کریستین لاگارد از سمت خود استعفا داد

وزیر سابق اقتصاد فرانسه و رئیس کنونی صندوق بین المللی پول به دنبال نامزدی خود برای ریاست بانک مرکزی اروپا استعفا داد. به نقل از رویترز، «کریستین لاگارد» در پی نهایی شدن نامزدی وی برای تصدی ریاست بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که از سمت خود استعفا خواهد داد. وی اعلام کرد که به دنبال هموار شدن راه برای انتخاب رئیس آینده صندوق بینالمللی پول این کار را انجام داده است. استعفای وی از این پست در روز ۱۲ سپتامبر اجرایی خواهد شد. وی که پیش از این وزیر اقتصاد فرانسه بود اولین زنی بود که بر مسند صندوق بین المللی پول قرار گرفت و به عنوان یک دیپلمات اقتصادی مطمئن و همینطور طرفدار حقوق زنان در اقتصاد شناخته میشد.

 

تسریع در ایجاد دادسراهای مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در دیدار با رئیس قوه قضاییه بر ضرورت تشکیل هر چه سریع تر دادسراهای مالیاتی تاکید کرد. به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر امید علی پارسا در دیدار با آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مدیران مالیاتی کشور، به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی برگزار شد، گفت: نظام مالیاتی باید به سمت نظام مالیاتی مطلوب اسلامی حرکت کند و شاه بیت چنین حرکت و اقدامی، عدالت مالیاتی است. وی بر ضرورت پیگیری جدی و مستمر وصول معوقات مالیاتی و همچنین مبارزه قاطعانه با فرار مالیاتی تاکید و خاطرنشان کرد: در این رابطه نیازمند حمایت همه جانبه ارکان مختلف نظام هستیم.

 

افزایش سرمایه بخش صنعت

رئیس کل بانک مرکزیگفت: بانک مرکزی ارقام ویژهای را برای افزایش سرمایه در گردش بخش صنعت در نظر گرفته است. به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در ادامه سفر خود به اصفهان و در بازدید از گروه صنعتی انتخاب (اسنوا)، اظهار کرد: فکر میکنم برخی از واحدهای تولیدی نیازمند نقدینگی هستند و وظیفه سیستم بانکی تامین نقدینگی این واحدها برای افزایش تولید داخلی است تا از سوی دیگر کمتر به محصولات خارجی وابسته باشیم. وی با بیان اینکه اسنوا به عنوان یکی از واحدهای مهم و خوب تولیدی کشور نیازمند توجه است، افزود: به گفته مدیر این مجموعه، گروه انتخاب امروز با ظرفیت پایینتری نسبت به گذشته تولید دارد و دچار مشکل نقدینگی است، اما امیدواریم در رفع آن تلاش کنیم.

 

سفر وزیر اقتصاد به وین

دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارائی، برای شرکت در اجلاس وزرای اوفید (صندوق اوپک برای توسعه بین المللی) عازم وین شد.

به گزارش ایسنا،کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمانهای بینالمللی در وین، اعلام کرد: وزیر امور اقتصادی و دارائی در این سفر با مدیرکل سازمان توسعه بین المللی ملل متحد (یونیدو) و رییس کل بانک مرکزی اطریش نیز دیدار و گفتوگو خواهد کرد.

لازم به توضیح است وزیر اقتصاد کشورمان، ریاست این دور از اجلاس اوفید را نیز برعهده خواهد داشت

مهلت ۶ ماهه به بانک مرکزی برای

تامین تسهیلات مورد نیاز قطعهسازان

رئیس فراکسیون پاسخگو مجلس از فرصت سه تا شش ماهه به بانک مرکزی برای تامین تسهیلات ۷۰۰۰ میلیاردی قطعهسازان در جلسه این فراکسیون خبر داد.

علی بختیار در گفت و گو با ایسنا ضمن تشریح جلسه فراکسیون پاسخگو مجلس بیان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز قطعه سازان با آن مواجه هستند کمبود منابع مالی در این بخش است که به همین دلیل خودروسازان نتوانستند به تعهدات خود در قبال مردم عمل کنند. در جلسه فراکسیون پاسخگو راجب به این موضوع بحث شد که چرا تعهدات خودروسازان عملی نشده است و چرا بانک مرکزی به تعهداتش در قبال پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان برای ساخت قطعه در داخل کشور عمل نکرده است. وی در ادامه اظهار کرد: تنها ۴,۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت قطعه پرداخت شده است و ۷۰۰۰ میلیارد هنوز پرداخت نشده است. از سوی دیگر زمان جذب این منابع که در ۳۱/ ۳ /۹۸ بود به اتمام رسیده است. در فراکسیون حول این موضوع تصمیمات خوبی اتخاذ شد. نماینده مردم گلپایگان در مجلس تصریح کرد: قرار شد بانک مرکزی ظرف سه تا شش ماه آینده این مبلغ را برای کمک به ساخت قطعه در داخل بپردازد و قرار شد در این زمینه بانک مرکزی با بانکهای عامل نشستهایی برگزار کند تا هر چه سریعتر این منابع را برای حوزه قطعهسازی و خودروسازی تامین کند.

وی در ادامه تاکید کرد: این امکان وجود دارد که بخش اعظم قطعه سازی در داخل کشور انجام شود. چه قطعاتی که در داخل کشور ساخته میشود و باید تیراژ آن افزایش یابد و چه قطعاتی که هنوز برای ساخت آن در داخل برنامه ریزی نشده است اما امکان ساخت آنان در داخل وجود دارد.

تجارت دلایل تاثیر اندک افت قیمت دلار بر بازار را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر سبب شده تا بسیاری از خریدارانی که در ماه های گذشته،وارد بازار شده بودند، اکنون فروشنده شوند.این امر در کنار سایر فاکتورهای اقتصادی،روند کاهشی قیمت را رقم زده است.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری مهر، قیمت دلار در روزهای گذشته روند کاهشی به خود گرفته است. درست ظرف دو هفته قیمت دلار از نرخی معادل ۱۳ هزار و ۱۵۰ تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار آزاد، تا مرز ۱۱۸۰۰ تا ۱۱۹۰۰ هم کاهش یافت. این کاهش ۱۲۵۰ تومانی در بازار در شرایطی رخ داده است که رئیس کل بانک مرکزی میگوید فروش نفت ایران در بازارهای جهانی و از سوی خریداران خارجی، سرعت گرفته و ارز حاصل از آن، در خدمت واردات قرار میگیرد.

در عین حال، آمار رسمی نیز حکایت از آن دارد که بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی و تأمین بخش اعظمی از نیازهای ارزی مورد نیاز واردات، بار قابل توجهی را از دوش بازار آزاد برداشته است؛ ضمن اینکه روند کاهشی نرخ ارز طی هفتههای گذشته، برخی دارندگان ارز را که اتفاقاً ارزهای خود را در دوران نه چندان دور و در زمان بالا بودن نرخ دلار خریداری کرده بودند به این فکر انداخته تا بخشی از داراییهای ارزی خود را به فروش برسانند تا بلکه از زیان بیشتر جلوگیری نمایند.

  • پیش بینی افت قیمت کالاها در پی کاهش نرخ ارز از هفته آینده

    عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به کاهش قیمت کالاهایی نظیر خودرو، در پی استمرار افت قیمتی ارز گفت: پیش بینی می کنیم هفته آینده شاهد کاهش قیمت کالاهایی باشیم که با کندی کمتری نسبت به نوسانات نرخ ارز تاثیر می پذیرند.

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی با انتقاد از تصمیمات اشتباه دولت در خصوص سیاست های ارزی گفت: «اوج این تصمیمات تعیین ارز با نرخ 4200 تومان بود که به شدت تقاضا را در کشور افزایش داد و حجم عظیمی از مشکلات اقتصادی را بر جای گذاشت.» وی همچنین در خصوص ارتباط نرخ ارز و قیمت کالاها اظهار کرد: «برخی کالاها به صورت لحظه ای و برخی با وقفه تحت تاثیر نرخ ارز قرار می گیرند؛ یکی از این کالاها طلاست که کاملا تغییرات قیمتی لحظه ای دارد.» پورابراهیمی افزود: «پیش بینی می کنیم این روند استمرار یابد و هفته آینده شاهد کاهش قیمت کالاهایی باشیم که با کندی کمتری نسبت به نوسانات نرخ ارز تاثیر می پذیرند.»

    این نماینده مجلس افزود: «ما ارز را ارزان می دهیم ولی دولت به دلیل نظارت ضعیف در بازار کالای گران را بدست مردم می رساند که به سیاست های اجرایی دولت باز می گردد.»

    پورابراهیمی گفت: «اگر دولت می تواند با ارز 4200 مایحتاج و دارو و مواد غذایی مردم را تامین کند، باید قیمت های خرده فروشی در اختیار مردم قرار گیرد و مجلس نیز از این کار استقبال می کند.»

  • چرا با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاها پایین نمیآید؟!

    بارها این پرسش مطرح شده است که چرا با کاهش قیمت ارز، قیمت کالاها آنچنان کاهش نمییابد؟ مردم انتظار دارند که همانقدر که از قیمت ارز کاسته میشود به همان نسبت هم قیمت کالاها ارزان شود. به گزارش فرارو این تصور از آنجا ریشه گرفته است که چند ماه پیش به نسبت افزایش قیمت دلار قیمت کالاها هم افزایش مییافت. اواخر خرداد ماه گذشته، وحید شقاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره به فرارو گفت: "وقتی قیمت دلار افزایش مییابد به تدریج هزینههای تولید بالاتر میرود. به عنوان مثال تولید کننده کالایی تولید میکند که به تدریج و به مرور زمان هزینه زیادی برای تولید آن صرف میکند. پس تولید کننده کالای نهایی را حتی اگر قیمت دلار پایین بیاید و هزینه تولید هم کاهش یابد، نمیتواند ارزانتر بفروشد. چرا که ساخت آن کالا گران تمام شده است. به این پدیده میگویند چسبندگی قیمت. این پدیده نشان میدهد لزوما اینگونه نیست که متناسب با کاهش قیمت دلار قیمت کالا هم کاهش یابد." او تاکید کرد "پس کاهش قیمت یک کالا به عوامل متعددی بستگی دارد و با یک متغیر نمیتوان امید داشت قیمت کالا کاهش یابد. کاهش قیمت کالا معادله یک متغییری نیست بلکه چند متغیر دارد. یکی از آن متغییرها قیمت دلار است. کشش قیمتی، انتظارات تورمی، چسبندگی قیمتها و حتی عوامل سیاسی و اقتصادی دیگر هم در این زمینه موثر اند." به گفته شقاقی "وقتی تولید کننده مواد اولیه را با دلار ۱۵ هزار تومان خریده است و حالا هم با همین مواد اولیه به تولید میپردازد با کاهش قیمت دلار، در برابر کاهش قیمت کالای خود مقاومت میکند چرا که مواد اولیه را گران خریده است. در بازار هم همینگونه است وقتی فردی خودرویی را ۱۰۰ میلیون تومان میخرید، با کاهش قیمت آن خودرو در فروشش مقاومت میکند.» او گفت: «کشش قیمتها هم متفاوت است. این در حالی است که تولید برخی کالاها کاهش یافته است و مازاد تقاضا برای خرید آنها وجود دارد. مردم برای خرید آنها اصلا به قیمت دلار توجه نمیکنند. مثلا در بخشهای دارو و درمان و کالاهای ضروری به قیمت دلار توجه نمیکنند. در این حالت کاهش نرخ دلار کشش لازم را برای کاهش نرخ این کالاها ایجاد نمیکند چرا که تقاضای بالایی برای خرید آنها وجود دارد.»

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: برای واگذاری سه شرکت بیمه البرز، شرکت پالایش نفت شیراز و شرکت پالایش نفت لاوان مشتری پیدا نکردیم.سید جعفر سبحانی در خصوص روند واگذاری سهم دولت در شرکتهای بزرگ، اظهار داشت: قرار بود تا روز سه شنبه ۲۵ تیر ماه سهم دولت سه شرکت بیمه البرز، شرکت پالایش نفت شیراز و شرکت پالایش نفت لاوان عرضه شوند.وی افزود: با این حال هیچیک از این شرکتها، مشتری نداشتند از این رو روند واگذاری نیمه کاره ماند.وی ادامه داد: برای تصمیم گیری جدید در خصوص نحوه واگذاری، مجدد باید هیأت واگذاری جلسهای تشکیل دهد تا سیاست گذاری ها در این رابطه مشخص شود.سبحانی همچنین در رابطه با واگذاری سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا گفت: برای واگذاری باید سند به صورت کامل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گیرد اما با توجه به اینکه سند این دو شرکت در وثیقه است، در مرحله اول باید این اسناد فک وثیقه شوند.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: در حال حاضر بازار محصولات پتروشیمی با کمبودی در عرضه ها مواجه نیست و حتی در برخی کالاها با مازاد عرضه روبه رو هستیم. در این بین اگر در چند محصول خاص کمبودی وجود دارد به حجم تولید کشور به نسبت مصرف آن محصول مرتبط است.رضا محتشمی پور در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما عنوان کرد: مشکل کمبود مواد اولیه در کارخانه یک امر کاملا مقطعی است مثلاً در حال حاضر کمبودی وجود ندارد، اما در شرایطی مانند سال گذشته با کمبود بسیاری روبرو بودیم.معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: ما با عدم عرضه پتروشیی در بازارهای داخلی روبرو نیستیم، زیرا عرضه پتروشیمی در بخشهای مختلف از جمله ستاد تنظیم بازار کاملا کنترل میشود و اگر نوسانی به وجود بیاید سریع رصد میشود.

با رشد بیش از 522 واحد رقم خورد؛
 

گروه بورس : در بیست و ششمین روز از تیر ماه با رشد بیش ۵۲۲ واحدی به پله ۲۴۶ هزار و ۷۹۰ واحدی رسید.

به گزارش فارس، بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 522 واحد رشد کرده و به رقم 246 هزار و 790 واحد رسید.

شاخص کل بامعیار هم وزن 126 واحد عقب نشینی داشته و به رقم 59 هزار و 959 واحد رسید.ارزش روز بازار روز چهارشنبه 26 تیر ماه، به بیش از 932 هزار میلیارد تومان رسید.دیروز چهارشنبه معاملهگران در بورس بیش از 3.3 میلیارد سهام حق تقدم در قالب 359 هزار نوبت معامله و به ارزش هزار و 104 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای اخابر،فارس و غدیر، ومعادن،تاپیکو، نوری، بیشترین اثر در تقویت شاخص بورس داشتهاند و نماد کگل، بیشترین اثر در کاهش شاخص بورس را داشته ست.

نمادهای پربیننده در بورس تهران مربوط به بانک تجارت، با قیمت هر سهم 409 ریال و پلی پروپیلن جم، سایپا، ایران خودرو، سرمایهگذاری صدرتامین، فولاد مبارکه، بانک صادرات به قیمت هر سهم 444 ریال بودهاند .

شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 145 واحد رشد کرده و به 68 هزار و 607 واحد رسید.شاخص قیمت با معیار هم وزن 85 واحد کاهش یافته و به رقم 40 هزار و 609 واحد رسید.شاخص آزاد شناور 233 واحد تقویت شده و به رقم 274 هزار و 884 واحد رسید.شاخص بازار اول بورس 363 واحد رشد کرده و به رقم 182 هزار و 372 واحد رسید.شاخص بازار دوم هزار و 131 واحد تقویت شده و به رقم 488 هزار و 458 واحد رسید.همچنین روز چهارشنبه 26 تیر ماه، در فرابورس ایران شاخص کل 19 واحد تقویت شده و به رقم 3 هزار و 206 واحد رسید.ارزش روز بازار اول ودوم فرابورس به 176 هزار میلیارد تومان رسید.

معاملهگران در فرابورس بیش از 1.6 میلیارد سهام و حق تقدم در قالب 267 هزار نوبت معامله و به ارزش 791 میلیارد تومان دادو ستد کردند.

نمادهای زاگرس، کگوهر، هرمز، بمپنا، در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نمادهای میدکو، مارون، کرمان در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بودند. نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوبآهن اصفهان، بانک دی، صنایع کاغذ پارس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه و عمران استان کرمان و مواد اولیه دارویی البرز بالک،پتروشیمی زاگرس، بودهاند.با پیام ناظر بازار نماد کاوه حق تقدم فولاد کاوه جنوب کیش و حفاری حق تقدیم حفاری شمال متوقف شدند.نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، سیمان اصفهان، نماد ذغال سنگ نگین طبس و نماد بانک کارآفرین و همچنین نماد پارس سوئیچ و حق تقدم آن با پیام ناظر متوقف شدند.

همچنین نماد بانک پاسارگاد،تاید واتر خاورمیانه، پالایش نفت بندرعباس، فولاد کاوه، ایرکاپارت صنعت، کارتن ایران، نیز با پیام ناظر بسته شدند.

نماد صنایع آذراب، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ، شیشه و گاز، نماد پست بانک ایران، ونماد لبنیات پاستوریزه پاک، نماد بانک صادرات ایران جهت برگزاری مجمع عمومی متوقف شدند.نماد سرمایهگذاری آتیه دماوند بازگشایی شد، نماد ملی صنایع مس ایران و نماد پتروشیمی شیراز بازگشایی شد.

همچنین نماد بیمه آسیا، بیمه ملت، شرکت سالمین، شرکت توسعه صنایع بهشهر، لیزینگ رایان سایپا، معادن بافق، پس از برگزاری مجمع بازگشایی شدند.

نماد صنایع شیمیایی سینا بازگشایی شد.توقف نماد سیمان هرمزگان و بازگشایی نماد پارس دارو با پیام ناظر انجام شد.نماد شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران متوقف شد.نماد شیر پاستوریزه پگاه خراسان و نماد شیمی دارویی داروپخش، بازگشایی شد.نماد صنعتی و معدنی گلگوهر و نماد تامین ماسه ریختهگری و لیزینگ صنعت و معدن با پیام ناظر بازگشایی شدند.

همچنین نماد توسعه معدنی و صنعتی صبانور و نماد لیزینگ ایران بازگشایی شد.نماد سرمایهگذاری امید با ادامه توقف روبرو شد.نماد صنعتی و معدنی چادرملو متوقف شد.نماد سیمان کرمان متوقف شد.نماد سیمان هرمزگان و شرکت لیزینگ ایران متوقف شد.

شرکت پتروشیمی پارس یکی از بزرگترین و باکیفیت ترین تولیدکننده های اتان، پروپان ،بوتان، گسولین در ایران و جهان است. علی رغم مشکلات فضای کسب و کار و تبعات ناشی از گسترش تحریم ها و محدودیت های به وجود آمده در حوزه صادرات محصولات ،با اقدامات بسیار ارزشمند کارکنان،مجموع تولیدات واقعی شرکت در سال 1397 به میزان 3.536.000 تن بوده و این مقدار نسبت به برنامه مصوب 85 درصد و نسبت به ظرفیت اسمی 83 درصد تحقق یافته است. اقدامات برجسته ای در سال 97 روی داد از جمله فرایند استحصال اتان به گونه ای بوده که اگر مخارن گاز مایع به دلیل عدم امکان صادرات آن،پر شوند امکان تولید اتان وجود نداشته و به قطع کامل تولید منجر می شده است.پس کارگروهی ویژه برای بررسی راه کارهای مقابله با تحریم از جمله عدم امکان صادرات گاز مایع صورت گرفت. 26 راه حل پیشنهاد شد که مهمترین آن تزریق گاز مایع به خط لوله برگشتی به طرف شرکت گاز است. از دیگر اقدامات عملیاتی شدن پروژه تزریق بخار به مشعل 991، احداث مخازن جدید بنزین و گسولین،پروژه ایمن سازی واحد استحصال اتان،به روز رسانی سیستم DCS واحد استیصال اتان،راه اندازی واحد فروش داخلی در اداره بازرگانی پتروشیمی پارس،بهبود سیستم های مدیریتی،استقرار مدیریت یکپارچه ریسکهای سازمان است. دستاوردهای کلیدی شرکت در سال 97 هم شامل افزایش 44درصدی میزان فروش نسبت به سال قبل،افزایش 47درصدی سود ناخالص نسبت به سال قبل،افزایش 111درصدی سود عملیاتی نسبت به سال قبل،افزایش 62درصدی درآمدهای غیرعملیاتی نسبت به سال قبل،کاهش یک درصدی نسبت بهای تمام شده به فروش نسبت به سال قبل.افزایش 93 درصدی سود هرسهم نسبت به سال 96 است.

سرمقاله

فرخ قبادی

اقتصاددان

خرید گندم توسط دولت از کشاورزان امسال با چالشی کمسابقه مواجه شده است. کشاورزان هر جا که بتوانند گندم خود را به دولت تحویل نمیدهند و آن را به دلالانی میفروشند که هم قیمت بالاتری میپردازند و هم برخلاف دولت که پول گندمهای خریداری شده... از کشاورزان را با تاخیر چندماهه و گاه چندین ماهه میپردازد، نقدا یا در زمانی کوتاه پول را به دست کشاورز میرسانند.

برخی از کشاورزان نیز گندم خود را انبار میکنند و به امید روزهای بهتر مینشینند.

این مساله، البته قابل پیشبینی بود. در آبان ماه گذشته (۹۷) دولت قیمت خرید تضمینی گندم را ۱۴۷۰ تومان اعلام کرد که فقط ۱۳ درصد بالاتر از قیمت سال ۹۶ بود. اعتراض شدید کشاورزان که هزینههایشان بسیار بیشتر از این رقم افزایش یافته بود، موجب شد که دولت عقبنشینی کند و قیمت خرید را به ۱۶۰۰ تومان برساند. اما این قیمت نیز نه منطق مشخصی داشت و نه کشاورزان را راضی کرد. سرانجام دولت به قیمت ۱۷۰۰ تومان رضایت داد که با توجه به تورم تازنده و افزایش قیمت ارز، باز هم مورد اعتراض کشاورزان قرار گرفت.

و این بود که در سالجاری، از حدود یک ماه قبل از زمان برداشت گندم، عدهای با کشاورزان تماس میگرفتند و با پیشنهاد خرید گندم آنها، به قیمتهای بالاتر و پرداخت نقدی، محصول آنها را پیشخرید میکردند. هیچکس نمیداند که چه مقدار گندم و به چه قیمتی از این طریق به فروش رسید؛ اما این را میدانیم که در استانهای شمالی کشور مقدار قابلتوجهی گندم به قیمت بالای ۲۰۰۰ تومان و حتی تا ۲۳۰۰ تومان معامله شد. به گفته عضو هیاترئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس «گندمهایی که به دست دلالان میرسد یا قاچاقی از کشور خارج میشود یا به مصرف دام میرسد.۱»... در هر حال، با توجه به اینکه اغلب کشاورزان بهدلیل محدودیت مالی، توان نگهداری محصول خود را ندارند و نیز از آنجا که خرید گندم توسط دلالان و انبار کردن آن، احتکار محسوب میشود، اکثر کشاورزان چارهای جز فروش محصول خود به دولت ندارند.

این سیاست «خرید تضمینی»، در اغلب سالها، بیش از آنکه در راستای تشویق کشاورزان و حمایت از آنها در مقابل حوادث طبیعی و نوسانات بازار باشد، تدبیری است برای کنترل قیمت نان برای شهرنشینان و کاهش یارانهای که دولت به این منظور باید پرداخت کند. این از جمله دلایلی است که بهرغم یارانههای آشکار و پنهانی که دولت میپردازد، کشاورزی ما حال و روز خوبی ندارد.

منبع: ایرنا