فروش نفت نیازمند ارائه امتیاز به کشورهای خریدار

علی گلمرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه فروش نفت در شرایط تحریم نیازمند ارائه امتیاز به کشورهای خریدار است، گفت: صیانت از منافع ملی در فروش نفت به معنای جلوگیری از ایجاد بابک زنجانیهاست که مسئولان در بازار خاکستری باید به این مهم توجه ویژه کنند.به گزارش خانه ملت،وی تاکید کرد: فروش نفت در شرایط تحریم نیازمند ارائه تسهیلات و امتیازهایی به کشورهای خریدار است تا آنها به دور زدن تحریمها و همراهی با ایران ترغیب شوند و باید با رعایت حال طرفین معاملات خود را انجام دهیمگلمرادی با تاکید بر اینکه بازار خاکستری برای فروش نفت، مسیری برای مقابله با تحریمهای ناعادلانه و ناجوانمردانه است، اضافه کرد: عنوان بازار قاچاق یا رانت در رابطه با بازار خاکستری برای فروش نفت چندان موضوعیت ندارد.

 

انتقال ۲ میلیارد مترمکعب سیلاب با لولههای گاز

سعید توکلی مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران به انتقال بیش از دو میلیارد مترمکعب آب توسط لوله گاز در مناطق سیل زده کشور اشاره کرد و گفت: در منطقه یک عملیات انتقال گاز، بیش از ۳۲ خط لوله (۴۷۰ کیلومتر) درگیر سیل و غرق آب شده بود.وی تاکید کرد: در راستای مدیریت بحران سیل، لولههایی که با دستور مدیرعامل شرکت ملی گاز در منطقه یک عملیات انتقال گاز واگذار شده، سبب انتقال ۲ میلیارد مترمکعب سیلاب شد.توکلی افزود: همزمان با سیل، دستور صادرات گاز از مرز شلمچه نیز صادر شد که با وجود محدودیتهای دسترسی و مشکلات پیرامون سیل، گاز به خط لوله تزریق و این پروژه عملیاتی شد.

 

بیشترین قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است

به گفته بسیاری صاحبنظران و مسئولین امر استفاده از کارت سوخت میتواند یکی از بازدارندهها از رشد مصرف، ابزاری برای رصد، جلوگیری از قاچاق احتمالی، افزایش ذخایر این کالای استراتژیک و زمینه سازی برای ورود به عرصه صادرات باشد.اسدالله قره خانی در این باره به ایلنا گفت: یکی از نگرانیها وگمانهزنیها این است که بخشی از سوخت از طریق برخی جایگاههای عرضه؛ قاچاق میشود، با تعبیه کارت سوخت در جایگاهها نشتیها و انحرافاتی که در توزیع بنزین وجود دارد، پایش و مشخص خواهد شد. وی افزود: البته بیشتر قاچاق روی گازوئیل است، با استفاده از کارت سوخت مشخص خواهد شد که این فرآورده از چه جایگاههایی و به چه میزان قاچاق میشود که کمک بزرگی برای رصد خواهد بود.

پساب تصفیهخانههای فاضلاب

جایگزین آب شود

مرتضی عزالدین مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: پساب تصفیهخانههای فاضلاب باید جایگزین منابع آبی شود تا به این روش هم به منایع آب زیر زمینی استراحت دهیم و هم از برداشت آبهای سطحی جلوگیری شود.به گزارش ایلنا،وی با بیان این مطلب ادامه داد: شهرداری تهران سالانه 300 میلیون مترمکعب از آبهای زیرزمینی برداشت میکند که در صورت استفاده از پساب، این میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی کاسته خواهد شد.عزالدین گفت: از پساب خروجی تصفیهخانه فاضلاب جنوب تهران سالانه حدود 15 میلیون مترمکعب جایگزین استفاده از آب سد ماملو برای کشاورزی دشت ورامین خواهد شد و حدود 16 میلیون مترمکعب به پالایشگاه نفت جنوب تهران اختصاص میباید و پساب تصفیهخانه محلی شهرک اکباتان به آبیاری فضای سبز مناطق 3 و 2 شهرداری و پساب تصفیهخانه شهرک غرب به برج میلاد و پارک پردیسان اختصاص یافته است.

تعمیرات اساسی پالایشگاه

روغن سازی ایرانول آبادان

عیسی اسحاقی مدیرعامل شرکت نفت ایرانول از انجام موفقیت آمیز اورهال(تعمیرات اساسی) تمام واحدهای پالایشگاه روغن سازی ایرانول آبادان پس از 20 سال در سال رونق تولید با هدف افزایش تولید خبر داد.به گزارش شرکت نفت ایرانول ، عیسی اسحاقی افزود: این تعمیرات اساسی و نوسازی پالایشگاه آبادان در تولید و فروش محصولات جانبی و محصولات نهایی تاثیر بسزایی دارد.وی بیان کرد: خوشبختانه با اجرای بیش از 300 پروژه طی 5 سال اخیر در پالایشگاه آبادان و اورهال انجام شده، پالایشگاه آبادان نوسازی شده است.

کره جنوبی واردات نفت ایران را در ماه مه

به صفر رساند

بر اساس دادههای گمرکی که روز شنبه منتشر شد، کره جنوبی همزمان با پایان معافیتهای اعطاشده از سوی واشینگتن، واردات نفت از ایران را در ماه مه (اردیبهشت) متوقف کرد.به گزارش رویترز، کره جنوبی در بازه زمانی ژانویه تا مه امسال )دی ماه 97 تا اردیبهشت 98) در مجموع 3.87 میلیون تن نفت از ایران وارد کرده بود. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 5.45 میلیون تن بود. همچنین پالایشگاههای کره جنوبی اعلام کردند در ماه مه، خرید نفت سبک و میعانات ایران را متوقف کردند و از منابع قطری و روس به جای تولیدات ایران بهره بردند

تحلیل زنگنه از علل نوسانات قیمت نفت جهانی:

گروه انرژی: پس از آنکه بازار جهانی نفت به دنبال تصمیمات آمریکا تحت تاثیر قرار گرفت؛ بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار را نیز پیشبینی کردند اما وزیر نفت کشورمان بر این باور است که آمریکا با تکیه بر جریان امپراطوری رسانهای صهیونیستی سعی دارد نگذارد قیمت نفت افزایش یابد.

به گزارش خبرآنلاین روز جمعه و پس از انتشار اخبار مربوط به انفجار نفتکش ها در دریای عمان، نرخ جهانی نفت بدون افزایش چشمگیری باقی ماند.

عدم افزایش قیمت نفت جهانی و به دنبال آن واکنش های مقامات آمریکایی در این خصوص حاکی از آن است که آمریکاییها از این ثبات نرخ نفت پس از انفجار نفتکش ها متعجب بوده با وجود تلاش برای گران کردن قیمت نفت، به دنبال راهی برای تایید این موضوع هستند که نبود ایران در بازارهای بین الملی نفت هیچ تاثیری بر قیمت ها ندارد.

بنابر گزارش ایسنا معاون وزیر انرژی آمریکا اظهار کرد: آمریکا این حملات را محکوم میکند و این حادثه و نگرانیهای مربوط به امنیت انرژی یکی از موضوعات اصلی گفتوگو در میان نمایندگان گروه جی ۲۰ خواهد بود.

به گفته این مقام امریکایی برای مدت کوتاهی قیمتهای نفت اوج گرفتند، اما دوباره کاهش پیدا کردند. این واکنش بازار نفت به دنیا و همچنین شرکتکنندگان گروه جی ۲۰ میگوید که بازارها باثبات هستند و تا زمانی که تولید نفت در سطح فعلی ادامه پیدا کند و ما به نوآوری و طراحی فناوریهای جدید انرژی ادامه دهیم، همچنان باعث انعطافپذیری بازارهای خود خواهیم بود.

گفتنی است بهای معاملات نفت روز جمعه به دلیل نگرانیهای عرضه که ناشی از حملات به دو نفتکش در دریای عمان بود و دورنمای رشد ضعیفتر تقاضای جهانی برای نفت را تحتالشعاع قرار داد در قیمت بالاتری بسته شد و نفت برنت در ۶۲.۰۱ دلار و نفت شیرین سبک آمریکا در ۵۲.۵۱ دلار معاملات هفته را به پایان رساندند. با این حال بازارهای نفت پس از حملاتی که به این دو نفتکش صورت گرفت آرامتر بودند.

آخرین وضعیت قیمت نفت

با وجود جهش بیش از دو درصدی قیمت نفت در معاملات پنجشنبه گذشته، بهای نفت به دلیل تداوم تنشهای تجاری میان آمریکا و چین که انتظارات برای کندی تقاضا برای انرژی در سطح جهانی را بالا برده است، با کاهش هفتگی روبهرو شد. آژانس بینالمللی انرژی در گزارش تازهای پیشبینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را کاهش داد و اعلام کرد: عرضه فراوانی برای تأمین رشد تقاضا وجود دارد.

به گفته تایلر ریچی، یکی از دبیران نشریه "سون ریپورت ریسرچ"، ناآرامی ژئوپلتیکی از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد و با توجه به رویدادها زمینه را برای رشد چشمگیر قیمتها ایجاد کرد، اما همزمان عوامل عرضه و تقاضا وخامت پیدا کردند. بهای نفت روز چهارشنبه در واکنش به رشد بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا افت چشمگیری را متحمل شده بود. نگرانیهای فزاینده نسبت به دورنمای تقاضا برای انرژی به دلیل تشدید تنشهای تجاری میان آمریکا و چین نیز قیمت این کالا را تحت فشارهای کاهشی بیشتری قرار داد.

آژانس بینالمللی انرژی برای دومین ماه متوالی پیشبینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را مورد بازنگری قرار داد و کمتر کرد. این آژانس پیشبینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را از ۱.۳ میلیون بشکه در روز به ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش داد. اوپک نیز در آخرین گزارش ماهانه خود نرخ رشد مورد پیشبینی از تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری را کمتر کرد. آژانس بینالمللی انرژی برای سال ۲۰۲۰ پیشبینی کرد تقاضا برای نفت ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد میکند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا، روز چهارشنبه دومین رشد هفتگی متوالی سطح ذخایر نفت این کشور را گزارش کرده بود. با این حال شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته برای دومین هفته متوالی کاهش پیدا کرده است که از کندی احتمالی فعالیت حفاری حکایت داشت.

در دوره قبلی تحریمهای ایران قیمت نفت افزایش پیدا نکرد

اما در این باره، بیژن زنگنه - وزیر نفت - معتقد است که در دوره قبلی تحریمهای ایران قیمت نفت افزایش پیدا نکرد و در این دوره نیز افزایشی نداشته است، باید گفت که افزایش قیمت نفت در دولت قبلی به دلیل تحریم ایران نبود، بلکه مسائل دیگری وجود داشت که قیمت جهانی نفت در دنیا افزایش یافت، اما در حال حاضر نفت شیل تقویت شده و وضعیت آمریکا با ۱۰ سال قبل تفاوت زیادی دارد.

وی درباره این موضوع که آیا بعد از پشت سر گذاشتن فصل تابستان اگر تحریم نفتی ادامه پیدا کند، قیمت نفت افزایش مییابد؟ گفت: بحثهای سیاسی و روانی یک مساله و فیزیک واقعی بازار نفت مسألهای دیگر است، در حال حاضر نیز وضعیت نگرانکننده است و هر چه به سمت جلوتر حرکت کنیم، اوضاع خوب نمیشود و با کاهش حضور ایران در بازار شرایط بازار بدتر میشود.

به اعتقاد زنگنه رسانههای همسو با سیاستهای آمریکا سعی میکنند تمام اتفاقات را کوچکنمایی کنند و سهم نبودن ایران در بازار را کمرنگ کرده و ذخایر دنیا را زیاد نشان دهند و به دروغ قدرت و ظرفیت مازاد نفت عربستان را بیش از آن که هست، نمایش دهند.

مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از قول کرهایها برای تامین قطعات لوازم خانگی در ایران خبر داد و گفت: علاوه بر این، از سوی طرف ایرانی، مذاکراتی با یک برند درجه یک چینی صورت گرفته تا محصولاتش در ایران تولید و عرضه شود. وی در گفتوگو با تسنیم، اظهار کرد: در سالهای گذشته دو برند بزرگ، سرمایهگذاری کلانی برای تامین محصولات لوازم خانگی سامسونگ و الجی در کشور کردند به این صورت که این دو، بخشی از این محصولات را یا بصورت کاملا ساخته شده وارد میکردند و بخش دیگر را با واردات قطعات و مواد اولیه از کره، در خطوط تولید خود تبدیل به محصول نهایی میکردند.وی افزود: هم اکنون مذاکراتی با کرهایها صورت گرفته که بر اساس آن مقرر شده از این پس دو شرکت سامسونگ و الجی، مواد اولیه و قطعات مورد نیاز در بازار ایران را تامین کنند.

رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز گفت: قیمت مواد اولیهی تولید کفش از ابتدای سالجاری با رشد ۳۰ درصدی مواجه شده در حالیکه میزان تقاضا از سوی مصرفکنندگان کاهش یافته است.وی در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت تولید کفش گفت: در بازارهای جهانی شرایط به گونهای است که تولیدکنندگان باید به سرعت خود را در زمینه استفاده از مواد اولیه و دستگاههای صنعتی در راستای تولید با کیفیت و بهروز، ارتقا دهند که متأسفانه تولیدکنندگان داخلی توان فعالیت با توجه به این مؤلفهها را ندارند.وی بیان کرد: بازار داخلی کفش با رکود مواجه بوده و میزان تقاضا از سوی مشتریان کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه و محصول نهایی در سطح بازار داخلی به شدت افزایش یافته است.وی همچنین گفت: ۲۰ قلم ماده اولیه پرمصرف و تأثیرگذار در تولید کفش مورد نیاز است که در تولید نهایی و مصرف به چشم نمیآید.

دلایل افزایش قیمت روغن اعلام شد

امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: صد در صد تولیدات صنایع روغن نباتی مصرفی کشور داخلی است و تنها روغن خام به عنوان ماده اولیه واردات میشود و نیازی به واردات محصول نهایی روغن از سایر کشورها نداریم.وی در ارتباط با مشکل کمبود عرضه روغن نیمه جامد (قوطی حلبی) در سال گذشته گفت: به دلیل تفاوت نرخ ارز صادرات ماده اولیه پت صورت گرفت و منجر به کمیاب و گران شدن این محصول شد است.بیرشک افزود: فولاد مبارکه اصفهان تنها تولید کننده ورق حلب در کشور است که 100 هزار تن در سال تولید دارد و مابقی نیاز کشور وارد می شود اما در سال گذشته ورود این محصول برای جبران کسری صنایع مختلف به سختی انجام شد.وی ادامه داد: ارز واردات ورق حلب در سال 97 به ارز نیمایی تبدیل شد که این امر هزینه تمام شده واردات این محصول را افزایش داد و در نتیجه واردات این محصول به کشور را کاهش یافت و قیمت آن را گران کرد.

توزیع مرغ منجمد در شرایط زیان مرغداران

حبیب اسدالله نژاد نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور گفت: در شرایطی که مرغداران هر کیلوگرم مرغ را با زیان 2 تا 2 هزار و 500 هزار تومان میفروشند، شرکت پشتبانی اقدام به توزیع مرغ منجمد در استانهای غربی به بهانه نزدیک شدن پایان تاریخ مصرف کرده است.حبیب اسدالله نژاد در گفتوگو با ایلنا اظهار کرد: در شرایطی که به دلیل بدعهدی تاجر بزرگ(م.م) برای تحویل نهادههای دامی تولید برای مرغداران گران تمام میشود انتظار میرود دستگاههای دولتی نسبت به اقدامات خود و تاثیر آن بر تولید کارشناسیتر عمل کنند.وی ادامه داد: توزیع مرغ منجمد در استانهای غربی به بهانه نزدیک شدن پایان تاریخ مصرف آنها در حالی است که وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تولید به خوبی نسبت به قیمت تمام شده تولید، مشکلات تولیدکنندگان و زیان مرغداران واقف است.به گفته اسدالله نژاد، در جلسه اخیر تعیین قیمت مرغ که با حضور کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان ستاد تنظیم بازار برگزار شد قیمت تمام شده 9 هزار و 60 تومان برای هر کیلوگرم مرغ مورد پذیرش قرار گرفت و در نهایت وزیر جهاد کشاورزی با قیمت 8 هزار و 800 تومان موافقت کرد، اما همچنان مرغ از مرغداران 7 هزار و 200 تومان خریداری میشود.وی با تاکید بر اینکه از نظر ما قیمت تمام شده تولید 9 هزار و 600 تومان است، گفت: اگر مبنا را قیمت مورد تائید وزیر جهاد کشاورزی قرار دهیم مرغداران در هر کیلوگرم مرغ یک هزار و 600 تومان زیان میکنند، بر این اساس هیچ منطقی برای توزیع مرغ منجمد در بازار وجود ندارد

حجتی به بارندگی های مطلوب سال جاری خبر داد؛

گروه اصناف: محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، از افزایش تولید محصولات کشاورزی در سال ۹۷ -۹۸ به علت بارشهای اخیر خبر داد.

به گزارش صدا­ و سیما، محمود حجتی جهاد کشاورزی در حاشیه رونمایی از آثار فرهنگی اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال سال آبی بسیار خوبی داریم، افزود: سال گذشته در همین موقع در بسیاری از مناطق کشور مشکل کشت تابستانه را به علت محدودیت منابع آب داشتیم، اما امروز وضعیت ما مناسب است. وی اضافه کرد: در بعضی از مناطق از جمله استان خوزستان اراضی کشاورزی متاثر از آبگرفتگی شد که خوشبختانه به کمک نیروهای مردمی، نیروهای جهادی و پشتیبانی مسئولان استان، چه در خوزستان و چه در سایر استانها توانستیم بسیاری از اراضی را از آب تخلیه و آماده کشت تابستانی کنیم. حجتی ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیتهای ایجاد شده در خصوص کشت­ و منابع آبی موجود بتوانیم رشد تولیدی خوبی را داشته باشیم. وی در خصوص وضعیت تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات راهبردی گفت: در سالهای اخیر به ویژه سال ۹۶ -۹۷ در خصوص بارشها سال استثنائی داشتیم چرا که در ۵۰ سال گذشته چنین­ خشکسالی­ حادی را نداشتیم. حجتی افزود: در عین حال توانستیم با وجود محدودیتهای موجود رشد و افزایش تولید را داشته باشیم. وی با بیان اینکه در بعضی از محصولات از جمله گندم کشور بی نیاز شدیم، گفت: در خصوص مسایل مربوط به کشتهای گلخانهای که مصرف آب را فوق العاده کاهش میدهد، توسعه داشتیم. حجتی به تولید دانههای روغنی و کنجاله دانههای روغنی که یکی از نیازهای ضروری کشور به ویژه در صنعت طیور و در صنعت دامپروری است اشاره کرد و افزود: در سالهای اخیر رشد بسیار خوبی در تولید این محصولات داشتیم. وزیر جهاد کشاورزی همچنین با تبریک چهلمین سال تاسیس جهاد سازندگی گفت: قشرهای مختلف مردم و دانشگاهیان با ندای امام راحل به روستاها گسیل شدند. وی با بیان اینکه روستاها در آن زمان از نظر خدمات زیربنایی، برق، راه، آب و خدمات بهداشتی درمانی شرایط اسفباری را داشتند افزود: در دهه اول انقلاب باوجود شرایط جنگ و دفاع مقدس، جهادگران خوب درخشیدند و بخش عمدهای از آنچه که امروز از امکانات رفاهی و زیربنایی شاهد آن هستیم مرهون ایثارگری جهادگران و سنگرسازان بی سنگر است که چه در عرصه خدمات به روستاییان و چه در عرصه جبهههای جنگ با ایثارگری و فداکاری تمام حضور یافتند و لقب سنگرسازان بی سنگر را از امام راحل دریافت کردند. وی به انواع عبورهایی که جهادگران از آبها داشتند و نیز ساخت پلهای مختلف در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: امروز شاهد خاطرههای آن دوران بودیم که جمعی از اصحاب رسانه، اصحاب قلم و فکر با توجه به مستندات موجود جمع آوری کرده بودند.

حجتالاسلام سیدرضا تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: هدف از تشکیل نهاد جهاد پاسخگویی به بخشی از انتظارات جامعه و مردم بوده که این مجموعه نهاد ارزشی و جوشیده از متن جامعه و مردم بوده است.

به گزارش روزنامه تجارت، نشست خبری نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت سالروز تأسیس جهاد سازندگی و هفته جهاد کشاورزی برگزار شد که حجتالاسلام سیدرضا تقوی به تشریح تشکیل و عملکرد جهاد سازندگی و در ادامه جهادکشاورزی پرداخت.وی افزود: باید از زحمات حوزه کشاورزی تشکر کرد و بنده این وزارتخانه را حوزه معیشت مردمی میدانم که توانسته در این شرایط نیاز کشور را تامین کند. وزارت جهاد کشاورزی، وزارتخانهای به تمام علمی و تحقیقاتی است که البته این به آن معنا نیست که همه کشاورزان ما علمی هستند اما حرکت در این وزارتخانه در مسیر علم قرار دارد به طوریکه اکنون 5 هزار محقق در بخش کشاورزی وجود دارد که بسیاری از آنها جزو برترینهای دنیا هستند.تقوی تصریح کرد: کشت گلخانهای، فعالیت کشاورزی علمی است و میتواند تولیدات این بخش را تا هزار برابر افزایش دهد و نیاز به مصرف آب در این فعالیت نیز بسیار کم است.وی ادامه داد: برای اصلاح دام در وزارت جهاد کشاورزی قدمهای خوبی برداشته شده است و ما اکنون در حال تبدیل دامهای موجود کشور به وضعیت بهینه هستیم.تقوی در ارتباط با کوچ کشاورزان به شهرها و مشکلات اقتصاد روستایی گفت: درباره اینکه بخش زیادی از کشاورزان از روستاها به شهرها آمدهاند و اقدامات صورت گرفته در این ارتباط باید اذعان داشت که وزارت جهاد کشاورزی تواناییهای خاصی در این ارتباط دارد و برخی مشکلاتی وجود دارد که دیگر در اختیار این وزارتخانه نیست.وی افزود: 300 هزار حلقه چاه بدون پروانه در کشور وجود دارد که همه این چاهها باعث تخلیه شدن منابع زیرزمین کشور شده است و کشاورزان برخی مناطق را با بیآبی مواجه کرده است.تقوی اظهار داشت: تقسیم اراضی کشاورزی نیز از جمله دلایلی است که باعث از بین رفتن کشاورزی میشود و تا جایی که امکان دارد نباید اجازه دهیم که زمینهای ارزشمند کشاورزی تکه تکه شود.وی افزود: بنده در یک روستا حضور داشتم مشاهده کردم که عمده افراد این روستا جمعیتی بالای 60 سال داشتند و تنها 2 نفر آنها 45 ساله بودند و همه آنها برای به دست آوردن امکانات به شهر رفته بودند.وی محور اصلی طرح جهاد سازندگی را تولید و اشتغال عنوان کرد و گفت: پیشنهادات مختلفی برای تشکیل این نهاد ارائه شد و در نهایت طرحی آماده شد که در آن جهاد سازندگی متکی بر مردم است و منجر به توسعه تشکیلاتی نمیشود