سرمقاله

حسین خدنگ

روزنامه نگار

تغییرات سیاسی دنیا و در هم تنیده شدن منافع کشورها بعد از جنگ جهانی دوم سبب شد تا سازمان های بین المللی و پیمان های سیاسی و اقتصادی پرشمار و تاثیرگذاری در دنیا شکل بگیرد که حافظ منافع اعضاء باشد. تجربه موفق سازمان هایی نظیر اوپک، کنفرانس اسلامی...اکو و جنبش عدم تعهد که ایران از اعضای مؤسس آنها است نشان داده در مواقع مهم می توان از این ابزارها در راستای حفظ منافع کشور سود برد. این ظرفیت در شرایط کنونی که ادامه توافق برجام به خاطر بدعهدی آمریکا و قصور اروپا با چالش های جدی مواجه شده می تواند راهکاری مناسب و جایگزینی هوشمندانه برای تحقق اهداف و برنامه ها و کاستن از بار تحریم و فشار باشد.

همواره از ایران به عنوان یکی از پل های مهم منطقه و از کشورهای دارای موقعیت استراتژیک و راهبردی در جغرافیای سیاسی دنیا نام برده می شود. وجود همسایگان متعدد، قرار گرفتن در کانون انرژی جهان و دسترسی به دریاهای آزاد سبب شده تا ایران به یکی از مهمترین کشورهای خاورمیانه و دنیا تبدیل شود. این موقعیت خاص برگ برنده ای است که باید از آن در مراودات امروز دنیا سود برد. ایران در شرایط کنونی با چین، روسیه، هند، پاکستان، قطر، عراق ، ترکیه و دیگر همسایگان خود روابطی محکم و حسنه دارد. وجود نزدیک به نیمی از جمعیت جهان در این منطقه در کنار منابع غنی نفت و گاز و نزدیکی جغرافیایی به یکدیگر سبب شده تا فرصتی مناسب برای ایجاد پیمان هایی منطقه ای با حضور این کشورها به وجود بیاید. این مهم با بالا گرفتن جنگ تجاری میان چین و آمریکا و هند و دشمنی دیرینه روسیه و آمریکا بزنگاهی مناسب را فراهم آورده تا بتوان با تقویت و راه اندازی پیمان های منطقه ای هم منافع ایران را پوشش داد و هم قدرتی سنگین وزن هم چون دوران جنگ سرد و بلوک غرب و شرق در برابر آمریکا به وجود آورد. این اتفاق نیازمند فعال شدن دیپلماسی پویاتری است که این بار نگاه دولت و وزارت خارجه را از غرب و اروپا به سمت شرق و قدرت های منطقه معطوف کند و از ظرفیت های پنهان این سازمان ها و پیمان های چند ملیتی برای تقویت و افزایش دایره تاثیرگذاری سیاسی و اقتصادی ایران سود برد. بازخوانی تجربه موفق اوپک و نقش آن در بازار نفت نشان می دهد این پیمان ها می توانند خلاء برجام را جبران کرده و سدی محکم در برابر زورگویی آمریکایی باشند که به صورتی تک تک کشورهای منطقه را زیر فشار قرار داده اما هیچگاه از پس ائتلاف آن ها بر نخواهد آمد.

یادداشت

علیرضا باقری

کارشناس صنعت خودرو

خودروسازان بزرگ کشور در هفتههای اخیر با توصیه وزارت صنعت، معدن و تجارت پویشی با عنوان داخلیسازی قطعات وارداتی را به اجرا درآوردهاند که محور آن، ایجاد فضا و فرصت همکاری با تولیدکنندگان داخلی، شرکتهای دانشبنیان و استارتاپها است. در این پویش...خودروسازان تلاش میکنند ضمن ایجاد پل ارتباطی با تولیدکنندگان داخلی، قطعات پیشرفته و وارداتی محصولات خود را جهت ساخت در داخل معرفی کنند؛ این اقدام با هدف کاهش ارزبری، رفع نیاز به بازارهای خارجی و استفاده حداکثری از ظرفیتها و توانمندیهای داخلی صورت میگیرد. پویش داخلی سازی قطعات خودرو چنانچه با جدیت توسط مسئولان ذی ربط حمایت شود و با مشارکت جدی مراکز علمی و شرکتهای دانش بنیان به اجرا درآید، زمینه ساز دست یابی صنعت قطعه سازی کشور به تکنولوژیهای پیشرفته برای تولید قطعات حساس خودرو خواهد شد. این پویش فرصتی خواهد بود تا تهدیدها به واسطه تحریمها به فرصتهای خوداتکایی تبدیل شوند و صنعت خودرو خواهد توانست با پاسخگویی به نیاز بازار خودرو، در مسیر خودکفایی گام بردارد. به نظر میرسد در مقطع حساس کنونی خودروسازان داخلی به منظور رفع تنگناها در خصوص تأمین قطعات با تکنولوژیها بالا، پویش داخلی سازی قطعات وارداتی را با جدیت هرچه بیشتر دنبال میکنند و فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند. اعلام فراخوان رسانهای و دعوت از سازندگان داخلی، برپایی نمایشگاههای دائمی قطعات خودرو در دو خودروساز اصلی کشور، برگزاری همایش پویش ملی داخلیسازی قطعات و مجموعههای صنعت خودرو در سایپا که با دعوت از مدیران صنایع مهم کشور در حوزه قطعهسازی برگزار شد، طرح برگزاری نخستین سمپوزیوم تولید بدنه خودرو با همکاری سایپا و دانشگاه صنعتی شریف در تیرماه سال جاری و بسیاری طرحها و برنامههای دیگر، از جمله مهمترین اقدامات صورتگرفته در این خصوص است. از طرفی بخشهایی از کشور که در زمینه صنایع دفاعی به خودکفاییهایی رسیدهاند نیز با اعلام آمادگی در خصوص همکاری در ساخت قطعات پیشرفته و وارداتی خودرو، امیدواریها را برای به سرانجام رسیدن پویش داخلی سازی قطعات افزایش داده است. چند روز پیش وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از انعقاد قرارداد میان این وزارتخانه و خودروسازان داخلی برای طراحی و ساخت قطعات پیشرفته خودرو خبر داده بود که این امر در صورت ورود به فاز اجرایی، میتواند نیاز خودروسازان داخلی را تا حدود زیادی مرتفع کند. با توجه به محدودیتهای صنعت خودرو در زمینه تأمین منابع مالی و ارزی خرید مواد اولیه و قطعات پیشرفته از بازارهای خارجی و مشکلات نقل و انتقال بانکی، این صنعت بهطور جدی قصد دارد از ظرفیتها و توانمندیهای داخلی جهت رفع نیاز خود استفاده کند؛ امری که بر اساس شواهد موجود، در حال حاضر نیز در فاز اجرایی قرار دارد و بسیاری از قطعاتی که پیشتر از بازارهای خارجی تأمین میشد، در حال حاضر در داخل تولید میشوند. چنانچه داخلی سازی قطعات خودرو با موفقیت کامل اجرا شود و اغلب نیازهای خودروسازان از طریق قطعه سازان داخلی تأمین شود و تولید روزانه خودرو در تیراژ بالا صورت گیرد، نیازهای بازار خودرو در فرایندی عادی برآورده خواهد شد که در آن صورت قیمتهای خودرو تابع عرضه و تقاضا در بازار تعیین میشوند. از این رو تولید و عرضه در فضایی اقتصادی شکل خواهد گرفت و آرامش به بازار خودرو و همچنین حوزه تولید بازخواهد گشت.

منبع: ایرنا

روحانی در دیدار سفیر جدید فرانسه در تهران؛

گروه سیاسی: رئیس جمهوری گفت: فرانسه همچنان فرصت دارد در کنار دیگر اعضای برجام و در فرصت بسیار کوتاهی که وجود دارد، نقش تاریخی خود را برای حفظ این توافق ایفا کند چرا که بی تردید از بین رفتن برجام به نفع ایران، فرانسه، منطقه و جهان نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» هنگام دریافت استوارنامه «فیلیپ تی یبو» سفیر جدید فرانسه در تهران افزود: تهران و پاریس در سالهای اخیر، افق روشنی را برای آینده روابط مشترک خود ترسیم کردهاند و بدین لحاظ تسریع در اجرای توافقات ضروری است.

وی با بیان اینکه اراده ایران تقویت روابط صمیمی با فرانسه در همه عرصهها و بویژه اقتصادی است، تاکید کرد: نباید اجازه داد هیچ عاملی مانع گسترش روابط و همکاریهای مشترک تهران – پاریس شود.

رئیس جمهوری با یادآوری صبر و خویشتنداری ایران در یک سال گذشته به درخواست فرانسه و اتحادیه اروپا برای جبران اثرات و تبعات خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: شرایط کنونی حساس است و فرانسه همچنان فرصت دارد در کنار دیگر اعضای برجام و در فرصت بسیار کوتاهی که وجود دارد، نقش تاریخی خود را برای حفظ این توافق ایفا کند چرا که بی تردید از بین رفتن برجام، به نفع ایران، فرانسه، منطقه و جهان نیست.

روحانی تصریح کرد: اراده تهران روابط صمیمی با پاریس، انجام تعهدات در مساله برجام و همکاری و مشارکت فعالانه برای ثبات و امنیت منطقه و بویژه ادامه مبارزه با تروریسم است.

وی همچنین تاکید کرد که برخی موضوعات از جمله واردات دارو و تجهیزات پزشکی، قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری، تجارت مواد غذایی یا قطعات برخی کارخانهها که بر نیازمندیها و اشتغال مردم اثر میگذارند، فرای مساله برجام و حتی روابط دوجانبه هستند و ایجاد محدودیت و ممنوعیت در این قبیل کالاها از سوی آمریکا کاملاً غیرانسانی بوده و نشان از جنگ اقتصادی گستردهای است که آمریکا علیه تک تک آحاد مردم ایران آغاز کرده است.

  • فرانسه می کوشد برجام را حفظ کند

    فیلیپ تی یبو سفیر جدید فرانسه در تهران نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس جمهوری فرانسه به دکتر روحانی و تقدیم استوارنامه خود، اظهار داشت: فرانسه مصمم است روابط خود را با ایران در همه عرصهها هرچه بیشتر توسعه دهد.

    وی با بیان اینکه دولت فرانسه از هیچ تلاشی برای توسعه همکاریهای اقتصادی با تهران دریغ نم، کند افزود: تهران به تمام تعهداتش در برجام عمل کرده و فرانسه می کوشد این توافق را که از حمایت جامعه جهانی برخوردار است، حفظ کند.

    سفیر فرانسه در تهران تصریح کرد: کشورش از افزایش تنشها در منطقه نگران است و دولت پاریس برای رایزنی با ایران درباره ثبات و امنیت منطقه آمادگی دارد.

نماینده دادستان فاش ساخت؛

گروه سیاسی: نماینده دادستان در نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۳۰نفر از مدیران و متهمان بانک سرمایه گفت: در زمان محمدرضا خانی، مدیرعامل اسبق بانک سرمایه ١٣ هزار میلیارد ریال تسهیلات داده شده اما ریالی برنگشته است.

رسول قهرمانی در نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات اعضای هیات مدیره سابق بانک سرمایه درباره روشن شدن نقش محمدرضا خانی، مدیرعامل اسبق این بانک، این مطلب را عنوان کرد.

وی درباره معرفی آقای ریخته گران و ارتباط وی با اتهامات خانی، گفت: ریخته گران ٣٨ درصد از سهام بانک سرمایه را داشته و این بدین معنا است که نفوذ مدیریتی و اطلاعاتی در بانک داشته و بسیاری از سپردهها و منابع بانکی را به سمت شرکتهای خود هدایت کرده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: ریخته گران در شعبه سوم دادسرای امور اقتصادی ممنوع المعامله بوده و حق انعقاد هیچ قراردادی را نداشته است.

قهرمانی درباره فعالیتهای شرکت سایه گستر گفت: مصوباتی در تاریخ دوم و یازدهم اردیبهشت ماه ٩۵ از سوی هیأت مدیرعامل بانک سرمایه مصوب شد که مقرر گردید ۵٠ میلیارد تومان برای تاسیس هلدینگ به این شرکت داده شود همچنین ١٠٠ میلیارد تومان هم بابت افزایش سرمایه به این شرکت داده شود.

وی اضافه کرد: هیچ گزارش توجیهی برای افزایش سرمایه از سوی شرکت سایه گستر ارائه نشده است، مچنین افزایش سرمایه باید بر اساس مصوبه مجمع شرکت باشد و در روزنامه رسمی نیز ثبت شود که هیچیک از این اقدامات صورت نگرفته است.

نماینده دادستان گفت: در تاریخ یازدهم اردیبهشت ماه ٩۵ که مصوبه یادشده از سوی هیأت مدیره بانک سرمایه منعقد میشود، در همان روز ١٠٠ میلیارد تومان قرارداد با آقای ریخته گران انجام میشود.

قهرمانی درباره اینکه منبع تأمین این پول کجا بوده است، افزود: این مبلغ از حساب بدهکاران داخلی بانک سرمایه برداشت شده است و منظور این است که از این حساب باید به طور موقت پول برداشت و به فوریت پر شود.

آیت الله رییسی با هدف کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضائی مطرح کرد؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه از بررسی مصادیقی که مردم به واسطه آنها به دستگاه قضائی مراجعه میکنند میتوان به موضوعات و مشکلاتی دست یافت که نیازمند برطرف ساختن از طریق دولت، مجلس و قوه قضائیه است، بر ضرورت توسعه ارائه خدمات مشاوره حقوقی به مردم جهت کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضائی تاکید کرد.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در جلسه مسئولان عالی قضائی با اشاره به دیدار اخیر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب اسلامی و پاسخ مقام معظم رهبری به میانجیگری آبه برای رساندن پیام دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا تصریح کرد: پاسخ مقتدرانه و عزتمندانه مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) به نخست وزیر ژاپن، ترکیبی از خردمندی دیپلماتیک و رفتار انقلابی بود و بیانات ایشان، همان پاسخ صریح ملت بزرگ ایران بود که باعث بالندگی و افتخار است.

رئیس قوه قضائیه افزود: نه تنها ملت ایران بلکه همه ملتهای آزاده، به این نوع موضع گیری که در آن عقلانیت و دیپلماسی انقلابی وجود دارد، مباهات میکنند و این امر علاوه بر خرسندی و افتخار، برای همه کارگزاران کشور، بسیار مسئولیت آور است تا با کار و تلاش بیشتر، در جهت رفع مشکلات و باز کردن گره از زندگی مردم گام بردارند. رئیسی در ادامه سخنان خود، یکی از مهمترین مطالبات امروز مردم از دولت، نیروی انتظامی و دستگاه قضائی را برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی و مفاسد بویژه در فضای مجازی برشمرد و اظهار کرد: وظیفه شرعی و قانونی همه ما این است که با سوءاستفاده کنندگان از فضای مجازی، متجاسرین به قانون و مرتکبان جرایم سازمان یافته که این عرصه را جولانگاه و حیاط خلوت خود برای قانون شکنی و تعرض به حریم خصوصی و امنیت اخلاقی مردم میدانند، برخورد جدی کنیم و اجازه ندهیم که افرادی با تحریک توسط دشمن و سازمان دادن اقدامات مجرمانه، فضای مجازی را که میتواند وسیلهای برای رفع نیازهای مردم، ارتقای سطح آگاهی و آسانتر شدن زندگی شهروندان باشد، به اغراض مجرمانه خود آلوده کنند. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: بر همین اساس، انتظار مردم از نیروهای میدانی اعم از نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی این است که با دستورات قضائی، فضای مجازی را به دقت رصد کنند و با برخورد به موقع و قانونی با شرارتها و ناهنجاریها از این فضا صیانت کنند. در کنار آن، دولت محترم و دستگاههای مربوطه نیز باید بسترهای استفاده صحیح از فضای مجازی و همچنین فرهنگسازی لازم را در این عرصه انجام دهند. رئیسی در ادامه با اشاره به مطالبه مردم از دولت و دستگاههای امنیتی و قضائی برای برخورد جدی با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: مفاسد اقتصادی، چه کم باشد و چه زیاد، امروز به هیچ عنوان از سوی جامعه تحمل نمیشود و ما هم مصمم هستیم که ضمن رسیدگی دقیق و سریع به پروندهها و موضوعاتی که امروز دغدغه مردم هستند، اطلاع رسانی مطلوب را در خصوص این پروندهها انجام دهیم تا علاوه بر اجرای قانون و مجازات مجرمان، موجبات امنیت خاطر شهروندان بیش از پیش فراهم شود. رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به بازدید سرزده خود از مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، ضمن قدردانی از تلاشهای مسئولان و مشاوران فعال در این مرکز، خاطرنشان کرد: ما معتقد به توسعه ارائه خدمات مشاوره حقوقی به شهروندان هستیم زیرا قطعاً این قبیل مشاورهها به کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضائی کمک زیادی میکند. بر همین مبنا برنامههایی برای توسعه کمی و کیفی خدمات مشاورهای در دستور کار داریم و در این عرصه از نیروهای کارآزموده حقوقی و همچنین ابزار مجازی و حقیقی برای دریافت این مشاورهها استفاده خواهیم کرد. البته معتقدیم اگر انجام این قبیل امور به مردم واگذار شود، نتایج بهتری خواهد داشت. رئیسی در پایان گفت: با بررسی مشکلاتی که مردم بابت آنها از خدمات مشاورهای استفاده میکنند، دو موضوع قابل استنتاج و بهره برداری است. یکی مصادیقی است که مردم مطرح میکنند و باید برای حل این مشکلات، پیگیریهای لازم صورت گیرد. باور همه مسئولان، قضات و کارکنان دستگاه قضائی باید این باشد که هیچکس از سر بیکاری و بی جهت به دستگاه قضائی مراجعه نمیکند و قطعاً مشکلی داشته که به عدلیه پناه آورده است. نکته دیگر، بررسی این مصادیق است که کثرت برخی از آنها نشان میدهد یک سری موضوعات و مشکلات بنیادین وجود دارد و باید این مشکلات را از طریق مجلس، دولت و خود دستگاه قضائی برطرف کرد تا علاوه بر کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضائی، اعتماد و رضایتمندی مردم عزیز افزایش یابد.

سرلشکر باقری در واکنش به حادثه نفتکشها عنوان کرد :
 

گروه سیاسی: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در صورت نیاز به صورت آشکار در منطقه با دشمنان از جمله آمریکا برخورد می کنیم.

سردار سرلشکر «محمد باقری» روز دوشنبه در مراسم تجلیل از برترینهای آموزش نیروهای مسلح در دانشگاه تربیت پاسدار امام حسین (ع) اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران امروز با دشمنان بد عهد، بد اخلاقی و فریبکاری همچون آمریکا رو به رو است که از یک سو فشار را بر جمهوری اسلامی ایران افزایش میدهد و از سوی دیگر دم از مذاکره میزند.

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه، دقیق و مستمر تمام حرکات دشمنان خود را زیر نظر دارند و رصد میکنند و در صورت نیاز به صورت آشکار، پرقدرت و با شدت با دشمنان ملت و منافع ملی برخورد و در منطقهای بسیار وسیع دفاع خواهند کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: هیچ ملاحظهای را در قالب پنهان کاری و فریبکاری نخواهیم داشت زیرا چنین ملاحظهای را کشوری در دستور کار خود قرار می دهد که ضعف قدرت و توانمندی داشته باشد اما امروز به لطف خداوند، ایران اسلامی در اوج قدرت و دشمنانش در نهایت ذلت هستند.

سرلشکر باقری با بیان اینکه ما امروز با راهبرد خطرناکی از سوی دشمن مبنی بر فشار فزاینده و شعار مذاکره روبه رو هستیم، افزود: رژیم بعث عراق نیز در دوران دفاع مقدس شهرهای ما را بمباران شیمیایی و موشک باران می کرد و همزمان شعار صلح نیز سر می داد؛ جمهوری اسلامی ایران امروز با یک صدام جدیدی به نام ترامپ روبه رو است که با روش های پیچیده جنگ اقتصادی و جنگ روانی بر هیچ کشوری چنین فشاری وارد نکرده است.

وی با یادآوری اینکه این فشار ها با هدف قرار دادن ایران بین ۲ گزینه جنگ و مذاکره هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران گزینه مقاومت و دفاع انقلابی و فعال را انتخاب کرده و محکم پای آن ایستاده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: آمریکا و اذنابش فرافکنی هایی مرتبط با حوادث اخیر در خلیج فارس (انفجار در بندر فجیره امارات و انفجار در ۲ نفتکش در دریای عمان) را مبنای اتهام به ایران قرار داده اند، آنها باید به این واقعیت آشنا باشند که جمهوری اسلامی ایران چنانچه اراده ای مبنی بر جلوگیری از صدور نفت از خلج فارس را داشته باشد به دلیل قدرتمندی کشور و نیروهای مسلح، آن اراده را به طور کامل محقق و به طور علنی و آشکار اعلام خواهد کرد و همچون آمریکا تروریست فریبکار و نا امن کننده جهان و اذناب منطقه ای و بین المللی آن فریبکاری و پنهانکاری نخواهد کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در راستای کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داد:

گروه سیاسی: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تولید اورانیوم تا ۱۰ روز آینده ( تا ششم تیرماه) از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد.

«بهروز کمالوندی» در محل مجتمع آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران افزود: تولید اورانیوم ۴ برابر شده و شمارش معکوس رای گذشت از مرز ۳۰۰ کیلوگرم آغاز شده است. وی ادامه داد: از امروز به مدت ۱۰ روز یعنی تا ششم تیرماه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهیم کرد. کمالوندی بیان کرد: به محض اعلام، سرعت غنی سازی را سریعتر خواهیم کرد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در حوزه آب سنگین پیشرفتهای ارزشمندی شکل گرفته که نمونه بارز آن در حوزه بهداشت و درمان و تشخیص بیماریها است. وی ادامه داد: برای اروپاییها هنوز فرصت هست اما اگر بیشتر فرصت میخواهند معنی آن این است که یا نمیتوانند یا نمیخواهند به تعهداتشان عمل کنند. کمالوندی بیان کرد: اروپاییها اظهار عجز کردند که توانایی انجام تعهدات را ندارند و جمهوری اسلامی بیشتر از این صبر نخواهد کرد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: پس از انجام دو اقدام انجام شده بر اساس گام اول بیانیه شورای عالی امنیت ملی، انجام اقدامات گام دوم (عبور از میزان غنی سازی ۳.۷ درصد) بیش از یک یا دو روز زمان نخواهد برد. کمالوندی اظهار داشت: اگر برای کشورهای اروپایی مهم است برجام را حفظ کنند باید تلاش خود را بکنند و اقدامات جمهوری اسلامی کاملا در چارچوب برجام است.وی تصریح کرد: سناریوهای مختلف در اختیار مسئولان نظام قرار دارد و «اورهال» خوبی روی کارخانه آب سنگین انجام شده و آمادگی افزایش ظرفیت بیش از این است. کمالوندی افزود: اگر تا ۲ ماه و نیم آینده بازار نداشته باشیم ذخایر آب سنگین میتواند از ۱۳۰ تن هم بگذرد. وی گفت: آنچه در برجام پذیرفتیم این بود که اورانیوم مازاد به بازارهای بین المللی عرضه شود اما ممکن است ما دیگر این عرضه را متوقف کنیم و این در حالی است که در زمانی که خیلی هم دور نیست میتوان تمام آب سنگین تولید شده را به مصرف برسانیم سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: همه امکانات برای حرکت با شتاب در حوزه صنعت هستهای و کمک به توسعه اقتصادی کشور وجود دارد. معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پس از صبر استراتژیک یکساله در مقابل عدم رعایت حقوق برجامی ایران، خروج آمریکا از برجام و تحریم خرید اورانیوم غنی شده و آب سنگین ایران از سوی این کشور دو اقدام فوق را آغاز کرد و مهلت شصت روزهای را به طرفهای مقابل داده است که در صورت رعایت حقوق برجامی ایران قابل بازگشت است و در غیر این صورت در پایان شصت روز دو تصمیم دیگر اعلام خواهد شد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: با برنامه ریزی های انجام شده هم اینک ظرفیت ۲۷۲ هزار سو وجود دارد. انتهای ۱۵ سال تعهد جمهوری اسلامی ایران در برجام تعداد سانتریفیوژها باید به ۲۷۲ هزار سو افزایش مییافت که اکنون هم ظرفیت برای رسیدن به این میزان وجود دارد. کمالوندی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران افزود: اقدام و عمل از سوی آمریکاییها در بخشهای حذف تحریمها، برقراری ارتباط بانکی ایران با تمام نقاط جهان، آزادی ایران در فروش نفت میتواند شرایط را تغییر دهد و این امکان وجود دارد که مسئولان نظام به تصمیمات گذشته خود باز گردند.

وی اظهار داشت: در صورتی که آمریکاییها و اروپایی قصد کنار آمدن با ایران را دارند باید با سرعت عمل بیشتری این اقدامات را انجام دهند.

وی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران تعهد کرده ۱۳۰ تن به بالا را عرضه نکند، این تعهد ایجاد نشده که صادرات نداشته باشیم و یا مازاد این تولید را به چیز دیگر تبدیل نکنیم. سخنگوی انرژی هستهای اظهار داشت: یک سناریو سه و ۶۷ صدم درصد برای تأمین نیاز نیروگاه بوشهر وجود دارد که این مهم تا پنج درصد هم افزایش می باید و سناریو دوم راکتور تحقیقاتی تهران است که به ۲۰ درصد برسد و در صورتی که نیاز باشد، امکان افزایش تولید نیز وجود دارد.

 

 

بررسی های تجارت نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: جهان به یک معنا عرصه همگرایی ها و واگرایی هاست. یک مطالعه تاریخی نه چندان عمیق تاریخی نشان می دهد که هر از گاهی چند قوم و قبیله و منطق ه و کشور برای حفاظت از یکدیگر در برابر تهدیدهای مشترک، اقدام به انعقاد یک پیمان سیاسی یا اقتصادی و یا اجتماعی می کنند و به همگرایی با یکدیگر روی می آورند و این همپیمانی و همدستی پس از رفع تهدید مشترک و یا به دلیل اختلافات داخلی میل به واگرایی و گسیختگی پیدا می کند. پیمان های اقتصادی منطقه ای از جمله این پیمان هاست که در توسعه تجاری و افزایش ثروت عمومی کشورها و مناطق همجوار و هم پیمان نقش بسیاری دارد. در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا که ایران با داشتن یک موقعیت ممتاز استراتژیک عضوی از آن محسوب می شود تفاهم نامه ها و پیمان های اقتصادی و تجاری متعددی وجود دارد اما کشورمان چندان که باید و بنا به دلایل عمدتا سیاسی، بهره چندانی از این موقعیت نصیب و عاید خود کند. این در حالی است که ایران طی چند سال اخیر از سوی آمریکا و قدرت های غربی با محدودیت های شدید اقتصادی و تجاری و سیاسی مواجه شده است و اگر به جای تمرکز بر برجام می توانست بر همگرایی های منطقه ای تمرکز و جدیت داشته باشد قطعا دوره تحریم ها را با توفیق بیشتری سپری می کرد.

  • منافع تهران در پیوستن به پیمان اقتصادی اوراسیا

    اتحادیه اوراسیا از جمله اتحادیه هایی است که ایران می تواند با عضویت در آن تحریم های مورد نظر آمریکا و غرب را تا حدود قابل توجهی خنثی کند. یک کارشناس مسائل سیاسی در این رابطه می گوید: در شرایط فعلی که تحریمهای سنگین علیه کشورمان وضع شده، عضویت در اتحادیه اوراسیا میتواند بخشی از آن را خنثی کند. حسن بهشتیپور در گفت و گو با ایلنا با اشاره به ظرفیت اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه در گفتوگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه طی سالهای گذشته فراز و فرودها و همچنین مصوبات زیادی را از سر گذرانده است اما عملیاتی شدن مسائل مطروحه در این کمیسیون به کُندی صورت میگیرد. بخشی از این ایرادها به ایران و بسیاری دیگر به سایر کشورها باز میگردد که این موضوع ریشه در ساختار کلان نظام بینالملل دارد. به عنوان مثال یکی از مسائلی که به عنوان مهمترین محورهای این دوره از اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در دستور کار قرار گرفته، بحث الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. وی ادامه داد: پس از فروپاشی شوروی، مسکو تلاش داشت تا وارد بازارهای جهانی شود و در این راه به جدال با غرب پرداخت که در سال ۲۰۰۸ شاهد تشدید این منازعه و نهایتاً در سال ۲۰۱۴ (با شروع انقلاب اوکراین) نظارهگر اوج اختلافهای روسیه با غرب بر سر بسیاری از موارد سیاسی و امنیتی بودیم که نهایتاً تحریم روسیه در دستور کار واشنگتن و متحدان آن قرار گرفت. این پژوهشگر مسائل روسیه در پایان خاطرنشان کرد: اگر مشکلات بانکی حل شود یا مثلاً یک بانک در روسیه یا کشوری دیگر بتواند مسائل مربوط به تراکنش را حل و فصل کند، بدون تردید میتوانیم فصل جدیدی را رقم بزنیم. از سوی دیگر برای آنکه بتوانیم از تمام ظرفیت پیماننامه اقتصادی اوراسیا به نفع خودمان استفاده کنیم باید در زمینه حمل و نقل دریایی در دریای خزر بیشتر فعال شویم. همچنین در زمینه حمل و نفل زمینی و ریلی باید بسترهای آن برای کاهش هزینهها و امنیت تبادلهای اقتصادی گسترش یابد. بنابراین اگر هدفگذاری مناسب در مورد پیماننامه اقتصادی اوراسیا به خوبی صورت بگیرد و متولیان امر بتوانند از تمام ظرفیتهای اعضاء و همچنین پتانسیل شرکتهای خصوصی داخلی استفاده کنند، میتوان امید داشت تا بخشی از بار سنگین تحریمها از دوش کشور برداشته شود.

  • پیمان شانگهای از نگاه کارشناسان

    یکی دیگر از پیمان های مهم منطقه ای که می تواند نقش تعیین کننده در کاهش اثر تحریم ها داشته باشد پیمان شانگهای است .

    به گزار ش ایرنا «گسترش همکاری های دوجانبه به خصوص با متحدان شرقی ایران در شرایط تحریم» و «تسهیل در مناسبات تجاری ایران با اعضای شانگهای» از مهمترین دستاوردهای سفر اخیر روحانی است. «محسن روحی صفت» کارشناس مسائل شبه قاره و جنوب شرق آسیا در این باره گفت: به هر نسبتی که مشکلات و چالش های ما با جهان غرب، به خصوص ایالات متحده آمریکا در حال افزایش باشد از آن سو به همان نسب ضرورت همکاری بیشتر با متحدان شرقی و پیوستن در پیمان شانگهای بیشتر احساس میشود. «احمد شیرزاد» کارشناس مسائل بین المللی نیز به سابقه آمریکا در تحریم کشورها و ناامنی که در این شرایط متوجه آنها میشود، اشاره کرد و میگوید: رفتارهای آمریکادر قبال ایران و همچنین اقدامات مشابه با سایر کشورها، سیگنالی به همه کشورهاست که از آن احساس خطر و نگرانی کنند؛ چرا که آمریکا به دنبال آن است تا از مبادلات تجاری در جهت اغراض سیاسی خودش استفاده کند.وی افزود: اجلاس شانگهای در راستای افزایش امنیت در منطقه آسیا و تاکید بر این مساله است که مبادلات تجاری بین المللی باید در جهت منافع ملتها باشد. شیرزاد درباره دستاوردهای سفر رئیس جمهوری کشورمان در این اجلاس گفت: شانگهای ابزاری برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی بین کشورهای عضو این سازمان است و حضور ایران در این نشست گام مثبتی بوده است.

حسن صادقی د رگفتو گوی اختصاصی با تجارت تاکید کرد؛

گروه تجارت: قائم مقام خانه کارگر با ابراز تاسف از کاهش تولید ملی و تعطیلی بنگاههای اقتصادی، این روند را خطرناک توصیف کرد و گفت: تعطیلی کارخانه ها، اخراج کارگران، کاهش حق بیمه پردازی و افزایش دریافت بیمه بیکاری مانند دومینویی است که بر سر سازمان تامین اجتماعی آوار می شود.

حسن صادقی کارگران را مظلومترین قشر جامعه توصیف کرد و گفت: ما کارگران و بازنشستگان کارگری سالهاست هزینه مشکلات اقتصادی را ناخواسته پرداخت می کنیم بدون آنکه در به وجود آمدن این مشکلات نقشی داشته باشیم. عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با اشاره به بحران های اقتصادی به ویژه شوک های ارزی که باعث کاهش ارزش پولی و ایجاد تورم و گرانی شده است گفت: دلیل همه این مشکلات ناتوانی دولت در ایجاد ثبات اقتصادی است. وی ایجاد ثبات اقتصادی را زمینه ساز امنیت اقتصادی دانست و گفت: هنگامی که قیمت ارز ساعتی بالا و پایین می شود، سرمایه دار ترجیح می دهد به جای سرمایه گذاری در تولید، به واسطه گری و دلالی بپردازد تا در نتیجه به جریان انداختن نقدینگی خود، سودهای کلانی به جیب بزند. از سوی دیگر کارفرمایان که در این آشفته بازار زیان می بینند و گاهی تا مرز ورشکستی پیش می روند به جای پرداخت به تولید، کارگران را اخراج و کارگاه را تعطیل می کنند تا به جمع دلالان بپیوندند. صادقی به تبعات تعطیلی ویرانگر بنگاههای اقتصادی پرداخت و گفت: ا گر تولید رونق بگیرد، اشتغال ایجاد می شود و گردش مالی ناشی از آن باعث رونق اقتصادی می شود. کارگر وقتی دستمزد بگیرد، برای خرید وارد بازار می شود و کالای تولید داخلی به فروش می رسد که باعث رونق کارخانه هاست. از سوی دیگر کارگر وقتی شاغل باشد، حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی می پردازد و این سازمان بزرگ بیمه گر که اکنون با بحران مالی رو به رو است به سوی تعادل می رود. وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی بیش از 40 هزار میلیارد تومان از بانک رفاه وام گرفته که سود آن را با بهره 35 درصد می پردازد گفت: در نظام سالم بیمه ای می بایست به ازای هر 7 بیمه پرداز، یک نفر حقوق بازنشستگی دریافت کند در حالی که امروزه این عدد در سازمان تامین اجتماعی به ازای کمتر از 5 نفر یک بازنشسته مستمری بگیر وجود دارد که با افزایش تعداد بازنشستگان و کاهش حق بیمه پردازان، نظام بیمه ای تامین اجتماعی به سوی بحران می رود. قایم مقام دبیر کل خانه کارگر به تشریح تبعات تعطیلی بنگاههای اقتصادی پرداخت و گفت: از یک سو کارگران حق بیمه به تامین اجتماعی نمی پردازند و از سوی دیگر جبر ناشی از اخراج باعث می شود تا برای این کارگران، بیمه بیکاری برقرار شود که هجمه دیگری علیه منابع سازمان تامین اجتماعی صورت می گیرد. وی به نقش مجلس در ایجاد بی ثباتی اقتصادی اشاره کرد و گفت: مجلس خواسته یا ناخواسته در ایجاد بی ثباتی اقتصادی از سوی دولت نقش تعیین کننده داشته است. وقتی به لوایح بودجه سالهای 96، 97 و 98 توجه می کنیم، متوجه می شویم که هرگاه دولت با کسری بودجه رو به رو شده یا حتی قبل از آنکه به کسری بودجه برسد، مجلس شورای اسلامی مجوز برداشت از ذخایر ارزی را صادر کرده تا دولت بابت ناتوانی در ایجاد درآمد یا بحران های سومدیریتی زیاد نگران نباشد. صادقی با ابراز تاسف از اینکه دولت بارها برای پرداخت یارانه نقدی تقاضای اعتبار ویژه کرده است گفت: وقتی دولت بدون داشتن درآمد، هزینه می کند، جای تاسف دارد و بدتر اینکه پولی که خرج می کند، هیچ اشتغالزایی و توسعه ای به دنبال ندارد. وی با ابراز تاسف از رشد وحشتناک قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی گفت: وقتی دولت به آشفتگی می رسد و با شوک ارزی سعی می کند اقتصاد ویران را مدیریت کند و نهادهای ناظر همچون مجلس شورای اسلامی هیچ واکنشی نشان نمی دهند، نهادهایی همچون سازمان تامین اجتماعی که یک نهاد درآمد هزینه ای است، زیان می دهد. عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران از نمایندگان مجلس خواست با ارایه طرحی دوفوریتی دولت را مکلف به ایجاد ثبات ارزی کنند و گفت: شاید دولت در بازی های ارزی بتواند جبران مشکلات خودش را بکند اما فراموش نکند که اقتصاد را ویران می کند و برای دستگاههای بسیاری چالش درست می کند. وی با اشاره به طلب 200 هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی از دولت گفت: اینکه دایم طلب سازمان افزایش داشته باشد روزی کار دست دولت می دهد و درنهایت هم باید پرداخت شود. پیشنهاد ما این است که مجلس تصویب کند دولت سالانه 10 درصد و به صورت پلکانی بر قیمت حاملهای انرژی بیفزاید و بخشی از آن را به پرداخت طلب سازمان تامین اجتماعی اختصاص دهد. صادقی خواستار توجه جدی دولت به رونق تولید و کاهش مشکلات بنگاههای اقتصادی شد و گفت: در اینکه بنگاههای اقتصادی با مشکلات بسیاری همچون کمبود نقدینگی، نبود بازار فروش، کیفیت نامناسب و مواردی از این دست رو به رو هستند، شکی نیست. اما دولت باید بداند که تعطیلی بنگاه اقتصادی بر این بحرانها دامن می زند و بدتر اینکه بحران اقتصادی بنگاهها، گریبانگیر بخشهای دیگری همچون سازمان تامین اجتماعی می شود. وی با تاکید بر اینکه دولتها در قالبهای گوناگون به تضعیف سازمان تامین اجتماعی پرداخت اند گفت: بدترین حرکت، قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی است. در سالهای 56 و 57 سهم حق بیمه کارگر 7 درصد و سهم حق بیمه کارفرما 20 درصد بود که 3 درصد نیز بابت بیمه بیکاری پرداخت میشد. اما دولت در سالهای 56 و 57 سهم خود را پرداخت و از آن به بعد هرگز به این قانون عمل نکرد. نتیجه آن شد که اکنون بدهی دولت به تامین اجتماعی از مرز 200 هزار میلیارد تومان گذشته است.این فعال کارگری با اعلام اینکه تاسف آورتر اینکه بدهی دولت به تامین اجتماعی همچنان در حال افزایش است گفت: قانون به سازمان تامین اجتماعی این اختیار را داده که چنانچه کارفرمایی بدهی خود را به تامین اجتماعی نپردازد، سازمان بتواند اموال و دارایی های آن کارفرما را به نفع سازمان مصادره کند. اما این قانون در مورد دولت وجود ندارد و چنانچه نمایندگان مجلس چنین قانون را تصویب کنند، می توانیم امیدوار باشیم که دولت از خواب بیدار شود وبه فکر پرداخت بدهی هایش باشد چرا که تیغ الزام قانونی مبنی بر پرداخت بدهی هایش را احساس می کند. وی وضعیت سازمان تامین اجتماعی را خطرناک توصیف کرد و گفت: امروز هشدار می دهم که سازمان برای پرداخت حقوق بازنشستگان مشکل دارد و چنانچه پرداخت بدهی تامین اجتماعی با مشکل رو به رو شود، بازنشستگان که چیزی برای از دست دادن ندارند، به خیابانها خواهند آمد و آنگاه دولت ناچار خواهد شد بدهی خودش را بپردازد. بنابر این بهتر است قبل از آنکه سازمان تامین اجتماعی به سازمانی حمایتی است به مرز ورشکستگی برسد، دولت دست از سر سازمان بردارد. صادقی یکی از جدی ترین چالشهای تامین اجتماعی را دولتی شدن مدیریت آن و کاهش نقش جایگاه کارگر و کارفرما در این سازمان دانست و گفت: به دلیل آنکه دولت مدیر سازمان تامین اجتماعی را تعیین می کند، تصمیمات مدیریتی برای جلب رضایت دولت است و به همین دلیل شاهد هستیم که دست دولت دایم در جیب سازمان تامین اجتماعی است. وی با تاکید بر اینکه باید هر چه سریعتر دست دولت از جیب سازمان تامین اجتماعی بیرون برود گفت: بهترین راهکار آن است که اصلاح ساختار در سازمان اتفاق بیفتد و نحوه اداره و مدیریت آن به سال 54 بازگردد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد؛

گروه صنعت و معدن: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال سرمایه گذاری از سوی سازمان ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی، به سه میلیارد دلار می رسد و به دنبال این سرمایه گذاری ۶ هزار شغل ایجاد می شود. به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، «خداداد غریب پور» در ششمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران در محل هتل ارم افزود: براساس این دادهها، مشخص میشود که متوسط سرمایهگذاری برای اشتغال باید ۵۰۰ هزار دلار باید اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: امسال برنامه گستردهای برای اکتشاف معدنی بر اساس برنامه مشترک سازمان ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و کنسرسیوم بزرگ، در کنار دولت به اجرا گذاشته خواهد شد

دولت یازدهم فعالیت اکتشافی در سال ۹۳ در وسعتی به مساحت ۲۴۰ هزار کیلومتر کلید زد، سپس در روال اجرا به ۲۷۰ هزار کیلومتر رسید و تاکنون ذخایر قابل توجهی در ارزیابیهای مقدماتی از نظر سنگ آهن، زغالسنگ، طلا و… کشف شده است.

غریب پور توضیح داد: بخش معدن برای حرکت رو به جلو نیازمند توسعه اکتشاف است و این مهم اکنون مورد توجه دولت و مجلس است.

وی تصریح کرد: امروز الزام داریم که نسبت به استفاده بیشتر از ظرفیتها بهره گیریم و به منابع انسانی بیش از پیش توجه کنیم و آموزش در مسیر ارتقای بهره وری نیروی انسانی پیاده شود.

به گفته وی، سازمان ایمیدرو امسال ۱۰ منطقه را در کشور از نظر دانشگاه و ظرفیت معدنی استانی در نظر گرفته است تا از توانمندی دانشگاه برای توسعه فعالیتهای تحقیقاتی کاربردی بهره مناسب بگیرد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اضافه کرد: اقتصاد نفت محور کشور سبب شد تا درآمد ارزی متمرکز به این مساله باشد و دیگر ظرفیت های اقتصادی معطل مانده و منابع برای تامین تجهیزات نفت و استخراج آن، همچنین صنایع مرتبط و پتروشیمی صرف شد.

وی یادآور شد: چنانچه در بخش نفت به جای واردات تجهیزات، در اندیشه جذب دانش فنی بودیم، امروز در این عرصه پیشرفت های قابل توجهی کسب می کردیم و امروز شرایط تحریم فرصت نوآوری و ارتقای بهره وری را فراهم ساخته است.

به اعتقاد غریب پور، امروز مدیران ارشد دستگاه ها باید در اندیشه روح و جهت دهی به روند حرکت دستگاه ها باشند و آنها با بها دادن به تحقیقات، زمینه رشد را فراهم می سازند و سال آینده سازمان ایمیدرو یکی از محورهای فعالیت خود را ارزیابی تحقیقات انجام شده قرار می دهد که چه میزان موجب رشد بهره وری را فراهم ساخته است.

براساس این گزارش، «عرفان مردانی» معاون پایش و پژوهش سازمان ملی بهره وری ایران هم در این همایش گفت: بررسی صورت گرفته نشان می دهد در دوره ۹۶- ۱۳۷۵ رشد ارزش افزوده بخش معدن ۶.۷ درصد بوده، اما در مدت ۹ ماهه (منتهی به آذر) سال گذشته این رشد به منفی ۲.۳ درصد رسیده که این به منزله هشداری برای بخش معدن محسوب می شود.

وی اضافه کرد: این داده ها حکایت از این دارد که در رسیدن به ساختار سازمانی باید دقیق تر عمل کنیم تا بتوانیم شیوه عملکرد را اصلاح کنیم.

مردانی افزود: شاخص بهره وری کل نیز در دوره مزبور ۳.۲ درصد بود، این رقم در مدت ۹ ماهه پارسال به حدود صفر رسیده، این آمار قطعی نیست و باید در جمع بندی کل سال باید نتیجه گیری شود.

به گفته وی، آمار یاد شده نشان می دهد که یک فاصله در این روند وجود دارد باید با بازنگری و دقت نظر اشتباه ها را اصلاح و بهره وری را ارتقا بخشید.

معاون سازمان ملی بهره وری ایران گفت: براساس بررسی صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ از نظر بهره وری نیروی کار در بین کشورهای آسیایی، ایران تا متوسط کشورها ۱۲ درصد در بخش معدن فاصله دارد، اما با پنج کشور ۲۷۰ درصد فاصله است و با کشورهای پیشرو در این زمینه ۷۵۰ درصد اختلاف دارد.

وی خاطرنشان ساخت: سال ۲۰۱۶ بهره وری بخش معدن ایران بهترین بهره وری را ثبت کرده که به استناد سازمان بهره وری آسیایی ثبت شده، البته این مهم را باید با توجه به اجزای آن بررسی کرد که رشد یا حاصل تزریق سرمایه است، یا جذب نیروی کار، ین دو منشا دستیابی به بهره وری محسوب می شود.

به گزارش ایرنا در این همایش که پیش از ظهر امروز پایان یافت، تندیس سیمین پیشتازان به یک شرکت، پیشروان چهار ستاره به هفت شرکت در حوزه بهره ور تعلق گرفت و پروژه های ۹ شرکت به عنوان بهبود بهره وری معرفی شد.

سهم ۲۱.۷ درصدی گروه صنایع و معادن در ارزش افزوده تولید

همچنین مدیرآموزش، پژوهش و فناوری سازمان ایمیدرو در این همایش گفت: بررسی سهم گروه های اصلی از کل ارزش افزوده نشان می دهد که در بین صنایع و معادن، کشاورزی، نفت و خدمات، سهم صنایع و معادن با ۲۱.۷ درصد بعد از خدمات بیشترین سهم است.

«غلامرضا ملاطاهری» افزود: خدمات دارای سهم ۵۶.۵ درصدی از کل ارزش افزوده است و نفت و کشاورزی نیز به ترتیب ۱۱.۹ و ۹.۹ درصد سهم دارند.

بر پایه نمودار روند رشد ارزش افزوده در اقتصاد ایران، در دوره ۹۰- ۱۳۷۵، گروه صنایع و معادن همواره رشد داشته و در سال ۹۱ و ۹۲ نسبت به ۹۰ افت پیدا کرد و سپس در ۹۳ نسبت به ۹۱ و ۹۲ شرایط بهبود یافت.

ملاطاهری در ارتباط با شاخصهای اقتصادی زیر بخش معدن در برنامه ششم توضیح داد، بر اساس ماده چهارم قانون برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) در رشد اقتصادی کشور، حداقل ۲.۸ درصد باید از محل ارتقای بهره وری کل عوامل تولید حاصل شود. وی افزود: متوسط رشد سالانه ارزش افزوده بخش معدن ۸.۸ درصد در قالب برنامه ششم مورد انتظار است و متوسط رشد سالانه اشتغال هم ۴.۶ درصد پیش بینی شده و متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری صنعت و معدن ۲۶.۱ درصد است و متوسط رشد بهره وری کل عوامل تولید ۲.۴ درصد در نظر گرفته شده است.