توافق و قرارداد برای واحد ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر

وزیر نیرو گفت: در زمینه انرژی توافق و قراردادها برای واحد ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر مورد تاکید قرار گرفت و کار به نحو مناسبی در حال پیشرفت است.به گزارش میزان، رضا اردکانیان با اشاره به موارد امضای اسناد گفت: تفاهمنامه برای بهینهسازی نیروگاه رامین اهواز، یادداشت تفاهمنامه همکاری در زمینههای مختلف مربوط به انرژی الکتریسیته در حوزه حمل و نقل، آغاز عملیات اجرایی برقیسازی راهآهن گرمسار - اینچه برون فراهم شد که امیدواریم طی دو ماه آینده با انجام تعهدات وزارت راه روسیه کار اجرا آغاز شود.وزیر نیرو اظهار داشت: در زمینه انرژی نیز توافق و قراردادها برای واحد دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر مورد تاکید قرار گرفت و کار به نحو مناسبی در حال پیشرفت است.

 

موافقت 22 استاندار با کاهش ساعت کاری ادارات

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: علاوه بر وارد مدار شدن نیروگاههای جدید و افزایش ظرفیت نیروگاههای موجود، اقداماتی تشویقمحور برای ورود به پیک مصرف برق و جلوگیری از خاموشی در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده است.وی همچنین گفت: برای بخش ادارات نیز کاهش ساعت کاری را در نظر گرفتیم و در این راستا در سال جاری 22 استاندار موافقت کردند که ساعت کاری ادارات مربوطه خود را یک ساعت زودتر و ظهرها در زمان اوج مصرف یک ساعت کاهش دهند و بعد از این ساعات نیز وسایل سرمایشی و چراغهای روشنایی را خاموش کنند.وی ادامه داد: در صورتی که در اداره مصرف افزایش یابد و رعایت نشود با استفاده از سیستمهای کاهشی که تعبیه شده نسبت به قطع برق آنها اقدام میشود.

 

وضعیت بازار جهانی نفت بیثبات و شکننده است

وزیر نفت گفت: وضعیت بازار جهانی نفت بیثبات و شکننده است و در این شرایط برخی از همسایگان ما سعی در ایجاد اخلال در بازار دارند که این مساله در درازمدت و کوتاهمدت به نفع هیچکس نیست.به گزارش تجارتنیوز، بیژن زنگنه در حاشیه دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: فعلاً نشست عادی ۱۷۶ اوپک در همان زمان تعیین شده، برگزار میشود و با تغییر این نشست به سوم و چهارم جولای بهدلیل مشغله کاری مخالف هستیم.زنگنه با اشاره به اعلام آمادگی برخی شرکتهای روسی برای کار در ایران گفت: در مورد این مساله نیز صحبتهایی صورت گرفت و قرار شد کارهایی را آغاز کنیم و مقرر شد تا هر دو طرف از این کارها مراقبت کنیم.

برخوردار روستایی از آب سالم بهداشتی

قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفاگفت: امسال حدود یک میلیون و صد هزار نفر از جمعیت روستایی که تاکنون از آب سالم و بهداشتی برخوردار نبودند با آبرسانی به این روستاها از آب شرب سالم بهره مند میشوند.قاسم تقی زاده خامسی در گفت وگوبا صدا وسیما، افزود: در ساختار جدید شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، آبرسانی به روستاها تسریع خواهد شد.وی در زمینه همکاری ایران و ژاپن برای انتقال تجربه و دانش در صنعت آب و فاضلاب گفت: انتقال دانش بین ایران و ژاپن بخصوص در زمینه آب و فاضلاب درازمدت است و آموزش متخصصان صنعت آب به خوبی انجام شده و برگزاری کلاسهای آموزشی و انتقال تجربه برای کشوری مانند ایران که کم آب است بسیار خوب و مفید بود.

صادرات برق، جایگزینی مناسب

برای درآمدهای نفتی

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صادرات برق میتواند جایگزین درآمدهای نفتی باشد، اظهار کرد: در شرایط فعلی تحریم، مسئولان ذی ربط میتوانند از طرق مختلف برای کاهش درآمدهای نفتی استفاده کنند.وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه ترکیه و عراق یکی از مهمترین مشتریان برق ایران به شمار میروند، افزود: وزارت نیرو در جهت تامین برق مایحتاج کشورهای همسایه تحرک خوبی را نشان داده است، به طوریکه نسبت به سالهای گذشته با توسعه صادرات و کسب درآمد بیشتر میتوان حرفی برای گفتن داشت تا خلاء احتمالی در بخش درآمدهای نفتی جبران شود.وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات برق نداریم، بیان کرد: با توجه به بارندگیهای اخیر پیش بینی میشود که حداقل تا سه سال آینده مشکل کم آبی یا نیروگاه برق آبی نداشته باشیم که با این وجود در راه صادرات باید بیشتر قدم برداریم.

سومین عرضه بی تقاضای نفت خام سنگین در بورس

روز سه شنبه برای سومین بار شرکت ملی نفت اقدام به عرضه دو میلیون بشکه نفت خام سنگین در بورس انرژی کرد که در پایان مهلت تعیین شده، به دلیل نبود تقاضا، معامله ای انجام نشد.بورس انرژی میزبان عرضه دو میلیون بشکه نفت خام سنگین در رینگ بین الملل بود که به دلیل حاضر نشدن مشتری برای این محصول، معامله ای در سیستم بورس ثبت نشد.

برق ارزان موجب شد؛

گروه انرژی: یارانه برق در کشور باعث شده ایران به یکی از معادن استخراج ارز دیجیتال در جهان بدل شود. به طوری که برای تولید هر واحد بیت کوین ۳۵ میلیون تومان یارانه دولتی مصرف میشود.

به گزارش مهر: استخراج بیت کوین، که یکی از مشهورترین ارزهای دیجیتال جهان است، این روزها به کسب و کار خیلیها تبدیل شده است. کسب و کاری که عمدتاً به صورت زیرزمینی انجام میشود. استخراج بیت کوین به وسیله پردازندههای قوی و به اصطلاح ابر کامپیوترها انجام میشود که طبیعتاً برق زیادی را هم مصرف میکنند.

چند ماهی میشود که استخراج ارز دیجیتال در ایران به دلیل ارزان قیمت بودن نرخ برق رواج زیادی پیدا کرده است. بنا بر گفته کارشناسان استخراج هر واحد بیت کوین در ایران ۷۲ هزار کیلووات برق مصرف میکند، این در حالی است که در کشور ما به ازای هر کیلووات برق ۵۰۰ تومان یارانه تعلق میگیرد. با این حساب برای تولید هر واحد بیت کوین در ایران، حدود ۳۵ میلیون تومان یارانه دولتی مصرف میشود.

  • پای چینیها هم در میان است

    این موضوع به حدی سودآور است که شایعه برخی اتباع خارجی در ایران همچون چینیها در ایران برای استخراج بیت کوین دو سالی است که مطرح میشود.

    سایت معتبر 8btc در گزارشی آورده است: «از اواخر سال ۲۰۱۸، کشور ثروتمند خاورمیانه، ایران، به نقطه عطفی برای چینیها تبدیل شده است. به دلیل کمبود قیمت برق این کشور روزانه شمار ماینرهای بیت کوین افزایش مییابد چرا که هر کیلوواتساعت برق در ایران با قیمت ناچیز ۰.۰۰۶ دلار به فروش میرسد. در حالیکه هزینه برق ارائه شده در منطقه جنوب غربی چین معمولاً در طول فصل آب در تابستان حدود ۰.۱ یوان (۰.۰۱۵ دلار) در هر کیلووات ساعت میرسد و در فصل زمستان نیز تا ۰.۰۴ دلار در هر کیلووات ساعت افزایش مییابد.»

    با یک ضرب و و تقسیم ساده مشخص است که هزینه برق تولید بیتکوین در خاک چین، در فصل تابستان ۲.۵ برابر بیشتر از ایران و در فصل زمستان ۶.۶ برابر ایران است!

  • تولید بیتکوین به گاوداریها، مدارس و مساجد هم رسیده

    موضوع استخراج ارز دیجیتال در ایران آنقدر جدی شده که در روزهای گذشته نیز معاون وزیر نیرو نیز نسبت به آن واکنش منفی نشان داد. «همایون حائری» معاون امور برق و انرژی وزیر گفته است: «روند رو به رشد راهاندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتال، به گونهای است که در برخی مراکز برخوردار از تعرفه برق رایگان مانند مساجد و مدارس نیز شاهد استخراج بیت کوین هستیم! برای استخراج هر بیت کوین ۷۲ مگاوات ساعت برق مصرف میشود که اگر ادامه پیدا کند میبایست تا حدود ۲۵۰ مگاوات از توان تولید خود را صرف تأمین برق این واحدها کنیم.» حائری گفت: «اگر این رشد مصرف ادامه پیدا کند وزارت نیرو ناگزیر به ایجاد تعرفه صادراتی برق، برای استخراج کنندگان بیت کوین خواهد بود.» گفتنی است ۲۵۰۰ مگاوات برق مصرفی، مقدار معادل ۲.۵ برابر برق تولیدی از نیروگاه بوشهر است. حالا باید دید دولت در شرایطی که احداث ظرفیت جدید و سرمایه گذاری در صنعت برق دشوار است، تدابیر خود را برا این موضوع تا چه اندازه عملی خواهد کرد.

  • تعرفه برق برای ماینینگ رمزارزها باید تغییر کند

    امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات استفاده از برق یارانهای جهت ماینینگ را نوعی سوءاستفاده از برق ارزان میداند. او خبر میدهد که ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته میشود و از مدتها پیش پیشنهاداتی در همین رابطه ارائه شده است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

    معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو گفته بود که با توجه به گسترش فارمهای ماینینگ، «اگر رشد مصرف ادامه پیدا کند وزارت نیرو ناگزیر به ایجاد تعرفه صادراتی برق، برای استخراج کنندگان بیت کوین خواهد بود.» وی همچنین با اشاره به محدودیت در صنعت برق و قیمت ارزان آن، گفته بود که گروهی در حال سوءاستفاده از برق ارزان برای ماینینگ هستند.

    امیر ناظمی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان استفاده برق ارزان برای ماینینگ را نوعی سوءاستفاده دانست و آیا تعرفه برق باید برای این استفاده تغییر کند یا خیر گفت: «بله این حتما سوءاستفاده از برق ارزان است و تعرفه برای آنها باید تغییر کند.» ناظمی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر ماینینگ صنعت است، چه تفاوتی بین صنعت ماینینگ و سایر صنایع وجود دارد که قیمت برق باید برای آن تغییر کند، گفت: ماینینگ صنعت است. اما در حال حاضر تحت عنوان رمز ارز دیجیتالی برق-فروشی میشود. یعنی این کار ارزش افزودهای برای رفاه شهروندان ندارد. کسی که دارد از برق استفاده میکند، X تومان یارانه برق دریافت میکند و اینجا آن X تومان تحت عنوان ماینینگ به کار گرفته میشود. در سایر صنایع هم ما این دوگانگی را داریم. یعنی مواردی که به زندگی رفاهی و عمومی مربوط میشود، تعرفهاش با سایر موارد تفاوت میکند. اساساً دادن پروانه بهرهبرداری به خاطر همین موضوع است.

محمد پورکاظمی رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از راه اندازی بانک ژن زنده ماهیان استخوانی با جمع آوری تعداد ۷۰ قطعه مولدکپور و ۵۰ قطعه کُلمه دریای خزر در استان گلستان و تکثیرآنها در ایستگاه تحقیقاتی قره سو خبر داد.وی در گفتگو با مهر، افزود: کپور معمولی و کُلمه دریای خزر یکی از گونههای تجاری مهم در شمال کشور هستند به همین دلیل، هدف از اجرای این پروژه ایجاد بانک ژن زندۀ کپور و کُلمه دریای خزر در مدت سه سال و تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان آن به دریا، مولد سازی و تحویل آن به مراکز بازسازی ذخایر استان است. با اجرای این پروژه، علاوه بر اطمینان از در دسترس بودن همیشگی تعداد قابل توجهی مولد، میتوان بستری برای تحقیقات بیشتر در خصوص ارتقای کیفیت بازسازی ذخایر فراهم کرد. در این راستا مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به دنبال حفظ، احیای ذخایر و قرار گرفتن این ماهیان در سبد صید صیادان است.

محمدمهدی میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با بیان اینکه برخی از افراد بنابر شرایط اقتصادی و بازار به تغییر شغل روی آوردهاند، گفت: در پی افزایش قیمت محصولات و کاهش واردات، تعمیر دستگاههای قدیمی بر خرید دستگاههای جدید پیشی گرفته است.وی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: حجم تقاضا در بازار رایانه و محصولات مرتبط کاهش یافته و این موضوع به دلیل افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید افراد است.وی ادامه داد: در شرایط فعلی دستگاههای دست دوم جایگزین اجناس و محصولات جدید شده و تعمیرات رشد قابل توجهی را شاهد بوده و افراد چندان به دنبال ارتقا سیستم و خرید دستگاه جدید نیستند.میرمهدی با بیان اینکه تعمیر نسبت به خرید کالای جدید مقرون به صرفهتر است، تاکید کرد: واردات قطعه و محصولات مصرفی کم و بیش انجام میشود اما میزان آن نسبت به گذشته کاهش داشته است.

خرید تضمینی گندم

به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید

اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون، سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش را نشان میدهد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اسفندیاری پور روند تولید و تحویل گندم را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به روند مناسب تولید پیش بینی میشود که امسال برای چهارمین سال متوالی خودکفایی استمرار یابد و گندم مورد نیاز از محل تولید داخل تامین شود.وی گفت: با توجه به وضعیت مطلوب مزارع پیش بینی میشود که تولید گندم به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

۲ هزار تومان تخم مرغ به افغانستان صادر شد

ناصر نبی پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که با نرخ تمام شده خود فاصله معناداری دارد.وی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام با مباشرت اتحادیه سراسری مرغداران میهن قرار است تخم مرغ مازاد مرغداران را کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کند که این امر در کاهش زیان تولیدکنندگان تاثیر گذار است.وی با اشاره به اینکه توفیقی در صادرات تخم مرغ نداشتیم، بیان کرد: با وجود مازاد تولید، یک هزار تا ۲ هزار تن تخم مرغ صورت غیر قانونی به افغانستان صادر شده که در مقابل مازاد روزانه ۲۵۰ تن تخم مرغ بسیار ناچیز است.

آغاز به کار بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی و غذایی

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته که بزرگترین نمایشگاه کشاورزی و غذایی غرب آسیا محسوب میشود، گشایش یافت.به گزارش صدا و سیما، نمایشگاه امسال در راستای تحقق شعار سال (رونق تولید ملی) برگزار شد و بر این اساس، تلاش شده است تا واحدهای تولیدی داخلی حضور چشمگیرتری در نمایشگاه داشته باشند.در کنار شرکتهای ایرانی ۱۶۰ شرکت خارجی نیز از کشورهای اسپانیا، اتریش، امارات متحده عربی، ایتالیا، آلمان، برزیل، ترکیه، چین، دانمارک، روسیه، سوئیس، گرجستان، هلند، یونان، اندونزی، اسلواکی، تونس، مغولستان و لهستان حضور دارند

رئیس شورای تامینکنندگان دام کشوربیان کرد؛
 

گروه اصناف: منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: با وجود کاهش قیمت دام زنده و افزایش عرضه، کماکان گوشت قرمز با قیمتهای بالا به دست مصرف کنندگان میرسد زیرا عوامل بازار اجازه کاهش قیمت گوشت را نمیدهند.

منصور پوریان در گفت و گو با ایرنا افزود: درحالی که انتظار میرفت با افزایش عرضه دام زنده سبک و سنگین تولید داخل و همچنین واردات گوشت قرمز گرم و منجمد گوسفندی و گوساله قیمت گوشت قرمز در سطح بازار کاهش ملموسی برای مصرفکنندگان داشته باشد.

به گفته وی، عوامل بازار از زمان خروج دام از دامداریها یعنی چوب دار، دلال، کشتارگاه، عمده فروشی تا خردهفروشی و قصابیها را شامل میشود.

وی اظهار داشت: ورودیها و عوامل بازار در کل کشور به نحوی است که اجازه کاهش قیمت گوشت قرمز را نمیدهند که این موضوع نیازمند پیگیری دولت و دستگاههای نظارتی است.

پوریان اضافه کرد: اکنون قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت گرم گوساله نزدیک ۷۰ هزار تومان و گوسفندی حدود ۸۰ هزار تومان باید به دست مصرفکنندگان برسد که با این نرخ نیز حاشیه سود بازار و تولیدکننده تأمین شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون برای ثبات بازار گوشت قرمز همچنان در کنار عرضه تولید داخل دام زنده، واردات گوشت گرم و منجمد در حال انجام است تا مصرفکنندگان این محصول را با قیمت مناسب تأمین کنند.

دامداران با معضل انباشت دام سنگین و سبک مواجه شدهاند

رئیس تأمین شورای دام کشور گفت: هم اکنون دامداران دام سنگین با معضل انباشت دام سنگین در دامپروریها مواجه شدهاند به طوری که دامها وزن گرفته و خریدار ندارند.

به گفته وی، اکنون وزن برخی دامهای سنگین در دامپروریها به بیش از ۸۰۰ کیلوگرم رسیده است که ادامه افزایش وزن دامهایشان آنها را با مشکل مواجه میسازد.

وی اظهار داشت: به دلیل انباشتگی میانگین قیمت هر کیلوگرم دام زنده بین ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان است.

پوریان با بیان اینکه اکنون میانگین قیمت دام زنده سبک نزدیک ۳۷ هزار تومان است، تصریح کرد: برای هفتههای آتی نیز به طور حتم تولیدکنندگان دام سبک نیز با انباشت دام مواجه خواهند شد که همین امر کاهش قیمت مجدد در دام زنده را ایجاد خواهد کرد.

وی معتقد است دولت برای کاهش ضرر تولیدکنندگان دام سنگین و سبک نیاز است که در این خصوص چارهای بیندیشد تا تولیدکنندگان دچار مشکل برای تولید آتی خود نشوند.

طبق آخرین آمار وزارت جهادکشاورزی، نیاز سالانه کشور ۹۶۰ هزار تن گوشت قرمز است که بخش عمده آن از محل تولید داخل و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آن از محل واردات تأمین میشود.

گزارش میدانی نشان میدهد در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گوساله در بازار بین ۸۸ تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان و گوشت قرمز گوسفندی بین ۹۲ تا ۱۱۰ هزار تومان است در ماههای پایانی سال ۹۷ نیز قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی در سطح بازار بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ تومان به دست مصرفکنندگان میرسید که دولت برای ساماندهی این موضوع اقدام به عرضه انواع گوشت وارداتی تنظیم بازاری توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور در فروشگاههای زنجیرهای و میادین با قیمتهایی بین ۳۳ تا ۴۵ هزارتومان کرد.

اخیراً دولت واردات گوشت قرمز با ارز رسمی ۴,۲۰۰ تومان را حذف کرد و اکنون گوشت قرمز با ارز نیمایی وارد کشور میشود.

نائب رئیس انجمن خرمای ایران با اشاره به تاثیر مثبت لغو عوارض صادرات خرما برافزایش درآمد ارزی گفت:رشد صادرات غیرنفتی با لغو عوارض صادرات امکان پذیر است.در همین راستا علی محمد صمیمی نائب رئیس انجمن خرمای ایران در گفتگو با خبرگزاری میزان در خصوص لغو عوارض صادرات خرما اظهار کرد: این بخشنامه تاثیر به سزایی در روند صادرات خرما خواهد داشت.وی افزود: درصورت لغو نشدن بخشنامه دریافت عوارض صادرات خرما تا زمان برداشت باعث ایجاد تاثیر منفی در روند صادرات خرما میشد که خوشبختانه این بخشنامه لغو شد.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لغو عوارض صادرات خرما چه تاثیری در بازار داخلی خرما خواهد داشت.

رئیس هیأت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: لوازم خانگی که با پیامک هایی از بانه تبلیغ می شود، اصل نیستند، گارانتی ندارند و خریداران این کالاها متضرر می شوند.علیرضا موسوی مجد، رئیس هیأت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: محصولات و تولیداتی که در این پیامک ها تبلیغ می شود، در حقیقت لوازم خانگی ایرانی و به طور عمده با برندهای متفرقه است که با نام و بسته بندی خارجی در این شهرستان و برخی مناطق جنوبی کشور فروخته می شود.وی هشدار داد: خریداران این کالاها بدانند که بابت لوازم خانگی که ارزش خرید ندارد پول پرداخت می کنند، زیرا کالای اصلی نبوده، گارانتی آنها با مشکل مواجه است و خدمات پس از فروش ندارند.