صدور۱۹۸ میلیون دلار کالا از مرز قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین گفت: 198 میلیون دلار کالا در سه ماه اول سال جاری از مرزهای پرویزخان و خسروی این شهرستان به عراق صادر شد.

مرادعلی تاتار در گفت و گو با ایرنا، وزن کالاهای صادر شده در این مدت را ۳۷۳ هزار تن اعلام کرد و افزود: از مرزهای پرویزخان و خسروی، سیمان خاکستری، کیک و بیسکوئیت، کولر آبی، هندوانه، لبنیات، لوازم ساختمانی و میوه و تره بار صادر شده است.

وی اظهار داشت: از مجموع صادرات انجام شده از مرزهای این شهرستان ۱۸۳ میلیون دلار کالا به ارزش وزنی ۳۳۷ هزار تن از مرز رسمی پرویزخان و ۱۵ میلیون دلار به ارزش وزنی ۳۶ هزار تن از مرز خسروی به عراق صادر شده است.

 

ضرورت بازاریابی قوی

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک گفت: هرچند در سال های گذشته فعالان صنعت نساجی و پوشاک در زمینه بهبود کیفی محصولات خود گام های خوبی برداشته اند، اما توسعه صادرات این محصولات نیازمند بازاریابی قوی تر است. «گلنار نصراللهی» در گفت وگو با ایرنا، وضعیت امسال صادرات پوشاک را مناسب و رو به بهبود توصیف کرد و افزود: رونق و توسعه صنعت نساجی و پوشاک در برنامه های امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به روشنی دیده شده است. به گفته وی، در یک سال و نیم اخیر سیاست های حمایتی از صنعت نساجی و پوشاک نیز بهتر شده، اما جا دارد که تسهیلات بیشتری برای این بخش قائل شویم.

 

اعلام قیمت تمام شده خودروی داخلی؛ بزودی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعلام قطعی قیمت تمام شده خودروهای ساخت داخل تا ماه آینده خبر داد. عباس تابش در سفر به استان چهارمحال و بختیاری در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در خصوص ورود سازمان بازرسی کل کشور به قیمت خودرو افزود: صورتهای مالی شرکتهای خودروسازی تا پایان ماه جاری صادر میشود و این سازمان به استناد قانون بر اساس این صورتهای مالی، قیمت تمام شده تک تک خودروها را احصاء میکند. به گفته وی، قیمتهای احصاء شده خودروها به کمیته خودرو سازمان داده میشود و یکی از برنامههای سازمان است که با توجه به شیب نزولی هفتههای جاری، قیمت خودرو به قیمت تمام شده نزدیک میشود.

برای بازسازی به کمک ایران نیازمندیم

سفیر عراق در ایران با اشاره به خسارات داعش در این کشور بیان کرد: عراق برای بازسازی در دوران پساداعش به کمک ایران نیاز دارد. سعد جواد قندیل در همایش صاحبان صنایع و تجار ایران که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: این همایش نتیجه سفر ریاست جمهوری ایران به عراق و همچنین نخست وزیر عراق به تهران است.

وی دیدارهای دوگانه اخیر را تاریخی خواند و افزود: این دیدارها موجبات توافقات همه جانبه را فراهم کرد و اولین مساله مورد توافق، تثبیت رقم ۱۲ میلیارد دلار روابط تجاری دوکشور و افزایش آن به ۲۰ میلیارد دلار است.

جواد قندیل با اشاره به مجانی کردن ویزاها خاطرنشان کرد: این موضوع با ویزای زوار آغاز شد و به ویزای تجار ختم میشود.

وی از آمادگی سفارت عراق برای صدور مجانی ویزای زیارتی و تجاری در سریعترین زمان خبر داد.

سفیر عراق در تهران همچنین راهاندازی شهرکهای صنعتی در مرزهای مشترک را موجب توسعه رابطه اقتصادی دانست.

خودروسازان از تجربه

صنایع بزرگ خارجی استفاده کنند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده کامل از ظرفیتهای موجود در کشور برای حفظ و حمایت از صنایع مولد نظیر خودروسازی اهمیت زیادی دارد در عین حال باید استفاده از دانش روز را مورد توجه جدی قرار دهیم و از اقدامات و تجربه های صنایع بزرگ جهانی در راه رشد و توسعه الگوبرداری کنیم.

«غلامرضا حیدری» در گفت وگو با ایرنا به وجود برخی موانع و مشکلات در زمینه تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع قطعهسازی اشاره کرد و گفت: باید برای تسهیل در خرید مواد اولیه و نقل و انتقال بانکی شرکتهای قطعهساز داخلی، برنامهریزی لازم انجام شود.

به گفته حیدری، همکاری با شرکتهای دانشبنیان داخلی و صنایع پیشگام در حوزه طراحی و ساخت قطعات خودرو، میتواند جایگاه این صنعت را در زمینه ساخت پلتفرمها و محصولات تمامایرانی ارتقا دهد.

وی به بازدید اخیر خود از سایپا اشاره کرد و گفت: با وجود تحریمها و مشکلات پیچیده اقتصادی، این گروه خودروسازی توانسته در راستای منافع ملی، با تلاش برای افزایش میزان تولید محصولات خود و با ابزار کلیدی مدیریت درست، در زمینه تولید محصولات خود رکوردشکنی کند.

از روز گذشته صورت گرفت؛
 

گروه تجارت: باحضور معاون وزیر و رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، شورای هماهنگی اتحادیه ها، تشکل ها و شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، اولین نشست رسمی شورای هماهنگی اتحادیهها و تشکل های روستایی و کشاورزی با حضور معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی، مدیران عامل اتحادیههای سراسری و نظام صنفی کشاورزی کشور در محل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونیهای روستایی برگزار شد. حسین شیرزاد، معاون وزیر و رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در این جلسه طی سخنانی با اشاره به اینکه اتحادیهها، تشکلها و شبکه های تحت پوشش آنها میبایست به چشم انداز واحدی در راستای نیل به اهداف و جایگاه آرمانی خود دست یابند، اظهار داشت: با توجه به جنس مطالبات و همگرایی ذاتی میان اهالی بخش کشاورزی و جامعه روستایی، اتحادیهها و تشکلهای مردم نهاد بایستی بتوانند مأموریت های مشترکی را در سپهر فعالیت های پیش روی مربوط به تشکلها تدارک دیده تا به بهترین عملکرد و نتایج در برابر کاستی های بنیادین و مشترک بخش نایل شوند. وی با تأکید بر اینکه رفع بسیاری از محرومیت های موجود در زمینه حقوق و امتیازات قانونی و ذاتی تشکل های مختلف بخش کشاورزی، تنها در سایه هم صدایی و هم افزایی سینرژیک شده آنها قابل وصول است، اظهار کرد: با پویش حل مسائل و معضلات کلیدی مشترک و بازتعریف موانع، مواضع و فعالیتهای هموند برای جامعه تشکلهای کشاورزی میتوان به نتایج درخشانی در بهرهگیری شایسته از این فرصت تاریخی امیدوار بود. مسایل کشاورزی کشور نیاز به هم افزایی بیشتر تشکل ها در شرایط تحریم دارد

  • لزوم همگرایی بیشتر

    شیرزاد ضمن یادآوری این نکته که تشکیل شورای ملی تشکلهای کشاورزی کشور می بایست به تعمیق و همگرایی هرچه بیشتر مطالبات و چانه زنی های تشکل ها منجر شود، تصریح کرد: فضای کنونی تحقیقا" یکی از منحصر به فردترین شرایطی است که تاکنون نصیب جامعه فعالان و ذینفعان بخش کشاورزی کشور شده و لذا توقع طبیعی ما آن است که با بهره مندی حداکثری از سینرژی حاصله بتوانید در مسیر تحقق بسیاری از اهداف راهبردی تشکل ها و در نهایت تولید ثروت و رسیدن به ساحل موفقیت و تعامل سودمند و پایدار با حاکمیت، گام های اساسی و چشمگیری بردارید. این صاحبنظر امور مربوط به تشکل های بخش کشاورزی با اعلام اینکه چرخش سرمایه در شبکه تعاونی ها و تشکل ها بدون وجود "اعتماد تعمیم یافته" منجر به خلق ثروت نخواهد شد تاکید کرد: با ایجاد صدای واحد و مشترک و تجمیع سرمایه ها و منابع پراکنده می توان به رفع موارد متعددی از نارساییهای عمده و مزمن درون بخشی و فرابخشی به خصوص در حوزه خلق ثروت دست یافت، جامعه کشاورزی ما برای مقابله با چالش هایی همچون عدم توازن، ضعف اعتماد تعمیم یافته و ورود قدرتمند به فضای تجاری و اقتصادی کشور، پیش از هرچیز نیازمند شکلگیری فضای یکپارچه و متکامل جمعی است. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحرک بخشی به بحث تأمین مالی کارآمد در حوزه تشکلهای بخش کشاورزی اشاره و افزود: به عنوان مثال در سال های اخیر با سیاستهای نادرستی در خصوص ایجاد و نحوه اداره صندوق های مالی و اعتباری در حوزه تشکلها مواجه بودهایم و به دلیل عدم وجود اتاق فکر مشترک و جریان مطالبه گری توانمند در نزد تشکل های مردم نهاد، شاهد بروز انحراف در مدیریت، نظارت و عملکرد مؤسسات مالی این بخش بودهایم که قطعاً از جمله مأموریت های مهم این نهاد مشترک و سرنوشتساز، ورود به موضوع اصلاح روشها و چگونگی تشکیل و فعالیت صندوق های تخصصی مالی در راستای خدمت رسانی استراتژیک به بخش کشاورزی خواهد بود. وی ادامه داد: انطباق محتوای اساسنامهای و قانونی تعاونیهای روستایی با واقعیتهای امروزین، مطالبهای عمومی نزد جامعه فعالان این بخش کشاورزی کشور است، ضمن اینکه محتوای موضوعی اساسنامه سال ۱۳۵۰ باید مطابق با احتجاجات،نیازهای امروزی و خواست جامعه عضو شرکتهای تعاونی روستایی به روز گردد.

  • لزوم تحول در قوانین موضوعه

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار همچنین به مسئله لزوم تحول در قوانین موضوعه و ساختار سازمان و شبکه تعاونیهای روستایی و کشاورزی کشور اشاره و اعلام داشت: قریب به نیم قرن از تصویب اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران میگذرد و طی این سالها همچنان در بر پاشنه گذشته می چرخد، تو گویی هیچ چیز نه در بخش کشاورزی و نه در مناسبات تعاون در جامعه روستایی تغییر نکرده است!

سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: اگر به سمت مگا صادرات نرویم و کالاهای صادراتی را متنوع نکنیم نمیتوانیم به دستیابی به عدد 120 میلیارد دلار صادر هدفگذاری شده خوشبین باشیم پس باید پروژه مگا صادرات را جدی بگیریم. به گزارش ایلنا محمدرضا مودودی در همایش ملی صادرات، تامین مالی و بیمه با اشاره به میزان تجارت در سه ماهه اول سال گفت: ما در این مدت 10.2 میلیارد دلار واردات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.7 درصد کاهش داشته و بر همین اساس تراز تجاری ما در فصل بهار مثبت مانده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: کاهش نرخ ریال در برابر دلار به نفع صادرات است البته تمام شاخصها به سبب اعمال تحریمها آسیب دیده اما صادرات غیرنفتی که هدف اصلی بوده آسیب جدی ندیده است.

وزیر صمت در ادامه دیپلماسی اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت و برای پیگیری برنامه های توسعه ای همکاری های اقتصادی ایران با کشور های همسایه خود، عازم کشور عمان می شود. به گزارش شاتا، رضا رحمانی در خصوص سفر خود به عمان، اظهار داشت: افزایش مناسبات اقتصادی با کشور های دوست و همسایه دارای اهمیت بالایی است و در همین راستا برنامه سفر به عمان در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: ظرفیت های غیر فعال بسیاری تاکنون شناسایی شده که درصدد عملیاتی کردن آن ها هستیم. در توسعه روابط با کشورهای همسایه، گاها با برخی موانع و مشکلاتی مواجه هستیم که در صورت پیگیری و ایجاد شرایط مناسب در روند همکاری های مشترک این موارد به نقطه قوت ما در افزایش حجم مبادلات تجاری تبدیل شوند.

مهمترین چالش های پیش روی تولید

نشست بررسی رفع موانع پیشروی رونق تولید و فضای کسب وکار در شرایط تحریم با حضور نمایندگانی از معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، سازمان برنامه وبودجه کشور و مدیران و مشاوران معاونت امور صنایع برگزار شد.

فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن وتجارت در حاشیه این نشست تخصصی با اشاره به شناسایی مهمترین مشکلات وچالشهای پیش روی صنعتگران خواستار تسهیل برخی فرآیندها برای بهبود فضای کسب وکار در کشور شد و گفت: فضای صنعتی کشور با توجه به محدودیت های ایجاد شده با شرایط خاصی روبه رو است و صیانت از تولید باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. وی با تاکید برضرورت تسریع در اصلاح برخی از قوانین و مقررات در سطح کلان کشور خاطر نشان کرد: برخی از موضوعاتی که اغلب صنعتگران با آن دست به گریبان هستند با محوریت طرح در ستاد اقتصادی دولت احصا و مقررشده است با حضور نمایندگانی از نهادها و دستگاه های اجرایی در این ستاد راهکارهای تسهیل فرایند تولید به ویژه ورود مواد اولیه مورد نیاز به کشور، مورد بررسی قرار گیرد.

تمام کالاهای مصرفی خانوار قابل ردگیری شد

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: با راهاندازی سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا، رصد حرکت کالا از مرحله تولید تا رسیدن به بخش فروش امکانپذیر شد. به گزارش ایسنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس قبادی در مراسم رونمایی از سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا با اعلام این مطلب افزود: این سامانه ابزار مدیریتی لازم برای رصد کالاهای تولیدی و وارداتی از بدو تولید و یا واردات به انبار و سپس تحویل به شرکتهای پخش و رسیدن به شبکه توزیع را فراهم کرد. وی با تاکید بر اینکه راهاندازی سامانه مذکور گام بلندی در مدیریت شبکه توزیع خواهد بود، افزود: پیش از این نقدی بر عملکرد نظام توزیع وارد بود از این بابت که زنجیره توزیع کالا در کشور خصوصاً در مورد اقلامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد میشوند، شفاف نیست. معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: حالا با گام بلندی که برداشته شده است، شفافیت لازم در این حوزه ایجاد شده و سیاستگذار ابزار مدیریت برای رصد مسیر حرکت کالا را در اختیار دارد.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی:
 

گروه صنعت و معدن: قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت : در تنظیم بازار سه بال تامین، توزیع و نظارت باید با هم مدنظر قرار بگیرد و در نوین سازی این شبکه، هزینه مبادله کالا به نفع مصرف کننده باید کاهش یاید

حسینمدرس خیابانی با بیان اینکه در تنظیم بازار حقوق تولید کننده و مصرف کننده باید توامان دیده شود، تصریح کرد: فارغ از موضوعات فعلی کشور، همیشه تنظیم بازار به همین دلیل کار سختی بوده است. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اضافه کرد: امروز دایره کالاهای اساسی و ضروری، مانند کالاهای دهه 70 نیست و شرایط متفاوت است، چرا که وسعت این کالاها افزایش یافته و نگاهها و ابزارها نوین شده است.

  • روی کارآمدی یک شبکه توزیع خوب داریم کار میکنیم

    مدرس خیابانی با بیان اینکه در تنظیم بازار سه بال تامین، توزیع و نظارت باید با هم مدنظر قرار بگیرد، گفت: از لحاظ تامین به یک حد قابل قبولی رسیدیم و اگر دچار شک تامین شویم از ذخایر می توانیم استفاده کنیم. همچنین روی کارآمدی یک شبکه توزیع خوب داریم کار می کنیم.

  • به یک تقویم کالایی برای تامین بازار و مصرف نیاز داریم

    وی با بیان اینکه تنظیم بازار یک کار فرابخشی است، بیان کرد: اولویت ما تامین کالاهای معیشتی مردم است، اما بخشی از تولید نیز مربوط به کالاهای فصلی است،پس به یک تقویم کالایی برای تامین نیاز داریم. همچنین تقویم دیگری برای مصرف مردم در برخی ماههای خاص مانند ماه مبارک رمضان نیز نیازمندیم.

    قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اعلام اینکه محل تامین بیش از 90 درصد کالاهای مورد نیاز، تولید داخل است، گفت: در چند قلم کالای خاص فقط وابستگی داریم که در کنار تولید باید واردات هم داشته باشیم. مدرس خیابانی با اشاره به شبکه توزیع کالاها، نیز افزود: تنوع شبکههای توزیع داریم و دو قطبیهای تولیدکننده و مصرف کننده در این حوزه راه افتاده است. اما حمایت از مصرف کننده در گرو حمایت از تولید کننده است و بالعکس.

    وی اضافه کرد: تولیدکننده باید بتواند خود را با نیازمندیها و همچنین حقوق مصرف کننده هماهنگ کند وگرنه در بازار جایگاه خود را از دست خواهد داد و در شبکه توزیع نیز به همین شکل است.

    قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه در نظام توزیع، هم شبکه توزیع زنجیره ای و هم شبکه توزیع متعارف صنفی باید در کنار هم حفظ شوند، بیان کرد: حدود سه میلیون صنف با بیش از 6 میلیون نفر اشتغال مستقیم داریم و از این ظرفیت باید برای تنظیم و نظارت بازار استفاده کنیم.

  • در نوین سازی شبکه توزیع، هزینه مبادله کالا به نفع مصرف کننده باید کاهش یابد

    وی با بیان اینکه در نوین سازی و توانمندسازی شبکه توزیع هزینه مبادله باید کاهش یابد، تصریح کرد: واسطه های غیر ضروری که هزینه مبادله به مصرف کننده وارد می کنند، باید حذف شود.

    قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه از ظرفیت‎های سامانه جامع تجارت در موضوع توانمندسازی شبکه توزیع میتوان استفاده کرد، افزود: شبکه خاص توزیع را علاوه بر شبکه عام برای کمک و شناسایی اقشار آسیب پذیر و هدف مانند مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و تعاونیهای کارمندی و کارگری و... داریم و این دو شبکه باید در کنار هم دیده شوند و مکمل هم باشند.

گروه صنعت و معدن: همایش رونمایی از سامانه مدیریت توزیع کالا توسط انجمن شرکت های صنعت پخش ایران و با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

به گزارش روزنامه تجارت، این مراسم با حضور مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعضای هیئت مدیره انجمن شرکت های صنعت پخش ایران، نمایندگان سامانه تجارت و مدیران عامل و مدیران فناوری اطلاعات شرکت های صنعت پخش در سالن شهید همت وزارت صمت برگزار شد. «سامانه مدیریت توزیع کالا» و صدور مجوز پخش، امکان رصد شبکه قانونی توزیع کالا و شناسایی شرکتهایی که شفاف فعالیت میکنند در مبارزه با فساد، قاچاق کالا و مدیریت درست این صنعت را محیا کرده و ایجاد این سامانه که زیر مجموعه سامانه جامع تجارت است میتواند نقش مهمی در مبارزه با رانت و فساد داشته باشد. در حاشیه این همایش حمید محله ای معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت به خبرنگار روزنامه تجارت گفت: امروز آرزوی دیرینه بیش از ۱۰ ساله ما محقق می شود، این سامانه ارتباط شبکه اطلاعاتی توزیع کالا که توسط بخش خصوصی تولید شده را به اشتراک گذاشته و این اطلاعات به ما و بانک های اطلاعاتی وزارتخانه اتصال پیدا میکند و از امروز از برآیند اطلاعات ایجاد شده استفاده خواهد شد. در ادامه و در حاشیه این همایش سهراب کارگر رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های صنعت پخش ایران گفت: فاز دوم این سامانه که امروز رونمایی می شود مربوط به رصد کالا از تولیدکننده و واردکننده تا مکانهای عرضه کالا است. وی ادامه داد: تفاوت این سامانه با دیگر سامانه ها این است که از متولیان و کارشناسان این امر برای طراحی و اجرا استفاده شده که کاربری بسیار راحت داشته باشد