لباس شرعی برای ربح مرکب

رییس موسسه دین و اقتصاد اظهار داشت: تلاشهایی صورت میگیرد تا از کانال شورای پول و اعتبار به مسئله ربح مرکب لباس شرعی پوشانده شود و جالب آنکه در فرآیندهایی که در این شورا طی میشود به صورت سطحی و مبتذل نسبت به ربا حساسیت زدایی شده و میخواهند آب حلالیت روی آن بپاشند.

به گزارش ایلنا، فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد گفت: در طی سه دهه اخیر و در مقیاس جهانی همه کوششهای فکری صورت گرفته، حکایت از این دارد که هیچ عنصری به اندازه بیعدالتی و گسترش و تعمیق نابرابرهای ناموجه، قدرت توضیحدهندگی پسافتادگی و نارساییها در سطح ملی و بینالمللی را ندارد.

 

برای نجات برجام هنوز زمان داریم

مشاور ارشد فدریکا موگرینی، اثرات اینستکس بر اقتصاد ایران را ناچیز دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، «ناتالی توچی»، در مصاحبهای درباره کارایی اینستکس گفت:خیلی دور از ذهن است که بگوییم اینستکس اجازه مبادله میلیاردها یورو بین اتحادیه اروپا و ایران را میدهد.

توچی تاکید کرد: با این همه من معتقدم برای نجات برجام هنوز زمان داریم. همچنین میتوان امیدوار بود که سیاستهای ایالات متحده در این مورد تغییر کند. اما اگر ایران اعلام کند کاملا از برجام خارج میشود در آن صورت این اتفاق تهدیدی برای خلع سلاح هستهای جهان خواهد بود.

 

تداوم همکاری تجاری روسیه با ایران

روسای جمهور روسیه و بولیوی با محوریت ایران دیدار کردند. به گزارش ایلنا به نقل از تاس، ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه و مورالس رئیسجمهوری بولیوی با محوریت ایران یکدیگر دیدار کردند. در بیانیهای که بعد از این دیدار توسط وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده آمده است: «ما معتقدیم که برجام برای حل مسائل بینالمللی کارآمد و بدون جایگزین است و بولیوی و روسیه تعهد خود به برجام را اعلام میکنند و پایبندی سایر کشورها به تعهدات خود در قبال ایران را لازم میدانند. تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران غیرقابل قبول است و روسیه و بولیوی به همکاریهای تجاری-اقتصادی خود با ایران ادامه خواهند داد.

ذخیره 2/4 میلیون تن کالاهای اساسی

در بنادر کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی از ذخیره ۴.۲ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر کشور خبر داد و گفت: بالغ بر ۸۵ درصد از واردات کشور کارکرد رونق تولید را دارد و موجب تقویت تولید میشود.

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در نشست با فعالان اقتصادی استان هرمزگان با بیان اینکه سیاستگذاریها در کشور به گونهای است که فعالان اقتصادی بدون دغدغه در راستای تعالی اقتصاد اقدام کنند، عنوان کرد: در شرایط امروز فعالان اقتصادی و بخش خصوصی با حضور در عرصه اقتصاد باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی ادامه داد: ما نیز در راستای ایجاد بستر مناسب برای فعالیت روان و بدون دغدغه فعالان اقتصادی تلاش میکنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تصمیمات دولت در راستای تقویت تولید است، افزود: در شرایط امروز تقویت تولید به رونق اقتصادی کمک میکند.

دژپسند تصریح کرد: بالغ بر ۸۵ درصد واردات کشور نیز کارکرد رونق تولید دارد و موجب تقویت تولید میشود.

وی از ذخیره سازی قابل توجه کالاهای اساسی خبر داد و بیان کرد: در سال جاری در حوزه تولیدات کشاورزی رشد قابل توجهی را شاهد بودهایم که عمده این محصولات دربرگیرنده کالاهای اساسی هستند. همچنین واردات کالاهای اساسی نیز به مقدار کافی انجام شده و شاهد تأمین و توزیع این کالاها در سراسر کشور هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: با وجود تمامی اقدامات دشمنان اما شاهد هستیم که در بنادر کشورمان کشتیهای متعددی جهت تخلیه و بارگیری کالا پهلوگیری میکنند.

بیکارترین استان کشور

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار سال ۹۸ حاکی از آن است که استانهای همدان و فارس کمترین میزان نرخ بیکاری را در میان استانهای کشور داشتهاند و نرخ بیکاری در استان تهران نیز ۲.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. به گزارش ایسنا، گزارش نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار امسال نشان میدهد که همدان دارای کمترین نرخ بیکاری و چهارمحال و بختیاری بیکارترین استان کشور بوده است.

«تجارت» بررسی کرد؛

اقتصاد کلان: اقتصاددانان معتقدند رشد نقدینگی به سمت تولید حرکت نکرده زیرا قیمت کالاها روز به روز در حال افزایش است و در این میان پول ملی به جای هزینه در تولید به جیب افرادی خاصی میرود که بدون وثیقه مناسب وامهای کلان میگیرند. این مورد علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی، منجر به بروز پدیدههایی همچون اختلاف طبقاتی شده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص گفت: شاخص فلاکت برای سال ۹۷ عدد ۳۹ را نشان می دهد، اما برای درک فشارهای وارده بر مردم، حضور در بین مردم کافی است تا قبل از این که آمارها از درد و رنج مردم بگوید خودمان همچون مردم با پوست و استخوان بفهمیم چه خبر است و چه باید کرد. احمد انارکی محمدی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه پیش بینی شرایط اقتصادی و تحریم ها باید قبل از اجرا صورت می گرفت، افزود: با سناریوهای مدون و عملیاتی فشارها باید به حداقل می رسید، چراکه کشور ظرفیت های بیشماری دارد و می توان با این توانمندی ها از حجم مشکلات کاست و آرامش را به اقتصاد کشور بازگرداند. وی با بیان اینکه تحریم ها و کاهش صادرات نفت و سایر کالاها منجر به کاهش رشد اقتصادی و کاهش رتبه کشور در بین اقتصادهای جهان شده است، ادامه داد: این حجم از مشکلات اقتصادی فعلی بیشتر مربوط به ساختارهای اقتصادی، ناکارآمدی برخی بخش های مدیریتی، سوداگری و رانت خواری است. انارکی محمدی تاکید کرد: بدترین آسیبی که تورم و بیکاری ایجاد می کند مربوط به افزایش فاصله طبقاتی و بی عدالتی است، جایی که فقرا فقیر تر و اغنیا غنی تر می شوند و در چنین شرایطی ناهنجارهای اجتماعی نیز افزایش می یابد. وی با اشاره به همراهی مردم با مسئولان برای دور زدن تحریم ها، افزود: مردم صبورانه و با آگاهی و درک بالای شرایط همراه نظام هستند و در چالش برجامی با آمریکا، قاطعانه حق را به دیپلماسی و استراتژی کشورمان می دهند و این دلیل اصلی مقاومت و صبوری است.

نورچشمیها با اتصال به قدرت، وامهای نجومی میگیرند

در همین زمینه پایگاه خبری رویداد 24 می نویسد: تبعات رشد نقدینگی موجود در اقتصاد ایران خطرات زیادی به همراه دارد و اگر نقدینگی مهار نشود میتواند آثار ویرانگری در بخشهای مختلف اقتصادی به همراه داشته باشد. این گزارش می افزاید: اقتصاددانان معتقدند رشد نقدینگی به سمت تولید حرکت نکرده زیرا قیمت کالاها روز به روز در حال افزایش است و در این میان پول ملی به جای هزینه در تولید به جیب افرادی خاصی میرود که بدون وثیقه مناسب وامهای کلان میگیرند. این مورد علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی، منجر به بروز پدیدههایی همچون اختلاف طبقاتی شده است. این گزارش از قول یک اقتصاددان آورده است: با توجه به ساختار اقتصادی کشور که بر اساس اقتصاد رانتی است، متاسفانه شاهد آنیم که متغیرهای اقتصادی مرتب نزول میکند و به سمت بهبود حرکت نمیکند. محمود جامساز ادامه میدهد: یکی ازاین متغیرها رشد نقدینگی است که تحت تاثیر عوامل مختلفی افزایش پیدا میکند آنچه مسلم است این پول پر قدرت از فعل و انفعالات داخلی اقتصادی بوجود نیامده و وارد چرخه پولی کشور شده است. جامساز می گوید: سیاست این گونه بوده که بانک مرکزی پول چاپ میکند و پایه پولی بالا میرود و ضریب فزاینده پولی در آن اثر میگذارد و رشد نقدینگی را بالا میبرد.

  • رشد نقدینگی در جهت تولید حرکت نمیکند

    این اقتصاددان ادامه میدهد: زمانی که قدرت پول ملی کم میشود و دستمزدها کفاف مخارج را نمیدهد، سبد مصرفی مردم کوچکتر میشود و فاصله بین فقیر و غنی بیشتر میشود و نشان میدهد که رشد نقدینگی در جهت تولید حرکت نکرده است. او میگوید: یکی از مهمترین ملزومات تولید در کشور رشد اقتصادی و سرمایهگذاری است زیرا تولید نیازمند منابع مالی است که به سمت بازارهای دیگر حرکت کند و منجر به سفته بازی و سوداگری نشود و این اتفاقات میتواند در کل زندگی مردم به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی تاثیرگذار باشد زیرا رشد نقدینگی آثار و ناهنجاریهای اجتماعی زیادی را به همراه داشته است، در حال حاضر میزان ازدواجها کم شده و میزان طلاق افزوده شده است و اعتیاد هم بالا رفته و سن اعتیاد به ۱۳ سال رسیده همچنین میزان جرایم، سرقت و جرم و جنایت بالا رفته و در نتیجه تعداد پروندههای قضایی رشد کرده و هزینه دولت در این زمینه نیز بالا رفته است. نورچشمیها با اتصال به قدرت و ثروت، وامهای نجومی میگیرند جامساز میگوید: این مورد را در مقایسه با میزان تسهیلاتی باید دید که به افراد نورچشمی میدهند که نه تنها ضامنی ندارند بلکه وثیقه هم نمیگذارند و بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان هم تسهیلات دریافت میکنند و با رانت و اتصال به منابع قدرت و ثروت ارقام نجومی وام را به راحتی و با بازپرداختهای طولانی در اختیار دارند که همین موضوع منجر به مطالبات معوق بانکها شده است.

    او میگوید: اگر دولت سیاستی را در خصوص ساماندهی نقدینگی کشور تدوین کند این انباشت ثروت به سمت تولید حرکت می کند، در غیر این صورت هر سال باید شاهد این حجم از رشد نقدینگی باشیم. بر اساس آخرین آمارها طی ۴ ماهه امسال رقم نقدینگی به بیش از ۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است؛ که فشار آن بر دوش مردم است و مردم باید از جیب خودشان این تورم را بپردازند.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: کشاورزان در حال بررسی فروش محصولاتشان با قیمت مناسب در بستر معاملاتی بورس کالا هستند.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد آگاهی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در خصوص تأثیر عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: ساماندهی بازار معاملات محصولات کشاورزی دیر یا زود باید انجام شود که یکی از مقاصد اصلی در مسیر این ساماندهی، عرضه محصولات در بورس کالا است.آگاهی افزود: محصولات جدیدی در حوزه کشاورزی در راه ورود به بورس کالا قرار دارد که عرضه و طراحی ابزارهای مالی روی محصولاتی، چون پسته، خرما، کشمش و گیاهان دارویی پس از زعفران و زیره میتواند علاوه بر شفاف سازی قیمتها و حجم معاملات، کمک شایانی به رونق تولید کند.وی اظهار کرد: کشاورزان کشور رفته رفته در حال آشنایی با سازوکار بورس کالا و امکان فروش محصولاتشان با قیمتهای مناسب در این بستر معاملاتی هستند.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا با اشاره به لزوم توسعه هر چه بیشتر معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا، گفت: در فصل برداشت خرما که نیمه دوم سال است معاملات این محصول را نیز در بورس کالا راهاندازی خواهیم کرد و به همین ترتیب به سمت معاملات کشمش و محصول استراتژیک پسته خواهیم رفت.اکبر میرزاپور در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه چه زمانی خرما در بورس کالا معامله خواهد شد؟ اظهار کرد: بورس کالا برنامه توسعهای خود را بر اساس تولید و برداشت کشت محصول قرار میدهد. در حال حاضر دقیقاً در زمانی هستیم که کشت زیره اتفاق میافتد و به همین علت معاملات زیره را راهاندازی کردیم. برای خرما هم برنامه به همین ترتیب خواهد بود.وی ادامه داد: برنامه توسعه معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا با سه گانههای گواهی سپرده کالایی، مشتقات و صندوقها را برای کالاها از جمله خرما هم خواهیم داشت.

عرضه ۴۰ هزار تن برش سنگین

پتروشیمی نوری در بورس انرژی

امروز شنبه کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز، آیزوفید، حلال ۴۰۴ و ریفورمیت پالایش نفت تبریز، برش سنگین، گاز بوتان صنعتی، گاز مایع صنعتی و هگزان پتروشیمی بندر امام و نفتای سبک پالایش نفت بندر عباس در رینگ داخلی و برش سنگین و رافینت شرکت پتروشیمی نوری در رینگ بینالملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه می شود.به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، چهارشنبه نوزدهم تیرماه نیز کالاهای برش سبک، رافینت شرکت پتروشیمی نوری، ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا، سی اس او پالایش نفت شازند (عرضه توسط شازند)، گازمایع پتروشیمی پارس، میعانات گازی پالایش گاز ایلام و هیدروکربن MC۱۶۰ پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و گاز مایع شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رینگ بینالملل بازار فیزیکی عرضه شدند.طی معاملات این روز بیش از ۱۹,۹۷۵ تن انواع فرآوردههای هیدروکربوری به ارزش بیش از ۸۱۷ میلیارد و ۶۲۴ میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران داد و ستد شد.

رشد ۷۰ هزار واحدی شاخص بورس

در ۷۰ روز معاملاتی

شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۷۰روز معاملاتی، ۷۰ هزار و ۹۶۳واحد رشد را به ثبت رسانده است.به گزارش ایبِنا، همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می دهد در این مدت ۲۱۳میلیارد و ۸۰۲میلیون سهم به ارزش ۴۹۰هزار و ۱۹۹میلیارد ریال در ۱۱میلیون و ۱۷۷هزار و ۷۱۰نوبت در بازار اول؛ ۸۵میلیارد و ۹۱۳میلیون سهم به ارزش ۳۳۴هزار و ۲۸۰میلیارد ریال در ۱۰میلیون و ۶۹۹هزار و ۱۹۹نوبت در بازار دوم؛ ۲۳میلیون و ۸۰۰هزار برگه به ارزش ۲۲هزار و ۵۰۱میلیارد ریال در ۷هزار و ۳۰نوبت در بازار بدهی، ۱۳۲میلیون و ۹۶۰هزار قرارداد به ارزش ۵۱۹میلیارد ریال در ۲۸هزار و ۸۹۶نوبت در بازار مشتقه و ۴میلیارد و ۳۵۶میلیون واحد از صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۴۷هزار و ۲۹۲میلیارد ریال در ۱۶۳هزار و ۱۰۷نوبت مورد معامله قرار گرفته است.شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۱۷۸هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرده است تاکنون ۷۰هزار و ۹۶۳واحد رشد را به ثبت رسانده و با افزایی معادل ۴۰ درصد به ارتفاع ۲۴۹هزار و ۶۲۲واحد رسیده است.

کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد:
 

گروه بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه ١٩ تیرماه به عدد ٢٤٩ هزار و ٦٢١ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته ٦٧٨ واحد رشد را تجربه کرد.

حسن قاسمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایرنا روند معاملات بازار سرمایه در هفتهای که گذشت را ارزیابی کرد و افزود: معاملات بازار سرمایه در هفتهای که گذشت افزایش چشمگیری را تجربه نکرد و با رشد حدود یک درصدی همراه بود.

وی ادامه داد: شاخص هم وزن رشد بیشتری را نسبت به شاخص کل به دست آورد که این موضوع نشانگر رشد شرکتهای کوچک و توقف سرعت رشد شرکتهای بزرگ است.

قاسمی با بیان اینکه فعالیت شرکتهای بزرگ بیشتر مربوط به حوزه فلزی، پتروشیمی و معدنی است، افزود: قیمت فروش این محصولات در بورس کالا افت قابل توجهی داشت، به همین دلیل سرعت رشد شرکتهای بزرگ یکباره کاهش پیدا کرد و بازار بیشتر به سمت شرکتهای کوچک رفت.

این کارشناس بازار سرمایه به اقبال شرکتهای کوچک در بازار سرمایه تاکید و بیان کرد: شرکتهایی مانند شرکتهای دارویی، صنایع غذایی و سیمانی که میتوانند به مرور قیمت محصولات خود را افزایش دهند باعث روند صعودی شاخص هم وزن شدند.

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ سیاسی شاهد کاهش تعهدات ایران در بحث برجام بودیم، این موضوع زمینه ساز آغاز منفی معاملات بازار در ابتدای هفته جاری بود اما به مرور به لحاظ روانی اثر واکنشهای منفی در بازار کمرنگ شد.

قاسمی اظهار داشت: به نظر میرسد از سرعت رشد بازار سرمایه به دلیل پیدا شدن نشانههای رکود در اقتصاد کاسته شده است اما با توجه به حجم قابل توجه معاملات در بازار همچنان شاهد ورود نقدینگی به این بازار هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که با توجه به افزایش شدید قیمت سهام و کاهش نرخ فروش محصولات فلزی، معدنی و پتروشیمی از رشد قیمت سهام در بازار کاسته شده باشد.

وی گفت: سهمهای کوچک به دلیل ورود جریان نقدینگی مورد اقبال هستند اما سهامداران باید مراقب سهمهایی که قیمت آنها در یک سال چهار برابر شده، باشند و با توجه به افزایش ریسک موجود در معاملات به هیچ عنوان نباید آنها را خریداری کنند.

  • وجود دستکاری قیمت در سهمهای کوچک

    در ادامه امیرعلی امیر باقری میگوید: در هفتهای که گذشت بازار طبق پیش بینیهای صورت گرفته روند شدید و قالبی را همانند چند ماه گذشته تجربه نکرد.

    وی به علت کاهش رشد بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: این موضوع متأثر از دو عامل است، در ابتدا مربوط به تثبیت نرخ ارز است که نرخ دلار و سایر ارزها با اقدام بانک مرکزی ثابت شدند، همچنین با توجه به آرامشی که در جنگ تعرفهای چین و آمریکا ایجاد شد تا حدود زیادی از فشارهای موجود بر قیمت جهانی کاسته شد.

    امیر باقری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر کاهش ریسک سیاسی در حوزه خاورمیانه و جهان منجر به ثبات قیمت کامودیتی ها به ویژه در حوزه نفت و انس جهانی شد که این اتفاق در کاهش هیجان و شدت رشد بازار سرمایه تأثیرگذار بود.

    وی گفت: این عوامل در کنار یکدیگر باعث شد تا تحولات شدیدی در سهام بزرگ که محرک رشد بازار سرمایه هستند ایجاد و از روند پرقدرت صعود بازار سرمایه کاسته شود.

    امیر باقری به تغییر مسیر سرمایه از سهام بزرگ به سمت سهام کوچک اشاره و بیان کرد: سهمهای کوچک پتانسیل این حجم از سرمایه را ندارند به همین دلیل تعداد زیادی از این سهام که وارد فاز حباب شدند اکنون پر ریسک ارزیابی میشوند.

    این کارشناس بازار سرمایه به وجود دستکاری قیمت در سهمهای کوچک تاکید کرد و افزود: با توجه به وضع موجود انتظار ورود سازمان بورس برای بهبود وضعیت وجود دارد تا از این طریق مانع تکرار اتفاقاتی مانند کنتورسازی و متضرر شدن سهامداران خرد از این بازار شود.

    وی معتقد است که باید به زودی منتظر ترکیدن حباب سهمهای بازار پایه و متضرر شدن عده زیادی از خریداران باشیم.

    امیر باقری گفت: عرضه پتروشیمی نوری نکتهای بود که در معاملات بازار سرمایه در هفتهای که گذشت سایه انداخت، قرار است این سهم روز شنبه با حدود ۳۰۰ میلیون برگه در بازار سرمایه عرضه شود که نرخ در نظر گرفته شده برای آن نرخ تعادلی سه هزار تومان است.

مدتی است که شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرده که میخواهد بازاری با نام بازار برتر و با نوسان ۱۰ درصد رونمایی کند و در خواست رونمایی از این بازار را به نهاد ناظر داده است.به گزارش ایسنا، دکتر شاپور محمدی با تایید اینکه در حال بررسی راهاندازی بازار برتر در بورس اوراق بهادار تهران هستیم، به مباحث مطرح شده در شورایعالی بورس با محور بازار پایه اشاره کرد و گفت: قانون جدید بازار پایه فرابورس را در جلسه اخیر بررسی کردیم، اما لازم است بررسیهای تکمیلی انجام شود. نظرات همه فعالان اهمیت دارد و انشاءالله اصلاحاتی که رضایت فعالان هم همراهش باشد، رخ دهد.رئیس سازمان بورس در پاسخ به اینکه چه زمانی فروش تعهدی در بازار سرمایه ایران رونمایی میشود نیز گفت: درباره این موضوع OMS ها (نرم افزارهای مدیریت سفارش) باید کارهایی انجام دهند که به مدتی زمان نیاز دارند تا تغییراتی در سیستم انجام شود. فروش تعهدی در کمیته فقهی تأیید شده و کارهای مربوط به راهاندازی آن انجام شده است. مدیریت فناوری بورس هم کارهای لازم را انجام داده و در حال حاضر باید روی نرم افزارهای مدیریت سفارش اصلاحاتی انجام شود.