هذیان تازه ولیعهد بی تجربه

گروه بین الملل: پیش از ظهر پنجشنبه هفته گذشته دو کشتی نفتکش شامل نفتکش «Front Altair» که با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول» بارگیری کرده بود و نفتکش «Kokuka Courageous» که با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول»حمل می کرد، دچار حادثه شدند که بنا بر ادعای رسانههای غربی هدف حمله قرار گرفته اند.

در پی این حادثه یک سناریوی مضحک برای اتهام زنی به ایران اغاز شد که نشان می دهد ماجرای حمله به نفتکش ها یک توطئه بر علیه ایران باشد . شاهد مثال این ادعا هم اظهار نظرهای مقامات آمریکایی و عربی است که دست گروه بی و عملیات پرچم دروغین را در این ماجرا رو می کند.

این عملیات که همزمان با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران صورت گرفت بازی جدیدی از سوی تیم بی به حساب میآید که بارها برای کشاندن منطقه به جنگ و تنش بیشتر تلاش کردهاند. آنها بار دیگر پیام واضحی را به دنیا مخابره کردند؛ آنها صلح نمی خواهند! آرزو و رویای آنها جنگ است.

اولین عملیات آنان حمله به بندر فجیره بود و ماه گذشته کمیسر شورای حقوق بشر سازمان ملل رسما اعلام کرد که حادثه الفجیره از سوی موساد انجام شده است. این در حالی است که رسانه های خبری اسرائیل در گزارشات تازه خود درباره این حادثه ایران را متهم کردند که وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این گزارش ها در توئیتر خود از چوپان دروغگوی «تیم ب» گفت که این بار اقدام به جعل اطلاعات برای وانمود کردن دخالت ایران در خرابکاری الفجیره کرده است.

وزیر خارجه کشورمان بیش از این در نیویورک اهداف تیم بی را افشا کرده بود و درباره خرابکاری این تیم در منطقه به رهبران جهان هشدار داده بود. روز پنجشنبه بار دیگر تیم بی چهره خود را نمایان کرد و همزمان با دیدار نخست وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب به اهدافی در دریای عمان و تنگه هرمز حمله کرد.

تیم بی با رهبری نتانیاهو انگیزه قوی تری برای جنگ نفتکش ها دارد. چراکه قبل از سفر آبه شینزو به تهران، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با همتای ژاپنی خود گفتگو کرد و خواهان فشار بر ایران شد. او همچنین با ترامپ نیز گفتگوی تلفنی داشت و نارضایتی خود را از سفر آبه شینزو به تهران اعلام کرده بود.

این تقارن فرضیه انتساب خرابکاری دریایی فوق به اسرائیل و شرکا (ابوظبی یا سعودی یا شبکه متحد و شریک آنان) بمنظور تهدید و ترسانیدن ایران از جنگ، و از اینطریق تأثیرگذاری بر مذاکرات با ژاپن، را تقویت میکند.

  • تاکتیک پرچم دروغین تیم ب

    با توجه به تحولات روز پنجشنبه و جمعه و انتشار تحلیل ها و فرضیه های بسیار، تاکتیک پرچم دروغین از تمام فرضیه های مطرح شده قوی تر است. عملیات پرچم دروغین به عملیاتهایی گفته میشود که توسط نهادهای نظامی، شبه نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی به گونهای انجام میشود که این تصور به وجود آید که گروهها یا کشورهای دیگری این عملیاتها را انجام دادهاند. یکی از بارزترین موارد این ماجرا در تاریخ هم ادعای وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق بود که جورج بوش را به عملیات حمله به عراق کشاند.

    حالا و در فاز جدید عملیات پرچم دروغین ولیعهد سعودی در مصاحبه با الشرق الاوسط با اتهام زنی به ایران مبنی بر دست داشتن در حادثه نفتکشها مدعی شد عربستان به دنبال جنگ در منطقه نیست، اما در مواجهه با تهدیدها تردید نخواهد کرد.

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس که به خاطر مطالباتش حاضر به ادامه همکاری نشده است، نامه فسخ قرارداد خود را برای مسئولان این باشگاه ارسال کرده است و فصل آینده سرمربی این تیم نخواهد بود.

برانکو ایوانکوویچ که بابت عدم پرداخت مطالبات خود از باشگاه پرسپولیس ناراحت بود دیروز نامه فسخ قرارداد خود را به باشگاه پرسپولیس ارسال کرد.

سرمربی سرخپوشان پایتخت ضمن ابراز ناراحتی بابت عدم پرداخت مطالباتش قید کرده است مشکل مربوط به همکاران وی نیز حل نشده است و او حاضر به ادامه همکاری با باشگاه پرسپولیس نیست.

قرار شده سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در مذاکره با مسئولان باشگاه پیرامون دریافت مطالباتش به توافق برسد و از آنجایی که باشگاه به تعهدات مالی اش عمل نکرده است، وی بابت فسخ قرارداد سال آینده اش خسارتی به باشگاه نخواهد داد.

پس از اتفاقاتی که درباره وضعیت برانکو و مطالباتش از باشگاه پرسپولیس رخ داد اعضای هیأت مدیره این باشگاه جلسه فوری و فوقالعادهای در این باشگاه برگزار کردند.

با وجود تهیه پول مطالبات برانکو و به دلیل پرداخت نشدن مطالبات دستیارانش به همین دلیل او خواستار کنارهگیری از این تیم شده و این مسأله باعث شد تا مدیران و اعضای هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس جلسه فوقالعادهای را برگزار کنند.

در همین رابطه عصر دیروز خبر رسید برانکو ایوانکوویچ، سرمربی کروات پرسپولیس با الاهلی عربستان به توافق رسیده است واین مربی برای انتخاب تیم جدید خود مشکلی نخواهد داشت.

مسئولان باشگاه پرسپولیس بارها این موضوع را رد و تأکید کردند که برانکو تحت قرارداد این باشگاه است، اما روز گذشته وکیل این مربی کروات آنها را در جریان فسخ قرارداد فصل آینده برانکو با باشگاه پرسپولیس قرار داد و دلیل آن هم عدم پرداخت مطالبات این مربی در زمان مقرر بود.

با این شرایط باشگاه پرسپولیس به این نتیجه رسیده است که نمیتواند مدعی شود برانکو ایوانکوویچ تحت قرارداد آنهاست. از آنجایی که برانکو ایوانکوویچ از مشکلات اقتصادی کشورمان آگاهی دارد و بارها در این زمینه به مسئولان باشگاه هشدار داده بود که برای پرداخت دستمزد او و دستیارانش در فصل آینده با مشکل ارزی مواجه خواهند بود، در نامه به باشگاه با اشاره به این موضوع به نوعی جدایی رسمیاش را از پرسپولیس اعلام کرد.

 

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزي، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته«ایران آگروفود 2019» که بزرگترین نمایشگاه کشاورزی و غذایی غرب آسیا محسوب می شود، فردا در محل دائمی نمایشگاه¬های بین المللی تهران گشایش می یابد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزي و مواد غذایی؛ مراسم گشایش این نمایشگاه صبح فردا و با حضور مقامات وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و روسای اتحادیه ها و انجمن های مرتبط برگزار می شود. نمایشگاه امسال در راستای تحقق شعار سال (رونق تولید ملی) برگزار می شود و بر این اساس تلاش شده است تا واحد های های تولیدی داخلی حضور چشمگیرتری در نمایشگاه داشته باشد.

در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزي و مواد غذایی در مجموع بیش از 920 شرکت حضور دارند که از این تعداد بیش از 760 شرکت داخلی هستند و جدیدترین کالاها، تولیدات و خدمات خود را ارائه و در معرض دید علاقمندان قرار می دهند.

در کنار شرکت های ایرانی 160 شرکت خارجی نیز از کشورهای های اسپانیا، اطریش، امارات متحده عربی، ایتالیا، آلمان، برزیل، ترکیه، چین، دانمارك، روسیه، سوئیس، گرجستان، هلند، هند، یونان، اندونزی، اسلواکی، تونس، مغولستان و لهستان حضور دارند.

اهمیت نمایشگاه صنایع کشاورزی و غذایی تهران موجب شده تا تعداد زیادی از کشورها بصورت پایون( گروهی) حضور یابند، بر این اساس 7 کشور ایتالیا، آلمان، برزیل، ترکیه، چین،روسیه و هند بصورت پاویون هاي رسمی در نمایشگاه امسال حضور و مشارکت دارند.

این نمایشگاه در سه بخش تخصصی؛ ایران فود شامل(فرآورده ها و محصولات غذایی،صنایع تبدیلی و صنایع مرتبط)، ایران فود تک شامل(ماشین آلات، تجهیزات، تکنولوژی و صنایع غذایی، بسته بندی، تجهیزات جانبی ماشین آلات مرتبط) و ایران آگرو شا مل( ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و آبیاری، صنایع کشاورزی و صنایع مرتبط) است.

بخش اگروفود استارز، جدیدترین بخش این نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزي و مواد غذایی ایران اگروفود است که برای نخستین بار و بر اساس نیاز بازار و تقاضای مخاطبین در سال جاری به این نمایشگاه افزوده شده است.

سرمقاله

فرهاد فلاحتی

عضو کمیسیون آموزش

و تحقیقات مجلس

شاه کلید اقتصاد مقاومتی در توصیههای مقام معظم رهبری است یعنی اگر بگوییم که کلید طلایی اقتصاد مقاومتی چیست باید گفت که خودکفایی است. موضوعی که از بدو پیروزی انقلاب درباره آن صحبت شده، برنامهریزی و کار شده این است که وابستگی کشور را از کشورهای... دیگر به حداقل برسانیم به ویژه وابستگیهای اساسی و اصولی را باید کم کنیم.

اولین کار این است که باید بر روی خودکفایی در معیشت و رفاه مردم در حوزههایی که نیازمندیهای ضروری است، تمرکز کنیم یعنی بحثهای درمانی و دارویی همیشه جزء اولویتهای اول کشور بوده و اکنون نیز است و در این قضیه بسیار پیشرفت کردیم بهطوریکه زمانی پزشک را از هند و بنگلادش وارد میکردیم و نیروهای متخصص اندکی داشتیم و در مناطق محروم نیز متخصصان ایرانی را نمیتوانستیم پیدا کنیم اما درحالحاضر در این زمینه به حد کافی به خودکفایی رسیدیم. در برخی از ارقام و مباحث به ویژه در مسائل دانش و فناوریهای روز در برخی از حوزهها به دلیل ضعف در برنامهریزی و پیگیریهایی که دولتها داشتندعقب ماندیم و نگاه رهبری ناظر بر خودکفایی در این حوزهها از جمله مباحث روتین جامعه مثل کشاورزی و فناوریهای روز است.

با در حوزه علوم انسانی و کتب علوم انسانی معمولا مترجم هستیم و بخشی از این موضوع این است که اگر در پیشینه تاریخی و فرهنگی ورود کنیم میبینیم که به خودکفایی رسیدیم و صادرات اندیشه داشته و داریم. در حوزه اقتصادی نیز نیاز به این قضیه وجود دارد و به نظر میرسد که یکی از مباحث عمدهای که در فرمایشات مقام معظم رهبری تکرار دارد، وابسته نبودن اقتصاد کشور به نفت است و این یکی از مهمترین مسائل خودکفایی است یعنی بودجه کشور را بدون نفت تامین کنیم نه اینکه صادرات نفت را صفر کنیم، بلکه سفره کشور منهای نفت بچرخد و نفت برای توسعه زیرساختهای کشور باشد؛ این مهمترین خودکفایی است که باید در این قضیه ورود کنیم.

منبع: خانه ملت

یادداشت
 

مسعود يوسفي

روزنامه نگار

yousef44@yahoo.com

تعدیل نیرو و تعطیلی بنگاه ها و به دنبال آن مراجعه کارگران و کارکنان این بنگاه ها به شعبه های تامین اجتماعی معضل دامن گستری است که بر چالش ها و مشکلات سازمان تامین اجتماعی افزوده است. از یک سو کارگر و کارمندی که از کار بیکار شده است با استفاده از امتیازی که قانون به او ...داده است این حق را دارد که از مزایای بیمه بیکاری استفاده کند و تا پیدا شدن کار جدید، خود و خانواده اش از یک مقرری مشخص برخوردار باشند. از سوی دیگر معدودی کارفرما و کارگر با تبانی و بی آن که واقعا موضوع بیکاری در بین باشد می خواهند سازمان تامین اجتماعی را ملزم به پرداخت بیمه بیکاری به افرادی که واقعا و حقیقتا بیکار نشده اند نموده و هزینه مضاعفی را بذ این سازمان تحمیل کنند. اینجاست که سازمان تامین اجتماعی ناچار از سخت گیری بیشتر نسبت به متقاضیان بیمه بیکاری می شود و در این مسیر بعضا و با ظن به اینکه ممکن است میان کارفرما و کارگر تبانی صورت گرفته باشد به زیان کارگر رای می دهد و این در حالی است که این کارگر واقعا از کار بیکار شده و به آتش همان افراد معدودی که واقعا تبانی کرده اند بسوزد و به حق مسلم خود دست پیدا نکند و از امید و پشتوانه ای مثل تامین اجتماعی که پیش از این به آن دل بسته بود و آن را پشتوانه روزهای سخت و بزنگاه های خطر می دانست محروم شود. از سوی دیگر سلزمان تامین اجتماعی واقعا از مکانیزم و ابزار و امکاناتی که بتواند به طور دقیق و قطعی مشخص کند که چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ و حق با کارگر است یا خیر برخوردار نیست و ناچار از اتکا به همان بررسی ها و تشخیص های محدود و مقدور خود است. در اینجا به نظر می رسد اگر دولت به کارفرما ها کمک کند و با پرداخت یک قدرالسهم مشخص که به مراتب کمتر از مقرری ایام بیکاری افراد است مانع از تعطیلی بنگاه ها و کارخانجات شود در این صورت هم دولت و هم سازمان تامین اجتماعی و هم کارگران و کارکنان از این اتفاق خرسند و از منافع آن برخوردار خواهند بود و حق هیچ یک از سه راس این مثلث هم به این سادگی ضایع نخواهد شد و کار و تولید هم به نوبه خود بیمه خواهد شد.