سرمقاله

حیدر علی عابدی

نماینده مجلس شورای اسلامی

در برنامه ششم توسعه مصوب شده که بیمه سلامت تنها باید به کسانی که توان پرداخت حق بیمه را ندارند، تعلق بگیرد. از این رو تمامی مدیرانی که باعث به هدر رفتن بیت المال در بیمه سلامت شدند باید پاسخگو باشند.سازمانهای حمایتگر بهزیستی و کمیته امداد باید... حق بیمه مددجویان خود را پرداخت کنند. افراد متمول نیز باید حق بیمه خود را شخصاً پرداخت کنند، چرا که بیمه به معنی، جمع آوری حق بیمهها و پرداخت در شرایط ضروری بوده و اگر سازمانهای بیمه منبع درآمد و ورودی نداشته باشد، طبیعتاً نمیتواند هزنیههای خودرا پرداخت کند و در نتیجه به مراکز طرف قرار داد بدهکار میشود. سازمانهای بیمهگر در صورت عدم پرداخت بدهکاریهای خود، اعتمادشان را نزد مراکز خدمات درمانی از دست میدهند. نتیجه سلب اعتماد از سازمان بیمهگر این میشود که تعداد مراکز طرف قرار داد با بیمه روز به روز کاهش پیدا کرده و افراد هیچ مرکزی را که تحت پوشش خدمات بیمه باشد، پیدا نمیکنند و بی تردید تنها مستضعفین و نیازمندانی که مد نظر قانون بودند ضرر میکنند. بنابر این باید هرچه سریعتر به برنامه ششم برگردیم و بر اساس آن اقدام کنیم. آزمون وسع میتواند، توان مالی افراد را برای پرداخت حق بیمه مشخص کند. پیشنهاد برگزاری این آزمون بر عهده شورای عالی بیمه و هیئت دولت گذاشته شده است، بنابر این تصویب و اجرای آن در انتظار پیشنهاد هیئت دولت است که تاکنون هیچ پیشنهادی در این خصوص ندادند و به همین دلیل تاکنون بلاتکلیف مانده است. منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

پیش از توقف معافیت های نفتی این احتمال می رفت که با وضع تحریم های جدید نفتی بر ضد ایران هرج و مرج زیادی کشور راگ فرا بگیرد و مردم به خیابان ها بیایند و صف های طولانی در برابر فروشگاه ها تشکیل شود و اعتراض ها بالا بگیرد و نهایتا خواست آمریکا و ترامپ که تن دادن ایران به مذاکره... بود محقق شود. اما فرمان لغو معافیت های نفتی که از سوی رییس جمهور آمریکا صادر شد عملا هیچ یک از اتفاقات بالا شکل نگرفت و مردم تقریبا بی اعتنا به آنچه که در عرصه سیاسی می گذشت به زندگی روز مره خود، هرچند سخت و طاقت فرسا ادامه دادند و این وضعیت تا آنجا ادامه پیدا کرد که ترامپ طاقت نیاورد و لحن عوض کرد و گفت که راضی به تحمیل سختی های بیشتر به ایران نیست و قصد برپایی جنگ ندارد. عجیب اینجاست که جان بولتون ستیزه جو و تشنه جنگ و مخالف هرگونه سازش نیز خواستار مذاکره با ایران شده است. واقعیت چیست و ایران چگونه توانست این وضعیت را مهار و مدیریت کند؟ آیا آن صف های پیش از لغو معافیت های نفتی گوشت و مرغ و پوشک و کالاهای دیگر و نوسانات شدید ارزی ساختگی و تحت تاثیر القائات مراکز رسمی بود تا بتوانند نقدینگی ها را جمع کنند یا این که مردم خودشان به طور خودش جوش و از ترس قحطی و گرانی باعث کمبود کالا و گرانی سکه و ارز می شدند؟ اگر مردم و جو روانی حاکم بر جامعه مقصر ایجاد آن وضعیت بود پس چرا با با بیشتر شدن فشارها از سوی کاخ سفید، مصاحبه ها و نویدها و تحلیل ها همه به سمت و سوی فراوانی اجناس و ارزاق عمومی رفت و بارها و بارها انبارهای پر از مایحتاج مردم و کشتی های در صف تخلیه کالا در بنادر از رسانه ملی به نمایش درآمد تا این که شهروندان به این باور برسند که همه چیز هست و کمبودی وجود ندارد؟ بر این اساس یک نکته مسلم است و آن این که مسئولان واقعا اگر بخواهند جامعه آرام می شود و رفاه و آرامش فراهم خواهد آمد. این که گاهی اوضاع ملتهب می شود و جو به سوی ناآرامی میل می کند، شاید به این معنا باشد که اقتضای زمانه و منفعت عده ای در التهاب و غوغاسالاری است، وگرنه اگر همین اندازه که بر غوغاسالاری و سیاست بازی تمرکز می شود ، بر اقتصاد و معاش جامعه تمرکز شده بود، وضعیت به مراتب بهتر از این بود که هست.

مهدی کیایی رفت؛

گروه سیاسی: پدرام پاک آئین به عنوان مدیرکل روابط عمومی مجلس شورای اسلامی منصوب و جایگزین مهدی کیایی شد.

به گزارش اداره اخبار و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، پدرام پاک آئین جایگزین مهدی کیایی مدیرکل روابط عمومی مجلس شورای اسلامی شد.

مهدی کیایی از ۱۰ سال پیش و از اول فروردین ماه ۱۳۸۹ مدیرکل روابط عمومی مجلس شورای اسلامی بوده است.

پاک آئین پیش از این مدیرکل ارتباطات و اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، مدیرکلی مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکلی روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیرعاملی خبرگزاری میزان، مدیر عاملی خبرگزاری کتاب، مدیرمسؤول هفته نامه «کتاب هفته»، دستیاری معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت گروه فرهنگ و هنر رادیو فرهنگ نیز از دیگر سوابق وی است.

آذری جهرمی تشریح کرد؛

گروه سیاسی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت از پیام رسان های داخلی را محور فعالیتهای این وزارتخانه دانست و گفت: تامین محتوای شبکه ملی اطلاعات برعهده وزارتخانه من نیست و تهیه محتوا از وظایف سایر دستگاههاست.

به گزارش خانه ملت، «محمد جواد آذری جهرمی» که در جلسه امروز- سه شنبه- فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از فراکسیون نمایندگان ولایی برای اینکه فرصت را به یک وزیر جوان دادند تا خدمت کند و در رأی اعتماد و کمکهای بعدی مسیر خدمت را باز کردند تشکر میکنم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در تعریف شبکه ملی اطلاعات برداشتهای مختلفی وجود دارد اما مسئولین مربوط در شورای عالی فضای مجازی هرچه تصویب کنند، ملاک برای معرفی شبکه ملی اطلاعات است که مطابق سند مصوب شورای فضای مجازی عمل میشود. وی افزود: شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت فضای مجازی کشور است و وزارتخانه اینجانب فقط مسئولیت تأمین همین زیرساخت را دارد. محتوا به عهده وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست. ما ابتدا سند الزام تأمین زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را تهیه و در شورای فضای مجازی به تصویب رسید. اما در لایه محتوا حتی سندی هم نداریم. آنچه که به عهده ما بوده، سند آن تصویب شده و ما مطابق همان سند عمل میکنیم. آذری جهرمی ادامه داد: وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات شرایط فعلی را با شرایط مطلوب سند، تطبیق داده و در جهت آماده سازی شرایط اقدام کرده است، آنچه که بنده و معاونین اینجانب گزارش میدهند که چه درصدی از پیشرفت داشتهایم براساس این اجراست. وی خاطرنشان کرد: اگر ما ادعا میکنیم ۸۰ درصد پیشرفت داشتهایم، براساس این اقدامات است و هر مرجع و منبعی میخواهد ارزیابی کند در خدمت هستیم. هر آنچه که مرکز ملی فضای مجازی از اجرا را تأیید کند، ما هم موافقیم، در خلأ که کار انجام نشده، روی زمین انجام شده است و اهتمام ویژه بنده و همکارانم حول محور شبکه ملی اطلاعات است.

  • شبکه ملی اطلاعات فقط زیرساخت نیست بلکه محتوا از وظایف سایر دستگاه هاست

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آینده جهان در فضای مجازی است و رهبر انقلاب اسلامی ۱۰ سال قبل به اهمیت آن پیبرده بودند و تاکید فرمودند و پیش بینیهای لازم را کردند اما تکلیف ما در این زمینه تأمین زیرساخت هاست نه همه شبکه ملی اطلاعات. آذری جهرمی یادآور شد: شبکه ملی اطلاعات فقط زیرساخت نیست بلکه محتوا از وظایف سایر دستگاه هاست، محتوا مربوط به حوزههای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، آموزشی، تربیتی و غیره است. وی افزود: راه حل ما برای مدیریت فضای مجازی در آینده شبکه ملی اطلاعات است ولی وزیر ارتباطات فقط مسئول زیرساخت آن است. اگر موضوعات آموزشی، جرایم، حمل و نقل و غیره وارد فضای مجازی شد، وزیر ارتباطات مسئول آن نیست ما فقط امکانات زیرساختی را فراهم میکنیم. وزیر ارتباطات بیان کرد: نکته دوم این است که مسائل مربوط به تلگرام، قبل از صدور حکم قضائی در برخی دستگاهها این بود که پوستههای تلگرام را بیاورند و تلگرام را حذف کنند.

نماینده دادستان خبر داد:

گروه سیاسی: نماینده دادستان تهران گفت: در پرونده صندوق فرهنگیان و بانک سرمایه حدود ۳۰ کارشناس رسمی دادگستری تفهیم اتهام شدند یا در آستانه تفهیم اتهام و صدور کیفرخواست هستند.

به گزارش ایسنا، قاضی مسعودی مقام در ابتدای دهمین جلسه از سومین مرحله رسیدگی به پرونده بانک سرمایه ضمن تفهیم مفاد مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آئین دادرسی کیفری به متهمین، اظهار کرد: در جلسه گذشته بخشی از مطالب نماینده دادستان در قالب کیفرخواست تنظیمی بیان و بخشی از آن باقی ماند. ایشان مابقی بیانات خود را مطرح میکنند و پس از آن وکیل متهم دفاعیات خود را بیان میکنند.

پس از پایان اظهارات نماینده بانک سرمایه، قهرمانی نماینده دادستان با حضور در دادگاه اظهار کرد: با توجه به جلسات قبل و دغدغه رئیس قوه قضائی در پیشگیری از جرایم لازم است مقدماتی را بیان کنم. حساب شرکتهای پایه گستر و پایدار قشم از حسابهای داخلی بانک پرداخت شده است. سوال اینجاست مدیران بانک مرکزی که این وضعیت بانک سرمایه را میدانند چه اقدامی در این زمینه انجام دادند. اگر پاسخی دارند به دادگاه بیایند و به پیشگاه ملت توضیح دهند که چرا اقدامی نکردند.

وی افزود: در پرونده صندوق فرهنگیان و بانک سرمایه حدود ۳۰ کارشناس رسمی دادگستری یا تفهیم اتهام شدند یا در آستانه تفهیم اتهام و صدور کیفرخواست هستند. به کانون کارشناسان دادگستری اعلام میکنم ضمن قدردانی از زحمات شما، اینکه در یک پرونده بانک سرمایه ۳۰ کارشناس گزارش خلاف واقع ارائه کردند باید به مردم توضیح دهید و راههای پیشگیری را بررسی کنند.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات اعلام کرد؛
 

گروه سیاسی: مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات از وارد کردن نخستین ضربه جهانی به شبکه جاسوسی آمریکا در بستر سایبری با محوریت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: به زودی اطلاعات و جزئیات تکمیلی جدیدترین ضربه وارد شده به این شبکه جاسوسی در آیندهای نزدیک ارائه میشود.

به گزارش ایسنا، مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات طی سخنانی با اعلام این خبر اظهار کرد: ما در یک عملیات دیگر توانستیم شبکه جدیدی از جاسوسان آمریکا را هم مورد ضربه قرار دهیم که این موضوع مربوط به ماههای اخیر است و جزئیات آن بعد از طی روند قضایی این جاسوسان با شرح عملیات وزارت اطلاعات در این زمینه اعلام و برخی از مستندات فعالیتهای ماموران CIA در خارج از کشور و اطلاعات مربوط به این جاسوسان منتشر خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در مورد شبکههای جاسوسی و ضربه زدن به آنها دو مسئله برای ما اولویت دارد که یکی اشراف به داخل کشور و دیگری اشراف اطلاعاتی به خارج کشور است، گفت: شبکه جاسوسی آمریکا متشکل از تعداد قابل توجهی از جاسوسان حرفهای CIA است که در حمله اخیر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و متحدان جهانیاش ضربه خورده است. این مسئول ارشد اطلاعاتی با تاکید بر اینکه اعضای این شبکه جاسوسی از منابع ممتاز و برتر CIA هستند، اظهار کرد: آنان به دلیل نیت خائنانه، همکاری و اطلاعاتی که به CIA دادهاند، از منابع ممتاز این سازمان جاسوسی محسوب میشدند. وی تاکید کرد: محور فعالیتهای ضدجاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی محدود به داخل کشور نیست و از ابعاد جهانی آن به عنوان عملیات ضدجاسوسی بینالمللی تعبیر میکنیم. مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات با تاکید بر اینکه ما متحدان جهانی اطلاعاتی داریم و با آنان تبادل اطلاعات میکنیم، اظهار کرد: در حال حاضر ما در نبردی اطلاعاتی با آمریکا هستیم و در تبادلهای اطلاعاتی خود از ظرفیت سایر سرویسهای متحد با خودمان استفاده میکنیم. به شکلی که زمانی که ضربهای اساسی به شبکه بینالمللی جاسوسی آمریکا وارد کردیم و علاوه بر پیشگیری از اقدامات اطلاعاتی آمریکا برای ضربه زدن به خودمان، بخش قابلتوجهی از اقدامات اطلاعاتی آمریکا در سطح جهانی نیز مختل شد. وی تصریح کرد: بیشترین فضایی که آمریکا از آن علیه کشورمان استفاده میکند، فضای سایبری است. به شکلی که آمریکاییها علاوه بر حملات سایبری از فضای سایبر برای برقراری ارتباط با جاسوسان خود در سراسر جهان استفاده میکنند. این مقام ارشد اطلاعاتی ادامه داد: آنان با استفاده از سیستمهای امن ارتباطی در فضای سایبر از این بستر به سود خود استفاده میکنند. وی با بیان اینکه ما موفق شدیم به سیستم امن آمریکاییها برای جاسوسی در فضای سایبر نفوذ پیدا کنیم، اظهار کرد: از آنجا که آنان برای برقراری ارتباط امن با جاسوسانشان در دنیا از پوشش سایتها استفاده میکردند - به شکلی که سایتی که در ظاهر مربوط به حوزه بهداشت، سلامت و ورزش بود با پسوردی به سیستم امن ارتباطی آنان راه پیدا میکرد - ما توانستیم جاسوسها را از طریق نفوذ به این فضا شناسایی کنیم. مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تاکید کرد: شناسایی این جاسوسان تنها محدود به ایران نبود هرچند که سایتهای فارسی نیز در میان این قبیل سایتها وجود داشت بلکه موضوع شناسایی ما به حوزه جهانی نیز گسترده شده و سایتهایی در سطح جهانی شناسایی شدهاند.

در اجلاس همکاریهای ایران و فدراسیون روسیه؛
 

گروه تجارت: هشت سند همکاری در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امضا شد.

به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که در محل هتل کوثر اصفهان برگزار شد، هشت تفاهمنامه همکاری به این شرح امضا شد:

۱- سند پایانی پانزدهمین اجلاس دائمی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه،

۲- سند سومین کارگروه همکاریهای استانی و منطقهای در حاشیه کمیسیون دائمی همکاریهای تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، ٣- سند دهمین اجلاس گروه کاری همکاریهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، ۴- سند ششمین نشست کارگروه آب در حاشیه کمیسیون دائمی همکاریهای تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه،

۵- برنامه اجرای یادداشت تفاهم همکاری در زمینههای استانداردسازی و اندازه شناسی میان سازمان ملی استاندارد ایران و آژانس فدرال قانونگذاری فنی و اندازه شناسی روسیه،

۶- یادداشت تفاهم مبادلات اقتصادی، تجاری، صنعتی و ترانزیت، توسعه خدمات بندری و حمل و نقل کالا.

۷- سند پایانی یادداشت تفاهم شرکت مادر تخصصی ساتکاب و شرکت United Engine Corporation

۸- سند قرارداد جامعه مهندسان مشاور ایران و انجمن ملی مهندسان مشاور ساخت روسیه

روحانی در مراسم بهره برداری از پایانه مسافربری سلام در فرودگاه امام خمینی (ره)؛

گروه سیاسی: رئیس جمهوری گفت: امروز اساس جنگ بدخواهان با ملت جنگ امید یا جنگ اراده هاست ولی پیروز نهایی این جنگ ملت ایران خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در مراسم بهره برداری از پایانه مسافربری سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار داشت: در این شرایط حساس که بدخواهان میخواهند بگویند توسعه ایران متوقف شده و مردم کشورمان را نسبت به آینده ناامید کنند، علیرغم همه فشارهای دشمنان شاهد تحرک تازه در اقتصاد و حرکت بزرگ اجتماعی در کشور عزیزمان هستیم و خواهیم بود.

وی افزود: امروز اساس جنگ بدخواهان با ما جنگ امید یا جنگ اراده هاست آنها میخواهند با توطئه و نقشههای شومشان ملت ایران را از توسعه آینده کشور ناامید کنند. ولی ملت بزرگ ما میخواهد امید و سرزندگی خود را نشان دهد و دشمن را نسبت به اهداف شوم آن ناامید میکند.

رئیس جمهوری ادامه داد: در این راستا اقدامات آنها برای فشار به ملت ایران افزایش یافته و البته عکس العمل ایران نسبت به آن فشارها نیز افزایش یافته است، پایان این نبرد پیروزی ملت ایران خواهد بود. زیرا طرف مقابل ما ملت نیست. ما با هیچ ملتی نمیجنگیم طرف مقابل ما یک عده سیاستمدار کم تجربه هستند اما این طرف داستان گروهی از مسئولان کشور نیستند بلکه تمام ملت ایران یکپارچه در این مبازره حضور دارند.

روحانی خاطرنشان کرد: دشمنی آنها به طور مستقیم علیه فرد فرد ملت ایران است. بی تردید در این مبارزه موفق نخواهند بود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه این ترمینال در ظرف ۲ سال با تلاش کارگران، متخصصان و مدیران کشور ساخته شده است، افزود: زمانی اگر کشوری ادعا میکرد یک ترمینال را ظرف یک سال و نیم یا ۲ سال ساخته است، ما تعجب میکردیم، اما امروز فرزندان این سرزمین با تکیه بر اراده، امید به آینده و عشق به ملت میتوانند پروژههایی که با دیگر کشورها رقابت میکند را افتتاح کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: افتتاح ترمینال فرودگاه امام (ره) به معنای همکاری، تعاون و وحدت بخش های مختلف در راه اندازی یک پروژه مهم خدماتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشورمان است.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز نیازمند تحرک و جهش به سمت توسعه هستیم، اظهارداشت: امروز برغم تحریم و فشار هواپیماها و صنعت هوایی کشورمان بطور منظم در حال فعالیت است و این موضوع برای کشوری که از لحاظ خرید هواپیما، قطعات و تعمیرات هیچ مشکلی نداشته باشند، اقدامی راحت محسوب می شود اما در کشور ما برغم همه فشارها و مشکلات، صنعت هوایی کشورمان مشغول فعالیت و تلاش شبانه روزی است لذا باید از همه بخش های هوانوردی کشور قدردانی کنیم.

وی اضافه کرد: امروز صنعت هوانوردی کشورمان با وجود همه فشارها در سطح کشورهای پیشرفته جهان در مسیر حرکت است البته کمبودها و مشکلاتی وجود دارد اما این کمبودها قابل رفع است.

رئیس جمهوری رونق صنعت هوایی را از مهمترین برنامههای دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت: ما با فضایی که در روابط بین المللی ایجاد کردیم بعد از چند ده سال توانستیم تعدادی هواپیمای مدرن و جدید وارد کشور کنیم؛ مردم ما میخواستند وقتی سوار هواپیما میشوند، هواپیما از کارخانه مستقیم وارد کشور شده باشد.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه آمریکا برخلاف مقررات بین الملل در مقابل ملت ما ایستاده است گفت: ما در پی خرید صدها فروند هواپیما برای راحتی مردم و کمک به اقتصاد و حمل نقل کشور بودیم، اما با این حال باید از همه آنهایی که صنعت هوایی را سرپا نگه داشتهاند تشکر کنیم.

روحانی با بیان اینکه افتتاح فرودگاه و پیشرفت هوایی ما به معنی مبارزه واقعی در برابر آنهایی است که پیشرفت ایران را نمی خواهند، گفت: باید عملاً در برابر بدخواهان ایستادگی و مقاومت و رونق اقتصادی ایجاد کنیم.

وی گردشگری را یکی از اهداف بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم برای اشتغال و رونق اقتصادی کشور دانست و گفت: بهترین راه برای توسعه گردشگری استفاده از صنعت هوایی است که با کمک آن مردم در کوتاه ترین زمان به مقاصد خود می رسند.

رئیس جمهوری افزود: اگر استانی بخواهد دانشگاه و مراکز درمانی مجهز و فعال داشته باشد نیازمند صنعت هوایی است.

روحانی صنعت هوایی را یکی از حقوق مردم دانست و گفت: اینکه ایران بتواند مقصد نهایی یا ترانزیت برای هواپیماهای باری یا مسافری باشد و صدها شغل در این زمینه ایجاد شود، جزو حقوق مردم ما محسوب می شود؛ رفاه و تسهیل در مسافرت جزو حقوق مردم است.

وی گفت: در زمینه مسیرهای دریایی و بندرها اقدامات بسیار خوبی در سال های گذشته انجام شده است و ما ظرفیت های خوبی به دست آورده ایم که می توانند ایران را به دیگر کشورها وصل کنند و قدرت ملی را بالا ببرند

رئیس جمهوری افزود: قدرت اقتصادی بخشی از قدرت ملی و ترانزیت نیز بخشی از قدرت اقتصادی محسوب می شود؛ زمانی که کشورها از بندر چابهار و در آینده ای نزدیک از طریق مسیر ریلی ایران متصل شوند، این اتصال از بین بردنی نخواهد بود؛ چابهار امروز به معنی تعامل سازنده با جهان است.

روحانی در ادامه گفت: صنعت هوایی به معنی تعامل سازنده با جهان است؛ امروز خوشحالیم که مسیر هوایی ایران یکی از کریدورهای بسیار امن جهانی است و هواپیمای مختلف می توانند از فضای ایران عبور کنند که به معنای قدرت ترانزیت ایران است

رییس جمهوری بیان کرد: اینکه شرق و شمال اروپا، منطقه سی آی اس، قفقاز، افغانستان و آسیای مرکزی و دیگر کشورهای همسایه از طریق بنادر جنوبی بتوانند از مسیر ترانزیت ایران استفاده کنند به معنای قدرت اقتصادی ما است. ترانزیت و گردشگری دو امتیاز بزرگ جغرافیای ایران است و از نعمت هایی است که خداوند به کشور ما داده است.

وی اضافه کرد: ما از جنوب به آبهای بین المللی متصل هستیم و نزدیک به دو هزار کیلومتر ساحل داریم؛ در شمال کشور به آبهای منطقه ای در دریای خزر متصل هستیم و فضا و جایگاه جغرافیایی ایران برای عبور فیبر نوری، مسیری هوایی و ریلی و مسیر هوایی می تواند جایگاه بسیار خوبی در منطقه ایفا کند که باید از این حق خودمان به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ترمینال سلام به دست متخصصان ایرانی با مصالح و تجهیزات ایرانی آماده شده است که به معنای خودکفایی کشور است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: ما باید به گونه ای به جهان متصل شویم که پیوند ما جدایی ناپذیر باشد؛ امروز در بسیاری از زمینه ها بدخواهان ما توانسته اند رابطه ما را با برخی از کشور ها در تعامل تجاری، اقتصادی و بانکی تضعیف کنند اما در برخی بخش ها هم نتوانسته اند. اتصال ما با جهان و همسایگان و قدرتهای بزرگ در دنیا باید به گونه ای باشد این اتصال غیرقابل جدایی باشدکه موضوع بسیار مهمی است و به معنای تضمین اقتصاد و تجارت ما است.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد؛

گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه مقاومت در مقطع کنونی به معنای تولید کالاهای مورد نیاز کشور است، گفت: باید امنیت غذایی مردم ایران را تامین کنیم تا برای نان، دست پیش خارجی دراز نشود.

اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در دیدار عمومی و آیین بهره برداری از سامانههای آبیاری نوین در جمع مردم روستای دوتپه سفلی از توابع شهرستان خدابنده افزود: شرایط امروز کشور، شرایط خاصی است، به گونهای هیچ مقعطی از تاریخ نقلاب اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته به حساسیت این شرایط نبوده است.

وی ادامه داد: ما جنگ تحمیلی هشت ساله، تحریمهای آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل را در ۴۰ سال گذشته داشتهایم ولی اوضاع را با کم و کسرهای آن گذراندهایم و نشان دادیم می توانیم یک ملت مقاوم و پا برجایی باشیم که در تاریخ نامش ماندگار است.

جهانگیری افزود: امروز دشمن ما طور دیگری خودش را نشان داده است و به یک نوعی کلاه گذاری کرده و حیله به خرج داده است چرا که آمده نشسته با ما مذاکره کرده که طی آن توافق کردیم و قرارداد بستیم و آن طرف قرارداد هم ۶ قدرت بزرگ دنیا بودند، بعد از توافق، ایران به تعهداتش عمل کرده و آژانش انرژی اتمی هم تا کنون در هر ۱۴ مرتبه گزارش، اجرای تعهدات ایران را تأیید کرده است.

وی به نقض توافق برجام از سوی ترامپ و اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران اشاره کرد و اظهار داشت: اگر در یک توافق، یک طرف همه تعهدات را انجام دهد ولی طرف دیگر نارو بزند، چه اسمی روی موضوع میتوان گذاشت. جهانگیری با بیان اینکه ما درس "هیهات من الذله" از حضرت امام حسین (ع) آموختهایم، افزود: مردم ایران زیر بار ذلت و حرف زور نمی روند. وی افزود: آمریکاییها باروشان شده وقتی میخواهند کسی را بترسانند میگویند ناو فلان که صدتا هواپیما روی آن است و یا هواپیماهای ما به سمت خلیج فارس حرکت کرد؛ آمریکایی ها به زعم خود میخواهند بترسانند ولی وقتی میبینند یک کشور نگران نشد و عکس العمل غیر متعارفی نشان نداد، اعلام میکنند که بیایید مذاکره کنیم، حرف ما این است ما با آمریکا چه مذاکرهای باید بکنیم، حداکثر اگر مذاکره کنیم دوباره یک قرارداد میشود، از کجا معلوم آن قرارداد را دوباره به هم نزنند. معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب به پشنتوانه ملت ایران، دولت، مجلس و نیروهای مسلح و همه نهادها یک حرف دارند و آن این است که باید کسی که زور گفته، قرارداد را به هم زده، ظلم کرده و این همه خسارت به ملت ایران وارد کرده، جبران آنها را بکند. وی خاطرنشان کرد: ما اهل منطق هستیم و با منطق، ادب و احترام اگر با ملت ایران صحبت کنید همه مسائلتان حل میشود ولی با تهدید، بی احترامی و با حرمت شکنی نسبت به ملتی که هزاران سال تاریخ دارد، نمیشود صحبت کرد. جهانگیری با بیان اینکه راهبرد امروز ما مقاومت است، تصریح کرد: این مقاومت به معنای آن است که ما باید بتوانیم نیازهای کشور را تامین کنیم و نگذریم زندگی ضعیف ترین اقشار جامعه آسیب ببیند.

تجارت بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: اقتصاد کشور همچنان از وضعیت رضایتبخشی برخوردار نیست. برای این مهم 3 دلیل عمده را می توان عنوان کرد که عبارتند از وابستگی اقتصاد و بودجه کشور به نفت، نبود استراتژی و راهبرد کارآمد و بهره وری پایین.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، رشد اقتصادی پارسال نسبت به سال قبلش (۱۳۹۶) با نزول ۸.۶ درصدی به منفی ۴.۹ درصد رسید؛ اتفاقی که به نظر میرسد فقط به نفت و تحریمهایش ارتباطی ندارد؛ چراکه اوضاع نفتی ایران در نیمه اول پارسال اصلاً بد نبوده است. از سوی دیگر اگر قرار است کاهش فروش نفت همه سرنوشت یک اقتصاد را آن هم فقط در نیمی از سال تعیین کند، پس نقش دستگاههای اقتصادی چیست و عملکرد مسئولان اقتصادی در کجای این معادله قرار میگیرد؟

مرکز آمار جدیدترین آمارهای مربوط به نرخ رشد اقتصادی را منتشر کرده است که بر اساس آن در سال گذشته نرخ رشد اقتصادی در حوزههای کشاورزی منفی ۱.۵، صنعت منفی ۹.۶ و خدمات نیز ۰.۰۲ درصد بوده است. مجموع نرخ رشد اقتصادی نیز با احتساب نفت منفی ۴.۹ درصد و بدون احتساب نفت هم منفی ۲.۴ درصد بوده است.

  • معنای رشد منفی اقتصادی چیست؟

    اما این کاهش نرخ رشد اقتصادی نمایانگر چه اتفاقی در اقتصاد است؟ در این باره کارشناسان معتقدند که کاهش نرخ رشد اقتصادی به واسطه کاهش فعالیتهای اقتصادی و حجم مبادلات در اقتصاد اتفاق میافتد که قسمت عمده آن هم معمولاً به کاهش درآمدهای نفتی و فعالیتهای صنعتی مرتبط است.

    به طور کلی معدل فعالیتهای اقتصادی در سه گروه کشاورزی، خدمات و صنعت نرخ کلی رشد اقتصادی را تعیین میکند.

    با این حال در اقتصاد نفتمحوری مانند اقتصاد ایران فعالیتهای عمرانی در کنار دیگر فعالیتهای صنعتی و خدماتی به درآمدهای نفتی وابسته هستند و زمانی که این درآمدها تحت تأثیر تحریمها کاهش پیدا میکنند کل چرخه اقتصاد مختل میشود.

  • صادرات ۲.۵ میلیون بشکهای نفت تا قبل از تحریمها

    اما پیش از اینکه بخواهیم همه چیز را به تحریمها ارتباط دهیم، توجه به این نکته ضروری است که تحریمهای نفتی از اواسط آبان ماه شروع شد و پیش از آن نیز تحریمهای بانکی از اواخر شهریورماه اجرایی شد. این به آن معناست که تحریمها فقط بخشی از نزول رشد اقتصادی را میتواند توجیه کند.

    واقعیت این است که ایران در نیمه اول سال ۱۳۹۷ در حوزههای نفتی تحریم نبود و روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر میکرد که حتی بسیار بیشتر از پیشبینیهای انجام شده بر مبنای بشکهای ۵۵ دلار بود و هر بشکه نفت به قیمت ۷۷ دلار هم به فروش میرسید؛ بنابراین اوضاع نفتی ایران در نیمه اول سال اصلاً اوضاع بدی نبوده است. سوالی که مطرح میشود این است که اگر قرار است که تحریمها و کاهش فروش نفت همه سرنوشت یک اقتصاد را آن هم تنها در پنج ماه تعیین کند، پس نقش دستگاههای عریض و طویل اقتصادی با همایشهای مجلل و آنچنانی چیست و اساساً عملکرد مسئولان اقتصادی در کجای این معادله قرار میگیرد؟

  • ناظر بزرگ نرخ رشد اقتصادی پاسخ نداد!

    به گزارش ایسنا، پیش از این و در اواخر فروردینماه که نرخ رشد اقتصادی به منفی ۳.۸ درصد رسیده بود، ایسنا برای بررسی عوامل این افت اقتصادی از وزارت اقتصاد به عنوان مسئول تنظیم سیاستهای اقتصادی پیگیر ماجرا شده بود که البته تا این زمان هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

    وزارت اقتصاد به عنوان نهادی که موظف به تنظیم سیاستهای اقتصادی و مالی کشور و ایجاد هماهنگی برای اجرای این سیاستهاست، نهادهای مهم و مؤثری همچون سازمان امور مالیاتی، گمرک، برخی بانکهای دولتی، بیمه، بورس و معاونتهای مختلف اقتصادی، بانکی و بیمهای و توسعه و مدیریت منابع را در اختیار دارد.

  • بهرهوری؛ حلقه مفقوده در رشد اقتصاد کشور

    رشد اقتصادی و پایداری آن در کشور به شاخص مهم بهرهوری وابستگی عمیق دارد اما طی سالهای گذشته این شاخص حیاتی مغفول مانده و در نهایت منجر به ناتوانی در حفظ و ارتقا رشد اقتصاد کشور شده است. به گزارش تجارت به نقل از خبرآنلاین، متولیان بهرهوری کشور روز یکشنبه ۵ خردادماه در همایشی به بررسی نقش بهرهوری در اقتصاد و رشد اقتصادی پرداختند. فاطمه پهلوانی رئیس سازمان ملی بهرهوری ایران در این مراسم بابیان اینکه سازمان ملی بهرهوری یک سازمان حاکمیتی است گفت: بهرهوری یکی از مهمترین شاخصهای اقتصاد کلان کشور است.

    پهلوانی بابیان اینکه بهرهوری سهم مدیریت در توسعه اقتصادی یک کشور است گفت: همه مدیران چه مدیرانی که در حوزه عملیاتی کار میکنند و چه مدیرانی که در حوزه لجستیک و حوزههای سیاستگذاری کار میکنند سهم بسزایی در رشد اقتصادی دارند.

    متوسط نرخ رشد سالانهٔ شاخص بهرهوری کل عوامل تولید بر اساس ارزشافزوده، در این دوره تقریباً صفر است و این موضوع گویای سهم ناچیز رشد بهرهوری از رشد اقتصادی است.

    وی با بیان اینکه همه ما باید وظیفه خودمان را برای ایفای این نقش و سهم پیدا کنیم گفت: بهرهوری مهمترین عامل رشد بلندمدت یک کشور است که باعث بهبود رفاه عمومی میشود و یکی از مهمترین شاخصههای اقتصاد کلان است. این نگاه و تمرکز بر بهرهوری از زاویه اهمیت علم اقتصاد و فضای اقتصادی چالش مهمی است که امروزه در کشور با آن مواجه هستیم.

    پهلوانی تصریح کرد: اگرچه دستاورد بهرهوری در برنامه توسعه متوازن نبوده و شاید در یک برنامه توانستهایم اهداف را تحقق بدهیم و در یک برنامهای دیگر به دلایل مختلف موفق نشدهایم؛ اما آنچه در حاکمیت بهرهوری مطرح است و شکل میگیرد این است که این سازمان بیشازپیش نقش و جایگاهش شفافتر شده است.

وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی سازمان ملی زمین و مسکن تشرح کرد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی از آغاز نهضت خانه سازی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی خبر داد و مسئولیت دولت را تامین مسکن جامعه هدف و رفع دو قطبی شدن امکانات جامعه بر شمرد.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، محمد اسلامی که در نشست تخصصی پروژه های مشارکتی سازمان ملی زمین و مسکن خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی استانها سخن می گفت، تحرک بخشیدن به جریان رونق تولید مسکن را اولویت مهم این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: با نگاه به روند آمار ازدواج های ثبت شده در کشور می توان نتیجه گرفت که در هر سال به حدود 400 هزار مسکن جدید نیاز داریم و همگی موظفیم با بسیج امکانات در قالب طرح اقدام ملی کمبودهای بخش مسکن کشور را جبران کنیم.

وزیر راه و شهرسازی از طراحی نظام ارزیابی جدید در این وزارتخانه برای نظارت بر کار ادارات کل راه و شهرسازی استان ها خبر داد و تصریح کرد: این نظام نتیجه محور خواهد بود و تحرک بخشیدن به جریان تولید مسکن را در پی خواهد داشت. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مردم از ما انتظار دارند که با دست درازی به بیت المال مقابله کنیم و اگر جایی زمینی واگذار شده که کاری در آن صورت نگرفته آن را به بیت المال برگردانیم. اسلامی خاطر نشان کرد: نمی توانیم با واگرایی، بی توجهی به تاکیدات مقام معظم رهبری و عدم توجه به نیازهای جامعه در مسئولیت خود تعلل کنیم. وی بر لزوم تعامل سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری و سایر زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی در نهضت خانه سازی این وزارتخانه تاکید کرد و افزود: در بازآفرینی شهری باید زنده سازی محلات فرسوده در نظر گرفته شود و اقدامات زیرساختی برای خرید زمین و بهسازی محلات با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی بار دیگر بر اتمام پروژه های مسکن مهر تا پایان سال جاری تاکید نمود و اضافه کرد: برخی از این پروژه ها مشکلات حقوقی دارند که با رایزنی با قوه قضاییه مقرر شده این دعاوی در شعبه مخصوصی رسیدگی شوند تا هر چه سریع تر بتوانیم آنها را نیز تعیین تکلیف کنیم.

همچنین علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در این نشست پروژه های مشارکتی سازمان ملی زمین و مسکن را بستر ساز و فراهم آورنده رونق تولید مسکن دانست و ایجاد فرصت های شغلی ناشی از این پروژه ها را در راستای منویات مقام معظم رهبری و سایر مسئولان نظام برشمرد. وی با تاکید بر عدم دخالت مستقیم دولت در اجرای این پروژه ها و شفافیت و ایجاد فرصت های برابر با برگزاری فراخوان به عنوان راهبردهای اصلی پروژه های مشارکتی، رفع ابهام قراردادهای این پروژه ها را اقدامی مهم در جهت به ثمر رساندن این طرح خواند و در ادامه نیز به ارائه گزارشی از عملکرد خود در سازمان ملی زمین و مسکن پرداخت.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از اولویت های سازمان ملی زمین و مسکن را واگذاری اراضی در اختیار این سازمان به طرح های عمرانی مجموعه وزارت راه و شهرسازی از جمله اختصاص زمین برای طرح اقدام ملی، بازآفرینی شهری و ساخت مسکن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دانست. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن واگذاری زمین به اقشار ویژه را از وظایف دیگر این سازمان برشمرد و گفت 173 هکتار زمین برای اختصاص به 22080 نفر از اقشار ویژه در کشور واگذار شده است. وی درخصوص اجرای طرح مسکن اجتماعی نیز اظهار داشت: زمین هایی برای این طرح اختصاص داده شده بود که با توجه به نهضت خانه سازی و اجرایی شدن طرح اقدام ملی ازین پس واگذاری هایی که تا کنون درقالب طرح مسکن اجتماعی صورت می گرفت را در حوزه طرح اقدام ملی انجام خواهیم داد. نبیان گفت: از آبان ماه سال گذشته 39 هکتار زمین برای طرح مسکن محرومین کشور واگذار کرده ایم همچنین در حوزه بازآفرینی شهری نیز 10 میلیون و 830 هزار متر مربع زمین در اختیار شرکت بازآفرینی شهری قرار داده ایم. معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از واگذاری یک میلیون و 190 هزار و 360 واحد مسکن مهر از ابتدا تا به حال خبر داد و اعلام کرد: از این تعداد یک میلیون و 15 هزار و 690 واحد به اتمام رسیده که در 8 ماه اخیر نیز 54 هزار و 385 واحد به متقاضیان تحویل داده ایم و امیدواریم تا پایان سال 98 این تعداد مساکن مهر هم تکمیل و به متقاضیان تحویل شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به نقش سازمان متبوعش در بازسازی واحدهای آسیب دیده زلزله کرمانشاه نیز گفت: در مرحله اول 12 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی واحدهای دو پروژه شهید شیرودی سرپل ذهاب و شرف آباد اسلام آباد غرب و پس از آن 4 میلیارد تومان در نظر گرفتیم همچنین حدود 15 میلیارد تومان از محل اسناد خزانه دولت برای بازسازی این پروژه ها تخصیص یافت..

پیکر رئیس جمهور سابق مصر با تدابیر شدید امنیتی در قاهره به خاک سپرده شد؛

گروه بین الملل: محمد مرسی رئیس جمهور پیشین مصر که بعد از سقوط حسنی مبارک به ریاست جمهوری مصر انتخاب شده بود به گونه ای روز دوشنبه و در حالی که به جرم جاسوسی در جایگاه متهم در دادگاه محاکمه می شد به صورت ناگهانی درگذشت و روز گذشته در میان تدابیر شدید امنیتی به خاک سپرده شد .

بر اساس گزارش تلویزیون رسمی مصر، محمد مرسی در هنگام برگزاری جلسه دادگاه در پرونده مربوط به اتهام «جاسوسی» درگذشت.

بر اساس گزارشها، مرسی در این جلسه دادگاه از قاضی درخواست کرده که صحبت کند و قاضی نیز به او اجازه داده است. پس از اعلام پایان جلسه، او ناگهان بیهوش شده و پس از آن فوت کرده است.

به گزارش شبکه الجزیره، دادستانی کل مصر اعلام کرد، مجوز دفن پیکر مرسی را تنها چند ساعت بعد از مرگ او صادر کرده است این در حالی است که هنوز درخواستها برای تحقیق درباره علت مرگ او مطرح هستند. هنوز نتایج پزشکی قانون منتشر نشده که جسد مرسی دفن شد.

شاهدان عینی گفتند، نیروهای امنیتی کمربند امنیتی را در اطراف مقابر «الوفاء و الامل» در منطقهای در شهر نصر در شمال شرق قاهره ایجاد کردند.

به گفته منابع، مقامات مصر به خانواده مرسی گفتند، تنها همسر و فرزندانش میتوانند در مراسم خاکسپاری مرسی حضور داشته باشند.

طبق گفته این منابع، مقامات درخواست خانواده مرسی برای دفن او در زادگاهش در روستای العدوه در استان الشرقیه طبق وصیتش که خواسته بود در کنار مادرش دفن شود را رد کردند.

رسانهها نیز اعلام کردند، پیکر مرسی در مقبرهای در شرق قاهره در میان تدابیر امنیتی شدید و با حضور خانواده و وکلایش به خاک سپرده شد.

به گزارش رسانهها، پیکر مرسی ۶۸ ساله به بیمارستان منتقل شد و در آنجا تدابیر لازم برای خاکسپاری او صورت گرفت.

عبدالله مرسی، پسر محمد مرسی پیش از این به خبرگزاری رویترز گفته بود، مقامات مصری با درخواست خانواده مرسی برای دفن او در آرامگاه خانوادگی مخالفت میکنند.

وی خاطرنشان کرده بود: خانواده محمد مرسی نمیدانند جسد مرسی کجاست و هیچ کس تماسی با ما نگرفته است. ما نمیدانیم او را غسل خواهند داد یا نماز میت بر او خواهند خواند یا نه؟

در این راستا یک منبع پزشکی گفت، محمد مرسی، رئیسجمهوری اسبق مصر در جریان جلسه محاکمهاش به طور غیرمنتظره دچار سکته قلبی شد.

وی خاطرنشان کرد، مرسی توده خوشخیم داشت و به طور مداوم تحت مراقبتهای پزشکی قرار داشت. همین منبع پزشکی پیش از این گفته بود، محمد مرسی در جلسه محاکمه دچار سنکوپ شده و در پی آن درگذشت.

  • آخرین حرفهای مرسی قبل از مرگش

    بر اساس روایت های منتشر شده محمد مرسی پیش از مرگ در جریان جلسه محاکمه خود از قاضی اجازه خواست که صحبت کند. او برای چند دقیقه نیز صحبت کرد اما در میان صحبتهایش بیهوش شد و درگذشت.

    مرسی در آخرین اظهاراتش گفت، حتی اگر مورد ظلم قرار بگیرد و به او ستم روا شود به کشورش پایبند است و هرگز اسرار کشورش را تا زمان مرگش فاش نمیکند.

    به گفته عبدالمنعم عبد المقصود، وکیل مرسی که در جلسه دادگاه حضور داشت، او از پشت قفسه شیشهای از روند محاکمه خود انتقاد کرد و گفت، تاکنون ندیده است، در دادگاه وکیل یا خبرنگار یا حتی وکیل تسخیری نباشند، هرگز اطلاعاتی درباره روند دفاع خود نداشته است.

    مرسی افزود: من از دادگاه خواسته بودم جلسه محرمانه باشد اما دادگاه رد کرد به هر حال من اسرار کشورم را تا لحظه مرگم به دلیل حفظ امنیت و حاکمیت مصر فاش نخواهم کرد.

    مرسی به عنوان اولین رئیسجمهوری مدنی که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود، در پرونده جاسوسی برای حماس تحت محاکمه قرار داشت.

  • محمد مرسی که بود؟

    ، «محمد مرسی عیسی العیاط» که به محمد مرسی شهرت داشت، در ۲۰ اوت ۱۹۵۱ در روستای العدوة واقع در استان الشرقیه مصر از پدری کشاورز و مادری خانهدار متولد شد و برای تحصیلات دانشگاهی به قاهره رفت و سپس به خدمت ارتش درآمد.

    مرسی لیسانس مهندسی خود را از دانشگاه قاهره گرفت و مرحله فوقلیسانس را در رشته مهندسی فلزات گذراند و مدرک دکتری را از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا گرفت و در دانشگاه قاهره و کالیفرنیا به عنوان استادیار مشغول به تدریس شد. وی معاون پیشین پارلمان مصر در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ بوده و رئیس یکی از بخشهای دانشکده مهندسی دانشگاه الزقازیق نیز بوده است.

    مرسی در سال ۱۹۹۲ به عنوان عضو بخش سیاسی اخوانالمسلمین شروع به فعالیت در این گروه کرد. وی در سال ۱۹۹۵ و ۲۰۰۰ نامزد انتخابات پارلمانی شده و به عنوان یکی از نمایندگان اخوانالمسلمین وارد پارلمان شد. مرسی به عنوان عضو کمیته مقاومت علیه صهیونیسم انتخاب شده و برای تأسیس جمعیت ملی برای تغییر در سال ۲۰۱۰ با محمد البرادعی همکاری کرد و از سوی رهبران اخوانالمسلمین در آوریل ۲۰۱۱ به عنوان رئیس حزب آزادی و عدالت انتخاب شد.

    وی به دلیل مشارکت در تظاهرات علیه بازداشت دو تن از قضات به دلیل موضعشان در قبال تقلب در انتخابات پارلمانی در ۲۰۰۵ دستگیر شد و هفت ماه در زندان به سر برد. مرسی همچنین به همراه ۳۲ تن از رهبران اخوانالمسلمین در جمعه خشم در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۱۱ و در جریان انقلاب این کشور دستگیر شد. او در هفتم آوریل ۲۰۱۲ به عنوان نامزد ذخیره به جای خیرت الشاطر که پیشبینی میشد در انتخابات ریاستجمهوری رد صلاحیت شود، معرفی شد. در دور نخست انتخابات محمد مرسی و احمد شفیق هیچ یک نتوانستند بیش از ۵۰ درصد از آرا را به دست بیاورند و هر دو به دور دوم راه یافتند. در پایان دور دوم طرفداران هر دو نامزد پیروزی آنها را اعلام کردند. در روز یکشنبه ۲۴ ژوئن ۲۰۱۲ کمیته انتخابات ریاست جمهوری محمد مرسی را به عنوان اولین رئیسجمهوری مصر بعد از انقلاب اعلام کرد. مرسی توانست ۵۱.۷ درصد از آرا را از آن خود سازد؛ در حالی که احمد شفیق ۴۸.۳ درصد از آرا را به دست آورده بود. چند ساعت بعد از پیروزی مرسی، استعفای وی از ریاست حزب آزادی و عدالت و عضویت در دفتر ارشاد اخوانالمسلمین اعلام شد. وی از ۲۴ ژوئن به عنوان رئیسجمهوری مصر به جهانیان معرفی شد.

حمایت ۲۱۰ نماینده از مواضع مقتدرانه رهبر انقلاب در ملاقات «آبه شینزو»

بیش از ۲۱۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیهای از مواضع رهبر انقلاب در ملاقات با نخست وزیر ژاپن حمایت کردند.

در این بیانیه که توسط محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه در جلسه علنی امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی قرائت شد، آمده است: مواضع مقتدرانه مقام معظم رهبری در ملاقات با نخست وزیر ژاپن تجلی کامل از اصول راهبردی عزت، حکمت و مصلحت بود. بیشک تاثیر ملاقات نخست وزیر ژاپن با مقام معظم رهبری موجب شد تا مخالفین آرامش و امنیت منطقه اقدام به آتش کشیدن کشتیهای نفتی در دریای عمان نمایند.

در ادامه این بیانیه می افزاید: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن این حادثه مشکوک، با اعلام و اعلان حمایت خود از اقدام رهبر معظم انقلاب اسلامی از همه مسئولین و مدیران میخواهیم با قطع امید از بیگانه و با تکیه به خدای بزرگ و توجه به ظرفیتهای داخلی به جنگ مشکلات کشور رفته و مهمترین مشکل این روزها یعنی معیشت مردم را چاره کنند و آمادگی خویش را برای ایفای وظیفه در این راستا اعلام میداریم.

ابلاغ مصوبات افزایش

حقوق ۴۰۰ هزار تومانی

رئیس مجلس تاکید کرد: پیگیر اجرایی شدن مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن سلیمانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس مجلس گفت: در مناظره ای که صداوسیما از بنده به اتفاق سه نفر از نمایندگان در رابطه با نحوه اعمال ضریب سنواتی حقوق کارکنان و بازنشستگان دعوت کرده بود، مطالبی بیان شد که اجرای بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس مقرر داشته که حفظ شأن مجلس جزو وظایف هیات رئیسه است که دراین جلسه گفته شد بند ۱۵۸ مصوبه مجلس درخصوص افزایش حقوق ها مصوبه مجلس نیست و از در پشتی وارد قانون شده است!

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: مجلس در پشتی ندارد و هر چه هست، مصوبه مجلس است و ابلاغ شده است. اینگونه بیانات در شأن مجلس نبوده و نادرست است و آنچه مجلس تصویب کرد این است که برای حقوق کارکنان ۴۰۰ هزار تومان قطعی و مابقی با ضریب است که این ۴۰۰ هزار تومان جزو ضریب است، بنابراین این مطلب مصوبه مجلس است و باید اعمال شده و پیگیری میشود.

آمریکا دست از فشار حداکثری بر ایران بردارد

وزیر امورخارجه چین با تاکید بر اینکه واشنگتن نباید از فشار حداکثری برای حل مسائل با ایران استفاده کند، از کشورها خواست تا جعبه پاندورا را در خاورمیانه باز نکنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی وزیر امورخارجه چین روز سهشنبه (امروز) پس از دیدار با همتای سوری خود در پکن در جمع خبرنگاران از افزایش تنشها در منطقه خلیج (فارس) ابراز نگرانی و تاکید کرد که واشنگتن نباید از فشار حداکثری برای حل مسائل با ایران استفاده کند.

وانگ یی همچنین از ایران خواست تا از توافق هستهای که در سال ۲۰۱۵ میان تهران و قدرتهای جهانی حاصل شد، کنار نرود. آمریکا که یکی از امضا کنندگان این توافق به شمار میآید سال گذشته بهطور یک جانبه از توافق خارج شد.

وی در ادامه به خبرنگاران گفت: بهطور قطع چین نسبت به شرایط کنونی در منطقه خلیج (فارس) و افزایش تنشها میان ایران و آمریکا نگران است و از تمام طرفها میخواهد تا از اختلافات خود بکاهند و به سمت درگیری حرکت نکنند.

واکنش ماکرون به اظهارات سخنگوی

سازمان انرژی اتمی

رئیس جمهور فرانسه در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که این تصمیم باعث تاسف او شده و فرانسه ایران را قویا تشویق به "صبوری و مسئولیتپذیری" میکند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در واکنش به تصمیم ایران برای عبور از سطح تعیین شده برای تولید اورانیوم غنیسازیشده روز دوشنبه گفت: از این تصمیم ایران متأسفم اما پاریس به مذاکره با شرکایش و همچنین ایران ادامه خواهد داد تا از افزایش بیشتر تنشها در منطقه جلوگیری شود.مکرون در یک کنفرانس خبری با همتای اوکراینی خود در این باره گفت: از اظهاراتی که ایران امروز داشت تأسف میخورم اما آژانس بینالمللی انرژی اتمی تاکید کرده است که ایران تعهداتش را رعایت میکند و ما نیز قویاً آن را ترغیب میکنیم تا صبور و مسئولیتپذیر باشد.

وی افزود: روزنهای در حد فاصلِ زمانی حال حاضر تا ۸ جولای برای گفتمان بیشتر در راستای حفظ توافق هستهای وجود دارد.

اعضای برجام به تعهداتشان عمل کنند

سخنگوی سازمان ملل مواضع دبیرکل سازمان ملل را درباره اهمیت برجام و لزوم پابندی ایران و سایر اعضای آن به تعهدات مرتبط با این توافق بیان کرد.

به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل، استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل در جلسه توجیهی روزانه در توضیح اینکه آیا دبیرکل سازمان ملل واکنشی به تصمیم روز گذشته ایران برای عبور از سطح تعیین شده برای تولید اورانیوم غنیسازی شده داشته است یا نه گفت: اگر بخواهم موضع اصولی دبیرکل را بگویم، این است که او همیشه گفته است و خواهد گفت که برجام نمود یک دستاورد بزرگ در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هستهای و دیپلماسی است. این توافق [توافق هستهای] به صلح و امنیت بینالمللی کمک کرده است. او از اظهارات سازمان انرژی اتمی ایران مطلع است.