تکنولوژی تولید مربوط به قبل از ۱۹۹۸ است

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است بخش قابل توجهی از سبد کالاهای صادراتی ایران از فنآوریهای روز جهانی فاصله دارند و میزان این فاصله به بیش از ۲۰ سال رسیده است.محمدرضا مودودی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه بررسیهای ما نشان میدهد سطح تکنولوژی به کار رفته در کالاهای صادراتی ایران از سطح جهانی سال ۱۹۹۸ نیز پایینتر است.وی با بیان اینکه صادرات ایران باید به سمتی برود که کالاهای صادراتی به راحتی و در کوتاهمدت قابل جایگزینی نباشند، گفت: تا وقتی مواد اولیه و کالاهای میانی، تولید و صادر میکنیم باید منتظر باشیم که در زمانی کوتاه جایگزینی برای کالاهایمان پیدا شود اما اگر در حوزه فنآوری رشد کنیم، دیگر این تهدید وجود نخواهد داشت.

 

مدیریت ارز با اولویت قرار دادن کالاها

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: باید با اولویت قرار دادن کالاها، مساله ارز مدیریت شود و منابع را مدیریت شدهتر توزیع کنیم.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعید زرندی، در نشست «ماشین سازی، پیشران توسعه صنعتی» با اشاره به پتانسیلهای خوب کشورهای همسایه، اظهار کرد: ۱۵ کشور همسایه ایران با بیش از ۶۰۰ میلیون جمعیت و حجم صادارت هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار در سال علاقهمند به همکاری با ایران هستند.وی با اشاره به تحریمهای اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران و تاثیر آن بر کاهش واردات تجهیرات صنعتی گفت: تحریمها هم فرصت اند و هم تهدید و بدون شک تحریم مضر و منفی است، اما باید به فکر چاره بود و با تمرکز بر ساخت داخل به عنوان فرصت به آن نگاه کرد.

 

رصد کالاهای تولیدی یا وارداتی

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: فقدان آمار و اطلاعات از کالاهای وارداتی و یا تولید داخل، موجب شده بود که در تنظیم بازار و یا تصمیم گیریهای تأمین کالا، با مشکلاتی مواجه شویم به این معنی که در تأمین برخی از کالاها زیاده روی میشد و در تأمین برخی دیگر کمبود داشتیم که سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا، فضای مناسب را برای تأمین کالا به ویژه کالاهای اساسی و تصمیم گیری مناسب در این باره فراهم کرده است.محمد قبله در گفتگو با صداوسیما؛ اضافه کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صمت به این نتیجه رسیدند تا از طریق سامانه جامع تجارت و سامانههای متصل به آن، بتوانند فعالیت همه فعالان بخش توزیع و تأمین کالا را متمرکز و مشخص کنند.

ژاپن شریک تجاری تهران نیست

عضو هیات رییسه مجمع واردات در خصوص ظرفیتهای همکاری ایران و ژاپن گفت: تجارت ایران و ژاپن در ۴۰ سال اخیر هیچ گاه به حدی نبوده که این کشور را بتوان به عنوان شریک تجاری تهران مطرح کرد.علیرضا مناقبی در گفتوگو با ایلنا، افزود: پس از انقلاب ما هیچگاه به لحاظ سیاسی و یا اجتماعی چالشی با ژاپن نداشتیم پس میتوانستیم از لحاظ اقتصادی با یکدیگر همکاری داشته باشیم و مانعی وجود نداشت اما عدم نیاز دو کشور به یکدیگر در بحث تجارت سبب شده بود تا مراوده خاصی در این حوزه صورت نگیرد.مناقبی با اشاره به تجارت محدود صورت گرفته بین دو کشور گفت: کشور ژاپن به صورت سنتی از ایران نفت خریده و معمولاً آن را به صورت نقدی پرداخت کرده است. فاصله زیاد و عدم تولید کالاهای مورد نیاز ایران با قیمت ارزان سبب شده که بخش خصوصی و تاجران دو کشور تمایلی برای همکاری با یکدیگر نداشته باشند.

سهم 55 درصدی ترکیه از درآمد

صنعت چاپ در خاورمیانه

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ کشور با اشاره به اینکه خوشبختانه صنعت چاپ سومین صنعت در دنیا و بسیار پردرآمدزا است، افزود: این در حالی است که صنعت چاپ ایران تنها پنج درصد از صادرات خاورمیانه، درآمد دارد.به گزارش ایسنا، بابک عابدین در نشست هم اندیشی فعالان صنعت چاپ و بسته بندی که در نمایشگاه بین المللی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: علاقه مند به رونق صنعت چاپ و تولید و خدمات آن در تمام کشور هستیم، اما مرکزیت اصلی این صنعت در تهران است.وی افزود: استان اصفهان موقعیت مناسبی در مرکز کشور برای رشد و توسعه صنعت چاپ دارد.عابدین با بیان اینکه برای نخستین بار اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ پاویونی را در اقلیم کردستان برگزار کرد، گفت: صنعت چاپ در خاورمیانه ۶۰ میلیارد دلار در آمد دارد که ۵۵ درصد سهم آن متعلق به ترکیه است.

در بهار سال جاری ۴۰۸ میلیون دلار کالا از

گمرگ استان خراسان رضوی صادر شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی سه ماه سال ۹۸، مقدار ۹۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۴۰۸ میلیون دلار از گمرکات استان به کشورهای هدف صادر شده است.به گزارش شاتا، محمدرضا مس فروش اظهار کرد: صادرات کلا در سال جاری در استان خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظروزنی ۶۲ درصد رشد داشته ایم.مس فروش افزود: مهمترین کشورهای هدف صادراتی استان کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، امارات متحده عربی، پاکستان، هنگ کنگ، قزاقستان، قرقیزستان و ویتنام میباشند.رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: واردات استان نیز در این مدت ۸۱ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۸۹ میلیون دلار بوده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:

گروه تجارت: نایب رییس اول اتاق بازرگانی صنایع معاون و کشاورزی ایران گفت: برخی فعالان اقتصادی به دلیل عدم وصول مطالبات دچار رکود و مشکلات مالی شده اند که باید اخذ مالیات و بیمه های تامین اجتماعی از این افراد بر اساس شرایط باشد.

به گزارش ایرنا حسین سلاح ورزی در دیدار با فعالان اقتصادی استان لرستان افزود: بخش خصوصی شرایط دولت مبنی بر به هم خوردن تعامل هزینه درآمدها و عدم امکان پرداخت مطالبات این بخش را درک میکند اما در عین حال تکلیف دولت به این افراد برای دریافت مالیات عادلانه نیست.

وی ادامه داد: اگر واحدی به دلیل عدم وصول مطالبات خود از دولت دچار اختلال میشود حق بیمه گرفتن تأمین اجتماعی و یا محاسبه روزشمار بهره تسهیلات بانکی وی بد سلیقگی است.

وی تصریح کرد: در این خصوص قوانین و راهکارهای مختلفی در مجلس شورای اسلامی هم تصویب شده اما متأسفانه در اجرای ان مشکلاتی وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد گفت: چنانچه بعد نظارتی مجلس تقویت و اعمال و قوانین مصوب شده اجرا شود برخی از آلام و مشکلات فعالان اقتصادی حل خواهد شد.

سلاح ورزی افزود: تعداد قابل توجهی فعا اقتصادی از تسهیلات ارزی با دلار ارزان استفاده کرده اند و تعهد بازپرداخت ارزی داشته اند و با نرخ فعلی و رکود دچار مشکل جدی هستند که دولت و مجلس باید باید ساز و کار پوشش ریسک را در صندوقی برا این افراد در نظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در صدور مجوزها همکاری نمیشود ادامه داد: در قوانین اصل ۴۴ طی سال ۹۳ تبصرهای ایجاد شده که اگر چنانچه دستگاه اجرایی زمینه صدور فوری مجوز را فراهم نکند استاندار موظف است اشخاصی که در صدور مجوز کسب و کار تخلف یا اهمال کرده اند را به تخلفات اداری معرفی کند.

وی با تاکید بر بررسی مجلس در خصوص اجرای این تبصره گفت: اگر یک فعال اقتصادی حتی یک سانتی متر مربع به محیط زیست یا منابع طبیعی آسیب بزند دهها مورد جریمه در خصوص وی اعمال میشود اما آیاد مدیران یا افرادی که مانع صدور یا تسهیل مجوزها شده اند حتی یک تذکر شفاهی دریافت کرده اند؟

نایب رئیس اول اتاق ایران با اشاره به اصطلاح آغاز جنگ اقتصادی در کشور افزود: ترکش؛ آسیب و جراحات این جنگ نصیب فعالان اقتصادی شده و بانکها؛ مالیات و تأمین اجتماعی سهمی از تبعات این مساله ندارند.

سلاح ورزی افزود: حجم اقتصاد کشور نسبت به سال قبل ۶ درصد کوچک شده پس افزایش درامدهای اقتصادی دولت بجزبا اعمال فشار به واحدها محقق شده است؟

اتاقهای بازرگانی کشور مجمع رونق تولید و صادرات شکل میدهند

در خبر دیگر ، رؤسای اتاقهای بازرگانی اصفهان، شیراز، تبریز، رشت، یاسوج، قزوین، اهواز، بجنورد و البرز امروز در تبریز گردهم آمده و اساسنامه مجمع رونق تولید و صادرات را بررسی کردند.

یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این نشست با اظهار امیدواری از اینکه نشستهای مشترک بین اتاقهای شهرستانی بتواند در توسعه اقتصاد کشور مؤثر واقع شود، بر آسیب شناسی تمرکز گرایی اقتصاد کشور تاکید کرد.

وی گفت: تمرکز منابع مالی و اقتصادی در مرکز کشور سبب عقب ماندگی بیش از پیش مناطق مختلف کشور شده و مهاجرت نیروی انسانی و کارآفرینان را از استانهای مختلف به مرکز کشور به دنبال داشته است.

وی گفت: امیدواریم با تشکیل مجمع «رونق تولید و صادرات» بتوانیم روند و توسعه اقتصاد کشور را در راستای توسعه پایدار و متوازن تمام مناطق آن فراهم آوریم.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به کاهش صادرات محصولات تولیدی بنگاههای صنعتی کشور در شرایط سخت اقتصادی اظهارداشت: باید در مجمعی که با حضور اتاقهای سراسر کشور در راستای حمایت از تولید و صادرات کشور ایجاد میشود یک برنامه منسجم و عملیاتی در راستای حمایت از تولید و افزایش صادرات محصولات تولیدی کشور تدوین کنیم.

وی در همین خصوص افزود: این مجمع راهکارهای اصلاحی و عملیاتی خود را تقدیم هیأت رئیسه و شورای رؤسای اتاقهای سراسر کشور خواهد کرد.

در این نشست اعضای حاضر بعد از بررسی مقدماتی اساسنامه مجمع و مشخص کردن اعضای هیأت مؤسس راهکارهای پیشنهادی خود را ارائه کردند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است به دلیل عدم شفافیت قوانین حوزه صادرات کالاهای تولیدی مدت زیادی در گمرکات معطل مانده و صادر نمیشود. محمد حسینی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت توسعه صادرات، گفت: اقتصاد کشور، تنها بر صادرات نفت و مواد خام متکی بوده و فقدان نگاه صادات محور مشهود است؛ در حال حاضر نیز تولیدکنندگان به دنبال تولید محصولات باکیفیت و متناسب با نیاز بازار جهانی نیستند به همین دلیل حوزه صادرات کمتر مورد توجه قرار میگیرد. نماینده مردم تفرش، آشتیان و فریمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدمتوجه به صادرات و نگاه به بازار داخل برای عرضه محصول و عدمسیاستهای حمایتی از صادرات متناسب با ارزشآفرینی از مشکلات بخش صنعت کشور در سطح کلان است، افزود: در حال حاضر سبد صادراتی ایران را مشتقات نفتی مانند پتروشیمیها تشکیل میدهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در قالب تبصره ۱۸ لایحه بودجه برای رونق تولید ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از منابع داخلی بانکها به واحدهای کوچک و متوسط تولیدی پرداخت میشود.محسن صالحی همایش صنعتگران شهرستان سبزوار افزود: این تسهیلات در سه محور سرمایه در گردش، نوسازی صنایع و طرحهای دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد پرداخت خواهد شد.وی اظهار داشت: واحدهای تولیدی در این سه محور بر مبنای ظرفیتها با ثبت درخواست در سامانه بهین یاب و تأیید در کارگروه تسهیل مراکز استانها برای پرداخت به بانکها معرفی میشوند.وی گفت: ۴۰۰ ناحیه صنعتی در کشور در حال فعالیت است و امسال نیز ۳۵ ناحیه به بهره برداری میرسد و توسعه نواحی صنعتی بر حسب ظرفیتها و قابلیتهای مناطق با توجه به رشد سرمایه گذاری و تقاضاها صورت میگیرد.

وزیر صمت تشریح کرد؛

 

گروه صنعت و معدن: وزیر حمل و نقل و ارتباطات عمان در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به برقراری خطوط هوایی بین دو کشور، بر لزوم فعالیت در حوزه دریایی تاکید و برای سرمایهگذاری در طرحهای توسعهای چابهار اعلام آمادگی کرد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی که ریاست کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و عمان را بر عهده دارد، به همراه هیأتی از مسئولان عالی نهادهای تجاری، صنعتی و دریایی برای سفری دو روزه و دیدار با مقامات عمانی به مسقط رفته و در دیدار با همتایان خود بر توسعه روابط اقتصادی تاکید کرد.

رحمانی در دیدار با «احمد بن محمد الفطیسی» با اشاره به روابط برادرانه و نزدیکی جغرافیایی ایران و عمان، بر ضرورت تقویت و تحکیم همکاریهای حمل و نقلی و زیرساختی و ارائه تسهیلات برای توسعه حجم روابط دو کشور تاکید کرد.

یکی از محورهای اصلی توسعه مناسبات ایران و عمان، فعال سازی موافقت نامه عشقآباد و همکاری عمان در کریدور شمال-جنوب با هدف استفاده از ظرفیتهای بندری و ریلی دو کشور و دستیابی به بازار آسیای میانه است.

رحمانی به ظرفیتهای کشورمان از جمله شهرهای چابهار و بندر عباس به دلیل پیوند عاطفی و تاریخی مردم آن منطقه با عمان اشاره کرد و گفت: گسترش روابط با همسایگان جایگاه ویژه ای در سیاست عالی جمهوری اسلامی ایران دارد و ما به یک رابطه راهبردی و برد برد فکر میکنیم.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات عمان نیز در این دیدار گفت: از هر راهکاری برای گسترش مناسبات استقبال میکنیم. وزیر صنعت در ادامه دیدارهای خود در سفر به مسقط در دیدار با فعالان تجاری و صاحبان صنایع بخشهای خصوصی عمان، آمادگی ایران را برای ارائه تسهیلات به سرمایهگذاران عمانی و بازرگانان اعلام کرد.

  • آمادگی برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عمان

    در خبری دیگر، رحمانی در نشست با وزیر صنایع و تجارت کشور عمان با تاکید بر آمادگی کشورمان برای برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور ایران و عمان در نیمه دوم امسال در تهران، خواستار برگزاری نشست تجاری بین شرکتهای توانمند خصوصی دو کشور شد. وی در این دیدار با اشاره به وجود اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و حسن همجواری، گفت: دو کشور از روابط مطلوب سیاسی که بستر مهمی جهت توسعه و ارتقای سطح مراودات تجاری هستند، برخوردارند و لازم است مناسبات در حوزههای صنعتی، معدنی، سرمایه گذاری مشترک و صادرات مجدد گسترش یابد. ضرورت رسیدن به رقم هدفگذاری شده چهار میلیارد دلاری مبادلات تجاری دو کشور و چگونگی برگزاری هجدهمین کمیسیون همکاریهای مشترک در قالب موضوعات اقتصادی، صنعتی و بازرگانی از مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

  • رایزنی برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و آفریقا

    دو طرف درباره دسترسی به بازارهای آسیای میانه و آفریقا، تقویت زیرساختهای حمل و نقل کالا، تسهیل تجارت بین دو کشور و همچنین رفع برخی از چالشهای شرکتهای ایرانی مقیم عمان رایزنی کردند. تشویق سرمایه گذاری مشترک، حضور در مناطق آزاد دو کشور و تأمین مواد غذایی و میوه و تره بار از ایران از دیگر موضوعات مطرح در این دیدار بود. «علی بن مسعود السنیدی» وزیر صنعت و تجارت عمان نیز با اشاره به اینکه سلطان قابوس پادشاه سلطنت عمان همواره بر توسعه روابط دوجانبه بین دو کشور دوست و برادر ایران و عمان تاکید دارد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیتها و توانمندیهای بالایی برخوردار است که میتوانیم از این فرصتها در راستای منافع ملی دو کشور بهره برداری کنیم.

  • دیدار وزیر صمت با فعالان اقتصادی عمان

    در خبری دیگر، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه با فعالان اقتصادی ایرانی مقیم عمان و مدیران ارشد شهرک الرسیل همچنین فعالان اقتصادی عمانی در محل اتاق بازرگانی و صنایع عمان دیدار و گفت وگو کرد. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سفر خود به عمان پنجشنبه ۲۰ تیر از شهرک صنعتی الرسیل بازدیدکرد. وی با حضور در جمع مدیران ارشد شهرک الرسیل و فعالان اقتصادی عمانی در محل اتاق بازرگانی و صنایع عمان، سخنرانی کرد و پس از آن به پرسشهای مطرح شده پاسخ داد. در این نشست همچنین ظرفیتها و امکانات و مسائل و مشکلات موجود برای تداوم همکاریهای بین طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وزیر صمت چهارشنبه شب نیز نشست صمیمانه سه ساعته ای را با فعالان اقتصادی ایرانی مقیم عمان در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد. در این نشست نیز پس از طرح ظرفیتهای همکاری، طرح مشکلات و درخواستها، رحمانی به پرسشهای مطرح شده پاسخ داد.حجت الاسلام و المسلمین نوری شاهرودی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان و هیأت همراه وزیر، در این نشست و دیدار حاضر بودند.

    وزیر صمت از مدت زمان حضور در عمان و از روز چهارشنبه با وزیر حمل و نقل و ارتباطات و وزیر صنایع و تجارت سلطنت عمان دیدار و گفت وگو کرد.

یادداشت

حسین خدنگ

روزنامه نگار

برای همه ما دهه شصتی ها "پراید" درست مثل پیکان جوانان و بچه های دهه پنجاه مفهومی ویژه و خاص دارد. بیست و چند سال قبل داشتن پرایدهای کره ای نماد لاکچری بودن و سطح رفاه بالاتر خانواده بود و داشتن پراید گران در مقایسه با پیکان را خیلی ها رویا و ... آرزو می دیدند. خودرویی که در مدتی کوتاه خیابان ها و جاده های ایران را فتح کرد وهنوز هم یکی از پرتیراژترین خودروهای موجود در بازار و تردد کننده در جاده ها به شمار می آید. از ورود پراید به ایران حالا بیش از 20 سال می گذرد. در این مدت دهه شصتی ها بزرگ شده اند و به میانسالی رسیده اند و دنیا تغییرات بسیاری به خود دیده است اما پراید هنوز هم با چهره 20 سال پیش خود نه تنها تغییر چندانی نکرده بلکه از آپشن هایش هر روز کاسته تر می شود . این اتفاق در حالی رخ می دهد که روز به روز قیمت این خودرو افزایش می یابد و رشد عجیب قیمت این خودرو بعد از گذشت بیش از 20 سال هنوز هم داشتن پراید را برای دهه شصتی ها آرزو کرده است. برای درک بهتر این موضوع فقط کافیست سرانگشتی محاسبه کنید یک کارگر با حقوق مصوب یک و نیم میلیون تومانی بیش از سه سال باید حقوق خود را برای خریدن یک پراید 50 میلیون تومانی تمام و کمال پس انداز کند. البته این در حالی است که قیمت پراید که حالا اندازه یک پرادوی لاکچری آن سالها گران شده ثابت بماند و بهانه دلار و گرانی و تورم به قیمت تمام شده پراید در طول سه سال نیفزاید! جالب اینجاست بعد از 20 سال هنوز هم باید قیمت ساده ترین خودروی ایرانی وابسته به واردات و قیمت دلار باشد و با هر بالا و پایین شدن آن خودوری ملی ایرانی ها هم گران تر شود! تراژدی وحشتناک آنجاست که هفته گذشته اظهار نظری از سوی یکی از بالاترین مقامات پلیس راهور را بخوانید و بدانید به پراید و خودوری رقیبش به نام آردی در کلام مسئولان ارابه مرگ اطلاق می شود و آنان اعتراف می کنند این خودروی 50 میلیون تومانی که برای خریدش از کارخانه باید یکسال منتظر بمانید ایمنی لازم را برای تردد در جاده ها ندارد. "پراید" و "آردی" نباید در جاده ها تردد کنند جمله ای بود که هفته گذشته از زبان یکی از بلندپایه ترین مقامات پلیس راهور نقل شد تا بیش از پیش مشخص شود صنعت خودروی ایران که از رانت حمایت های دولت نیز برخوردار است در چه وضعیت بغرنجی قرار دارد و البته در میان این کشمکش های هر روز راهور و سازمان استاندارد و خودرسازی ها خریداران ایرانی چه انتخاب های وحشتناک و وضعیت تراژیکی دارند! این در حالی است که نه خودروی تازه در این رنج قیمتی قرار است جانشین ها این ارابه های مرگ شود و نه برنامه ای برای واردات خودرویی ارزان و ایمن وجود دارد. البته با قیمت دلار 13 هزار تومانی و وضع تورم باور کنید یا نه پراید این روزها هنوز هم آرزوی بسیاری از خانواده های ایرانی است که باید به قیمت قبلی یک پرادو اکنون از خودروسازی نیمه دولتی یک پراید بخرند و با ارابه مرگ خود حتی برای تردد در جاده ها هم از سوی دولت اجازه نداشته باشند! دولتی که خودرو می سازد و به خاطر غیر استاندارد بودن ترددش را ممنوع می داند و البته با ثبت سفارش های میلیونی به اندازه ده سال از ان پیش فروش می کند. این یعنی یک موقعیت کمدی گریه آور برای یک جوان دهه شصتی که باید سه سال کار کند و نخورد و 50 میلیون تومان جور کند تا یک پراید بخرد که سه سال دیگر احتمالا قیمتی 100 میلیون تومانی دارد.

سرمقاله

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

دونالد ترامپ در مراسمی برای رونمایی از طرح دولت آمریکا به منظور مبارزه با بیماری های کلیوی، کلیه را بخشی از قلب توصیف کرد. گاردین در این مورد نوشت: رئیس جمهور آمریکا در حالی که به قلبش اشاره میکرد، خطاب به فعالان بخش درمان بیماری های کلیوی گفت: ...«شما سخت روی کلیه کار کرده اید. بسیار ویژه. کلیه جایگاه بسیار ویژهای در قلب دارد!». بیش از دو سال از حضور ترامپ در کاخ سفید می گذرد و حالا دنیا کم و بیش به اظهار نظرهای احمقانه و غیرعادی او خو کرده است و مردم و رسانه ها از این بابت کمتر تعجب می کنند و فقط سعی می کنند به او بخندند و سخنانش را به ریشخند بگیرند. هوشنگ ابتهاج، شاعر و روشنفکر مطرح کشورمان پیش از این و در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از او در باره علت برآمدن دونالد ترامپ سئوال کرده بود، قریب به مضمون گفت: « انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا خیلی هم عجیب نیست، دنیای دیوانه رییس جمهور دیوانه می خواهد؛ دیوانه چو دیوان ببیند خوشش آید». دونالد ترامپ را بایستی حاصل سرمایه داری لجام گسیخته به حساب آورد. سرمایه داری فی نفسه نمی تواند بد باشد و بقاء و جوامع بشری در گرو به کارگیری سرمایه و افزایش تولید و رونق اقتصاد است. اما زمانی که این سرمایه داری لجام گسیخته و بی مهار باشد و بخواهد به هر نحوی که شده گسترش پیدا کند حاصل آن برآمدن موجود مسخره و بی منطقی همچون دونالد ترامپ خواهد بود. در سرمایه داری بی مهار که ترامپ خلاصه و تفاله آن است ملاک تنها افزایش ثروت و قدرت مالی است ولو به بهای نابودی همنوع و محیط زیست و آتش افروزی در هر جایی که لازم باشد. آلن بدیو فیلسوف منتقد فرانسوی در کتاب «زخم ما چندان تازه نیست» - ترجمه فتاح محمدی - می گوید: رویدادهای خشونت بار مربوط است به پیروزی سرمایه داری جهانی و اشکال جدید امپریالیزم که موجبات تضعیف دولت ها را فراهم می کند به طوری که تمامی مناطق جهان بدل به اقلیم های ملوک الطوایفی پر هرج و مرجی شده اند که توسط دار و دسته های مسلح اداره می شوند». در چنین دنیایی اصلا مهم نیست که رهبر بزرگترین قدرت اقتصادی جهان ذره ای دانایی و فرهیختگی داشته باشد و حتی مهم نیست که او از جایگاه کلیه در بدن خبر نداشته باشد و حتی آن را جزیی از قلب انسان بداند.