دستگاههای موفق و ناموفق معرفی میشوند

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با تأکید بر اهمید پایبندی دستگاههای اجرایی و فعالان اقتصادی بر سند رونق تولید گفت: در این سند وظایف متعددی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده که تلاش میشود به بهترین نحو اجرایی شود ضمن اینکه دستگاهها و ادارات دولتی نیز مأموریتهایی در این سند دارند و بهزودی دستگاههای موفق و ناموافق در اجرای سند رونق تولید در استان کرمانشاه معرفی میشوند. کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان که با حضور آیتالله علما، امامجمعه، هوشنگ بازوند، استاندار و مدیران فرهنگی کرمانشاه برگزار شد، افزود: سند رونق تولید ازنظر بخش خصوصی برگرفته شده و مبانی علمی آن نیز تبیین شده است.

 

کونلون چین ۱۷ درصد کارمزد از ما میخواهد

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز گفت: اکنون بانک مرکزی، بانک کونلون چین را به ما معرفی کرده که این بانک از ما ۱۶ تا ۱۷ درصد کارمزد طلب کرده است که فشار زیادی را به ما تحمیل میکند و در نتیجه باعث افزایش قیمتهای دامی خواهد شد.

محسن امینی در گفتوگو با ایلنا دامه داد: اما مشکلی که جدیدا به وجود آمده تامین ارز است. تا پیش از این، بانک مرکزی ما را به بانکهای اروپایی، ترکیه و روسیه معرفی میکرد و با پرداخت مبلغی کارمزد، ما پول را به حساب فروشنده منتقل میکردیم که البته رقم آن متفاوت بود اما نهایتا به بیش از ۴ درصد نمیرسید.

 

واردات به سختی و با کندی انجام میشود

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی گفت: اکنون لوازم اتاق عمل و کالاهایی که در داخل بدن کار میشود باید آمریکایی یا اروپایی باشد و سایر کالاهای عمومی از چین و هند تهیه میشوند هر چند اکنون حتی در تهیه کالاهای عمومی با مشکل مواجه هستیم و روند نقل و انتقال و واردات به سختی و با کندی انجام میشود.

ابوالفتح صانعی در گفتوگو با ایلنا گفت: هر گونه تغییر قیمت بستگی به کارکرد اینستکس دارد. اگر قرار باشد که ما فقط از منابع مالی داخل اروپا بتوانیم استفاده کنیم قیمتها اندکی کاهش پیدا خواهد کرد اما اگر از سایر کشورها منابع خود را به این صندوق انتقال دهیم به دلیل کارمزد، قیمتها تغییری پیدا نخواهد کرد.

ورود کالای ایرانی به گرجستان

سخت تر میشود

گفته میشود گرجستان در حال تدوین لایحهای است که براساس آن ورود کالاهای ایرانی را، که هماکنون با توجه افزایش نرخ ارز، مزیت بالایی برای رقابت در این کشور بهویژه با تولیدات داخلی گرجستان پیدا کردهاند، محدود خواهد کرد.

کشور گرجستان درصدد تصویب قریبالوقوع لایحه ضد دامپینگ با هدف حمایت از تولید داخلی این کشور است. اتاق بازرگانی ایران طی نامهای به اتاقهای سراسر کشور از تصمیم کشور گرجستان برای تصویب لایحه ضد دامپینگ خبر داده و از اتاقها خواسته است برای جلوگیری از خسارتهای احتمالی، مراتب این تصمیم کشور گرجستان را به اطلاع اعضای خود برسانند. در این نامه آمده است: حسب اطلاع معاونت بینالملل اتاق ایران، کشور گرجستان درصدد تصویب قریبالوقوع لایحه ضد دامپینگ با هدف حمایت از تولید داخلی این کشور است. افزایش نرخ ارزهای خارجی در بازار ایران باعث عرضه کالاهای ایرانی به خصوص سیمان، فولاد و میلگرد به بازار گرجستان با قیمت بسیار پایینتر نسبت به مشابه داخلی آن شد؛ بهگونهای که قیمت محصولات وارداتی از ایران حتی از قیمت مواد خام تولیدکنندگان گرجی پایینتر بود.

خلق اولین ارز رمزپایه در ایران

با مجوز بانک مرکزی

نایبرئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال با شتابزده توصیف کردن اقدام بانک مرکزی در انتشار اعلامیه اخیر مبنی بر ممنوعیت فعالیت در حوزه رمزارزها، از رونمایی از رمزارز بومی «پیمان» که با مجوز بانک مرکزی تولید شده، خبر داد. شهاب جوانمردی در گفتوگو با روابط عمومی اتاق تهران و با اشاره به اطلاعیه اخیر بانک مرکزی در رابطه با ممنوعیت مبادله ارزهای رمزنگاریشده در کشور، گفت: مسئولان بانک مرکزی قدری شتابزده عمل کردند و باید تا هفته آینده و رونمایی از آییننامه دولت درباره فعالیت اقتصادی ارزهای رمزینه، منتظر میماندند. به گفته وی، در خلاء قانونی مربوط به ارزهای رمزینه در کشور، دولت عملا از منافع این حوزه به دور مانده است در حالی که با تدوین قوانین این صنعت، چارچوب کسبوکار ارزهای رمزینه در کشور شفاف خواهد شد. جوانمردی سپس از خلق اولین ارز رمزنگاریشده بومی ایران با نام «پیمان» خبر داد و گفت: این رمزارز جدید با هماهنگی بانک مرکزی و از سوی کنسرسیوم مشترک چندین شرکت بخش خصوصی در حوزه آیتی و فناوری اطلاعات، خلق شده و ضمن آنکه پشتوانه آن، طلاست اما کارکرد و اهداف متفاوتی در مقایسه با سایر رمزارزهای خارجی دارد.

توسط رئیس اتاق ایران مطرح شد؛

گروه تجارت: رئیس اتاق ایران با انتقاد از پر شماری و موازیکاری تشکل های اقتصادی در برخی عرصه ها، به تشکل سازی توسط برخی از وزارتخانه ها اشاره کرد و گفت: وظیفه دولت تشکل سازی نیست و مجلس باید راهحلی برای این کار پیدا کند. او از تکمیل فهرست تشکل های اقتصادی کشور خبر داد و گفت این فهرست تا دو ماه دیگر به مجلس ارائه خواهد شد تا مقدمات ادغام برخی تشکل های موازی و ایجاد برخی تشکل های جدید فراهم شود.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با انتقاد از پر شماری و موازیکاری تشکل های اقتصادی در برخی عرصه ها، به تشکل سازی توسط برخی از وزارتخانه ها اشاره کرد و گفت: وظیفه دولت تشکل سازی نیست و مجلس باید راهحلی برای این کار پیدا کند. او از تکمیل فهرست تشکلهای اقتصادی کشور خبر داد و گفت این فهرست تا دو ماه دیگر به مجلس ارائه خواهد شد تا مقدمات ادغام برخی تشکلهای موازی و ایجاد برخی تشکلهای جدید فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با اشاره به پرشماری تشکلهای اقتصاد و موازی کاریهای احتمالی آنها، گفت: فهرست تمامی تشکلهای اقتصادی کشور احصاء شده و پیشنهاد ادغام تشکلهای موازی و ایجاد ساختار تشکلی در برخی عرصهها آماده شده است و تا دو ماه دیگر به مجلس ارائه خواهم شد.

غلامحسین شافعی در نشست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد که با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد، افزود: مجلس شورای اسلامی در ماده 5 قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار، ساماندهی تشکلهای اقتصادی را وظیفه اتاق ایران تعیین کرده و اتاق باید طبق قانون تشکلهای موازی را در هم ادغام کند، خلأهای احتمالی را جبران و در صورت نیاز تشکلهای جدید ایجاد نماید تا هماهنگی لازم حاصل شود.

او ایجاد تشکلهای متعدد از سوی مراکز مختلف حتی وزارتخانهها را یکی از مشکلات حوزه تشکلها دانست و تصریح کرد: مراکز متعددی در کشور هستند که تشکل ایجاد میکنند، حتی وزارتخانههایی مثل کشور، کار، صنعت و کشاورزی هم در حال ایجاد تشکل هستند، درحالیکه وظیفه دولت ایجاد تشکل نیست و مجلس باید راهحلی برای این موضوع پیدا کند. رئیس اتاق مشهد گفت: هدف از ایجاد یک تشکل، گرد هم آمدن عدهای خاص در قالب یک گروه و پس از احساس نیاز است اما از تشکلهایی که دولت ایجاد میکند، گاهی استفاده ابزاری صورت میگیرد. این امر تضادی را رقم میزند، درحالیکه تأکید ما این است که تشکلهای اقتصادی باید از بطن بخش خصوصی شکل بگیرند. شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مشکلات فراوانی که پیش روی فعالان اقتصادی است، گفت: فعالان اقتصادی هر شب در حالی سر بر بالین میگذارند که میدانند فردا یک غافلگیری جدید انتظار آنها را میکشد. یک تصمیم، ابلاغیه یا دستورالعمل که مسیر فعالیت آنها را دستخوش تغییر میکند و در چنین شرایطی فعالیت اقتصادی بسیار دشوار است. او در ادامه از اعضای کمیسیونهای اتاقهای استانی خواست مشکلات و مسائل را بهخوبی رصد کنند و با توجه به مسائل هر استان، به برنامهریزی و اولویتبندی اقدامات بپردازند. شافعی گفت: کمیسیونهای تخصصی اتاقها، نمیتوانند همه مشکلات کشور را حلوفصل کنند. برای افزایش بهرهوری و ایجاد یک خروجی مؤثر، از آنها درخواست کردهایم تا چند مشکل خاص را در اولویت قرار داده و راهکارهای رفع آن را تا مرحله تحقق پیش ببرند. این رویه، خروجی کارآمدتری را ایجاد خواهد کرد.

او در واکنش به بخشی از صحبتهای رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر اینکه بخش کشاورزی وزن لازم را در اتاق بازرگانی پیدا نکرده، تصریح کرد: این را قبول دارم که اتاق در مورد بخش کشاورزی دچار ضعفهایی است چراکه سالهای سال به مسئولیت خودش در این زمینه عمل نکرده و حال در جبران مافات باید سرعت عمل بیشتری داشته باشد.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: البته در حال حاضر در اتاق بازرگانی علاوه بر کمیسیون کشاورزی، دفتر تخصصی این حوزه نیز فعال شده تا پیشبرد سریعتر این بخش را دنبال کند. این در حالی است که سایر بخشها دفتر تخصصی ندارند. در اتاق ایران نیز مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی را تشکیل دادیم تا در حوزه آب جبران مافات کرده باشیم. تأکید ما نیز سرعت دهی به امور در بخش کشاورزی اتاق است تا به نقطه مطلوب برسیم. شافعی از فراهم کردن زمینهای برای حضور کشاورزان واقعی در اتاق بهعنوان یکی از مسائل مورد تأکید در پارلمان بخش خصوصی نام برد و گفت: در این زمینه دچار مشکل آییننامهای هستیم که باید آن را حل کنیم و آییننامه ویژهای برای حضور کشاورزان داشته باشیم و در واقع به دنبال تسهیل شرایط ورود و عضویت کشاورزان در اتاق هستیم. رئیس اتاق بازرگانی ایران با استقبال از پیشنهاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر تشکیل جلسهای بین کمیسیونهای کشاورزی اتاقهای سراسر کشور با ساختار متناظر آن در مجلس، این پیشنهاد را معقول دانست و افزود: حداکثر ظرف دو ماه آینده این جلسه سراسری را با نظر آقای کیخا مطرح خواهیم کرد و اتاق مشهد هم آماده میزبانی این برنامه را دارد. او در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم جلوگیری از ورود به مسائل سیاسی توسط تشکلهای اقتصادی تأکید و تصریح کرد: ما تشکل اقتصادی هستیم و ورود ما به مسائل سیاسی یعنی نابودی تشکل و اهداف مورد نظر آن. وظیفه اصلی اتاق مشورت دادن به قوای سه گانه است.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تحریمهای ظالمانه علیه صنعت خودرو، موجب بروز مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات و چرخه تولید و عرضه به مشتریان شده است.

به گزاش ایلنا، حمیدرضا کاظمی با اشاره به افزایش سهبرابری نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی افزود: رشد چندبرابری قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی در کنار قطع همکاری سازندگان خارجی و کاهش تولید قطعات خودرویی در کشور، از دیگر دلایل مهم در رشد قیمت خودرو بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، قطعهسازان با مشکلاتی در زمینه تأمین مواد اولیه و نقل و انتقال بانکی مواجه هستند، افزود: این مسائل و موانع موجب شده این شرکتها نتوانند خطوط تولید خودروسازان را در موعد مقرر تأمین کنند

وزیر صمت در دوازدهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با رویکرد توسعه فناوری و شرکت های دانش بنیان؛ تغییر رویکرد به سمت نوآوری را یک ضرورت غیرقابل انکار در مسیر توسعه صنعتی کشور توصیف کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی اظهار داشت: سهم صادرات محصولات دانش بنیان از صادرات کشور در حد قابل قبولی نیست و لازم است در تولید صادراتی کالاهای دانش بنیان برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.

وزیر اضافه کرد: روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت در سطح استان ها وظیفه دارند محورها و اهداف طرح تاپ رابه درستی برای واحدهای صنعتی خود تبیین و معرفی کنند.

درآمد بیش از ۳۰ میلیون دلاری حاصل از فروش فلزات اساسی در نیمه ۲۰۱۹ میلادی

گزارش منتشرشده متال بولتن از وضعیت شرکت فلزات آسیای مرکزی در نیمه نخست امسال ( ۲۰۱۹ ) نشان می دهد واحدهای تحت پوشش شرکت یاد شده در۶ ماه نخست امسال به اهداف تعیین شده خود در زمینه بازارمعادن و فلزات دست یابند و بیش از ۳۰ میلیون دلار درآمد محقق شد.

بنابر تازه ترین گزارش منتشر شده در نشریه معتبر متال بولتن در ارتباط با عملکرد شرکت مزبور در ۶ ماه نخست سال میلادی جاری، میزان تولید مس به ۶ هزار و ۵۹۴ تن رسید، فلز روی هم ۱۱ هزار و ۵۱۷ تن بود و ۱۴ هزار و ۳۵۷ تن سرب در واحدهای تحت پوشش این شرکت تولید شده است.

پیش بینی شده است مراکز تحت کنترل این شرکت تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن تا ۱۳ هزار ۵۰۰ تن سرب، ۲۲ هزار تن تا ۲۴ هزار تن فلز روی و ۲۸ هزار تن تا ۳۰ هزار تن سرب تولید کنند.

بر اساس این گزارش، میزان درآمد این شرکت در ۶ ماه نخست امسال ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار ثبت شد.

همچنین میزان بدهی ناخالص شرکت فلزات آسیای مرکزی حدود ۱۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار اعلام شده است.

گرانفروشی همچنان بیشترین تخلف اصناف

در خردادماه سال جاری بیش از ۲۰ هزار بازرسی از صنوف مختلف انجام شده که ۳ هزار و ۸۲۰ پرونده تخلف به ارزش بیش از ۴۷ میلیارد ریال به ثبت رسیده است. به گزارش ایسنا، با توجه به آمار ارائه شده از سوی بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران در خردادماه سال جاری ۲۰ هزار و ۱۵۴ مورد بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفته که ۳ هزار و ۸۲۰ پرونده تخلف تشکیلشده که ارزش ریالی این تعداد پرونده ۴۷ میلیارد و ۶۴۳ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۷۹۰ ریال (معادل ۴ میلیارد و ۷۶۴ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۷۹ تومان) بوده است. بررسی دقیق پروندههای متشکله گواه بر آن است که بیشترین حجم تخلفات به میزان هزار و ۸۳۹ مورد مربوط به موضوع گرانفروشی و بعد از آن عدم درج قیمت و نصب نرخنامه به میزان هزار و ۵۰۹ مورد و عدم صدور صورتحساب با ۵۰۸ مورد بوده است.

دیگر آمار بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران حکایت از آن دارد که ۲۳ پرونده برای کمفروشی، ۱۵۸ پرونده برای تقلب و ۲۱ پرونده احتکار به ثبت رسیده است.

رییس اتحادیه در گفت و گو با تجارت انتقاد کرد؛

کورش شرفشاهی: اقتصاد کشور مانند دستگاهی است که از بخشهای گوناگون شکل گرفته و باید همه آنها با هم حرکت کنند تا اقتصاد به حرکت در بیاید. اما امروزه بسیاری از صنایع کشور با 30درصد ظرفیت کار می کنند که به دلیل بی توجهی به تولید ملی، نیاز بازار داخل با روشهای دیگر همچون قاچاق یا واردات تامین می شود. این اتفاق باعث رکود می شود زیرا اخراج کارگران را به دنبال دارد که بیکاری را دامن می زند. یکی از مواردی که در همه صنایع تاثیرگذار است، صنعت پیچ و مهره است که این بخش نیز با چالشهای فراوانی رو به رو است. در این رابطه با نورالدین مهری رییس اتحادیه پیچ و مهره گفت و گو کردیم.

  • نیاز همه صنایع به پیچ و مهره

    وی با تاکید بر اینکه پیچ و مهره با همه صنوف ارتباط دارد گفت: صنعتی را نمی توانید پیدا کنید که به پیچ و مهره احتیاج نداشته باشد.

    رییس اتحادیه پیچ و مهره با اشاره به شرایط موجود سیاسی و اقتصادی کشور گفت: تمام صنوف مشکل دارند و پیچ و مهره جدا از دیگر صنوف نیست.

    وی در خصوص شرایط اقتصادی ناشی از تحریم ها گفت: تا کنون 70 درصد پیچ و مهره کشور وارداتی بود و تنها 30 درصد در داخل تولید می شد. اما از هنگامی که قیمت دلار رشد سرسام آوری داشت، میزان تولید پیچ و مهره با رشد20درصدی رو به رو شد و اکنون تنها 50 درصد پیچ ها وارداتی است.

    مهری با اشاره به اینکه همچنان چالش را در بخش واردات داریم گفت: اکنون تنها پیچ و مهره های خاص را وارد می کنیم و پیچ های پرمصرف بدون مشکل در ایران تولید می شود. البته در همه جای جهان این طور است و هیچ کشوری نمی تواند 100 درصد پیچ و مهره مورد نیازش را تولید کند، زیرا تنوع به اندازه ای بالاست که تولید همه آنها برای یک کشور مقرون به صرفه نیست.

    وی از مشکل در ثبت سفارش خبرداد و گفت: البته واردات به اندازه نیاز اما با مشکلات بیشتر از گذشته انجام می شود.

  • حق با مشتری است

    رییس اتحادیه پیچ و مهره با تاکید بر اینکه نباید بگوییم واردات نداشته باشیم گفت: با توجه به مشکلات ارزی و تحریمها، همچنان پیچ مورد نیاز کشور را وارد می کنیم.

    وی با اشاره به اینکه پیچ و مهره ها از تایوان و چین وارد می شود گفت: پیچ های حساس از تایوان و پیچ هایی که معمولی هستند، از چین وارد می شود.

    مهری در خصوص کیفیت پیچ های وارداتی گفت: اکنون تمام شرکتها وکارخانه هایی که پیچ مصرف می کنند، گواهینامه تایید کیفیت می گیرند و آنالیز پیچ انجام می شود و این روال در مورد پیچ های تولید داخل یا پیچ های وارداتی انجام می شود.

    وی در واکنش به انتقاد تولیدکنندگان مبنی بر اینکه تعامل بین تولیدکننده داخلی و فروشنده وجود ندارد و فروشندگان کالای خارجی را تبلیغ می کنند گفت: این مساله در تمام صنوف وجود دارد. باید این را بپذیریم که تمام کالاهای ایرانی بهتراز مشابه خارجی نیست و هنگامی که مشتری از ما نظر می خواهد، باید نظر درست بدهیم و این حق مشتری است که از کیفیت کالایی که می خرد، آگاهی داشته باشد.

    رییس اتحادیه پیچ و مهره مشکل اصلی را کارگاههای زیر پله ای دانست و گفت: تولیدکنندگان شناخته شده، پیچ و مهره باکیفیت تولید می کنند. اما مواد اولیه ای که سازندگان زیرپله ای استفاده می کنند، کیفیت مطلوب را ندارد و ما نیز دسترسی به آنها نداریم درحالی که کالاهایشان وارد بازار می شود.

    وی افزود: کارخانه های برند تولید پیچ و مهره مشکلی ندارند و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد، فرد معترض به اتحادیه مراجعه می کند و نسبت به شکایت آنان رسیدگی می کنیم. اما در مورد تولیدکنندگان زیرپله ای محدودیت و مشکل برای پیگیری وجود دارد.

  • صادرات پیچ و مهره ایرانی

    مهری با تاکید بر اینک اکنون کارخانه های تولید و پیچ ومهره ای در ایران داریم که کیفت آنها از نمونه خارجی بهتر است و حتی تولیدات آنها را به دیگر کشورها صادر کرده ایم گفت: با توجه به نیاز داخل، صادرات پیچ و مهره صورت نمی گیرد اما برای تولید بسیاری از ماشین الات ایرانی، پیچ ومهره ایرانی استفاده می شود که همراه این ماشین آلات به دیگر کشورها صادر می شود.

    وی با اشاره به اهمیت استاندارد گفت: پیچ ومهره نیز استاندارد دارد و کارت آنالیز برای هر کارتن پیچ و مهره صادر می شود. مشتری هم این حق را دارد که استاندارد کالا را مطالبه کند. اما اگر پیچ و مهره مشکلی داشته باشد، کمیته فنی اتحادیه آنرا بررسی و تعیین تکلیف می کند. بدین معنا که وقتی اعتراضی مطرح شود، نمونه پیچ و مهره را به آزمایشگاه دانشگاههای فنی می دهیم تا کیفیت آن را به ما اعلام کنند.

    رییس اتحادیه پیچ و مهره با تاکید بر اینکه استاندارد پیچ و مهره اجباری است و تولیدکنندگان ملزم به استاندارد کردن هستند گفت: کسانی که پیچ و مهره وارد می کنند نیز باید استاندارد لازم را داشته باشند. زیرا هر کالایی که وارد ایران می شود، باید سازمان استاندارد آن را تایید کند و بدون تاییدیه استاندارد، اجازه ورود به هیچ کالایی داده نمی شود.

    وی با اعلام اینکه هر پیچ و مهره ای استاندارد خودش را دارد که قطر، طول و کیفیت آن را شامل می شود گفت: به دلیل تنوع پیچ و مهره، کتابی چاپ شده که مشخصات هر پیچ و مهره را تعیین کرده که بر اساس جدول آن کتاب، در مورد پیچ و مهره ها نظر می دهیم.

    مهری در خصوص کاهش شدید ارزش پول ملی گفت: بالا رفتن دلار در همه بخشها اثرگذار بوده اما اقتصاد مانند یک ماشین است که همه بخش های آن باید با هم حرکت کنند. اگر در کشور بخش عمران، صنعت، کشاورزی و خدمات به صورت کامل فعال باشد، اشتغال به حرکت در می اید و اگر رکود باشد، تمام صنایع درگیر می شود که صنعت پیچ ومهره نیز جدا از این نیست.

    وی با ابراز تاسف از اینکه اکنون بازار دچار رکود است و بسیاری از صنایع کاهش تولید دارند که بر پیچ و مهره نیز اثر می گذارد گفت: در سال 90 حدود 70 هزار تن واردات پیچ و مهره داشتیم که امروز به 40 هزار تن هم نمی رسد. نگاه مثبت این است که ارز از کشور ما خارج نشده، اما نگاه واقع بینانه این است که کارخانه های کشور با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار می کنند که یک نمونه بارز آنها، کاهش تولید کارخانه های خودروسازی است. هزاران پیچ و مهره در یک خودرو به کار گرفته می شود و هنگامی که تولید خودرو با مشکل رو به رو شده، حتما مصرف پیچ و مهره نیز در این بخش کاهش داشته است.

  • افزایش تولید؛ کاهش مصرف!

    رییس اتحادیه پیچ و مهره با یادآوری اینکه در گذشته 115 کارخانه تولید پیچ و مهره داشتیم که تعداد قابل توجهی از آنها تعطیل شد گفت: تعطیلی این کارخانه ها ناشی از واردات بی رویه پیچ و مهره بی کیفیت بود که با گران شدن شدید دلار، واردات این پیچ و مهره های بی کیفیت هم دیگر صرفه ندارد. وی گفت: درگذشته که تحریم ها بدین اندازه شدید نبود و صنایع با ظرفیت بالا تولید می کردند، میانگین مصرف پیچ ومهره کشور در سال 100 هزار تن بود گفت:حدود 70 هزار تن پیچ و مهره ها را وارد می کردیم و 30 هزار تن تولید داخلی بود که اکنون تولید پیچ و مهره داخل بالا رفته است.