تحویل اراضی خط آهن شلمچه-بصره

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هماهنگی نهایی برای تحویل اراضی خطآهن شلمچه-بصره با کشور عراق در حال انجام است، گفت: جلساتی با سفیر ایران در عراق و رئیس راهآهن عراق درباره تسریع اجرای پروژه داشتهایم. خیرالله خادمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین جزئیات احداث راهآهن شلمچه-بصره اظهار داشت: آغاز این پروژه نیازمند هماهنگی زیاد با طرف عراقی است و با توجه به نیاز به هماهنگی بیشتر، قرار نبود این پروژه عید فطر امسال کلنگزنی شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: کل این پروژه در خاک کشور عراق است و به همین دلیل برای اجرای این پروژه ریلی، انجام هماهنگیهای مختلف با طرف عراقی ضرورت دارد.

 

توزیع روغن و لاستیک با نرخ دولتی

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: توزیع سوخت، روغن موتور و لاستیک از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای مجدانه در حال پیگیری است تا روغن موتور و لاستیك با نرخ مناسب دولتی در محل پایانه بار توزیع شود و در اختیار رانندگان قرار گیرد به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، عبدالهاشم حسن نیا در بازدید از محور شهداد-نهبندان، اظهار داشت: این محور به عنوان محور اصلی و محل عبور عمدتا" كالا به شمال شرقی كشور شناخته می شود و در بخش مسافر نیز، سالانه تعدادی از اتوبوس های زائران حضرت ثامن الحجج(ع) از همین مسیر تردد می كنند، لذا این مسیر از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

شناسایی زمین برای طرح اقدام ملی

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که شناسایی زمین موردنیاز طرح اقدام ملی در استانها توسط ادارات کل راه و شهرسازی شناسایی و نتیجه به ستاد اعلام میشود، بر استفاده حداکثری از ظرفیت ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن، تاکید کرد.

به گزارش تجارت، مازیار حسینی در حاشیه دهمین جلسه شورایعالی مسکن که بهریاست وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان برگزار شد، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: مهمترین موضوعی که در حوزه مسکن موردتاکید است، تامین منابع مالی برای احداث واحدهای مسکونی و فراهم کردن بسترهای مالی برای تحقق آن است.

تشریح برنامههای مرکز آموزش، توسعه و فناوری شرکت راهآهن در سال ۹۸

مدیر مرکز آموزش، توسعه و فناوری شرکت راه آهن از تهیه برنامهای مدون و در قالب تقویم آموزشی سال ۹۸ تهیه کرده ایم و تا پایان سال بر طبق این تقویم آموزشی پیش خواهیم رفت؛ است.زهرا قیومی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح برنامههای آموزشی شرکت راهآهن در سال ۹۸ پرداخت و بیان کرد: برنامهای را بهصورت مدون و در قالب تقویم آموزشی سال ۹۸ تهیه کرده ایم و تا پایان سال بر طبق این تقویم آموزشی پیش خواهیم رفت؛ حدود ۳۵۰۰ عنوان دوره است. همچنین سامانه سیام را ایجاد کردهایم که بر اساس آن امسال هیچکدام از مشاغل عملیاتی بدون گواهینامه آموزشی مربوطه و به روز سیر نخواهند داشت. مدیر مرکز آموزش، توسعه و فناوری شرکت راهآهن یادآور شد: فهرست شاخصهای بهرهوری در بخش توسعه نیز ایجاد و شاخصها در سازمان ابلاغ شدهاست؛ امیدواریم تا پایان سال این شاخصها اجرایی و ارزیابی شود. قیومی افزود: "نظام آراستگی محیط کار" نیز از دیگر اقداماتی است که در قالب ۵S پیاده و شروع شده است.

افزایش نشست و برخاست

نسبت به ماه گذشته

هواپیما هما در فروردین سال ۱۳۹۸ جابهجایی بیش از چهار میلیون مسافر و انجام بیش از ۳۳ هزار نشست و برخاست در فرودگاههای کشور ثبت شده و تاخیر پروازها نیز نسبت به ماه گذشته یک درصد کاهش داشته است. به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درباره عملکرد اردیبهشتماه این شرکت نشان میدهد در اردیبهشت ماه سال جاری در مجموع ۳۳ هزار و ۷۰۹ نشست و برخاست در فرودگاههای کشور انجام شده و ۴ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۳۳۲ مسافر و ۳۸ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۳۷۹ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابهجا شدهاند. این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۲، ۱۱ و ۹ درصد و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب سه، پنج و ۲۲ درصد کاهش نشان میدهد. در این ماه در فرودگاه مهرآباد تهران ۱۰ هزار و ۳۵۹ نشست و برخاست انجام و یک میلیون و ۲۴۵ هزار و ۸۳۱ نفر جابهجا شدهاند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته بهترتیب ۱۱ و ۱۰ درصد کاهش و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۳.۳ درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر راه از تداوم مذاکرات طرح کریدور شمال جنوب خبر داد؛

گروه راه و مسکن: معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی درخواستها و مسائل مورد نظر جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل و نقل ریلی، جادهای، دریایی، هوایی و لجستیکی را به منظور انجام فعالیتهای مشترک با روسها تشریح کرد.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، شهرام آدمنژاد در افتتاحیه دهمین اجلاس جامع گروه کاری همکاریهای حمل و نقل بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با ابراز امیدواری نسبت به همگرایی و اشتراک نظر دو کشور ایران و روسیه در عمده مسائل منطقهای و بینالمللی و به ویژه تعاملات مناسب در زمینهی حمل و نقل بینالمللی و ترانزیتی، اظهار کرد: میتوانیم در دهمین اجلاس جامع گروه کاری همکاریهای حمل و نقل به نتایج سازندهای دست یابیم. وی ادامه داد: تا به امروز همکاریهای مشترک و موفقیتآمیزی میان دو کشور شکل گرفته و در حال حاضر فضای مناسبی جهت تقویت و ارتقا این همکاریها در محورهای حمل و نقل ریلی، جادهای، لجستیکی، دریایی و هوایی شکل گرفته است. معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش مهم و برجسته روسیه به عنوان یکی از کشورهای مؤسس نقش برجستهای در اتخاذ تصمیمات هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب که در اسفندماه سال گذشته در تهران برگزار شد، اظهار کرد: اجرایی کردن تمامی مصوبات اجلاس مذکور به عنوان گامی اساسی در فعال سازی هرچه بیشتر و پیشبرد برنامه کریدور شمال – جنوب توسط دبیرخانه مستقر در ایران در حال پیگیری است و همزمان با نشست مذکور مراسم افتتاح تکمیل احداث مسیر ریلی قزوین – رشت برگزار شد و بدون شک تکمیل خط ریلی رشت – آستارا طی سالهای آتی تحول بزرگی را در میزان ترانزیت و جابهجایی کالا و مسافر در شاخه غربی کریدور شمال – جنوب ایفا میکند.

  • طرح احداث مسیر چابهار-زاهدان و برقیسازی راهآهن سرخس-بندرعباس

    آدمنژاد با اشاره به حوزه حمل و نقل ریلی خاطر نشان کرد: آغاز عملیات پروژه برقیسازی گرمسار – اینچهبرون، دولت جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشته تا برنامه سایر پروژههای راهبردی ریلی خود، از جمله احداث مسیر چابهار – زاهدان و نیز برقیسازی راهآهن سرخس – بندرعباس را جهت ایجاد زمینههای همکاری در نشست حاضر طرح و ارائه کند.

  • تلاش برای حل مشکل جریمه ناوگان ایرانی به دلیل وزن غیرمجاز و ویزا

    وی در ادامه به بخش حمل و نقل جادهای اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده تسهیلات لازم برای ناوگان روسی فراهم کند انتظار داریم طی مذاکرات تخصصی در این اجلاس برخی چالشهای فعلی از جمله جریمههای ناوگان ایرانی به دلیل وزنهای غیرمجاز و مشکلات اخذ ویزا برای رانندگان طرح شود و زمینههای لازم برای حل کردن آنها و ارتقا روابط تجاری دو کشور فراهم گردد. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران آماده پیادهسازی آزمایشی سامانه گلوناس در شبکه ملی ترانزیت جادهای ایران است.

  • اهمیت حمل و نقل کانتینر بین بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه در دریای خزر

    معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه مکانیابی و احداث مراکز لجستیکی در ایران با هدف کاهش زمان و هزینه در زنجیرههای تأمین در حال انجام است به حوزه لجستیک و حمل و نقل دریایی اشاره کرد و گفت: اتصال این زنجیره لجستیکی به سایر مراکز لجستیکی در سایر کشورها در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، بنابراین توسعه همکاریهای لجستیکی از طریق فراهم سازی حمل و نقل کانتینر بین بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه در دریای خزر از اهمیت بالایی برخوردار است.

    آدمنژاد اضافه کرد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری نزدیک جهت تسهیل سرمایه گذاریهای مشترک بخشهای خصوصی دو کشور به منظور احداث مراکز لجستیک است و مشوقهای سرمایه گذاری پیشبینی شده است که امیدواریم به منظور افزایش تعاملات حمل و نقلی و تجاری میان دو کشور سند یادداشت تفاهم سفرهای نزدیک به ساحل در این نشست به امضا برسد.

  • استقبال ایران از سرمایه گذاری روسها در ساخت و توسعه فرودگاههای داخلی و بینالمللی

    وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن موافقتنامه تسهیل صدور روادید برای خدمه پروازی، در راستای بهرهمندی حداکثری از فرصتهای سرمایه گذاری و توسعه همکاریهای مشترک از استقبال جمهوری اسلامی ایران به منظور سرمایه گذاری بخشهای خصوصی روسیه در ساخت و توسعه فرودگاههای داخلی و بینالمللی ایران خبر داد.

  • برگزاری دهمین نشست کارگره مشترک همکاریهای حمل و نقل ایران و روسیه در تهران

    لازم به ذکر است در راستای موضوع فوق دهمین نشست کارگره مشترک همکاری های حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صبح دیروز در هتل اسپیناس پالاس تهران اغاز شد و تا تا ۲۸خرداد ماه ادامه دارد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکلهای معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری دهمین نشست کارگره مشترک همکاریهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که در هتل اسپیناس پالاس تهران اغاز شد و تا تا ۲۸خرداد ماه ادامه دارد، گفت: در جریان برگزاری این نشست دو روزه طرفین در خصوص نقاط مشترک همکاری دو طرف به مذاکره و تبادل نظر میپردازند.