یادداشت

حسین خدنگ

روزنامه نگار

این روزها در تابستان داغ تیرماه برخلاف همیشه پیاده روهای فردوسی، چهارراه استانبول و سبزه میدان انگار سردتر و خلوت تر از همیشه است. بعد از پاییز و زمستان داغ دلار و هجوم خریداران به صرافی ها که حتی پای کارمندان و زنان خانه دار را هم به صف خرید دلار باز کرد حالا چند ماه است... نه از تب و تاب در بازار دلار فروشان خبری هست و نه از ترک تازی قیمت دلار روی ویترین ها.

برای کسانی که این روزها از راسته دلارفروشان می گذرند دیدن کاهش محسوس قیمت دلار و روند رو به پایین نرخ ها در این بازار به اتفاقی روزمره تبدیل شده است. در چهار ماه اخیر اگر چه بسیاری از دلالان و سودجویان تلاش کرده اند با فضاسازی و ایجاد موجهای شایعه در فضای مجازی و کانالهای تلگرامی بازار را به هم ریخته و از آب گل آلود دوباره ماهی بگیرند اما سیاستهای بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و جلوگیری از به هم خودرن تعادل عرضه و تقاضا همه رشته های سودجویان را پنبه کرده است.

خبر راه اندازی قریب الوقوع بازار متشکله ارزی هم سبب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران تا مشخص شدن کشف قیمت دلار در این بازار از خرید و فروش گسترده ارز خودداری کنند. علاوه بر این کند شدن تیغ تحریم ها و گذر از فضای روانی ناشی از تحریم سبب شده تا ثباتی چشمگیر به بازار ارز بازگردد. نیم نگاهی به روند کاهشی قیمت ارز در روزهای اخیر نشان می دهد با پایین آمدن محسوس قیمت دلار و خروج دلالان موج کاهشی تازه ای به بازار وارد خواهد کرد و نشانه های آن را می توان در شکستن مرز روانی قیمت دلار و سقوط آن به زیر 12 هزار و 500 تومان دید. بررسی های آماری حکایت از آن دارد

روند رو به کاهش قیمت در چهار ماه اخیر سبب شده تا سرمایه گذاران در بازار ارز با زیان سه درصدی مواجه شوند. ادامه این روند بی شک بیش از همه بازیگران آماتور بازار و صاحبان دلارهای خانگی را به فروش دلارهایشان برای جلوگیری از زیان بیشتر ترغیب می کند. به این ترتیب و با احتمال سنگین تر شدن کفه عرضه در برابر تقاضا بی شک باید منتظر زلزله ای محسوس در نرخ ارز و سقوط بیشتر قیمت آن در بازار باشیم. این کاهش قیمت که بسیاری معتقدند تا مرز زیر 10 هزار تومان هم ممکن است ادامه یابد می تواند تاثیراتی مثبت در کاهش نرخ تورم نیز داشته باشد. چون قیمت دلار یکی از مهمترین رکن های بازار و وضعیت اقتصادی ایران است و بالا و پایین شدن نرخ این ارز خارجی همواره تاثیری مستیقیم در قیمت کالا و حتی خدمات در سطوح کلان و خرد جامعه دارد.

سرمقاله

فاطمه ذوالقدر

نماینده تهران در مجلس

طرح جدید ترافیک، با هدف كاهش بار ترافيكي منطقه مركزي كلان شهر تهران و كاهش آلودگي هوا و با هدف مديريت مشكلات طرح زوج و فرد اجرايي شده اما اين طرح از همان ابتدا مورد نقد بسياري از متخصصين و شهروندان قرار گرفته است. واضح است كه در شرايط... كمبود حمل و نقل عمومي و عدم توسعه زيرساخت هاي مورد نياز حمل و نقل عمومي، اجرايي شدن طرح جديد ترافيكي صرفا بار ترافیک را در بزرگراهها تشدید خواهد كرد و در كمبود دسترسي به خطوط حمل و نقل عمومي افزايش فشار مالي بر خانواده ها را در اين شرايط اقتصادي خواهد داشت چراكه در طرح زوج و فرد امكان تردد در ٤٥ روز طي سه ماه در اين محدوده وجود داشت و حال اين امكان به كمتر از نصف يعني ٢٠ روز در سه ماه تقليل يافته كه قاعدتا براي ساكنين مسائلي را بوجود مي اورد كه البته برخي ويژگي ها نظير امكان يكبار تردد قبل و بعد از ساعت تعيين شده اگرچه خوب است اما اين براي خانواده اي كه ناگزير است فرزند خود را شايد چندين بار به منظور شركت در كلاس هاي اموزشي و تفريحي ببرد كارا نخواهد بود. از طرفي روز پنجشنبه مجدد به روزهاي داراي محدوديت اضافه شده كه با توجه به اينكه ادارات دولتي در اين روز تعطيل است و پيش بيني دو روز تعطيلي اخر هفته براي شهروندان در نظر گرفته شده بود مطمئنا اين محدوديت، امكان استفاده از اوقات فراغت از كار را براي آنها محدود مي كند. از سوي اين موضوع استمرار ترافيك در ساعات هاي نزديك به پايان طرح را در دو مرحله در بزرگراه هاي منتهي به محدوده ترافيكي ايجاد مي كند يكي انتظار براي زمان پايان طرح براي ساكنين و ديگري در ساعت هفت شب براي كل شهروندان، كه این رفتار ترافیکی نادرست در پیک عصرگاهی مطمئنا مشكلات بسياري را ايجاد خواهد كرد. يقينا اجراي شايسته اين طرح در گرو رفع نیاز تهران به تامین حدود ۲هزار واگن مترو و دستکم ۳ هزار دستگاه اتوبوس مي تواند محقق شود كه لازمه آن پرداخت بدهي دولت به شهرداري است كه در تذكري در هفته پيش از دولت خواسته شد با پرداخت به موقع بدهي ها امكان توسعه خطوط حمل و نقل عمومي را ميسر سازد چرا كه در شرايط فعلي هر گونه افزایش تقاضا برای این ناوگان بیپاسخ مانده و فشار و تحمل سختي هاي آن به طور مستقيم متوجه شهروندان است كه اين زيبنده نيست. نكته مهم ديگري كه در این طرح نادیده گرفته شده متهمان اصلی آلودگی هوای شهر تهران هستند موتورسیکلتها، خودروهای کاربراتوری و خودروهای دیزلی که تقریبا مي توان گفت محدودیت و شرايط خاصي برای تردد آنها وضع نشده و اين وسايل به اندازه خودروهای انژکتوری حق تردد دارند، این در شرايطي است که میزان آلایندگی خودروهای کاربراتوری دستکم ۱۰ برابر خودروهای انژکتوری است.

بايد در نظر داشت كه از اجراي هر طرحي چه اهدافي در كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت تعقيب مي شود، مشكل آلودگي هواي تهران و بار ترافيكي آن براي ساليان متمادي است كه ادامه دارد و همه كارشناسان بر اين اتفاق نظر دارند كه رفع اين معضلات در گرو تامين زيرساخت هاي حمل و نقل عمومي، توسعه خطوط مترو و اتوبوسراني، افزايش كيفيت بنزين، گسترش فضاي سبز و افزايش كيفيت خودروهاي توليد داخل است اما در عمل انچه كه رخ داده متمركز بر اعمال محدوديت براي مردم در كاهش استفاده از خودرو، محدوديت ترددي و تعطيلي اجباري در زمان الودگي هواست كه اين اقدامات همگي كوتاه مدت است، سالم سازي هواي تهران و كاهش بار ترافيكي كلان شهر تهران نيازمند برنامه ريزي جامع و دقيق و كارشناسي، همكاري خودروسازان براي ارتقاء كيفيت خودروها و افزايش كيفيت سوخت مصرفي و در كنار آن توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومي و دوچرخه است و يقين بدانيد اگر حمل و نقل عمومي با كيفيت و در دسترس در اختيار شهروندان باشند شهروندان از آن استقبال خواهند كرد و نياز به ايجاد محدوديت هاي با عناوين مختلف نخواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد؛

گروه اقتصاد کلان: رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه خواهان تک نرخی شدن ارز هستیم اما باتوجه به اینکه کشور در شرایط ثبات اقتصادی قرار دارد و بر هم زدن این آرامش عاقلانه نیست، گفت: بانک مرکزی ۱۲ میلیارد دلار ارز نیمایی برای واردات تأمین کرده که ۶.۲ میلیارد دلار آن مربوط به سه ماه و نیم ابتدای سال بوده است.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: یک سال قمری پیش که مشهد بودم، طغیان و قلیانی در اقتصاد کشور رخ داده بود. سال گذشته سال سختی برای مردم و کشور بود. دشمن از تمام ابزارها برای نابودی اقتصاد کشور استفاده کرد اما همانگونه که ما پیش بینی میکردیم، ناکام شدند. البته بسیار ضربه زدند و این ضربات بر جامعه آثاری منفی داشت.

وی افزود: بنای آنها این بود که وضعیت ارزش پول ملی ایران شرایطی ناامیدکننده برای مردم فراهم کند اما خداوند کمک کرد، ملت ایران از خود مقاومت نشان داد و بانک مرکزی به عنوان خدمتگذار مردم تلاش کرد تا شرایط کنونی و آرامش نسبی بر کشور حاکم شود. در حال حاضر امور در کنترل مسئولان کشور است. هر کشوری که این سیاستها علیه آن اجرا میشد، به نابودی میرسید. نزدیکترین دوستان ما نیز در شرایط سختی قرار دارند. بانک مرکزی ایران تحت شدیدترین فشارها بوده، دشمنان امروز فشار را به حداکثر رسانده و در همین حد آن را حفظ کردهاند.

  • اجازه نمیدهیم ارز مورد هجوم قرار گیرد

    همتی ادامه داد: تا پیش از دیروز و امروز این فشارها کمتر بود. این افتخار ماست که علیرغم شدیدتر شدن فشارها، خوشبختانه کشور در شرایط خوبی است و بازار ارز ثبات دارد. ارز یک ارزش ذاتی دارد که ما اجازه نمیدهیم مورد هجوم قرار گیرد. بانک مرکزی اجازه نداد با ابزارهای سیاسی و روانی پول ملی کشور را نابود کنند. این در حالی است که سال گذشته بسیاری صبحت از ارز ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی میکردند. رئیس بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نظام به قدری قدرت دارد که رو به روی این حرکت ایستادگی کند و قدرت ما بر همه دنیا آشکار شد. تصور یک سال پیش ما با آنچه که امروز وجود دارد، بسیار فرق داشت. آن زمان من نیز بسیار نگران بودم و حتی برخی شبها خوابمان نمیبرد. این افتخار است که فعالیتها را داشته و توانستهایم این شرایط را برای مردم به وجود آوریم. تاکید ما این است که شوک ارزی کشور آثار و تبعاتی داشت که باید به تدریج خنثی شود.

    وی اضافه کرد: یکی از مأموریتهای ما حفظ ارزش پول ملی است که این مأموریت ابزارهایی دارد و یکی از این ابزارها کنترل نقدینگی و تورم است. تورم چیزی جز افزایش نسبی قیمتها نیست. وقتی تقاضای پول زیاد باشد، اگر تولید متناسب با افزایش نقدینگی رشد پیدا نکند، شوک جدید تورمی ایجاد خواهد شد. بسیاری در مورد چرایی ادامه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی سوال میپرسند. واقعیت این است که ما نیز خواهان تکنرخی شدن ارز هستیم اما در حال حاضر کشور در شرایط ثبات اقتصادی قرار دارد و بر هم زدن این آرامش عاقلانه نیست. رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر بانک مرکزی ۱۲ میلیارد دلار ارز نیمایی برای واردات تأمین شده که ۶.۲ میلیارد دلار آن مربوط به به سه و نیم ماه اخیر بوده است. به تدریج تأمین ارز برای تولیدکنندگان در حال بهتر شدن بوده و در حقیقت زمانی که بازار ارز حرکت نزولی دارد، این مساله نشاندهنده تأمین ارز بهتر است. بازار متشکل ارزی نیز به زودی راهاندازی خواهد شد. تنها علت تأخیر آن نیز برخی ارزیابیهاست تا به من ثابت شود که این بازار مشکلی برای کشور ایجاد نمیکند. وی از اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای واحدهای کوچک و متوسط در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: من با کلیات پیشنهاد جذب سپردههای اتباع بیگانه در استان موافق هستم. میتوان این منابع را جهت تأمین پروژههای ارزی و صادراتی استان اختصاص داد، البته بخشی از این مساله به وزارت اقتصاد بازمیگردد. همتی با اعلام آمادگی بانک مرکزی برای حمایت ریالی از طرحهای تولیدی که منجر به کاهش نیاز به واردات مواد اولیه میشود، تصریح کرد: نظر رئیسجمهوری نیز همین است که اگر پروژههایی جهت کاهش نیاز کشور به واردات مواد اولیه باشد، از آن به صورت ریالی حمایت شود. من رنج میبرم که مردم هر روز برای دریافت ارز جلوی بانک صف میبندند. وی بیان کرد: من به عنوان مسئول بانک مرکزی این آمادگی را دارم که اگر هر استانی بتواند کالاهای اساسی را بدون وابستگی به ارز وارد کند، به آن کمک کنم. تمام تلاش ما کاهش وابستگی ارزی و واردات است. ما زمانی ۷۰ میلیارد دلار واردات داشتیم که سال گذشته این میزان به ۴۳ میلیارد دلار رسید. این نشان میدهد سیاست ما صحیح بوده و بسیاری از واردات کالا بیخود بود.

  • کلیات اصلاح ساختار بودجه کشور تصویب شد

    همتی تصریح کرد: تجربه نشان داده راهی جز توجه به تولید داخلی و ملی نداریم. راه آن نیز توجه به بخشهای غیردولتی است. ما آمادگی داریم موانع بخش خصوصی را برداریم. تصمیم خوبی که همین دیشب گرفته شد برگزاری جلسه کارگروههایی به صورت ماهانه بین بانک مرکزی، هیأت رئیسه اتاق بازرگانی و اتاق تعاون بود تا جهت رفع موانع تولید گامهایی برداشته شود.

    رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین دیروز کلیات اصلاح ساختار بودجه کشور در شورای هماهنگی اقتصادی کشور تصویب شد که قرار است در ۱۰ محور به صورت اساسی تغییراتی صورت گیرد. امیدواریم این اقدامات منشأ تحولات مهم ساختاری در کشور باشد تا وابستگی ما به خارج از کشور را کاهش دهد. امروز با روند کنونی کشور، دشمنان به این نتیجه رسیدهاند که باید با ما تعامل کنند. هم اکنون صحبت این است که سر جای اول بازگردند. این نشان میدهد که فشار بینتیجه مانده و مقاومت مردم پیروز شده است. وی افزود: شرایط کنونی بازار نتیجه مدیریت و تدبیر بانک مرکزی است. اگر مسائل سیاسی در بازار ارز وارد نشود، این بازار روال طبیعی خود را طی خواهد کرد. توصیه ما این بوده که نوسانات بازار ارز ناشی از فاکتورهای سیاسی است و مردم نباید وارد سرمایهگذاری در این بازار شوند. البته از مردم تشکر میکنم که وارد این بازار هم نشدهاند. عمده نوسانات نیز ناشی از حضور کسانی است که برای نوسانگیری وارد بازار ارز میشوند. وی در خصوص آئیننامه اجرایی بودجه ۹۸ و دستور معاون اول رئیسجمهوری مبنی بر لزوم انسداد حسابهای شرکتهای دولتی، تصریح کرد: این یک تصمیم قانونی بود که شرکتهای دولتی باید حسابهای خود را نزد بانک مرکزی قرار دهند. این مساله به جهت افزایش شفافسازی و کنترل روی حسابهای دولتی بوده است. بخش مهمی از این فرایند انجام شده و بخش کمی از آن باقی مانده که در آئیننامه هیأت دولت این مورد تصویب شد. با این مصوبه همه حسابها متمرکز نزد بانک مرکزی خواهد شد.

به اتهام عرضه غیرقانونی ۸۰ هزار تن مواد اولیه پتروشیمی انجام گرفت؛

گروه سیاسی: نماینده دادستان تهران گفت: با همکاری کارشناسان و کارمندان اداره صمت لرستان و وزارت صمت ۸۰ هزار تن مواد اولیه پتروشیمی به صورت غیرقانونی در سیستم بهینیاب به دلالان و دارندگان شرکتهای صوری تخصیص و این مواد در بازار آزاد به فروش رسیده است.

به گزارش تسنیم، جلسه رسیدگی به پرونده 11 تن از متهمان صنعت پتروشیمی در شعبه سوم دادگاه رسیدگی به جرائم اخلالگران اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد که حسینی نماینده دادستان تهران در ابتدای جلسه به قرائت کیفرخواست پرداخت و گفت: متهمان این پرونده 11 نفر هستند که 8 نفر مربوط به اداره صنعت و معدن استان لرستان و 3 نفر نیز کارمندان وزارت صمت هستند.

وی افزود: این افراد مبادرت به تخصیص مواد اولیه پتروشیمی به افراد و شرکتهایی میکردند که یا فعالیت تولیدی نداشتند، یا فعال نبودند و یا از طریق شرکتهای صوری تاسیس شده بودند.

نماینده دادستان اضافه کرد: این افراد در مجموع 80 هزار تن مواد اولیه پتروشیمی را برخلاف مقررات به کارخانجات مذکور تحویل داده این مواد در بازار آزاد به فروش رفته است که ارزش اولیه آن چیزی حدود 326 میلیارد تومان برآورد میشود. وی افزود: پرونده نسبت به متهم اصلی که دلال پتروشیمی است و با تاسیس شرکتهای صوری چیزی حدود 80 شرکت ایجاد کرده و مواد اولیه را در بازار به فروش رسانده در دادسرا مفتوح و در شرف اظهار نظر نهایی است.

حسینی در ادامه به بیان مشخصات متهمان این پرونده پرداخت و گفت: قدرت احمدی کارشناس حوزه معاونت اداره صمت استان لرستان به مشارکت در اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق تخصیص سهمیه غیرقانونی مواد اولیه پتروشیمی و اخذ رشوه به مبلغ 10 میلیارد ریال متهم است. وی ادامه داد: همچنین محمدحسن محمدی بیکهندی به مشارکت در نظام تولیدی کشور از طریق تخصیص سهمیه غیرقانونی مواد پتروشیمی و اخذ رشوه به مبلغ 10 میلیارد ریال متهم است.

نماینده دادستان در ادامه مصطفی ورزدار کارمند وزارت صمت، مسعود رضا معاون اداره صمت استان لرستان، محسن گودرزینژاد رئیس منابع غیرفلزی اداره صمت لرستان، محسن ناصری گودرزی کارشناس منابع پلیمر و شیمیایی اداره صمت بروجرد، ناصر شهلایی کارشناس صنایع پلیمر و شیمیایی اداره صمت لرستان، نادر رادمهر کارشناس صنایع پلیمر و شیمیایی اداره صمت لرستان، فرید یاراحمدی رئیس منطقه آزاد اقتصادی شهرستان ازنا، بهمن میرزایی زیرطاق و مجید شیرنیا را دیگر متهمان این پرونده خواند که به مشارکت و همچنین معاونت در اختلال در نظام تولیدی کشور متهم هستند. وی اضافه کرد: برخی از افراد سواستفاده کننده با اعمال نفوذ و پرداخت مبالغی به متهمین این پرونده اقدام به افزایش سهمیه خرید مواد اولیه خود در سامانه بهینیاب کردند و عدم نظارت کافی موجب شده بسیاری از شرکتها علیرغم نداشتن فعالیت تولیدی بتوانند سهم زیادی از مواد اولیه پتروشیمی را خریداری و در بازار آزاد بفروشند. حسینی افزود: در این پرونده کارکنان اداره صمت استان لرستان با همراه برخی از کارکنان وزارت صمت با تشکیل باند در وزارتخانه مذکور و با اخذ مبالغی اعم از وجوه نقد و سکه اقدام به تخصیص مواد اولیه برای تعدادی از شرکتهای صوری کردند که این مسئله موجب بروز مشکلات متعدد در حوزه مواد اولیه پلاستیک و افزایش قیمت آنها شده است.

نماینده دادستان توضیح داد: به عنوان مثال قدرت احمدی متهم ردیف اول این پرونده مسئول تایید این سهمیهها بوده است که در قبال انجام خدمات خود رشوه دریافت کرده است و خدمات متهم با دریافت رشوه از سال 93 آغاز شده است و این فرد بخشی از رشوههای دریافتی را به دو کارمند دیگر یعنی ورزدار بیکهندی داده است که بیکهندی بامتهم اصلی در ارتباط بوده است. این فرد همچنین با سایر تولیدکنندگان و دلالان شامل امیر رستگار، بلوچزاده و یاراحمدی ارتباط داشته و به صورت نقدی و غیرنقدی اقدام به اخذ رشوه کرده است.

وی افزود حسن یاراحمدی از دلالان اصلی این پرونده 28 شرکت در استان لرستان تأسیس کرده است که این شرکتها یا صوری بودند و یا اصلا وجود خارجی نداشتند و نهایتا عمل ارتکابی متهمین منجر به اخلال در نظام تولیدی کشور شده است.

نماینده دادستان گزارش سازمان بازرسی، گزارش مورخ 7 خرداد سال 96 معاونت نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور به وزیر وقت صمت در مورد ایرادات و نقایص سیستم بهینیاب، گزارش مورخ 10 مهر سال 97 سازمان اطلاعات سپاه مبنی بر شناسایی تعدادی از دلالان حوزه پتروشیمی از جمله مهدی ریما، سیدعلی مهرجو و حسن یاراحمدی، فهرست انبارهای شناسایی شده توسط رابط پرونده، کشف 7 هزار تن مواد اولیه پتروشیمی در انبارمروارید و کشف 10 هزار تن مواد اولیه پتروشیمی در 4 انبار در منطقه شورآباد از جمله ادله انتصاب جرم به متهمان این پرونده عنوان کرد.

معاون عمرانی وزیر کشور مطرح کرد؛
 

گروه اجتماعی: معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: باید با روشهای جدید درآمدهایی را برای شهرداری ها ایجاد نمود تا دیگر شاهد فروش تراکم و شهر فروشی نباشیم.

مهدی جمالینژاد رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در حاشیه سفر به کاشمر در گفتوگو با ایسنا، افزود: با توجه به اینکه شهرداری ها نهادهای مستقل عمومی غیردولتی هستند و مدیریت درآمدها با هزینه همراه است، به همین دلیل یکی از مهمترین مشکلاتی که به خصوص شهرهای کوچک و میانی با آن مواجهند موضوع درآمدهای پایدار است. وی ادامه داد: شهرداری های کوچک باید با روشهای نوآورانه و خلاقانه مدیریت درآمدها را داشته باشند، بدون شک وصل درآمدهای شهرداریها به درآمدهای دولتی کار اشتباهی بوده و باید وابستگی شهرداریها را از درآمدهای دولتی جدا کرد. معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور افزود: غیر دولتی بودن شهرداریها موجب بیشتر شدن انعطاف و سرعت عمل آنها میشود، بدون شک میتوان با روشهای جدید درآمدهایی را کسب نمود تا دیگر شاهد فروش تراکم و شهر فروشی به خصوص در شهرهای کوچک نباشیم. جمالینژاد اظهار کرد: با تعریف پروژههای مختلف و دعوت از سرمایهگذاران و بخش خصوصی میتوان مدیریت درآمد را داشت هرچند در شهرهای کوچک اینگونه اقدامات سختتر خواهد بود. وی گفت: در بودجه سال جاری با حمایتهایی که از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دولتمردان صورت گرفته ردیفهای بسیار خوبی برای کمک به شهرداریها اختصاص یافته است

آیت الله رییسی به خودروسازان هشدار داد؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت رعایت تعهدات از سوی شرکت ها و خودداری از نقض یک طرفه توافق با مشتریان، به برخی شرکت ها از جمله خودروسازان هشدار داد که در صورت تغییر قیمت و زمان تحویل کالا، به دلیل نقض حقوق عامه مورد برخورد قرار خواهند گرفت.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی با تبریک ایام میلاد با سعادت حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) و دهه کرامت، تصریح کرد: تاکید ما از ابتدا بنا به فرموده مقام معظم رهبری، رعایت عزت قضات شجاع و مقتدری بوده است که در مقابل نفوذها ایستادگی کرده و به حق و عدل حکم می کنند. بر همین اساس، دستورالعمل جامع کرامت در ۳۳ ماده و تبصره به همه زیرمجموعه های دستگاه قضایی ابلاغ شد تا ان شاءالله ضمن حفظ عزت قضات شریف، از کرامت کارکنان، ارباب رجوع، شاکی، متهم و محکوم نیز صیانت و پاسداری شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه این دستورالعمل مشتمل بر جمع بندی نکات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و مفاد مقرر در قوانین گوناگون است، اظهار کرد: قوت و اقتدار دستگاه قضایی به هیچ عنوان مستلزم بی احترامی به ارباب رجوع، متهم و محکومان نیست. از طرف دیگر، صرف صدور دستورالعمل کارساز نخواهد بود بلکه برای ارتقای سطح رعایت کرامت افراد درگیر در پرونده های قضایی باید از سامانه های الکترونیکی استفاده کرد تا امور به سرعت، منظم، با حفظ احترام طرفین و همچنین با شفافیت قضایی پیش برود.

رئیسی در ادامه با تاکید بر ضرورت نظارت علی الدوام بر دستگاه ها از جانب مدیران اظهار کرد: مدیریت بدون نظارت معنا ندارد. خصوصا بخشهای مختلف اجرایی که امروز در خط مقدم مبارزه با فساد و ناهنجاری هستند باید نظارت را جدی بگیرند. در دستگاه قضایی نیز تاکید ما بر نظارت هر چه بیشتر بر تحت نظرگاهها، بازداشتگاهها، کلانتری ها و دادسراهاست زیرا این مراکز مهم، بیشتر با آحاد جامعه سر و کار دارند و بر همین اساس دارای اولویت هستند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم اجرای هر چه بهتر قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، افزود: نظارت به هیچ عنوان به معنای بی اعتمادی نیست بلکه به معنای تضمین اجرای قانون و تداوم اعتماد است. براین مبنا، هرگز نباید نظارت را مزاحمت، ایجاد مانع یا مچ گیری تلقی کرد. اصل نظارت برای صیانت از افراد است و این نظارت نیز در وهله اول بر عهده مدیران قرار دارد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت پایبندی شرکت ها به تعهدات خود و حقوق مردم تاکید کرد و گفت: اگر سازمانی به خود اجازه دهد که تعهدش نسبت به مشتری را به صورت یکطرفه نقض کند، در واقع مرتکب نقض حقوق عامه شده است. مثلا فرض کنیم یک شرکت خودروسازی متعهد شده است که خودرو را با قیمت مشخص در زمان مشخص به مشتری تحویل دهد. اگر به صورت یکطرفه و با میل خود قیمت و زمان تحویل خودرو را تغییر دهد، اقدامش خلاف حقوق عامه است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: دستگاهها و شرکت ها برای جلب رضایت مردم باید بیش از دیگران به تعهدات خود عمل کنند. چرا یک شرکت به خود اجازه می دهد قیمت را بر خلاف تعهد افزایش یا زمان تحویل کالا را تغییر دهد؟ قطعا ما با چنین مواردی به دلیل نقض حقوق عامه برخورد می کنیم. نباید یک شرکت به دلیل ایستادن در نقطه قدرت و نیاز مردم به کالای آن، برخلاف موازین شرعی و قانونی اقدام به نقض تعهداتش کند.

رئیسی در بخش پایانی سخنان خود با تقدیر از تلاش ها و مجاهدت های حجت الاسلام احمدی میانجی در دوران ریاست مرکز امور شوراهای حل اختلاف سراسر کشور، برای حجت الاسلام مظفری رئیس کل سابق دادگستری استان آذربایجان شرقی که ریاست امور شوراهای حل اختلاف را بر عهده گرفته است، آرزوی موفقیت کرد.

انتصاب سه عضو فقهای شورای نگهبان

حضرت آیت الله خامنهای در احکام جداگانهای آقایان آیتالله محمد یزدی و آیتالله صادق آملیلاریجانی را با توجه به پایان یافتن دوره عضویت آنان در شورای نگهبان، مجدداً برای یک دوره جدید بهعنوان عضو فقهای این شورا منصوب کردند. ایشان همچنین حجتالاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی را بجای مرحوم آیت الله محمد مؤمن به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

توضیح پزشکیان در مورد اعطای تسهیلات

از محل صندوق توسعه ملی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد اعطای تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش ایلنا، غلامرضا کاتب در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایهگذاری مردمی در اخطار اصل (۱۱۰) قانون اساسی اظهار داشت: در بندهای ۲- ۱۰ و ۳- ۱۰ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه آمده که «ارائه تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی به بخشهای غیردولتی به صورت ارزی» و "استقلال مصارف صندوق توسعه ملی از تکالیف بودجهای و قوانین عادی" است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در ماده (۳) طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایهگذاری مردمی آمده است که یک سال به طرحهایی که تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی دریافت میکنند، تنفس داده شود در حالی که ارائه این تسهیلات فقط برای بخش خصوصی است و اگر این بخش به تسهیلات نیاز دارد روند آن مشخص است در صورتی که امکان برداشت برای بخش دولتی وجود ندارد.

سوء قصدی به بنده مطرح نبود

یک نماینده مجلس خبر سوءقصد قرار گرفتنش را رد کرد و گفت: قضیه از این قرار بود که دو موتوربا دو سرنشین در صحنه بودند و طبق شواهد عینی به محافظ بنده که در ماشین نشسته بود حمله کردند و از آنجایی که کیف بنده هم در ماشین بود، محافظم تصور کرده بود که آنان میخواهند کیفم را مورد سرقت قرار دهند و به همین دلیل اسلحه کشید و احتمالا به خودش تیر زده است و مصدوم شده است.

به گزارش ایلنا، احمد سالک در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر سوءقصد به وی اظهار داشت: این خبر جوسازی است و چنین مسئلهای به هیچ و جه مطرح نبوده است. البته سینه ما آماج گلولههای منافقین است و اگر مرزی در این قضیه وجود داشته باشد اما این نوع شایعاتی که شب گذشته در این رابطه پخش شد واقعیت ندارد.

سالک ادامه داد: قضیه از این قرار بود که دو موتوربا دو سرنشین در صحنه بودند و طبق شواهد عینی به محافظ بنده که در ماشین نشسته بود حمله کردند و از آنجایی که کیف بنده هم در ماشین بود، محافظم تصور کرده بود که آنان میخواهند کیفم را مورد سرقت قرار دهند و به همین دلیل اسلحه کشید و احتمالا به خودش تیر زده است و مصدوم شده است.

میخواهیم راهی برای نجات برجام پیدا کنیم

مسئول سیاست خارجی اروپا، از تلاش برای نجات برجام خبر داد. به نقل از رویترز، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبل از آغاز نشست بروکسل گفت: فکر میکنم نشست امروز(دوشنبه) ، طولانیترین نشست شورای وزیران در ۵ سال اخیر باشد. وی افزود: ما میخواهیم راهی را پیدا کنیم که بتوانیم برجام را حفظ کنیم، میخواهیم ببینیم چطور میتوانیم با همکاری همپیمانان خود توافق هستهای با ایران را حفظ کنیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: ما باید راهی پیدا کنیم تا بتوانیم ایران را به انجام تعهدات خود ترغیب کنیم. میخواهیم ایران با تعهد کامل خود به برجام بازگردد همان طور که تا چند هفته پیش آنها به صورت کامل به برجام متعهد بودند.

پیشنهاد مصاحبه با رسانههای ایران را میپذیرم

پمپئو بار دیگر به تکرار ادعاهای بیاساس علیه ایران پرداخت. به نقل از واشنگتن پست، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مورد سفر وزیر خارجه ایران به نیویورک گفت: ما بر اساس وظایفی که به موجب قوانین سازمان ملل داریم به ظریف و هیئت همراهش ویزا و اجازه سفر به نیویورک دادهایم. اما باید بگویم که رفت و آمد آنها در نیویرک به شدت محدودیت دارد. پمپئو در ادامه افزود: ظریف و همراهانش فقط میتوانند بین مقر سازمان ملل و محل اقامتشان و همچنین اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل رفت و آمد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که دیپلماتهای آمریکایی در تهران مجوز رفت و آمد ندارند پس دلیلی برای تردد آزادانه دیپلماتهای ایرانی در نیویورک هم وجود ندارد. ما بر اساس وظایف و قوانین سازمان ملل عمل کردیم و بیشتر از آن به ظریف و همراهان اجازه تردد در آمریکا را نمیدهیم.

پمپئو در ادامه اظهارات بیاساس خود مدعی شد: ظریف آزادیهای موجود در آمریکا در جهت اهداف نامطلوب موردنظر خود استفاده میکند این در حالی است که در ایران این آزادیها وجود ندارد. در ایران آزادی بیان سرکوب میشود و هر کسی که مخالفت کند به زندان محکوم میشود.

بلومبرگ از موثر بودن سیاست های ایران برای مهار کاهش ارزش ریال خبر داد؛

اقتصاد کلان: سقوط نرخ دلار به کانال 12 هزار تومان و ثبات قیمت آن طی هفته های اخیر موجب شده است تا فعالان و کارشناسان با آسودگی خاطر بیشتری رویدادهای اقتصادی را دنبال کنند. هماهنگی بانک مرکزی با بازار و پرهیز از تعیین دستوری نرخ ارز و ایجاد سامانه مبادله ارزی نیما، از جمله دلایل ثبات قیمت دلار دانسته شده است. در این ارتباط پایگاه خبری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی از مثمرثمر بودن سیاستهای دولت ایران برای مهار کاهش نرخ ریال در برابر تحریمهای آمریکا خبر داد.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، بلومبرگ بهبود ارزش ریال را مایه آسودگی خاطر شهروندان ایرانی دانست که شاهد افت بیش از ۵۰ درصدی ارزش ارز خود پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها بودند.

بانک مرکزی ایران تدابیری را برای حمایت از ارزش ارز اتخاذ کرده که شامل ایجاد سامانه مبادله ارزی نیما برای مقابله با بازار سیاه و کنترل نرخ بهره وام دهندگان بوده است.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران در این باره گفته است: « در ماه گذشته ریال ایران در برابر دلار افزایش هشت درصدی داشته است و هر دلار به ۱۲۵ هزار و ۴۵۰ ریال رسیده است».

مسعود غلامپور، تحلیلگر بانک سرمایه گذاری نوین در تهران به بلومبرگ گفت: سیاستهای بانک مرکزی برای کنترل بازارهای ارز و نرخهای بهره بانکها به نظر میرسد کمک کرده است و تقاضا برای ارز خارجی در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کرده است. وی همچنین افزود: ممنوعیت واردات کالاهای لوکس به صرفهجویی حداقل دو میلیارد دلاری در هزینه واردات کمک کرده است.

  • هماهنگی بانک مرکزی با بازار؛ علت ثبات قیمت ارز

    کارشناسان مسائل پولی و بانکی معتقدند توجه بانک مرکزی به شرایط بازار و پرهیز از تعیین نرخ های دستوری، عامل اصلی ثبات قیمت ارز در ماه های اخیر بوده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر تیمور رحمانی کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی از مهرماه برنامه عملی برای تشخیص نرخی برای ثبات ارز مجموعه اقداماتی را شروع کرد و به این نتیجه رسیده است که رقم نرخ ارز بر روی چه عددی باشد تا بتوان بازار را کنترل و مدیریت کند. او افزود: نرخ بنیادی احتمال کمتر از نرخ تعیین شده است بنابراین بانک مرکزی با برنامه ریزی تاثیر عوامل سیاسی و تشنج های منطقه بر نرخ ارز را نیز برنامه ریزی کرده است. رحمانی درباره پیش بینی بازار ارز گفت: با کنترل رشد نقدینگی و نرخ تورم در آینده می توان نرخ ارز را کنترل کرد و مدیریت بازار می تواند جلوی شوک های وارده به بازار ارز را بگیرد.

    وی ادامه داد: اگر مدیریتی در بازار نباشدعوامل سیاسی و تنش های بین المللی تاثیر گذار بر اقتصاد می تواند نوساناتی در بازار ایجاد کند بنابراین نباید اجازه داد نرخ ارز تغییر و رشد کند. این کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: برنامه ریزی و هدف گذاری ها در تورم می تواند نرخ بنیادی ارز را کنترل کند. رحمانی اعلام کرد: سیستم های چند نرخی سبب تغییر الگوی مصرف و استفاده از منابع می شود. بانک مرکزی در شرایط دشوار به دنبال تعیین نرخی بوده که ناسازگار با نیروهای بازار نباشد.

  • افزایش ذخایر ارزی

    کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی با برنامه ریزی و مدیریت ضمن ثبات نرخ ارز ذخایر خود را نیز افزایش داد. تیرداد احمدی افزود: جهش نرخ ارزی به سرکوب نرح ارز در سال 96، سیاست گذاری ها در تخصیص نرخ ارز،جمع ایرادات در تحریم تشدید می شود و نرخ ارز را به نرخ امروزی می رسد. احمدی ادامه داد: در اقتصاد مهم مدیریت نرخ های کلیدی اقتصاد است که نرخ ارز یکی از نرخ های کلیدی اقتصاد است. در سال های گذشته نرخ های دستوری را دیکته کرده ایم و این موجب سوء مصرف شده است. نرخ ارز ارزان موجب ثبت سفارش های فراوان شده است یا نرخ کالاهای اساسی موجب بیماری ها و ایرادات در ساختار رژیم غذایی شده است. او افزود: برای ثبات در نرخ ارز لازم است نرخ های کلیدی دیگر اصلاح شود. تغییر نرخ ارز در سامانه نیما موجب تشویق صادرات کنندگان شده است و منطبق با نرخ ارز در بازار در مدیریت است. احمدی گفت: کشورهای همسایه در شرایط تحریم ظرفیت های جابجایی نرخ ارز برای کشور ما هستند بنابراین نباید لنگرگاه ارزی را در یک جا متمرکز کرد و برای رسیدن به نقطه تهاتری بهتر است لنگرگاه ارزی در داخل کشور باشد.

  • بهبود وضعیت تولید، ارزش پول ملی را تقویت میکند

    همچنین اخیرا یک کارشناس اقتصادی با توجه به کاهش ارزش پول ملی گفت: مهمترین راهکار بهبود وضعیت تولید و صادرات و همچنین مهار تورم است. علیرضا امینی کارشناس اقتصادی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال 1396 ارزش هر دلار در بازار آزاد 4250 تومان بوده که در سال 1397 ارزش هر دلار بهطور متوسط به 13000 تومان رسید؛ بنابراین ارزش پول ملی در سال 1397 نسبت به سال گذشته خود به میزان 67.31 درصد کاسته شد.امینی در ادامه تشریح کرد: هرچقدر که نقش یک کشور در اقتصاد و تولید جهانی افزایش پیدا کند، واحد پولی آن کشور ارزشمندتر خواهد شد و نرخ برابری آن در مقابل سایر ارزها بالاتر خواهد رفت و همچنین برعکس این موضوع هم اتفاق میافتد یعنی هرچقدر سهم تولید یک کشور در جهان کمتر باشد پول آن کشور از ارزش کمتری برخوردار است و در مقابل سایر ارزهای دیگر ارزش خود را از دست میدهد، بنابراین به نظر میرسد مهمترین راهکار بهبود وضعیت تولید و صادرات و همچنین مهار تورم است.

وزیر صمت در آیین افتتاح مجتمع آلومینیوم جاجرم تشریح کرد:

 

گروه صنعت و معدن: همزمان با سفر هیات دولت به استان خراسان شمالی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم راه اندازی طرح بزرگ مجتمع آلومینیوم جاجرم، این طرح را نقطه آغازی برای تحقق انقلاب معدنی در سطح کشور قلمداد کرد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در این مراسم گفت: امسال طبق برنامه محوری طراحی شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت که به تایید رئیس جمهور نیز رسیده است؛ تحقق انقلاب معدنی در سطح کشور در دستور کار قرار دارد. وی افزود: با توجه به ظرفیت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی در استان خراسان شمالی، شاهد بهره برداری از از مجتمع بزرگ آلومینیوم جاجرم در این استان هستیم که در فاز نخست 40 هزار تن تولید شمش آلومینیوم به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد کرد. رحمانی با اشاره به برنامه جامع وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اهداف نهضت ساخت داخل، توسعه صادرات، توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار، اظهار داشت: امروز این واحد در راستای دستیابی به اهداف توسعه ای وزارت صمت در حوزه معادن و صنایع معدنی وارد چرخه تولید می شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در افق 1404 تولید 800 تن آلومینیوم پیش بینی شده است که امروز با راه اندازی این واحد و افتتاح واحد آلومینیوم جنوب که بزودی محقق می شود؛ به این هدف پیش از موعد تعیین شده دست می یابیم. وی اضافه کرد: مجتمع آلومینیوم جاجرم تنها واحد تولید کننده آلومینای کشور می باشد که 30 درصد نیاز کشور را تامین می کند و خوشبختانه این واحد طی ماه های گذشته و با همت همه کارگران و کارکنان آن نقش ارزنده ای در حفظ تولید و تامین نیاز کشور به این محصول ایفا کرده اند.

  • آغاز انقلاب معدنی در کشور

    رحمانی آغاز بهره برداری از مجتمع بزرگ آلومینیوم جاجرم را آغازگر طرح انقلاب معدنی و صنایع معدنی کشور قلمداد کرد و گفت: مفتخرم که امروز به میمنت ولادت با سعادت حضرت ثامن الحجج(ع) این واحد وارد مدار تولید شمش آلومینیوم می شود.

    آغاز طرح 300 هزار کیلومتر مربع اکتشاف معدنی در کشور

    وی ادامه داد: حوزه اکتشاف را نقطه اول انقلاب معدنی در کشور می دانیم و با عنایت به تاکیدات ویژه رئیس جمهور برای توسعه برنامه های اکتشافی در حوزه معادن، امروز اعلام می کنم که طرح اکتشاف 300 هزار کیلومتر مربع در دستور کار سازمان ایمیدرو قرار دارد.

    رحمانی تصریح کرد: تا کنون فقط 270 هزار کیلومتر مربع اکتشاف معادن در کشور انجام گرفته است که بخش عمده ای از آن نیز در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

  • فعال سازی معادن کوچک در مناطق محروم

    وی با اشاره به برنامه فعال سازی معادن کوچک در کشور، گفت: این برنامه در استان های محروم و استان هایی که معادن کوچک در آنها مستقرند، اجرا خواهد شد و از همه افراد توانمند و حتی همه مردم دعوت می کنیم برای فعال سازی این معادن پیشقدم شوند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تولید کنسانتره مس، آهن و آلومینیوم هدف این طرح است که توسط شرکت های بزرگ و در قالب قرارداد های بلند مدت خرید محصولات تولیدی تضمین خواهد شد.

    رحمانی گفت: به مناسبت سفر رئیس جمهور محترم به استان خراسان شمالی 10 معدن در قالب طرح حمایت از معادن کوچک شروع به کار کردند.

    وی از برنامه جامع همکاری مشترک شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی کشور خبر داد و اظهار داشت: این شرکتها در راستای تحقق اهداف توسعه ای معادن کشور در یک همپوشانی جامع فعالیت مشترک پای کار آمده اند و کمک حال وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش خواهند بود.

    وزیر صمت اعلام کرد: یکی از سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معدن این است که به جای توزیع سود، سود حاصله را در برنامه های توسعه ای معادن در طرح های زیر ساختی و مناطق محروم سرمایهگذاری کند.

  • سرمایه گذاری 3.5 میلیارد دلاری در 27 طرح معدنی و صنایع معدنی

    وی افزود: 27 طرح بزرگ معدنی و صنایع معدنی با بیش از 3.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حال اجرا هستند که می توان از واحد آلومینیوم جنوب با 1.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری در همین چارچوب نام برد که امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.

  • تکمیل زنجیره تولید فلزات استراتژیک

    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور هم اکنون در تولید فلزات استراتژیک در شرایطی است که که زنجیره ارزش توازن در این زمینه تکمیل شده است.سرمایهگذاری 1700 میلیارد تومانی در مجتمع آلومینیوم جاجرم رحمانی گفت: در مجتمع آلومینیوم جاجرم با 1700 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و برای 400 نفر اشتغال مستقیم و 1600 نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است. وی افزود: امروز همزمان با افتتاح این واحد، واحدهای فولاد آریای صبا در اسفراین، طرح تولید اسید سولفوریک در شرکت کیمیایی نوین شمال در بجنورد، طرح فرآوری برنج در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد برای اولین بار در این منطقه، شرکت دانش بنیان آلفا آلومینای شهرستان گرمه هم مورد بهره برداری قرار گرفتند.

  • صنعت آلومینیوم موتور محرک اقتصاد خراسان شمالی

    وی در پایان تصریح کرد: توسعه صنایع آلومینا و آلومینیوم می تواند موتور محرک توسعه اقتصادی و صنعتی استان خراسان شمالی باشد که انشاءالله به زودی محقق می شود.

 

 

معاون رییس جمهور در مراسم راه اندازی تولید پژو ۳۰۱ تاکید کرد؛

گروه صنعت معدن: معاون علمی و فناوری رییس جمهور با انتقاد از برخی رویکردهای خودروسازان در شرایط غیرتحریمی، اظهار داشت: نمیشود زمانی که در تحریم هستیم، به دنبال چینیها برویم و وقتی تحریمها برداشته شد، دنبال اروپاییها باشیم بلکه صنعت خودرو باید هویت مشخصی داشته باشد که هم اکنون این صنعت به سمت برخورداری از یک هویت مستقل در حال حرکت است.

به گزارش تجارت به نقل از خط تولید آزمایشی خودروی پژو ٣٠١ با داخلیسازی بیش از ۶۰ درصدی راهاندازی شد.این خودرو قرار بود به طور مشترک از سوی شرکت ایران خودرو و شرکت پژو فرانسه تولید شود اما به دنبال ترک یکجانبه ایران از سوی پژو به دنبال تحریمها در سال گذشته، ایران خودرو تولید مستقل این خودرو بدون همکاری شرکت فرانسوی را در دستور کار قرار داد که حاصل آن افتتاح خط تولید آزمایشی این خودرو با داخلیسازی بیش از ۶۰ درصد بوده است. طبق برنامه اعلامی قرار است داخلیسازی این خودرو به ۸۰ درصد افزایش یابد.

در مراسم راهاندازی آزمایشی تولید پژو ۳۰۱ در ایران خودرو، هاشم یکه زارع مدیر عامل این مجموعه در حاشیه این مراسم گفت: بعد از اینکه پژو ایران را ترک کرد ما شروع به داخلیسازی محصولاتی کردیم که قرار بود به طور مشترک تولید شوند. مطابق قرارداد با این شرکت فرانسوی، قرار بود خودروهای پژو ۲۰۰۸ ، ۳۰۱ و ۲۰۸ تولید شود اما پس از ترک پژو ما داخلیسازی پژو ۳۰۱ را در اولویت قرار دادیم زیرا این خودرو تیراژ بالایی دارد و تصمیم گرفتیم بدون اتکا به شرکت فرانسوی تولید آن را آغاز کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ازدریافت ۱۵۰میلیون یورو خسارت ازپژو ظرف ۵سال گذشته خبر داد و گفت: یکی ازقطعات استراتژیک صنعت خودرو که تابه حال هیچکس جرأت تولید آنرا نداشت، داخلی سازی کردیم.

وی ادامه داد: اکنون صددرصد قطعات این خودرو داخلی سازی شده و در زمان تحویل به مشتری این عدد به ۸۰ درصد خواهد رسید.

یکه زارع تصریح کرد: اقدامات بسیار مناسبی به منظور شکلگیری پلتفرم داخلی صورت گرفته که به تدریج اثرات آن مشخص خواهد شد ضمن آنکه در شهریورماه نیز یک اتفاق خوب دیگر در ایران خودرو خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز این خودرو به اسم پژو عرضه میشود گفت: به هر حال این محصولات متعلق به شرکت پژو است اما به دلیل ترک یک جانبه قرارداد، ما مسیر را ادامه داده و بدون اتکا به این شرکت برای تولید متمرکز شدیم. ما برای این خط تولید ۶۰ میلیون یورو سرمایهگذاری کردیم.

وی در پایان افزود: این محصول در فاز اول ۱۰۰ هزار دستگاه تولید خواهد شد و در ظرف چهار سال تولید آن به ۲۵۰ هزار دستگاه آن هم بدون اتکا به شرکت پژو خواهد رسید.

  • سیاست دوگانه خودروسازان در بود و نبود تحریم

    معاون علمی و فناوری رئیسجمهور در حاشیه مراسم آغاز تولید آزمایشی خودرو پژو 301 اظهار داشت: بعد از خروج پژو از این باند اتفاقات خوبی در صنعت خودرو افتاده که یکی از آنها تولید پژو 301 است و در آینده نزدیک شاهد ورود این خودرو به بازار خواهیم بود.وی ادامه داد: تولید پژو 301 با داخلیسازی 60 درصدی آغاز شده که به مرز 80 درصد خواهد رسید.

    ستاری با انتقاد از برخی رویکردهای خودروسازان در شرایط غیرتحریمی، اظهار داشت: نمیشود زمانی که در تحریم هستیم، به دنبال چینیها برویم و وقتی تحریمها برداشته شد، دنبال اروپاییها باشیم بلکه صنعت خودرو باید هویت مشخصی داشته باشد که هم اکنون این صنعت به سمت برخورداری از یک هویت مستقل در حال حرکت است.

    ستاری ادامه داد: ما تا زمانی که خودمان طراحی نکنیم و بهینهسازی انجام ندهیم کارخانهدار هستیم و این امر باعث تحول نخواهد شد. ما باید به سمت استفاده از تکنولوژی نوین برویم و از شرکتهای دانشبنیان استفاده کنیم و به خاطر همین اهداف ما از دولت به سمت توسعه شرکتها حرکت کردیم زیرا پیش از آن در بخش آموزش و پژوهش سرمایهگذاری انجام شده بود. ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری لیستی است اقلام تحریمی تهیه کردیم و به شرکتهایی که بتوانند آنها را در داخل تولید کنند، بستههای حمایتی ارائه خواهیم داد

    معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید بر توان بالای صنعت قطعهسازی ایران گفت: اتفاقات خوبی در صنعت خودرو و قطعهسازی در حال انجام است که شاید نمیتوان در شرایط فعلی آنها را بیان کرد.

    به گفته وی، در حال حاضر خودروسازان روی طراحی و تولید داخل به ویژه طراحی پلتفرم داخلی فعال هستند و در آینده نزدیک میتوانیم به مرحلهای برسیم که مردم از این صنعت راضی باشند.

    ستاری تصریح کرد: تا زمانی که به فکر واردات پلتفرم باشیم و مونتاژکار خودرو باشیم نمیتوان اسم این کار را صنعت گذاشت، بلکه فقط کارخانهدار خواهیم بود.

  • آغوش باز قطعه سازان ایرانی برای تحریم ها

    همچنین مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در مراسم آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ اظهار داشت: برای نخستین بار است که در کشور خودرویی بدون حضور خارجی ها تولید می شود و در مراسم امروز هیچ فرد خارجی حضور ندارد.وی با بیان اینکه خودروسازان همیشه برای همدیگر شرکت های خارجی را رو می کردند، تصریح کرد: این افتخار ماست که نشان دهیم قطعه سازان می توانند بدون حضور شرکای خارجی به تولید برسند.

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک تحلیل کرد؛

گروه انرژی: در شرایطی که ایران در حوزه نفتی با برخی محدودیت ها و فرصت ها دست وپنجه نرم میکند، دولت راهکار جدیدی را برای بهبود شرایط فعلی اعلام کرده که بر اساس آن هر کشور قدرتمندی که تمایل داشته باشد با ایران کار کند، میتواند برای دو تا سه سال آینده نفت ایران را پیش خرید کند. به تازگی یک موسسه پژوهشی آمریکایی با تحلیل طرح پیش فروش نفت ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا نوشت: ایران با این کار از یک سو می تواند سهم خود از بازار نفت را حفظ کند و از سوی دیگر اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری و خرید کالا را فراهم نماید.

به گزارش تسنیم به نقل از اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک، اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور ایران در هشتم جولای اعلام کرد هر کشور قدرتمندی که میخواهد با ایران کار کند، می تواند نفت ایران را پیشخرید کند. ایران سعی دارد مشتریان سنتی خود را قانع کند نفت را برای تحویل در آینده در ازای سرمایه گذاری کالا یا خدمات بخرند. پیش فروش نفت قرار است تحریم های آمریکا را دور بزند .

با این شیوه ایران میتواند به اعتبار های لازم برای سرمایه گذاری و خرید کالا و خدمات دست یابد . همچنین می توان از آن به عنوان یک اعتبار شناور در اینستکس استفاده کرد. اینستکس ساز و کار مالی است که توسط اتحادیه اروپا به تبعیت از برجام ایجاد شده است. کشورهای اروپایی همگی خرید نفت از ایران را از نوامبر 2018 پس از اعمال دوباره تحریم ها آمریکا علیه ایران متوقف کردند .

مقامات ایران بارها اعلام کردند شرط اصلی آنها برای ماندن در برجام توانایی فروش نفت است. بنابراین پیش فروش نفت می تواند راه حلی عملی برای ایران و کشورهای اروپایی باشد و کمک می کند اقتصاد ایران در بحبوحهی تحریمها سرپا بماند .

از زمان اعلام لغو معافیت های خرید نفت ایران در آوریل، تولید نفت ایران به 2.3 میلیون بشکه در روز کاهش یافت و صادرات نفت این کشور تا 380 هزار بشکه در روز پایین آمد . سهم بازار ایران تا حد زیادی توسط سایر اعضای اوپک از جمله عربستان، امارات و عراق گرفته شده است. بازار میعانات گازی ایران در کره جنوبی حالا در اختیار آمریکا قرار دارد. ایران سعی می کند استراتژی هایی برای حفظ حداقل سهم خود پیدا کند .

پیش فروش نفت در ازای سرمایه گذاری، کالا و خدمات کمک میکند ایران سهم بازار خود را پس از برداشته شدن تحریم ها یا بی اثر شدن آنها بازپس بگیرد. اگر ایران موفق شود قراردادهایی با کشورهای هند، چین و کره جنوبی برای پیش خرید نفت ببندد ، حداقل سهم بازار آن در این کشورها برای بعد از تحریم های آمریکا تضمین می شود .

این استراتژی همچنین می تواند تأثیر تحریم های آمریکا را از بین ببرد . هر کشوری که به صورت اعتبار، کالا یا سرمایه گذاری به ایران پول قرض بدهد، در کوتاه مدت پس خواهد گرفت. بنابراین این کار صادرات نفت ایران به مشتریان سنتی آن را در آینده برای تسویه این بدهی ها تضمین می کند. همچنین کمک می کند تاثیر تحریم ها کاهش یابد . ولی این سوال باقی می ماند که خریدار اصلی نفت ایران کیست؟ این احتمال که روسیه نفت ایران را در ازای حمایت سیاسی و اقتصادی بالای آن پیش خرید کند بالاست . در میان مشتریان آسیایی نفت ایران، به نظر می رسد هند و چین نفت این کشور را پیش خرید کنند. ولی چین در حال حاضر با آمریکا کار میکند تا به یک چارچوب برای روابط بلند مدت اقتصادی و تجاری برسند. چین همچنین گاز طبیعی مایع را از آمریکا وارد میکند. نمی توان تصور کرد هند روابط نظامی، انرژی و تجاری خود را با آمریکا با خرید نفت ایران به خطر بیاندازد، در حالیکه ایران روابط بزرگ تاریخی با این کشور دارد و منفعت هند در سرمایه گذاری و مدیریت بندر چابهار است . اتحادیه اروپا با پیش خرید نفت ایران می تواند مکانیسم اینستکس را زنده کند. بدون مشارکت اتحادیه اروپا سخت است تصور کنیم کسب و کارهای خصوصی و پالایشگاههای مستقل با خرید و پالایش نفت ایران تا زمان برطرف شدن کامل تحریمها، روابط تجاری خود را با شرکتهای آمریکایی به خطر بیندازند . طبق گفتههای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم اکنون برای اداره کشور دو راهکار پیش رو داریم که یکی خلق منابع جدید بدون اتکا به منابع نفتی و دیگری صرفهجویی در هزینههاست. وی با بیان اینکه ایران کشوری ثروتمند است که ذخایر و منابع عظیم نفت و گاز دارد، گفته بود: درآمد سالانه ما از بخش نفت حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در سال بوده است و هر کشور قدرتمندی که تمایل داشته باشد با ایران کار کند، میتواند برای دو تا سه سال آینده نفت ایران را پیشخرید کند.

به گفته وی: در شرایط خطیر پیش رو، بهصورت توأمان با محدودیت و فرصتهایی روبهرو هستیم که این محدودیتها و فرصتها تأثیر جدی و تعیین کنندهای بر همه نهادهای کشور و بهویژه دانشگاهها دارد و نقش و عملکرد آنها تحت تأثیر این شرایط قرار خواهد گرفت.

بررسی های تجارت نشان می دهد؛

همه چیز از آنجا شروع شد که زهرا سعیدی عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی در برنامه پایش حضور یافت و آمار و ارقامی ارایه کرد که باعث تعجب همگان شد. سعیدی از وجود افراد انگشت شماری خبر داد که بر وضعیت مسکن تاثیرگذار هستند و یکی از آنها 700 و دیگری 2500 واحد مسکونی به نام خود دارد. نماینده مبارکه اعلام کرد که این افراد به محض آنکه اراده کنند می توانند قیمت مسکن را گران کنند و از این آشفته بازار سودهای کلانی به جیب بزنند. سعیدی با اعلام اینکه از سال 85 تا 95 بیش از 10 میلیون و 400هزار واحد مسکونی در کشور تولید شده، اعلام کرد که تنها دو میلیون و 500 هزار واحد مسکونی واگذار شده و حدود 8 میلیون واحد مسکونی بدون استفاده وجود دارد. این بخش از مصاحبه زهرا سعیدی در فضای مجازی دست به دست می چرخد وخون به دل کسانی می کند که در آرزوی داشتن یک آپارتمان 50 متری حتی در جنوبی ترین نقطه شهر هستند. این در حالی است که تورم در بخش مسکن اعداد کمسابقهای را نشان میدهد. طبق آخرین کارنامه بازار مسکن مربوط به اردیبهشت ماه امسال، قیمت مسکن نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۱۲ درصد افزایش داشته و این رشد سرسام آور باعث نگرانی آن دسته از مستاجرانی شده که با پس اندازهای خود به دنبال خرید خانه بوده اند اما اکنون می بینند که دستشان به جایی بند نیست.

  • منبع اطلاعات کجاست

    از آنجا که ساختن شایعه به سادگی اتفاق می افتد اما تاثیرات آْنچنانی بر اقتصاد کشور می گذارد، قبل از هرچیز لازم است مشخص شود این اطلاعات تاچه اندازه درست است. نکته مهم این جاست که نقل کننده این اطلاعات نماینده مردم در خانه ملت است و بی شک بدون منبع موثق و اطلاعات دقیق، چنین اظهاراتی آن هم در رسانه ملی مطرح نمی کند. با این وصف حق مسوولان است که در این خصوص اظهار نظر کنند. در این رابطه وزیر راه و شهرسازی گفت: از کسی که این آمار و اطلاعات را میدهد باید سوال شود که منبع اطلاعاتش کجاست. کسی که این اطلاعات را میدهد باید منبع اطلاعاتی و مستندات خود را هم بگوید. محمد اسلامی در پاسخ به این که آیا شما این اطلاعات را تکذیب میکنید گفت: نه تکذیب میکنم نه تایید، ولی نمیشود با افکار عمومی بازی کرد و در جامعه تشویش به وجود آورد. باید ببینم این منبع اطلاعات کجاست.وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی بیان کرد: خانههای خالی عاملی شده که منابع کشور را در تله قرار داده، اگر این منابع در مدار باشند و مورد استفاده قرار گیرند به رونق تولید در بخش مسکن کمک میکنند. برای اجرای این قانون باید سیستم اطلاعات دقیق وجود داشته باشد اما وظیفه ما در این قانون پیش بینی نشده است. ما در حال تلاش هستیم تا سیستمهای موجود اطلاعاتی را به هم متصل کنیم تا سازمان امور مالیاتی بتواند از آن استفاده کند. در تلاشیم در سال جاری این سیستم اطلاعاتی را ایجاد کنیم.وی در پاسخ به این که دولت برای کمک به مستأجران چه اقدامی انجام داده گفت: در تاریخ هیچگاه دولت در این حوزه دخالت نکرده ولی ما در اصلاحیه ماده ۵۳ قانون مالیات مستقیم در مورد تبصره ۱۱ اقدام کردهایم و مشوقهایی برای صاحبخانههایی که مراعات مستأجران را میکنند در نظر گرفتهایم. مثلاً صاحبخانههایی که اجارههای دو ساله میبندند، معافیتهای مالیاتی شامل حال آنها میشود. این اصلاحیه در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

  • درست یا غلط

    در این رابطه یکی از مشاوران املاک با تاکید بر اینکه بسیاری از سازندگان مسکن در یک لحظه سند دهها و صدها آپارتمان را به نام دارند گفت: این افراد در کار ساخت و ساز هستند و از زمانی که شروع به ساخت می کنند تا زمانی که کار ساخت به پایان برسد و فروخته شود حداقل یک سال طول می کشد و البته برج هایی هستند که ساخت آن بیش از سه سال زمان می برد. بنابر این اگر گمان کنیم که این افراد دست به احتکار مسکن زده اند به بی راهه رفته ایم. شاهین محمدی در گفت و گو با تجارت افزایش قیمت مسکن را باعث کاهش معاملات دانست و گفت: در هر صورت اکنون وضعیت مسکن خوب نیست. از یک سو قیمت ها دایم در حال تغییر است که همین امر باعث می شود مردم برای فروش مسکن با احتیاط رفتار کنند و از سوی دیگر کسانی که باید مسکن بخرند، از آنجا که دایم قدرت خریدشان را از دست می دهند، در بسیاری از موارد توان خرید مسکن ندارند. وی با اشاره به اینکه بهترین حالت ثبات در بازار است گفت: اگر قیمت مسکن ثابت شود، هم خریدار و هم فروشنده بدون نگرانی معامله می کنند. یعنی کسانی که قصد دارند خانه هایشان را تبدیل به احسن کنند، بدون نگرانی خانه را می فروشند و سرفرصت به دنبال خرید مسکن هستند و کسانی که قصد خرید دارند با آسودگی ازاینکه قیمت ها تغییر نخواهد کرد، برای پولی که دارند برنامه ریزی می کنند. در حالی که امروزه افراد بسیاری برای خرید مسکن مراجعه می کنند و متوجه می شوند دیگر با پولی که داشتند نمی توانند مسکن بخرند. این مشاور املاک از بکار بردن آمارهای وحشتناک ابراز تاسف کرد و گفت: اینکه به مردم بگوییم عده ای بازار مسکن را مدیریت می کنند، باعث التهاب می شود و تخم یاس و ناامیدی در جامعه می پاشد بنابر این زیاد هم نباید بزرگ نمایی کنیم.

  • بخش خصوصی صحنه گردان مسکن

    از سوی دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متغیرهای بسیاری بر بازار مسکن تاثیرگذار است گفت: این متغیرها قابل پیشبینی نیست و هر لحظه امکان دارد با تغییر یک متغییر، قیمت ها دچار تحول شوند.یوناتن بت کلیا در پاسخ به اینکه تامین مسکن تا چه اندازه باید از سوی دولت یا بخش خصوصی صورت بگیرد گفت: اینکه باید دولت از اقتصاد فاصله بگیرد و بخش خصوصی صحنه گردان وضعیت مسکن کشور باشد، شکی نیست. وی با اشاره به اینکه امروزه بودجه های عمرانی دولت به شدت کاهش داشته است گفت: امروزه بسیاری از پروژه های عمرانی به صورت نیمه کاره رها شده و دولت اعتبار لازم را برای ساخت و تکمیل آنها ندارد. در این شرایط به هیچ وجه درست نیست که انتظار داشته باشیم دولت کارهای زیربنایی خود را رها کند و مشغول ساخت وساز مسکن برای مردم بشود.عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط تحریم ها و تاثیرات این تحریم ها بر بودجه دولت گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که بخشهای زیادی از بودجه محقق نمی شود و چون دولت بنا دارد از وابستگی به نفت فاصله بگیرد، ناچار می شود با روشهای دیگری از جمله مالیات بودجه خود را تامین کند. این در حالی است که شاهد فرار مالیاتی هستیم و بسیاری از مردم هنوز به فرهنگ پرداخت مالیات احترام نمی گذارند. بنابر این درست نیست که انتظار داشته باشیم دولت همین درآمد معمولی را هم به ساخت مسکن مردم اختصاص دهد و بخشهای کلان عمرانی مانند ساخت راه، سد و... نیمه کاره بماند.وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی بر ضرورت تامین مسکن برای اقشار آسیبپذیر تاکید دارد گفت: قانون اساسی دولت را مکلف کرده برای آن دسته از مردم که توان لازم را ندارند که حقوق بیگیران در بین آنها تعریف شده اند، مسکن بسازد و به همین دلیل شاهد بوده ایم که دولتها در این مسیر گام برداشته اند که مسکن مهر در دولت قبل یکی از جدی ترین آنها بوده است.بت کلیا با یادآوری اینکه دولت یازدهم در زمینه ساخت مسکن گام موثری برنداشت گفت: دولت دوازدهم متعهد شده ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در دستور کار خود داشته باشد که مشخص نیست تا چه اندازه بتواند این وعده خود را عملیاتی کند.وی با تاکید بر اینکه ساخت سالانه 700 هزار واحد مسکونی برای کشور لازم است گفت: متاسفانه آمارها بیانگر آن است که در ساخت مسکن دچار عقب افتادگی هستیم و به نظر می رسد کمبود مسکن در سالهای آینده اثرات خود را بر جای خواهد گذاشت.عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر نقش دولت در از بین بردن تقاضای مسکن تاکید کرد و افزود: چنانچه دولت نتواند سهم خود را در ساخت مسکن به ویژه برای حقوق بگیران اجرا کند، اقشار آسیبپذیر که تنها می توانند هزینه های خورد و خوراک خود را تامین کنند، همچنان بدون سرپناه خواهند ماند.وی افزایش قیمت مسکن را قابل پیش بینی دانست و گفت: بدترین حالت تورم در شرایط رکود است. یعنی مردم در حالی که توان خرید مسکن ندارند، اما قیمتها همچنان بالا می رود. البته گران شدن نیز حدی دارد و هنگامی که مردم توان خرید مسکن نداشته باشند، اجاره نشینی بالا می رود.بت کلیا با اشاره به مسکن مهر که جلوی رشد قیمتها را در یک مقطع گرفت گفت: به نظر نمی رسد که افزایش قیمت قابل توجهی در مسکن پیش بیاید و با توجه به افزایش چشمگیر قیمت مسکن در سال ۹۷ و اینکه درآمد مردم به ویژه حقوق بگیران رشد قابل توجهی نداشته، افزایش شدید قیمت خانه در سال ۹۸ رخ نخواهد داد.وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه ایجاد جو روانی می تواند در گران شدن قیمت مسکن موثر باشد گفت: قیمت مسکن تحت تاثیر پارامترهای مختلفی است، اما علاوه بر میزان عرضه و تقاضا، مسائل کلان اقتصادی و جو روانی نیز بر قیمت مسکن اثر می گذارد.عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از رشد اجاره نشینی گفت: ناتوانی مردم در خرید خانه باعث شده تا اجاره نشینی افزایش داشته باشد و چون میزان اجاره به دلیل بالا رفتن قیمت خانه افزایش داشته ، شاهد معضل بزرگی به نام حاشیه نشینی هستیم.وی از کمبود عرضه مسکن نسبت به تقاضا در بازار خبر داد و گفت: کمبود عرضه مسکن باعث افزایش قیمت مسکن در سال ۹۷ شد و بدون شک کمبود عرضه نسبت به حجم تقاضا قیمت مسکن در سال ۹۸ را هم تاحدودی تحت تاثیر قرار خواهد داد، با این تفاوت که جو روانی سال 97 در بازار مسکن برای سال جاری ایجاد نخواهد شد.بت کلیا نیاز کشور به واحدهای مسکونی را بیش از سه میلیون واحد اعلام کرد و گفت: این نیاز سالانه در حال افزایش است که اوضاع مسکن را مانند فنری می کند که در حال فشار است و هر چند وقت یک بار جهش وحشتناکی خواهد داشت.