میزان تحقق برنامه های اجرایی ماهیانه پایش میشود

معاون وزیر راه و شهرسازی با هدف بررسی میزان تحقق برنامههای سالیانه سازمان ملی زمین و مسکن عملکرد ادارات کل راه و شهرسازی استانها در حوزه زمین و مسکن به صورت ماهانه پایش میشود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی نبیان با اشاره به برگزاری همایش برنامه اجرایی سال ۹۸ در بهمن ماه سال گذشته گفت: در برنامه اجرایی سال ۹۸ تصمیم گرفتیم که پایش عملکرد برنامه استانها را بهصورت ماهانه و با ویدئو کنفرانس اجرا کنیم. به نقل از روابط عمومی سازمان ملی زمین و مسکن، نبیان اظهار کرد: اجرای این برنامه به صورت ویدئو کنفرانس باعث صرفهجویی در وقت و کاهش هزینه سفر مدیران استان به تهران میشود.

 

رونمایی از فاز اول طرح جامع حملونقل؛ تا ماه آینده

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدلهای حملونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه زیرساختهای اولیه لجستیک در کشور نیازمند سرمایهگذاری سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: طرح جامع حملونقل که تا یک ماه آینده رونمایی میشود، مکمل سند آمایش مراکز لجستیک است که موجب سوق یافتن بودجه به سمت پروژههای برخوردار از توجیه فنی اقتصادی بیشتر میشود. مهدی صفریمقدم در نخستین میز ملی لجستیک ایران اظهار داشت: طبق مطالعات جهانی، کشورهای همسایه و رقیب ایران تا دو درصد تولید ناخالص ملی خود را در حوزه زیرساخت لجستیک سرمایهگذاری میکنند. از این رو ایران برای افزایش سهم خود در حوزه ترانزیت، تجارت بینالمللی و ترانشیپ کالا نیازمند سرمایهگذاری همسان با رقبای خود در منطقه است.

 

ساماندهی نقاط حادثه خیز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: محورهای خروجی و ورودی شهرهای دشتی ساماندهی و با برنامه ریزی های انجام شده نقاط حادثه خیز جاده های ۲ شهرستان دشتی و تنگستان اصلاح و ساماندهی خواهد شد. عبدالهاشم حسن نیا در بازدید از از محورهای ارتباطی دشتی و تنگستان افزود: در چند سال گذشته اقدامات خوبی برای رفع نقاط حادثه خیز در جادههای دشتی انجام شده است و سعی خواهد شد ورودی و خروجی شهرهای بادوله و خورموج نیز ساماندهی و اصلاح شود. وی افزود: شهرستان دشتی از لحاظ وسعت دومین شهرستان استان بوشهر است و دارای بیشترین محورهای ارتباطی بزرگراهی، اصلی و فرعی است و سعی خواهد شد از اعتبارات ملی برای رفع نقاط حادثه خیز ۲ شهرستان دشتی و تنگستان مساعدت شود.

اعزام بیش از سه هزار زائر از ترمینال سلام

به سرزمین وحی

مدیرکل ترمینال گالری سلام و سرپرست عملیات حج شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ، آخرین وضعیت پروازهای حج ۹۸ را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، محمدرضا فردی در خصوص آخرین وضعیت پروازهای رفت حج ۹۸ اظهار داشت: این پروازها از ۱۳ تیرماه با اعزام کارگزان حج به سرزمین وحی آغاز شد و نخستین پرواز زائران در ۱۷ تیرماه انجام گرفت. وی گفت : تاکنون ۱۴ پرواز توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» از ترمینال سلام شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مقصد عربستان انجام شده و ۳ هزار و ۶۱۷ زائر با این پروازها به سرزمین وحی منتقل شده اند. فردی با بیان اینکه زائران ۹ استان کشور در عملیات حج ۹۸ از ترمینال سلام به سرزمین وحی اعزام خواهند شد، گفت : در حال حاضر ۳۵ کاروان از استان های تهران، قم، زنجان، مرکزی، لرستان، البرز و قزوین و شهر کاشان از این ترمینال به عربستان سفر کرده اند.

پتانسیل بالای بنادر برای جذب

سرمایه گذاری داخلی و خارجی

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: خوشبختانه رویکرد سازمان بنادر تسهیل شرایط برای حضور سرمایه گذاران است اما یک سازمان نمی تواند تمام چالش ها را برطرف کند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابراهیم پورحیدری درباره سرمایه گذاری در بنادر و پسکرانه آن با اشاره به اینکه بنادر ایران پتانسیل بالایی برای جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی دارند، اظهار داشت: برای حضور سرمایهگذاران در بنادر باید به سمت ایجاد زیرساخت ها حرکت کرد.یکی از چالش ها در جذب سرمایه های خارجی، انتقال سرمایه آنها به کشورمان است. مشکل دیگر که امیدواریم در شرایط تحریم با سرعت بیشتری دنبال شود، کاهش بروکراسی برای جذب سرمایه گذاران است. وی با بیان اینکه برخی از بخشنامه ها و قوانین باعث می شود که سرمایه گذار نسبت به سرمایه گذاری دلسرد شود، خاطرنشان کرد: برای آنکه سرمایه گذاران وارد بنادر و پسکرانه آن شوند ضرورت دارد سایر مجموعه ها همکاری کنند و به سمت تسهیل شرایط بروند، خوشبختانه رویکرد سازمان بنادر تسهیل شرایط برای حضور سرمایه گذاران است اما یک سازمان نمی تواند تمام چالش ها را برطرف کند.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تشریح کرد؛

گروه راه و مسکن: نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مالکیت ۷۰۰ واحد مسکونی توسط یک شخص حقیقی صحت ندارد و مالک این واحدها، بانک ها هستند، گفت: به شرط ثبات قیمت ارز، واحدهای بالای ۱۵۰ متر تا پایان شهریور ماه احتمالا با افت قیمت مواجه میشوند.

به گزارش تجارت، حسام الدین عقبایی در گفتوگو با ایلنا با اشاره به وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: بازار مسکن در سالهای ۹۷ و ۹۸ با رشد قیمت ۱۰۰ درصدی مواجه بود که این میزان افزایش قیمت باعث ایجاد رکود سنگین و عمیق شد.

وی افزود: تعمق این رکود به حدی بوده است که حجم معاملات خرید و فروش مسکن در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در سال ۹۷ هم با کاهش میزان معاملات مسکن مواجه بودیم.

  • کاهش چشمگیر حجم معاملات

    نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه کاهش حجم معاملات مسکن در سال گذشته چشمگیر بوده است و این روند در سال جاری هم ادامه داشته است، گفت: این رکود سنگین به دلیل رشد نامتعارف قیمت مسکن بوده است. البته کاهش تولید هم بیتاثیر نبوده چرا که در شش سال گذشته با کاهش ۴۵ درصدی عرضه مسکن مواجه بودیم.

    عقبایی درباره ضرورت افزایش تسهیلات خرید مسکن اظهار داشت: یکی از دلایل رکود مسکن متناسب نبودن قدرت خرید مردم نسبت به افزایش قیمتها است که افزایش سقف تسهیلات میتوانست به رشد توان خرید مردم کمک کند.

    وی افزود: در سال ۸۳ که وام خرید مسکن ۱۵ میلیون تومان بود، تا ۵۰ درصد ارزش یک واحد مسکونی متوسط را پوشش میداد اما در حال حاضر وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن در شهری مانند تهران تنها هزینه کمتر از ۲۰ متر مربع از یک واحد مسکونی را تامین میکند.

  • حاشیه نشینی مصرف کنندگان واقعی

    نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در حال حاضر عمده افرادی که در بازار خرید و فروش مسکن فعالیت میکنند، خریداران و فروشندگان مصرفی نیستند، گفت: مصرفکنندگان واقعی قدرت خرید مسکن را ندارند و به همین دلیل است که عدهای به سمت حاشیهنشینی رفتند و خانههای خالی حاشیهای تهران خرید و فروش میشود.

    عقبایی تاکید کرد: آنچه از شرایط پیدا است قیمت مسکن در تابستان امسال روند افزایشی نخواهد داشت.

    وی با اشاره به احتمال افت قیمت مسکن تاکید کرد: به شرط ثبات قیمت ارز، واحدهای بالای ۱۵۰ متر تا پایان شهریور ماه احتمالا با افت قیمت مواجه میشوند. همچنین در نیمه دوم امسال باز هم به شرط ثبات قیمت ارز، احتمال افت قیمت خانههای زیر ۱۵۰ متر هم وجود دارد.

    وی درباره وضعیت بازار اجاره مسکن اظهار داشت: از نیمه دوم خرداد ماه پیک نقل و انتقالات اجاره مسکن شروع شده است که تا پایان شهریور ماه ادامه دارد. با توجه به افزایش قیمت مسکن، مالکان و موجران توقع افزایش اجارهبها متناسب با رشد قیمت مسکن را داشتند که البته با توجه به ظرفیت و توان اجاره مردم این توقع موجران عملیاتی نیست و محقق نمیشود. نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در برخی از مناطق اجاره بها از ۵۰ درصد هم عبور کرده است، گفت: میانگین افزایش درصد اجاره بها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است که این آمار از قراردادهای تحقق یافته استخراج شده است. وی افزود: در شهرهای متوسط میزان افزایش اجاره ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است و در شهرهای کوچک هم به دلیل توازن بین عرضه و تقاضا شاهد افزایش درصد اجاره بها نبودهایم. عقبایی تاکید کرد: پیشبینی میکنیم تا پایان تابستان افزایشی در نرخ اجاره بها نداشته باشیم. وی درباره توصیه وزارت راه و شهرسازی به موجران مبنی بر انعقاد قراردادهای دو ساله با مستاجران گفت: از آنجایی که این یک قانون و اجباری نیست و موجران هم توقع افزایش تورم در سال آینده را دارند، از این توصیه استقبال نشد مگر اینکه میزان افزایش اجاره بها در حدی باشد که تورم سال آینده را هم پوشش دهد. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: البته در واحدهای تجاری برای پروانههای کسب باید مدتزمان اجاره بالای یک سال باشد. بنابراین معمولا قراردادهای اجاره واحدهای تجاری بیش از یک سال است.

  • لزوم تسریع در پرداخت تسهیلات اجاره

    وی درباره ارائه تسهیلات به مستاجران گفت: این اقدام باید هرچه سریعتر و در فصل نقل و انتقالات بازار اجاره انجام شود، بدون بروکراسیهای اداری باشد و نرخ سود آن حداکثر ۵ درصد تعیین شود. عقبایی درباره صحت و سقم موضوع سلطان مسکن در بازار اظهار داشت: سلطان مسکن موضوعی نامتعارف است و در بسیاری از کشورها به افراد اجازه خرید بیش از یک واحد مسکونی را نمیدهند و قوانین بازدارنده در این زمینه وجود دارد و ما هم باید نسبت به وضع این قوانین اقدام کنیم. وی تاکید کرد: باید مالیات بر خانههای خالی هرچه سریعتر به اجرا برسد تا ضرر خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی بسیار بالا باشد که مالکان مجبور به اجاره دادن این واحدها شوند. عقبایی با تاکید بر اینکه در بازار مسکن با شخص حقیقی که مالک ۷۰۰ واحد مسکونی یا ۲۰۰۰ واحد مسکونی باشد، برخوردی نداشتم و فکر نمیکنم این موضوع صحت داشته باشد، گفت: البته بانکها مالک این تعداد واحد مسکونی و تجاری هستند.