کاهش قیمت ها با تخصیص تسهیلات به صنعت

رئیس کمیسیون صنایع مجلس معتقد است در صورتی که با تخصیص تسهیلات بانکی هزینههای تولید کاهش پیدا کند سازمان حمایت از مصرف کننده باید با ورود به موضوع، قیمت کالاها را نیز نزولی کند. عزیز اکبریان در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره ضرورت تخصیص تسهیلات بانکی به بخش تولید، گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه؛ 40 درصد از تسهیلات بانکی باید برای رونق تولید در بخش صنعت و معدن تخصیص یابد اما در سال گذشته تنها 27 درصد از این تسهیلات تخصیص یافت که بیش از 50 درصد آن نیز صرف استمهال وامهای واحدهای تولیدی شد؛ در واقع در سال گذشته 10 درصد از تسهیلات بانکی به بخش صنعت رسید.

 

۴۶ میلیون دلار کالا از ایران به غنا صادر شد

معاون سازمان توسعه و تجارت کشور غنا گفت: ۴۶ میلیون دلار انواع کالا سال گذشته از جمهوری اسلامی ایران به این کشور صادر شده است. به گزارش ایرنا، «ساموئل دنتو» روز شنبه در حاشیه نشست مشترک فعالان اقتصادی استان مرکزی با همتایان کشور غنا در گفت و گو با ایرنا، افزود: ۵۲ میلیون دلار انواع کالاهای کشاورزی نیز پارسال از غنا به جمهوری اسلامی ایران صادر شده و توسعه مناسبات دوسویه تجاری برنامهها و خواسته مسئولان این کشور است. وی ادامه داد: شناسایی فرصتها و توسعه روابط تجاری، جذب سرمایه گذار در زمینه فعالیتهای کشاورزی و بهبود تولید و صادرات محصولات از جمله ه اهداف سفر هیأت تجاری کشور غنا به جمهوری اسلامی و استان مرکزی است.

 

ورود دولت به قیمت گذاری کالاها

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: نگاه ما در مداخله قیمتی نگاهی حداقلی است ولی در قیمت گذاری ۲۱ قلم کالایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی میگیرند باید ورود کنیم، چرا که قیمت باید تثبیتی باشد. همچنین در حوزه ارائه خدمات انحصاری مانند خدمات هواپیمایی و مدرسه و.... نیز سازمان حمایت ورود میکند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: امروز محوری ترین موضوع فرا بخشی دولت تنظیم بازار و توسعه صادرات است و هدف اصلی از تنظیم بازار حفظ آرامش و تزریق این آرامش به مردم است و آرامش مردم در گرو آرامش بازار است و در تنظیم بازار، جریان تولید نباید متوقف و یا حتی کند شود.

به نقش زنان

در سازمان ملی استاندارد افتخار میکنم

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران که اخیراً پنجمین مدیرکل زن را در استاندارد استان کردستان منصوب کرد گفت: زنان در پستهای مدیریتی حساس به خوبی از عهده مشکلات برمیآیند. به گزارش ایلنا به نقل از سازمان استاندارد پیروز بخت با بیان این که به حضور زنان در پستهای مدیریتی اعتماد دارم، گفت: زنان علاوه بر مسئولیت خانواده ، به خوبی، مسئولیت مدیریتی خود را اجرا می کنند. پیروزبخت که مدیران استاندارد استان های ایلام، خراسان شمالی، لرستان و مرکزی را از بین بانوان انتخاب کرده بود این بار، ژیلا یزدانی را به عنوان مدیرکل استاندارد کردستان منصوب کرد. وی با تبریک ولادت حضرت معصومه(س)،از بانوان شاغل در سازمان خواست تا فارغ از هرگونه حاشیه درصدد ارتقای دانش خود باشند ، چرا که کشور برای بالندگی و سرافرازی نیازمند مدیریت زنان در خانواده و اجتماع است. گفتنی است ، هم اکنون علاوه بر معاونت تدوین و ترویج استاندارد، تعدادی از مشاوران و مدیران ستادی، رئیس پژوهشگاه استاندارد، ۵ مدیرکل استاندارد استان و درصد قابل توجهی از کارشناسان این سازمان در سراسر کشور را بانوان تشکیل میدهند.

ورود بیش از ۶۵۰ کالای جدید ایرانی

به سبد مصرفی مردم عراق

رایزن بازرگانی ایران در عراق در دیدار با رییس اتحادیه رادیو و تلوزیونهای عراق، ظرفیت بالای تبادلات کالایی و همکاریهای تجاری را نیازمند اطلاع رسانیهای مستمر و اگاهی مخاطبان عراقی از تنوع محصولات و کیفیت محصولات ایرانی دانست و گفت: ایجاد اولین کارگزاری رسمی برای تبلیغات کالاها و برندهای صادراتی ایران در عراق ضرورت دارد. به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ناصر بهزاد بیان کرد: در یک سال گذشته، بیش از 650 کالای جدید ایرانی به سبد مصرفی مردم عراق وارد شده که با بهرهگیری از تبلیغات دیداری در شبکههای متنوع تلوزیونی عراق میتوان بستر مناسبی جهت افزایش ضریب نفوذ در بازار و بهرهگیری از همکاری شرکتهای عراقی برای تقویت تولیدات مشترک فراهم کرد. وی افزود: در این دیدار پیشنهاد ایجاد اولین کارگزاری رسمی برای تبلیغات کالاها و برندهای صادراتی ایران در عراق به منظور بهره برداری از 120 شبکه رادیو و تلوزیون عراق مطرح و ضمن تفاهم اولیه مقرر شد برنامه اجرایی مدونی جهت همکاریهای این بخش تنظیم و ارایه شود.

از سوی بانک مرکزی صورت گرفت؛

گروه تجارت: بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی سامانه رفع تعهدات ارزی واردکنندگان را ابلاغ کرد.

در دستورالعمل اجرایی سامانه رفع تعهدات ارزی واردکنندگان که توسط بانک مرکزی منتشر شده، آمده است: با توجه به اهمیت صیانت از منابع ارزی کشور و در اجرای بند یک مصوبه یک هزار و دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای پول و اعتبار، ضمن تأکید بر رعایت مقررات ارزی، ضوابط تکمیلی چگونگی اقدام در موارد عدم ایفای تعهدات ارزی به این شرح ابلاغ شد. طبق ماده ۲ این بخشنامه، دسترسی بانک عامل به اطلاعات تعهدات ارزی واردکنندگان در همه بانکهای عامل بر اساس شماره کارت بازرگانی و با شناسه ملی آنها از طریق سامانه رفع تعهد ارزی برقرار میشود.

بر اساس این گزارش، بانک عامل مکلف است قبل از ارائه خدمات بانکی وضعیت تعهدات ایفا نشده وارد کننده را به عنوان یکی از شاخصهای اعتبارسنجی در بررسی صلاحیت اعتباری وی مدنظر قرار داده و ضمن اخذ گزارش سامانه، در کنار سایر شاخصهای مرتبط، در اعتبارسنجی وارد کننده، مستندات مربوطه را در پرونده اعتباری واردکننده نگهداری کند.

همچنین بانک عامل مکلف است در صورت فزونی درصد تعهدات ارزی ایفا نشده واردکننده (اعم از شخص حقیقی با حقوقی) از ۳۰ درصد، از ارائه خدمات بانکی اجتناب کند. بدیهی است در صورت پیگیری موضوع توسط واردکننده و ایفا تعهدات ارزی و کاهش آن به کمتر از حدنصاب مذکور، ارائه خدمات بانکی با رعایت مقررات مربوطه امکانپذیر بوده و در این موارد لازم است نسخهای از گزارش سامانه، حاکی از کاهش درصد تعهدات ایفا نشده به کمتر از حدنصاب مذکور، در سوابق نگهداری شود. بانک مرکزی از تأیید گواهیهای ثبت آماری وارد کننده دارای تعهدات ارزی ایفا شده بالاتر از حدنصاب مورد اشاره خودداری میکند. تبصره: بانک عامل مکلف است نسبت به پیگیری رفع تعهد ارزی واردکنندگان، فارغ از حدنصاب اشاره شده، وفق مقررات جاری و نامههای عمومی مربوطه برای کلیه تعهدات ارزی ایفا نشده اقدام کند و لذا ایفای کامل تعهدات وارد کننده صرف نظر از درصد اعلام شده الزامی بوده و اعمال محدودیت مرتبط با حدنصاب مزبور صرفاً بابت ارائه خدمات بانکی جدید است. طبق ماده ۵ این بخشنامه، تعهدات ارزی ایفا نشده بانک عامل به عنوان یکی از شاخصهای ارزیابی عملکرد بانک مدنظر قرار گرفته و در صورت بالا بودن میزان تعهدات ارزی ایفا نشده در بانک، اقدامات لازم به این شرح انجام میشود: ۱. تذکر کتبی به بانک عامل ۲. در صورتی که پس از گذشت دو ماه از تاریخ تذکر کتبی، بانک عامل نسبت به کاهش تعهدات ایفا نشده خود اقدام نکند، بانک مرکزی از تائید گواهیهای ثبت آماری بانک عامل بابت حوالههای اداری اجتناب میکند. ۳. در صورتی که بانک عامل پس از گذشت چهار ماه از تاریخ تذکر کتبی نسبت به کاهش تعهدات ایفا نشده اقدام نکند، بانک مرکزی از تائید گواهیهای ثبت آماری بانک عامل بابت سایر روشهای پرداخت اعتبار اسنادی وصولی (برات اسنادی) نیز اجتناب خواهد کرد. ۴. در صورتی که بانک عامل پس از گذشت شش ماه از تاریخ تذکر کتبی نسبت به کاهش میزان تعهدات ایفا نشده اقدام نکند، مراتب جهت اقدام مقتضی به هیأت انتظامی بانکها گزارش میشود. طبق اعلام این بخشنامه، چنانچه علت یا علل عدم رفع تعهد ارزی واردکننده (تولید کننده، مجریان پروژهها، طرحهای عمرانی و …) قصور و کوتاهی وی در ایفای تعهد نبوده باشد، بانک عامل مجاز است پس از تائید و تصویب موضوع در هیأت مدیره خود نسبت به انعکاس موضوع به بانک مرکزی جهت طرح و اتخاذ تصمیم در کمیته اقدام کند و تصمیمات کمیته لازم الاجراست.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: صرافی این بانک، ارز حاصل از صادرات را که به شکل اسکناس توسط صادرکننده وارد میشود بدون محدودیت به نرخ آزاد بازار خریداری و ما به ازای ریالی آن را نقدا پرداخت میکند. به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات، علی صالح آبادی با تشریح برنامههای بانک توسعه صادرات برای حمایت از صادرکنندگان گفت: ارائه تسهیلات به صادرکنندگان با نرخهای ترجیحی از محل منابع تلفیقی بانک و صندوق توسعه ملی با نرخ حدود ۱۴.۵-۱۴ درصد و همچنین خریداری ارز حاصل از صادرات از صادرکنندگان به نرخ بازار در اولویت برنامههای بانک توسعه صادرات در سال رونق تولید قرار دارد. وی تصریح کرد: مشتریان خوش حساب مشمول تخفیف و ترجیحاتی در وثائق از سوی بانک می شوند؛ قطعاً سابقه مثبت مشتری، بهترین وثیقه برای بانک است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری جلسه ای با مسئولان بانک مرکزی برای تامین ارز واردات مواد اولیهمورد نیاز صنعت نوشت افزار و تجهیزات مهندسی خبر داد. «فرشاد مقیمی» در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به مشکلاتی که صنعت نوشت افزار و تجهیزات مهندسی مواجه است، این موضوع به عنوان فوری ترین اقدام برای رفع مشکلاتشان در دستور کار است. وی گفت: تعرفه هایی در کمیسیون ماده یک آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات وجود دارد که می توان با استفاده از آن امکان تولید داخل مغذی مداد و لوله خودکار را فراهم کرد. معاون وزیر صنعت ادامه داد: طی چند روز آینده اصلاح و نهایی کردن این تعرفه ها در دستور کار قرار خواهد گرفت تا به تقویت بنیه تولید و جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک شود.

وزیر صنعت گفت: دولتمردان و مسئولان کشور پاکستان علاقهمند به توسعه مراودات اقتصادی با ایران هستند و در همین زمینه تفاهم نامه خوبی به امضا رسید. «رضا رحمانی» در بازگشت از سفر پاکستان در توقفی کوتاه وارد فرودگاه زاهدان شد و مورد استقبال مسئولان استان سیستان و بلوچستان قرار گرفت. وی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرف پاکستانی ضمن ابراز علاقهمندی بر توسعه و گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری قرار است پیگیری های لازم برای رفع موانع موجود بر سر راه تجارت و مراوادت اقتصادی را انجام دهد. وزیر صمت با اشاره به تفاهم نامه تجاری امضا شده در این سفر، گفت: فعال کردن بازارچه های مشترک مرزی و افزایش گذرهای مرزی، ارتقا مراودات تجاری با حضور بیشتر بخش خصوصی بویژه تجار ایرانی و پاکستانی از جمله تفاهمهای انجام شده در این سفر بود.

دو سوم ظرفیت صنایع

کارتن سازی کشور تعطیل است

مدیرعامل انجمن مدیران و صنایع کارتن و ورق کشور گفت که از مجموع سه میلیون تن ظرفیت ایجاد شده صنایع کارتن و مقوای کشور در سال های گذشته، فقط یک میلیون تن آن فعال است. «علی قلی حُسنی اعظمی» در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: ۱۶۷ واحد کارتن سازی بزرگ در سطح کشور فعالند و علاوه بر آنها حدود چهار هزار واحد تبدیلی در این زمینه فعالیت دارند که مواد مورد نیازشان را از ۱۶۷ واحد یاد شده گرفته، به سایر محصولات نهایی تبدیل کرده، به فروش میرسانند. وی بیان داشت: اکنون ۵۰ هزار نفر به طور مستقیم یا غیر مستقیم در این صنف مشغول به کارند.

اعظمی در ادامه به عمده مشکلات این صنعت و دلیل فعال نبودن دو سوم ظرفیت ایجاد شده در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: فعالان این صنف خواستار آن هستند تا دولت مجوز صادرات کاغذ را فقط معادل یک چهارم حجم کارتن باطله وارداتی (و نه بیشتر) صادر کند، زیرا در غیر این صورت با کمبود کارتن در داخل و افزایش قیمتها مواجه خواهیم شد.

تحقق رونق تولید نیازمند وحدت فرماندهی است

مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سیاست های دستگاه های اجرایی باید برمبنای حمایت واقعی از تولید باشد، تاکید کرد: برای دستیابی به این مهم باید در کشور یک وحدت فرماندهی وجود داشته باشد. «صادق نجفی» در گفت و گو با ایرنا افزود: اولویت نخست امروز وزارت صنعت، رونق تولید است و در این زمینه امسال هفت برنامه طراحی و ارائه شده که شاه بیت آنها داخلی سازی و حفظ وضعیت موجود تولید است.

وی اظهار داشت: ساز مخالف زدن وزارت صنعت، اقتصاد، تعاون، بانک مرکزی، گمرک و سایر دستگاهها، در مقوله تولید ما را به مقصود نمیرساند. نجفی یادآور شد: نجات اقتصاد کشور از وابستگی به نفت، با دریافت مالیات یا مالیات بر ارزش افزوده بیشتر از تولید در شرایط کنونی که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می بریم، میسر نمیشود. وی گفت: باید شرایط به گونهای فراهم شود که رونق تولید در یک فضای مناسب و آسان و به دور از سختگیریهای معمول، شکل بگیرد؛ در این راستا وزارت صنعت تلاشهای زیادی را آغاز کرده، اما به نظر میرسد تاکنون حمایت از تولید و داخلی سازی به معنای واقعی کلمه اتفاق نیفتاده است.

بنیانگذار پزشک کسب و کار در گفتوگوی اختصاصی با تجارت تشریح کرد؛

کورش شرفشاهی: امروزه معضل کمبود نقدینگی در همه زمینه ها به چشم میخورد. تولیدکننده توان مالی لازم را برای خرید مواد اولیه ندارد، نیروی کار درآمد لازم را برای خرید کالای تولید شده و رکود تاوان کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور است. خرید و فروش اقساطی راهکاری اقتصادی است که البته چالشهای خاص خودش را دارد. در این رابطه با دکتر سیداحمد سیدی مطلق بنیانگذار و مبتکر طرح پزشک کسب و کار گفتگو کردیم. سیدی مطلق با تاکید بر اینکه فروش کالا به صورت اقساط مقوله اقتصادی در هر کشوری است گفت: این گونه نیست که مردم یک کشور از نظر اقتصادی ضعیف شده باشند تا فروش کالا و خدمات به صورت اقساطی صورت بگیرد، بلکه اقساط بهترین راهکار رفع مشکلات و زمینه ساز رونق اقتصاد است. وی گفت: اقساط روشهای گوناگونی دارد که برجستهترین آنها وام بانکی است. امروزه بزرگترین نهادی که زمینه ساز خرید اقساطی در زمینه مسکن، لوازم خانگی، خودرو و... است، بانکها هستند.

بنیانگذار پزشک کسب و کار با اشاره به تاریخچه اقساط گفت: از 5 هزار سال پیش در بابل، سیستم خرید اقساطی داشتیم که یک نفر کالای مورد نیازش را تحویل میگرفت و مبلغ آن را به صورت اقساط به میزانی بیشتر و در زمان دیرتر دریافت میکرد. این روال همچنان ادامه دارد به نوعی که امروزه تمامی کشورها تحت تأثیر فروش اقساطی هستند و حتی اقتصاد آمریکا و اروپا با تعریف درست فروش اقساطی رونق دارد.

وی با اعلام اینکه امروزه تولیدکنندگان به دنبال ایجاد شرایطی هستند تا خرید را برای مشتریان خودشان تسهیل کنند گفت: با توجه به اینکه بیشتر مردم حقوق بگیر هستند و با درآمدشان امکان خرید نقدی را ندارند اما نیاز به کالاهای بسیاری دارند، بهترین روش آن است که کالای مورد نیاز امروزشان را به آنها تحویل بدهیم اما مبلغ آن را به مرور زمان دریافت کنیم.

سیدی مطلق با تاکید بر اینکه باید بپذیریم شریان خانوادهها به نقدینگی وابسته است و فروش اقساط میتواند به روانتر و سریعتر شدن جریان اقتصادی یک خانواده کمک کند گفت: یک خانواده وقتی نیازهای خودش را تامین کند، آرامش بیشتری خواهد داشت و این با درآمد محدود حقوق بگیری امکان پذیر نیست.

وی گفت: از سوی دیگر برخی خانوادهها میخواهند وسایل زندگی خود را ارتقا بدهند که چون امکان انجام یک باره آن را ندارند، از خرید کالای نو منصرف میشوند. بنابر این تولیدات داخلی به فروش نمی رود که این مساله به اقتصاد و تولید ملی زیان وارد میکند. مبتکر طرح پزشک کسب و کار با تاکید براینکه وقتی خرید قسطی صورت میگیرد، خانواده احساس میکند که به خواستههای خودش رسیده گفت: دست یابی به خواسته ولو به صورت قسطی باعث امید و شادابی در خانواده میشود. این در حالی است که بسیاری از طلاقها به دلیل ناتوانی سرپرست خانواده در رسیدن به خواستههایشان بوده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه به دلیل مشکلات کارفرمایان، امکان افزایش دستمزد وجود ندارد گفت: آیا میتوانیم از خانوادهها بخواهیم که خواستههایشان را سرکوب کنند؟ به همین دلیل است که فروش اقساطی اهمیت می یابد.

سیدی مطلق با تاکید بر اینکه فروش اقساطی تنها مربوط به خانوادهها نیست گفت: امروزه تولیدکنندگانی را سراغ داریم که به دلیل کمبود نقدینگی برای تأمین مواد اولیه یا ماشین آلات مشکل دارند. کشاورزانی هستند که اگر ماشین آلات کشاورزی یا کود شیمایی یا بذر مرغوب داشته باشند، تولیداتشان بیشتر میشود که به دلیل کمبود نقدینگی نمیتوانند نیازهایشان را تأمین کنند که بر تولید و درآمدشان اثرمنفی میگذارد، همچنین کیفیت محصولات کشاروزی بالا نمیرود. بنابر این فروش اقساطی میتواند تأثیر مثبتی بر کمیت و کیفیت تولید داخلی بگذارد. وی با یادآوری نامگذاری سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری گفت: ایشان مدتهاست بر حمایت از تولید ملی تاکید می کنند، اما وقتی بیشتر مردم کشور حقوق بگیر هستند و درآمدشان ناچیز است در حالی که هدفشان خرید کالای ایرانی است و نمیتوانند کالایی بخرند، تکلیف چیست.

بنیانگذار پزشک کسب و کار افزود: در نهایت کسانی باقی میمانند که پول دارند، اما تمایل یا اعتقادی به کالای ایرانی ندارند یا تفکر اشرافی گری آنان را به سوی خرید کالای خارجی سوق میدهد. شما به این فرد نمیتوانید تفهیم کنید که کالای ایرانی کیفیت دارد، قیمتش مناسب است، اشتغالزایی میکند و چرخ اقتصاد کشور را به حرکت در میآورد، حتی اگر یک کالای ایرانی مونتاژ قطعات کالای خارجی مورد نظرشان باشد.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان ایرانی این مسائل را جامعه شناسی کردند و متوجه گره ها شدند گفت: به همین دلیل کارخانههای بزرگ ایرانی به سوی فروش اقساطی حرکت کردند و به جای آنکه محصولاتشان ماهها در انبارها یا در فروشگاهها خاک بخورد، به صورت اقساطی به مردم واگذار کردند. سیدی مطلق با اشاره به تلاشهایی که انجام گرفته گفت: با توجه به این شرایط، در فضای مجازی سایتی راه اندازی کردیم و بازخوردها را گرفتیم که نتیجه همه این مطالعات، راه اندازی هایپر فیزیکال فروش اقساطی شد. بدین معنا که فرد وقتی وارد این هایپر میشود، از نیازهای ابتدایی روزانه تا دیگر کالاهای زندگیاش را میتواند در این هایپراقساطی تهیه کند. هدف ازاین کار تأمین کالای مورد نیاز خانواده، فروش کالای تولید داخل و حرکت در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان پدر معنوی ایران است. در هایپر قسط سرمایه گذارانی تعریف کردیم که سرمایهشان را در قالب فروش اقساطی در اختیار گذاشتهاند. همچنین با بانکها رایزنی کردیم تا به خریداران تسهیلات بدهند و همچنین تولیدکنندگانی که کالایشان را به هایپرقسط آوردهاند تا به صورت اقساطی واگذار کنیم.

وی پرداخت پول با هر شرایط به مردم را اشتباهی بزرگ توصیف کرد و گفت: وقتی فردی به هر دلیل از قبیل خرید جهیزیه، خرید یا تعویض خودرو، نوسازی لوازم منزل یا هر مورد دیگر از بانک تسهیلات یا از جایی پول قرض میگیرد، امکان دارد آن پول را صرف خرید نکند، بلکه بخشی از آن را صرف سفرهای غیر ضروری یا مواردی کند که توان او را برای خرید آن کالا کاهش دهد و این فرد نه تنها دیگر نتواند کالای مورد نیازش را خریداری کند، بلکه تبدیل به بدهکاری شود که وام گرفته اما به سفر زیارتی سیاحتی رفته و عملکردش هیچ تأثیری در رونق اقتصادی و تولیدملی نداشته است.

بنیانگذار پزشک کسب و کار با اشاره به اینکه در هوش مالی دو مقوله نیاز و خواسته داریم گفت: فردی که وام میگیرد و یک باره به نقدینگی قابل توجهی میرسد، به جای آنکه نیازش را تأمین کند، در وهله اول به دنبال پاسخگویی خواستههایش میرود که شاید خواسته او رفتن به سفر زیارتی و سیاحتی باشد.