هدفگذاری ایجاد ۶۶۵۰ فرصت شغلی در سمنان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: ایجاد ۶ هزار و ۶۵۰ فرصت شغلی بر اساس برنامه تولید و اشتغال وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان هدفگذاری شده است.

بهروز اسودی در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری افزود: با ابلاغ برنامه تولید و اشتغال وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع بند الف تبصره ۱۸، دست کم پنج هزار و ۶۴۱ میلیارد ریال تسهیلات با پیش بینی اشتغال ۶ هزار و ۶۵۰ نفر برای استان سمنان در نظر گرفته شده است. اسودی، هدف از ارائه تسهیلات از این دست به واحدهای صنعتی را راه اندازی سریع، نوسازی و بازسازی لازم و تثبیت یا افزایش تولید و اشتغال برشمرد.

 

فرصت های تجاری ایران، قطر و عمان

رییس سازمان صنعت استان تهران گفت: فرصت های اقتصادی ایران، قطر و عمان در تهران بررسی و زمینه افزایش مبادلات تجاری میان این سه کشور فراهم شد.

یدالله صادقی در اولین همایش آشنایی با فرصت های تجاری و اقتصادی ایران، قطر و عمان که با حضور مسئولان و مدیران ملی و استانی در مرکز همایش های صداو سیما برگزار شد گفت: این همایش کمک می کند در شرایطی که ما در تحریم قرار گرفته ایم از تجربه ها و فرصت های بازرگانان فعال کشورهای همسایه استفاده کنیم و به افق های بلندی دست یابیم. وی درباره توسعه صادرات تولیدات کشور به کشورهای همسایه گفت: باید تراز بازرگانی ما با برخی کشورها که زیر یک میلیارد دلار است افزایش یابد.

 

صادرات ۷ کالا با ارزش بالای یک میلیارد دلار

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: در کشور ما ۱۳ قلم کالای با ارزش صادراتی نیم تا یک میلیارد دلار و هفت قلم کالا با ارزش صادراتی بالای یک میلیارد دلار وجود دارد.

«محمدرضا مودودی» در جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی که در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شدافزود: برای رشد صادرات غیر نفتی، باید با استفاده از فناوریهای روز دنیا و افزایش کیفیت تولید و ارتقای مولفههای رقابت پذیری محصولات ایرانی، اقلام دارای امکان صادرات را تنوع بیشتری بخشیم. وی با اشاره به موقعیت مهم و راهبردی ایران در منطقه و جهان گفت: اگر ایران به شاهراه تبادل کالاهای کشورهای همسایه بدل شود، هیچ نیازی به ارز حاصل از فروش نفت نخواهد بود.

فولاد سازان به جای صادرات

به بازار داخلی دل بسته اند

آمارهای صادرات ۱۰ واحد فولادسازی شاخص، گویای این است که شرایط تحریم مانع از حضور در بازارهای هدف شده و ۲ ماهه ۹۸ نسبت به مدت مشابه با تنزل ۱۵ درصدی روبرو شده ایم.

جداول آماری در بخش تجارت خارجی نشان می دهد که ۱۰ واحد فولاد ساز کشورمان در دو ماهه نخست امسال یک میلیون و ۴۶ هزار و ۴۳۹ تن صادرات داشتند که در مقایسه با ۲ ماهه ابتدایی ۹۷ کاهش ۱۵ درصدی را ثبت کرد.

همچنین مجموع صادرات واحد های فولاد ساز مورد بررسی در اردیبهشت امسال رقم ۶۰۹ هزار و ۳۴۹ تن را نشان می دهد که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته کاهش ۳۱ درصدی دارد. شرایط نامطلوب صادرات این بخش، فولاد سازان بزرگ را تحت تاثیر قرار داده و با وجود اینکه فولاد خوزستان با رقم ۳۹۸ هزار و ۷۳۹ تن در جایگاه نخست در بین ۱۰ واحد مورد بررسی قرار گرفته، اما عملکردش در مقایسه با ۲ ماهه مشابه پارسال افت ۱۹ درصدی دارد.

بزرگترین کارخانه لوله و پروفیل ایران

جان دوباره می گیرد

مجموعه کارخانه های نورد لوله و پرفیل صفا در ساوه به عنوان بزرگترین مجموعه کشور در تولید انواع لوله و پروفیل در سال های اخیر با کاهش ظرفیت تولید مواجه شد اما این مجموعه با حمایت های وزارت صمت، استانداری مرکزی و مسئولان ساوجی در حال جان گرفتن است. معاون اجرایی شرکت نورد لوله و پروفیل صفا روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سالهای اخیر ۲ مشکل اصلی در رابطه با تنگناهای تأمین اجتماعی و اداره امور دارایی سبب بروز چالشهایی در روند انجام فعالیتهای تولیدی، پیگیری قراردادهای خارج از کشور و کاهش حجم تولید در این مجموعه شد اما با اهتمام مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیگیریهای مستمر استاندار مرکزی و فرماندار ساوه و بازدیدهایی که از این مجموعه داشتند، اکنون مشکل تأمین اجتماعی حل شده است. «حمید رضا طریقت» اظهار داشت: با استمرار تلاشهای دلسوزانه مسئولان و پیگیریها در آستانه رفع مشکل مالیاتی و دارایی هستیم. وی توضیح داد: بر اساس یکی از مصوبههای دولت، اداره دارایی میبایست بدهیهای این کارخانه را به صورت ۶۰ قسط زمان بندی کند اما این اداره فقط ۳۶ ماه به مجموعه نورد و پروفیل ساوه فرصت داد که قرار است در بازنگری مجدد در استانداری، شمار اقساط برای ۶۰ ماه تعیین شود.

رئیس اتاق تهران مطرح کرد:

گروه تجارت: طبق آمارهای رسمی در سال 1397 در بخش یارانه سوخت 123 هزار میلیارد تومان تنها به عنوان یارانه بنزین، 130 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه گازوئیل و 280 هزار میلیارد تومان برای گاز طبیعی یارانه پرداخت شده است

به گزارش ایلنا به نقل از اتاق بازرگانی تهران سومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با حضور اعضا اتاق تهران و همچنین با میزبانی از رئیس و اعضا هیات رئیسه اتاق ایران امروز برگزار شد. مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران با خیر مقدم به رئیس و اعضا هیات رئیسه اتاق ایران در ابتدای جلسه گفت:« خوشبختانه انتخابات اتاق ایران دو روز پیش به خوبی برگزار شد و تقریبا تمامی اعضا هیات نمایندگان حضور داشتند. انتخابات با حضور بیش از 450 نفر از اعضا بسیار پرشور بود و به جز یک بی اخلاقی که صورت گرفت و متاسفانه توهینی که به آقای فیاض شد و جا دارد از ایشان معذرت خواهی کنیم، فضای انتخابات بسیار مناسب بود. فکر می کنم در این دوره با هماهنگی که در هیات رئیسه اتاق ایران وجود دارد، اتاق بتواند در حل مشکلات اقتصادی کشور موثرتر عمل کند. حتما کار اعضا هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران باتوجه به شرایط کشور در این دوره سخت و مشکل خواهد بود ولی فکر می کنم با اتحاد و همبستگی که در این دوره شکل گرفته می توانیم بهتر عمل کنیم.»

او در ادامه به انتخابات کمیسیون های اتاق تهران اشاره کرد و گفت:« در هفته گذشته ما خوشبختانه انتخابات کمیسیون های تخصصی اتاق تهران را داشتیم که به خوبی برگزار و رئیس و هیات رئیسه تمام کمیسیون ها مشخص شدند و اولین جلسات کمیسیون ها هم در همین هفته برگزار شد. همچنین جلسه هماهنگی بین کمیسیون ها را هم شنبه همین هفته برگزار کردیم و مصوب شد روسای کمیسیون ها هر کدام چهار اولویت اصلی کمیسیونشان را مشخص کنند و برنامه کاریشان را در جلسات هیات نمایندگان برای اخذ نظرات مشورتی اعضا ارائه دهند و ما امیدواریم در این دوره بتوانیم با فعالیت بیشتر و مشورت های اعضا هیات نمایندگان کمیسیون های موفق تری نسبت به دوره قبل داشته باشیم تا باری از مشکلات کشور کم کنیم.»

خوانساری در ادامه به بررسی وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و آمارهایی ارائه داد و گفت:« از سال 1392 تا 1398 طی 24 فصل رشد سرمایه گذاری در 14 فصل منفی بوده است و میانگین رشد سرمایه گذاری منفی 3.8 درصد بوده است. همچنین رشد مصرف از سال 1392 تا 1397 در 24 فصل؛ تنها در 9 فصل مثبت بوده است و میانگین آن در تمام فصول منفی 2.2 بوده است. علاوه براین ها آخرین آماری که مرکز آمار ایران از تورم ارائه داده نشان می دهد تورم 26.9 درصد و رشد اقتصادی منفی 4.9 درصد بوده است.»

او در ادامه گفت:« طبق آمارهای رسمی صادرات کشور در سال 97 نسبت به سال قبل 6 درصد کاهش داشته و واردات هم 21.7 درصد کم شده که باتوجه به اینکه بیشتر واردات ما کالاهای واسته ای و مواد اولیه کارخانجات است این نگرانی وجود دارد که امسال اگر فکری اساسی نشود بسیاری از کارخانه ها و بنگاه های اقتصادی تولیدی با مشکل رو به رو شوند. به جز این بحران دیگری که هم اکنون بنگاه ها با آن رو به رو هستند، بحران نقدینگی است؛ باتوجه به تورم و قیمت ارز، نقدینگی بنگاه ها دچار مشکل اساسی شده است که باید به این موضوع هم به صورت جدی پرداخته شود. در جمع بندی کلی باتوجه به آمارها می تواند گفت در سال 98 با توجه به رشد منفی، کاهش صادرات، تورم و رکودی که به وجود خواهد آمد واحدهای تولیدی در معرض خطر جدی هستند و تنها راه اصلاح شرایط، باتوجه به تحریم هایی که کشور با آن رو به رو شده است، پرداختن به ساختار اقتصادی کشور است.»

مسعود خوانساری در ادامه به یارانه هایی که دولت به صورت آشکار و پنهان پرداخت می کند به عنوان یک چالش مهم اقتصادی اشاره کرد و گفت:« طبق آمارهای سازمان برنامه دولت سالانه 800 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان پرداخت می کند در شرایطی که کل وابستگی اقتصاد کشور به نفت حدود 200 هزار میلیارد تومان است، یعنی اگر ما از کل اعتباراتی که به عنوان یارانه پرداخت می شود، یک چهارم اش را در بودجه صرف کنیم و یک چهارم هم به صورت نقدی به طبقات آسیب پذیر جامعه بدهیم می توانیم ساختار اقتصادی کشور را اصلاح کنیم و این نیاز به شجاعت و اقتدار دارد.»

رئیس اتاق تهران در ادامه به برخی از اعداد و ارقام که به عنوان یارانه پرداخت می شود ولی اصلا به چرخه تولید وارد نمی شود، اشاره کرد و گفت:« طبق آمارهای رسمی در سال 1397 در بخش یارانه سوخت 123 هزار میلیارد تومان تنها به عنوان یارانه بنزین، 130 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه گازوئیل و 280 هزار میلیارد تومان برای گاز طبیعی یارانه پرداخت شده و در مجموع تنها یارانه این سه نوع انرژی 533 هزار میلیارد تومان بوده است و حالا تصور کنید اگر این اعداد به تولید بیایند چقدر میتوانند اثرات مثبتی داشته باشند و به اصلاح ساختار اقتصادی منجر شوند.»

او گفت:« امیداورم در این دوره هیات نمایندگان، ما بتوانیم در اتاق پیشنهادهای مشخصی را برای اصلاح ساختار اقتصادی ارائه دهیم و کمیسیون ها هم به صورت تخصصی انشالله روی چالش های اقتصاد خرد و کلان کار خواهند کرد تا باری از مشکلات اقتصادی کشور را کم کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش خصوصی اپوزیسیون دولت نیست و قصد مقابله با آن ندارد. غلامحسین شافعی در سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: بخش خصوصی در معرفی خودش به جامعه موفق نبوده و دیدگاه مردم به این بخش واقعبینانه نیست چرا که احساس عموم مردم این است که افرادی مرفه و بیدرد فارغ از دغدغههای اجتماعی در اتاق بازرگانی دورهم جمع هستند. وی با تاکید بر لزوم تغییر این دیدگاه ادامه داد: باید با معرفی درست خودمان به مردم، پشتیبانی جامعه را از اتاق بازرگانی افزایش دهیم تا تا در برنامههایمان توفیق یابیم. رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به جنگ اقتصادی اضافه کرد: فعالان اقتصادی در برابر تیرهایی که از مقابل بر پیکره اقتصاد وارد میشود، سینه سپر کردهاند و همیشه آماده مبارزه هستند، اما با تیرهایی که از پشت سر بر پیکره اقتصاد کشور وارد میشود چطور باید مقابله کرد؟

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تأمین مالی شرکتهای بزرگ تولیدی نباید فقط به سیستم بانکی اتکا کرد، البته بخش تولید سهم خود را از منابع بانکی دریافت نکرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سعید زرندی گفت: تکمیل طرحهای نیمه تمام و توسعهای شرکتهای تولیدی از اولویتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت است و ازهمه ظرفیت قانونی برای این امر استفاده میکنیم.

وی افزود: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، تبصره ۱۸ قانون بودجه و سایر منابعی که برای تولید در نظر گرفته شده برای تکمیل طرحهای نیمه تمام به کار گرفته میشود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: البته روند تسهیلات به بخش تولید در سال گذشته روند نزولی داشته است و بخش تولید سهم خود را از منابع بانکی دریافت نکرده است.

تحریم، افزایش ارز و رشد هزینههای تولید عوامل گرانی خودرو

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست مجلس دستیابی صنعت خودرو به جایگاه مدنظر و کسب استانداردهای بینالمللی است.

به گزارش ایلنا، علی قربانی با بیان این که بخش زیادی از قطعات خودروهای ساخت داخل، از طریق واردات تأمین میشد، افزود: بهدلیل فشارهای ناشی از تحریم، افزایش قیمت ارز و رشد هزینههای تولید، قیمت خودرو در بازار افزایش یافته است.به گفته وی تولید خودرو در کشور در یکسال گذشته بهشدت کاهش یافت و این امر باتوجه به رشد تقاضای بازار، باعث افزایش قیمتها شد. قربانی، واردات مواد اولیه را برای قطعهسازان داخلی، فرایندی بسیار دشوار دانست و تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بهدنبال تسهیل در امر واردات و بهبود فعالیت تولیدی در قطعهسازان است. وی فعالیت دلالان و واسطهها در بازار خودرو را یکی از بزرگترین مشکلات در این حوزه عنوان کرد و گفت: بسیاری از سودجویان اقدام به خرید انبوه خودرو و دپوی آنها در انبارها باهدف افزایش قیمت کردهاند که این امر موجب هجوم نقدینگی به این بازار شد.

امور مرتبط با استارتاپها تسهیل شود

معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاریهای منطقهای معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه بیش از چهار هزار شرکت دانشبنیان در کشور فعالیت دارند، تاکید کرد: امور مرتبط با استارتاپها تسهیل شود. به گزارش ایسنا، مهدی علیخانی در بازدید از پارک علم و فناوری استان زنجان، اظهار کرد: پیش از این بازدید جلسهای در ادارهکل ورزش و جوانان استان داشتیم که مباحثی در مورد کسب و کارهای نو و کارآفرینی مطرح شد. وی با اشاره به نوپا بودن حوزه فعالیت مراکز رشد و شرکتهای دانشبنیان، اظهار کرد: مشکل این بخش آشنا نبودن مدیران درگیر در این حوزه از تسهیل فرآیندها و قوانین مرتبط با آن است. باید عنوان کرد که قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان در سال ۸۹ مصوب شد و اجرایی شدن این قانون عملاً از ۹۲ شکل گرفته است.

علیخانی در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰۰۰ شرکت دانشبنیان در کشور، تصریح کرد: هدفگذاری برای فعالیت شرکتهای دانشبنیان، افزایش بیش از ۲ برابری تعداد این شرکتها است و حمایتهای انجام شده از سوی دولت برای فعالیت این شرکتها نشاندهنده اراده و انگیزه برای اجرایی شدن قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان در کشور است.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران تشریح کرد؛

 

گروه صنعت و معدن: نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: ارزش صادرات سنگ های تزئینی و نما پارسال به حدود ۳۵۰ میلیون دلار رسید که در قالب کوپ (خام) و فرآوری شده به بازارهای هدف انتقال یافت.

«مالک رحمتی» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا توضیح داد: امروز میزان تولید سالیانه سنگ تزئینی و نما به رقم ۱۳ میلیون تن رسیده و از این نظر ایران در بین پنج کشور شاخص جهان جای دارد.

آمارهای پیشین حاکی از آن است که شمار معادن سنگ تزئینی و نما کشور بالغ بر دو هزار معدن است که از این رقم حدود یک هزار و ۲۰۰ معادن فعال هستند.

  • ظرفیت ۳۰ میلیون تنی صنعت سنگ

    ظرفیت تولید معادن فعال کشور سالیانه ۳۰ میلیون تن برآورد شده و از قابلیت اشتغالزایی ۳۸۰ هزار نفر به شکل مستقیم و غیر مستقیم برخوردارند.

    رحمتی یاداور شد: سال گذشته افزایش نرخ دلار در بازار داخل فرصتی را پیش روی صادرکنندگان قرار داد تا نسبت به ارتقای صادرات غیر نفتی کشور مبادرت ورزند. در واقع بخش معدن و صنایع معدنی یکی از مزیتهای ویژه در این ارتباط محسوب میشود.

    وی اضافه کرد: ایران در بین ۱۰ کشور شاخص معدنی جهان جای دارد و دست اندرکاران تولید و صادرات سنگهای ساختمانی که ظرفیت کم نظیری دارند، میتوانند از این فرصت مغتنم بهره گیرند.

    نایب رئیس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: تحریمهای ظالمانه دشمن، مشکلاتی در نقل و انتقال پول، جابجایی کالا از طریق دریا، سرمایه گذاری و خریداران بزرگ این ماده معدنی بوجود آورده است، اما آنچه ضربه اثرگذار را به فعالیت صنعت سنگ کشور وارد میکند تحریمهای خارجی نیست، بلکه خود تحریمیها و دستورالعملها و دستورات خلق الساعه و غیر کارشناسی است.

  • واگذاری بازار سنگ کوپ به رقیب

    بررسی پیشینه صنعت سنگ گویای آن است که در سال ۱۳۸۹ اختصاص عوارض ۷۰ درصدی برای صادرات سنگ کوپ موجب شد تا از سهم ۸۰۰ هزار تنی آن به رقم ۵۰۰ هزار تن و یا کمتر تنزل پیدا کنیم. بلافاصله ترکیه به عنوان رقیب جایگزین شده و سهم بازار را در اختیار گرفت.

    به گفته رحمتی، یکی از ضروریترین راهبردها که بایستی وزارت صنعت همواره الگوی کار خود قرار دهد و همه گونه پشتیبانی مادی و معنوی خود را معطوف آن کند، عبارت از حفظ و تقویت زنجیره ارزش صنعت سنگ از اکتشاف فنی تا استخراج اصولی و فرآوری با کیفیت و صادرات هدفمند است که غفلت از هرکدام از ارکان این زنجیره خسارت جبران ناپذیری را به صنعت وارد میکند.

    وی تصریح کرد: تیم مدیریتی صنایع معدنی وزارت صنعت بایستی شاخصهای کمی و کیفی لازم برای تحقق این زنجیره را با مشورت نخبگان این صنعت در بازه زمانی مشخص ارائه نماید تا شاهد رونق تولید به معنای واقعی باشیم.

    آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که از ظرفیت سالیانه ۱۸۰ میلیون متر مربعی سنگ تزئینی و نما در کشور، ۱۱ میلیون متر مربع صادر میشود و با توجه به ظرفیت موجود و در بخش فرآوری ظرفیت صادرات ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر مربع فراهم است که این امر نیازمند حضور جدی در بازارهای صادراتی است.

    رحمتی خاطرنشان ساخت: هیچگونه منع و محدودیتی نمیتواند فعالان تجاری و تولید کنندگان کشور را از دستیابی به بازارهای هدف باز دارد، اما این مهم نیازمند اتحاد و همدلی و فعالیت دقیق کارشناسی بر روی بازارهای سنگ جهان است که قابلیت تحریم ندارد.

  • تمرکز بر بازارهای هدف

    وی ابراز امیدواری کرد: صادرکنندگان کشور با تمرکز روی بازارهای هدف، ضمن پیوند و همپوشانی، هر گونه مانعی را از سر راه بردارند و زمینه رونق تولید را فراهم سازند.

    نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: انتظار میرود قوه قضائیه در شرایط تحریم بیش از هر زمان بخش تولید را مورد حمایت قرار دهد و آنها که امروز در صف اول مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن قرار دارند و در واقع رزمندگان ومجاهدان اقتصادی محسوب میشوند، همه جانبه مورد حمایت قرار گیرند.

    وی تاکید کرد: اهل حرفه این درخواست را از قوه قضائیه دارند که امنیت فعالیت آنها تضمین شود و در حقیقت از آنها حمایت معناداری صورت گیرد، زیرا نیروهای دشمن در اشکال مختلف برای ضربه زدن به اقتصاد کشور خود نمایی میکنند.

  • برنامه پنج ساله سنگ

    به گفته رحمتی، براساس برنامه پنج ساله تعریف شده برای صنعت سنگ، دستیابی به رقم ۲ میلیارد دلار پیش بینی شده بود، اما گامهای عملی و پشتیبانی مورد نیاز از سوی وزارت صنعت در این ارتباط صورت نگرفت. وی خاطرنشان ساخت: صنعت سنگ ایران از توانمندی بالا، ذخیره مناسب، تنوع رنگ و کیفیت برتر نسبت به برخی از رقیبان برخوردار است، اما پشتیبانی و مشوقهای لازم میتواند نقش اثرگذار خود را نشان دهد که این مهم تاکنون عملیاتی نشده است.

  • تحریم نمیتواند مانعی برای چرخ تولید باشد

    نایب رئیس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: گذر از دوران موقت فعلی، بطور قطع امکان پذیر است و نباید متوقف شده و چرخ تولید را از حرکت بازداریم، بلکه باید مصمم به فعالیت ادامه داد.

    وی گفت: واحدهای تولید کننده سنگ در شرایط کنونی با دشواری و مشکلاتی روبرو هستند، اما این مهم با حضور جدی در بازارهای مختلف جهانی به ویژه نمایشگاههای برون مرزی برای نمایش تولیدات داخلی میتواند از میان برود.