تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد تومان وام به سیلزدگان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه حدود ۷۰ هزار واحد سیل زده در استانهای مختلف شناسایی شده اند که ۴۰ هزار واحد از این تعداد تعمیراتی و ۳۰ هزار واحد احداثی هستند، گفت: ۲,۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به مناطق سیلزده تخصیص یافته است. بنیاد مسکن ۲,۰۰۰ میلیارد تومان را به بانک معرفی کرده است که از این تعداد، تاکنون ۱,۲۰۰ میلیارد تومان عقد قرارداد شده اند.به گزارش مهر، علیرضا تابش عمده آسیبهای سیلاب اخیر را در ۶ استانِ ایلام، لرستان، خوزستان، کرمانشاه، مازندران و گیلان برشمرد و افزود: عمده سهم تسهیلات به این ۶ استان تعلق گرفت که از ۲,۰۰۰ میلیارد تومان واحدهای معرفی شده به بانک، ۱,۹۰۰ میلیارد تومان به این ۶ استان تعلق گرفت.

 

تخفیف ۴۰درصدی خدمات بندری به کالاها

مدیرعامل سازمان بنادر در خصوص بحث اتصال مسیر ترانزیتی چابهار به کشورهای حوزه CIS بهعنوان یک موضوع مهم برای این کشورها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه تصریح کرد: در قالب توافقنامه ترانزیت چابهار که بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هندوستان به امضا رسید، همکاری و هماهنگیهای جدی دنبال میشود، این همکاریها در راستای این است که از مسیر بندر چابهار برای ترانزیت کالاهای صادراتی هندوستان و شبهقاره هند و کشورهای ساحلی اقیانوس هند به سمت CIS بیشتر استفاده شود.به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد افزود: به تازگی وزارت کشتیرانی هند تخفیف ۴۰ درصدی به حقوق و عوارض بندری کالاهایی داده است که مقصد آنها از طریق بندر چابهار باشد.

 

نرخ بلیت هواپیما بروز رسانی شد

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره مشکلات ارزی شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: دولت نمیتواند ارز نیمایی در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار دهد. نرخ ارزی هم که در اختیار شرکتها قرار میگیرد به ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان میرسد. نرخ دلار در روزهای اخیر کاهش یافته و امیدواریم گشایشی در وضعیت هزینههای ارزی ایرلاینها و به تبع آن در قیمت بلیت ایجاد شود؛ اما تا این کاهش نرخ ارز بخواهد اثرگذاری خود را نشان دهد، زمان میبرد.مقصود اسعدی سامانی در گفت وگو با مهر ، ادامه داد: بانک مرکزی به ما دلار نمیدهد و از ارزهای دیگر مانند روپیه هند و یوآن چین به ما داده میشود که نرخ تبدیل آنها ۱۵ تا ۱۶ درصد است.

آزمایش سامانه هواشناسی بومی در فرودگاه پیام

مدیرعامل فرودگاه پیام گفت: سامانه هواشناسی هوانوردی ساخت داخل بهصورت آزمایشی و موازی برای سنجش مقایسهای در فرودگاه پیام راهاندازی شده است و هزینه سامانه داخلی ساخته شده ۲۰ درصد قیمت مشابه خارجی آن است.به گزارش روابط عمومی فرودگاه پیام، نادر ثناگو با تأکید بر اینکه امنیت، اولین نیاز در صنعت هوانوردی است بیان کرد: قطعاً دادههای دقیق هواشناسی در تنظیم این امنیت نقش حیاتی دارند.مدیرعامل فرودگاه پیام گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش دقت در تامین اطلاعات هوانوردی در راستای ایمنی و امنیت پروازها در نشست و برخاستها است.رئیس هیات مدیره فرودگاه پیام از تامین اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال در بخش تجهیزات و زیرساخت برای عملیاتی شدن این پروژه خبر داد و گفت: سامانه هواشناسی هوانوردی ساخت داخل نیز بهصورت آزمایشی و بهصورت موازی برای سنجش مقایسهای راهاندازی شده است که امیدواریم پس از طی مراحل تست و پس پردازشها و تایید عدم اختلاف نتایج با سامانه مشابه خارجی به تولید انبوه برسد و جایگزین سامانههای خارجی شود.

برکناری نماینده وزیر شهرسازی

در بخش مبارزه با زمینخواری

روز گذشته نماینده تامالاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیتالمال که امور مربوط به زمینخواری و دستاندازی به منابع طبیعی و محیط زیست را پیگیری میکرد از سمت خود برکنار شد.به گزارش ایسنا، حسین معصوم، نماینده وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیتالمال که از سال ۱۳۸۳ تا کنون با پنج وزیر همکاری داشته و از موسسان این شورا محسوب میشود، روز سهشنبه از سمت خود عزل شد.معصوم ضمن تایید خبر برکناری خود و با بیان اینکه علت عزل خود را نمیدانم، از ارایه توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

عباس مسيبی سرپرست روابط عمومی

شرکت فرودگاه‎ها شد

با صدور حکمی از سوی رئيس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران، عباس مسيبی به سرپرستی روابط‎عمومی اين شرکت منصوب شد.به گزارش روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، سیاوش امیرمکری در این ابلاغ از مسیبی خواسته است تا با توجه به ظرفیت‎های کارشناسی موجود در جهت بکارگیری روش‎های نوین در امر اطلاع‎رسانی صنعت هوانوردی و هماهنگی با مرکز روابط‎عمومی وزارت متبوع و شرکت‎ها و سازمان‎های تابعه و همچنین تعامل سازنده با مدیران ستادی و فرودگاهی اقدام کند.

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه وشهرسازی درباره افزایش تسهیلات مسکن مهر گفت: در همان ابتدای ورود به وزارت راه وشهرسازی اعلام کردیم که با کمک خود مردم واحدهای مسکن مهر را تمام کنیم؛ به همین دلیل در شورای پول و اعتبار تسهیلات مسکن مهر پردیس با ۱۰ میلیون تومان افزایش به ۵۰ میلیون تومان رسید و در سایر شهرها هم ۵ میلیون تومان افزایش یافت.

محمد اسلامی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فروش اعتباری مصالح ساختمانی تصریح کرد: کار کارت اعتباری مصالح ساختمانی تمام شده است و به زودی جزییات آن را اعلام میکنیم.

وی گفت: با وجود اینکه مسکن استیجاری در قانون اعلام شده، اما جامعه سرمایه گذاری و سرمایه داری از آن استقبال نکرده است. وزارت راه وشهرسازی همواره شرایط سهل و راحتی برای ساخت مسکن استیجاری فراهم کرده است و ما آمادگی داریم که زمین را بدون آنکه وجهی مطالبه کنیم در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم، اما در سالهای گذشته از آن استقبال نشده است.

  • کمیته تعیین نرخ اجاره بها نداریم

    اسلامی به تشکیل کمیته اجاره هم اشاره کرد و افزود: هیچ زمانی قرار نبوده که کمیته تعیین سقف اجاره بها از سوی دولت تشکیل شود. جامعه از دولت انتظار دارد که برای کنترل بازار اجاره اقدام کند، اما طبق قانون، دولت حق هیچ گونه مداخله برای تعیین نرخ اجاره بها ندارد و اجاره بها باید براساس توافق بین مالک و مستاجر تعیین شود.

    وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: براساس ماده ۲ قانون ساماندهی و ماده ۲ آیین نامه موسسات اجاره داری حرفهای تشکیل میشود که دستور العمل و شیوه نامه آن را تدوین کردهایم و مالک و مستاجر با استفاده از استارت آپها، اجاره منطقی و طبق شیوه نامه تعیین میکنند.

    وی با اشاره به اینکه تسهیلات اجاره بها را باید از وزیر اقتصاد سوال کرد، افزود: آقای دژپسند باید اعلام کند که منابع مالی مربوط به تسهیلات بازار اجاره را از کدام منابع بانکی تامین خواهد کرد.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ودیعه مسکن بافتهای فرسوده، وزارت راه وشهرسازی تسهیلاتی را تخصیص میدهد که از طریق آن، فرد بتواند ملکی را برای مدت محدودی اجاره کند تا نوسازی شود، افزود: برای تسهیلات بازار اجاره باید خود وزارت اقتصاد پاسخ دهد.

  • امید به خانه دار شدن در بین مردم باید از طریق رسانه ملی افزایش یابد

    اسلامی با بیان اینکه نقش رسانه ملی در ایجاد امید مردم برای خانهدار شدن بسیار مهم و با ارزش است، افزود: رسانه ملی میتواند با آگاه سازی کاری کند که مردم در زمانهای حساس تصمیمات درستی را اتخاذ کنند.

    وی بیان کرد: وزارت راه وشهرسازی برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید به ویژه اطراف کلان شهرها برای قشرهای متوسط و ضعیف جامعه در دستور کار خود قرار داده که امکان خانه دار شدن برای تمامی افراد جامعه فراهم شود.

    وی افزود: امید برخی از مردم برای خرید خانه از دست رفته بود که با این اقدام ملی و آغاز ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید امید تازهای در بین مردم ایجاد میشود.

    اسلامی یاد آوری کرد: باید امید واقعی بین مردم تزریق شود زیرا برخی فضای مجازی سعی دارند این امید را بین مردم تخریب کنند که نقش رسانه ملی در این بین بسیار مهم است.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یک جامعه مهندسی کارا و پاک دست باید فراهم شود افزود: در انتخابات نظام مهندسی باید هماهنگی و وحدت ایجاد و از تولید مواردی که باعث بر هم ریختن این نظام میشود جلوگیری شود.

    اسلامی ادامه داد: در چند سال گذشته، بحثهایی که در این حوزه به وجود آمد موجب دسته بندی مهندسان ساختمان شد و آسیب زیادی به این جامعه وارد کرد.

    وی افزود: امیدواریم با انتخابات شورای مرکزی نظام مهندسی یک تشکل کارا و حرفهای در این بخش تشکیل شود تا تاثیرگذاری ماندگاری در حوزه مهندسی کشور فراهم شود.

دبیر کارگروه شرکتهای سرمایه گذار در آزادراه ها از توقف دریافت عوارض در آزادراه همدان- ساوه (آزادراه کربلا) به دستور دادستانی خبر داد و گفت: با این اقدام روند سلب اعتماد از شرکت های راهسازی شروع شده و به خروج سرمایه از این بخش منجر خواهد شد. خدایار خاشع ایرنا گفت: دادستان همدان بدون هیچ استدلالی دستور توقف دریافت عوارض را از آزادراه همدان- ساوه (معروف به آزادراه کربلا) صادر کرده است و حکم داده است که برای گرفتن عوارض آزادراهها به مجوز مجلس نیاز است و در اختیارات هیات دولت و وزارت راه و شهرسازی نیست.به گفته خاشع شرکت سرمایهگذار که تاکنون آزادراه تهران- پردیس، قطعه دوم ساوه -همدان و آزادراه پل زال -اندیمشک را در کارنامه کاری خود دارد و حدود یکسال است آزادراه تبریز- مرند را سرمایه گذاری کرده است در واکنش به این اقدام اعلام کرده است که از ساخت آزادراه همدان- کرمانشاه انصراف می دهد.وی ادامه داد: بعد از چهار ماه که هنوز نرخ عوارض سال ۹۸ ابلاغ نشده است اکنون دادستان یک استان که باید حامی سرمایهگذاری و ایجاد اشتغال باشد کل مساله را زیر سوال برده است.وی با بیان اینکه مشکلات متعددی بر سر ساخت آزادراهها پیش پای بخش خصوصی است، گفت: بخشنامه های این چنینی که انگیزه سرمایه گذاران را کم میکند به کاهش مشارکت بخش خصوصی در ساخت راه منجر خواهد شد.

فرمانده مرزبانی ناجا کسانی که اقدام به قاچاق اسلحه و مشروبات الکی از مرزهای شمال غربی کشور می کنند را کولهبر ندانست و گفت: کولهبر کالاهای خاصی را در زمان و مکان مشخصی جابه جا می کند دستگاه قضایی با افرادی که با اظهار نظرهایشان مخل اجرای ماموریت های قانونی مرزبانی می شود، برخورد کند.به گزارش ایسنا، سردار قاسم رضایی با اشاره به تلاشهای مرزبانی در مقابله با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: در بحث مقابله با قاچاق کالای هدف و کالای اساسی موفقیت های زیادی داشتیم و بعضاً این کشفیات تا شش برابر افزایش داشته است.وی به موضوع قاچاق کالا به صورت انفرادی در مرزهای شمال غربی کشور اشاره کرد و گفت: ما با این افراد بر اساس قانون مقابله می کنیم. از برخی از آنها مشروبات الکی و سلاح کشف می کنیم و با برخی نیز درگیری مسلحانه داریم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از افزایش نامتناسب بودجه تامین وسایل کمک توانبخشی برای معلولان نسبت به افزایش قیمت این محصولات گفت: بودجه این حوزه نسبت به سال گذشته تنها ۲ میلیارد تومان افزایش داشته این درحالیست که برخی از اقلام وسایل کمک توانبخشی تا ۴ برابر افزایش قیمت داشتهاند.محمد نفریه در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه تجهیزات توان بخشی و کمک توان بخشی بسیار گران شدهاند افزود: افزایش قیمت به گونهای است که با این بودجه جوابگوی هزینههای آن نیستیم.وی افزود: برای مثال تا سال گذشته بودجه این بخش ۴٠ میلیارد تومان بود که این مبلغ امسال به ۴۲ میلیارد تومان رسیده است. بودجه این بخش تنها ۲ میلیارد تومان رشد کرده اما هزینه بعضی از وسایل کمک توانبخشی حتی تا ۴ برابر افزایش یافته است.

استاد ایرانشناسی دانشگاه برلین تشریح کرد؛
 

گروه اجتماعی: استاد دانشگاه برلین معتقد است که حماسه ملی ایران (شاهنامه فردوسی)، نقش بسیار زیادی در تدام تاریخی ایران دارد اما حماسه ملی یونان (ایلیاد و اودیسه هومر)، نتوانست که موجبات تداوم تاریخی یونان در دورانهای بعدی را تضمین کند.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، ایرانشناسی یکی از شاخههای میانرشتهای در شرقشناسی است که از دوران امپراتوری صفوی و پس از آن، بهطور جدی مورد توجه غربیها واقع شد. پروفسور «مارینا کنراد»، استادتمام ایرانشناسی دانشگاه برلین، که حدود سه دهه از عمر خود را صرف پژوهش در رابطه با ادبیات و تاریخ ایران کرده است، در گفتگو با ایلنا، از نظام معرفتی مطمح نظر و مطلوبش، برای مطالعه در رابطه با ایران، سخن میگوید.

کنراد معتقد است: ایران، هرچند به عنوان بخشی از واقعیت و کلیت تاریخی اسلام و شرق، میتواند مورد مطالعه قرار بگیرد و قطعا مطالعه در رابطه با ایران، بر اساس متدهای شرقشناسی و اسلامشناسی، به مخاطبان این علوم ارائه کند؛ با این حال، ایران به عنوان یک کلیت تاریخی مستقل و دیرینه، نیاز به بررسیهای گسترده مفهومی دارد. او می افزاید: میدانید که هگل در اثر بسیار مهم «پدیدارشناسی روح»، میگوید، ایران «نخستین ملت، نخستین دولت و نخستین کشور» در تاریخ بشر است! به این مفهوم که ایرانیان، پیش از شکلگیری نظام معنایی و حقوقی دولت ـ ملت، به واسطه خودآگاهی ملی که داشتند، نظام دولت و ملت خود را حدود دو هزاره پیش از شکلگیری این مفهوم ایجاد کردند. پس متدهای جاری مطالعه مرتبط با شرقشناسی و اسلامشناسی، نمیتوانند واقعیتهای تاریخی ایران را توضیح دهند. در تطور مفهومی مدنظر هگل، ایران به مثابه یک «روح» پدیدار میشود و باید هم بر اساس متدهای فنومنولوژیک، مورد بررسی قرار بگیرد.

استاد ایرانشناسی دانشگاه برلین به نقل از نیچه در کتاب شگفتانگیز «چنین گفت زرتشت» میگوید: «من به ایرانیها بسیار احترام میگذارم، آنها نخستین مردمانی بودهاند که در تاریخ، به تمامیت آن اندیشیدهاند. این اندیشه در قبال تاریخ و آگاهی به تمایز در طی فرآیندهای تاریخ، یک ویژگی جذاب و تحسینبرانگیز است! روش اوریانتالیستی ادوارد سعید هم به دلیل اینکه، یک شرق آرمانی و غیرواقعی را تصویر میکند و همواره در تضاد با روشهای غربی است و جایگزینی هم برای این متدها عرضه نمیکند، روشی جدی نیست و فقط برای تهییج تودهها برای رفتارهای ایدئولوژیک جذابیت دارد! مطالعه تاریخ بر اساس روشهای فلسفی و به ویژه، پدیدارشناسی، نیازمند آگاهی گسترده از مفاهیم فلسفه یونانی، اسلامی و ایدهآلیسم آلمانی، با تکیه بر هگل، فیشته و شلینگ است. هرچند این روش برای شناخت ایران به عنوان یک واقعیت کلاسیک تاریخی، بسیار مفید است؛ با این حال نیاز به ابزارهای بسیار زیادی دارد و در مجموع بسیار زمانبر و دشوار است اما دستاوردهای زیادی نیز با خود به همراه خواهد داشت. مارینا کنراد همچنین با اشاره به کتاب «حماسه ملی ایران» اثر تئودور نولدکه توضیح می دهد: این کتاب، اثری متفاوت است که جزء پژوهشهای جدی و اثرگذار در مطالعات ایرانشناسی به شمار میآید. نولدکه در این اثر، توانسته که دست روی یک مسئله بسیار مهم در چرایی تداوم ایران بگذارد! این مسئله، هویت ملی ایرانیان است که مردمش مثل مردم آلمان، چین و هند، حساسیت بسیار زیادی بر روی حفظ این هویت دارد. دو اثر مهم شاهنامه فردوسی و ایلیاد و اودیسه هومر، مهمترین حماسههای ملی در جهان هستند، هرچند همانطور که اشاره کردم، در چین و هند هم آثار نسبتا مشابهی وجود دارد ولی این آثار، فراگیری این دو حماسه بزرگ را پیدا نکردند. نولدکه به یک تفاوت اساسی در این دو اثر نیز توجه داشته که حماسه فردوسی توانست باعث تداوم تاریخی ایران شود، اما ایلیاد و اودیسه از دوران باستان به بعد، نتوانست تداوم تاریخی یونان را تضمین کند. هرچند یونان هم به عنوان یک روح، اثرات گسترده خود را الهیات، فلسفه، علوم سیاسی و حقوق و همچنان در زبانهای دیگر اروپایی، برجای گذاشته و به شکلی ناملموس از تداوم تاریخی برخوردار بود اما جنس تداوم تاریخی ایران، آشکار بود. ایران نیاز به مطالعات پدیدارشناسی بسیار وسیعی دارد و امیدوارم که روزی این فرصت برای پژوهشگران جدی ایرانشناسی فراهم شود.