و تضییع فرصت ها و دست اندازی به ثروت عمومی جامعه عملا به تضعیف بنیه اقتصادی و اجرایی کشور می پردازند و از این حیث آن ها را می توان به مثابه ستون پنجم دشمن دانست. از سوی دیگر تمرکز جامعه و مردم بر فساد آقازاده ها و تبعات روانی که از این رهگذر برای شهروندان حاصل می شود و اعتماد آن ها را نسبت به مسئولان و حاکمیت خدشه دار می کند واقعیت تلخ و ناگوار دریگری است که به آسانی نمی توان از کنار آن گذشت. حکایت خلاف کاری ها و سوء استفاده های آقا زاده ها همان حکایت طنز غضنفر و مارادونا را تداعی می کند؛ می گویند مارادونا و تیم ملی آرژانتین برای بازی با یک تیم محلی به ایران آمده بود. مربی تیم محلی غضنفر را مامور مهار مارادونا کرده بود. چیزی از شروع بازی نگذشته بود که غضنفر اولین گل را وارد دروازه خودی کرد و پس از چند لحظه گل دوم را. مربی تیم محلی کهکلافه شده بود خطاب به بازیکنانش فریاد زد : «مارادونا را ول کنید،غضنفر رو بچسبید.

تجارت جزئیات برنامه ملی اشتغال را تبیین کرد؛

گروه اقتصاد کلان: بیکاری همچنان ابر چالش حوزه اقتصاد کلان و از جمله معضلات مهم اجتماعی و خانوادگی است. از یک سو به طور پیوسته بر خیل بیکاران افزوده می شود و از سوی دیگر با تعطیل شدن کارخانجات و بنگاه ها شغل های موجود از دست می رود و چالش بیکاری و نبود شغل جدی تر و پیچیده تر از گذشته رخ می نماید. حضور اتباع بیگانه و استفاده از کارگر ارزان قیمت خارجی نیز باعث می شود تا فرصت های موجود برای نیروی کار داخلی از دست برود، هرچند کاهش ارزش پول ملی نیروی کار خارجی حاضر در کشورمان را به صرافت سفر به سایر کشورهای منطقه انداخته است. بدون تردید وضعیت تحریمی که برای کشور و اقتصاد پیش آمده است در افزایش بیکاری و کاهش اشتغالزایی تاثیر حتمی داشته است اما با چاره و تدبیر لازم، به خصوص با استفاده درست از ظرفیت لایزال چشمگیر موجود در کشور، امکان تهیه یک نسخه ضد تحریمی برای اقتصاد و به تبع آن کاهش و رفع بیکاری وجود خواهد داشت.

وعده ایجاد ۵۳۷ هزار فرصت جدید شغلی

برنامه ملی اشتغال از جمله طرح هایی است که متولیان حوزه اشتغال با هدف کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال در پی اجرایی کردن آن هستند. در این خصوص مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: امسال برنامه هشت بندی در بحث توسعه اشتغال، همچون اشتغال روستایی، اعزام نیرو، توسعه مشاغل خرد و خانگی، جایگزینی نیروی کار به جای اتباع خارجی و غیره متناسب با ظرفیت دستگاهها و در تطابق با وضعیت اقتصاد ملی آماده شده و علاوه بر ایجاد ۵۳۷ هزار فرصت جدید شغلی، ۳۱۵ هزار شغل تثبیت میشود. به گزارش تجارت، محمدرضا کارگر روز جمعه در گفتوگو با ایرنا اظهار داشت: امسال علاوه بر ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری جهت اعطای تسهیلات اشتغالزایی و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه عمومی سال ۹۸ کل کشور برای برنامهها و اقدامات مداخلهای در بازار کار با هدف ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی پیش بینی شده است. وی افزود: سناریوی خوشبینانه اشتغال برمبنای هدفگذاری برنامه ششم توسعه به جهت تکلیف قانونی تهیه شده، در حالیکه در امر برنامهریزی برای اشتغال باید به فضای اقتصاد کلان و توان و ظرفیت دستگاهها نیز توجه شود و در نتیجه سناریوی دوم برای ایجاد ۵۶۹ هزار شغل جدید در سال ۱۳۹۸ مطرح شد. مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال تاکید کرد: البته چارچوب برنامهها و اقدامات اجرایی آنها تفاوت چندانی ندارد و تنها ابعاد و حجم برنامهها را متناسب با شرایط تغییر دادیم و طرح هایی که از سالهای قبل شروع شده امسال نیز ادامه می یابد.

  • بیکاری، دغدغه بزرگ دولت

    در این نکته که مسئولان و متولیان حوزه کار و اشتغال نگران موضوع بیکاری هستند شکی نیست،اما آیا نگرانی برای بحث مهمی همچون بیکاری به تنهایی کافی است؟ هفته گذشته وزیر اقتصاد در گفت و گو با ایلنا اذعان کرد: پس از اعمال تحریمهای ظالمانه مهمترین دغدغه دولت تامین نیازهای واحدهای تولیدی و جلوگیری از بیکار شدن کارگران این مجموعهها بود به طوری که امروز همکاران من در دولت شب و روز به این مساله فکر میکنند که چه راهکاری در پیش بگیرند تا به تولید کشور آسیبی نرسد و بیکاری بیش از این افزایش پیدا نکند». همانطور که پیش تر اشاره شد، فکر کردن و دغدغه داشتن به تنهایی کافی نیست و کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال نیازمند گام های عملی و اجرایی کردن طرح هایی مثل برنامه ملی اشتغال است. اما این برنامه نیز به نوبه خود نیازمند حضور جدی بخش خصوصی است و برای این منظور دولت بایستی سهم و نقش بیشتری برای این بخش قائل شود.

  • دولت از سر سفره اقتصاد بلند شود

    در این راستا سیدعبدالوهاب سهلآبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در زمینه سیاستهای حمایتی دولت به صمت گفت: این در حالی است که دولت یک بار باید این موضوع را برای همیشه بپذیرد که اقتصاد سفرهای نیست که یک طرف آن دولت بنشیند و یک طرف آن بخش خصوصی. وی توضیح داد: دولت میخواهد از بخش خصوصی حمایت کند اما برای پیدا کردن شیوه حمایتی مسیری را طی میکند که در آن خودش نیز به فوایدی برسد. یکی از جدیترین مشکلاتی که در کشور وجود دارد همین نگاه است. بخش خصوصی نمیتواند در اقتصاد با دولت هم سفره شود. قدرت اقتصادی دولت، توان ریسک بالا و وجود قوانین نابرابر باعث میشود بخش خصوصی در این شرایط سهم چندانی از اقتصاد کشور نداشته باشد. سهلآبادی با تاکید بر اینکه پول و سرمایه آرامش و امنیت میخواهد، توضیح داد: سرمایهگذار ترجیح میدهد پروژهای را انتخاب کند که کمترین ریسک را دارد و ضریب سود آن بیشتر از باقی حوزهها باشد. با این حال، فضای اقتصادی کشور آرامش چندانی را به سرمایهگذار نمیدهد. در این شرایط سرمایهگذار مجبور به پذیرش ریسک بالا میشود. حال این پرسش مطرح میشود که اگر قرار است ریسک سرمایه بالا رود، آیا بهتر نیست فعالیتی انتخاب شود که به ازای همین ریسک احتمال سود بیشتری در آن وجود دارد؟ در پی این پرسش است که سرمایه از بخش تولید خارجی میشود و به سمت بازارهای غیرمولد رسمی و غیررسمی حرکت میکند

  • .جمع بندی

    بر اساس آن چه که ذکر شد برنامه ملی اشتغال با مشارکت بخش خصوصی و با اتکا به ظرفیت عظیم منابع موجود در کشور می تواند و باید که فرصت ایجاد اشتغال و رفع بیکاری را با رویکرد اشتغالزایی برای نیروی کار داخلی را فراهم آورد و بر ابرچالش بیکاری فائق آید.

 

 

رضا پدیدار نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران گفت: بورس کالا می تواند واسطه تهاتر کالاها و محصولات مختلف باشد. در این صورت علاوه بر قیمت گذاری شفاف تر و افزایش ضریب اطمینان طرفین معامله می توان بر محدودیت های نقل و انتقال ارز و ... نیز فائق آمد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: برای تحقق این مهم، بورس کالا می تواند از روش فعالان اقتصادی استفاده کند. برخی فعالان اقتصادی با خرید محصولات عرضه شده در بورس کالا اقدام به تهاتر محصول خریداری شده با محصولات دیگر (چه در بازار داخل و چه خارج از کشور) می کنند.وی تاکید کرد: اگر امکانی فراهم شود که بتوان در ازای محصولات عرضه شده در بورس کالا، محصولات مورد نیاز صنایع تولیدی را خریداری و وارد کرد، شرایط برای تولیدکنندگان مناسب تر خواهد شد.

محمود احترامی یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهام بزرگ بازار سرمایه مانند شرکتهای پالایشگاهی، پتروشیمی و فولادی متوقف شده اند، گفت: اکنون سهام کوچکتر در بازار سرمایه، مسیر اصلی معاملات را در دست گرفته اند و حرکت دارند، اما سهام کوچکتر نمی تواند تأثیر چندانی را بر شاخص بورس داشته باشند.وی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه شاخص بورس در روزهای گذشته از سقف تاریخی خود که ۲۲۷ هزار واحد بود، عبور کرد تکاپو و پویایی مناسبی بر معاملات حکمفرما شد.وی اظهار داشت: از سوی دیگر با توجه به نزدیک شدن فصل مجامع و ورود به ماه تیر که مجمع اکثر سهمها در این زمان برگزار میشود اکنون قیمت سهمهایی که سال ۹۷ را با سود خوبی به پایان رساندند، از جذابیت لازم برخوردار شده و انتظار میرود سود مناسبی بین سهامداران خود تقسیم خواهند کرد.

رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس:

گروه بورس: وحید روشن قلب رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس با اشاره به لزوم افشای به موقع و با کیفیت اطلاعات مالی ناشران بورسی و فرابورسی گفت: هیچ بهانه ای نباید باعث شود که ناشران اطلاعات خود را ناقص یا دیر به سهامداران اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، مدتی است که قرار شده که شرکتهای عرضه شده در بازار سرمایه علاوه بر افشای منظم صورتهای مالی باید گزارش تفسیری مدیریت را نیز افشا کنند اما دیده میشود که تعدادی از ناشران بورسی و فرابورسی گزارشهای تفسیری با کیفیتی منتشر نمیکنند، حتی تعدادی از این ناشران هنوز به اهمیت نگارش دقیق این گزارشها پی نبردهاند و به طور دقیق نمیداند که در این گزارشها چه مواردی باید بنویسند. تعدادی از ناشران از معیارهای دقیق و قابل سنجشی برای نگارش گزارشهای تفسیری استفاده نمیکنند و خواسته یا ناخواسته دچار تخلف میشوند. تعدادی نیز به موقع اطلاعات مالی خود را منتشر نمیکنند. در این باره با وحید روشن قلب -رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس درمورد کیفیت اطلاعاتی که ناشران بورسی در سال گذشته ارائه دادند گفت: در سال گذشته با توجه به پیگیریهایی که وجود داشت و اطلاعرسانیهایی که به اعضای هیأت مدیره شرکتها صورت گرفت، روند ارائه اطلاعات بهتر از سال ۱۳۹۶ بود و تأخیر در اطلاعات کاهش قابل ملاحظهای داشت که این روند در همه اطلاعات از جمله گزارشهای ماهانه و صورتهای مالی شرکتها هم مشهود بود. وی با بیان اینکه افزایش دانش این ناشران در دستور کار قرار دارد اظهار کرد: ما در سازمان بورس با همکاری بورس تهران و فرابورس ایران جلسات مستمری برای آموزش این دستورالعمل برگزار کردیم تا ناشران در جریان آخرین دستورالعملها باشند چرا که معتقدیم که آموزش باید انجام شود تا صرفاً به ابلاغ این دستورالعملها بسنده نشود. جلساتی برای بازآموزی تهیه گزارش تفسیری مدیریت برگزار میشود مقداری از آن جلسات است. وی از اقدام سازمان بورس در برخورد با متخلفان خبر داد و گفت: اگر از جانب ناشران تخلفی ازجمله عدم افشا اطلاعات یا انتشار اطلاعاتی که قابلیت اتکا نداشته باشد، صورت گیرد، آن ناشر به معاونت حقوقی سازمان بورس ارجاع داده میشود و در آنجا این تخلف پیگیری میشود. رایهای مختلفی در این مورد در سالهای گذشته و امسال صادر شده است. بیش از یک سال پیش سیستم پیامک کدال راه اندازی شد که با آن به منظور افشای اطلاعات به مدیران شرکت یادآوری میشود تا اطلاعات را در موعد مقرر ارسال کنند. در صورت عدم ارسال، به منظور هشدار پیامکی به تمام اعضای هیأت مدیره ارسال میشود تا اعضای هیأت مدیره پیگیر باشند. وی ادامه داد: پروسه اطلاع رسانی به سهامداران شرکتها باید انجام شود، هیچ دلیلی وجود ندارد که ناشری به این بهانهها نخواهد که اطلاعات را به سهامداران دهد چرا که این اطلاعات مبنی تصمیم گیری سهامداران برای خرید و فروش سهام است. وی در پایان از برگزاری کارگاههای آموزشی برای کیفیت افشای گزارشهای تفسیری ناشران اظهار کرد و گفت: کیفیت گزارشهای تفسیری مدیریت ناشران بورسی و فرابورسی در حال رصد است. اوایل کار خیلی از ناشران اطلاعات زیادی از گزارش تفسیری مدیریت نداشتند و کیفیت گزارشها خیلی مناسب نبود. اما به مرور با پیگیریهایی که کارشناسان سازمان بورس داشتند و با برگزاری کارگاههای آموزشی این کیفیت در حال رشد است. امیدواریم کیفیت این گزارشها به حداقلهای مناسب میرسد

سرمقاله

سعید باستانی

سخنگوی کمیسیون

صنایع مجلس

اگرچه جذب بازارهای صادراتی امر مشکلی است اما حفظ این بازارها کاری بس سخت تر است. حفظ بازارهای صادراتی به سیاستهای پایدار داخلی وابسته است؛ در واقع آیین نامههای داخلی کشور باید پایدار باشند تا سرمایه گذار، تولیدکننده و تاجر از ثبات مقررات و قوانین اطمینان...داشته و در سایه این ثبات برای روزهای آینده برنامهریزی کند. مراودات سیاسی بر میزان صادرات هر کشور اثرگذار است چراکه چگونگی نقل و انتقال پول در حجم صادرات موثر است. میزان صادرات اقلام کشاورزی که -جزو ارزاق عمومی هستند- مانند پسته، خرما، زعفران و... تا حدود زیادی به بخشنامهها و قوانین داخلی وابسته است در واقع قوانین و مقررات مربوط به صادرات این محصولات باید به گونه ای باشد که سرمایه گذار و صادرکننده ثبات کاری داشته باشد. بخش نامههای خلق الساعه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ممنوعیت صادرات برخی اقلام کشاورزی باعث ضرر و زیان صادرکنندگان و سرمایه گذاران این بخش میشود. پس از فروپاشی شوروی، بازارهای بسیار مناسبی برای صادرات ایجاد شد در واقع کشورهای جدیدالتاسیس در شمال ایران می توانست بازار هدف مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی باشد اما به دلیل عدم تجربه تجار و نابسامانی دپیلماسی اقتصادی این بازارها از دست رفت. برخی آیین نامههای داخلی را باید جزو موانع حفظ بازارهای اقلام کشاورزی صادراتی دانست . دپیلماسی اقتصادی برای جذب و حفظ بازارهای اقتصادی و آیین نامههای مربوط به صادرات اقلام کشاورزی در اختیار مسئولان داخلی است و می توان با توجه به این مولفههای بازار کشورها را به دست گرفت این در حالی است که به این امر توجه چندانی نمیشود. بازار داخلی ایران برخلاف بسیاری از کشورها دارای نقاط پیک مصرف است. به طور مثال در ماه مبارک رمضان، نوروز، دهه نخست ماه محرم و... مصرف برخی کالاها مانند مرغ، گوشت، برنج، پنیر، شکر و... افزایش چشم گیری پیدا میکند بنابراین به راحتی میتوان با برنامه ریزی کالاهای مورنیاز مردم را برای این ایام تامین کرد اما اگر تدابیر لازم برای فصول اوج مصرف صورت نگیرد وضعیت بازار از کنترل خارج می شود. باید تدابیر ویژهای برای توزیع مایحتاج زندگی مردم اندیشیده شود. علیرغم اینکه مجلس بارها در رابطه با شیوه توزیع کالاهای اساسی به دولت تذکر داده اما نحوه توزیع، بسیار نامناسب است؛ به طور مثال در روزهای گذشته توزیع شکر در شان مردم ایران نبود و مردم ناچار بودند برای دریافت 2 کیلو شکر در صفهای طویل و نامناسب انتظار بکشند. باید دید دولت چرا از روشهای مناسب برای توزیع مایحتاج موردنیاز مردم استفاده نمیکند. در این باره می توان از تجربه سایر کشورها برای توزیع کالاهای اساسی استفاده کرد، انتظار میرود وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات لازم برای تامین و توزیع مناسب است کالاها را انجام دهد.

منبع: خبرگزای خانه ملت

یادداشت

مسعود يوسفي

روزنامه نگار

yousef44@yahoo.com

این روزها حجم قابل توجهی از هزینه و فرصت و امکانات و منابع انسانی مملکت وقف رسیدگی به تخلفات آقازاده ها و فساد و دست درازی منسوبین برخی مسئولان به بیت المال و اموال عمومی شده است؛ از گزارش های اولیه ای که در مورد یک فساد و دزدی و اختلاس تهیه و تبدیل... به پرونده می شود تا اعزام نیرو برای دستگیری افراد خاطی و انتقال آن ها به بازداشتگاه و دادگاه و زندان و از برگزاری چندین و چند جلسه دادگاه با حضور قاضی و اعضای هیئت منصفه و شاهد و خبرنگاران رسانه های خبری تا تلاش رسانه ای وسیع سایت های خبری و روزنامه ها و خبرگزاری ها برای پوشش اخبار مربوط به این تخلف و سپس انتشار و تحلیل و تفسیر آن، و بسیاری رفت و آمدها و بگیر و ببندها و اقدامات ریز و درشت دیگر، همه وهمه برای رسیدگی به یک پرونده تخلفاتی است که باید در یک پروسه زمانی نفسگیر و ماراتن گونه به سرانجام برسد، آن هم در شرایطی که کشور درگیر یک هجمه و جنگ همه جانبه با جبهه استکبار به سرکردگی آمریکاست. به این ترتیب آقازاده هایی که باید همراه با سایر نیروهای نظام و انقلاب در فکر خنثی سازی دسیسه ها و توطئه های دشمن باشند با خلاف کاری ها و تضییع فرصت ها و دست اندازی به ثروت عمومی جامعه عملا به تضعیف بنیه اقتصادی و اجرایی کشور می پردازند و از این حیث آن ها را می توان به مثابه ستون پنجم دشمن دانست. از سوی دیگر تمرکز جامعه و مردم بر فساد آقازاده ها و تبعات روانی که از این رهگذر برای شهروندان حاصل می شود و اعتماد آن ها را نسبت به مسئولان و حاکمیت خدشه دار می کند واقعیت تلخ و ناگوار دریگری است که به آسانی نمی توان از کنار آن گذشت. حکایت خلاف کاری ها و سوء استفاده های آقا زاده ها همان حکایت طنز غضنفر و مارادونا را تداعی می کند؛ می گویند مارادونا و تیم ملی آرژانتین برای بازی با یک تیم محلی به ایران آمده بود. مربی تیم محلی غضنفر را مامور مهار مارادونا کرده بود. چیزی از شروع بازی نگذشته بود که غضنفر اولین گل را وارد دروازه خودی کرد و پس از چند لحظه گل دوم را. مربی تیم محلی کهکلافه شده بود خطاب به بازیکنانش فریاد زد : «مارادونا را ول کنید،غضنفر رو بچسبید».