احداث بیش از ۳ هزار نیروگاه تجدید پذیر

جعفر محمد نژاد سیگارودی سخنگوی شرکت ساتبا از نصب بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نیروگاه تجدید پذیر به ویژه خورشیدی در بخش خانگی خبر دادوی در گفت و گو با صداوسیما با اشاره به اینکه اکثر این نیروگاهها در منازل مسکونی روستایی و مناطق محروم نصب شده است افزود: برق این نیروگاهها تا ۲۰ سال و بصورت تضمینی از سوی شرکت ساتبا خریداری میشود.وی ادامه داد: هم اکنون قیمت خرید تضمینی برق برای نیروگاههای تجدید پذیر تا ۲۰ کیلو وات ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو وات و نیروگاههای ۲۰ تا ۱۰۰ کیلو وات نیز ۷۰۰ تومان به ازای هرکیلو وات خریداری میشود.محمد نژاد گفت: متقاضیان احداث این نیروگاهها میتوانند برق تولیدی را ۱۰ برابر قیمت برق تولید شده از سوخت فسیلی بفروش برسانند.

 

توافقنامه استفاده بهینه ازآب رودخانه هیرمند امضا شد

در پایان بیستمین نشست دو روزه مشترک کمیساران آب جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، دو طرف در کابل توافق کردند برای شش ماه آینده ابزارهای اندازه گیری بر روی رودخانه هیرمند با هدف اجرای بهتر معاهده هزار و سیصد و پنجاه و یک حقابه ایران از این رودخانه نصب شود.به گزارش وزارت نیرو، قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیروی ایران گفت: دو طرف تاکید دارند برنامه عملیاتی برای استفاده از آب رودخانه هیرمند طوری تنظیم شود ساکنان استانهای سیستان و بلوچستان ایران و نیمروز افغانستان از نتایج آن به خوبی بهرهمند شوند.بر اساس معاهده سال هزار و سیصد و پنجاه و یک، سهم حقابه ایران از رودخانه هیرمند سالانه حدود ۸۲۰ میلیون مترمکعب است که افغانستان باید آن را به ایران بدهد.

 

برای افزایش فروش محصولات پتروشیمی برنامه داریم

احمد صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کشورهای خریدار صنایع پتروشیمی ایران برای ادامه حیات خود مجبور به همراهی ایران در دور زدن تحریمهای مذکور هستند، گفت: تحریمهای جدید تاثیر منفی در عملکرد شرکتهای پتروشیمی ندارد.وی در گفتوگو با خانه ملت، گفت: تحریم شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس و همچنین ۳۹ شرکت وابسته به این شرکت مسئله تازهای برای کشورِ همیشه در تحریم ایران نیست، بنابراین راههای دور زدن این تحریم همچون دیگر تحریمها نمیتواند پیچیده باشد.وی ادامه داد: آمریکا خود به خوبی میداند که تحریم صنایع پتروشیمی ایران به دلیل وابستگی شدید بسیاری از کشورها به این محصولات امکانپذیر نیست.

بزرگترین مرکز جمعآوری گاز ایران

به بهرهبرداری رسید

بزرگترین مرکز جمع آوری گاز کشور در سرخس با حضور مدیران شرکت ملی نفت ایران و نفت مناطق مرکزی و نیز مقامها و مسئولان استان خراسان رضوی به بهرهبرداری رسید.به گزارش شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مرکز جمعآوری گاز در میدان گازی خانگیران با هدف ذخیرهسازی گاز طبیعی به میزان ١٠ میلیون متر مکعب در دوره هشت ماهه گرم سال و تولید ٢٠ میلیون متر مکعب در دوره چهار ماهه سرد سال به بهرهبرداری رسید.در این راستا، مرکز جمع آوری این طرح به عنوان یکی از تاسیسات مورد نیاز، با طراحی ازسوی نیروهای داخلی با مبلغ تقریبی ۱۹ میلیون دلار و ۱۷۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

ثبت رکورد نیروگاههای برقآبی در تابستان ۹۸

محمد حاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در سال ۹۷ بیش از ۱۵ هزار و ۷۰۰ گیگاوات ساعت تولید برق در نیروگاههای برقآبی کشور داشتهایم که ۵۰ درصد از این عدد در ۳ ماهه زمستان سال ۹۷ تولید شده است.به گزارش وزارت نیرو، محمد حاج رسولیها اظهار داشت: درسال آبی جاری بهدلیل نزولات خوبی که داشتیم، حجم مخازن عمده سدها، خصوصاً سدهای نیروگاهی کشور افزایش قابل ملاحظهای داشته است.حاجرسولیها افزود: این میزان از تولید در فصل زمستان که کشور با محدودیت تأمین سوخت برای نیروگاههای حرارتی و گازی مواجه است، عدد قابل توجهی است و توانسته بیش از ۲ میلیارد متر مکعب صرفهجویی در مصرف سوخت در این نیروگاهها را بههمراه داشته باشد.وی تأکید کرد: با رعایت این موارد باید بهگونهای پیش برویم که در تابستان سال جاری رکورد بینظیری را از نظر تولید برقآبی ثبت کنیم.

سومین عرضه نفت خام سنگین

در بورس انرژی

اطلاعیه سومین عرضه نفت‎ خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی برای تاریخ سه شنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ منتشر شد. به گزارش NIOC، اطلاعیه عرضه دو میلیون بشکه نفت‎ خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۹ دلار و ۵۹ سنت برای هر بشکه منتشر شد. خریداران می‎توانند تا ۳ ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در سایر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان پذیر است.

در پی ایجاد سانحه برای دو تانکر نفت کش در دریای عمان رقم خورد؛

گروه انرژی: به دنبال حملات مشکوک به دو تانکر نفتی در دریای عمان که موجب افزایش نگرانی ها در مورد امنیت ترانزیت نفت از یکی از مهمترین آبراه های جهان شده است، قیمت نفت روز جمعه 23 خردادماه ، برای دومین جلسه متوالی شاهد افزایش بود.این در حالی است که با نگرانی در مورد کاهش جریان نفت انتقالی از طریق یکی از مسیرهای کلیدی کشتیرانی جهان، یعنی تنگه هرمز، قیمت نفت در معاملات ، به ۶۱.۸۱ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

به گزارش رویترز، قیمت نفت برای دومین روز متوالی به دنبال سانحه برای دو نفتکش در دریای عمان افزایش یافت، زیرا نگرانی در مورد کاهش جریان نفت انتقالی از طریق یکی از مسیرهای کلیدی کشتیرانی جهان شدت گرفته است.

این حادثه در نزدیکی تنگه هرمز، قیمت نفت را در روز پنج شنبه تا ۴.۵ درصد بالا برد و ترمز کاهش قیمت نفت در هفته های اخیر به علت نگرانی برای تقاضای نفت را کشید.

این دومین باری است که در یک ماه گذشته، نفتکش ها در مهم ترین منطقه عرضه نفت و در میانه افزایش تنش های میان آمریکا و ایران، دچار سانحه می شوند.

هر بشکه نفت برنت با ۵۰ سنت افزایش ۶۱.۸۱ دلار در هر بشکه فروخته شد. نفت خام آمریکا با ۲۱ سنت افزایش ۵۲.۴۹ دلار در هر بشکه معامله شد.

تنش ها در غرب آسیا از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران به ویژه بخش نفتی این کشور، شدت گرفته است.

به لحاظ تقاضا، اوپک روز پنج شنبه پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در جهان را به علت اختلافات تجاری و با اشاره به ریسک کم کردن بیشتر تولید، کاهش داد.

این گروه تولیدکنندگان و هم پیمانانشان در هفته های آتی در مورد ادامه یا عدم ادامه توافق کاهش تولید تصمیم گیری خواهند کرد.

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضا برای نفت امسال تا ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که ۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از انتظار است.

منابع خبری روز پنجشنبه (۲۳ خرداد/ ۱۳ ژوئن) گزارشهایی از وقوع انفجار در دو نفتکش در دریای عمان منتشر شد که ادعا شده «هدف حمله قرار گرفتهاند».

جزئیات منتشر شده از این حادثه، حاکی است نفتکش «فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال و «کُکوکا کوریجس» با پرچم پاناما به ترتیب حامل محمولههای «اتانول» و «متانول» بودهاند.

نفتکش اول مدتی پس از بارگیری در بندر ابوظبی دچار سانحه شده و کشتی دوم از «الجبیل» عربستان راهی سنگاپور بوده است. وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد، یکی از نفتکشهای حادثهدیده در دریای عمان حامل «محموله متعلق به ژاپن» بودهاند. این حادثه همزمان با سفر «آبه شینزو»، نخستوزیر ژاپن به تهران رخ داده است.

  • ناتوانی عربستان در پرکردن جای خالی نفت ایران

    اوپک در جدیدترین گزارش خود از افت ۲۳۶ هزار بشکه ای تولید روزانه این سازمان در ماه می همزمان با عدم تمدید معافیت ها از تحریم نفتی ایران خبر داد.اوپک در جدیدترین گزارش ماهیانه خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد، در نتیجه افت تولید نفت ایران در می 2019 تولید نفت اوپک در این ماه افت قابل توجهی داشته است. این مسئله نشان می دهد کشورهایی مثل عربستان و امارات به رغم وعده های خود به رئیس جمهور آمریکا نتوانسته اند افت تولید نفت ایران را جبران کنند. دولت آمریکا از اول ماه می معافیت کشورهای واردکننده نفت از ایران را تمدید نکرد.بر اساس این گزارش تولید نفت ایران در می 2019 نسبت به ماه قبل از آن 227 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 2.37 میلیون بشکه در روز رسید. این در حالی است که کل تولید نفت اوپک در این ماه 236 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 29.876 میلیون بشکه در روز رسیده است.تولید نفت عربستان در ماه می 76 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 9.69 میلیون بشکه در روز رسیده است . امارات نیز فقط توانسته است 3 هزار بشکه در روز تولید نفت خود را افزایش دهد و به 3.061 میلیون بشکه در روز برساند.بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران در ماه می با 66 سنت کاهش نسبت به ماه قبل از آن به 67 دلار و 86 سنت رسیده است.قیمت متوسط سبد نفتی اوپک نیز در ماه می با کاهش 81 سنتی نسبت به ماه قبل از آن به 69 دلار و 97 سنت رسیده است

مسعود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: طی یکی دو سال اخیر تعداد زائرانی که توسط عربستان جابجا شده کاهش یافته و در سال جاری نیز این کشور اعلام کرد که آمادگی جابجایی حجاج ایرانی را ندارد و از طرفی عربستان به شرکت هواپیمایی ایران ایر تاکید کرده که صرفا جابجایی مسافران حج باید با هواپیماهای این شرکت انجام شود.وی در گفتوگو با میزان در خصوص مشکلات به وجود آمده برای جابجای مسافران حج به عربستان بیان کرد: براساس موافقت نامه دو جانبهای که بین کشور ایران و عربستان منعقد شده سهم هر کشور برای جابجایی حجاج ۵۰ درصد است که براین اساس نیمی از مسافران حج توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر و نیمی دیگر توسط کشورعربستان جابجا میشدند.وی تاکید کرده که صرف جابجایی مسافران حج باید با هواپیماهای این شرکت انجام شود و شرکت هواپیمایی ایرانی دیگر و حتی هواپیماهای سایر کشورها حق انتقال حجاج بین کشور عربستان را ندارند.

اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ۴۴ نفر دریانورد خارجی با مرکز هماهنگی جستجو و نجات بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نجات یافتند.به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، اله مراد عفیفی پور اظهار داشت: روز ۲۳ خرداد ۹۸ یک فروند کشتی تانکر به نام FRONT ALTAIR با پرچم جزایر مارشال از مبدا الرویس قطر به سمت تایوان در حال حرکت بود.وی افزود: در ساعت ۸:۵۰، این نفتکش در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک واقع در مسیر بین المللی تردد کشتیها با طول ۲۵۱ متر و محموله اتانول از ناحیه میانی بدنه شناور دچار حریق شد.عفیفی پور تصریح کرد: فرمانده کشتی پس از سانحه آتش سوزی، به خدمه اعلام ترک کشتی میدهد.وی تصریح کرد: با اقدام سریع مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی هرمزگان مستقر در بندر شهید رجایی، تعداد ۲۳ نفر پرسنل تانکر سانحه دیده توسط شناور عبوری به نام هیوندای دوبی نجات داده شد.

۱۸۰۰طرح بازآفرینی شهری در کشور اجرا میشود

محمد پژمانسیدمحمد پژمان گفت: ۱۸۰۰ طرح بازآفرینی شهری از محل تبصره ۱۸ بودجه در مناطق مختلف کشور اجرا میشود.به گزارش ایرنا، وی درحاشیه بازدید از طرحهای بازآفرینی شهر دوگنبدان در کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: این، طرحها شامل بوستانها و پارکهای محلهای، پل، آسفالت، بهسازی معابر و جدول گذاری با اعتبار بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال در ۵۴۳ شهر کشور اجرا خواهد شد.وی بیان کرد: پنج میلیون و۷۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده کشور وجود دارد.پژمان افزود: تاکنون ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده کشور با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت نوسازی شده است.وی تصریح کرد: تعهدات امسال در زمینه بازسازی واحدهای مسکونی شهری بافت فرسوده کشور ۱۰۰ هزار واحد است که تسهیلات بانکی ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون ریالی به هر واحد مسکونی اختصاص یافته است،

هزینه رفت و برگشت تهران-آنکارا و تهران-وان

با قطار

قیمت بلیت رفت و برگشت قطارهای مسافری تهران-آنکارا و تهران-وان که قرار است به ترتیب از ششم و چهارم تیرماه فعالیت خود را آغاز کنند، اعلام شد.محمد رجبی - مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا - در گفتوگو با ایسنا و در پاسخ به اینکه ابهامی درباره قیمت بلیت قطارهای مسافری تهران-آنکارا و تهران-وان وجود دارد و مشخص نیست که نرخ بلیت قطار تهران-آنکارا که ۴۳ یورو نرخ بلیت تهران-وان که ۲۰ یورو اعلام شده است، مربوط به مسیر رفت و یا مجموع رفت و برگشت است، اظهار کرد: مبلغ ۴۳ یورو برای مسیر رفت تهران-آنکارا و مبلغ ۲۰ یورو برای مسیر رفت تهران-وان تعیین و مجموع قیمت بلیت رفت و برگشت قطار تهران-آنکارا و تهران-وان دو برابر این ارقام لحاظ شده است.

ساخت ۳ هزار واحد مسکونی برای سیل زدگان لرستان

اصغر گونجی مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین گفت: سه هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن قزوین برای آسیب دیدگان از سیل در شهرستان دلفان استان لرستان احداث می شود. وی در گفتگو با مهر اظهارداشت: استان قزوین به عنوان استان معین لرستان و شهرستان دلفان با ۴۴۳ روستا تعیین شده و تیم کارشناسی بنیاد مسکن با استقرار در این شهرستان نسبت به عملیات اجرایی برای بازسازی مناطق سیل زده اقدام کرده است.وی افزود: عملیات ساخت ۳ هزار واحد مسکونی در مناطق سیل زده استان لرستان به قزوین واگذار شده که در فاز اول قرار است ۱۲۸۰ واحد مسکونی احداث شده و در اختیار سیل زدگان قرار گیرد

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه کلنگزنی قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز:
 

گروه راه و مسکن: سفر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان شرقی و افتتاح و کلنگ زنی چندین پروژه عمرانی(2)وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژههای آزادراهی با توجه به قانون و نیازی که در کشور احساس میشود دست ما را باز گذاشته تا از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل به خصوص در پروژههای آزادراهی کمال استفاده را ببریم.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود به استان آذربایجان شرقی و در حاشیه بازدید از قطعه اول آزادراه تبریز-بازرگان گفت: از چهار محور آزادراهی در دست ساخت استان آذربایجان شرقی، مهمترین آنها محور تبریز- بازرگان است. وی ادامه داد: احداث قطعه یک این آزادراه که با طول ۶۶ کیلومتر تبریز را به مرند متصل میکند، آغاز شد و امسال ساخت قطعه دیگری به طول ۷۰ کیلومتر در منطقه بازرگان شروع شد. اسلامی با اشاره به مذاکره برای آغاز به کار سایر قطعات پروژه گفت: پروژه احداث این مجموعه ۲۵۰ کیلومتری با شروع فعالیت کارگاهی در قطعه سوم، تماما فعال خواهد بود. برای این قطعه نیز در حال مذاکره با سرمایه گذار هستیم و این مذاکرات به زودی به قرارداد منجر خواهد شد. وی با اشاره به اینکه این آزادراه مرز بازرگان را به تبریز و سپس تهران متصل و کریدور شرقی-غربی کشور را تکمیل میکند، افزود: پیمانکار با کفایتی انتخاب شده و در مدت دو ماه گذشته که فعالیت آغاز شده، احداث این آزادراه ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. مطمئن هستیم میتوانیم تا هفته دولت سال آینده، بخشی از این آزادراه را که ترافیک سنگینی هم دارد به روی ترافیک باز کنیم تا این مسیر بینالمللی از راه مناسب برخوردار شود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزادراههای تبریز- ارومیه و مراغه-هشترود نیز پروژههای فعالی هستند، گفت: اتصال این راهها به کنارگذر تبریز، کمک میکند که سه کریدور در کشور تکمیل شده و پایتخت از طریق آزادراه به شمال عراق و منطقه کردستان متصل شود. اسلامی سپس با اشاره به قطار میانه-تبریز، این خط آهن را یکی از پروژههای مهم وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: اگرچه ساخت این پروژه طولانی شد، اما موانع اصلی تکمیل آن برطرف شده است. این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اهمیتی که دولت تدبیر و امید برای راه آهن قائل است، گفت: تبریز یکی از پنج مرکز استانی است که برای اتصال راه آهن دارای اولویت است. وی ادامه داد: انشاالله قبل از پایان سال، شاهد بهرهبرداری راه آهن میانه- تبریز خواهیم بود. این پروژه شامل احداث پلهای بزرگ است که دیروز شاهد نصب آنها بودیم و این فرآیند ادامه دارد. اکنون کار تا بستان آباد پیشرفت خوبی داشت. با تکمیل ایستگاهها و احداث باقی مسیر به سمت سراب و اردبیل، شاهد یک مسیر ترانزیتی جدید خواهیم بود. اسلامی بر لزوم همکاری سایر دستگاههای اجرایی کشور برای تسریع در روند احداث راه، گفت: یکی از معضلات موجود، وجود معارضات در مسیر، مانند لولههای آب، گاز، تیر برق و ... است. از دستگاهها تقاضا داریم برای رفع این معارضات همکاری کنند. بسیاری از توقفها در پروژهها به خاطر معارض ملکی و زیربنایی است. وزیر راه و شهرسازی در ادامه به حجم پروژههای راهسازی کشور اشاره کرد و افزود: در کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه راه در دست اجرا داریم، اما حجم اعتبار سالیانه شش هزار میلیارد تومان است. تمام سعی ما این است که از ظرفیت تهاتر، سرمایهگذاری بخش خصوصی و ... استفاده کنیم و راندمان کار را افزایش دهیم. وی ادامه داد: در سال جاری و در سال آینده، حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح خواهیم کرد. همه پروژههای آزادراهی فعال هستند و دستکم دو شیفت در کارگاهها کار میکنند. مطمئنیم که تا پایان دولت دوازدهم، میتوانیم آزادراههای فعال کشور را از ۲۴۰۰ کیلومتر، به ۳۰۰۰ کیلومتر برسانیم. همچنین در خبر دیگری درخصوص سفر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به تبریز و افتتاح و بازدید از چندین پروژه آزادراهی در این استان اظهار داشت: از زمان وزیر سابق راه و شهرسازی اقدامات نشان از نگاه ویژه ای است که به آذربایجان وجود دارد و بیشتر مسیرها فعال شدهاند.وی افزود: اتوبان ارومیه به تبریز، کمربندی اتصال تبریز به تهران، تبریز – بازرگان، تبریز – اهر و تبریز – جلفا همه پروژههای خوبی هستند که فعال شده و یا در دست اقدام وزارت راه و شهرسازی برای فعال شدن قرار دارد. در حال حاضر اتوبان سهند-تبریز-سهند هم که پروژه غیرفعال بود و کار انجام نمیشد شرایط خوبی پیدا کرده و کار با روند سریعتری انجام میشود. به نظر میرسد

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک استان تهران اظهار کرد: همزمان با کاهش نرخ دلار و ایجاد ثبات سیاسی در کشور، ثبات اقتصادی نیز ایجاد میشود و سوداگرانی که انتظار افزایش قیمت مسکن را داشتند؛ مطمئن باشند که قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت.وی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان،افزود: تنها راهکار کنترل در بازار اجاره و خرید و فروش ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، صنعتی سازی و افزایش تولید مسکن است و برای بازار اجاره باید ساخت مسکن استیجاری رونق پیدا کند، به طوری که هم اکنون در بسیاری از کشورها مانند ترکیه، مجتمعهایی در محلهها برای اجاره خانه اولیها ساخته شده است.وی تاکید کرد: در کشور ترکیه، شهرداری با کمک سازمان تامین اجتماعی اقدام به ساخت واحدهایی برای اقشار متوسط رو به پایین کرده است .

علی خدایی سرپرست راه آهن منطقه شمالغرب کشور گفت: پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان – تهران فعال است و به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد رسده که با تخصیص منابع مالی فعال تر نیز می شود.به گفته وی، تزریق منابع مالی موجب تسریع روند احداث و بهره برداری آن در کمترین زمان ممکن خواهد شد.خدایی اظهارداشت: با سرمایه گذاری بیش از ۱۲ میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی برای این پروژه هزینه شده و امیدواریم با بهره برداری از آن شاهد رشد و توسعه روز افزون تامین منابع و مواد اولیه برای تولید کنندگان و توسعه حمل و نقل را شاهد باشیم.به گفته وی، روزانه ۲۵ رام قطار مسافری در مسیر راه آهن منطقه شمالغرب کشور هفت هزار مسافر را جابجا می کند.