افتتاح واحدهای یک و دو بخار نیروگاه سیکل

با افتتاح واحدهای بخار یک و دو نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو در بخش بخار ۳۲۰ مگاوات به ظرفیت این نیروگاه افزوده شد.بهگزارش وزارت نیرو، محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی اظهار کرد: ظرفیت این واحدها در مجموع ۳۲۰ مگاوات است و ۹۰ مگاوات نیز از طریق افزایش توان عملی واحدهای گازی با روش مدیا به ظرفیت این نیروگاه افزوده شده که در مجموع افزایش ۴۱۰ مگاواتی به ظرفیت این نیروگاه را شاهد هستیم.وی گفت: این نیروگاه دارای ۶ واحد گازی و ۳ واحد بخاری بوده که با تکمیل واحد سوم بخار این نیروگاه به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات تا پایان سال جاری ظرفیت کل این نیروگاه به ۱۴۳۴ مگاوات خواهد رسید.

 

قرار نیست بنزین گران شود

علی ادیانی عضو کمیسیون انرژی درباره استفاده الزامی از کارت سوخت که وزیر نفت درباره آن سخن گفته است، عنوان کرد: در ابلاغیهای که از سوی وزارت نفت در خصوص تصمیماتی که برای کار سوخت گرفته شده آمده است که مردادماه این کارتها دوباره احیا خواهند شد.این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایلنا، با اشاره به اینکه در مردادماه استفاده از کارت سوخت الزامی میشود، عنوان کرد: نحوه استفاده از بنزین صرفا توسط کارت سوخت که متعلق به صاحب خودرو است، انجام میگیرد تا مقدمات گامهای بعدی برای سیاستهای لازم در حوزه سوخت و انرژی گرفته شود.

 

تحقق ۹۵ درصدی تولید پتروشیمی ها

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: طبق برنامهریزیهای صورت گرفته در برنامه ششم توسعه، هدف گذاری میزان تولید پتروشیمیها ۱۰۰ میلیون تن بوده که بیش از ۹۵ درصد آن محقق خواهد شد.بهزاد محمدی در گفتوگو با میزان، در خصوص پتروپالایشگاهها گفت: پتروپالایشگاهها تمهیداتی هستند که به سمت اقتصادی شدن حرکت میکنند.وی با تاکید بر اینکه محصولات تولیدی پالایشگاهها برای واحدهای پتروشیمی به شدت مناسب است، اظهار کرد: در بحث پترو پالایشگاهها به معنای واقعی تاکنون یک مجوز در منطقه جاسک صادر شده و بر روی همان طرح کار میکنیم که باید به این سمت و سو حرکت کنیم که پتروپالایشگاه را اقتصادی و جذاب برای سرمایه گذاری کنیم.

دریافت پول فروش نفت به روسیه

از طریق اینستکس

عضو کمیسیون انرژی مجلس در تحلیل پیشنهاد خرید نفت ایران توسط روسیه و واریز پول آن به اینستکس توسط این کشور، گفت: اگر این راهکار عملیاتی شود اتفاق خوبی است که میتوان آن را به کشورهای دیگر تسریع داد و معاملات خود را با اروپا نیز انجام دهیم اما تکلیف اینستکس هنوز مشخص نیست.هدایتالله خادمی در گفتوگو با خانه ملت، مطرح کرد: بخشی از مشکل معاملات پولی و بانکی فروش نفت ایران از طریق روسیه درصورت اجرای اینستکس حل و فصل میشود.وی معتقد است اگر اینستکس اجرایی شود شاید بخشی از مشکل معاملات بانکی فروش نفت ایران از طریق روسیه حل و فصل شود، بنابراین با توجه به پیامدهای که این معاملات برای روسها دارد، تلاش میکنند برای جلوگیری از تحریم امریکا علیه شرکتهای خود، از طریق اینستکس عمل کنند

میزان پرشدگی سد های کشور

به 79درصد کاهش یافت

میزان پرشدگی سد های کشور که در خردادماه امسال به 82درصد رسیده بود، اکنون و در تیرماه به 79درصد کاهش یافت.تازهترین گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران ظرفیت کل مخازن سدهای کشور را ۵۰ میلیارد متر مکعب اعلام کرده که در تیرماه ۷۹ درصد این حجم پر از آب شده است.اعلام این میزان پرشدگی درحالی است که گزارش خردادماه این دفتر نشان میداد درصد پرشدگی سدهای کشور به ۸۲ درصد رسیده بود که این امر نشان می دهد که با دور شدن از فصل بهار و بارشهای خوب آن اکنون سایه خشکسالی بر مخازن سدهای کشور هم اثرهای خود را نمایان میسازد.

قیمت بنزین در عربستان بالا رفت

شرکت آرامکوی عربستان سعودی روز یکشنبه قیمت بنزین در بازار داخلی را بالا برد.به گزارش ایسنا، بر همین اساس قیمت بنزین گرید ۹۱ از ۱.۴۴ ریال به ۱.۵۳ ریال در هر لیتر و قیمت گرید ۹۵ از ۲.۱۰ به ۲.۱۸ ریال در هر لیتر رسید.بر اساس گزارش رویترز شرکت نفتی دولتی عربستان سعودی در بیانیهای اعلام کرد: این تغییرات مطابق با برنامه دولت برای اصلاح قیمتهای انرژی و آب بوده است و مشمول تغییرات در قیمتهای صادرات جهانی قرار گرفته است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴پارس جنوبی عنوان کرد؛

گروه انرژی: مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، صرفه جویی ارزی چهار سکوی پارس جنوبی را ۱۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: دو سکوی باقیمانده این فاز پاییز امسال راه اندازی میشود.

به گزارش میزان، محمد مهدی توسلیپور پس از نصب سکوی ۱۴ B با اشاره به اینکه دو سکوی A و C این فاز پارسال وارد مدار شدند، گفت: پس از نصب این سکو که سومین سکوی فاز ١٤ است، ظرف ۳۰ تا ۴۵ روز آینده شاهد راه اندازی آن خواهیم بود.

وی از سکوی اقماری ۱۴ D به عنوان آخرین سکوی این فاز یاد کرد و با بیان اینکه این سکو هم اکنون پیشرفت ۹۲ درصدی دارد و تا پایان مهرماه در موقعیت خود در خلیج فارس نصب میشود، افزود: عملیات حفاری ١١ حلقه چاه این سکو پایان یافته و آماده بهره برداری است.

به گفته مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی، با تکمیل خطوط لوله دریایی، انجام عملیات هیدروتست و نصب خطوط بین دو سکوی اصلی B و اقماری D تا پایان پاییز امسال، گاز این سکوها نیز وارد مدار خواهد شد.

وی مجموع هزینه چهار سکوی این فاز را که نسبت به موارد مشابه کمتر بوده، ۵۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این موضوع منجر به صرفهجویی ارزی ١٥٠ میلیون دلاری و جلوگیری از خروج بیشتر ارز از کشور شده است.

توسلیپور درباره تامین لولههای CRA نیز اظهار کرد: خوشبختانه با تمهیدات شرکت ملی نفت ایران سفارشگذاری دوباره این لولهها برای تکمیل چاههای باقیمانده انجام شده است.

تعدد پیمانکاران علت طولانی شدن اجرا

مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی درباره دلایل طولانی شدن اجرای این پروژه که قرارداد آن سال ۸۹ امضا شد، گفت: تعدد پیمانکاران و ناهماهنگی بین آنها یکی از دلایل اصلی بوده است.

وی ادامه داد: باتوجه به تکمیل بخش دریایی در سال جاری، طرح توسعه فاز ١٤ در اولویت تخصیص منابع مالی برای اجرای بخش خشکی (ساخت پالایشگاه) قرار گرفته است که پیشبینی میکنیم در سال ١٣٩٩ این بخش نیز وارد مدار شود.

توسلیپور با بیان اینکه نخستین ردیف شیرینسازی پالایشگاه این فاز ابتدای سال ٩٩ عملیاتی میشود، ادامه داد: با تمهیدات اندیشیده شده تا تکمیل بخش پالایشگاهی فاز ١٤، برای فرآورش گاز تولیدی سکوهای این فاز از ظرفیت خالی فازهای ١٢ و ١٣ استفاده میکنیم.

مدیریت طرحهای صنعتی چابکی را به پروژه برگرداند

مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات مدیریتی در شرکت مدیریت طرحهای صنعتی (IPMI) که رهبر کنسرسیوم این طرح است و همچنین انتخاب نشدن مدیرعامل آن تاثیری در اجرای بخش خشکی داشته است، افزود: ما نیز به عنوان کارفرمای پروژه پیگیر این موضوع هستیم، زیرا IPMI در بخش خشکی با تاخیرهایی همراه بوده است.

به گفته وی، این شرکت (IPMI) زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع است و مدیرعامل آن باید از سوی ایدرو انتخاب شود که در این بخش کوتاهیهایی انجام شده است.

توسلیپور با بیان اینکه تاخیر در اجرای پروژه از سوی یک پیمانکار بقیه پیمانکاران را نیز متاثر میکند، اظهار کرد: این موضوع هماکنون ما را در بخش خشکی دچار مشکل کرده است، البته ما از IPMI خواستهایم راهکاری برای حل این مشکل بیندیشد و چابکی را به پروژه برگرداند.

وی افزود: در قرارداد نیز تدابیر لازم برای هرگونه قصوری که ازسوی پیمانکار اتفاق بیفتد اندیشیده شده و در این مورد نیز اخطارهای لازم به پیمانکار داده شده است. چنانچه پیمانکار در بازه زمانی لازم برنامه جبرانی خود برای کاهش فاصله عقبماندگی ناشی از اجرا را عملی نکند ما نیز طبق قرارداد عمل خواهیم کرد.

مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی درباره راهکار حل این مشکل نیز ادامه داد: تشکیل پیمانکاری مدیریت (MC) یکی از موارد مطرح شده است که به شرکت ایدرو هشدار دادیم اگر تغییرات اساسی در بخش مدیریتی ایجاد نکند از شرکتهای MC باتجربه استفاده میشود، با این حال تغییری در این شرکت مشاهده نشد.

وی گفت: ظاهرا پیمانکار تغییر مدیریتی در بخش بازرگانی را که تامین تجهیزات را بهعهده دارد در نظر گرفته تا بتواند به تعهدهای خود عمل کند.

توسلیپور ضمن ابراز امیدواری از اینکه پیمانکار این فاز به برنامههای اعلامی خود متعهد باشد، گفت: البته تا جایی که اجرای این برنامه عدمالنفعی برای کشور نداشته باشد و تولید را نیز دچار مشکل نکند، به سیاستهای حمایتی خود از پیمانکاران ادامه خواهیم داد.

  • سفارشگذاری تامین کالاها انجام شده

    وی درباره تخصیص منابع مالی پروژه نیز اظهار کرد: منابع مالی این پروژه از محل صندوق توسعه ملی بوده و اعتبارات نیز تخصیص داده شده است.

    توسلیپور تصریح کرد: با تکمیل بخش دریایی این طرح، تا پایان امسال برداشت روزانه ٥٦ میلیون مترمکعب گاز غنی از فاز ١٤ محقق خواهد شد.

با حضور وزیر جهاد کشاورزی، پروژه یکهزار هکتاری آبیاری نوین روستای دشت شهرستان گرمه افتتاح شد.به گزارش از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی، مهندس محمود حجتی در آئین افتتاح این پروژه، گفت: این پروژه آبیاری نوین در سطح ۱۰۰۰ هکتار با بهرهمندی ۳۵۲ خانوار حقیقتاً کمنظیر و بینظیر است و باید زنجیره تکمیلیاش به ۱۰۰۰ هکتار کشت و صنعت تبدیل شود.وی افزود: هم و غم ما در تکمیل زنجیره به منظور کمتر کردن فاصله تولید تا مصرف و بازگشت ارزش افزوده محصول و در واقع حاصل دسترنج کشاورز به جیب و سفره کشاورز است.در این مراسم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی با اشاره به افتتاح پروژه آبیاری نوین در سطح یکهزار هکتار در روستای دشت گفت: شهرستان گرمه اولین شهرستان در کشور است که ۱۰۰ درصد اراضی مستعد آبی آن تا نیمه اول سال ۱۳۹۸ زیر پوشش آبیاری نوین خواهد رفت.

رحمت الله پریچهر با بیان این که پیشبینی میشود تولید زیتون برای سال زراعی ۹۸ به ۱۲۰ هزار تن برسد، گفت: براساس مطالعات انجام شده برای گسترش باغات زیتون ۶۰۰ هزار هکتار که استعداد و پتانسیل لازم را دارند، شناسایی شده است.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، وی با تاکید بر این که تا پایان برنامه ششم نیز ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت افزایش می یابد، افزود: خوشبختانه بر اساس برنامه پیشرفت داشتهایم.پریچهر با بیان این که به دنبال اقتصادی کردن تولید هستیم، گفت: این عمل مستلزم افزایش عملکرد در واحد سطح است.وی گفت: خوشبختانه استقبال باغداران خوب بوده و با توجه به قیمت روغن زیتون باغداران گرایش به افزایش عملکرد در واحد سطح باغات را دارند.وی با بیان این که در سال ۷۲ تنها در سه استان قزوین زنجان و گیلان این محصول کشت میشده است، گفت: در حال حاضر در ۲۶ استان کشور این محصول کشت میشود.

کوچ ملخهای صحرایی از ایران

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه ملخهای صحرایی، ایران را به مقصد هند و پاکستان ترک کردند، گفت: کوتاهی عربستان در مبارزه با این ملخها مشخص شد و فائو نیز این امر را تائید کرد.محمدرضا میر در گفتگو با مهر با بیان اینکه خوشبختانه هجوم آفت ملخ صحرایی به کشور به پایان رسیده است، گفت: فاز اول این ریزش به اتمام رسیده است.وی با بیان اینکه مقصد اصلی این ملخها، هندوستان و پاکستان است، افزود: این ملخها کشور ما را به مقصد این کشور ترک کردند و در دی و بهمن ماه، دوباره به کشور ما برمی گردند و فاز بعدی حمله آنها آغاز میشود. وی با بیان اینکه ملخ های صحرایی به تولیدات کشاورزی، زراعی و باغی کشور آسیبی وارد نکردند، افزود: خسارت این ملخ ها در حد بسیار جزئی و میتوان گفت که صفر بود.

بازار گل در رکود است

اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران با اشاره به رکود در بازار گل، اظهار کرد: درحال حاضر شاهد هیچگونه افزایش قیمتی در این بازار نیستیم.شاهرخی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،ادامه داد: اکثر متعلقات گل در بازار همچون زرورق، روبان و سبد گل وارداتی است و از این رو با افزایش ۴۰۰ درصدی متعلقات گل در بازار روبرو هستیم.

بازار فرش ایران را احیا میکنیم

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به احیای میز فرش کشورها در مرکز فرش ایران گفت: این میزها را با هدف توسعه صادرات بازار فرش چین و سایر کشورها را احیا می کنیم.فرشته دستپاک رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفتوگو با فارس با بیان اینکه قرار است میز فرش کشورهای مختلف از جمله چین در مرکز ملی فرش ایران احیا شود، گفت: هدف از احیای میز فرش، ایجاد بازارهای جدید برای صادرات فرش ایران است. دستپاک با تاکید بر اینکه بازار کالاهای تجملاتی در چین به سرعت در حال افزایش است، گفت: این کشور بیش از 27 درصد از سهم جهانی این کالاها را به خود اختصاص داده است.وی با اشاره به کاهش تولید فرش دستباف در چین بیان داشت: این موضوع فرصت مناسبی را برای صادرات فرش ایرانی به این کشور فراهم می کند.