انحصار، مشکل صنعت خودروسازی

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: زد و بند شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی باعث ایجاد بازار انحصاری قطعه و مشکلات صنعت خودروسازی شده است. به گزارش تجارت بهرام پارسایی در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت افزود: خودروسازان بازار قطعه را با خرید از شرکتهای محدود انحصاری کردند و با این اقدام در واقع خودروسازان جایگزینی برای شرکت های قطعه سازان ندارند. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: خرید قطعات مورد نیاز تولید خودرو از چند شرکت محدود قطعه ساز باعث ایجاد رانت میشود این در حالی است که تعداد قطعه سازان کشور بسیار است و می توان از ظرفیت آنها استفاده کرد.

 

اهمیت تولید نهادینه نشده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اهمیت حمایت از تولید هنوز آن طور که باید در جامعه و بین مردم نهادینه نشده است.

به گزارش روز شنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا رحمانی» در جلسه مشترک با دست اندرکاران برگزاری «روز صنعت و معدن» امسال، این روز را فرصت مناسبی برای معرفی برخی ابعاد مثبت و موثر بخش تولید به عموم مردم عنوان کرد. وزیر صنعت افزود: جلب نظر و حمایت های مردم از بخش تولید و ساخت داخل می تواند به رونق تولید بینجامد و زمینه ساز توسعه پایدار کشور شود. به گفته وی، این دغدغه باید مورد توجه خاص مردم و سایر بخش های دخیل در حوزه کسب و کار باشد.

 

شافعی برای 4 سال دیگر ابقا شد

غلامحسین شافعی در نهمین دوره انتخاب رئیس اتاق بازرگانی ایران با کسب 302 رای از 448 رای به مدیت 4 سال دیگر به عنوان رئیس اتاق ایران انتخاب شد. به گزارش تجارت به نقل ازخبرگزاری فارس، در نهمین دوره انتخاب رئیس اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی و یونس ژائله سعدآباد به معرفی خود به عنوان کاندید ریاست اتاق بازرگانی ایران پرداختند که در ادامه با اخذ رأی از 448 نفر از اعضای هیأت نمایندگان (6 رای باطل)، غلامحسین شافعی با کسب 302 رأی، مجدد برای یک دوره چهار ساله دیگر به عنوان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ایران انتخاب شد و ژائله سعدآباد با کسب 140 رأی از این دوره رقابت حذف شد.

صادرات سیمان و کلینکر فقط توسط شرکتهای تولیدکننده مجاز است

گمرک ایران در بخشنامه ای اعلام کرد که تا پایان شهریور ماه صرفاً شرکت های تولید کننده یا نماینده رسمی، مجاز به صادرات سیمان و کلینکر هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در پی نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به گمرک ایران مبنی بر محدودیت در صادرات سیمان و کلینکر، در بخشنامهای به گمرکات اجرایی کشور اعلام کرد: تا پایان شهریور ماه سال جاری صرفاً شرکتهای تولیدکننده مندرج در لیست پیوست و یا نماینده رسمی آنان مجاز به صادرات سیمان و کلینکر ذیل کدهای طبقه بندی مندرج در جدول مذکور میباشند. در نامه رضا رحمانی خطاب به رئیس کل گمرک ایران، آمده است: نظر به ضرورت ساماندهی صادرات سیمان واحدهای تولیدی و جلوگیری از رقابت منفی صادرکنندگان و همچنین بنا به درخواست انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و واحدهای تولیدکننده از نیمه خردادماه تا پایان شهریورماه سال جاری، صرفاً شرکتهای تولیدکننده مندرج در لیست پیوست و یا نماینده رسمی آنها مجاز به صادرات محصولات ردیف تعرفههای مشخص شده در جدول مذکور میباشند.

شرایط آزادسازی واردات لاستیک

شفاف نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن گفت که جزئیات تصمیم اخیر دولت در زمینه آزادسازی واردات لاستیک، شفاف نیست. داوود سعادتینژاد در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در چند ماه اخیر میزان واردات لاستیک به شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: تولید داخلی در زمینه تأمین نیاز بازار در سایزهای ۱۶ و ۱۷ مورد استفاده در خودروهای سواری همچون پراید و پژو، کاملاً جوابگو است و نیازی به واردات این نوع از تایر احساس نمیشود. رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران تاکید کرد: اگر در تأمین مواد اولیه کارخانجات تولیدی لاستیک کمبود یا مشکلی وجود نداشته باشد، کارخانجات داخلی در رابطه با تولید سایزهای ۱۶ و ۱۷ هیچ مشکلی نخواهند داشت. وی در رابطه با تصمیم اخیر مبنی بر آزادسازی واردات لاستیک، بیان کرد: اعلام تصمیم اخیر دولت در آزادسازی واردات لاستیک بار روانی مثبتی داشته اما در زمینه چگونگی واردات و تأمین ارز این محصولات اطلاعرسانی شفافی صورت نگرفته و تا زمانی که این موارد به صورت شفاف و عملی اعلام نشود، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران:

گروه صنعت و معدن: چرایی انفجار نرخ دلار در سال 97، عدم توجه دولت به هشدارهای مکرر بخش خصوصی در یکسال گذشته، سیاستهای دولت که بجای تشویق تولید و صادرات، مشوقی برای واردات شد و خلاصه تصمیماتی که بزرگترین فرصت تاریخی کشور در شرایط تحریم را نابود کرد، مواردی است که در گفتوگوی تسنیم، با محمد لاهوتی به آنها اشاره شده است. در بخش کوتاهی از این گفتگو در پی می آید.

- تعدیل نرخ ارز یکی از مطالبات همیشگی صادرکنندگان بوده، ولی اینکه این افزایش درچه شرایطی اتفاق بیفتد و چه روند افزایشی در نرخ دلار رخ دهد، موضوعی است که کمتر کسی به آن پرداخته است. این یک واقعیت است که برخلاف آنچه برخی ها تصور می کردند، افزایش نرخ جهشی و یکباره ارز که طی یکسال گذشته رخ داد، نه تنها به نفع صادرکنندگان و تولیدکنندگان منتهی نشد بلکه نتیجه ای برعکس داشت.

افزایش نرخ ارز متناسب با تورم، به صورت مستمر و با شیب ملایم می تواند تولید و صادرات را در رقابت با کالای خارجی حمایت کند. ولی متاسفانه این اتفاق در کشور ما طی سه دهه گذشته به صورت هیجانی رخ داده؛ چرا که دولت ها با فشار بر فنر نرخ ارز و پایین نگه داشتن آن بصورت تصنعی و بعد رها شدن این فنر، لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره اقتصاد وارد میکنند و به دلیل همین سیاست های اشتباه، همه شاهد اتفاقاتی بودیم که در طول یک سال گذشته در کشور به وقوع پیوست، بودیم و باعت شد علی رغم افزایش نرخ ارز فرصت افزایش صادرات هم از دست برود. شما نگاه کنید وقتی در دولت یازدهم بیش از 50 درصد تورم تجمیعی داشتیم و در کنار آن نرخ ارز را برخلاف قانون برنامه که تاکید بر متعادل کردن نرخ ارز با نرخ تورم دارد، نرخ ارز را ثابت نگه می داریم، نهایتاً منجر به فشرده شدن فنر نرخ ارز با سوءاستفاده از قدرت ارز نفتی توسط دولت می شود که با تحلیل رفتن این قدرت به دلیل تحریم نفت یا هر چیز دیگری، این فنر فشرده شده به یکباره رها می شود و قیمت دلار یک شبه از حدود 4 هزار تومان به بیش از 5 هزار تومان می رسد و پس از آن 5 هزار تومان با تصمیمات اشتباه و اعلام نرخ غیر واقعی 4200 تومانی به 8000 و در مرحله بعد به 12 هزار تومان می رسد و دومینو افزایش نرخ ارز رقم می خورد. برای همین هم هست که احکام دائمی تاکید داشته که هر ساله باید تفاضل نرخ تورم داخلی با نرخ تورم خارجی محاسبه شده و به نرخ ارز اضافه شود که همیشه مطالبه فعالان اقتصادی هم بوده تا علاوه بر تعدیل نرخ ارز، فشار هم به مردم وارد نشود.

- ولی دولت یازدهم تلاش زیادی برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز در بازه زمانی 92 تا 96 داشت؛ درست در جهت عکس خواسته تولیدکنندگان و صادرکنندگان...

بین سال های 92 تا 97، این موضوع که نرخ ارز باید متناسب با نرخ تورم تعدیل شود 54 بار در هیئت نمایندگان تهران مطرح شد ولی متاسفانه هیچ گوش شنوایی از طرف دولت وجود نداشت؛ این درحالی بود که تجمیع نرخ تورم در دولت یازدهم بین 54 تا 57 درصد بود؛ در مقابل میانگین رشد نرخ ارز در دولت یازدهم 5 درصد بود؛ این یعنی دولت یازدهم زمان تحویل گرفتن دولت، قیمت دلار در بازار آزاد 3700 تومان بود و در طول 4 سالی که کشور تورم 54 درصدی را تجربه کرد، دولت قیمت دلار را تا 3400 تومان در بازار آزاد پایین آورد؛ یعنی بجای آنکه قیمت دلار مطابق با نرخ تورم، تعدیل شود و به حدود 5هزار تومان برسد، نرخ دلار کاهش هم یافت و 5 درصد رشد قیمت دلار هم تنها مربوط به قیمت ارز دولتی و ارقام بودجه بود.

این واقعیت است که متعادل شدن نرخ ارز علاوه بر بصرفه کردن تولید داخل در کشور که به رونق تولید منجر می شود، صرفه صادرات و قدرت رقابت با محصولات خارجی را هم ارتقاء می دهد که متاسفانه در دولت یازدهم، باز هم گرفتار این تجربه ای شدیم که بارها آن را در دولت های قبل به استثنای دولت اصلاحات، تجربه اش کرده بودیم. تجربه تلخی که ما هم در دولت سازندگی، هم در دولت های نهم و دهم اثراتش را دیده بودیم و تنها در یک دولت که سیاست ارز تک نرخی و تشویق صادرات را اتخاذ کرد، توانستیم از این اثرات منفی رها شویم. شما نگاه کنید وقتی می گوییم در کشور ما 4 سال تورم سالانه بصورت میانگین 15 درصد داشته ایم، یعنی تورم میانگین سالانه در قیمت مواد اولیه، حقوق و دستمزد کارگر، کرایه و همه آنچه که در نهایت به افزایش میانگین 15 درصدی نرخ تولید در کشور و افزایش قیمت تمام شده برای صادرات منجر می شود؛ ولی در مقابل رقیب صادراتی شما با تورم صفر یا نزدیک به یک یا 2 درصد، محصولاتش را تولید و به بازار عرضه می کند؛ این یعنی قیمت کالای رقیب خارجی شما هر ساله 15 درصد ارزانتر برای خریدار داخلی ما تمام می شود. این یعنی خریدار داخلی ترجیح می دهد حداقل به دلیل قیمت ارزانتر کالای خارجی، به سمت خرید کالای وارداتی کشیده شود نه کالای تولید داخل؛ از آن طرف تولیدکننده هم در چنین شرایطی صرفه ای برای تولید نخواهد داشت. همه این ها یعنی سیاست ها به سمتی پیش می رود که ناخواسته، به سمت تشویق واردات و محدود شدن صادرات حرکت می کنیم.

سفیر فدراسیون روسیه در تهران گفت: سفارت فدراسیون روسیه با هدف تسهیل روابط تجاری بین فعالان اقتصادی 2 کشور آماده ارائه ویزا به تجار ایرانی در اسرع وقت است.

ژاگاریان لوان سمونوویچ در دومین همایش چشم انداز همکاریهای تجاری و فرهنگی ایران و فدرال قفقاز شمالی فدراسیون روسیه در محل هتل اسپیناس پلاس تهران افزود: ارائه ویزا به فعالان اقتصادی به توسعه روابط بین دو کشور خواهد انجامید.

وی از آمادگی نمایندگی تجاری روسیه در تهران برای کمک به تجار ایرانی خبرداد و خاطرنشان ساخت: تجاری ایرانی میتوانند به این ترتیب از تجربیات آنها برای توسعه فعالیتها استفاده کنند.

سفیر فدراسیون روسیه گفت: اکنون برقراری روابط تجاری بین ۲ کشور بسیار راحت تر شده و فعالان اقتصادی میتوانند از این موضوع به خوبی بهره برداری کنند.

سر کنسول ایران در کشور عراق، حضور فعالان اقتصادی زنجان در نمایشگاه اختصاصی محصولات واحدهای صنعتی ایران در اربیل را مثبت، ارزیابی کرد و گفت: استقبال خوب تجار و فعالان اقتصادی عراق از محصولات ایرانی نشان از علاقهمندی به محصولات واحدهی تولیدی زنجان دارد.

به گزارش اتاق بازرگانی استان زنجان، مرتضی عبادی در دیدار با مسولان اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی استان زنجان در حاشیه نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل اقلیم کردستان عراق، اظهار داشت: کنسولگری ایران در تلاش برای برقراری ارتباط بین ۲ طرف بوده و در صورت شناسایی ظرفیتهای صادراتی زنجان نسبت به ارتباط بیشتر و قویتر با طرفهای کرد، اقدام میکند

صدور مجوز موردی برای عدم مطالبه کارت بازرگانی

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات، شرایط صدور مجوز موردی برای عدم مطالبه کارت بازرگانی را اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات در مکاتبهای با روئسای ادارات کل سازمانهای صنعت و معدنی استانها، شرایط صدور مجوز موردی برای عدم مطالبه کارت بازرگانی را اعلام کرد. بر اساس این مکاتبه، صدور مجوز موردی برای واردات ماشین آلات، تجهیزات، اجزا و قطعات مربوطه مورد نیاز واحدهای تولیدی فاقد کارت بازرگانی تنها یک بار و برای مدت مشخص (حداکثر 6ماه) مجاز میباشد و تمدید آن در صورت داشتن شرایط لازم و معتبر منعی ندارد.

هند علیه محصولات آمریکایی دست به تلافی زد

هند در واکنش به جنگ تجاری آمریکا، اعلام کرد تعرفه روی ۲۸ کالای آمریکایی به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را افزایش خواهد داد. به گزارش ایسنا، تعرفه بالاتر روی کالاهای آمریکایی از روز یکشنبه به اجرا درآمد و شامل محصولاتی مانند بادام، گردو، سیب و فلزات بود. برخلاف سایر جنگهای تجاری که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر پا کرده است جنگ تجاری با هند رنج اقتصادی کمتری برای هر دو کشور به همراه دارد. به عنوان مثال تعرفه واردات بادام آمریکایی تحت مقررات جدید حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا میکند که قیمت عمده فروشی را حدود ۴.۵ سنت به ازای هر پوند بادام با پوست افزایش میدهد. هند یکی از بزرگترین بازارهای جهان برای بادام کالیفرنیا به شمار میرود.

ترخیص لحظهای کالاهای اساسی از بنادر

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران گفت: ترخیص کالاهای اساسی از بنادر به صورت لحظهای انجام میشود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به گزارش میزان به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، سید علی حسینی در مورد چگونگی روند تخلیه و بارگیری و ترخیص کالا در بنادر ایران به ویژه در بخش کالاهای اساسی، اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل حساسیتی که در حوزه کالاهای اساسی وجود دارد شاهد حمل و ترخیص یکسره کالا هستیم به گونهای که دیگر کالاها به انبار منتقل نمیشوند و بلافاصله پس از تخلیه، از گمرک ترخیص شده و به مقصد نهایی ارسال میشود. وی گفت: مشکل اصلی ترخیص کالا در بنادر کشور به حوزه کالاهای غیر اساسی و به اصطلاح کانتینری تجاری باز میگردد.

برای نخستین بار محقق شد؛

گروه تجارت: با تدوین دستورالعمل و صدور بیمه نامه اعتباری سرمایه در گردش،۶ میلیارد تومان از محل حقوق دولتی جذب شده نسبت به سال ۹۶، شش برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)؛ فرید دهقانی در نشست مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی برای سال ۹۷ افزود: مهمترین دستاورد ما تکمیل وجوه و اقلام در افزایش سرمایه و ثبت رسمی آن بوده که در حال انجام است.

  • ایجاد اشتغال پایدار

    وی با اشاره به دستاوردهای سال ۹۷ صندوق گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای سال ۹۷ صندوق بیمه (ایمیدرو)، انعقاد و اجرایی کردن توافقنامه همکاری حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است.

    دهقانی اضافه کرد: ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی جهت ایجاد توسعه پایدار در مناطق روستایی توسط مجلس به وزارت کشاورزی و معاونت توسعه روستایی مناطق محروم معاونت ریاست جمهوری اختصاص یافت که مجری آن نیز وزارت کار بود. مدیرعامل صندوق بیمه فعالیتهای معدنی ادامه داد: درصد نرخ بهره بانکی این تسهیلات ۴، ۶، ۸ و ۱۰ درصد به تناسب نحوه قرارگیری معادن روستاها تعلق میگیرد.

  • تامین منابع مالی جدید

    وی دیگر دستاوردهای صندوق انعقاد تفاهم نامه با بانک توسعه تعاون، پست بانک و بانک سینا بدون سپرده گذاری خواند و گفت: در راستای گسترش فعالیتهای تضمینی صندوق و همچنین تأمین منابع مالی جدید برای بخش معدن، صندوق در چارچوب طرح تفاهم نامههای روستایی و همچنین به صورت مستقل بدون سپرده گذاری در بانکها نسبت به عقد تفاهم نامه با بانکهای اعلام شده، به صورت مجزا اقدام کرده است.

  • تفاهمنامه با نظام مهندسی معدن و خدمات آنلاین صندوق

    دهقانی از انعقاد توافق نامهای در جهت افزایش استفاده از توان و ظرفیت سازمان نظام مهندسی خبر داد و افزود: برای استفاده از خدمات مشترک در خصوص بررسی کارشناسی معادن و بیمه نامههای صندوق، تفاهم نامهای با سازمان نظام مهندسی منعقد کرده ایم.مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی با اشاره به فعالیتها و دستاوردهای صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی گفت: از جمله اقدامات ما در صندوق پیاده سازی و اجرایی کردن پروژه CRM است که در جهت تحقق دولت الکترونیک صورت گرفت.

  • احیا معادن کوچک

    وی افزود: مهمترین برنامه صندوق برای سال ۹۸ اجرای طرح احیا و بازسازی معادن متوسط و کوچک با ابتکار و مشارکت خانه معدن، ایمیدرو و اتاق بازرگانی است که از مهمترین ارکان اجرایی آن صندوق بیمه است.

  • اکتشافات تفصیلی و عمیق معدنی مغفول ماند

    در راستای اخبار مربوط به بخش معدن، هفته گذشته سایت باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: ایران با حدود ۵ هزار و ۸۰۰ معدن فعال و اشتغال حدود ۱۳۸ هزار نفر و با دارا بودن ۶۸ نوع ماده معدنی، در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته است. به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران با حدود ۵ هزار و ۸۰۰ معدن فعال و اشتغال حدود ۱۳۸ هزار نفر و دارا بودن ۶۸ نوع ماده معدنی، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته است.