در جلسه کمیسیون امنیت آبستراکسیون رخ نداد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: موضوع آبستراکسیون و ترک جلسه به صورت اعتراضی در جلسه روز یکشنبه این کمیسیون اصلاً مطرح نبوده و دوستانی از فراکسیونهای مختلف مجلس به علت طولانی شدن مباحث پیش از رای گیری هیئت رئیسه، اعلام کردند امکان ادامه حضور در جلسه را نداشته و مجبور به ترک جلسه هستند. حشمت الله فلاحت پیشه درباره حواشی ایجاد شده در جلسه اخیر کمیسیون گفت: در جلسه اخیر طرح مباحث مقداری به طور انجامید و برخی از اعضای کمیسیون اعلام کردند که برای انجام انتخابات ریاست کمیسیون در جلسه شرکت کرده بودند و چون فرصت حضور بیشتری ندارند، جلسه را ترک کردند، لذا بنده به عنوان ریاست کمیسیون پایان جلسه را اعلام کردم.

 

وزیر نفت به جلسه هیات نظارت میآید

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در تشریح جزئیات جلسه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه از آقای هدایتالله خادمی که شکایتی از ایشان در مورد مطالب مطرح شده پیرامون موضوع پتروشیمیها، جکتها و وجود دستگاه پوز در دفتر وزیر نفت مطرح شده بود برای حضور در جلسه دعوت شد و توضیحات خود را ارائه داد. ما پیگیر جواب کمیسیون انرژی درباره جکتها هستیم.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا جمالی نوبندگانی تصریح کرد: در نهایت تصمیم جلسه این شد که از شخص وزیر نفت برای حضور در جلسه دعوت شود. چون برخی مطالب به شخص ایشان بر میگردد. بعد از این جلسه نظر هیأت اعلام خواهد شد.

 

مشکل اصلی اقتصاد

نماینده مردم خوی اظهار کرد: امروز مشکل اصلی در اقتصاد کشور، سوء مدیریتها و تصمیم گیریهای خلق الساعه و حضور افرادی ترسو، ضعیف و فرصت طلب در بدنه دستگاهها است. به گزارش ایلنا، سیدتقی کبیری در نطق میان دستور، گفت: اتفاقات و حوادث سیاسی اخیر و مواضع سردرگم و متزلزل آمریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران نشان داد که تهدیدات خارجی و بیرون مرزها مشکل اصلی نظام نیست زیرا ایران اسلامی به عنوان قدرت اول منطقه نه تنها امنیت کشور را تضمین کرده و جمله امام (ره) مبنی بر اینکه "آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند" را به باور همگانی تبدیل نموده است بلکه در معاملات سیاسی منطقه تاثیرگذار بوده است و نقش اول را ایفا میکند.

حمایت ۲۱۰ نماینده از مواضع مقتدرانه رهبر انقلاب در ملاقات «آبه شینزو»

بیش از ۲۱۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیهای از مواضع رهبر انقلاب در ملاقات با نخست وزیر ژاپن حمایت کردند.

در این بیانیه که توسط محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه در جلسه علنی امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی قرائت شد، آمده است: مواضع مقتدرانه مقام معظم رهبری در ملاقات با نخست وزیر ژاپن تجلی کامل از اصول راهبردی عزت، حکمت و مصلحت بود. بیشک تاثیر ملاقات نخست وزیر ژاپن با مقام معظم رهبری موجب شد تا مخالفین آرامش و امنیت منطقه اقدام به آتش کشیدن کشتیهای نفتی در دریای عمان نمایند.

در ادامه این بیانیه می افزاید: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن این حادثه مشکوک، با اعلام و اعلان حمایت خود از اقدام رهبر معظم انقلاب اسلامی از همه مسئولین و مدیران میخواهیم با قطع امید از بیگانه و با تکیه به خدای بزرگ و توجه به ظرفیتهای داخلی به جنگ مشکلات کشور رفته و مهمترین مشکل این روزها یعنی معیشت مردم را چاره کنند و آمادگی خویش را برای ایفای وظیفه در این راستا اعلام میداریم.

ابلاغ مصوبات افزایش

حقوق ۴۰۰ هزار تومانی

رئیس مجلس تاکید کرد: پیگیر اجرایی شدن مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن سلیمانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس مجلس گفت: در مناظره ای که صداوسیما از بنده به اتفاق سه نفر از نمایندگان در رابطه با نحوه اعمال ضریب سنواتی حقوق کارکنان و بازنشستگان دعوت کرده بود، مطالبی بیان شد که اجرای بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس مقرر داشته که حفظ شأن مجلس جزو وظایف هیات رئیسه است که دراین جلسه گفته شد بند ۱۵۸ مصوبه مجلس درخصوص افزایش حقوق ها مصوبه مجلس نیست و از در پشتی وارد قانون شده است!

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: مجلس در پشتی ندارد و هر چه هست، مصوبه مجلس است و ابلاغ شده است. اینگونه بیانات در شأن مجلس نبوده و نادرست است و آنچه مجلس تصویب کرد این است که برای حقوق کارکنان ۴۰۰ هزار تومان قطعی و مابقی با ضریب است که این ۴۰۰ هزار تومان جزو ضریب است، بنابراین این مطلب مصوبه مجلس است و باید اعمال شده و پیگیری میشود.

آمریکا دست از فشار حداکثری بر ایران بردارد

وزیر امورخارجه چین با تاکید بر اینکه واشنگتن نباید از فشار حداکثری برای حل مسائل با ایران استفاده کند، از کشورها خواست تا جعبه پاندورا را در خاورمیانه باز نکنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی وزیر امورخارجه چین روز سهشنبه (امروز) پس از دیدار با همتای سوری خود در پکن در جمع خبرنگاران از افزایش تنشها در منطقه خلیج (فارس) ابراز نگرانی و تاکید کرد که واشنگتن نباید از فشار حداکثری برای حل مسائل با ایران استفاده کند.

وانگ یی همچنین از ایران خواست تا از توافق هستهای که در سال ۲۰۱۵ میان تهران و قدرتهای جهانی حاصل شد، کنار نرود. آمریکا که یکی از امضا کنندگان این توافق به شمار میآید سال گذشته بهطور یک جانبه از توافق خارج شد.

وی در ادامه به خبرنگاران گفت: بهطور قطع چین نسبت به شرایط کنونی در منطقه خلیج (فارس) و افزایش تنشها میان ایران و آمریکا نگران است و از تمام طرفها میخواهد تا از اختلافات خود بکاهند و به سمت درگیری حرکت نکنند.

واکنش ماکرون به اظهارات سخنگوی

سازمان انرژی اتمی

رئیس جمهور فرانسه در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که این تصمیم باعث تاسف او شده و فرانسه ایران را قویا تشویق به "صبوری و مسئولیتپذیری" میکند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در واکنش به تصمیم ایران برای عبور از سطح تعیین شده برای تولید اورانیوم غنیسازیشده روز دوشنبه گفت: از این تصمیم ایران متأسفم اما پاریس به مذاکره با شرکایش و همچنین ایران ادامه خواهد داد تا از افزایش بیشتر تنشها در منطقه جلوگیری شود.مکرون در یک کنفرانس خبری با همتای اوکراینی خود در این باره گفت: از اظهاراتی که ایران امروز داشت تأسف میخورم اما آژانس بینالمللی انرژی اتمی تاکید کرده است که ایران تعهداتش را رعایت میکند و ما نیز قویاً آن را ترغیب میکنیم تا صبور و مسئولیتپذیر باشد.

وی افزود: روزنهای در حد فاصلِ زمانی حال حاضر تا ۸ جولای برای گفتمان بیشتر در راستای حفظ توافق هستهای وجود دارد.

اعضای برجام به تعهداتشان عمل کنند

سخنگوی سازمان ملل مواضع دبیرکل سازمان ملل را درباره اهمیت برجام و لزوم پابندی ایران و سایر اعضای آن به تعهدات مرتبط با این توافق بیان کرد.

به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل، استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل در جلسه توجیهی روزانه در توضیح اینکه آیا دبیرکل سازمان ملل واکنشی به تصمیم روز گذشته ایران برای عبور از سطح تعیین شده برای تولید اورانیوم غنیسازی شده داشته است یا نه گفت: اگر بخواهم موضع اصولی دبیرکل را بگویم، این است که او همیشه گفته است و خواهد گفت که برجام نمود یک دستاورد بزرگ در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هستهای و دیپلماسی است. این توافق [توافق هستهای] به صلح و امنیت بینالمللی کمک کرده است. او از اظهارات سازمان انرژی اتمی ایران مطلع است.

روحانی در مراسم بهره برداری از پایانه مسافربری سلام در فرودگاه امام خمینی (ره)؛

گروه سیاسی: رئیس جمهوری گفت: امروز اساس جنگ بدخواهان با ملت جنگ امید یا جنگ اراده هاست ولی پیروز نهایی این جنگ ملت ایران خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در مراسم بهره برداری از پایانه مسافربری سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار داشت: در این شرایط حساس که بدخواهان میخواهند بگویند توسعه ایران متوقف شده و مردم کشورمان را نسبت به آینده ناامید کنند، علیرغم همه فشارهای دشمنان شاهد تحرک تازه در اقتصاد و حرکت بزرگ اجتماعی در کشور عزیزمان هستیم و خواهیم بود.

وی افزود: امروز اساس جنگ بدخواهان با ما جنگ امید یا جنگ اراده هاست آنها میخواهند با توطئه و نقشههای شومشان ملت ایران را از توسعه آینده کشور ناامید کنند. ولی ملت بزرگ ما میخواهد امید و سرزندگی خود را نشان دهد و دشمن را نسبت به اهداف شوم آن ناامید میکند.

رئیس جمهوری ادامه داد: در این راستا اقدامات آنها برای فشار به ملت ایران افزایش یافته و البته عکس العمل ایران نسبت به آن فشارها نیز افزایش یافته است، پایان این نبرد پیروزی ملت ایران خواهد بود. زیرا طرف مقابل ما ملت نیست. ما با هیچ ملتی نمیجنگیم طرف مقابل ما یک عده سیاستمدار کم تجربه هستند اما این طرف داستان گروهی از مسئولان کشور نیستند بلکه تمام ملت ایران یکپارچه در این مبازره حضور دارند.

روحانی خاطرنشان کرد: دشمنی آنها به طور مستقیم علیه فرد فرد ملت ایران است. بی تردید در این مبارزه موفق نخواهند بود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه این ترمینال در ظرف ۲ سال با تلاش کارگران، متخصصان و مدیران کشور ساخته شده است، افزود: زمانی اگر کشوری ادعا میکرد یک ترمینال را ظرف یک سال و نیم یا ۲ سال ساخته است، ما تعجب میکردیم، اما امروز فرزندان این سرزمین با تکیه بر اراده، امید به آینده و عشق به ملت میتوانند پروژههایی که با دیگر کشورها رقابت میکند را افتتاح کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: افتتاح ترمینال فرودگاه امام (ره) به معنای همکاری، تعاون و وحدت بخش های مختلف در راه اندازی یک پروژه مهم خدماتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشورمان است.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز نیازمند تحرک و جهش به سمت توسعه هستیم، اظهارداشت: امروز برغم تحریم و فشار هواپیماها و صنعت هوایی کشورمان بطور منظم در حال فعالیت است و این موضوع برای کشوری که از لحاظ خرید هواپیما، قطعات و تعمیرات هیچ مشکلی نداشته باشند، اقدامی راحت محسوب می شود اما در کشور ما برغم همه فشارها و مشکلات، صنعت هوایی کشورمان مشغول فعالیت و تلاش شبانه روزی است لذا باید از همه بخش های هوانوردی کشور قدردانی کنیم.

وی اضافه کرد: امروز صنعت هوانوردی کشورمان با وجود همه فشارها در سطح کشورهای پیشرفته جهان در مسیر حرکت است البته کمبودها و مشکلاتی وجود دارد اما این کمبودها قابل رفع است.

رئیس جمهوری رونق صنعت هوایی را از مهمترین برنامههای دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت: ما با فضایی که در روابط بین المللی ایجاد کردیم بعد از چند ده سال توانستیم تعدادی هواپیمای مدرن و جدید وارد کشور کنیم؛ مردم ما میخواستند وقتی سوار هواپیما میشوند، هواپیما از کارخانه مستقیم وارد کشور شده باشد.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه آمریکا برخلاف مقررات بین الملل در مقابل ملت ما ایستاده است گفت: ما در پی خرید صدها فروند هواپیما برای راحتی مردم و کمک به اقتصاد و حمل نقل کشور بودیم، اما با این حال باید از همه آنهایی که صنعت هوایی را سرپا نگه داشتهاند تشکر کنیم.

روحانی با بیان اینکه افتتاح فرودگاه و پیشرفت هوایی ما به معنی مبارزه واقعی در برابر آنهایی است که پیشرفت ایران را نمی خواهند، گفت: باید عملاً در برابر بدخواهان ایستادگی و مقاومت و رونق اقتصادی ایجاد کنیم.

وی گردشگری را یکی از اهداف بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم برای اشتغال و رونق اقتصادی کشور دانست و گفت: بهترین راه برای توسعه گردشگری استفاده از صنعت هوایی است که با کمک آن مردم در کوتاه ترین زمان به مقاصد خود می رسند.

رئیس جمهوری افزود: اگر استانی بخواهد دانشگاه و مراکز درمانی مجهز و فعال داشته باشد نیازمند صنعت هوایی است.

روحانی صنعت هوایی را یکی از حقوق مردم دانست و گفت: اینکه ایران بتواند مقصد نهایی یا ترانزیت برای هواپیماهای باری یا مسافری باشد و صدها شغل در این زمینه ایجاد شود، جزو حقوق مردم ما محسوب می شود؛ رفاه و تسهیل در مسافرت جزو حقوق مردم است.

وی گفت: در زمینه مسیرهای دریایی و بندرها اقدامات بسیار خوبی در سال های گذشته انجام شده است و ما ظرفیت های خوبی به دست آورده ایم که می توانند ایران را به دیگر کشورها وصل کنند و قدرت ملی را بالا ببرند

رئیس جمهوری افزود: قدرت اقتصادی بخشی از قدرت ملی و ترانزیت نیز بخشی از قدرت اقتصادی محسوب می شود؛ زمانی که کشورها از بندر چابهار و در آینده ای نزدیک از طریق مسیر ریلی ایران متصل شوند، این اتصال از بین بردنی نخواهد بود؛ چابهار امروز به معنی تعامل سازنده با جهان است.

روحانی در ادامه گفت: صنعت هوایی به معنی تعامل سازنده با جهان است؛ امروز خوشحالیم که مسیر هوایی ایران یکی از کریدورهای بسیار امن جهانی است و هواپیمای مختلف می توانند از فضای ایران عبور کنند که به معنای قدرت ترانزیت ایران است

رییس جمهوری بیان کرد: اینکه شرق و شمال اروپا، منطقه سی آی اس، قفقاز، افغانستان و آسیای مرکزی و دیگر کشورهای همسایه از طریق بنادر جنوبی بتوانند از مسیر ترانزیت ایران استفاده کنند به معنای قدرت اقتصادی ما است. ترانزیت و گردشگری دو امتیاز بزرگ جغرافیای ایران است و از نعمت هایی است که خداوند به کشور ما داده است.

وی اضافه کرد: ما از جنوب به آبهای بین المللی متصل هستیم و نزدیک به دو هزار کیلومتر ساحل داریم؛ در شمال کشور به آبهای منطقه ای در دریای خزر متصل هستیم و فضا و جایگاه جغرافیایی ایران برای عبور فیبر نوری، مسیری هوایی و ریلی و مسیر هوایی می تواند جایگاه بسیار خوبی در منطقه ایفا کند که باید از این حق خودمان به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ترمینال سلام به دست متخصصان ایرانی با مصالح و تجهیزات ایرانی آماده شده است که به معنای خودکفایی کشور است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: ما باید به گونه ای به جهان متصل شویم که پیوند ما جدایی ناپذیر باشد؛ امروز در بسیاری از زمینه ها بدخواهان ما توانسته اند رابطه ما را با برخی از کشور ها در تعامل تجاری، اقتصادی و بانکی تضعیف کنند اما در برخی بخش ها هم نتوانسته اند. اتصال ما با جهان و همسایگان و قدرتهای بزرگ در دنیا باید به گونه ای باشد این اتصال غیرقابل جدایی باشدکه موضوع بسیار مهمی است و به معنای تضمین اقتصاد و تجارت ما است.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد؛

گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه مقاومت در مقطع کنونی به معنای تولید کالاهای مورد نیاز کشور است، گفت: باید امنیت غذایی مردم ایران را تامین کنیم تا برای نان، دست پیش خارجی دراز نشود.

اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در دیدار عمومی و آیین بهره برداری از سامانههای آبیاری نوین در جمع مردم روستای دوتپه سفلی از توابع شهرستان خدابنده افزود: شرایط امروز کشور، شرایط خاصی است، به گونهای هیچ مقعطی از تاریخ نقلاب اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته به حساسیت این شرایط نبوده است.

وی ادامه داد: ما جنگ تحمیلی هشت ساله، تحریمهای آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل را در ۴۰ سال گذشته داشتهایم ولی اوضاع را با کم و کسرهای آن گذراندهایم و نشان دادیم می توانیم یک ملت مقاوم و پا برجایی باشیم که در تاریخ نامش ماندگار است.

جهانگیری افزود: امروز دشمن ما طور دیگری خودش را نشان داده است و به یک نوعی کلاه گذاری کرده و حیله به خرج داده است چرا که آمده نشسته با ما مذاکره کرده که طی آن توافق کردیم و قرارداد بستیم و آن طرف قرارداد هم ۶ قدرت بزرگ دنیا بودند، بعد از توافق، ایران به تعهداتش عمل کرده و آژانش انرژی اتمی هم تا کنون در هر ۱۴ مرتبه گزارش، اجرای تعهدات ایران را تأیید کرده است.

وی به نقض توافق برجام از سوی ترامپ و اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران اشاره کرد و اظهار داشت: اگر در یک توافق، یک طرف همه تعهدات را انجام دهد ولی طرف دیگر نارو بزند، چه اسمی روی موضوع میتوان گذاشت. جهانگیری با بیان اینکه ما درس "هیهات من الذله" از حضرت امام حسین (ع) آموختهایم، افزود: مردم ایران زیر بار ذلت و حرف زور نمی روند. وی افزود: آمریکاییها باروشان شده وقتی میخواهند کسی را بترسانند میگویند ناو فلان که صدتا هواپیما روی آن است و یا هواپیماهای ما به سمت خلیج فارس حرکت کرد؛ آمریکایی ها به زعم خود میخواهند بترسانند ولی وقتی میبینند یک کشور نگران نشد و عکس العمل غیر متعارفی نشان نداد، اعلام میکنند که بیایید مذاکره کنیم، حرف ما این است ما با آمریکا چه مذاکرهای باید بکنیم، حداکثر اگر مذاکره کنیم دوباره یک قرارداد میشود، از کجا معلوم آن قرارداد را دوباره به هم نزنند. معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب به پشنتوانه ملت ایران، دولت، مجلس و نیروهای مسلح و همه نهادها یک حرف دارند و آن این است که باید کسی که زور گفته، قرارداد را به هم زده، ظلم کرده و این همه خسارت به ملت ایران وارد کرده، جبران آنها را بکند. وی خاطرنشان کرد: ما اهل منطق هستیم و با منطق، ادب و احترام اگر با ملت ایران صحبت کنید همه مسائلتان حل میشود ولی با تهدید، بی احترامی و با حرمت شکنی نسبت به ملتی که هزاران سال تاریخ دارد، نمیشود صحبت کرد. جهانگیری با بیان اینکه راهبرد امروز ما مقاومت است، تصریح کرد: این مقاومت به معنای آن است که ما باید بتوانیم نیازهای کشور را تامین کنیم و نگذریم زندگی ضعیف ترین اقشار جامعه آسیب ببیند.

آیت الله مکارم شیرازی در دیدار وزیرعلوم بیان کرد:

گروه سیاسی: آیت الله مکارم شیرازی گفت: اولین شرط مذاکره اعتماد متقابل است و با آمریکا که بدعهد است و به اصول و قرارداد خود پایبند نیست نمیشود مذاکره کرد.

به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید شیعه در دیدار وزیرعلوم عنوان کرد: دانشگاه یکی از ارکان کشور است و بسیاری از مسائل کشور، حول محور دانشگاه رقم میخورد.

وی ادامه داد: مطلوب بودن دانشگاه منوط به دو چیز است؛ اول اینکه علم به عنوان علم دنبال شود و نگاه درآمدی نداشته باشیم؛ در حوزههای علمیه این اتفاق رخ داده است و باید این فرهنگ در دانشگاه نیز جا بیفتد.

این مرجع تقلید شیعه بیان کرد: نکته دوم این است که گردآوری زیاد ارزشی ندارد و باید به دنبال نوآوری باشیم، گردآوری علم و تجربه دیگران خوب است ولی باید به دنبال نوآوری در علوم باشیم و به عنوان پیشرو در علوم شناخته شویم.

وی ادامه داد: دانشگاه باید با نیازهای ملموس مردم ارتباط داشته باشد؛ نباید اینگونه باشد که دانشجویان خزینهای از علم باشند ولی نتوانند مشکلی را از جامعه حل کنند؛ باید یک رابطه بین علوم دانشگاهی و حل مشکلات جامعه ایجاد و تقویت شود تا مردم ضرورت وجود دانشگاه در جامعه را حس کنند.

مکارم شیرازی تصریح کرد: دانشجویان نباید جناحی عمل کنند؛ باید رویکرد دانشجویان حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و انجام انتقادات سازنده در راستای پیشرفت کشور باشد؛ دانشجویان حق دارند در مسائل سیاسی ورود کنند و انتقاد مستدل، منطقی و مودبانه داشته باشند ولی باید مراقبت شود تا حمایتها جناحی نشوند.

وی اضافه کرد: ما کشور اسلامی هستیم و باید دانشجویان با مسائل اسلامی و اخلاقی آشنایی پیدا کنند؛ عدم آشنایی با مسائل اخلاقی باعث میشود برخی جوانان پس از تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند و تعهدی به کشور خود نداشته باشند.

این استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد: آشنایی با مسائل دینی و اخلاقی باعث میشود که توجه به مادیات و تعلقات دنیایی کاهش پیدا کند؛ باید دانشجویان با مباحث و مفاهیم قرآنی آشنا شوند تا درک درست تری از مسائل اجتماعی و اخلاقی داشته باشند.

وی گفت: معتقد هستیم که بر آمریکا پیروز خواهیم شد، زیرا رییس جمهور آمریکا دچار اوهام است و سرمایه او نیز دروغ است و با این اوهام قطعا شکست خواهد خورد. این مرجع تقلید با بیان اینکه مذاکره چند شرط دارد، عنوان کرد: اولین شرط مذاکره اعتماد متقابل است و با آمریکا که بدعهد است و به اصول و قرارداد خود پایبند نیست نمیشود مذاکره کرد؛ همچنین نمیشود با فشار آوردن، ایران را وادار به مذاکره کرد؛ تحریم اسلحه انسانهای ضعیف است و نشانه ضعف آمریکا است. مکارم شیرازی عنوان کرد: مدت زیادی مذاکره انجام شد و نتیجه آن نیز برجام بود ولی آمریکا اعلام کرد که یک طرفه خارج میشوم؛ باید گفت به جهنم که خارج میشوید.