نحوه تعيين نرخ بليت هواپیما

سخنگوی سازمان هواپيمايی کشوری گفت: این سازمان به عنوان نماینده حاکميت دولت موظف به اجرای قانون برنامه پنجم توسعه (بند ب ماده ۱۶۱) بوده و بر اساس اين ماده قانونی از تعيين نرخ بليت هواپيما منع شده است. به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، رضا جعفرزاده در پاسخ به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: در این چند سال سازمان هواپیمایی كشوری همواره سعی كرده با تدابیری شركت های هواپیمایی را در مسیری رهنمون كند تا با محاسبات منطقی در چگونگی درآمد- هزینه های خودشان با رعایت تمامی قوانین و مقررات ایمنی، نرخ های قابل قبولی را ارائه و ابلاغ كنند كه این مهم توسط انجمن شركت های هواپیمایی صورت گرفته و در دسترس عموم قرارداده شده است.

 

افزایش ۱۴ درصدی سفرهای ریلی در سال ۹۷

قطار مسافری معاون مسافری شرکت راه آهن از برنامه ریزی های این شرکت برای افزایش سفرهای ریلی خبر داد و گفت: با ارتقاء کیفیت خدمات ایستگاهی و مسافری، از سال ۹۵ سفر با ناوگان ریلی روند صعودی داشته به طوری که در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ سفرهای ریلی در کشور ۱۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، میرحسن موسوی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست اداره کل خدمات ساختمانی و ایستگاهی راه آهن افزود: در مقایسه با سال ۹۵ سفرهای ریلی در سال ۹۶ بیش از ۶ درصد رشد داشته است.

 

تصمیم جدید در باره سامانه سپهتن معیوب

بر اساس بخشنامه معاون وزیر راه و شهرسازی به ادارات كل راهداری و حمل و نقل جادهای سراسر كشور، از ارایه هرگونه خدمات به ناوگان دارای سامانه سپهتن معیوب خودداری میشود. به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، عبدالهاشم حسننیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان، در بخشنامهای به ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای ابلاغ کرد از ارایه هرگونه خدمات به ناوگان دارای سامانه سپهتن معیوب خودداری میشود. وی افزود: در صورت عدم كاركرد صحیح سامانه سپهتن در وسیلهنقلیه مسافربری، مستند به الزام قانونی یادشده، تا زمان رفع نقص فنی سامانه، از ارایه خدمات صدور صورت وضعیت و بلیت مسافری به ناوگان موصوف خودداری می شود.

پیشرفت ۹۲درصدی اسکله ریلی

بندر امیرآباد

افتتاح فاز ۲ منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد مدیر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: کریدور جدید با محور ترانزیتی امیرآباد - دوغارون – چابهار شکل می گیرد.

سیاوش رضوانی در نشست خبری با اشاره به شکل گیری کریدور جدید بنادر امیرآباد – دوغارون- چابهار، گفت: برای افزایش قدرت ترانزیتی ایران در منطقه ؛ کریدور جدید با محور ترانزیتی امیرآباد -دوغارون – چابهار شکل می گیرد و هم اکنون تفاهمنامه بین بنادر کشورهای ایران و افغانستان با حضور تاجران هندی امضاء شده است و در آینده ای نزدیک اجرایی می شود. وی افزود: هند و افغانستان برای تجارت با کشورهای شمالی حاشیه خزر و ترانزیت از بندر امیر آباد علاقهمند هستند. رضوانی اظهار داشت: بندر امیرآباد فرصتی جهت تامین نیازمندیهای اقتصادی کشور از طریق حمل و نقل دریایی است که تلاش داریم در این زمینه اقدامات صادرات و واردات را تقویت کنیم. یکی از فعالیت ها لجستیک چند وجهی در زمینه جابجایی کالا و افزایش امکانات بندری است. رضوانی در زمینه میزان سرمایهگذاری در بندر امیرآباد گفت: ۲۳ مورد شرکت در بندر امیرآباد با ۶۹۰ میلیارد تومان بهره برداری شد و ۱۳ مورد نیز با سرمایهگذاری ۶۷۰ میلیارد تومان در حال ساخت است.

سازمان بنادر بیشترین همکاری را

با بخش خصوصی دارد

بندر عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: سازمان بنادر و دریانوردی یکی از مجموعه های است که در ترخیص کالاها نقش فعالی دارد و همواره بیشترین همکاری را با بخش خصوصی داشته است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احسان ناصر درباره عملکرد بنادر در روند تخلیه و بارگیری کالاها اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی یکی از مجموعه های پیشرو در توسعه فعالیت های اقتصادی است و در این زمینه تمام سعی خود را می کند که بیشترین همکاری را با سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوی بنادر داشته باشد. وی تصریح کرد: روند تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر سرعت خوبی پیدا کرده است و از طرفی مجموعه های درگیر تلاش می کنند تا نقش فعال خود را حفظ کنند. ناصر خاطرنشان کرد: زیرساخت های بنادر برای فعالیت بخش خصوصی فراهم است اما برای افزایش سرمایه گذاری و رونق بنادر سرمایه گذاران به حمایت های بیشتری نیاز دارند.

مقام مسئول سازمان هواپیمایی کشوری؛

گروه راه و مسکن: معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به هیچ عنوان فروش بلیت هواپیما رهاسازی نشده و شرکت های هواپیمایی سقف و کف قیمتی را رعایت میکنند.

به گزارش تجارت، مرتضی دهقان در گفت وگو با مهر درباره اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر «رهاسازی» قیمت بلیت هواپیما از سوی شرکتهای هواپیمایی به جای «آزادسازی» تصریح کرد: بحث آزادسازی به عنوانی یکی از مهمترین زیرمجموعههای مقررات زدایی (Irregulation) باعث توسعه صنعت هوانوردی میشود.

وی افزود: مقررات زدایی به این معنی است که به دلیل وجود مقررات دست و پاگیر که مانع توسعه صنعت میشود، این مقررات باید حذف شود یا تغییر کند و به مقررات جدیدی که باعث توسعه صنعت میشود، تبدیل شود. یکی از مقرراتی که مانع توسعه صنعت هوانوردی در دنیا شده بود و کشورهای توسعه یافته این مشکل را حل کردند، بحث قیمت گذاری دولتی بود. اینکه فرد دیگری میخواهد سرمایه گذاری کند و میخواهد در بازار رقابتی کار کند، ولی دولت برای او نرخ تعیین کند، جلوی توسعه را میگیرد.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه حذف دستور قیمت گذاری بلیت هواپیما سبب رشد و توسعه صنعت هوانوردی و عرضه بیشتر صندلی هواپیما در همه دنیا شد، گفت: صنعت هوانوردی ایران نیز نمیتواند این موضوع را منتفی کند که آزادسازی در رشد این صنعت بی اثر بوده است.

وی ادامه داد: سالها شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری موضوع لزوم آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را پیگیری میکردند که نهایتاً به مجلس رفت و در جلسات متعدد بررسی آن در مجلس، نمایندگان به این نتیجه رسیدند که مقررات زدایی از صنعت هواپیمایی هم به معنی انحصار از شبکه پروازی و هم قیمت گذاری دولتی است و باید این دو مورد عملیاتی شود.

دهقان با بیان اینکه اجرای قانون آزادسازی در چند سال اخیر عامل توسعه صنعت هوانوردی شده است یادآور شد: در سالهای قبل از آزادسازی بلیت هواپیما، مسافران چه در ایام Low Season (تقاضای کم پرواز) و چه در ایام High Season (تقاضای زیاد پرواز) باید یک قیمت را پرداخت میکردند اما در حال حاضر که قانون آزادسازی نرخ بلیت در حال اجراست، در ساعاتی از روز که تقاضای سفر کمتر است، نرخ بلیت پایینتر و در ساعاتی که تقاضای سفر بیشتر است، نرخ بلیت بالاتر میرود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بر این باشد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما سبب وارد آمدن خساراتی به مسافران در ایام پیک سال شود، باید آن سوی قضیه را هم بنگریم که عدم آزادسازی نرخ و ثابت بودن قیمت بلیت هواپیما هم سبب وارد آمدن خسارت به مسافران در ایام غیر پیک میشود؛ چون این امکان وجود داشت که مسافران با قیمت کمتری، بلیت خریداری میکردند. آیا این حق است که مسافران پولی را برای خرید بلیت ایام غیر پیک پرداخت کنند با نرخی که باید برای خرید بلیت ایام پیک بپردازند، یکی باشد؟ معاون سازمان هواپیمایی کشوری با رد این موضوع که نرخ بلیت هواپیما رهاسازی نشده، گفت: هزینههای تحمیلی به شرکتهای هواپیمایی در یک سال و نیم اخیر که تلاطمات ارزی ایجاد شده، بسیار بالاست اما قیمت بلیت هواپیما افزایش چندانی نداشته است. این در حالی است که بسیاری از هزینههای شرکتهای هواپیمایی شامل خرید هواپیما، تعمیرات آن، خرید قطعات، حقوق و دستمزد برخی از کروی پروازی، دورههای آموزشی برای خدمه پروازی و … به صورت ارزی است.

دهقان با اشاره به تعیین کف و سقف نرخ بلیت هواپیما از سوی خود ایرلاینها در آذر سال گذشته افزود: شرکتهای هواپیمایی در ایام Low Seson یک نرخ دارند و در ایام High Seson نرخ مشخصی دارند که این سقف و کف قیمتی همواره در این مدت رعایت شده است. در حالی که فروش بلیت در سقف قیمتی آن بسیار کم اتفاق افتاده و عمدتاً پایینتر از سقف قیمتی بوده است.

وی با اشاره به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر فروش بلیت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی از سوی ایران ایر، تأکید کرد: به هیچ عنوان در بلیتهای اکونومی چنین قیمتی وجود ندارد این رقم، برای بلیتهای بیزینس کلاس است که بلیتهای بیزینس مشمول رعایت کف و سقف قیمتی نیست و این توافق ایرلاینها صرفاً برای بلیتهای اکونومی است. تعداد صندلیهای بیزینس معدود است و همه هواپیماها صندلی بیزینس ندارند که نرخ خاص خود را دارد و کسی که میخواهد خدمات با کلاس بالاتر دریافت کند، باید هزینه آن را بپردازد.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری بیان داشت: اگر سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی شاهدی دارد که فردی بلیت اکونومی تهران مشهد ایران ایر را با قیمت بالاتر از یک میلیون تومان یا حتی ۹۰۰ هزار تومان خریداری کرده، به سازمان هواپیمایی معرفی کند؛ چرا تعزیرات به شکایت این فرد رسیدگی نمیکند؟ تا به امروز یک مورد نداشتهایم که فردی به ما مراجعه کند و بگوید بلیت اکونومی را یک میلیون تومان خریدهام.

دهقان با بیان اینکه ما منکر افزایش نرخ بلیتها همزمان با افزایش هزینههای جاری شرکتهای هواپیمایی نیستیم، گفت: باید تلاش کنیم تا صنعت هوانوردی روی پای خود بایستد. اگر بخواهیم به قیمتهای تکلیفی برگردیم، همین تعداد ناوگان محدودی هم که داریم، از دسترس مردم خارج خواهد شد.