یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که وقتی به کسی تذکر می دهید که فلان کا را نکند در پاسخ تان بگویند: «ای بابا کار باید از ریشه درست شود»، « کشتی را با بارش می خورند اتفاقی نمی افتد آن وقت شما به ما پیله کرده اید که فلان کار را نکن یا فلان کار را بکن»، « حالا اگر ما این کار...را نکنیم همه چیز درست می شود؟» و عبارت هایی از این قبیل. فکرش را بکنیم که اگر هر کدام از ما بخواهیم به امید و انتظار دیگری یا دیگران بمانیم که کارشان را درست انجام بدهند و با این تصور اقدام خلاف و نادرست خودمان را توجیه کنیم، سنگ روی سنگ بند نمی شود و اوضاع بدتر می شود و کار از پیش نمی رود. در مقابل اگر هرکسی کار خودش را تا آنجایی که برایش مقدور است درست انجام بدهد و همانطور که از دیگران توقع دارد که کارشان را درست و بی نقص به انجام برسانند خودش هم به همین نحو رفتار کند، امور جامعه و عالم تا حدود زیادی درست می شود و زمینه برای وقوع مفاسد و خلاف های بزرگتر از بین می رود. ریشه بسیاری از مشکلات ریز و درشت جامعه از همین تصور اشتباه ریشه می گیرد که همه ما توقع و انتظار داریم که دیگران کارشان را درست انجام دهند اما وقتی به خودمان می رسیم این تکلیف و توقع را از یاد می بریم. در توضیح این نکته باید گفت اختلاس ها و ارتشاء ها و دزدی های بزرگی که در کشور اتفاق افتاده باعث شده تا قبح عمل خلاف در جامعه کمرنگ شود و بعضی افراد به خودشان حق بدهند که چون تعدادی دارند در ابعاد کلان می برند و می دزدند و فساد می کنند پس فساد و عمل خلاف ما چندان به چشم نمی آید و اگر قرار است جامعه درست و اصلاح شود پس باید اول جلوی دزدی ها و فسادهای کلان گرفته شود. البته که بایستی از وقوع فساد و خلاف در ابعاد بزرگ جلوگیری شود اما به همان اندازه پیشگیری از ارتکاب عمل خلاف در سطح کوچک و در ابعاد کم هم مهم است. همه ما این مثل را شنیده ایم که تخم مرغ دزد شتردزد می شود. این ضرب المثل البته برای آن دسته از افرادی است که زمینه و استعداد ارتکاب خلاف های بزرگ را دارند.

سرمقاله

محمدرضا مودودی

سرپرست سازمان توسعه تجارت

ایران در صادرات برخی کالاها از مزیت نسبی و منابع قابل توجهی برخوردار است. برای مثال ما در عرصه نفت و گاز و کالاهای حاصل از آنها همچون صنعت پتروشیمی، یک مزیت مهم و قابل اتکا داریم. از سوی دیگر برآیندی که از مشتریان پتروشیمی ایران به...دست می آید، مثبت است و این نشان دهنده محبوبیت کالاهای ما در این بخش است. برای تضمین شدن بازار کالاهای مزیتدار باید شیوه های تجاری مختلف اجرایی شود، برای توسعه صادرات پتروشیمی از یک سو باید زنجیره تولید کالایی گسترش پیدا کند که این مسئله در سیاست های صنعتی کلان کشور تعریف میشود و از سوی دیگر باید سیاستهای تجاری به سمت افزایش نفوذ کالاهای ایرانی حرکت کند. امروز بسیاری از کشورهای جهان برای آنکه صادرات خود را تضمین کنند، به سراغ خرید برندها و کارخانه هایی میروند که اصلی ترین مشتری محصولاتشان هستند. با این اتفاق هدایت کارخانه ای که مشتری صادراتی آن کشور است، در اختیار خودشان قرار میگیرد و صادرات تضمین خواهد شد. ما اگر بتوانیم تنها در حوزه پتروشیمی و با مشتریان منطقهای چنین سیاستی را به پیش ببریم، قطعا یک برد اقتصادی مهم خواهیم داشت. سیاستهای اقتصادی داخلی نمیتواند بدون توجه به شرایط منطقهای و جهانی اتخاذ شود. حفظ کیفیت و ارائه محصولاتی که نیاز روز بازار است، موضوعی مهم است که در حفظ بازارهای صادراتی بیشترین اهمیت را دارد. جدای از آن اتفاقاتی که داخل کشور صادرکننده میافتد نیز بر بازار صادراتی تاثیر مستقیم میگذارد. هرچه ثبات اقتصادی و قیمتی حفظ شود، میزان اعتماد مصرفکننده به کالاهای صادراتی افزایش خواهد یافت.

بسیاری از کشورهای جهان برای حفظ توان صادراتی خود بر وابستگیهای متقابل تاکید میکنند. اینکه کشوری برای بلندمدت روی محصولات ما حساب کند و در ازای آن بخشی از نیازهای وارداتی ما را نیز تضمین کند، قطعا اتفاقی مثبت در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی خواهد بود.

منبع: ایسنا

 

رهبر انقلاب درگذشت حجتالاسلام حائری را تسلیت گفتند

حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت حجتالاسلام حائری را تسلیت گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنهای در پیامی درگذشت عالم بزرگوار حجتالاسلام حاج سید علیرضا حائری را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

درگذشت تأسفانگیز عالم بزرگوار حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سیّد علیرضا حائری را به بازماندگان و خاندان مکرّم و ارادتمندان و همکاران علمی ایشان در مؤسسهی دائرةالمعارف فقه که اخیراً به ریاست آن منصوب شده بودند، تسلیت عرض میکنم.

خدمات علمی و تبلیغی این عالم فرزانه ذخیرهی ماندگاری برای خود آن مرحوم و یادگار ارزندهئی برای علاقمندان و راهجویان و مایهی رحمت و مغفرت الهی است انشاءالله.

از خداوند متعال علو درجات و حشر با اجداد طاهرینشان را برای ایشان مسألت میکنم. والسلام علیکم

سیّد علی خامنهای

۲۸ تیر ماه ۱۳۹۸

راهبرد دفاعی ایران در صورت خطای محاسباتی دشمنان تهاجمی میشود

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با برحذر داشتن اتاقهای فکر و جنگ جبهه دشمن از طراحی هرگونه ماجراجویی و شیطنت ضد ملت ایران تاکید کرد: در صورت خطای محاسباتی دشمنان، راهبرد دفاعی ما به راهبرد تهاجمی تغییر وضعیت داده و همه ظرفیتهای ما سراسر تهاجمی میشوند.

به گزارش روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی عصر پنجشنبه در جریان بازدید و ارزیابی میزان آمادگی های دفاعی نیروهای مستقر در جزایر سه گانه و منطقه دریایی نازعات در خلیج فارس، با تاکید بر اشراف اطلاعاتی و آمادگی مطلوب یگان های دریایی سپاه در صیانت از امنیت آبهای سرزمینی ایران اسلامی گفت: منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز و جزایر و سواحل مربوط به آن نه تنها برای ایران بلکه برای همه جهان، منطقه ای حساس و حیاتی بوده و جزء لاینفک اقتصاد جهانی به شمار می رود.

وی افزود: در عین حال این منطقه برای کشور بزرگ ایران، یک مفهوم دفاعی مطلق و کاملی دارد و ما برای دفاع از منافع حیاتی و مرزهای آبی و هوایی خود در این منطقه و جزایر و سواحل، گسترش دفاعی قدرتمندی را از نیروهای زمینی، دریایی و هوافضا شکل دادیم و از ذخایر و ظرفیتهای تهاجمی فوقالعاده بالایی نیز برخوردار هستیم.

سپاه یک کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق را توقیف کرد

روابط عمومی منطقه یکم دریایی سپاه با اعلام خبر توقیف یک شناور خارجی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق در جنوب جزیره لارک در جزایر خلیج فارس، ادعای رسانه های غربی مبنی بر توقیف هر گونه شناور دیگر توسط ایران را تکذیب کرد.

به گزارش روز پنجشنبه سپاه نیوز؛ روابط عمومی منطقه یکم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: طی عملیات رصد و کنترل ترددهای شناوری در خلیج فارس به منظور کشف و مقابله با قاچاق سازمان یافته در روز یکشنبه مورخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ گشت های شناوری منطقه یکم دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی های خارجی در اقدامی غافلگیر کننده این کشتی را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود را پس از هماهنگی و حکم مراجع قضایی، در جنوب جزیره لارک توقیف کردند.

پهپادی از دست ندادهایم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه به ادعای ترامپ مبنی بر ساقط کردن پهپاد ایرانی واکنش نشان داد و گفت: ما پهپادی را از دست ندادهایم.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته مدعی شد که ناو آمریکایی یک پهپاد ایرانی که به آن نزدیک شده را ساقط کرده است. سید عباس عراقچی دیروز - جمعه - در واکنش به این ادعا در صفحه توئیتر شخصی خود نوشت: ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه در هیچ جای دیگر از دست نداده ایم. نگرانیم که ناو هواپیمابر باکسر پهپاد آمریکایی را به اشتباه ساقط کرده باشند!

حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش رو

نظام را بیمه میکند

نماینده مردم تهران تاکید کرد:حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش رو نظام را بیمه میکند. به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف با اشاره به انتخابات مجلس در سال جاری در حساب شحضی توئیتر خود نوشت: درشرایط فعلی کشور متولیان برگزاری انتخابات باید در نظر داشته باشند که حضور حداکثری مردم در انتخابات پیشِ رو نظام را بیمه میکند. به همین دلیل نباید به گونهای عمل شود که یک جریان سیاسی با محدودیت در ارائه کاندیدا به دلیل رد صلاحیت روبهرو شود.

توقف دو کشتی باری ایرانی در برزیل

به دلیل تحریمهای آمریکا

دو کشتی ایرانی به دلیل تحریمهای آمریکا در برزیل متوقف شدند و قادر به سوختگیری نیستند. به نقل از رویترز، «پتروبراس»، شرکت نفتی برزیلی، به دلیل تحریمهای آمریکا از سوخترسانی به دو کشتی باری ایرانی خودداری کرده است. بنابراین این دو کشتی قادر به سوختگیری و بازگشت به ایران نیستند. شرکت نفت پتروبراس در این باره گفته است: نام این دو کشتی در فهرست تحریمی آمریکا قرار دارد و فروش سوخت به این دو کشتی میتواند عواقبی برای این شرکت برزیلی داشته باشد. در صورتی که این دو کشتی باری نتوانند سوخت مورد نیاز خود را در برزیل و منطقه تامین کنند، آخرین راه برای آنها ارسال سوخت از ایران است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه:
 

گروه سیاسی: یک نماینده مجلس درباره اصلاح ساختار بودجه و زمان ارائه آن به مجلس گفت: تصور من این است که لایحه اصلاح ساختار بودجه با توجه به آن فرصت سه ماهه که سپری شده حداکثر تاماه آینده به مجلس بیاید.

مهرداد لاهوتی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره آخرین اقدامات جهت اصلاح ساختار بودجه که مقام معظم رهبری دستور آن را صادر کرده بودند، گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم دولت تا الان کار کرده و آماده است که اصلاحات مورد نظر را به صحن مجلس ارائه دهد. این موضوع را دولت الزاما باید از طریق لایحه دنبال کند و ما در مجلس نمیتوانیم این بحث را در قالب طرح ارائه دهیم، چراکه قطعا در خیلی از موارد با ایرادات قانون اساسی و ایراد شورای نگهبان مواجه میشویم. سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در پاسخ به این سوال که فکر میکنید مقام معظم رهبری در ابلاغ این دستور چه مواردی را برای اصلاح مدنظر دارد؟، گفت: ما کشور را گران اداره میکنیم، در این شرایط باید تلاش کنیم. به عنوان مثال بودجهای که دولت برای شرکتها به ما میدهد، ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ما ۴۷۰ هزار میلیارد تومان آن را رسیدگی میکنیم و اصلا کاری به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن نداریم. یعنی سه برابر بودجه عمومی کشور در آنسو است. نماینده اصولگرای مردم لنگرود تصریح کرد: این مورد به آن معناست که دولت باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند و آن میدانی هم که در حیطه رسیدگی ماست، باید به خوبی مورد ارزیابی و رسیدگی قرار بگیرد که الان هیچ دخالتی در این موضوعات نداریم. وی یادآور شد: کوچک کردن دولت هم باید مورد توجه باشد و فکری باید به حال ساختار دولت کنیم، نمیشود که همیشه از دولت چاق سخن بگوییم. اینها از جمله مسائلی است که روی مصارف، فرارهای مالیاتی و جنبههای دیگر ساختار بودجه میتواند مورد توجه قرار بگیرد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مصرف ما در آب و برق و گاز زیاد است و یکی از پرمصرفترین کشورها هستیم. ما چهار برابر میانگین مصرف دنیا در حال مصرف هستیم. زمانی که فشار تحریم را داریم، باید رعایت کنیم. وی درباره لزوم ادغام دستگاههای موازی گفت: دستگاههای موازی فرهنگی و کمکی و امدادی و... داریم. وقتی از کوچک کردن دولت سخن میگوییم منظورمان این نیست که دستگاهها دهها نفر را بیرون کنند بلکه خیلی از این دستگاههای موازی میتوانند در هم ادغام و کوچکتر شوند. نماینده مردم لنگرود در پاسخ به سوالی درباره لزوم سر و سامان دادن به یارانههای پنهان هم گفت: یارانههای پنهان ما هم وحشتناک است. به عنوان مثال قیمت تمام شده بنزین حدود هشت هزار تومان است ولی ثروتمندان و کسانی که تعداد خودرویهای بیشتری دارند، بیشتر استفاده میکنند. به عبارت دیگر ثروتمندان جامعه از یارانههای پنهان استفاده میکنند. وقتی به یک روستا میرویم که آنچنان برق یا بنزینی مصرف نمیکنند؛ میبینیم یارانههای پنهان ما نزدیک به دوبرابر بودجه عمومی کل کشور است که ثروتنمدان جامعه مصرفکنندگان آن هستند.

روحانی در تماس تلفنی با مکرون تاکید کرد؛

گروه سیاسی: رؤسای جمهور ایران و فرانسه در مکالمه تلفنی درباره مهمترین مسائل و موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی با یکدیگر گفتگو و بر ضرورت استمرار تلاشها برای حفظ و ادامه توافق برجام تاکید کردند.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر پنجشنبه در گفتگوی تلفنی با «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، اهتمام و تلاش فرانسه برای حفظ برجام را حائز اهمیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم به بازگذاشتن همه مسیرها برای حفظ برجام است.

رئیس جمهور با اشاره به سفر نماینده ویژه رئیس جمهور فرانسه به کشورمان، اظهار داشت: طرفین ایرانی و اروپایی برجام باید تلاش کنند تا گام های متوازنی در راستای حفظ این توافق برداشته شود.

روحانی تشدید تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا را در بقاء برجام مشکل آفرین دانست و افزود: افرادی در آمریکا هستند که نمی خواهند تلاشها برای حفظ برجام موفق باشد که نمونه آن تصمیم اخیر کنگره آمریکا در دزدی بیش از یک و نیم میلیارد دلار پول ملت ایران است.

رئیسجمهور با بیان اینکه علی رغم مشکلات و کارشکنیها معتقدیم طرفین باید از فرصت باقیمانده به خوبی استفاده و بهرهبرداری کرده و کارشناسان دوطرف با خلاقیت خود راهکارهای مناسبی را برای حفظ و ادامه برجام پیدا کنند، گفت: اروپا باید تلاشهای خود را در راستای تامین منافع مشروع ایران و ایجاد آتش بس در این جنگ اقتصادی آمریکا تسریع کنند.

روحانی تبادل از طریق اینستکس همزمان با ورود پول فروش نفت از این طریق را در راستای استمرار تلاشها برای حفظ برجام مهم دانست و خاطرنشان کرد: گذشت زمان و از دست رفتن فرصت ها ایران را مجبور به اجرای گام سوم خود خواهد کرد.

رئیس جمهور لغو تحریم های آمریکا را راهکاری دیگر برای استمرار تلاش ها برای حفظ و ادامه برجام و بازگشت شرایط به گذشته دانست و گفت: به هیچ عنوان راهکارهای چند ماهه برای توقف فعالیتهای ایران قابل قبول نیست.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به ضرورت تلاش طرفین برای کاهش تنشها و حفظ برجام، گفت: متاسفانه همواره افراطیونی هستند که از تلاش کشورها برای رسیدن به صلح ممانعت می کنند و اعلام آمریکا مبنی بر سخت تر کردن تحریم ها علیه ایران در این راستا است.

رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه اروپا اقدامات خود را برای فعال شدن عملی اینستکس تسریع کرده است، به بیانیه مشترک سه کشور اروپایی در رابطه با تامین منافع ایران در برجام اشاره کرد و افزود: تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا فعالیت تجاری بسیاری از کشورها با ایران را دچار مشکل کرده است.

مکرون تاکید کرد: فرانسه اهتمام ویژه ای نسبت به حل وفصل مسائل و مشکلات و حفظ برجام دارد و این نیاز به تلاش همه طرف ها دارد.

گاردین مدعی شد؛
 

گروه سیاسی: روزنامه گاردین مدعی شد که «محمد جواد ظریف» پیشنهاد داده تا در مقابل برداشته شدن تحریم های آمریکا، ایران زودتر از موعد تعیین شده در برجام، پروتکل الحاقی را به تصویب برساند.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری مهر، به ادعای روزنامه گاردین «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در نشست با فعالان رسانهای آمریکا از پیشنهاد جدید تهران برای برداشته شدن تحریمهای واشنگتن سخن گفته است. طبق این ادعا گفته است که ایران حاضر است در ازای رفع دائمی تحریمهای ایالات متحده، بازرسیهای ارتقا یافته و دائمی از برنامه هستهای خود را بپذیرد. این روزنامه مدعی است ظریف همچنین گفته است که اگر ترامپ بخواهد ایران میتواند پروتکل الحاقی را تصویب کند و او هم میتواند تحریمهایی را که وضع کرده، بردارد، در آن صورت پروتکل الحاقی زودتر از ۲۰۲۳ به تصویب ایران میرسد. به نوشته گاردین، ظریف که در مقر هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل صحبت کرده، این پیشنهاد را «اقدامی قابل توجه» توصیف کرده و گفته است: ما به دنبال محتوا هستیم، اقدامات قابل توجه دیگری هم هست که میتوان انجام داد. طبق توافق هستهای، قرار است ایران در سال ۲۰۲۳ پروتکل الحاقی را در مجلس به تصویب برساند و همزمان هم کنگره آمریکا تحریمهای ایران را لغو کند. بر اساس پیشنهاد ظریف، ایران آماده است این اقدام متقابل حالا انجام شود.

  • نمیدانیم پهپاد مورد ادعای آمریکا متعلق به چه کسی است

    در خبری دیگر ظریف در مصاحبه با نشنال اینترست در مورد تنشهای میان ایران و اروپا و ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی از سوی آمریکا توضیح داد. به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفتوگو با نشنالاینترست در مورد ادعای جدید آمریکاییها در مورد سقوط پهپاد ایرانی گفت: در تماسی که با تهران داشتم، ما هیچ اطلاعی درباره از دست دادن پهپاد نداریم. تا این زمان نمیدانیم چه اتفاقی افتاده است. رئیسجمهوری آمریکا میگوید که آنها این پهپاد را هدف قرار دادهاند. نمیدانیم این پهپاد چه کسی است، ما اطلاعاتی نداریم. آمریکا به سمت اشتباهی حرکت میکند. واقعیت این است که آمریکا حضور خود را در خلیج فارس افزایش داده است و این به امنیت یا ثبات منطقه کمک نمیکند. یک قسمت کوچک آبی است و نمیتوانید یک حجم ترافیکی داشته باشید بدون اینکه اتفاقی بیفتد. وی درباره نفت کش مفقود شده گفت: همه اطلاعاتی که داریم این است که یک نفتکش کوچک که تنها یک میلیون لیتر فرآورده نفتی چاقاق را حمل میکند و نه نفت را توقیف کردیم و آن هم اغلب در خلیج فارس به دلیل یارانه سنگینی است که در ایران به فراوردههای نفتی تعلق میگیرد. قاچاق بسیاری از مرزهای دریایی و زمینی وجود دارد و ما آنها را به طور مرتب پیگیری میکنیم. بنابراین این تانکری که آنها صحبت میکنند، یک نفتکش قاچاق و نه نفتکش عادی است.

تجارت روند نزولی نرخ دلار در روزهای اخیر را بررسی کرد؛

گروه تجارت: هفته گذشته قیمت دلار و نرخ ارز به طور چشمگیری روند نزولی پیدا کرد. در عین حال فعالان اقتصادی و همین طور بسیاری از مردم همچنان مترصد تغییرات جدید در بازار ارز هستند و ظاهرا هیچ نوع ثباتی را برای این بازار قائل نیستند و اصلاح بازار ارز را دور از دسترس می دانند. یک کارشناس اما در این مورد اعتقاد دارد برای اصلاح مدیریت بازار ارز، دولت باید هرچه سریعتر اصلاح در شیوه عملکرد بانکها و همچنین اصلاح سیاستگذاری پولی که هدف آنها مهار نقدینگی باشد، در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش تجارت کامران ندری در گفتوگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» معتقد است که با راهاندازی بازار متشکل ارزی، بعید به نظر میرسد که نرخ دلار شتاب کاهش قیمت گیرد. با ابن حال او تأکید میکند که اگر بازارهای متشکل درست عمل کنند و معاملات تحت نظر مقام ناظر انجام گیرد، از منظر اقتصادی، تشکیل آنها توجیهپذیر است. به اعتقاد ندری، در حال حاضر بانک مرکزی باید بر کنترل تورم متمرکز شود و رشد نقدینگی در اقتصاد را به نحوی کنترل کند که ما درگیر تورم بالا نشویم. اصلاح شبکه بانکی دیگر نکتهای بود که ندری در صحبتهای خود به آن اشاره کرد. به اعتقاد این کارشناس بانکی در حال حاضر بانک مرکزی به خوبی از مشکلات نظام بانکی آگاه است و در همین زمینه ضروری است تا رابطه بانکها با بانک مرکزی ضابطهمند و مطابق بر استانداردها قرار گیرد. او همچنین افزود: در حال حاضر سیاستگذاری پولی تحت تأثیر سلطه مالی دولت قرار دارد و ضروری است تا رابطه دولت با بانک مرکزی به نحوی تعریف شود تا در بلند مدت، این سیاستگذاری به سمت مهار تورم هدفگذاری شود. ندری خاطرنشان کرد: بررسی تجربه کشورهای مختلف در مهار تورم نشان میدهد که این مشکل حل نشدنی نیست. همانطور هم که از از دهه 90 به این سو، پدیده تورم به عنوان یک معضل در اغلب کشورها نداشتیم. البته استثناهایی مانند ونزوئلا وجود دارد؛ اما تجربه نشان داده است کشورهای مختلف با بهره گیری از دانش اقتصاد در حوزه اقتصاد کلان و سیاستگذاری پولی، توانستهاند تورم را مهار کنند.

  • ضرورت اصلاحات ساختاری در حوزه بانکی و پولی

    اصلاح ساختار نظام بانکی بیش از همه بر عهده بانکمرکزی است. رییس کانون بانکها و موسسات اعتباری غیردولتی در این باره عنوان می کند: «بانکمرکزی طی سالهای اخیر تلاش موثری در مدیریت بازار پول و شبکه پولی و بانکی کشور به ویژه ساماندهی موسسات غیرمجاز و نظمبخشی در حوزه نظام پرداخت و اعتبار داشته که نتیجه این مدیریت، به ثبات نسبی و توقف شوک در بازار ارز و بازگشت آرامش ذینفعان شبکه بانکی اعم از سپردهگذاران و سهامداران منجر شده است. » کورش پرویزیان در گفتوگو با خبرآنلاین میافزاید: «در شرایطی که خصومتهای برخی دولتهای خارجی علیه کشور و ملت ایران لحظهای قطع نمیشود، دستیابی و حفظ ثبات در اقتصاد بدون شک نیازمند مدیریت اولویتها است. » پرویزیان تصریح میکند: «اعمال اصلاحات ساختاری در حوزه بانکی و پولی اگرچه لازم و مفید است، اما شرط موفقیت این اصلاحات، زمانبندی درست برای اعمال آنها و اولویتدهی حفظ آرامش حوزه بانکی و پولی نسبت به آنها است که بانکمرکزی بهدرستی تلاش دارد این تقدم و تاخر را رعایت کند. » پرویزیان ادامه داد: «یکی دیگر از مصادیق مدیریت اولویتها، تقدمبخشی به حفظ آرامش نسبت به کاهش ریسک استفاده از ابزارها و روشهای نوین خصوصا در حوزه ابزارهای الکترونیک است. اگرچه بهکارگیری شیوههای نوین در حوزه اقتصاد مانند هر حوزه دیگری مستلزم پذیرش حد قابل قبولی از ریسک برای بهرهمندی از منافع این شیوهها است، اما باید به این واقعیت هم توجه داشت که شرایط خاص کشور ما، آستانه ریسکپذیری را محدود کرده است. » وی ضمن تایید فواید محتمل استفاده از رمزارزها متذکر میشود: «بهرهگیری از سازوکار رمزارزها، توکنها و… در ایجاد پویایی در اقتصاد خصوصا مواردی مانند خارج کردن داراییهای بانکها از حالت راکد و عمومیسازی اقتصاد قطعا مفید است، اما باید توجه داشت این روشها در حوزه بازار متشکل پولی و بانکها صرفا با الزام به ایجاد زیرساخت مناسب و در هماهنگی و با مجوز نهاد نظارتی امکانپذیر است. » پرویزیان با ذکر مثالی، میگوید: «در مورد روش توکنیزاسیون قرار دادن داراییها به عنوان پشتوانه، در حوزه بازار الکترونیک و توکنهای قابل مبادله مساله مهمی است که هم برای اطمینانبخشی به علاقمندان این حوزه و هم برای مدیریت و ارزیابی ریسکهای مرتبط ضروری است. » رییس کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی تصریح میکند: «از آنجایی که بانکمرکزی تلاش دارد بازار ارز و پول به ثبات رسیده و سرعت گردش پول را نیز مدیریت کند، به درستی تاکید دارد ارز دیجیتال یا رمزینه ارزها تحت مدیریت و انحصار این نهاد قرار داشته باشد؛ البته با این تخصیص که اصرار بر انحصار در مورد رمزارزهایی است که به پشتوانه دارایی زمینه انتشار پیدا میکنند و از این طریق در معرض تبادل قرار میگیرند. »

  • جمع بندی

    با توجه به آنچه که گفته آمد اصلاح ساختار نظام بانکی که همواره مد نظر کارشناسان بوده و مسئولان قول اجرای آن را هر از گاهی می دهند حال به نظر می رسد برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور و در کنار راهکارهای گوناگون بایستی کارآمدی نظام بانکی نیز افرایش و ارتقا پیدا کند و با استفاده از آخرین متدهای مورد استفاده در نظامات مالی و پولی جهان شیوه شبکه بانکی کشورنیز روزآمد و چابک سازی شود.

مدیر سامانه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری تشریح نمود؛

گروه تجارت: مدیر سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری گفت: ثبت سفارشها صرفا بر اساس رتبه بندی و تایید اهلیت بازرگان انجام میشود.

عدم کنترل ثبت سفارش ها با اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی محمدجواد ، مدیر «سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری» وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه صورتهای مالی گویای کارنامه عملکرد یک شرکت یا بنگاه اقتصادی است، اظهار کرد: کارنامه مالی در وهله اول کارکرد داخلی برای آن شرکت یا بنگاه اقتصادی دارد چرا که سهامداران از وضعیت مالی شرکت یا بنگاه اقتصادی و میزان سود یا زیان ده بودن آن مطلع میشوند. هادی دهکردی افزود: کارکرد دوم این صورتهای مالی برای حاکمیت و ذینفعان مختلف است که در تعاملات خود با شرکتها یا بنگاههای اقتصادی به اطلاعاتی نظیر «سرمایه»، «دارایی»، «بدهی»، «وجوه نقد» دست پیدا کرده تا بر این اساس روابط خود را با آنها تنظیم کنند.

  • بازرگانان بر اساس رتبه اعتباری تسهیلات دریافت میکنند

    هادی دهکردی با اشاره به اینکه در «سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری»، رتبهبندی اعتباری از سه بخش «مسئولیتپذیری»، «شاخصهای کسب و کار» و «وضعیت مالی» تشکیل شده است، اظهار کرد: در خصوص شاخصهای وضعیت مالی باید اطلاعات صورتهای مالی وجود داشته باشد، اما تاکنون این اطلاعات به صورت کاغذی و اسکن شده وجود داشت و به همین دلیل عملا پردازش مکانیزه آن امکانپذیر نبود.

    وی با بیان اینکه هماکنون با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صمت فرآیندی طراحی شده است که این اطلاعات از حالت کاغذی به داده های الکترونیکی تبدیل شود، بیان کرد: بعد از این مرحله داده خام وارد سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری به عنوان یکی از زیر سامانههای سامانه جامع تجارت میشود. هادی دهکردی ادامه داد: پس از اینکه دادههای مربوطه در کنار سایر شاخصها قرار گرفت، رتبه بازرگان مشخص میشود که بر اساس آن مزایا و تسهیلاتی از جمله تخصیص ارز به بازرگان تعلق میگیرد. مدیر «سامانه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری» وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از اجرای سیاست تخصیص ارز دولتی به شرکتها و تبعات آن گفت: سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی منجر به این شد که، کنترلی روی ثبت سفارش وجود نداشته باشد و فهرست بلند بالایی از شرکتهایی پدید آید که پس از دریافت کارتبازرگانی، بدون اینکه هدفی برای واردات به کشور داشته باشند ارز دولتی دریافت کنند. وی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی ثبت سفارشها نشان داد که در ابتدای اجرای سیاست ارز دولتی، سیستم تخصیص ارز مبتنی بر ارزیابیهای کارشناسی و خبره محور بود، افزود: از ابتدای دی ۹۷ با ابلاغ سازمانهای صنعت و معدن و تجارت استانها، ثبت سفارشها صرفا بر اساس رتبهبندی و تایید اهلیت بازرگان انجام میشود.

  • شفافیت تجاری با سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری

    دهکردی با بیان اینکه با استقرار این سامانه در حوزه واردات و صادرات بنگاههای اقتصادی شفافیت صورت میگیرد، اظهار کرد: بازرگانان و تجاری که شفاف عمل کنند، براساس ساز و کار این سامانه نفع بیشتری میبرند. مدیر سامانه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری وزارت صمت در پایان گفت: همچنین به دلیل اینکه اطلاعات بازرگانان و تجار با حسابرسی از آنها مبنای عمل وزارت صمت قرار میگیرد، فرآیند دریافت مزایا و تسهیلات ارائه شده به آنها در حوزههایی مانند «تسهیلات بانکی»، «معافیتهای مالیاتی»، «بیمه» تسهیل خواهد شد.

با ادعای امریکا مبنی بر انهدام پهپاد ایران رقم خورد؛

گروه انرژی: قیمت نفت در معاملات روز جمعه 28 تبرماه بازارها پس از این که تنشهای خاورمیانه به دنبال ادعای انهدام پهپاد ایرانی توسط ناو آمریکایی در خلیج فارس دوباره افزایش یافت، بیش از ۲ درصد جهش کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۳ سنت یا ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۶ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا روز گذشته ۲.۶ درصد سقوط کرده بود که چهارمین کاهش روزانه متوالی بود و از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از شش درصد کاهش نشان میدهد.

بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و ۱۷ سنت یا معادل ۱.۹ درصد افزایش یافت و به ۶۳ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه ۲.۷ درصد کاهش داشت و از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از پنج درصد کاهش داشته است.

آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد یک ناو این کشور در تنگه هرمز یک پهپاد ایرانی را ساقط کرده است اما ایران اعلام کرد هیچ اطلاعی درباره از دست دادن یک پهپاد ندارد.

همچنین اظهارات مقامات بلندپایه بانک مرکزی آمریکا که انتظارات برای کاهش نرخهای بهره را تقویت کرد، عامل دیگری بود که از افزایش قیمتهای نفت پشتیبانی کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین آژانس بینالمللی انرژی به دلیل کندی رشد اقتصاد جهانی، پیش بینی نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ را از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بینالمللی انرژی به رویترز گفت: اگر اقتصاد جهانی به خصوص اقتصاد چین ضعیفتر شود، ممکن است این آژانس در نرخهای مورد پیشبینی خود دوباره تجدیدنظر کند.

بانک بارکلیز نیز با اشاره به احتمال رشد کمتر تقاضا و ضعیف شدن وضعیت اقتصاد کلان جهانی، قیمت مورد پیش بینی برای نفت خام در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ و سال ۲۰۲۰ را کاهش داد. این بانک قیمت مورد پیش بینی برای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در نیمه دوم امسال را دو دلار کاهش داد و به ترتیب ۶۹ دلار و ۶۱ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد. همچنین قیمت مورد پیش بینی برای نفت برنت در سال ۲۰۲۰ را شش دلار کمتر کرده و ۶۹ دلار و قیمت وست تگزاس اینترمدیت را پنج دلار کاهش داد و ۶۲ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد.

  • در صورت عدم توافق با ایران، قیمت نفت به بالای ۱۵۰ دلار میرسد

    پایگاه «سیانبیسی» در گزارشی به عواقب عدم توافق با ایران بر سر مساله هستهای پرداخته و اذعان کرد که جنگ احتمالی در خلیجفارس، نفت را به بالای ۱۵۰ دلار خواهد رساند.ایران در قالب کاهش تعهدات برجامی، سقف غنیسازی اورانیوم خود را افزایش داده است و صورت بروز هرگونه تقابل نظامی بین ایران و آمریکا یا ایران و اسرائیل، قیمت نفت به رقمی نجومی خواهد رسید.هرگونه تقابل نظامی با ایران ممکن است عبور یک سوم نفت جهان که از خلیج فارس عبور میکند را با مشکل مواجه کند و قیمت نفت را به بیش از ۱۵۰ دلار برساند. همچنین به تعویق افتادن یک توافق بین آمریکا و ایران ممکن است تنشها را هر لحظه بیشتر کند.

  • تقاضا کم شده و قیمت نفت افزایش چندانی نمییابد

    فاتح بیرول، رئیس آژانس بینالمللی انرژی گفت این سازمان انتظار ندارد که قیمت نفت به میزان چشمگیری افزایش یابد زیرا تقاضا در حال کم شدن است و همچنین بازار جهانی نفت اشباع است.

    وی در کنفرانس دو روزه انرژی در دهلینو گفت: «قیمتها با بازار تعیین میشوند... اگر امروز بازار را میبینیم، میبینیم که تقاضا به میزان چشمگیری در حال کاهش است.»

    به گزارش رویترز بیرل گفت: آژانس بینالمللی انرژی، پیشبینی خود از رشد تقاضا برای نفت در جهان در سال 2019 را تغییر و به 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش داده و ممکن است، اگر اقتصاد جهان و به ویژه چین ضعف بیشتری نشان دهد، آن را دوباره کاهش دهد. سال گذشته، آژانس بینالمللی پیشبینی کرد تقاضا برای نفت در سال 2019 ممکن است تا 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد اما در ماه ژوئن امسال، این سازمان پیشبینی رشد را به 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش داد.

    بیرول ادامه داد: «مقدار قابل توجهی از نفت از سوی آمریکا، حدود 1.8 میلیون بشکه در روز، بعلاوه از سوی عراق، برزیل و لیبی روانه بازار شده است.»

    وی ادامه داد تحت شرایط عادی، انتظار «افزایش قابل توجه» در قیمت نفت را ندارد اما هشدار داد تنشهای جدی سیاسی میتواند هنوز بر پویایی بازار تاثیر بگذارد.

    قیمت نفت پس از ادعای آمریکا مبنی بر سرنگونی پهپاد ایران نزدیک به 2 درصد افزایش یافته است.