قراردادهای نمایشگاه ساخت داخل مشوق میگیرند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: قراردادهایی که در نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید بین واحدهای صنعتی و شرکتهای دانشبنیان به امضا برسند، از حمایت مالی این صندوق بهرهمند میشوند. به گزارش ایدرو، «علی وحدت» افزود: اعطای سرمایه در گردش با نرخ ترجیحی برای کمک به تامین کسری نقدینگی شرکتهای دانشبنیان به عنوان طرف عرضه و ارائه تسهیلات لیزینگ به واحدهای صنعتی دو ابزار مهم صندوق برای تامین مالی این قراردادها است. وی بیان داشت: در تسهیلات لیزینگ، اگر واحدهای صنعتی به عنوان مشتری ۳۰ درصد مبلغ قرارداد خرید محصولات دانشبنیان را نقدی پرداخت کنند.

 

مشکل زیست محیطی مانع بهره برداری از طرح ها

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور از چهار طرح صنعتی تولیدی با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد بنا به دلایلی از جمله رعایت نکردن مسائل زیست محیطی جلوگیری شده است . بابک دین پرست در جریان بازدید از مجتمع فولادسازی و کک سازی فولاد زرند ایرانیان افزود: این طرح ها به علت های مختلف از جمله مشکلات زیست محیطی به بهره برداری نرسیدند و در صورتی که پروژه ای مشکل زیست محیطی دارد باید از ابتدا مجوز اجرای آن را ندهیم. به گفته دین پرست یک مورد از این چهار طرح متوقف شده که بیشترین حجم سرمایه گذاری در بین این طرح ها را داشته مربوط به استان کرمان می باشد.

 

کاهش تصدی گری دولت ثمربخش بود

معاون وزیر صنعت گفت: کاهش تصدی گری دولت در امور شهرک های صنعتی و واگذاری آنها به خود صنعتگران، راهبری و نگهداری امور و ارائه خدمات به تولیدکنندگان را در شهرکهای صنعتی بهبود بخشیده است. محسن صالحی نیا در نشست بررسی اجرای قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرکهای صنعتی که در مشهد برگزار شد نقش مؤثر شرکتهای خدماتی شهرکهای صنعتی را در کاهش تصدی گری دولت مهم برشمرد و بر هم افزایی بیشتر شرکتهای خدماتی با شرکت شهرکهای صنعتی استانها تأکید کرد. وی با تشریح حیطه عملیات و مأموریتهای شرکتهای خدماتی مستقر در شهرکهای صنعتی گفت: اداره امور شهرکها و نواحی صنعتی مستلزم تعامل همه جانبه با صنعتگران است.

احیای بازار و میز فرش چین در مرکز ملی فرش ایران

نشست رئیس مرکز ملی فرش ایران با نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، دستپاک با بیان اینکه مهمترین برنامه این مرکز حفظ بازارهای موجود و توسعه بازارهای هدف است، افزود: در این رویکرد ورود به بازاهای جهانی و افزایش حضور فعالان فرش دستباف ایران در بازار کشورهای شرق آسیا در اولویت بوده است. مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین ضمن توضیح چگونگی توسعه صادرات فرش دستباف ایرانی و بررسی راهکارهای عملی تعامل با بازار چین و ویژه هنگ کنگ چنین بیان کرد: در ابتدا باید شناسایی ویژگیهای منحصر به فرد فرش دستباف ایران در کشور چین دنبال شود. وی در ادامه توضیحات کاملی در خصوص ظرفیت های سرمایه گذاری در کشور چین بویژه گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری در حوزه فرش دستباف ارائه نمود. در پایان جلسه مقرر شد ، میز فرش چین که به مدت چهار سال متوقف شده بود با حضور فعالان و ذینفعان احیا شود و نشست میز کشورهای مختلف برای بازارهای هدف صادراتی فرش دستباف به منظور شناسایی زمینه های ورود و توسعه روابط دو جانبه در دستور کار قرار گیرد.

صنعت سرخ در مسیر سبز

مدیرعامل شرکت مس در بازدید از کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه با بیان اینکه احداث این کارخانه در تکمیل شرایط کوره فلش کارخانه ذوب است گفت: با تغییر سیستم ریورب کارخانه ذوب سرچشمه به فلش ایجاد کارخانه اسید یک ضرورت برای تکمیل شرایط فنی و تکنولوژیک بود. به گزارش ایلنا، اردشیر سعد محمدی افزود: علاوه بر این، راهاندازی کارخانه اسید یک مسئولیت محیط زیستی بود؛ چراکه باید با انجام سرمایهگذاری گاز so2 تولیدی در کارخانه ذوب به اسید سولفوریک تبدیل میشد. سعد محمدی با اشاره به تحریمهای ظالمانه گفت: خوشبختانه با کمک مهندسان و تکنسینهای مس توانستیم تمام تجهیزات مورد نیاز این کارخانه را فراهم کنیم تا این طرح به مرحله تولید برسد. مدیرعامل شرکت مس تصریح کرد: این کارخانه اکنون به تولید رسیده و میزان ظرفیتش 610 هزار تن اسید در سال با ظرفیت فعلی کارخانه ذوب است با افزایش ظرفیت تولید ذوب در آینده نزدیک میزان تولید اسید هم افزایش پیدا خواهد کرد.

سعد محمدی ادامه داد: افزون بر این، با سرمایهگذاری دیگری که در منطقه خلیج فارس برای ایجاد 12 مخزن با سرمایه 170 میلیارد تومان و ساخت سکوی دلفینی صورت گرفته است در حال آمادهسازی زمینه صادرات اسید به مقاصد صادراتی هستیم.

در نشست مشترک وزارت ارتباطات و اتاق تهران تاکید شد؛

گروه تجارت: نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، سومین گردهمایی خود را در وزارت ارتباطات و با حضور محمدجواد آذری جهرمی برگزار کردند و برنامههای خود را با او به اشتراک گذاشتند

این نشست در حالی برگزار شد که محمدجواد آذری جهرمی در حدود 22 ماه پیش و یک روز قبل از دریافت رأی اعتماد از مجلس، به اتاق تهران آمد و در جمع هیات نمایندگان این اتاق از برنامههای خود در دوره وزارتش گفت.

  • گامهای بلند اتاق تهران برای تحول در اقتصاد دیجیتال

    در ابتدای نشست اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمجید صدری رییس این کمیسیون، در توضیحات کوتاهی از اهمیت تشکیل این کمیسیون در اتاق تهران طی دوره نهم هیات نمایندگان سخن گفت و حضور هفت فعال اقتصادی در حوزه فناوری اطلاعات در هیات نمایندگان این دوره اتاق تهران را فرصتی برای ایجاد تحول در اقتصاد دیجیتال کشور و توسعه بنگاههای این عرصه عنوان کرد. وی در عین حال، تعامل و همکاری اتاق تهران با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در پیشبرد اهداف و برنامههای بخشخصوصی در حوزه اقتصاد دیجیتال، حیاتی دانست و از آمادگی کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال برای همکاری و مشورت با این وزارتخانه در راستای کمک به تسهیل فضای کسبوکار بنگاههای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال خبر داد. سید محمد اتابک، عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز در سخنانی، به ورود صنایع پرسابقه کشور به حوزه فناوری و آیتی اشاره کرد و تصریح کرد که در شرایط کنونی، میتوان بخش عمدهای از ضعف و کمبودهای توسعهای صنایع را از طریق ایدههای فناورانه برطرف کرد. شهاب جوانمردی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و نایب رییس این کمیسیون نیز با تاکید بر اینکه اتاق تهران در این دوره، به دنبال ارتقا و توسعه اقتصاد نوآورانه در کشور است، مشکل اساسی در این حوزه را مربوط به سمت تقاضای اقتصاد دیجیتال عنوان کرد در حالی که به گفته وی، در سمت عرضه، بخشخصوصی حرفهای زیادی برای گفتن دارد. وی در همین رابطه، بر ایجاد بسترهای آموزشی و فرهنگسازیها برای جهش و تحول در سمت تقاضا، تاکید کرد.

  • تصویب آییننامه استارتآپها

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست، گوشهای از اقدامات این وزارتخانه در دولت دوازدهم را با فعالان اقتصادی در میان گذاشت و تاکید کرد که استراتژی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دوره، توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران است. محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به اینکه هر یک از وزرای پیشین این دستگاه دولتی، تحول و یادگاری در حوزه فناوری و ارتباطات بر جای گذاشتهاند، گفت: تحول در کسبوکار و اقتصاد دیجیتال و فناورانه، اثر انگشت وزیر و گروه مدیران و کارشناسان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم خواهد بود.

    او سپس با بیان اینکه فوتونهای روشن کردن چراغ بازار اقتصاد دیجیتال کشور، استارتآپها هستند، افزود: در دولت دوازدهم، روی اکوسیستم استارتآپی در ایران سرمایهگذاری کردهایم و آییننامه مربوط به آن نیز تدوین شده که پس از کشوقوس فراوان، سرانجام یک ماه پیش به تصویب رسید. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: بر اساس این آییننامه، ایدهپردازان به راحتی میتوانند کسبوکار استارتآپی خود را راهاندازی کنند و تا سه سال و دستیابی به درآمد سالانه 500 میلیون تومان، از پرداخت حق بیمه تامیناجتماعی و مالیات معاف خواهند بود. آذری جهرمی سپس ادامه داد: استارتآپها پس از گذشت سه سال از فعالیت خود و عبور میزان درآمد سالانه آنها از 500 میلیون تومان، از دامنه مشوقهای این بخش خارج شده و وارد پارکهای اقتصاد فناوری میشوند و تا رسیدن به درآمد 5 میلیارد تومان در سال، از امکانات و ظرفیتهای این پارکها میتوانند استفاده کنند. به گفته وی، در حال حاضر و به صورت پایلوت، پارک اقتصاد فناوری در مشهد تاسیس شدهاست.

  • رونمایی از «ایران هوشمند»

    وی سپس از رونمایی طرح «ایران هوشمند» در مرکز کتابخانه ملی در تهران خبر داد و گفت: با استفاده از این طرح، استارتآپها مراحل اولیه رشد و توسعه خود را طی میکنند و پای بنگاههای این بخش از غل و زنجیرهای دولتی باز خواهد شد. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گام نخست 100 میلیارد تومان از سوی دولت به صندوق «ایران هوشمند» تزریق شدهاست و افزایش این رقم به 1200 میلیارد تومان نیز جزو برنامههای این طرح است.

    آذری جهرمی همچنین با بیان اینکه اساسنامه سازمان فناروی اطلاعات اصلاح و این نهاد به یک سازمان توسعهای تبدیل شدهاست، افزود: دستگاههای دولتی و مدیران آن هنوز نسبت به اقتصاد و بازار دیجیتال در کشور موضعگیری دارند و برای رفع این معضل، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی میتواند با مطالبهگریهای خود، چالشهای این حوزه را برطرف کند.

  • امضای تفاهمنامه بازار مشترک آیسیتی

    او همچنین، از برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه در تهران و پیش از شروع نمایشگاه بینالمللی الکامپ تهران خبر داد و گفت: در این نشست، تفاهمنامه بازار مشترک منطقهای در حوزه آیسیتی میان این چهار کشور به امضا خواهد رسید.

یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است با توجه به سختیهای که فعالان اقتصادی در شرایط امروز بازار ارز با آن روبهرو هستند، فعال بودن صرافیهای بیاعتبار میتواند تمام زحمات آنها را بر باد دهد.

به گزارش تجارت، عباس آرگون در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در ماههای گذشته با توجه به افزایش نرخ ارز، دولت راهکارهایی را برای بازگشت ارز صادراتی به کشور مطرح کرد که سامانه نیما بخشی از آن بود. این سامانه توانسته در برخی حوزهها عملکرد مثبتی را به ثبت برساند اما در نگاه کلان انجام برخی اصلاحات میتواند برای بهبود کارایی نیما اهمیت جدی داشته باشد. به گفته وی، وقتی یک سامانه رسمی از سوی دولت برای نقل و انتقال ارز معرفی میشود، نخستین شرط آن بالا بودن میزان اعتبار و قطعی بودن معاملات است؛ موضوعی که متأسفانه اخیراً به آن خدشه وارد شد.

وزیر صنعت در دیدار با وزیر حمل و نقل و ارتباطات سلطنت عمان با اشاره به روابط برادرانه و نزدیکی جغرافیایی دو کشور ایران و عمان، بر ضرورت تقویت و تحکیم همکاریهای حمل و نقلی و زیرساختی و ارائه تسهیلات در جهت توسعه حجم روابط دو کشور تاکید کرد.

به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در این دیدار با تأکید بر این موضوعات، افزود: یکی از محورهای اصلی توسعه مناسبات دو کشور، فعالسازی موافقتنامه عشقآباد و همکاری عمان در کوریدور شمال-جنوب با هدف استفاده از ظرفیتهای بندری و ریلی دو کشور و دستیابی به بازار آسیای میانه است.

احمد بن محمد الفطیسی وزیر حمل و نقل و ارتباطات سلطنت عمان نیز در این دیدارگفت: سیاست عمان توسعه روابط با همسایگان بهویژه جمهوری اسلامی ایران است و ما از هر راهکاری برای گسترش مناسبات استقبال میکنیم.

از سوی این وزارتخانه اعلام شد؛

تهران - ایرنا - توسعه صادرات غیرنفتی، تأمین منابع مالی، توسعه سرمایه گذاری، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، توسعه معادن و صنایع معدنی و توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان ۶ اولویت مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال رونق تولید اعلام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محور نخست برنامههای وزارت صنعت مبتنی بر توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل است و این مساله با توجه به جنگ تحمیلی اقتصادی از سوی آمریکا و تشدید تحریمها علیه ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل

    وزارت صمت ۱۰ برنامه در این زمینه در دستور کار قرار داده است و در حال حاضر برخی از واحدهای تولیدی زیر ظرفیت خود مشغول به کارند. بر این اساس فعال‏سازی ظرفیتخالی واحدهای تولیدی با تسهیلاتی معادل ۱۴ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است. هدف کلی این پروژه فعال سازی ظرفیت خالی در ۲۰۰۰ واحد تولیدی کشور است که در زمینه نساجی و پوشاک، لوازم خانگی و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی، توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی، توسعه کارآفرینی و تجارت فرش دستباف و پیاده سازی پروژه‏ توسعه خوشههای صنعتی به تعداد ۴۰ خوشه صنعتی فعال هستند.

  • توسعه صادرات غیر نفتی

    محور دوم سیاست گذاری بخش تولید، بر توسعه صادرات غیر نفتی است. این مساله با توجه به کاهش درآمدهای نفتی با تأکیدهای بیشتری از سوی کارشناسان همراه است. سیاست گذار بخش صنعت در سه محور این موضوع را دنبال میکند. افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به کشورهای همسایه، توانمند سازی و توسعه بنگاههای خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی و گسترش قراردادهای تهاتری کالا با کالا برای مبادلات کالاهای وارداتی و صادراتی از سیاستهای اجرایی وزارت صمت است.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

مدت هاست به دنبال فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت هستیم و نکته مهم تر اینکه از خام فروشی انتقاد می شود. به همین دلیل فروش نفت خام نیز مورد انتقاد شدید واقع شده و سیاست کلان دولت به سوی توسعه پتروشیمی ها و پالایشگاه ها ...حرکت می کند. به همین دلیل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دستور کار قرار گرفت و فازهای آن با سرعت به بهره برداری رسید. نتیجه آنکه اکنون ظرفیت تولید بنزین ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است. از آنجا که متوسط میزان مصرف بنزین حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز اعلام شده، روزانه 16 میلیون لیتر اضافه تولید داریم. این در حالی است که مشخص نیست این اضافه تولید بنزین کجاست؟ اگر از روزی که به این حجم تولید بنزین رسیده ایم تا امروز 100 روز هم گذشته باشد، یعنی یک میلیارد و 600 میلیون لیتر بنزین اضافه تولید کرده ایم که معلوم نیست این اندازه بنزین را کجا ذخیره می کنیم. فراموش نکنیم که دولت برای کسب درآمد ناشی از فروش نفت خام و بازگشت ارز آن مشکل دارد و سالهاست مسوولان تاکید می کنند که مشتریان خرید نفت خام محدود و قابل شناسایی هستند، در حالی که فروش محصولات از جمله پتروشیمی ها یا بنزین و گازوییل هیچ مشکلی ندارد و می توانیم بنزین را بدون آنکه قابل ردگیری باشد، در بازارهای جهانی عرضه کنیم. البته اکنون پروژه های دیگری برای فاصله گرفتن از خام فروشی با جدیت وجود ندارد و نگرانی از این بابت است که فاصله گرفتن از خام فروشی شعاری بیش نباشد. البته این نکته را نباید فراموش کنیم که بنا بر تاکید وزیر نفت، شاید کار درستی نباشد که توان خود را افشا کنیم و آمریکا نسبت به روشهای دور زدن تحریم های ایران هوشیار شود و مانع سیاستگذاری ایران شود. از سوی دیگر بازار قاچاق سوخت می تواند راهنمای بسیاری خوبی باشد و با این ابزار بتوانیم بنزین مازاد بر نیاز کشور را از طریق واسطه ها به کشورهای همسایه بفروشیم. امروزه قاچاقچیان سوخت به راحتی سوخت را به کشورهای همسایه قاچاق می کنند و به جای آن دلار نقدی وارد کشور میکنند که این رویکرد به شرط مدیریت دولتی می تواند هم باعث رنق تولید محصولات داخلی شود وهم صادرات هدفمند و منطقی سوخت را با استفاده از ابزارهایی همچون کولبری جایگزین قاچاق سوخت کنیم. به هر حال در شرایط کنونی هر تهدیدی می تواند تبدیل به فرصت شود به شرط انکه موضع گیری منفی نداشته باشیم.