سرمقاله

حسن فروزانفرد

عضو هیئت نمایندگان  اتاق بازرگانی تهران

اگر بخواهیم درمورد وضعیت کالاها، چه مواد اولیه و چه کالاهای تولیدشده در داخل کشور، نسبت به سال گذشته، که شروع بحران بود و همچنان هم به شکل های مختلف ادامه دارد، نظر دهیم، باید به موضوع کنترل سامان یافته و حرف های متغیرهای کلان اقتصاد توجه..... کنیم. به اعتقاد نگارنده، کنترل و مدیریت این متغیرها، مهمترین وظیفه حاکمیت و به ویژه مجموعه دولت است و مهمترین انتظار فعالان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و تشکلها از دولت، پیش از هر نوع تسهیل در زمینههای مختلف کسب و کار، مدیریت شایسته و آبرومندانه همین متغیرهای کلان اقتصاد است. چرا که تاثیرات و تنظیمات این متغیرها حداقل برای بازه میانمدت اقتصادی تحت کنترل دولت است و فعالان بخش خصوصی و نظامات و بازار، میتوانند ظرفیتهای خود را برای پیشرفت و توسعه به کار بگیرند. اما زمانی که این متغیرها دچار نوسانات غیرقابل باور در زمانهای کوتاه است و این نوسان بارها تکرار میشود، زمینه جذب سرمایه و سرمایهگذاری و دیدگاههای توسعه دچار خدشه میشود.... درواقع در دور دوم تمام دولتهای بعد از انقلاب اسلامی، ناکارآمدی کنترل و مدیریت اقتصاد کلان و به ویژه در متغیرهای اصلی چون تورم، نرخ برابری ارز، نرخ بهره بانکی و... خودنمایی کرده است. ... توقف اضافه در دوره اول و فضای بیرونی که برای اقتصاد ایران فراهم شد، هرازگاهی زمینه را برای تغییرات چشمگیر نرخ ارز فراهم کرد و آثار خود را در تورم و کمبود کالا بر جای گذاشت. حتی کالاهای تولید داخل که هیچ ارتباطی به واردات هم نداشت، همچون کالاهای کشاورزی و یا کالاهای وابسته آن به صورت افسارگسیخته افزایش قیمت پیدا کرد. زیرا زمینه قیمتهای نسبی در تعامل با کشورهای همسایه به هم ریخت و همه تولیدکنندگان ترجیح دادند که کالای خود را با قیمت بیشتر و به صورت نقدی به خارج از ایران به ویژه به کشور عراق صادر کنند و زمینه فعالیتهای صنایع تبدیلی کشاورزی دچار بحران شدید شد و کمبودهای فراوانی را در زمینه برخی کالاها فراهم کرد. در برخی از کالاهایی که مصرف تازهخوری داشتند، چون گوجه فرنگی، این بحران شدیدتر بود و آثار غیرقابل باوری بر قیمت رب گوجه فرنگی گذاشت. این در حالی بود که تولید بیشتر محصولات کشاورزی بدون صرف ارز بوده و مواردی هم که ارز مصرف کردند، هزینه آن را با نرخ سال 96 پرداخت کرده بودند. مطمئنا اگر در موقعیتی قرار داشتیم که سایر کالاهای مصرفی و تولیدی، امکان صادرات به کشورهای همسایه را داشت، درمورد بسیاری از آنها دچار همین مشکلات میشدیم. کمبود بیشتر تولیدات در سال گذشته، به دلیل قاچاق و یا انواع صادرات غیرمنطقی این نوع کالاها به کشورهای همسایه بود. این موضوع غیرقابل کنترل بود. زمانی که قیمتها به صورت ریشهای مخدوش میشود، صادرات همهچیز به خارج از کشور امکانپذیر و سودآور میشود....

منبع: آینده نگر

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

تعداد زائران حرم امام رضا علیه السلام را سالانه 30 میلیون نفر برآورد کرده اند. فارغ از بهره معنوی و ثواب روحانی زیارت هشتمین پیشوای شیعیان جهان که در جای خود مغتنم و ارزشمند است، به نظر می رسد اگر فقط بر اساس همین تعداد زائر برنامه ریزی لازم صورت بگیرد و قول ها ...و وعده های مسئولان جامه عمل به خود بپوشاند حوزه گردشگری کشور به خوبی رونق پیدا می کند و ضمن گردش پول و سرمایه و حتی ارزآوری توسط جهانگردان و گردشگران خارجی، اشتغالزایی چشمگیری ایجاد می شود و بیکاری تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند. این در حالی است که برابر آمارهای اعلامی بیش از 8000 پیامبر و امام زاده در نقاط دور و نزدیک کشور مدفون هستند و مردم بسیاری از داخل و خارج کشور هرساله به زیارت آن ها می روند و همچنین صدها بنا و اثر مذهبی از قبیل مسجد، حسینیه، تکیه، کلیسا، کنیسه، معبد و قدمگاه در جای جای کشور وجود دارد که در طول سال و به مناسبت های مذهبی، برنامه ها و مراسم خاص دینی و آیینی برگزار می کنند و اجتماعات زیادی برای حضور در این مراسم برپا می شود که اگر در مورد این بقاع متبرکه و مکان های مذهبی هم زیرساخت ها و امکانات لازم فراهم شود و روش های سنتی زیارت های مردمی در قالب شیوه های نوین گردشگری سامان داده شود، انقلاب و تحول چشمگیری در صنعت گردشگری ایجاد خواهد شد و وضعیت اقتصادی کشور بهبود حتمی پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر توسعه گردشگری،چه مذهبی و چه غیر مذهبی باعث می شود که توریست های خارجی از نزدیک به مشاهده اوضاع و احوال اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران بپردازند و به سیاه نمایی های مخرب رسانه های خارجی که چهره سیاه و رقت انگیز و هولناکی را طی سال های اخیر از کشورمان به نمایش گذاشته اند پی ببرند و در بازگشت به کشورهای خودشان به مبلغان و پیام رسانان صلح و دوستی از سوی ایرانی ها تبدیل شوند و با این اقدام زمینه جذب توریست بیشتر و ای بسا جلب نظر سرمایه گذاران خارجی را نیز فراهم بیاورند. گردشگری مذهبی یک مزیت دیگر هم دارد و آن این که اگر انواع گردشگریِ دیگر معذوریت هایی همچون بی حجابی و استعمال مسکرات و سایر اقدامات خلاف شان جامعه ایرانی در بر دارد، در گردشگری مذهبی این نوع بی مبالاتی ها و بی ملاحظگی ها وجود ندارد و مسئولان و برنامه ریزان نباید از این بابت معذوریتی داشته باشند. اما چه می شود کرد که ما ایرانی ها معمولا فرصت سوزی می کنیم و قدر داشته های خودمان را نمی دانیم.

ظریف در گفت و گو با شبکه خبری " ان بی سی نیوز ":

گروه سیاسی: شبکه خبری " ان بی سی نیوز " نوشت: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفت اگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مجموعه تحریم هایی را که از سال ۲۰۱۷ علیه ایران اعمال کرده است، لغو کند، درهای دیپلماسی «کاملا باز» است.

این شبکه خبری افزود: وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در مصاحبه با «لستر هولت» مجری برنامه اخبار شبانه ان بی سی افزود، کشورش به دنبال جنگ با آمریکا نیست اما ترامپ باید تحریم های ظالمانه علیه تهران را بردارد تا راه برای مذاکره باز شود. وی گفت، ایالات متحده آمریکا رویکرد دیپلماتیک را با خارج شدن از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت های جهان تضعیف کرد. آمریکا میز مذاکره را ترک کرده است و همواره از بازگشت آنها به میز مذاکره استقبال می شود.ظریف همچنین گفت ایران علاقه ای به داشتن زرادخانه هسته ای ندارد هر چند که اگر بخواهد می تواند بمب بسازد. اگر ما علاقه مند به تولید سلاح هسته ای بودیم، می توانستیم مدتها قبل این کار را انجام دهیم. ان بی سی نیوز افزود: وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که فکر نمی کند ایران و آمریکا در آستانه جنگ باشند.وی در این باره گفت: من عقیده ندارم که رئیس جمهور ترامپ به دنبال جنگ است اما بر این باور هستم که برخی از اطرافیان این را می خواهند. اما فکر نمی کنم که آنها در نهایت موفق شوند و فکر می کنم که احتیاط و ملاحظه کاری حاکم شود. همه می دانند که ایران کشوری بزرگ و با افتخار است و ما حمله نظامی را جدی می گیریم.ظریف گفت؛ ایران قبل از عقب نشینی از تعهداتش در قبال توافق هسته ای حدود یک سال خویشتنداری و صبر را در پیش گرفت اما دولت ترامپ از توافقی که مذاکره وامضا شده، خارج شده است. وزیر امور خارجه ایران افزود: ایالت متحده با آتش بازی می کند و من فکر می کنم در هر مذاکره ای باید یک وضعیت بُرد- بُرد حاصل شود در غیر این صورت اوضاع به یک وضعیت باخت- باخت منجر خواهد شد.

وزیر بهداشت تشریح کرد؛

وزیر بهداشت با اشاره به ماموریت چراغ خاموش اکیپهایی برای پیگیری تخلفات ارزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: عدهای تخلفاتی در این حوزه انجام دادهاند که در حال پیگیری آنها هستیم و در این رابطه متأسفانه برخی افراد در سازمان غذا و دارو که با این افراد همراه بودهاند، بازداشت شده و در حال بازجویی هستند. دکتر سعید نمکی در حاشیه مراسم رونمایی از فعالیتهای مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت، در پاسخ به سوالی درباره نحوه پیگیری تخلفات ارزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: حدود ۳ الی ۴ ماه است که اکیپهایی را مأمور کردهام که به صورت چراغ خاموش روی تک تک این موضوعات درباره ارزهایی که گرفته شده و اینکه در کجا هزینه شده است و چه کسی مصرف کرده کار میکنند. وی افزود: عدهای واقعاً در حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی کمک کردهاند عدهای هم تخلفاتی در این حوزه انجام دادهاند که در حال پیگیری آنها هستیم و در این رابطه متاسفانه برخی افراد در سازمان غذا و دارو که با این افراد همراه بودهاند، بازداشت شده و در حال بازجویی هستند. نمکی ادامه داد: متأسفانه مواردی هم ارز دولتی برای واردات دارو و یا تجهیزات پزشکی دریافت کردهاند اما داروهای تاریخ گذشته وارد کردهاند که برخورد با آنها در دستور کارمان است. یا اینکه این افراد به جای استنت قلبی، کابل برق آوردند و بعد هم فرار کردهاند، اما بنده این قول را میدهم که با تمام وجود از اعاده حقوق بیتالمال از هیچ چیز کوتاهی نخواهم کرد. وزیر بهداشت تأکید کرد: حتماً در این زمینه اصحاب رسانه باید به ما کمک کنند. یکی از مشکلاتی که داریم این است که افرادی که سالهاست در این حوزهها سوء استفاده کردهاند، ارتباطات رسانهای هم دارند. ما در رابطه با این اقدام بزرگترین اهراممان برای شفاف سازی، رسانههای پاکیزهای هستند که در مملکت وجود دارند. شما همواره همراه ما بودید و خواهشم این است که در اطلاع رسانیهای بعدی و شکستن فضای مسموم تبلیغاتی این جریان که میخواهد با هیاهو نگذارد که این حقایق برملا شود، ما را همراهی کنید. وی در ادامه با بیان اینکه پیش از این کسانی که برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی ارز دولتی دریافت میکردند، قابل ردیابی نبودند، گفت: در حال حاضر خوشبختانه در حوزه تجهیزات پزشکی تا یک الی دو ماه آینده سامانه بروزی را خواهیم داشت که مشخص میکند هر فرد چقدر ارز گرفته و چه چیزی را باید وارد کند و هر روز این موضوع رصد خواهد شد. وزیر بهداشت گفت: از طرف دیگر در رابطه با دارو هم ثبت و ضبطهای نادرستی داشتیم که در حال حاضر داریم تک تک آنها را رصد میکنیم. خوشبختانه تعداد قابل توجهی از واردکنندگان و تولیدکنندگان درست عمل کردهاند، اما عدهای هم سوء استفاده کردند که قطعاً با آنها برخورد میشود. در این زمینه همان طور که گفتم عدهای بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفتند و اعترافاتی هم کردهاند. وزیر بهداشت با بیان اینکه این مجموعه را در نهایت پاکیزگی برای ارائه خدمت به مردم مهیا میکنیم، درباره وضعیت شرکتهای هیئت امنای ارزی نیز گفت: شرکتهای هیأت امنای ارزی مورد حسابرسی قرار گرفتند و خوشبختانه در این زمینه به جمع بندی رسیدیم و تعدادی از این شرکتها ادغام و منحل شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با اشاره به «ضرورت سلوک و رفتار مردمی ائمه جمعه»، نماز جمعه را امری بسیار مهم، «تأمین کننده نیاز جامعه به ذکر و اجتماع و همدلی» و «زمینه ساز استقرار گفتمان های عالی و بصیرت بخش» خواندند و با انتقاد شدید از رفتار طلبکارانه اروپایی ها و عمل نکردن آنها به ۱۱ تعهد برجامی‎شان تأکید کردند: روند کاهش اجرای تعهدات ایران قطعاً ادامه خواهد یافت و توفیقات ملت و نظام جمهوری اسلامی در مقابل چشمان حسرت زده غربی ها روز به روز بیشتر خواهد شد.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار که در ایام چهلمین سال برپایی نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفت، ضمن تبریک ایام میلاد حضرت امام رضا(ع)، «توجه دادن دلهای مردم به ذکر الهی» را از ویژگی های مهم نماز جمعه برشمردند و افزودند: ویژگی دیگر نماز جمعه، «اجتماع مؤمنان» و «زمینهسازی برای همدلی، یکپارچگی و تألیف قلوب» است.

ایشان با اشاره به گستردگی نهاد نماز جمعه در سراسر کشور به عنوان یک زنجیره و شبکه بهم پیوسته، خاطرنشان کردند: این مجموعه گسترده توانایی نهادینه کردن عالی ترین و دشوارترین گفتمان ها در موضوعات اصلی و ضروری کشور را دارد که این، از ویژگیهای برجسته نمازجمعه است.

رهبر انقلاب اسلامی، ائمه جمعه سراسر کشور را به تبیین اهمیت و جایگاه نماز جمعه، توصیه مؤکد کردند و در جمع بندی اولین محور از سخنان خود، گفتند: بدانیم که نماز جمعه، مسئولیت بزرگ و سنگینی است که ویژگی های ممتازی دارد و باید این فرصت را مغتنم شمرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، محور دوم سخنان خود را به «لزوم توصیه به تقوا» در خطبه های نماز جمعه اختصاص دادند و افزودند: یکی از نیازهای امروز جامعه ما تقوا است که زمینه ساز حل مشکلات مادی و معنوی جامعه خواهد شد، اما این تقوا باید بهصورت مصداقی و عینی در خطبه های نماز جمعه تبیین شود و نه بهصورت توصیه کلی و بدون بیان مصادیق.

ایشان «تقوا در فضای مجازی» را از نیازهای جامعه دانستند و افزودند: یکی از گرفتاری های امروز ما، رواج دروغ، تهمت، شایعه و مسائلی از این قبیل در فضای مجازی است که باید در خطبه های نماز جمعه لزوم رعایت تقوا در فضای مجازی، تبیین شود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: «بیان چگونگی رعایت تقوا در مسائل خانوادگی و وظایف پدران و مادران در تربیت دینی و اخلاقی فرزندان»، «بیان مصادیق تقوا در روابط زوجین و در مسائل مربوط به اسراف در جامعه» و نیز «اجتناب از دروغ و تهمت در کسب و کار و معاملات»، از جمله مصادیق عینی و عملی تقوای مورد نیاز جامعه است که باید در نمازهای جمعه بیان شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای یکی دیگر از مصادیق رعایت تقوا را، «اجتناب از ناامید کردن جوانان» برشمردند و افزودند: برخیها در مدارس، دانشگاهها و حتی در محیط های کسب و کار، بهگونهای صحبت می کنند که جوان از آینده ناامید می شود. ناامید کردن جوان یعنی گرفتن فرصت و قدرت عنصر جوان از کشور و جامعه اسلامی و این خود یک منکر است.

«سلوک عملی ائمه جمعه و نحوه ارتباط آنان با مردم» سومین محوری بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن پرداختند.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: رفتار و عمل ائمه جمعه باید بهگونهای باشد که مردم از آن دین، تقوا، صداقت و انقلابی گری را استشمام کنند.

ایشان «مردمی بودن و اُنس با مردم بهصورت واقعی و غیرتصنعی» را از ضروریات سلوک عملی ائمه جمعه برشمردند و افزودند: پیگیری مشکلات مردم با چهره باز و گشاده، اجتناب از رفتن به سمت صاحبان ثروت و قدرت و افراد چربزبان، و مراقبت از نزدیکان و فرزندان، از موارد مهم در سلوک عملی ائمه جمعه است.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان نکته چهارم با تأکید بر «ضرورت غنیسازی خطبههای نمازجمعه» گفتند: خطبهها باید پر مغز، آموزنده، راهگشا و حاوی پاسخ به سؤالات مختلف مردم بهویژه جوانان باشد.

ایشان «ارتباط و انس با جوانان» را بهترین راه درک مسائل و ابهامات ذهنی آنان دانستند و به ائمه جمعه توصیه کردند هر هفته وقت مشخصی را به دیدار با جوانان اختصاص دهند تا بتوانند خطبههای قابل استفاده بیان کنند.

حضرت آیت الله خامنهای «استفاده از جوانان مؤمن، با فکر و مورد اعتماد را در ستادهای نمازجمعه» ضروری خواندند و به ائمه جمعه توصیه مؤکد کردند خطبهها را کوتاه، بلیغ و رسا بیان کنید.

رهبر انقلاب اسلامی «حمایت از جهتگیریها و جریانهای انقلابی» را از وظایف ائمه جمعه کشور برشمردند اما تأکید کردند: در عین حمایت از جریانهای انقلابی باید به همه طرفها روی خوش نشان دهید. «حمایت از تشکلهای جوان و خودجوش فرهنگی در سراسر کشور» و «اتخاذ مواضع انقلابی و منطبق با سیاستهای نظام» دو توصیه مؤکد دیگر رهبر انقلاب به ائمه جمعه بود. ایشان خاطرنشان کردند: کشور با «روحیه انقلابی» قابل پیشرفت کردن است و با حرکت انقلابی به اوج تکامل میرسد و هرگونه کوتاه آمدن از این مواضع، نه فقط به ضرر انقلاب بلکه به ضرر ملت، کشور و آینده ایران خواهد بود. رهبر انقلاب اسلامی، ائمه جمعه را از برخورد با دستگاهها در نمازجمعه پرهیز دادند و افزودند: گاهی یک منکر و مشکل بزرگ وجود دارد که با وجود پیگیریهای مکرر حل نمیشود، بیان این موارد که خیلی هم نادر است، در نماز جمعه ایراد ندارد اما نباید به محض دیدن مشکلی در دستگاههای دولتی، قضایی و یا مراکز دیگر، آن را در خطبهها مطرح کرد، چرا که تأثیر مثبت ندارد، موجب افزایش شکافها و اختلافها میشود و مردم را دچار تشویش میکند.

ایشان طرح عملکردهای مثبت و امیدبخش در نماز جمعه را کاملاً ضروری خواندند و افزودند: حرکتی در زمینه رونق تولید در کشور شروع شده که لازم است مصادیق این جریان امیدبخش در خطبهها بیان شود.

حضرت آیت الله خامنهای، تمرکز دستگاههای تبلیغاتی دشمن بر «ناکارآمدنمایی نظام» و «ناامید کردن مردم» را یادآور شدند و افزودند: باید با بیان واقعیات امیدبخش، مردم را در مقابل هجوم رسانههای بیگانه کمک کرد.

رهبر انقلاب اسلامی بخش پایانی سخنانشان را به مسائل جاری و کلی کشور اختصاص دادند و تأکید کردند: خوشبختانه ملت و نظام، عظمت و اقتدار و ثبات خود را به دنیا نشان دادهاند و به دشمنان تحمیل کردهاند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اذعان عمدتاً پنهان مقامات کشورهای مختلف در مذاکرات گوناگون و سطح بالای سیاسی جهان گفتند: حتی در مذاکرات و محافلی که ما حضور نداریم، حرف از قدرت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در میان است که این واقعیت نشان می دهد نظام مردمی ایران توانسته است عظمت و اقتدار خود را به کوری چشم دشمنان، به اثبات برساند.

رهبر انقلاب اسلامی، «دست یاری پروردگار» را عامل اصلی ایستادگی و موفقیت ملت در مقابل فشارها و توطئه های چهل ساله دشمنان خواندند و افزودند: اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی در مقابل چشمان حسرت زده دشمنان، نشانهی بیتردیدِ حمایت خداوند متعال از انقلاب اسلامی و ملت ایران است.

حضرت آیت الله خامنه ای در ریشه یابی برخورد گستاخانه غربیها از جمله اروپاییها با ایران در مسائل جاری برجامی، به خصلت «تکبر» آنان اشاره کردند و گفتند: خودبزرگ بینی موجب می شود غربیها نتوانند حقایق را درک کنند، البته این تکبر در مقابل ملتها و کشورهای ضعیف برای آنان موفقیت به همراه می آورد، اما در مقابل ملتهایی که نمی هراسند و از حق خود دفاع می کنند، غربی ها را دچار شکست می کند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان صریح وزیر امور خارجه درباره ۱۱ تعهد برجامی اروپاییها در مقابل ایران و عمل نکردن آنها حتی به یک تعهد، گفتند: وزیر امور خارجه که واقعاً زحمت هم میکشد و ملاحظات دیپلماتیک هم دارد، به صراحت از عمل نکردن اروپاییها حتی به یکی از تعهداتشان سخن می گوید.

ایشان خاطرنشان کردند: ما به تعهدات خود در برجام و حتی بالاتر از آن عمل کردهایم و حالا که به علت رفتار آنها شروع به کاهش اجرای تعهداتمان کرده ایم، اروپاییها طلبکارانه و با پررویی می گویند چرا این کار را می کنید.

ایشان تأکید کردند: شما اروپاییها که هیچ یک از تعهدات خود را اجرا نکرده اید، به چه حقی از ما میخواهید که به تعهدات خود پایبند باشیم؟ بدانید که ما تازه کاهش تعهدات را شروع کردهایم و این فرایند قطعاً ادامه خواهد یافت.

رهبر انقلاب با انتقاد بسیار شدید از دزدی دریایی انگلیسیهای خبیث گفتند: آنها که خباثتشان برای همه آشکار است کشتی ما را با راهزنی دریایی ربودهاند اما سعی می کنند به آن شکل قانونی بدهند. البته عناصر مؤمن در جمهوری اسلامی این کارها را بی جواب نمی گذارند و در فرصت و جای مناسب پاسخ خواهند داد.

رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از دل بریدن ملت و مسئولان از بیگانگان افزودند: به برکت این دل بریدن، کشور از درون در حال جوشیدن است و این حرکت تحسین برانگیز حتماً به موفقیتهای بیشتری منجر خواهد شد.

ایشان توانمندیهای افتخارآفرین دفاعی کشور را نتیجه فشارها و دل بریدن از بیگانگان در دوران دفاع مقدس خواندند و افزودند: حرکت کنونی نیز به برکت تکیه بر خود در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی به نتایج مهمی خواهد رسید.

رهبر انقلاب افزایش مراجعه دستگاههای دولتی به جوانان مبتکر، فعال و خوشفکر را از جمله نتایج دل بریدن از بیگانگان دانستند و تأکید کردند: استمرار جوشش درونی به فضل الهی به استغنای واقعی ایران عزیز از بیگانگان منجر خواهد شد.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجتالاسلام حاجعلیاکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نمازجمعه را از برکات انقلاب و از عوامل اصلی حفظ نظام اسلامی خواند و افزود: امروز در ۹۰۰ شهر نمازجمعه اقامه میشود و در طی ۴۰ سال گذشته با برگزاری بدون وقفه ۲۰۷۹ هفته نماز جمعه حدود ۲۰۰ هزار ساعت محتوا در خطبههای نمازجمعه شهرهای کشور ارائه شده است.

حجتالاسلام حاجعلیاکبری، نماز جمعه را رسانهای موثر خواند وخاطرنشان کرد: نهاد نمازجمعه به عنوان قرارگاه مردمی تحقق بیانیه گام دوم، هدف اصلی خود را دستیابی به نمازجمعه تراز انقلاب اسلامی با ویژگیهایی همچون جامعه پردازی و تمدن سازی قرار داده و ائمه جمعه سعی میکنند نقش خود را در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی متناسب با شرایط کنونی و نیازهای جامعه ایفا کنند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد؛

گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهور گفت: اروپایی ها به جای فشار بر ایران، آمریکا را به لغو تحریم ها علیه ملت ایران وادار کنند.

به گزارش تجارت به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری در کنگره ملی پرسش مهر اظهار داشت: مهمترین هدف از این برنامه این بوده که دانش آموزان و فرهنگیان به پرسشگری نسبت به حال و آینده خود، محیط پیرامونی و جهان حساسیت پیدا کنند.

وی افزود: رئیسجمهور به عنوان عالیترین مقام اجرایی کشور هر سال در ابتدای آغاز سال تحصیلی در یکی از مدارس حضور پیدا میکند و همزمان با بهار تعلیم و تربیت پرسشی را مطرح میکند تا همه را وادار کند به یک موضوع مهم بیندیشند و با یکدیگر تعامل، تحقیق و پژوهش انجام دهند.

وی با بیان این که تنها راه توسعه کشور و رهایی از بیماریهای مزمن و تنها راه بازسازی و نوسازی سرمایههای مادی و معنوی کشور توجه به مدرسه است، خاطرنشان کرد: سرمایه انسانی مهمترین سرمایه هر کشور است چرا که سرمایه انسانی میتواند بهترین استفاده و بهرهبرداری را از سایر سرمایههای مادی و منابع طبیعی انجام دهد. سرمایه انسانی قادر است بقیه سرمایهها را به حرکت وادار کند.

معاون اول رئیسجمهور تصریح کرد: اگر اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه توانمند میخواهیم جز از طریق آموزش و پرورش پویا و روزآمد میسر نیست و این موضوعی است که باید در دستور کار همیشگی دولتمردان قرار داشته باشد.

جهانگیری با اشاره به این که ما با جهانی روبرو هستیم که به صورتی لحظهای دستخوش تغییرات است و ظرف چند ساعت علم و دانش و فناوریهای روز متحول میشود افزود: در عصر انفجار اطلاعات، آموزش و پرورش ثابت بدون تحرک نمیتواند پاسخگوی تغییر و تحولات روزانه باشد و ما باید به مدرسهای فکر کنیم که انسانهایی متفکر، نقاد، پرسشگر، با معنویت، انتخابگر و مشارکتجو تحویل جامعه دهیم.

وی برخی تنگناهای آموزش و پرورش را ساختاری، فکری و مدیریتی دانست و با تأکید به این که باید به این تنگناها پرداخته شود خاطرنشان کرد: برخی تنگناها نیز اقتصادی است و هر تحولی در آموزش و پرورش نیازمند منابع اقتصادی است.

معاون اول رئیسجمهور از معلم به عنوان مهمترین موتور محرک برای تغییرات جامعه یاد کرد و گفت: باید راهی پیدا کنیم که ذهن معلم به صورت تمام وقت در خدمت توسعه کشور و در مسیر تعلیم و تربیت دانشآموزان قرار گیرد. باید دغدغههای معلمان برطرف شود و بتوانند از زندگی شرافتمندانه برخوردار باشند.

معاون اول رئیسجمهور همچنین با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفت: رئیسجمهور جدید آمریکا اعلام کرد که برجام کلاه بزرگی است که بر سر آمریکا رفته و همه چیز به نفع ایران است و با این استدلال از برجام خارج شد.

وی با بیان اینکه کشورهای طرف قرارداد برجام برای حفظ برجام هیچ راهی جز پایبندی به تعهدات خود ندارند، گفت: بازگشت جمهوری اسلامی ایران از مسیر کاهش تعهدات کار سادهای است. کشورهای اروپایی به جای آن که جلسه برگزار کنند و به ایران فشار بیاورند، آمریکا را تحت فشار قرار دهند که از تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران دست بردارد.

 

آیت الله رییسی در دیدار وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد

گروه اقتصاد کلان: در دیدار وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی با رئیس قوه قضاییه، آیتالله رئیسی بر موضوعاتی از قبیل مالیاتهای معوق، فرار مالیاتی، ایجاد نظام هوشمند مالیاتی و عدالت مالیاتی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، آیتالله رئیسی، رئیس قوه قضاییه دیروز سه شنبه در دیدار وزیراموراقتصادی و دارایی و رییس سازمان امور مالیاتی کشور و جمعی از مدیران مالیاتی، اظهار کرد: مالیات در همه کشورها یکی از منابع عمده درآمدی محسوب میشود؛ به ویژه در کشورهایی که از ذخایر انرژی و نفت برخوردار نیستند. اگر چه کشور ما متنعم به نعمتهای الهی نظیر نفت است، اما بررسیهای کارشناسی نشان میدهد که ما باید نظام اقتصادی و بودجه ریزی خود را هر چه بیشتر به سمت اقتصاد و بودجه بدون نفت سوق دهیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در تمام برنامههای توسعه کشور تاکید شده است که اقتصاد ما وابسته به نفت نباشد و نظام بودجه و اقتصاد کشور به درآمدهای دیگر از جمله مالیات وابسته باشد.

وی با بیان اینکه پرداخت مالیات وظیفه تک تک آحاد جامعه است، گفت: نقش سازمان مالیاتی که به تعبیری میتوان آن را پلیس مالی کشور نامید، در نظام اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است. باید در این سازمان نظارتهای مالی صورت گیرد و سامانه هوشمندی در سازمان مالیاتی برقرار باشد تا به صورت حساب شده و دقیق از درآمدهای مودیان خرد و کلان مالیاتی مطلع شود.

رئیسی با بیان اینکه باید زیرساختهای لازم جهت ایجاد نظام هوشمند مالیاتی فراهم شود، گفت: باید تدبیری اتخاذ شود و زیرساختها به گونهای فراهم شود که فرار مالیاتی در کشور به حداقل برسد و نهایتاً فرار مالیاتی از بین برود. آخرین آمارها نشان از کاهش فرارمالیاتی دارد. تصور من این بود که فرار مالیاتی در کشور ما حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ اما در جلسه امروز اعلام شد که این میزان ۲۸ هزار میلیارد تومان است. البته از آنجاییکه ارقام مختلفی پیرامون فرار مالیاتی در کشور مطرح می شود، بنابراین، این نتیجه حاصل می شود که رقم قابل توجهی فرار مالیاتی در کشور وجود دارد. رییس دستگاه قضا بیان کرد: همانطور که از یک کارمند بحق و به درستی مالیات دریافت می شود، باید صاحبان مشاغل کلان و پر درآمد نیز مالیات خود را به صورت دقیق و منصفانه پرداخت کنند. وی اظهار داشت: همه آحاد مردم و مسئولین باید بدانند و درک کنند که پرداخت مالیات کمک به چرخه تولید و توسعه کشور است و مالیات های پرداخت شده در جهت رونق تولید و آبادانی در کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد. بر همین مبنا تولیدکنندگان و کارآفرینان و سرمایه گذاران از نظام مالیاتی در کشور حمایت خواهند کرد؛ چرا که می دانند مالیات های اخذ شده در واقع در جهت رونق کسب و کار آنها مورد استفاده قرار میگیرد. رئیسی با بیان اینکه اقداماتی که برای ایجاد نظام عادلانه و هوشمند مالیاتی در کشور تاکنون صورت گرفته، لازم بوده، اما کافی نمی باشد، گفت: از جمله اقدامات بسیار موثر در امر فرهنگسازی مالیاتی برقراری عدالت در اخذ مالیات است؛ بدین معنا که مردم بدانند مالیات از همه مودیان خرد و کلان خصوصاً مودیان کلان اخذ میشود و این مهم برای مردم بسیار اعتمادآور و اطمینان بخش است. رییس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت تبیین محل هزینه درآمدهای مالیاتی گفت: باید موضوع هزینه کرد درآمدهای مالیاتی برای مردم تبیین شود و به مودیان مالیاتی این اطمینان داده شود که مالیات های پرداخت شده توسط آنها در چرخه تولید و توسعه و آبادانی کشور هزینه می شود. وی تصریح کرد: عموم مردم ما قانونمدار و هوشمند هستند و اگر نسبت به قانون مالیات و اهمیت پرداخت آن آگاهی بیشتری پیدا کنند، برای مشارکت بالاتر در امر پرداخت مالیات راغب تر می شوند. رییس قوه قضاییه با بیان اینکه نقش مالیات در گردش امور کشور کمتر تبیین شده است، گفت: تبیین محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی برای مردم یک ضرورت بسیار مهم است و این امر نیازمند آن است که یک نقش تبیینی در سازمان مالیاتی ایجاد شود. ما این مشکل را در دستگاه قضایی نیز داریم. سال گذشته که مجموعه دستگاه قضایی خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، ایشان به این مشکل اشاره فرمودند و در دیدار کارکنان دستگاه قضایی با معظم له در سال جاری نیز ایشان به نحوی مجدداً به این مشکل اشاره کردند و فرمودند یک مشکل شما مشکل رسانهای است؛ یعنی کارهایتان را برای مردم تبیین نمیکنید و درست هم فرمودند. البته مقام معظم رهبری نسبت به دولت هم به همین موضوع اشاره فرمودند. وی ادامه داد: تبیین اقدامات به معنای خبر گفتن در رسانه نیست؛ بلکه خبر گفتن در رسانه بخشی از مقوله تبیین است. تبیین در نظام مالیاتی یعنی برای مردم روشن شود که مالیاتهای پرداخت شده توسط آنها در کدام محلها و مصارف هزینه میشود؛ بنابراین صِرف خبر دادن مالیاتی به معنای تبیین در امر نظام مالیاتی نیست. رئیسی تصریح کرد: باید بتوانیم از ارتباطات موجود در جامعه از جمله از فضای مجازی و حقیقی برای تبیین موضوعات در نزد مردم استفاده کنیم. برای نمونه شما در سازمان مالیاتی میتوانید از فضای دیجیتال بهره بگیرید تا برای مردم مصارف مالیاتی را تبیین کنید. وی با اشاره به آگاهی و خبردار بودن مردم از برخی مشاغل پردرآمد و کم مالیات ده که اقدام به حساب سازی برای فرار مالیاتی میکنند، گفت: مهمترین محوری که باید در برنامههای سازمان مالیاتی کشور مدنظر باشد، برقراری عدالت مالیاتی در عمل است و این عدالت باید به گونهای برقرار شود که مردم به طور کامل آن را احساس کنند.

با ریزش ۷۰۰۰ واحدی رقم خورد؛

گروه بورس: روز سه شنبه 25 تیرماه، قیمت اکثر سهمها در بورس و فرابورس ایران با افت شدید روبرو شد؛ به طوری که نماگر اصلی بازار سرمایه با سقوط بیش از 700 واحدی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، با کاهش نرخ ارزهای خارجی و پاییین رفتن قیمت دلار از کانال ۱۲ هزار تومانی روز سه شنبه 25 تیرماه شاخص بورس نیز با افت فزایندهای روبه رو شد و ۷۰۳۵ واحد کاهش یافت.

این افت قیمتها در بورس تهران در حالی رخ میدهد که در روزهای گذشته قیمت سهمها به شدت افزایشی بود و شاخصهای بازار توانسته بود رکوردهای پی در پی را به ثبت برساند. اما همانگونه که گفته شد دیروز سه شنبه با افت کم سابقه نماگر اصلی بازار در این روزها، شاخص کل تا تراز ۲۴۶ هزار و ۲۶۷ واحدی پایین رفت. شاخص کل هم وزن نیز با ۱۸۶۶ واحد افت در تراز ۶۰ هزار ۸۵ واحدی نشست.

شاخص آزاد شناور نیز با ۷۷۸۶ واحد کاهش تا رقم ۲۷۴ هزار و ۶۵۰ واحدی پایین رفت و شاخص بازار اول و دوم نیز هر کدام ۵۱۹۴ و ۱۳۹۴۴ واحد افت کردند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندعباس و گروه مپنا به ترتیب ۶۴۴، ۳۹۱، ۲۷۰ و ۲۶۹ واحد تاثیر کاهشی روی شاخصهای بازار سرمایه داشتند اما پتروشیمی نوری که به تازگی در بورس عرضه شده به تنهایی توانست ۱۳۶ واحد تاثیر افزایشی روی شاخصهای بازار سرمایه داشته باشد و ۵ درصد رشد در قیمت آخرین معامله را تجربه کند. با فاصله بسیار زیادی گروه صنعتی ملی توانست تنها ۱۴ واحد از افت شاخصها جلوگیری کند. دیروز سه شنبه در گروه محصولات شیمیایی ارزش معاملات به رقم ۴۲۲ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی دست به دست شدن ۲۹۴ میلیون سهم و اوراق مالی بود. در گروه محصولات زراعی نیز ارزش معاملات حدود ۶۹ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۷۱ میلیون سهم و اوراق مالی بود. این گروه در جایگاه دوم از نظر ارزش معاملات قرار گرفت. بانکها، خودروییها و فلزات اساسی پس از دو گروه یاد شده بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

اکثریت سهمها در گروههای مختلف از جمله پالایشیها، پتروشیمیها، فلزیها شاهد کاهش فزاینده قیمت بودند که شرکتهای بزرگی بورسی نیز در این گروهها قرار دارند کاهش شدید شاخص کل بازار نسبت به شاخص کل هم وزن نشان میدهد که بزرگان بورسی تاثیر شدیدتری نسبت به کوچکترها در کاهش قیمت سهام داشتند. در بورس تهران ۲۸۷ سهم با کاهش قیمت و ۳۷ سهم با رشد قیمت مواجه شدند شاخص فرابورس نیز روز سه شنبه 25 تیرماه نزدیک به ۱۲۴ واحد ریزش داشت و بر روی کانال سه هزار و ۱۸۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۵۷۷ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از هفت هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. در بین تمامی نمادها، نماد بیمه پاسارگاد (بپاس)،تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)، بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند. در مقابل نماد پتروشیمی مارون (مارون)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب) و فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.

 

 

رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد؛

گروه تجارت: نمایندگان بخش خصوصی در پارلمان بخش خصوصی پایتخت، در نشست تیر ماه خود، که با حضور حجت اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، برگزار شد؛ به مسایل مختلفی در حوزه اقتصاد از ارز دولتی و راهکارهای اصلاح بودجه گرفته تا توسعه استارت آپ ها و شرکتهای دانش بنیان و مشکلات گذر از تجارت سنتی به تجارت فناوری محور پرداختند.

به گزارش تجارت به نقل از اتاق تهران، اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، چهارمین نشست خود را با اشاره به موضوعات اصلی اقتصاد آغاز کردند و از تحریمها و قطع همکاری برخی شرکتهای خارجی و همچنین آثار مخرب چند نرخی بود ارز و ارز دولتی سخن گفتند. همچنین هشدارهایی بابت کسری بودجه در سال جاری و پیشنهادهایی برای جبران این کسری از سوی رئیس اتاق تهران اعلام شد و مدیرعامل بانک صادرات نیز دقایقی در مورد خدمات این بانک به فعالان اقتصادی صحبت کرد.

  • راهکارهای اصلاح بودجه

    در ادامه این نشست، رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به طرح سازمان برنامه برای اصلاح ساختار بودجه گفت: بودجه 98 و اصلاح آن یکی از بحثهای مهم اقتصادی این روزهای کشور است، همانطور که میدانید با توجه به تحریمها و سایر مسایل موجود، پیشبینی میشود در سال جاری بین 100 تا 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم اما نگرانی اصلی این است که دولت بخواهید به روال معمول این کسری را با استقراض از بانک مرکزی یا انتشار اوراق مشارکت تامین کند. متاسفانه راه سومی که همیشه در این مواقع اتخاذ میشود هم افزایش فشارهای مالیاتی است که معمولا روی بنگاههایی اعمال میشود که دفاتر دارند و شناخته شدهاند و شفاف کار میکنند. در این مواقع کمتر سراغ اشخاصی میروند که فرار مالیاتی دارند.

    مسعود خوانساری با اشاره به طرح سازمان برنامه برای تدوین بودجه بدون وابستگی به نفت گفت: سازمان برنامه در خرداد ماه امسال موظف به این کار شد و طرحی با 26 پیشنهاد را مطرح کرد که برای اتاق بازرگانی تهران هم این طرح ارسال شد. اما این 26 عنوان بسیار کلی هستند که معمولا در بودجههای هر سال و برنامههای پنج ساله هم به آنها اشاره میشود و به نظر نمیرسد که برای سال 98 بتوانند دردی را دوا کنند. بعضی از پیشنهادهای طرح شده نیاز به قانون دارد، برخی از آنها ساختاری است و بعضی دیگر شاید در طولانیمدت قابل اجرا باشد.

    او با اشاره به بررسیها و مطالعاتی که اتاق تهران در مورد ساختار بودجه و اصلاحات آن انجام داده است، افزود: به نظر ما سه راهکار اساسی برای اصلاح بودجه وجود دارد که اگر دولت بخواهد انجام دهد، کاملا اجرایی و شدنی است و کمترین هزینه را خواهد داشت. اول موضوع یارانهها است که در جلسه قبل هم به آن اشاره کردم، در کشور بیش از 890 هزار میلیارد تومان سالانه یارانه پنهان و آشکار پرداخت میشود که سازمان برنامه آن را تا 1000 میلیارد تومان هم اعلام کرده است. اگر این عدد را به سرانه جمعیت مردم تقسیم کنیم میشود نفری یک میلیون تومان در ماه است که رقم پایینی نیست. در بحث سوخت و فقط در سه کالای بنزین، گازوئیل و گاز حدود 580 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت میشود و همانطور هم که قبلا اتاق طرحی برای اصلاح قیمت بنزین ارائه کرد، میتوان از طریق حذف این یارانهها و پرداخت نقدی به افراد به خصوص دهکهای پایین، قیمت را اصلاح کرد و از بار بودجهای دولت کاست.

    دومین اقدام باید در خصوص کاهش بودجه شرکتها صورت گیرد. بودجه عمومی دولت بیش از 400 هزار میلیارد تومان است اما بودجه شرکتهای دولتی یکهزار و 277 هزار میلیارد تومان است یعنی 3 برابر بودجه عمومی دولت؛ اگر مسئولان بتوانند حداقل 10 درصد از بودجه شرکتهای دولتی را کاهش دهند، کمک بزرگی به جبران کسری بودجه میشود. این را هم در نظر داشته باشیم که معمولا شرکتهای دولتی، حیاط خلوت دولت هستند و کارایی پایینی دارند.

    رئیس اتاق بازرگانی تهران سومین راهکار برای اصلاح شرایط و جبران کسری بودجه را حذف ارز 4200 تومانی دانست و گفت: جمعبندی تمامی کمیسیونهای تخصصی اتاق تهران، حذف هرچه سریع تر ارز 4200 تومانی است. اگر چه که دولت محترم سعی کرده است بخشی از کالاهایی که واردات آن مشمول تخصیص ارز 4200 میشود را حذف کند اما هنوز هم به کالاهای زیادی این ارز تخصیص مییابد.

    مسعود خوانساری ادامه داد: ارز 4200 تومان رانت بزرگی را برای یک سری افراد خاص ایجاد میکند، چون به همه داده نمیشود. همچنین با توجه به تفاوت زیاد قیمت با بازار، احتمال خروج سرمایه از کشور را به همراه دارد. همچنین عدم کنترل توزیع کالایی که با ارز دولتی وارد شده، مشخص نبود اثر آن در صادرات و دامن زدن به قاچاق کالا از مشکلات دیگر تخصیص ارز 4200 تومانی است. در حال حاضر ارز 4200 تومانی هم در بخش خصوصی و هم دولتی فساد ایجاد کرده و میکند و هر چه سریعتر باید حذف شود. توجه داشته باشید در همین دورهای که دولت برای بسیاری از کالاهای اساسی و خوراکی ارز 4200 تومان اختصاص داده است میزان تورم خوراکیها حدود 56.6 درصد بوده است در حالی که برای سایر اقلام غیرخوراکی حدود 30.1 درصد بوده است.

مدیرعامل ساپکو توضیح می دهد؛

 

گروه صنعت و معدن: دو روز قبل ایران خودرو بدون حضور پژوی فرانسه خط تولید خودروی پژو 301 را با همکاری قطعه سازان ایرانی و شرکت های دانش بنیان رسما راه اندازی و اعلام کرد که به زودی نیز کار فروش این خودرو را آغاز می کند . اما پژو 301 ایرانی با چه مشخصات و امکاناتی قرار است تولید و به دست مصرف کننده برسد؟

بر اساس توضیحات مدیر عامل ساپکو موتور بکار گرفته شده در این خودرو از نوع EC5 با حجم موتور 1.6 لیتری است که نمونه به روزتر و بهبود یافته موتورهای TU5 معروف است.

با ارتقایی که در مورد این موتور انجام شده این پیشرانه توان تولید 115 اسب بخار و حداكثر گشتاور 150 نیوتن متر در دور موتور 4 هزار را دارد.

پژو 301 در ابتدا به صورت گیربکس دستی وارد بازار می شود که گیربکس آن نیز از نوع B4 که نمونه ارتقاء یافته گیربکس های BEکه هم اکنون در خودروی پژو 207 دستی بکار رفته است می باشد.

گیربکس جدید با ارتقاء برخی از قطعات بهبود یافته است، به طوریکه شیفینگ و شیفتر(سیستم تعویض دنده) در 301 به صورت تغییر یافته و به صورت کابلی طراحی شده که این موضوع باعث روان تر شدن فعالیت تعویض دنده می شود.

پژو 301 بناست تا علاوه بر نمونه گیربکس دستی به صورت اتوماتیک نیز روانه بازار شود اما نمونه اتوماتیک کی روانه بازار خواهد شد؟

بر اساس گفته های منصوری، نمونه های گیربکس دستی نهایت تا اردیبهشت 99 وارد بازار شده و به دست مصرف کننده می رسد. 3 ماه پس از ارائه خودرو به صورت دستی نمونه گیربکس اتوماتیک نیز روانه بازار خواهد شد.

آن طور که مدیر عامل ساپکو می گوید گیربکس اتوماتیک بکار رفته در این خودرو از نوع CVT نیست و گیربکس بکار گرفته شده در آن از نوع AT خواهد بود. این گیربکس 6 سرعته بوده که تکنولوژی آیسین ژاپن را دارد.

پژو 301 بناست تا در 2 تیپ ساده و فول تولید شود که در ابتدا نوع فول آن روانه بازار می شود.

از جمله امکانات خودرو در نوع فول با گیربکس دستی شامل رینگ آلومینیومی 15 اینچ، شیشه بالابر برقی در جلو و عقب، تنظیم آینه های جانبی به صورت برقی، مانیتور لمسی 7 اینچ، تهویه مطبوع دستی، سنسور پارک عقب، ،کنسول میانی بین صندلی راننده و شاگرد ، ترمز عقب کاسه ای و 2 کیسه هوا در قسمت جلو می باشد.

در نمونه اتوماتیک این خودرو نیز علاوه بر استفاده از گیربگس آیسین ژاپن صندلی برقی 6 جهته و افزایش کیسه هوا (اربگ) از 2 به 4 ( اربگ های صندلی) پیش بینی شده است.

مدیر عامل ساپکو در پاسخ به این پرسش که چرا برای نمونه فول این خودرو سقف سانروف پیش بینی نشده است گفت: افزایش آپشن ها 301 در برنامه های ایران خودرو قراردارد و لذا پیش بینی شده تا 2 مورد استفاده از سقف سانروف و نصب مولتی مدیا جدید به پژو 301 اضافه شود.

وی با با بیان اینکه در زمینه استفاده از قفل ضد سرقت و همچنین صندلی جدید با راحتی بالا فعالیت های خوبی در 301 انجام شده است گفت: صندلی های این خودرو با قالب سازی هایی که انجام شده است راحتی زیادی دارد که بنا داریم از این نوع صندلی ها در محصولات دیگر نیز استفاده کنیم. به گفته منصوری پژو 301 ایرانی از مدل 2017 این خودرو برداشت شده است و توانسته است کلیه استاندارهای 85 گانه را اخذ کند. برنامه تولید این خودرو تا پایان سال جاری 4 هزار دستگاه است که این میزان در سال 99 به 50 هزار و تا سال 1400 به 100 هزار خودرو افزایش می یابد. هنوز ایران خودرو در مورد قیمت این خودرو هیچگونه اظهار نظری نکرده است و بنابر این قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده است.