نیاز صنایع به نقدینگی 5/2 برابر شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نیاز صنعت و تولید کشور به نقدینگی، به دلیل فشارهای خارجی و نوسان قیمت ارز، در ماه های گذشته ۲.۵ برابر شده است. محسن صالحی نیا در آئین گرامیداشت روز صنعت و معدن در سالن همایشهای اتاق بازرگانی سمنان افزود: توسعه واحدهای صنعتی توجه به نقدینگی و نوسازی ماشینآلات خط تولید یکی از محوریترین رویکردهای بخش صنعت کشور است و پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از منابع تبصره ۱۸ برای کمک به بخش صنعت در نظر گرفته شده است. وی یادآور شد: سیاست محوری بخش صنعت در کشور توسعه واحدهای تولیدی در بخشهای مختلف است و نیازمندیهای بنگاه اقتصادی در نمایشگاههای مختلف در سال جاری بررسی میشود.

 

فشار بر فعالان بخش معدن

رئیس خانه معدن و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد استانداران فعالان معدنی را ملزم کردهاند که یک درصد فروش خود را به خزانه استان واریز کنند در حالی که این یکدرصد در صورت بروز شرایط خاص و معینی باید واریز شود؛ بدتر این که این قانون را عطف به ماسبق کرده و سالهای 96 و 97 نیز تعمیم دادهاند.

به گزارش تجارت، در شرایطی که از 18 مرداد ماه حلقه تحریمها برای محصولات معدنی ایران نظیر آلومینیوم، فولاد، زغالسنگ، و مس تنگتر میشود و این محصولات در فهرست تحریمهای آمریکا قرار میگیرد، در داخل کشور نیز شوک جدیدی به فعالان بخش معدن وارد شده است.

 

اختیارات بیشتر برای کارگروه تسهیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اختیاراتی به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید داده شده که تقسیط بدهی مالیات و تامین اجتماعی تا ۶۰ ماه، تقسیط مجدد بدهیهای بانکی، استمهال آن و ممنوعیت هرگونه تملک واحد تولیدی بدون مصوبه کارگروه از جمله آن است.

داود شهرکی در نشست خبری افزود: کمتر از ۲۵ واحد تولیدی بدهکار در خراسان جنوبی است که حدود هشت واحد سال قبل به چرخه تولید بازگشتند و امسال هم این برنامه دنبال میشود. شهرکی از اختصاص منابعی در راستای تبصره ۱۸ خبر داد و افزود: واحدهای صنعتی برای دریافت این منابع باید در سامانه بهین یاب ثبت کنند.

۲۱۰ شرکت در نخستین نمایشگاه

ساخت داخل حضور دارند

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از حضور ۲۱۰ شرکت و تشکل در نخستین نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید خبر داد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محمدرضا عبدالهی» افزود: نخستین نمایشگاه ساخت داخل با هدف معرفی و شناسایی نیازهای صنایع کشور در زمینه خودرو و قطعات آن، صنایع معدنی، لوازم خانگی، صنایع دریایی، نفت، گاز و پتروشیمی و مخابرات ۲۷ تیر در تهران برگزار میشود.

وی بیان کرد: آخرین زمان ثبت نام برای حضور در این نمایشگاه نوزدهم تیر اعلام شده بود که با استقبال خوبی روبرو شد.

عبدالهی خاطرنشان کرد: ۲۱۰ شرکت در قالب تشکل و ۸۳ شرکت تولیدی به صورت مستقیم اقدام به ثبت نام و شرکت در نخستین نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید کرده اند که در این نمایشگاه قطعات و نیازهای ساخت داخل خود را عرضه خواهند کرد.

وی ادامه داد: صنایع مختلف از ۲۱ استان با ارائه نیازهای خود در این نمایشگاه حضور دارند.

عضو هیأت مدیره ایدرو گفت: نمایشگاه ساخت داخل محلی برای عرضه شدن نیازهاست.

«نهضت ساخت داخل» تولید را رونق میدهد

طرح ملی نهضت ساخت داخل یکی از طرح های موفق وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با هدف تحقق رونق تولید و داخلی سازی نیازهای صنایع در کشور شکل گرفته است.

قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در همایش تجلیل از صنتعگران و معدکاران برتر استان هرمزگان گفت: طرح نهضت ساخت داخل میتواند موجب رونق و پیشرفت صنعت داخلی کشور شود. حسین مدرس خیابانی افزود: به این منظور نمایشگاهی تحت عنوان پویش ملی نهضت ساخت داخل با موضوع فرصتهای ساخت داخل و رونق تولید از ۲۷ تا ۳۰ تیرماه جاری در تهران برگزار میشود. وی بیان داشت: این نمایشگاه در حوزههای صنایع خودرو و قطعات، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، لوازم خانگی، صنایع دریایی، مخابرات و نفت و گاز و پیروشیمی است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی یادآورشد: امروزه تولیدکنندگان و کارآفرینان کشورمان در صف اول جبهه اقتصادی مبارزه با دشمن قرار دارند چرا که تنها باور به توانایی داخل میتواند منجر به پیروزی در این جنگ اقتصادی شود.

کارشناسان با توجه به طرح جدید دولت مطرح کردند؛

گروه تجارت: هیات وزیران در تازه ترین تصمیم خود درباره جذب سرمایه گذاری خارجی مقرر کرده است اتباع خارجی که حداقل 250 هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر در بانکهای ایران سپرده بلندمدت گذاشته یا در ایران سرمایه گذاری کنند، پس از تأیید وزارت اقتصاد مجوز 5 ساله اقامت در ایران دریافت میکنند.

البته این تصمیم هیات دولت، جدید نیست و پیشازاین هم بر مبنای قانون حمایت و تشویق سرمایه گذاری خارجی، آن دسته از سرمایه‎گذارانی که ۳۰۰ هزار دلار در کشور سرمایهگذاری داشتند، برای سه سال اقامت ایران را دریافت میکردند؛ اما اکنون برای تشویق بیشتر سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران، این مدتزمان افزایش یافته است.

در شرایطی که به گفته فعالان اقتصادی، اقتصاد ایران به دلیل تحریمهای آمریکا با محدودیتهای بیسابقهای مواجه است و کشورهای همسایه برای جذب سرمایهگذار خارجی نیز تلاش میکنند تا از ایران سبقت گیرند، کار دولت بسیار دشوار خواهد بود و نیازمند برنامهریزی متفاوت است. فعالان بخش خصوصی معتقدند، جلوگیری از خروج سرمایه از کشور با بهبود فضای کسبوکار میتواند از مهمترین اولویتهای دولت در وضعیت فعلی باشد که جذب سرمایههای خارجی را هم به دنبال خواهد داشت. به اعتقاد آنها، ثبات سیاسی و اقتصادی، قابل پیشبینی بودن متغیرهای کلان اقتصادی، بهبود رتبه ایران در شاخص سهولت کسبوکار و رتبهبندی فعالان و بنگاههای اقتصادی از مهمترین مؤلفههایی است که فعالان اقتصادی بر این باورند تقویت آنها، منجر به جذب سرمایههای خارجی در به کشور خواهد شد.

  • از طرح جدید استقبال نمی شود

    اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، توجه دولت به سرمایهگذاری خارجی و تصمیمگیری در این حوزه را حائز اهمیت میداند و در عین حال تأکید میکند که بعید است این طرح هیات وزیران از سوی سرمایهگذاران خارجی با استقبال مواجه شود.

    عسگر اولادی در توضیح چرایی عدم استقبال از اعطای مجوز اقامت پنجساله به اتباع خارجی سرمایهگذار در ایران، به «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: بر اساس قانون سرمایهگذاری در برخی از کشورهای اروپایی مانند پرتغال یا چکاسلواکی، درصورتیکه اتباع خارجی مبلغ 250 هزار دلار را نزد بانکهای همان کشورها سپردهگذاری کنند، میتوانند اقامت آن کشور را بگیرند. زمانی که سرمایهگذاران خارجی فرصت اقامت در کشورهای اروپایی را با همین مبلغ که دولت ایران تصویب کرده داشته باشند، چه دلیلی دارد که آنها ایران را برای سرمایهگذاری انتخاب کنند؟

    رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این سؤال که اعطای مجوز اقامت پنجساله به اتباع خارجی سرمایهگذار میتواند محرک خوبی برای تشویق سرمایهگذاران کشورهای همسایه در ایران باشد، گفت: صرفنظر از کشورهای اروپایی، در کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق، ترکیه و حتی لبنان هم سرمایهگذاران با مبلغی حدود 300 هزار دلار میتوانند اقامت بگیرند و با توجه به اینکه ایران به لحاظ ریسک سرمایهگذاری جایگاه اقتصادی قابلتوجهی در میان کشورهای همسایه ندارد، بنابراین این طرح بعید است که سرمایهگذاران کشورهای همسایه را هم جذب کند.

  • سرمایهگذاران خارجی واقعی جذب شوند

    علاء میرمحمدصادقی نایبرئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در گفتوگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با تأکید بر این نکته که در چند سال گذشته سرمایهگذاری خارجی مورد غفلت واقع شده، بیان کرد: در دهههای گذشته متأسفانه کمتر به مسئله جذب سرمایهگذار خارجی پرداختهایم و درواقع خود را از سرمایه خارجی محروم کردهایم. به هر حال، بستری که در حال حاضر ایران برای جذب سرمایهگذاران خارجی دارد، بههیچوجه قابلمقایسه با دیگر کشورها نیست؛ منتهی کمتر روی این منابع کار و تبلیغ مثبت میکنیم.

    نایبرئیس اتاق تهران با اشاره به تصمیم اخیر دولت درباره مجوز اقامت 5 ساله در ایران بهشرط سرمایهگذاری، خاطرنشان کرد: نظارت یکی از مهمترین پیششرطهای موفقیت اجرای این طرح است؛ برای نمونه اگر اتباع خارجی اعلام کردند که قصد سرمایهگذاری 250 هزار دلاری دارند، بررسی شود تا حتماً کار و انتقال پول به درستی صورت گیرد. علاوه بر این صلاحیت سرمایهگذاران قبل از انجام هر پروژهای احراز گردد. چرا که در برخی از کشورهای همسایه برخی از افرادی که زمینه تخلف دارند میتوانند با جمعآوری این مبلغ در کشور ما به عنوان سرمایهگذار وارد؛ بنابراین باید مراقب باشیم که بهاشتباه بهجای جذب سرمایهگذار، این افراد را جذب نکنیم. در این طرح، هدف جذب سرمایه و رونق اقتصاد است، نه چیز دیگر.

    میرمحمدصادقی اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از فساد و ناامنی را یکی از مهمترین مؤلفههای موفقیت طرح مذکور برشمرد و افزود: به یاد دارم که چند سال پیش یکی از بازرگانان خارجی در گفتوگویی که داشتیم تأکید داشت که ایران یکی از سختترین کشورها برای گرفتن ویزا و اقامت بهقصد سرمایهگذاری است. اینکه امروز دولت تصمیم گرفته قدری از این سختیها کم کند، بهنوبه خود ارزشمند است؛ بااینحال دولت باید همه جوانب اجرای این طرح را در نظر بگیرد تا موجب فساد و ناامنی در فضای اقتصادی کشور نشود.

    نایبرئیس اتاق تهران در پاسخ به این سؤال که در شرایط امروز کشور که از آن به عنوان شرایط جنگ اقتصادی نام برده میشود، اولویت باید جذب سرمایه خارجی به کشور باشد یا ممانعت از خروج سرمایه پاسخ داد: معتقدم هر دو؛ باید زمینهای فراهم کنیم تا فعالان اقتصادی و عموم جامعه به فضای اقتصادی امیدوار و البته مطمئن باشند تا نخواهند سرمایههای خود را در کشور دیگری به کار گیرند. از طرف دیگر سرمایههای سرگردان در همه جای دنیا وجود دارد که اگر بتوانیم با برنامهریزی آنها را جذب کشور کنیم، میتوانیم امیدوار باشیم که در جذب سرمایهگذاری خارجی موفق عمل کردهایم.

مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت اظهار داشت: امروز ظرفیتهای خوبی در حوزه شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها وجود دارد که باید از این ظرفیتها استفاده بهینه کنیم. به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادق نجفی در خصوص برگزاری نخستین نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید، بیان کرد: این نمایشگاه در راستای اهداف و برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تعمیق ساخت داخل و رونق تولید است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تکیه بر توان داخلی و رونق تولید، افزود: باید به سمت رفع نیازهای داخل با استفاده از ظرفیت و توانمندیهای تولیدکنندگان و محققان کشورمان برویم.

مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت ادامه داد: امروز ظرفیت های خوبی در حوزه شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها وجود دارد که باید از این ظرفیت ها استفاده بهینه کنیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت گفت: بسترسازی وحمایت از راه انداری هلدینگ های استانی با هدف جذب سرمایه های مردمی را حداقل در3 استان دنبال می کنیم. به نقل از وزارت صمت، سعید زرندی گفت: هدف این طرح، هدایت و جذب سرمایههای سرگردان به سوی بخش صنعت و تولید کشور است و این کار را با همکاری سازمان بورس پیگیری و دنبال می کنیم. معاون طرح و برنامه تاکید کرد: برنامه جدی امسال در مجموعه وزارتخانه این است که بتوانیم سرمایههای سرگردانی را که در اقتصاد کشور وجود دارد به سمت تولید هدایت کنیم. زرندی گفت: اقتصاد ایران دچار پارادوکس نقدینگی شده است و در حالی که نقدینگی بسیار بالایی درکشور وجود دارد و باعث مشکلات زیادی در اقتصاد شده ، بخش تولید از کمبود شدید نقدینگی رنج می برد ، لذا باید به سمت هدایت نقدینگی به سمت تولید باشیم.

عراق میتواند مسیر ترانزیت

کالاهای ایرانی شود

رییس اتاق صنعت و بازرگانی بصره عراق گفت: تاکنون بیش از 500 شرکت ترکیهای در عراق به ثبت رسیده و اخیرا عربستان، امارات و اردن نیز در حال افزایش تعداد شرکتهای عراقی خود هستند. درست است که اکنون ایران دومین تامین کننده عراق پس از چین است اما با توجه به تحرکات و سرمایه گذاریهای صورت گرفته شاید دو سال دیگر رتبه ایران چند پله سقوط کند. ماجد عبدالله در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا نحوه همکاری بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران با همتایان عراق خود گفت: در مرحله اول، ما باید با ظرفیتهای ایران در حوزه تامین مواد اولیه آشنا شویم و ببینیم چه امکاناتی در ایران وجود دارد سفر هیاتهای تجاری دو کشور و فعالیت های اتاق بازرگانی باید در همین راستا باشد. وی ادامه داد: به سبب جنگ با داعش خرابیهای زیادی به وجود آمده و بر همین اساس اصلیترین مواد اولیه که ما وارد میکنیم آهن، فولاد و مصنوعات فلزی است که از عمان و سایر کشورها آن را تامین میکنیم. این در حالی است که من تازه، هفته گذشته متوجه شدم که میتوانیم همین مواد را با قیمت پایینتر و کیفیت بهتر از یزد تامین کنیم.

ارزآوری ۲۰ میلیارد دلاری بخش معدن

در سال ۹۷

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته بخش معدن و صنایع معدنی ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری داشته است. به گزارش ایسنا، جعفر سرقینی در آئین تجلیل از صنعتگران، معدنکاران و اصناف استان زنجان، اظهار کرد: اعتقاد دولت بر این است که نباید بر روی صنعتگر فشار وارد شود ولی باید توجه داشت که کشور حال مبارزه با بزرگترین قدرت اقتصادی جهان است و پیروزی در این میدان مستلزم تحمل برخی شرایط سخت است و حتی افرادی که ژست لیبرالی داشتند نیز بر لزوم این مقاومت اقرار میکنند. این مقام مسئول با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون مقاومت نتیجه داده است، ادامه داد: اصناف، مردم، صنعتگران، معدنکاران و دولت نیز پای مقاومت هستند و با وجود طرحی که دشمن برای از کار انداختن صنعت و اقتصاد کشور در شهریور سال گذشته داشت، هنوز سرپا هستیم و دشمن ناکام مانده است و در این بین صنعت، معدن و تجارت بهتر از دولت عمل کرده است. وی با اشاره به افزایش تولید در سال گذشته، افزود: در این مدت صادرات در بخش صنایع معدنی نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته و به تبع آن نیز تولید افزایش داشته است.