سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

جنگ اقتصادی واقعیتی انکار ناپذیر است و دشمنان به ویژه آمریکا از همه ابزارهای خود برای مقابله با ایران استفاده می کنند به نوعی که نه تنها خودشان به صورت علنی در برابر کشورمان صف آرایی می کنند، بلکه در قالب رایزنی با دیگر کشورها، سعی دارند به تخریب...چهره نظام بپردازند. برای مقابله با این رفتار، رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سالها در قالب عناوین اقتصادی، بر استفاده از توان داخلی با نگاه به ظرفیت خارجی تاکید کردند. اکنون سوال اینجاست که چقدر در این زمینه باید پیش برویم و توان داخلی را چگونه تعریف کنیم.

بی شک توان داخلی به نفت منحصر نمی شود و قرار نیست با هر قیمتی ولو با دور زدن تحریم ها، نفت بفروشیم و نیازهایمان را تامین کنیم، بلکه اکنون باید دیگر ظرفیت ها را در نظر بگیریم و هر کس در مقام و جایگاهی که دارد، در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن، سنگری بسازد. اینکه در کشور ما تولید اهمیت ویژه ای دارد، شکی نیست اما باید مراقب باشیم که تولید داخلی تضعیف نشود بلکه نیاز به تبلیغ موثر و مثبت داریم. در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی توان هزینه کرد برای تبلیغات را ندارند و صداوسیما در قبال دریافت مبالغ کلان، برای کالاهای خارجی تبلیغ می کند، اصناف می توانند ابزار تبلیغ تولیدکننده داخلی باشند. متاسفانه امروزه اصناف کشور بلندگوی کالای خارجی شده اند و تنها جمله ای که از زبان اصناف شنیده می شود تبلیغ کالای خارجی و تخریب کالای داخلی است. سود بالای کالای خارجی یک واقعیت انکار ناپذیر است و اصناف برای این سود، اقدام به تبلیغ کالای خارجی و تخریب کالای داخلی می کنند و تولیدکنندگان از بابت این کم لطفی اصناف گلایه دارند. به امید آنکه حمایت از کالای داخلی را جایگزین تخریب کنیم.

یادداشت

سرزعیم

اقتصاددان

در کشور ما به دلیل تجربه دهه شصت نگاه منفی نسبت به پدیده کوپن وجود دارد و بسیاری از کارشناسان اقتصادی به اشتباه استفاده از کوپن را نوعی بازگشت به عقب تلقی میکنند؛ این در حالی است که استفاده از کوپن به اعتقاد نگارنده راهی است برای اجرای اصلاحات اقتصادی و کاهش مداخلات اختلالزای دولت در کلیه فعالیت های اقتصادی درون بنگاه ها. برای فهم این مدعا باید به چند نکته اشاره کرد.

نکته اول این که در دهه شصت اجرای کوپن با سرکوب قیمت ها و ممنوع اعلام کردن بازار آزاد همراه بود و همین امر موجب میشد که کوپنیسم با فساد و اختلالات زیادی در اقتصاد همراه باشد. به نظر میرسد که همین تجربه نیز موجب شده تا امروزه بسیاری از افراد که تجربه کوپن را در ذهن دارند آن را یک سیاست نادرست و منفی ارزیابی کنند. اما اگر اجرای نظام جیرهبندی (یا همان کوپن) با مجاز دانسته شدن بازار آزاد همراه باشد اختلالات مذکور تا اندازه زیادی برطرف میشود. تجربه شروع اصلاحات در کشور چین نیز به همین شکل بود؛ یعنی یک بازار آزاد در کنار بازار رسمی (با قیمتهای کنترل شده) به رسمیت شناخته شد و همین امر تحول اساسی تولید در این کشور را رقم زد. این سیاست اصطلاحا تحت عنوان «مسیرهای دوگانه» (DUAL TRACK) شناخته می شود و نقش آن در شروع اصلاحات اقتصادی در چین به شدت مورد بحث و گفتوگو قرار گرفته است.

نکته دوم این است که اگر اجرای نظام جیره بندی صرفا به چند قلم کالای نهایی منحصر شود و کلیه سوبسیدها به جای اینکه به تولیدکننده و به اشکال مختلف تخصیص یابد به مصرفکننده و از خلال سازوکار توزیع پرداخت شود، نوعی سالمسازی مداخلات دولت در اقتصاد رخ می دهد و اختلالات انگیزشی از فرآیند تولید حذف می شود. به زبان ساده اگر دولت به جای اینکه روی برق، آب، گاز و ارز بنگاههای تولیدی یارانه پرداخت کند، همه یارانهها را حذف کند و آنها را به قیمتهای بازار عرضه کند ولی حمایت خود را به کالای نهایی برای مصرف کننده اختصاص دهد اولا یارانه دولت به مصرف کننده مورد نظر دولت اختصاص می یابد و ثانیا صاحبان بنگاه وقتی با قیمتهای واقعی مواجه میشوند انتخاب تولیدی انجام می دهند که با خیر و صلاح جامعه سازگار است.

نکته سوم این است که کوپن الکترونیک میتواند قابلیتهای خوبی به همراه بیاورد. مثلا میتوان این قابلیت را ایجاد کرد که اگر فرد از کوپن خود استفاده نکند، معادل نقدی آن به حساب وی پرداخت شود. این معادل نقدی میتواند به اندازه مابه التفاوت قیمتهای رسمی و قیمتهای بازار باشد و به این ترتیب راه را برای اجرای سیاست یارانه نقدی باز کرد. متاسفانه به دلیل اجرای بد سیاست یارانه نقدی، این سیاست مورد اقبال سیاستگذاران کشور ما نیست اما کوپن الکترونیک می توانتد راه را برای این مقصود هموار سازد.

نکته چهارم این است که کوپن الکترونیک میتواند راه را برای اصلاحات قیمتی باز کند. به عنوان مثال کارت سوخت نوعی کوپن الکترونیک است و همانطور که در کشور تجربه شد یک بازار آزاد نیز در کنار آن ایجاد شد. تجربه کارت سوخت به دولت کمک کرد تا بتواند حاضر به اصلاح قیمت بنزین شود در حالیکه اگر کارت سوخت نبود دولت زیر بار اصلاح قیمت بنزین نمیرفت. در شرایطی که در کشور ما اصلاحات قیمتی اولویت دارد و از سوی دیگر نظام سیاست گذاری حاضر به اجرای ساده آن نیست، اجرای کوپن الکترونیک میتواند راه میانهای در اختیار سیاستگذار قرار دهد تا به اجرای این سیاست بپردازد.

در مجموع می توان ادعا کرد که اجرای کوپن الکترونیک می تواند مداخلات دولت از فرآیند تولید را به حمایت از مصرف کننده تغییر دهد و راه برای اجرای یارانه نقدی باز کند و دست سیاستگذار را برای اصلاحات قیمتی باز کند و نگرانی اش در مورد نارضایتی از کاهش رفاه را کاهش دهد. با توجه به این محاسن به باور اینجانب، اجرای این سیاست هم تاکتیک و هم استراتژی مناسبی برای برون رفت اقتصادی از وضعیت موجود است. 

منبع: ایسنا

جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد برگزار شد؛

گروه اجتماعی: نخستین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران، به اتهام قتل میترا استاد، همسر دومش، بهصورت علنی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی برگزار شد.

قاضی کشکولی در ابتدای جلسه اعلام کرد که قبل از اعلام رسمیت جلسه لازم است با توجه به آثار اجتماعی جرم تذکراتی را در راستای آیین دادرسی کیفری جهت تنویر افکار عمومی و رسانهها بیان کنم.

او ادامه داد: همانطور که مستحضرید در برپایی یک دادرسی الزامات قانونی وجود دارد و رعایت آن الزامی است و به موجب قانون ۴۰۰ آیین دادرسی کیفری، محاکمات در دادگاههای کیفری به صورت ضبط صوتی است و در صورت تشخیص دادگاه، ضبط و انتشار بدون اجازه دادگاه ممنوع است و به موجب تبصره ۲ ماده ۳۵۳ این آییننامه، انتشار رسیدگی به پرونده در محاکمات علنی که متضمن بیان مشخصات شاکی و متهم است برای حفظ نظم جامعه و حریم شخصی به درخواست دادستان کل کشور و رئیس قوه قضائیه امکانپذیر بوده و این مهم در این دادگاه انجام شده است.

قاضی رسیدگی به پرونده نجفی تصریح کرد: انتشار جریان رسیدگی پرونده به صورت علنی آزاد است و از رسانهها تقاضا میشود در چارچوب موازین قانونی به انتشار اخبار پرداخته و از مسائل حاشیهای پرهیز کنند.

قاضی کشکولی گفت: شاید تشویش اذهان در جریان این پرونده بیشک به دلیل دخالتهای غیرموازین رسانهها بوده، در نتیجه تصمیم گرفته شد در چارچوب موازین و به صورت علنی برگزار شود و برای برپایی دادرسی منصفانه، اصولی حاکم است.

رئیس دادگاه افزود: پرونده مذکور پرونده قتل خانوادگی است و ممکن است در آینده در جامعه اتفاق افتد و باید همه برای اینکه در این دادرسی نقش اصولی و بیطرفی و حقوق شهروندی به درستی رعایت شود و لازم است نماینده دادستان و اولیای دم و وکیل آنها اخلاق را رعایت کنند و مطالب خلاف وجدان عمومی سخن نگویند.

او افزود: در این جلسه زهرا نجفی و علیرضا بربری و آقازاده و مسعود استاد و معصومه رشیدیان خبرنگار انصاف نیوز به عنوان مطلع در جلسه حاضرند و اولیای دم در جلسه حضور پیدا نکردند (البته مسعود استاد برادر مرحومه استاد در دادگاه حاضر است) و حاضر خواهند شد.

  • اتهامات محمدعلی نجفی

    در ادامه جلسه دادگاه قاضی شهریاری نماینده دادستان با حضور در جایگاه در قرائت کیفرخواست پرونده اتهامات محمدعلی نجفی را این گونه برشمرد و گفت: آقای محمدعلی نجفی فرزند احمدعلی ۶۶ ساله، بازنشسته با قرار بازداشت موقت به تاریخ ۸ خرداد ۹۸ متهم است: ۱- مباشرت در قتل عمدی مرحوم میترا استاد ۳۶ ساله همسر خود با سلاح گرم، ۲- حمل و نگهداری سلاح و مهمات جنگی غیرمجاز، ۳- ایراد صدمه بدنی منتهی به غیرفوت.

    او به قرائت ادامه متن کیفرخواست پرداخت و افزود: ساعت ۱۲:۳۰ روز ۷ خرداد کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب در جریان وقوع قتلی در آدرس تهران - میدان صنعت، نبش بلوار خوردین، طبقه ۷ برج دوبرال، واحد ۲۷۰۱ قرار گرفت. بلافاصله بازپرس اکیپ جرم و تشخیص هویت و بنده در صحنه جرم حاضر شدیم؛ مرحوم در وان حمام به قتل رسیده و آثار خونریزی از ناحیه پهلو و دست او وجود داشت.

  • محتویات دست نوشتهای که پیدا شد

    قاضی شهریاری گفت: حسب بازرسی کارآگاهان در منزل شخصی او مشخص شد که آپارتمان مذکور بهم ریخته و حکایت در اسباب کشی در هفته گذشته داشته است. همچنین یک دست نوشته پیدا شد که در آن نوشته شده :«در یکسال گذشته تلاش زیادی کردم تا بدون خونریزی و توافق مشکلات را حل کنیم اما هیچ راهکاری را مبنی بر طلاق توافقی و گرفتن تمام حقوق خود نپذیرفت.»

    در این دست نوشته تاکید شده بود:«همسر دوم من بارها تهدید کرده بود با مردان اجنبی که شما به آنها حساس هستید همبستر خواهم شد و تا این کار را انجام ندهم دست بردار نخواهم بود و شروع کرد به تماس گرفتن با مردانی که در گذشته با آنها سر و سری داشته است. از نظر من مهدورالدم بودن وی ثابت شده بود و بارها مرا تهدید میکرد تا این روابط زشت را انجام ندهم دست بردار نخواهم بود و دیگر خسته شده بودم و بارها مرا مورد تهدید و توهینهای زشت قرار میداد.»

    او تاکید کرد: «با کشف چنین دست نوشتهای ما به این استنباط رسیدیم که ممکن است آقای نجفی قاتل باشد و به همین دلیل تحقیقات خود را برای دستگیری ایشان آغاز کردیم.»

    در این جلسه بالشی که در ارتکاب جرم نجفی از اتاق خواب برداشته شده بود و به سمت مقتوله پرتاب کرده بود بر روی میز نماینده دادستان قرار دارد.

    شهریاری افزود: در این یادداشتی که از متهم به دست آوردیم قید شده که برخی نهادها وارد قضیه شدند و در نتیجه علی رغم میل من، میترا استاد به عقد دائمی با مهریه هنگفت درآمد که در اینجا قاضی به نماینده دادستان گفت اعلام برخی مطالب در دادگاه غیرعلنی باید باشد و شهریاری در پاسخ اعلام کرد که این مطالب در کیفرخواست آمده است.

    شهریاری افزود: در این یادداشت آمده مشکلات عمیقتر میشد و توهین و تهمت بارها به من میزد و تهدیدات به ارتباطات و فاش کردن مسائل بود و امروز کارش را یکسره کردم. امیدوارم خدا مرا ببخشد و از همه دوستان و آشنایان پوزش میطلبم و تقاضای عفو دارم. از باران عزیزم که شش ماه است به دلیل این خانم از دیدنش محروم شدم پوزش دارم.

  • آیا نجفی خودکشی کرده بود؟

    سرپرست دادسرای ویژه قتل پایتخت، ادامه داد: با برداشت از این دست نوشتهها احساس شد که (متهم) دست به خودکشی زده است. در نتیجه به منزل ولنجک دخترش و ویلای لواسان رفتیم و بررسیها را آغاز کردیم اما آنجا نبود. از همه دوستان او پرس و جو کردیم اما خبری نداشتند که در ساعت ۱۹ همان روز نجفی خود را به پلیس آگاهی در خیابان وحدت اسلامی معرفی کرد.

  • شرح صحنه قتل از زبان نجفی

    نماینده دادستان گفت: در صفحه ۲۵ پرونده آمده که خشاب از قبل پر بود ولی مسلح نبود. او (نجفی) گفت: «به سمت حمام رفته و اسلحه را مسلح کردم البته اشتباه کردهام و مرتکب قتل شدم و در مدت ۸ ماه عقد موقت و یکسال عقد دائم تماما درگیری و جدل داشتیم و مدام به خانوادهام توهین میکرد. مجموعه این اختلافات وجود داشت حتی به درگیری فیزیکی منجر و چند بار منجر به صرب و جرح شد و حتی میترا استاد چاقوکشی کرد. به او پیشنهاد طلاق دادم اما او گفت که میخواهم از تو و دخترت انتقام بگیرم. فرزندش مهیار به مدرسه رفت و مقتوله شروع به فحاشی کرد. لباسش را درآورد و وارد حمام شد. اسلحه سازمانی که مسلح بود و یک بالش را برداشتم تا سلاح دیده نشود. مقتوله جلوی وان بود. اسلحه را نشان دادم، ترسید. یک دست را روی شانهام گذاشت و گفت علی غلط کردم. یک تیر نشانه رفت و چند تیر زده شد. تیر آخر به قلبش خورد و در وان افتاد. آنجا بود که با خودم کلنجار میرفتم که خودکشی کنم یا نه. دو یادداشت نوشتم و به اتوبوسرانی بیهقی رفتم و روانه قم شدم و حتی آنجا یکی مرا شناخت.

  • ماجرای سفر به قم چه بود؟

    شهریاری در ادامه گفت: نجفی در اعترافات خود نوشت: «به قم رفتم و کیفی که در آن اسلحه بود را به امانتداری بردم اما مرا شناختند و گفتند میتوانی به داخل ببری. آنجا خواستند با من عکس بگیرند و تسلیت هم گفتند. اینجا بود که فهمیدم که همه از ماجرا باخبر شدهاند. با یک سواری به ترمینال جنوب رفتم و سپس خود را به پلیس معرفی کردم.»

    نماینده دادستان گفت: سلاح از قبل مسلح بوده ولی در تحقیقات اولیه متهم اعتراف میکند که قبل از حمام مسلح کرده بود. همچنین مشروبات مصرف نکرده است و دست نوشتهها را خودش نوشته است.

    او ضمن اشاره به اعترافات متهم گفت: اختلافات خانوادگی انگیزه قتل اعلام شده و سلاح تا تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۴ دارای مجوز بوده است ولی تمدید نشده است و متهم به آن اعتراف دارد.

    داستان کیفی که نجفی برای دخترش فرستاد

    نماینده دادستان تهران ادامه داد: دوربینهای مداربسته نشان میداد ساعت ۱۱:۴۳ روز قتل آقای نجفی کیف کوچکی در دست دارد و در حال خروج از ساختمان است، قبل از خروج وی راننده وی آقای فرهاد آقازاده به در واحد منزل آقای نجفی مراجعه و دو عدد کیف را خارج کرد.

    سرپرست دادسرای امور جنایی تهران به تحقیقات به عمل آمده از راننده آقای نجفی اشاره کرد و گفت: فرهاد (راننده آقای نجفی) در اظهارات خود میگوید: «ساعت ۹:۲۶ همان روز (روز وقوع قتل) دکتر نجفی تماس گرفت و گفت به آدرس بروم که من ابتدا به پارکینگ ساختمان مذکور رفتم و پس از ۳ بار تماس با آقای نجفی، جوابی نگرفتم، سپس به مقابل واحد رفتم، زنگ زدم که دکتر در را باز کرد و با دادن دو کیف به من، گفت «کیفها را نزد دخترش زهرا ببرم و از من خواست پایین ساختمان بایستم تا با من تماس بگیرد، ساعت ۱۰:۱۴ آقای نجفی تماس گرفت و گفت کیف قهوهای را بیاور، کیف را به او دادم و مجدا به من بازگرداند که من کیفها را نزد دختر آقای نجفی بردم، نامهای داخل آنها بود، سپس همراه با دختر آقای نجفی به منزل آنها بازگشتیم که پسر میترا به هویت مهیار ۱۶ ساله از پشت سر همراه ما وارد خانه شد، در اتاقها را باز کردیم که در نهایت با جسد میترا مواجه شدیم، مهیار گفت بابا مادرم را کشته که ساعت ۱۲:۲۸ با ۱۱۰ تماس گرفتیم.»

  • اظهارات راننده نجفی درمورد روز قتل

    شهریاری گفت: اظهارات شاهدان در زمان وقوع قتل وجود ندارد و کسی نبوده است. فقط راننده متهم میگوید زمانی پس از جنایت مشاهده کرده که پای چپ نجفی خون آلود است، از او علت را پرسیده و نجفی گفته با همسرم درگیر شدم.

  • توضیحاتی در خصوص اسلحه کشف شده در صحنه قتل

    او درباره آلت قتاله و نحوه کشف گفت: اسلحه مذکور به همراه شش فشنگ همراه و ۵ گلوله زده شده بود. سلاح در بدو امر گفته شده با مجوز بوده ولی تمدید نشده و همچنین سلاح به حرم برده شده است و در نتیجه دادرسی ۸ فشنگ در این اسلحه تأیید و ۵ پوکه جنایی به دست آمده و سلاح از نوع جنگی و غیرخودکار بوده است.

    سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: در نوشتهها آمده بود «مطالب را به مختصر مینویسم، البته دوست ندارم برخی از این مسائل در سطح عمومی پخش شود، میترا استاد اردیبهشت ۹۶ به دیدن من آمد، آن موقع خیلی محجبه و با چادر و روسری بود، پس از مدتی تقاضای دیدار خصوصی از من کرد که آن دیدار منجر به آمدن احساس علاقه بین طرفین شد، میترا میگفت مطلقه و مسلمان است اما مشخص شد که قبل از مسلمان شدن با فردی رابطه داشته، بعد با دیپلماتی آشنا و مسلمان شد، چند بار با افراد مختلف عقد کرده بود، در نهایت با بافتن دروغهایی در تیرماه به عقد موقت من درآمد که خیلی اشتباه کرد.»

    قاضی محمدی کشکولی در این هنگام خطاب به نماینده دادستان تذکر داد و گفت: برخی از مسائل باید در دادگاه غیرعلنی مطرح شود.

    شهریاری در ادامه قرائت کیفرخواست با خواندن نامههای کشف شده از نجفی گفت: داخل نامه آمده بود «مشکلات بیشتر میشد، میترا توهین میکرد و تهمت میزد، این مسائل مرا به اینجا رساند که وی مهدورالدم است که چنین کاری کردم و تقاضای عفو دارم.» در ادامه جلسه قاضی کشکولی گفت: با توجه به عدم حضور اولیای دم، از وکیل مرحومه استاد میخواهم اگر شکایت و مطالبی دارند بیان کنند.

    در ادامه وکیل مدافع اولیای دم میترا استاد گفت: حکم قصاص و اشد مجازات متهم را درخواست دارم و دفاعیات مشروح طی لایحهای تقدیمتان شد.

  • اظهارات دختر شهردار سابق در دادگاه

    در این جلسه زهرا نجفی با حضور در جایگاه گفت: بنده فرزند آقای محمدعلی نجفی هستم و شهادت میدهم و قسم میخورم جز واقعیت چیزی نگویم. در ۷ خرداد آقای آقازاده (راننده نجفی) به منزل ما آمد و دو کیف دستی به من داد و در یکی از آن نامهای از پدرم که شامل سه صفحه بود مشاهده کردم و به دلیل اینکه پدرم در آن نامه از مردم ایران و فامیل و خانواده عذرخواهی کرده بود ترسیدم. نگران شدم و با همسرم تماس گرفتم و حدود ساعت ۱۲ تا ۱۲ و نیم به برج آرمیتا محل زندگی پدرم رسیدیم. چند بار آقای آقازاده زنگ زد ولی کسی جواب نداد و بعد با کلید در را باز کردیم و قبل از ورود آقای آقازاده باز هم همسر و پدرم را صدا زدند ولی صدایی نشنیدیم و هیچ کس در را باز نکرد و ما نهایتاً وارد شدیم. آقای آقازاده اولین نفری بودند که جسد را مشاهده کردند. بعد همسرم رفت و سپس من جسد را مشاهده کردم و در این زمان پسر خانم استاد رسید که من از همسرم خواستم او را به بیرون ببرد تا این صحنه را نبیند و سپس آقای آقازاده سمت اتاق خواب رفت و در را باز کرد و یک دفعه گفت یا ابوالفضل و همسرم پشت سرشان رفت و با جسد مرحومه روبهرو شدند، شوکه شدیم و به بدن میترا استاد دست زدند که سرد بود. او ادامه داد: من براساس نامهای که در آن نوشته شده بود انالله و انا الیه راجعون نگران شدم و فکر کردم میخواهد خودش را بکشد و بیشتر به این دلیل رفتم. زمانی که همسرم به اورژانس زنگ زد متوجه نشده بود که خانم استاد تیر خورده و گفت که حالشان بد شده و اورژانس از او خواست که مرحومه را بخواباند و بعدش من عکس گرفتم که این خانم به حالت نشسته در وان افتاده بود و حتماً صدای ضبط شده ما خواهد بود و خود اورژانس مکالمهها را ضبط میکند.

    زهرا نجفی افزود: من یک عکس گرفتم و وقتی وارد شدم دیدم که مرحومه خونآلود هست و اول متوجه نشدم که او تیر خورده و وقتی که به درخواست اورژانس با همسرم شروع به ماساژ خانم استاد کردیم، دیدم سینه او جای گردی سوراخ است و دو تیر آنجا افتاده و متوجه شدم که خانم استاد تیر خورده و به همسرم گفتم ماساژ ندهد.

    وی افزود: آقای آقازاده اولین نفر بود که جسد را دید و غیر از من و همسرم کسی آنجا نبود. البته پسر مرحومه استاد از سمت اتاق دوید و شاید یک لحظه آن را دیده باشد. خون کف حمام و داخل وان بود ولی خون خشک شده بود.چون اورژانس به ما گفت که خون خشک است. جسد برهنه و یک حوله سفید رویش بود.

    قاضی از زهرا نجفی پرسید: در عکس بالش روی جسد افتاده است دلیلش چیست که او گفت: بالش روی جسد نبود و کف حمام بود و بدنشان خشک بود. وقتی من دست زدم دیدم خانم استاد سرد است.

    قاضی از زهرا نجفی خواست با توجه به اینکه صحنه بهم خورده است صحنه جرم را تشریح کنید که زهرا نجفی گفت: جسد به حالتی بود که دست سمت راستش مشت شده و پای راستش از وان بیرون و گردنش خمیده به سمت چپ بود و حالت نشسته بود و معلوم بود که در وان افتاده است.

    قاضی کشکولی رئیس دادگاه، حدود ساعت ۱۲ ظهر، پایان اولین جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت که جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده، ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه خواهد بود.

    قاضی کشکولی در پایان جلسه رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی در جمع خبرنگاران، در رابطه با عدم حضور اولیای دم در این جلسه، گفت: به هر حال آنها تصمیم گرفتند که وکیل معرفی کنند البته ضروری است که در جلسه بعدی دادگاه بیایند.

    او در پاسخ به اینکه عدم حضور آنها آیا خللی به جلسه وارد میکند، گفت: در روند رسیدگی به پرونده خللی ایجاد نخواهد شد.

    قاضی کشکولی در مورد اینکه عدم حضور فرزند میترا استاد به دلیل مشاهدات عینی آیا مشکلساز خواهد بود یا خیر، پاسخ داد: در مورد ماهیت پرونده بهتر است صحبت نشود.

    او در مورد تعداد برگزاری جلسه رسیدگی گفت: بستگی به دفاع طرفین دارد.

    قاضی کشکولی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته میشود برخیها اصرار دارند شهردار اسبق تهران قتل را به گردن گرفته، گفت: این موضوع در رابطه با ماهیت پرونده است و اجازه دهید در جلسه دادگاه بررسی شود.

    او همچنین در مورد اینکه گفته شده شاید این پرونده ختم به صلح و سازش شود، گفت: بهتر است این موضوع را از خودشان بپرسید.

  • برادر میترا استاد: نجفی قاتل است؛ کوتاه نمیآییم

    برادر میترا استاد در حین خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: به هیچ عنوان کوتاه نمیآییم.

    او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه خیلیها اصرار دارند که بگویند نجفی قتل را به گردن گرفته است، گفت: خیر، اینگونه نیست تمام مدارک و شواهد در دادگاه موجود است که فقط ایشان از ساختمان خارج شده و شخص دیگری نبوده است.

وزیر کشور تبیین کرد؛

گروه سیاسی: وزیر کشور با بیان اینکه هدف تمام ناامنیهای ایجاد شده در منطقه نظام مقدس جمهوری اسلامی است، تاکید کرد: امنیت پایدار درونی بالایی در جمهوری اسلامی ایران برقرار است.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، منطقه خراسان شمالی، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست شورای اداری شیروان پس از استماع گزارش اقدامات انجام شده در این شهرستان اظهار کرد: در چهل سال گذشته نظام مقدس جمهوری اسلامی فراز و فرودهای مختلفی را پشت سر گذاشته است و ما باید قدردان خونهای ریخته شده شهدا و مردمی که پای انقلاب ایستادهاند، باشیم و بدانیم هر کدام از این اقدامات دشمنان انقلاب اسلامی میتوانست یک کشور و حکومت را از پای در بیاورد.

وی ادامه داد: استکبار جهانی و کشورهای مرتجع منطقه روزشمارهای فراوانی برای از بین رفتن نظام مقدس جمهوری اسلامی مشخص کردهاند و سال گذشته ادعا داشتند مردم ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را نخواهند دید اما امروز چهل سالگی انقلاب را پشت سرگذاشته ایم. رحمانی فضلی گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز با چهل سال گذشته قابل مقایسه نیست؛ ما در ابتدا انقلاب، کشوری با دستهای خالی بودیم و تنها با اتکا به لطف الهی و ایمان به فرمایشات امام راحل راه انقلاب آغاز شد و دشمنان انقلاب از همان ابتدا با طرح ریزی توطئهها و کودتاهای مختلف به دنبال براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند که راه اندازی جنگ تحمیلی ۸ ساله و ترور شخصیتهای مهم کشوری از جمله این اقدامات است

با ابلاغ آیین نامه دولت کلید خورد؛

گروه اقتصاد کلان: سرانجام و پس از بحث های و پیگیری های فراوان، حذف یارانه پردرآمدها کلید خورد و دولت با ابلاغ آیین نامه ای، شناسایی و حذف سه دهک بالای یارانه بگیران را خواستار شد.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، بر اساس این آییننامه، دولت موظف است با استفاده از تمامی بانک های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند.

بر اساس این گزارش هیات وزیران در جلسه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و به استناد بند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آییننامه اجرایی این تبصره را با هدف تعیین منابع و مصارف یارانه تصویب کرده است.

بر اساس این آییننامه، دولت موظف است با استفاده از تمامی بانک های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند. این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است.

چرایی تاخیر در حذف پردرآمدها

پروسه حذف دهک های بالای فهرست یارانه بگیران بسیار طولانی و با اما و اگر های فراوان همراه بود. بعد از گذشت حدود هشت سال از شروع پرداخت نقدی یارانهها، هنوز تعداد زیادی از افراد متعلق به دهکهای بالای جامعه، یارانه دریافت میکنند. سال ۹۳ حسن روحانی از مردم خواست که هرکس که نیازی به دریافت یارانه ندارد از گرفتن آن انصراف دهد. گرچه با این درخواست عدهای از دریافت یارانه انصراف دادند اما تعداد آنها زیاد نبود و مردم به این درخواست پاسخ مثبت ندادند. همان سال معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد دولت روزانه ۱۵۰ میلیارد تومان برای یارانهها هزینه میکند. این که چرا تا به حال یارانه پردرآمدها قطع نشده است پرسشی است که هم مردم و هم کارشناسان و فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس بارها به طرح آن پرداخته اند و وقتی که نتیجه ای از طرح سئوال خود نگرفته اند و قانع نشده اند به این نتیجه رسیده اند که عدم حذف یارانه پردرآمدها سیاسی است.

هفته گذشته یک عضو کمیسیون انرژی مجلس یکی از دلایل حذفنکردن یارانه نقدی پردرآمدها از سوی دولت را بهدلیل مسائل سیاسی عنوان کرده بود.

به گزارش تسنیم علی ادیانیراد با اشاره به مصوبه مجلس برای حذف یارانه نقدی پردرآمدها، گفته بود: طبق مصوبه مجلس، دولت بایدارانه نقدی پردرآمدها را حذف میکرد، البته این مختص دولتهای یازدهم و دوازدهم نیست، بلکه قانونی است که همه دولتها میبایست آن را اجرا میکردند، اما متأسفانه اجرا نکردهاند.

وی در تشریح علل حذف نکردن یارانه نقدی پردرآمدها از سوی دولتها، اظهار داشت: با وجود اینکه مجلس مصوب کرده که دولت میبایست یارانه نقدی پردرآمدها را در جهت کاهش بار مالی خزانه عمومی حذف کند، اما تاکنون این امر محقق نشده و بهنظر میرسد که دولتها در این موضوع سیاسیکاری میکنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: بارها و در جلسات متعددی که با مسئولان سازمان برنامه و بودجه برای دلایل اجرا نکردن مصوبه مجلس پیرامون حذف یارانه نقدی پردرآمدها داشتهایم، پاسخ قانعکنندهای برای این موضوع دریافت نکردهایم.

ادیانیراد تصریح کرد: معتقدم یارانه نقدی پاشنه آشیل موضوعات انتخاباتی بین جریانات سیاسی و گروههاست و کاندیداها نیز همواره از آن برای کسب رأی بیشتر استفاده میکنند، بنابراین با وعدههای انتخاباتی، پس از روی کار آمدن نیز بهدلایل سیاسی یارانه نقدی پردرآمدها را از بیم رأی نیاوردن در دوره بعدی، حذف نمیکنند. عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان، یکی از آسیبهای حذف نکردن یارانه نقدی پردرآمدها را تحمیل بار اضافی بر بودجه کشور دانست و خاطرنشان کرد: در صورت همراهی دولت با حذف یارانه نقدی پردرآمدها، میتوان خدمات بهتری در حوزه بهداشت، درمان و همین طور افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، اعم از سازمان بهزیستی و کمیته امداد ارائه داد که دولت باید به این مسئله توجه بیشتری داشته باشد.

  • یارانه پردرآمدها و حفظ رای مردم

    آذرماه سال گذشته نیز که موضوع پرداخت یارانه به دهک های بالا داغ بود یک اقتصاددان به بررسی علتها و پیامدهای حذف نشدن یارانهی دهکهای پردرآمد جامعه می پردازد و می گوید: برقراری سیاست توزیع یارانهی نقدی و همچنین حذف نشدن یارانهی پردرآمدها دلایل سیاسی دارد و به خاطر از دست ندادن رای مردم است.

    حسین راغفر در مورد علت حذف نشدن یارانهی دهکهای بالا می افزاید: «منظور از هدفمندی این است که گروههای هدف شناسایی شوند و منابع و یارانهها به سمت آنها سوق داده شود. حتی به کسانی که متعلق به طبقات متوسط هستند هم تعلق نمیگیرد؛ اما الان هفت سال است که پرداخت یارانه شروع شده و کماکان دولتها به آن ادامه میدهند. چه دولت قبل و چه دولت کنونی اهداف سیاسی از پرداخت یارانهها دنبال کردهاند و میکنند. اگر ادامهای هم داشته باشد باز با اهداف سیاسی خواهد بود.دولت دهم وقتی این سیاستها را اعمال کرد با هدف رایگیری این کار را انجام داد. دولت یازدهم و دوازدهم هم به دلیل اینکه رای منفی از مردم نگیرد یارانه‎ها را حذف نمیکند.»

  • پرداخت یارانه به غیر مستحق ها

    استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در مورد پیامدهای این موضوع توضیح میدهد: « در سالهای اول، سالی ۴۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینهی یارانه میشد. محاسبات ما نشان میداد که آن سالها حداکثر چهل درصد این جمعیت استحقاق دریافت داشتند، این یعنی ۶۰ درصد منابعی که پرداخت شده به غیر مستحق پرداخت شده است که رقم بسیار بزرگی - ۲۵۵۰۰ میلیارد تومان - است که میتوانست برای ایجاد اشتغال برای میلیونها نفر سرمایهگذاری شود که متاسفانه این فرصتها از بین رفت. ادامهی این روند نیز همین مشکلات را به دنبال دارد.» راغفر در ادامه میافزاید: «یارانه سیستمی است برای حمایت از گروههایی که در اثر سیاستهای اقتصادی آسیب میخوردند و زیر خط فقر میروند و قرار است که مورد حمایت قرار بگیرند. در واقع آنها قربانیان سیاستهای اقتصادی هستند و برای جبران پیامدهای آن سیاستها به این گروهها یارانه پرداخت میشود.

  • جمع بندی

    حالا امید می رود با قطع یارانه پردرآمدها شائبه سیاسی کاری در این مورد از بین برود و نیز با هدایت یارانه این افراد به بخش تولید، سیاست اشتغالزایی مورد تاکید دولت و حاکمیت با سهولت بیشتری ادامه پیدا کند.

رییس اتحادیه در گفت و گو با تجارت انتقاد کرد؛

کورش شرفشاهی: اقتصاد کشور مانند دستگاهی است که از بخشهای گوناگون شکل گرفته و باید همه آنها با هم حرکت کنند تا اقتصاد به حرکت در بیاید. اما امروزه بسیاری از صنایع کشور با 30درصد ظرفیت کار می کنند که به دلیل بی توجهی به تولید ملی، نیاز بازار داخل با روشهای دیگر همچون قاچاق یا واردات تامین می شود. این اتفاق باعث رکود می شود زیرا اخراج کارگران را به دنبال دارد که بیکاری را دامن می زند. یکی از مواردی که در همه صنایع تاثیرگذار است، صنعت پیچ و مهره است که این بخش نیز با چالشهای فراوانی رو به رو است. در این رابطه با نورالدین مهری رییس اتحادیه پیچ و مهره گفت و گو کردیم.

  • نیاز همه صنایع به پیچ و مهره

    وی با تاکید بر اینکه پیچ و مهره با همه صنوف ارتباط دارد گفت: صنعتی را نمی توانید پیدا کنید که به پیچ و مهره احتیاج نداشته باشد.

    رییس اتحادیه پیچ و مهره با اشاره به شرایط موجود سیاسی و اقتصادی کشور گفت: تمام صنوف مشکل دارند و پیچ و مهره جدا از دیگر صنوف نیست.

    وی در خصوص شرایط اقتصادی ناشی از تحریم ها گفت: تا کنون 70 درصد پیچ و مهره کشور وارداتی بود و تنها 30 درصد در داخل تولید می شد. اما از هنگامی که قیمت دلار رشد سرسام آوری داشت، میزان تولید پیچ و مهره با رشد20درصدی رو به رو شد و اکنون تنها 50 درصد پیچ ها وارداتی است.

    مهری با اشاره به اینکه همچنان چالش را در بخش واردات داریم گفت: اکنون تنها پیچ و مهره های خاص را وارد می کنیم و پیچ های پرمصرف بدون مشکل در ایران تولید می شود. البته در همه جای جهان این طور است و هیچ کشوری نمی تواند 100 درصد پیچ و مهره مورد نیازش را تولید کند، زیرا تنوع به اندازه ای بالاست که تولید همه آنها برای یک کشور مقرون به صرفه نیست.

    وی از مشکل در ثبت سفارش خبرداد و گفت: البته واردات به اندازه نیاز اما با مشکلات بیشتر از گذشته انجام می شود.

  • حق با مشتری است

    رییس اتحادیه پیچ و مهره با تاکید بر اینکه نباید بگوییم واردات نداشته باشیم گفت: با توجه به مشکلات ارزی و تحریمها، همچنان پیچ مورد نیاز کشور را وارد می کنیم.

    وی با اشاره به اینکه پیچ و مهره ها از تایوان و چین وارد می شود گفت: پیچ های حساس از تایوان و پیچ هایی که معمولی هستند، از چین وارد می شود.

    مهری در خصوص کیفیت پیچ های وارداتی گفت: اکنون تمام شرکتها وکارخانه هایی که پیچ مصرف می کنند، گواهینامه تایید کیفیت می گیرند و آنالیز پیچ انجام می شود و این روال در مورد پیچ های تولید داخل یا پیچ های وارداتی انجام می شود.

    وی در واکنش به انتقاد تولیدکنندگان مبنی بر اینکه تعامل بین تولیدکننده داخلی و فروشنده وجود ندارد و فروشندگان کالای خارجی را تبلیغ می کنند گفت: این مساله در تمام صنوف وجود دارد. باید این را بپذیریم که تمام کالاهای ایرانی بهتراز مشابه خارجی نیست و هنگامی که مشتری از ما نظر می خواهد، باید نظر درست بدهیم و این حق مشتری است که از کیفیت کالایی که می خرد، آگاهی داشته باشد.

    رییس اتحادیه پیچ و مهره مشکل اصلی را کارگاههای زیر پله ای دانست و گفت: تولیدکنندگان شناخته شده، پیچ و مهره باکیفیت تولید می کنند. اما مواد اولیه ای که سازندگان زیرپله ای استفاده می کنند، کیفیت مطلوب را ندارد و ما نیز دسترسی به آنها نداریم درحالی که کالاهایشان وارد بازار می شود.

    وی افزود: کارخانه های برند تولید پیچ و مهره مشکلی ندارند و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد، فرد معترض به اتحادیه مراجعه می کند و نسبت به شکایت آنان رسیدگی می کنیم. اما در مورد تولیدکنندگان زیرپله ای محدودیت و مشکل برای پیگیری وجود دارد.

  • صادرات پیچ و مهره ایرانی

    مهری با تاکید بر اینک اکنون کارخانه های تولید و پیچ ومهره ای در ایران داریم که کیفت آنها از نمونه خارجی بهتر است و حتی تولیدات آنها را به دیگر کشورها صادر کرده ایم گفت: با توجه به نیاز داخل، صادرات پیچ و مهره صورت نمی گیرد اما برای تولید بسیاری از ماشین الات ایرانی، پیچ ومهره ایرانی استفاده می شود که همراه این ماشین آلات به دیگر کشورها صادر می شود.

    وی با اشاره به اهمیت استاندارد گفت: پیچ ومهره نیز استاندارد دارد و کارت آنالیز برای هر کارتن پیچ و مهره صادر می شود. مشتری هم این حق را دارد که استاندارد کالا را مطالبه کند. اما اگر پیچ و مهره مشکلی داشته باشد، کمیته فنی اتحادیه آنرا بررسی و تعیین تکلیف می کند. بدین معنا که وقتی اعتراضی مطرح شود، نمونه پیچ و مهره را به آزمایشگاه دانشگاههای فنی می دهیم تا کیفیت آن را به ما اعلام کنند.

    رییس اتحادیه پیچ و مهره با تاکید بر اینکه استاندارد پیچ و مهره اجباری است و تولیدکنندگان ملزم به استاندارد کردن هستند گفت: کسانی که پیچ و مهره وارد می کنند نیز باید استاندارد لازم را داشته باشند. زیرا هر کالایی که وارد ایران می شود، باید سازمان استاندارد آن را تایید کند و بدون تاییدیه استاندارد، اجازه ورود به هیچ کالایی داده نمی شود.

    وی با اعلام اینکه هر پیچ و مهره ای استاندارد خودش را دارد که قطر، طول و کیفیت آن را شامل می شود گفت: به دلیل تنوع پیچ و مهره، کتابی چاپ شده که مشخصات هر پیچ و مهره را تعیین کرده که بر اساس جدول آن کتاب، در مورد پیچ و مهره ها نظر می دهیم.

    مهری در خصوص کاهش شدید ارزش پول ملی گفت: بالا رفتن دلار در همه بخشها اثرگذار بوده اما اقتصاد مانند یک ماشین است که همه بخش های آن باید با هم حرکت کنند. اگر در کشور بخش عمران، صنعت، کشاورزی و خدمات به صورت کامل فعال باشد، اشتغال به حرکت در می اید و اگر رکود باشد، تمام صنایع درگیر می شود که صنعت پیچ ومهره نیز جدا از این نیست.

    وی با ابراز تاسف از اینکه اکنون بازار دچار رکود است و بسیاری از صنایع کاهش تولید دارند که بر پیچ و مهره نیز اثر می گذارد گفت: در سال 90 حدود 70 هزار تن واردات پیچ و مهره داشتیم که امروز به 40 هزار تن هم نمی رسد. نگاه مثبت این است که ارز از کشور ما خارج نشده، اما نگاه واقع بینانه این است که کارخانه های کشور با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار می کنند که یک نمونه بارز آنها، کاهش تولید کارخانه های خودروسازی است. هزاران پیچ و مهره در یک خودرو به کار گرفته می شود و هنگامی که تولید خودرو با مشکل رو به رو شده، حتما مصرف پیچ و مهره نیز در این بخش کاهش داشته است.

  • افزایش تولید؛ کاهش مصرف!

    رییس اتحادیه پیچ و مهره با یادآوری اینکه در گذشته 115 کارخانه تولید پیچ و مهره داشتیم که تعداد قابل توجهی از آنها تعطیل شد گفت: تعطیلی این کارخانه ها ناشی از واردات بی رویه پیچ و مهره بی کیفیت بود که با گران شدن شدید دلار، واردات این پیچ و مهره های بی کیفیت هم دیگر صرفه ندارد. وی گفت: درگذشته که تحریم ها بدین اندازه شدید نبود و صنایع با ظرفیت بالا تولید می کردند، میانگین مصرف پیچ ومهره کشور در سال 100 هزار تن بود گفت:حدود 70 هزار تن پیچ و مهره ها را وارد می کردیم و 30 هزار تن تولید داخلی بود که اکنون تولید پیچ و مهره داخل بالا رفته است.

توسط رئیس اتاق ایران مطرح شد؛

گروه تجارت: رئیس اتاق ایران با انتقاد از پر شماری و موازیکاری تشکل های اقتصادی در برخی عرصه ها، به تشکل سازی توسط برخی از وزارتخانه ها اشاره کرد و گفت: وظیفه دولت تشکل سازی نیست و مجلس باید راهحلی برای این کار پیدا کند. او از تکمیل فهرست تشکل های اقتصادی کشور خبر داد و گفت این فهرست تا دو ماه دیگر به مجلس ارائه خواهد شد تا مقدمات ادغام برخی تشکل های موازی و ایجاد برخی تشکل های جدید فراهم شود.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با انتقاد از پر شماری و موازیکاری تشکل های اقتصادی در برخی عرصه ها، به تشکل سازی توسط برخی از وزارتخانه ها اشاره کرد و گفت: وظیفه دولت تشکل سازی نیست و مجلس باید راهحلی برای این کار پیدا کند. او از تکمیل فهرست تشکلهای اقتصادی کشور خبر داد و گفت این فهرست تا دو ماه دیگر به مجلس ارائه خواهد شد تا مقدمات ادغام برخی تشکلهای موازی و ایجاد برخی تشکلهای جدید فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با اشاره به پرشماری تشکلهای اقتصاد و موازی کاریهای احتمالی آنها، گفت: فهرست تمامی تشکلهای اقتصادی کشور احصاء شده و پیشنهاد ادغام تشکلهای موازی و ایجاد ساختار تشکلی در برخی عرصهها آماده شده است و تا دو ماه دیگر به مجلس ارائه خواهم شد.

غلامحسین شافعی در نشست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد که با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد، افزود: مجلس شورای اسلامی در ماده 5 قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار، ساماندهی تشکلهای اقتصادی را وظیفه اتاق ایران تعیین کرده و اتاق باید طبق قانون تشکلهای موازی را در هم ادغام کند، خلأهای احتمالی را جبران و در صورت نیاز تشکلهای جدید ایجاد نماید تا هماهنگی لازم حاصل شود.

او ایجاد تشکلهای متعدد از سوی مراکز مختلف حتی وزارتخانهها را یکی از مشکلات حوزه تشکلها دانست و تصریح کرد: مراکز متعددی در کشور هستند که تشکل ایجاد میکنند، حتی وزارتخانههایی مثل کشور، کار، صنعت و کشاورزی هم در حال ایجاد تشکل هستند، درحالیکه وظیفه دولت ایجاد تشکل نیست و مجلس باید راهحلی برای این موضوع پیدا کند. رئیس اتاق مشهد گفت: هدف از ایجاد یک تشکل، گرد هم آمدن عدهای خاص در قالب یک گروه و پس از احساس نیاز است اما از تشکلهایی که دولت ایجاد میکند، گاهی استفاده ابزاری صورت میگیرد. این امر تضادی را رقم میزند، درحالیکه تأکید ما این است که تشکلهای اقتصادی باید از بطن بخش خصوصی شکل بگیرند. شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مشکلات فراوانی که پیش روی فعالان اقتصادی است، گفت: فعالان اقتصادی هر شب در حالی سر بر بالین میگذارند که میدانند فردا یک غافلگیری جدید انتظار آنها را میکشد. یک تصمیم، ابلاغیه یا دستورالعمل که مسیر فعالیت آنها را دستخوش تغییر میکند و در چنین شرایطی فعالیت اقتصادی بسیار دشوار است. او در ادامه از اعضای کمیسیونهای اتاقهای استانی خواست مشکلات و مسائل را بهخوبی رصد کنند و با توجه به مسائل هر استان، به برنامهریزی و اولویتبندی اقدامات بپردازند. شافعی گفت: کمیسیونهای تخصصی اتاقها، نمیتوانند همه مشکلات کشور را حلوفصل کنند. برای افزایش بهرهوری و ایجاد یک خروجی مؤثر، از آنها درخواست کردهایم تا چند مشکل خاص را در اولویت قرار داده و راهکارهای رفع آن را تا مرحله تحقق پیش ببرند. این رویه، خروجی کارآمدتری را ایجاد خواهد کرد.

او در واکنش به بخشی از صحبتهای رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر اینکه بخش کشاورزی وزن لازم را در اتاق بازرگانی پیدا نکرده، تصریح کرد: این را قبول دارم که اتاق در مورد بخش کشاورزی دچار ضعفهایی است چراکه سالهای سال به مسئولیت خودش در این زمینه عمل نکرده و حال در جبران مافات باید سرعت عمل بیشتری داشته باشد.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: البته در حال حاضر در اتاق بازرگانی علاوه بر کمیسیون کشاورزی، دفتر تخصصی این حوزه نیز فعال شده تا پیشبرد سریعتر این بخش را دنبال کند. این در حالی است که سایر بخشها دفتر تخصصی ندارند. در اتاق ایران نیز مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی را تشکیل دادیم تا در حوزه آب جبران مافات کرده باشیم. تأکید ما نیز سرعت دهی به امور در بخش کشاورزی اتاق است تا به نقطه مطلوب برسیم. شافعی از فراهم کردن زمینهای برای حضور کشاورزان واقعی در اتاق بهعنوان یکی از مسائل مورد تأکید در پارلمان بخش خصوصی نام برد و گفت: در این زمینه دچار مشکل آییننامهای هستیم که باید آن را حل کنیم و آییننامه ویژهای برای حضور کشاورزان داشته باشیم و در واقع به دنبال تسهیل شرایط ورود و عضویت کشاورزان در اتاق هستیم. رئیس اتاق بازرگانی ایران با استقبال از پیشنهاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر تشکیل جلسهای بین کمیسیونهای کشاورزی اتاقهای سراسر کشور با ساختار متناظر آن در مجلس، این پیشنهاد را معقول دانست و افزود: حداکثر ظرف دو ماه آینده این جلسه سراسری را با نظر آقای کیخا مطرح خواهیم کرد و اتاق مشهد هم آماده میزبانی این برنامه را دارد. او در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم جلوگیری از ورود به مسائل سیاسی توسط تشکلهای اقتصادی تأکید و تصریح کرد: ما تشکل اقتصادی هستیم و ورود ما به مسائل سیاسی یعنی نابودی تشکل و اهداف مورد نظر آن. وظیفه اصلی اتاق مشورت دادن به قوای سه گانه است.

زنگنه د رجلسه هم اندیشی سلامت اداری وزارت نفت؛

گروه انرژی: وزیر نفت با بیان اینکه حتی جایی بود که رئیس حراست اقدام به نفت دزدی میکرد و با حفر چاهی پنج متری از لوله اصلی نفت را میدزدید، گفت: اخیراً در فروش نفت شاهد نفت خواری با برند بابک زنجانی هستیم و وقتی ما اسم ایشان را میآوریم یک عده رسانه جیره خوار به ما حمله میکنند.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه در جلسه هم اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیات های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت در مورد مبارزه با فساد گفت: اصل تشکیل این جلسه بسیار خوب است و موضوع آن هم اهمیت بالایی دارد. مبارزه با فساد وظیفه یک دستگاه نیست و باید همه اجزا و واحدهای سازمان به آن توجه داشته باشند. شاید در این میان برخی دستگاه ها نقش مهمتری داشته باشند. باید توجه داشت که اکثر افراد سازمان، افراد خدومی هستند که برای صیانت از کرامت آنها باید با فساد مبارزه کنیم.

  • هیچ لکه کوچکی را نمیتوان به مقامهای عالی نظام چسباند

    وی ادامه داد: از نظر من هیچکس مبارزه با فساد را قبول نخواهد کرد مگر اینکه این موضوع از بالا درست شود. البته هیچ لکه کوچکی را نمیتوان به مقامات عالی نظام چسباند.

    وزیر نفت تصریح کرد: چرا من همیشه به مبارزه با فساد در بخش نفت اصرار دارم؟ چون افراد ناسالم و دزد به دنبال پول هستند و کمتر جایی هم به اندازه نفت پول دارد. بنابراین تمرکز مفاسد روی دزدی پول است و ما نیز باید برای مبارزه با آن تمرکز کنیم.

  • وقتی ما اسم بابک زنجانی را میآوریم یک عده جیرهخوار به ما حمله میکنند

    وی در مورد زمینههای فساد در بخش نفت گفت: یکی از این زمینهها بخش فرآوردههای نفتی است. همچنین در مناقصهها و واگذاری یک قرارداد شاید فساد وجود داشته باشد. ما باید بر اساس قانون عمل کنیم و ابلاغیهها و بخشنامهها را رعایت کنیم، نه اینکه قانونی که به نفع ما باشد را فقط رعایت کنیم. زنگنه با بیان اینکه زمینه دیگر فساد در واگذاری قراردادها است، اظهار داشت: در این قراردادها یک مشکل اساسی داریم بنده نیز دستور دادم تا مناقصات به خوبی اجرا شوند تا هر کس به حق خود برسد و این مهمتر از اجرای قراردادها است. در پرداختها و حل اختلافها نیز باید اسناد قراردادی درست باشد و عاری از ابهام بوده و سریعاً به آنها رسیدگی شود. وی زمینه دیگر فساد را در فروش اموال دانست و ادامه داد: اخیراً در فروش نفت شاهد نفتخواری با برند بابک زنجانی هستیم و وقتی ما اسم ایشان را میآوریم یک عده رسانه جیرهخوار به ما حمله میکنند. وزیر نفت با بیان اینکه مهمترین مسئله در مبارزه با فساد عزم و اراده مدیران یک سیستم است، گفت: ما باید تلاش کنیم تا رخنههای فساد را افشا کنیم و کسانی که گزارشهایی در این مورد ارائه میکنند را لو ندهیم و از آنها حمایت کنیم. اگر موضوعی مطرح است، باید حتما اثبات شود و باید بازرسی، بررسی و تحقیق شود. وقتی در مورد موضوعی حرف و حدیث زیاد است باید آن را بررسی کرد. بنده خود مشاهده کردم که وقتی برای کسی حرفهای زیادی زده میشود، بعداً فساد او نیز افشا میشود. وی متذکر شد: متاسفانه حرامخواری زیاد شده و باید حرامخوارها را ترساند و مانند صاعقه بر سر آنها فرود بیاییم. متاسفانه در این موضوعات حراست کاری نمیکند و رحمتللعالمین است. حتی جایی بود که رئیس حراست اقدام به نفتدزدی میکرد و با حفر چاهی پنج متری از لوله اصلی نفت را میدزدید.

  • مخالف لاپوشانی هستم/ باید آبروی کسانی که به بیتالمال دستدرازی میکنند را برد

    وزیر نفت با بیان اینکه در تخلفات اداری نباید ترحم کرد، گفت: با کسانی که به اموال بیتالمال دستدرازی میکنند باید برخورد جدی شود به ویژه در شرایطی که حرامخواری زیاد شده است. هیات تخلفات باید مانند دادگاه انقلاب با فساد مبارزه کند و نباید در این موضوع سابقه فرد و یا خانواده او ملاحظه شود، باید آنها را رسوا کرد و داغ ننگ را بر پیشانی آنها گذاشت. زنگنه ادامه داد: اینجا جای رحمت نیست بلکه جای شدت است. بنده مخالف لاپوشانی هستم و باید آبروی طرف را برد چون آبروی نظام را میبرد و به مردم بیچاره رحم نمیکند. اگر ما به اینها رحم کنیم، مردم را تکه و پاره خواهند کرد.

  • نباید از مبارزه با فساد استفاده سیاسی شود

    وزیر نفت با بیان اینکه بازرسی ما در ماههای اخیر اقدامات مناسبی انجام داده است، گفت: بازرسی را در تمام شرکتهای خود ادامه خواهیم داد. بازرس مانند بازپرس است و باید حقیقت را کشف کند، به طوری که به او قاضی ایستاده میگویند. من از بازرسیهای نفت انتظار کشف فساد را دارم. البته ما کشفیات خوبی مانند پرونده بابک زنجانی، دکل گمشده و پرونده پتروشیمی را داشتیم که خود ما آنها را دنبال کردیم. وی خاطرنشان کرد: البته از مبارزه با فساد نباید استفاده سیاسی شود چون کار را خراب میکند، این یک موضوع ملی است. کسانی که با غرض و مرض با این موضوعات برخورد میکنند به دنبال رفتن یکی و آمدن یکی دیگر هستند. روزی که وارد بخش نفت شدم دوستانم زیادتر از امروز بودند زنگنه تصریح کرد: در مبارزه با فساد خط قرمزی وجود ندارد و هر جا و هر کسی را باید دنبال کرد چون پول اصلی کشور در این بخش است. نباید محیطی امن و بیخیال نسبت به فساد وجود داشته باشد. وقتی تعداد گزارشات زیاد است باید تحقیق شود و بنده توقع زیادی از بازرسی در این مورد دارم. وزیر نفت افزود: ما در این موضوع ایستادگی میکنیم. البته چوب آن را نیز میخوریم و وظیفه ما این است تا زمانی که منابع مردم دست ما است از آنها صیانت کنیم. نباید در این موضوع رفیقبازی، حزببازی و باندبازی کرد بلکه باید از حقوق ملت ایران که صدها هزار میلیارد تومان گردش دارد، دفاع کرد. بنده روزی که وارد بخش نفت شدم دوستانم زیادتر از امروز بودند.

رئیسی در نشست با فعالان محیط زیست؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه در رابطه با توافقنامه پاریس با اشاره به وجود اسناد بالادستی محیط زیستی در کشور گفت: با وجود این اسناد هیچ نیازی به توافقنامه هایی مثل پاریس نداریم.

به گزارش تجارت به نقل از تسنیم؛ حجتالاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه در ادامه نشست با فعالان محیط زیست، درباره "توافقنامه پاریس" با اشاره به وجود اسناد بالادستی محیط زیستی در کشور اظهار کرد: با وجود این اسناد، هیچ نیازی به توافقنامههایی مثل پاریس نداریم؛ عقل و نقل و دین ما بهاندازه کافی به آن پرداخته و الآن ما برای حفظ محیط زیست نیاز به ورود به این حیطه نداریم البته نیاز به همکاریهای بینالمللی داریم.

رئیسی با توجه به سخنان یکی از فعالان محیط زیستی در خصوص دیپلماسی محیط زیست ضمن تأکید بر اهمیت این موضوع تصریح کرد: ما 15 همسایه داریم که ارتباطات بسیار نزدیکی در مورد محیط زیست با آنها وجود دارد.

وی با ابراز اینکه میز دیپلماسی محیط زیست باید یکی از فعالیتها باشد، افزود: حقوقدانان باید از متخصصان بخشهای مختلف محیط زیست نظرخواهی و به نظرات آنها توجه کنند.

رئیس قوه قضائیه با تأیید اینکه آموزش قضات در خصوص مباحث محیط زیستی حرف بسیار درستی است، گفت: ما بخش آموزشمان را موظف کردیم که آموزش این تخصص ولو بهاجمال صورت گیرد. رئیسی با تأکید به اینکه تغییرات در هر منطقه باید با توجه به حفظ فرهنگ آن منطقه باشد به تغییرات ایجادشده در اطراف حرم مطهر رضوی در شهر مشهد اشاره و اضافه کرد: متأسفانه در شهر مشهد بدون توجه به فضای اطراف حرم بلندمرتبهسازی شده که موجب دیده نشدن گنبد مطهر شده است و مورد دغدغه مشهدیها و علاقهمندان به امام رضا(ع) شده است. باید بافت فرسوده اصلاح شود اما این اصلاح باید با توجه به حرم مطهر و تاریخ هزارساله مشهد مقدس که در این نقطه شکل گرفته، باشد. کسی منکر رفع نیازها نیست اما این کار باید با حفظ میراث ملی و مردمی صورت بگیرد.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به مسابقه تسلیحاتی که بین مستکبران شکل گرفته افزود: براساس خبر میگویم که امروز مسابقه تسلیحاتی مستکبران آمریکایی و اروپایی محیط زیست را مورد خطر قرار داده است و آنها با سلاحهای هستهای و برای منافع شخصی و گروهی خودشان محیط زیست را به خطر انداختهاند.

رئیسی همچنین راجع به موضوع تالاب انزلی تصریح کرد: مسئولان نباید اجازه دهند که فاضلاب شهر وارد تالاب انزلی شود مگر این تالاب کم ثروتی است؟ این آسیب کاملاً جدی است و خداوند آن اقلیم را برای این منطقه قرار داده است که باید حفظ شود.وی 3 هزار محیطبان سازمان حفاظت از محیط زیست را جلوهای از محیطبانی دانست و تأکید کرد: اما محیطبانی فقط وظیفه اینها نیست و اگر محیط زیست به خطر افتاد فقط آنها نباید پاسخگو باشند.رئیس قوه قضائیه ضمن تشکر از زحمات محیطبانان بابت محافظت از ثروت مردم و همچنین تشکر از فعالیت سازمانهای مردمنهاد که بدون چشمداشت فعالیت میکنند گفت: وقتی به درختی آسیب میرسد گویی که کسی به فرزندان اینها آسیب زده است باید از کار اینها حمایت قانونی و قضایی شود و سازمان جنگلها و محیط زیست به گزارشهای آنها توجه کند.

رئیسی تقارن روز حفظ محیط زیست و محیطبان با ولادت امام رضا(ع) را بسیار ارزشمند دانست و با اظهار اینکه بیش از دلایل نقلی برای حفظ محیط زیست دلایل عقلی وجود دارد، گفت: امروز محیط زیست، جانوران و موجودات مختلف باید حفظ شود و لازمه زنده بودن طبیعت حفظ محیط زیست است که عقل به آن حکم میکند.وی با ابراز اینکه حفظ محیط زیست در جای جای قرآن کریم وجود دارد گفت: در مقالات مختلف به آیات و روایات ائمه که بر حفظ محیط زیست تأکید دارند اشاره شده است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) در روش عملی خودشان حفظ محیط زیست را در جای جای زندگی خود رعایت میکردند، به اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران و اصل 50 قانون اساسی در خصوص حفظ محیط زیست اشاره و خاطرنشان کرد: در کشور ضرورت توسعهیافتگی احساس میشود اما هرگونه توسعه فرع بر محیط زیست است.

رئیسی با یادآوری اینکه احداث کارخانه، سد و کارگاه فرع بر حفظ محیط زیست است، تصریح کرد: اگر از مطالعات معلوم شود که محیط زیست به خطر میافتد کارخانه و کارگاه را نباید در آنجا احداث کرد.

وی با توجه به اینکه قانون اساسی، اساس را بر توسعهیافتگی و اصل را بر حفظ محیط زیست قرار داده است، به مسئولیت مردم و دولت در خصوص حفظ محیط زیست تأکید کرد و افزود: حفظ محیط زیست یکی از جلوههای امر به معروف و نهی از منکر است و با هرگونه تخریب باید برخورد لسانی، انتظامی و قضایی کرد.

رئیس قوه قضائیه با اعلام اینکه حفظ محیط زیست یک معروف است از همه نخبگان، فرهیختگان و دردآشنایان که مسائل اجتماعی و محیط زیستی را دنبال میکنند که میدانند آب، خاک، جنگل و هوا سرمایه الهی برای حفظ زندگی است خواست تا اگر میبینند که امروز تخریبگران وابسته به ثروت و قدرت در حال تخریب محیط زیست هستند مقابلشان بایستند، چرا که تخریب از طرف هیچ سازمان و مؤسسهای نیز پذیرفته نیست.

رئیسی با ابراز اینکه نزولات آسمانی در همه جای عالم بهعنوان برکت مطرح است، با اشاره به نگرانی برخی افراد از این نزولات اضافه کرد: این نگرانی نشان میدهد که زیرساختها آماده نیست لایروبیها انجام نشده، جنگلهایی که میتواند مانع سیلاب شود تخریب شده و مسیلها مورد آسیب و ساختوساز سوداگران، سودجویان و زیادهخواهان قرار گرفته است.

وی از مردم و سمنها که مسائل محیط زیستی را با دغدغه دنبال میکنند و میدانند که نگاه منطقهای و اقلیمی به محیط زیست آسیب میزند خواست با این نگاه مقابله کنند و اظهار کرد: ضرورتها باید بهقدری پیچیده در قانون در نظر گرفته شود که نتوان بهسهولت به جنگل دستاندازی کرد.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه قطع یک درخت باید با سازوکار دقیقی صورت بگیرد و در دست یک کمیسیون نباشد افزود: پروژه اقتصادی نباید آب، خاک و جنگل را تهدید کند استثنائات را باید قانون تعیین کند و در اختیار شورای ده، بخشدار و فرماندار نباشد بلکه یک جمع متخصص و علمی که مسئولیتپذیر هم باشند آن را بهعهده بگیرند. در یک منطقه کوچک شورا و شهردار بافت را تغییر میدهند و شیوه شورا و شهردار ماقبل خود را هم قبول ندارند.